Pengikut

Nuffnang

Rabu, 1 Jun 2011

Suara Sri Andalas

0 ulasan
sumber :-

Suara Sri Andalas


Kerajaan Selangor Komitted Bantu Masyarakat Orang Asli

Posted: 24 May 2011 01:45 AM PDT

Kuala Langat, 24 Mei, 2011 - 6 keluarga Orang Asli di Kampung Bukit Perah, Banting menerima kunci rumah masing-masing dari Kerajaan Negeri Selangor hari ini.

Mereka menerima kunci replika masing-masing  dalam satu program penyerahan kunci Rumah Kerajaan Prihatin yang diadakan di Dewan Orangramai Kampung Jenjarum, Kuala Langat  yang telah disampaikan oleh YB Dr. Xavier Jayakumar EXCO Kerajaan Negeri Selangor yang juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Prihatin Negeri Selangor.

Turut serta dalam program tersebut ialah Dato' Asmawi Kasbi, Pegawai Daerah & Tanah Kuala Langat,  YB Dr. Ahmad Yunus Hairi, Adun Sijangkang, YB Philip Tan Chong Swee Adun Telok Datok dan YB Abdullah Sani Abdul Hamid Ahli Parlimen Kuala Langat.
 

Pegawai-pegawai dari Seksyen Sektoral, Unit Perancang Ekonomi Negeri Selangor dan pegawai dari Pejabat Daerah dan Tanah Kuala Langat turut terlibat dalam program tersebut.  Turut hadir ialah David Cheong Ketua PKR Cabang Kuala Langat, kepimpinan PAS dan DAP setempat serta beberapa orang Ketua-ketua Komuniti Kaum India daerah Kuala Langat.

Mereka kemudiannya melawat rumah-rumah baru tersebut yang dibina di kawasan perkampungan Orang Asli di Bukit Perah, Banting, Selangor. Setiap buah rumah bernilai RM30,000 setiap sebuah dan kos pembinaan disumbangkan oleh anak-anak syarikat dan syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) Negeri Selangor.






The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

0 ulasan
sumber :-

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Pengalaman bekerja dengan Almarhum Tunku Abdul Rahman

Posted: 01 Jun 2011 06:07 PM PDT

Sudah lama dulu, saya bertugas di Jabatan Perdana Menteri, dibawah Bahagian Perlembagaan, dan masa itu masih bujang. Tahun 1966. Saya dan beberapa orang lagi pergi interview. Jawatan ini biasanya disandang oleh golongan wanita. Tetapi saya mempunyai kelulusan yang baik dibidang itu, iaitu bidang stenography. Kelajuan saya mengambil "dictation" dalam Bahasa Inggeris atau pun Bahasa Melayu agak baik, dan dengan kelulusan itu saya berhajat untuk menjadi Wartawan. Tetapi peluang belum ada.

Saya diterima bekerja di Jabatan Perdana Menteri di Bahagian Kabinet dan Ceremony dibawah beberapa orang Pegawai dan yang tertingginya Setiausaha Rendah.

Memang kerja itu menyeronokkan dan banyak pengetahuan baru yang saya belajar, dan oleh kerana saya sendiri (mungkin ada kecekapan tertentu) boleh bekerja tanpa arahan, banyak dari kerja-kerja yang saya lakukan untuk "boss-boss", saya buat bersendirian tanpa arahan.

Kemudian Almarhum Tunku Abdul Rahman mengambil cuti yang panjang di Alor Star. Maka, saya dipilih untuk menjadi Personal Assistant (PA) kepada Tunku.

Saya ditempatkan disebuah Hotel di Alor Star (nama sudah lupa) dan dari jam pagi hingga malam (tak tentu waktu) saya berada di Kediaman Tunku yang terletak ditebing sungai.

Breakfast, makan tengah hari, minum petang dan makan malam semua di Kediaman Tunku. Saya diberikan taklimat oleh pegawai-pegawai protokol bagaimana saya mesti lakukan didalam hubungan saya dengan Perdana Menteri, dari segi percakapan dan dari segi menyambut tetamu untuk Tunku, termasuk tetamu-tetamu dari luar negara.

Saya ditegah samasekali dari makan bersama Tunku walaupun diajak oleh Tunku, dan saya kena berbahasa "patik" dan "ku" semasa bercakap dengan Tunku.

Sebagai anak kampong yang tidak biasa dengan adat istiadat orang besar-besar terutama Perdana Menteri, memanglah saya kekok sedikit pada peringkat permulaannya.

Tetapi oleh kerana Tunku mempunyai sifat "fatherly figure" dan sangat berhemah apabila berhubung dengan saya, akhirnya kekekokan itu hilang, dan saya boleh berinteraksi dengan Tunku seolah-olah saya sudah menjadi sebahagian daripada "household" beliau.

Kerja saya tidaklah berat. Pagi-pagi sebelum Suboh, Tunku mengajak saya pergi "boating" denganya sampai ke Kuala Kedah.

Balik dari boating, saya mengambil breakfast. Pada mulanya tempat breakfast saya jauh sedikit dari tempat breakfast Tunku. Tetapi suatu pagi saya tengok diatas meja yang biasanya saya ambil breakfast sudah tidak ada lagi diletakkan makanan.

Jadi, saya kira saya kena ambil sarapan pagi di luar rumah Tunku. Tetapi sebaik saja saya memakai kasut untuk keluar rumah, Tunku pun memanggil saya: "Hang nak pi mana tu". Saya kata, "patik nak ambil sarapan pagi."

Tunku pegang tangan saya dan dia kata: "Mulai hari ini, hang kena duduk meja saya, kita makan sama."

Saya ditegah didalam taklimat untuk makan semeja dengan Tunku, dan Tunku semacam tahu, dan dia kata tak perlu ikut arahan protokol itu. "Saya lebih senang kalau Suhaimi duduk dan makan dimeja saya, senang saya nak beri arahan kerja setiap hari."

Dan bermula dari makan di meja Tunku itu, Tunku melarang saya bercakap dengan bahasa "patik" dan "ku", dia suruh saya bercakap dalam bahasa yang biasa saja.

Tunku membenarkan saya balik ke Kuala Lumpur di hujung minggu dan dia serahkan pass menaiki keretapi. Dan saya tidaklah balik ke Kuala Lumpur setiap minggu tetapi dalam tempoh 2 minggu sekali.

Saya diberikan coach keretapi yang khas untuk Perdana Menteri. Suatu hari, saya terjumpa seorang anak Temerloh didalam keretapi duduk dikelas biasa. Saya tegur dia dan kami berbual. Dia bekerja di Alor Star.

Saya ajak dia pergi ke coach saya (coach Perdana Menteri), tetapi apabila dia lihat coach itu dan tertulis "PERDANA MENTERI", dia enggan masuk, dia segan dan malu, katanya.

Semasa bertugas di Kediaman Perdana Menteri di Alor Star, berlaku satu peristiwa yang melucukan. Saya tengok anggota Polis yang bertugas di rumah itu adalah orang dari Kampong saya sendiri, bahkan ada pertalian keluarga dengan saya. Namanya Yaakob Derani, orang Berhala Gantang (kini sudah meninggal dunia).

Saya berbual panjang dengannya dekat pos, dan apabila sampai waktu makan tengah hari, saya beritahu kepada Tunku bahawa anggota Polis yang bertugas itu adalah saudara saya sendiri. Tunku suruh saya ajak Yaakob makan di meja Tunku. Saya nampak Yaakob berubah air muka, dan dia kata: "Mi, mampus aku, kalau aku makan bersama Tunku, saya akan dipecat dari anggota Polis".

Saya beritahu kepada Tunku, dan Tunku dengan sifat semacam seorang bapa, keluar ke pos, dan pegang tangan Yaakob, dan ajak Yaakob makan dimeja Tunku.

Nampak benar Yaakob tidak selesa. Dia hanya menjamah sedikit saja makan, dan duduk dikerusi dengan penuh tertib.

Semasa bertugas dengan Tunku semasa beliau bercuti itu ada dua peristiwa besar yang berlaku. Pada masa itu Stephen Kalong Ningkan, Ketua Menteri Sarawak sedang mahu digulingkan oleh satu kumpulan lain yang diketuai oleh Abdul Rahman Yaakob. Akhirnya Rahman Yaakob mengambil alih sebagai Ketua Menteri Sarawak yang baru.

Stephen Kalong Ningkan adalah Presiden SNAP, manakala Rahman Yaakob adalah Presiden Parti Bumiputra (belum wujud gabungan dengan Parti Pesaka).

Semasa itu juga sudah bermula rundingan diantara Kerajaan Malaysia dengan Kerajaan Indonesia untuk menamatkan Konfrontasi. Segala rundingan itu dilakukan oleh Wisma Putra dan Tun Abdul Razak di Kuala Lumpur, dan Tunku hanya menerima keputusan-keputusan yang sudah dibuat.

Pada hari yang telah ditetapkan, rombongan dari Indonesia akan berkunjung ke Kediaman Tunku. Saya menerima arahan Tunku untuk menyediakan ucapan untuk menyammbut ketibaan delegasi dari Indonesia.

Ucapan itu tidaklah panjang tetapi didalam Bahasa Inggeris. Setelah saya siapkan derafnya, Tunku membuat beberapa pindaan, dan selepas itu saya siapkan text ucapan Tunku itu secukupnya untuk dibahagi-bahagikan kepada Press.

Didalam dua tiga hari sebelum ketibaan delegasi dari Indonesia itu, Tunku tidak putus-putus menerima panggilan dari Lee Kuan Yew dan juga Macapaggal diselang-seli dengan panggilan dari Tun Razak.

Saya sudah mendapat arahan tetap dari Tun Razak bahawa panggilan dari Perdana Menteri Singapura dan Presiden Filipina itu tidak diberikan layanan oleh Tunku.

Apabila waktunya sudah tiba untuk menambut delegasi dari Indonesia, Tunku pinta saya memakai baju Melayu. Maka saya kembali ke hotel untuk bersiap. Apabila saya sampai di Kediaman Tunku, masa masih awal sebelum ketibaan rombongan Indonesia, saya tidak dibenarkan masuk ke Kediaman Tunku oleh Pegawai Polis dengan arahan umum: "Orang-Orang UMNO boleh tunggu diluar." Bila saya nayatakan bahawa saya adalah kakitangan Tunku, Polis itu senyum sahaja dan saya tetap tidak dibenarkan masuk ke Kediaman Tunku.

Rupa-rupanya Tunku sudah mencari-cari saya bertujuan untuk meminda ucapannya dari Bahasa Inggeris kepada Bahasa Melayu. Oleh kerana saya tidak ada disitu, Tunku mengarahkan Datuk Senu Abdul Rahman menyediakan ucapan dalam Bahasa Melayu.

Saya hanya dapat masuk semula ke Kediaman Tunku selepas delegasi Indonesia beredar dari rumah Tunku, dan Tunku tanya kepada saya: "Hang pi mana?", dan peristiwa saya tidak dibenarkan masuk ke rumah itu terpaksalah saya ceritakan kepada Tunku.

Pada hari pertama saya ke Alor Star dengan rombongan Tunku, kami menaiki sebuah pesawat kecil, 8-seater rasanya. Kapal terbang yang begitu kecil yang turun jatuh merentasi "air pocket" dan oleh kerana saya tidak pernah menaiki kapal terbang sebelum itu apatah lagi penerbangan yang begitu "rough", saya termuntah didalam pesawat.

Semasa bertugas dibawah Tunku, beliau telah membawa saya ke Makam Di Raja, dan beliau telah menceritakan setiap mereka yang telah dikebumikan disana.

Juga pada waktu-waktu lapang tertentu, khususnya selepas Tunku menginap tengah hari, Tunku mengajak saya ke Gunung Jerai. Beliau betul-betul dapat berehat disana. Semasa Tunku berada di kediamannya, beliau sukar mahu rehat, kerana rombongan demi rombongan orang kampong (khususnya Orang UMNO) ada-ada saja masalah yang ingin disampaikan kepada Tunku.

Diwaktu malam, Tunku menghabiskan masanya dengan hobinya sendiri bersama-sama pemimpin-pemimpin Perikatan Kedah dan kadang-kadang towkay-towkay dari dekat dan jauh.

Apabila Tunku menghabiskan cutinya di Kedah, saya kembali semula ke Jabatan Perdana Menteri dan saya ditukarkan untuk bertugas di Pejabat Timbalan Perdana Menteri dibawah Tun Razak.

Pada waktu itulah saya mulai mengambil tuition diwaktu malam sebagai persiapan saya menghadapi perperiksaan HSC. Alhamdulillah, semua subjek yang saya ambil untuk HSC itu saya perolehi Prionsipal, dan dengan kelulusan itu, saya memohon memasuki Universiti Malaya.

YB Michael Chen, Setiausaha Parlimen di Pejabat Perdana Menteri menasihatkan saya supaya mengambil bidang undang-undang di London.

Pada waktu itu saya tinggal di Kampong Baru, Kuala Lumpur dan selepas waktu pejabat, saya sentiasa bersama dengan Ahmad Boestamam, Buyung Bangsat dan lain-lain pimpinan PRM. Ahmad Boestamam menyatakan bahawa beliau sudah memohon untuk memasuki Lincoln's Inn, London, dan apabila dia menengokkan keputusan HSC saya, dia kata ada lebih elok saya ambil bidang undang-undang, kerana katanya, bila lulus nanti boleh kerja sendiri dan boleh cebur dibidang politik. Betul juga.

Walaupun pada masa itu saya sudah pun menghadiri kuliyah di Universiti Malaya, saya tulis juga surat kepada Lincoln's Inn, London untuk mengambil bidang undang-undang di Inns of Court yang terkenal itu.

Sebelum saya memasuki Universiti Malaya, saya melangsungkan perkahwinan dengan isteri saya yang kekal hingga sekarang dan dianugerahkan 3 orang anak, 1 perempuan dan 2 lelaki, dan anak perempuan saya itu menjejak langkah saya menjadi seorang peguam dan yang kini mengambil alih firma guaman saya.

Apabila saya menerima jawapan dari Lincoln's Inn yang menerima saya masuk, saya mengambil peluang untuk bertemu dengan Michael Chen di Pejabatnya, dan beliau berpegang kepada janjinya untuk membantu saya mendapatkan Biasiswa Persekutuan. Tak ada interview bagi saya, saya dianugerahkan Biasiswa Persekutuan untuk belajar di Lincoln's Inn, London.

Maka pada bulan Jun 1968, saya bertolak ke London untuk mendaftarkan diri sebagai pelajar di Lincoln's Inn, London dan akhirnya lulus dengan memperolehi BAR-AT-LAW, dan saya kembali ke Malaysia untuk menjadi seorang Pegawai Undang-Undang di Kamar Peguam Negara, kemudian betuguas sebagai Magistrate di Mahkamah Magistrate Kuala Lumpur dan Ipoh dan kemudiannya sebagai Pegawai Undang-Undang Dewan Bandaraya Kuala Lumpur sehinggalah saya membuka firma guaman saya sendiri di Kuala Lumpur dan kemudiannya berpindah ke Temerloh.


Zulkifli Noordin

0 ulasan
sumber :-

Zulkifli Noordin


BERSELINDUNG DISEBALIK QAZAF

Posted: 01 Jun 2011 03:19 AM PDT

(Adakah wanita yang mengadu dirogol, wajib membawa empat orang saksi. Dan jika gagal akan diqazaf dan dirotan 80 kali?! Adakah itu sistem keadilan Islam?)

Salam 2 all.

Berikut adalah artikel teman yang disiarkan media. Teman melihat dalam isu videoklip yang didedahkan oleh Datuk Eskay, rakan baik manusia yang ditabal bininya sebagai anugerah tuhan, persoalan qazaf telah diputar belit dengan sebegitu rupa sehingga menimbulkan kekeliruan yang serius dikalangan umat Islam. Bukan sahaja dikaki lima dan di kedai kopi, para agamawan dan penceramah, dalam kuliah, tazkirah, termasuk mimbar Jumaat menyerang habis-habisan videoklip tersebut, walaupun ramai antara mereka yang bercakap tu tengok pun tak lagi?!

Sebenarnya Datuk Eskay telah dengan jelas menyebut bahawa beliau mendedahkan videoklip itu bukannya untuk menuduh dan membuktikan rakan baik dia Anwar Ibrahim berzina, sebaliknya untuk menunjukkan kepada umat Islam dan rakyat Malaysia bahawa manusia yang ditabal bininya sebagai anugerah tuhan itu tidak layak menjadi pemimpin negara, apatah lagi Perdana Menteri!!! Itu sahaja.

Tidak timbul langsung persoalan menuduh Anwar berzina. Maka tidak timbul isu qazaf. Tambahan qazaf pula adalah isu hudud. Ini bukan soal hudud, ini soal melantik dan memilih seorang pemimpin.

Kalau nak bertanding jawatan Nazir Masjid pun akhlak kena jaga, ni kan pula nak menjadi pemimpin umat Islam, apatah lagi Perdana Menteri negara umat Islam! Alangkan orang nak masuk meminang anak kita pun kita akan pastikan dia bukan sahaja beriman, bahkan baik akhlaknya. Inikan orang yang nak "meminang" seluruh rakyat Malaysia, nak menjadi menantu negara ini! Maka seluruh rakyat Malaysia dan negara ini berhak tahu siapa dia manusia yang ditabal bininya ini sebagai anugerah tuhan. Dan kebetulan rakan baik dia sendiri yang mahu mendedahkan akhlak sebenar kawan sebantal dia; dan kebetulan dia punya bukti dalam bentuk videoklip!!!

Tepuk dada tanya iman sendirilah yop! Cuba tanya balik diri sendiri, yang kita menentang macam nak gila tu apa ke halnya, dah tengok sendiri ke video tu? Kalau belum tengok, maka kita tidak ada hak langsung nak bercakap, apa lagi menghukum.

Adios amigos, grasias senor.

Jazakallah & wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Rabu
28 Jamadil Akhir 1432
01 Jun 2011

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Berselindung di sebalik Qazaf


Anwar Ibrahim diiringi penyokongnya ketika hadir di mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, 16 mei lalu.


SUDAH lebih satu dekad, iaitu sejak tahun 1998, Anwar Ibrahim, dengan pelbagai episod kontroversial yang melibatkan dirinya, telah menjadi tokoh yang paling mempengaruhi situasi politik tanah air.

Oleh kerana pada ketika bermulanya Saga Anwar, dengan pemecatannya pada September 1998, beliau merupakan seorang tokoh besar dalam negara maka pelbagai episod yang melibatkan beliau begitu menarik minat dan menangkap imaginasi masyarakat.

Boleh dikatakan beliau adalah tokoh yang paling disanjungi oleh sebahagian daripada kita dan paling dibenci pula oleh sebahagian yang lain. Malah, sanjungan atau kebencian terhadap pelbagai tokoh, pertubuhan dan institusi yang lain dalam negara ini turut banyak dipengaruhi oleh persepsi kita terhadap peranan mereka dalam Saga Anwar ini.

Akhirnya Saga yang cukup panjang dan dramatik ini nampaknya makin menghampiri babak penutupnya. Terutamanya dengan kemunculan dua episod terakhir yang sangat besar kesannya iaitu, episod kes tuduhan liwat Mohd. Saiful Bukhari Azlan serta episod video seks yang didedahkan Datuk Shazryl Eskay Abdullah.

Jikalau terbukti Anwar benar-benar bersalah dalam kedua-dua episod ini atau salah satu daripadanya maka sudah pasti Anwar sudah tiada kredibiliti lagi untuk memimpin, hatta keluarganya sendiri sekalipun.

Kita katakan ini kerana, jika Anwar terbukti bersalah dalam dua episod terbaru ini, maka berkemungkinan besar bahawa semua atau sekurang-kurangnya sebahagian besar dakwaan-dakwaan terhadap Anwar selama ini, sama ada isu moral mahupun bukan moral, juga adalah benar.

Jika dihimbau kembali segala dakwaan dan 'dalil' yang timbul sebelum-sebelum ini, hakikatnya ia menampilkan Anwar sebagai individu yang cukup bermasalah dan berpenyakit. Tidak patut lagi mana-mana pihak mempunyai prinsip menyokong Anwar kecuali mereka yang terdesak dan atau mempunyai agenda sampingan lalu mahu mempergunakan beliau untuk mencapai matlamat lain.

Sebaliknya, jika terbukti bahawa Anwar bersih dan tidak bersalah, maka memang wajarlah beliau mendapat simpati kita semua dan memang sangat zalimlah mereka yang mereka-reka tuduhan palsu terhadap beliau. Kredibiliti moral mereka ini juga akan runtuh daripada melayakkan untuk diangkat atau kekal sebagai pemimpin.

Jadi hakikat sebenar dalam dua episod terakhir Anwar Ibrahim ini sangat kritikal dan besar implikasinya. Soalnya, siapakah dan neraca manakah yang paling tepat untuk membuktikan dan menentukan apa yang sebenarnya berlaku.

Sebagai seorang Muslim yang beriman dengan kemampuan Islam untuk merungkaikan segala persoalan dan sebagai seorang yang punya sedikit latar belakang agama, saya yakin ajaran Islamlah satu-satunya formula penentu yang paling adil kepada kemelut ini.

Cuma dalam Saga Anwar, soal formula Islam dan neraca syariat sering turut menjadi kelabu dan keliru. Ini adalah kerana kes ini melibatkan Anwar. Tokoh yang menampilkan imej agama dan mempunyai latar belakang gerakan Islam.

Faktor ini menjadi punca kegagalan sebahagian masyarakat Islam termasuklah sebahagian ahli-ahli agama untuk bersikap objektif dan neutral apabila menanggapi kes. Apatah lagi bila faktor-faktor lain seperti kepentingan politik atau kebencian melampau terhadap UMNO/BN turut kuat mewarnai sikap mereka.

Akhirnya hujah agama, terutamanya hukum Qazaf, sering dijadikan asas untuk cuba mengelakkan Anwar daripada dibicarakan dan diadili dalam kedua-dua kes ini.

Dalam episod Anwar lawan Saiful Bukhari, hukum Qazaf sering cuba digunakan untuk membenteng Anwar daripada mempertahankan diri dan menjawab dakwaan Saiful. Sedangkan, adalah sangat jelas bahawa fakta kes menunjukkan bahawa ini bukanlah kes tuduhan zina atau liwat biasa tetapi lebih menyerupai kes rogol atau yang lebih tepat sumbang mahram atau gangguan seksual antara majikan dan pekerja.

Perbezaan utama antara kedua-dua kategori ini adalah wujudnya unsur paksaan sama ada secara fizikal atau secara tidak langsung di sebalik perlakuan yang terbabit. Saiful membuat aduan kerana mendakwa tidak rela dan tidak mahu lagi diperlakukan sebegitu.

Beliau juga mendakwa kejadian yang telah berlaku sebelumnya bukanlah dengan sepenuh kerelaan beliau walaupun akhirnya pendakwa memilih untuk mendakwa Anwar di bawah seksyen yang tidak melibatkan paksaan, mungkin untuk memudahkan pendakwaan dan pensabitan kesalahan.

Dalam situasi sebegini, hukum syarak menuntut agar kes Saiful didengari dan diadili dan bukannya ditolak mentah-mentah kerana kegagalan beliau mendatangkan empat orang saksi yang melihat sendiri kejadian tersebut. Memang dalam kes rogol, sumbang mahram ataupun gangguan seks tempat kerja, hampir mustahil untuk si mangsa mendatangkan empat saksi lelaki yang adil.

Oleh itu, syarak menetapkan bahawa beban bukti dalam kes rogol atau sumbang mahram adalah berbeza. Segala bentuk bukti yang boleh diterima oleh syarak selain daripada saksi mata boleh diterima pakai dalam kes ini termasuklah DNA, rakaman CCTV dan seumpamanya.

Hakikatnya kesalahan yang hendak dibuktikan dalam kes Saiful lawan Anwar adalah bukannya hudud zina atau liwat tetapi liwat yang berbentuk rogol, sumbang mahram ataupun gangguan seksual tempat kerja.

Saya yakin mana-mana tokoh ulama sekalipun, termasuklah Syeikh Yusuf al-Qaradhawi atau Syeikh Wahbah al-Zuhaili, akan memberi pandangan yang sama jika fakta kes yang sebenar dijelaskan dengan tepat kepada mereka.

Selain daripada unsur paksaan, Qazaf juga melibatkan tuduhan daripada pihak ketiga. Kes Saiful adalah melibatkan pihak yang mendakwa menjadi mangsa dan bukannya pihak ketiga. Jelas sekali perbezaan fakta kes berbanding dengan kes Qazaf iaitu tuduhan zina daripada pihak ketiga tanpa asas dan bukti seperti dalam kes asalnya melibatkan Sayyidatina 'Aishah ra. Maka tidak salahlah jika dikatakan bahawa sikap berkeras membenteng Anwar atas nama Qazaf adalah suatu kedegilan dalam kekeliruan terhadap hukum syarak.

Dalam episod terbaru melibatkan video seks yang dikatakan melibatkan Anwar, adalah tidak benar jika pihak yang mendedahkan perkara tersebut hendak dipersalahkan dari segi hukum syarak. Kalau nak dikatakan sebagai salah kerana mendedahkan aib sesama Islam, kita semua maklum bahawa larangan membuka aib dalam Islam ada beberapa pengecualiannya.

Kita dibolehkan mendedahkan aib demi memberi amaran tentang kejahatan yang boleh menimpa orang lain dan dalam kes menilai kesesuaian peribadi seseorang untuk diangkat sebagai pemimpin.

Jika hendak dikatakan Qazaf pula, adakah Eskay Shazril seorang penuduh yang datang dengan tangan kosong? Jelasnya beliau datang sebagai pihak yang mendakwa sebagai pihak yang turut terlibat, malah turut ada dalam rakaman video tersebut. Beliau juga datang dengan membawa rakaman video tersebut serta bukti-bukti sokongan yang lain seperti jam Omega yang kuat diperkatakan itu.

Bolehkah kita terus menghukumnya sebagai pelaku Qazaf? Bukankah Qazaf juga sebahagian dari kesalahan Hudud? Kita maklum bahawa Nabi Muhammad SAW dalam satu hadis mengarahkan kita untuk mengelakkan pensabitan Hudud jika terdapat apa-apa syubhah atau kesamaran?

Tidak cukupkah apa yang dibawa oleh Eskay untuk menimbulkan syubhah atas dakwaan bahawa beliau membuat tuduhan zina yang palsu atau tanpa asas terhadap Anwar? Kita juga sangat faham bahawa bukti video tidak mencukupi untuk mensabit kesalahan Hudud Zina, tetapi ia tetap boleh diterima oleh syarak untuk membuktikan kesalahan takzir atau membuktikan kesahihan sesuatu fakta.

Dalam kes Anwar, kita bukannya hendak menghukum beliau dengan Hudud Zina tetapi yang terpenting adalah hendak memastikan adakah beliau orang yang terakam dalam video tersebut, yang akan menentukan tahap keperibadian beliau.

Jika diteliti perspektif di atas dengan insaf, maka jelaslah bahawa Anwar tidak boleh terus-terusan mempergunakan Islam dan hukum Qazaf untuk mengelakkan daripada menghadapi proses kehakiman dalam kedua-dua episod ini.

Beliau dan penyokongnya perlu akur kepada prinsip hukum Islam bahawa beliau perlu membersihkan dirinya daripada dakwaan bahawa beliau telah meliwat Saiful Bukhari serta dakwaan bahawa beliau adalah pelaku dalam video seks terbabit.

Sementara proses ini berlangsung dan belum selesai, kaedah yang terbaik dan amalan yang lebih terhormat ialah dengan meminta Anwar bercuti daripada semua tugas rasminya sehinggalah namanya dibersihkan (jika beliau benar-benar bersih). Bukannya dengan beliau ataupun para penyokongnya yang taksub terus-menerus cuba berselindung di sebalik hukum Qazaf atau atas nama agama.

Anwar Ibrahim

0 ulasan
sumber :-

Anwar Ibrahim


Fitnah 2: Anwar Mohon Hakim Digugurkan

Posted: 01 Jun 2011 07:00 PM PDT

Dari Keadilan Daily

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, memohon supaya Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah digugurkan kelayakan dari mendengar perbicaraan itu, buat kali ketiga.

"(Kami memohon untuk melucutkannya) daripada membicarakan kes itu pada peringkat pendakwaan lagi," kata peguam Anwar, Sankara Nair dalam kenyataan ringkas kepada media hari ini.

Anwar diarahkan membela diri bagi kes fitnah yang dihadapinya di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang akan bersidang semula pada 6 Jun hingga 30 Jun depan.

Permohonan itu akan difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur oleh peguam Anwar esok.

"Prosedur memerlukan kita memfaikan usul dengan salinan penghakiman yang disahkan. Kami telah menulis kepada hakim pada 18 Mei memintanya tetapi hanya menerimanya hari ini," katanya.

Pada 24 November tahun lalu, peguam Anwar, Karpal Singh memohon untuk membatalkan Hakim Mohd Zabidin daripada mendengar kes tersebut kerana  tidak mematuhi peraturan mahkamah.

Ia berikutan Mohd Zabidin menolak permohonan peguam untuk mendapatkan borang proforma Hospital Kuala Lumpur, yang diisi pengadu Mohd saiful Bukhari Azlan.

Kata Karpal, hanya dengan cara menggugurkan hakim tersebut,  Anwar akan mendapat perbicaraan yang adil.

Namun hakim menolak permohonan itu pada 6 Disember tahun lalu.

Sebelum itu, peguam Anwar juga membuat permohonan yang sama pada Febuari 2010, namun turut ditolak mahkamah.

Anwar sebelum ini juga menggesa Peguam Negara, Tan Sri Abdul Ghani Patail supaya menggugur pertuduhan yang sengaja direka ke atas nya.

Ini kerana Peguam Negara mempunyai asas yang kukuh untuk menggugurkan kes tersebut berdasarkan tiada bukti klinikal berlakunya penetrasi dan kejadian liwat.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Pegawai Kerajaan Juga Wajib Pegang Amanah Untuk Rakyat

Posted: 01 Jun 2011 06:51 PM PDT

Dari TV Selangor

Penasihat Ekonomi Selangor Datuk Seri Anwar Ibrahim mengingatkan Pegawai Kerajaan Negeri Selangor termasuk di peringkat Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) supaya melaksanakan amanah yang diberikan dengan jujur bagi kemudahan dan keadilan rakyat.

Malah kata Anwar, mereka tidak perlu merasa takut untuk menjalankan tugas yang diberikan biarpun ia dikatakan bercanggah dengan prinsip mahupun amalan kerajaan Umno-Barisan Nasional.

Anwar berkata demikian pada Wacana Ekonomi di Majlis Perbandaran Selayang hari ini.

Menceritakan pengalamannya sebagai Menteri Kewangan selama lapan tahun, Anwar memberitahu bagaimana Pegawai Kementeriannya bertindak mengikut arahan beliau sehingga menyebabkan kenaikan tol tidak berlaku ketika itu, walaupun didesak oleh menteri-menteri lain.

“Ini pegawai yang mainkan peranan. Pegawai di Kementerian Kewangan buat perkiraan beritahu tidak munasabah tol dinaikkan. Saya yakin perkiraan itu,”kata Anwar.

“Satu tindakan dari pegawai itu beri kesan kepada puluhan jika tidak ratusan orang. Ini tanggungjawab kita dalam bicara soal ini. Tetapi lebih dari itu, sebagai rakyat dan pegawai kerajaan, kita harus tahu apa kepincangan yang berlaku dan kenapa sebahagian dari kami termasuk kerajaan negeri beri kenyataan atau ketetapan yang bercanggah dengan Pusat,” tambah beliau.

Anwar dalam ucaptama wacana itu hari ini menyatakan perancangan dan dasar kerajaan negeri adalah untuk membela nasib rakyat yang tidak mendapat dokongan sewajarnya dari kerajaan Pusat.

Sebagai contoh, Anwar menyatakan perjanjian antara kerajaan dan Pembekal Tenaga Bebas (IPP) hanya memberi keuntungan kepada ahli perniagaan dan kroni yang rapat dengan pemerintah, sedangkan rakyat pula menanggung beban akibat kenaikan tarif elektrik.

Menurut Anwar, bekas Ketua Pegawai Eksekutif TNB, Tan Sri Ani Arope pernah menyatakan kepada umum bahawa beliau tidak setuju dengan harga yang terlalu mahal dikenakan oleh IPP kepada TNB.

“Berlaku tahun 96, kesannya sehingga kini.Sekarang naik lagi. Syarikat IPP untung sehingga RM 4 billion, rakyat harus bayar kos lebih. Ini soal dasar dan pentadbiran. Ini fakta yang tidak boleh dinafikan. Media Umno boleh padamkan tapi inilah kenyataan ketua TNB ketika itu, Tan Sri Ani Arope,” kata Anwar.

Menurut Anwar hal itulah sebenarnya yang ditentang Pakatan Rakyat kerana dasar sedemikian menjadikan rakyat semakin terhimpit hanya untuk kepentingan pihak tertentu.

“Sepatutnya bila kita swastakan sepatutnya menjadikan ia sepatutnya lebih kompetetif. Samada ia jadi lebih cekap bila kita bayar harga sama, atau harga lebih murah.

“Untung berbilion harga tarif nak naik lagi. Ini perkiraan apa? Ini bermakna kita pelihara syarikat kaya tapi membebankan rakyat di bawah,” katanya lagi.

Sidang Media Setiausaha Agung – Siapa Orang ke 3 Dalam Rundingan Kapal Selam

Posted: 01 Jun 2011 10:57 AM PDT

YB Saifuddin Nasution, Setiausaha Agung KEADILAN akan mengadakan Sidang Media jam 12.00 tengahari esok, 2 Jun 2011 di Ibu Pejabat KEADILAN mengenai siapa orang ke 3 yang turut serta dalam rundingan pembelian kapal selam. Semua media dijemput hadir.

=====

YB Saifuddin Nasution, the People’s Justice Party (KEADILAN) Secretary General will be having a Press Conference at 12.00 noon, tomorrow 2 June 2011 at the KEADILAN Headquarters regarding the third person accompanying during the submarine negotiations. All media are invited.

Skim Pemilikan Kediaman Persendirian Rakyat Diperkenal

Posted: 01 Jun 2011 03:39 AM PDT

Dari Selangor Kini

Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) hari ini meluluskan 'Skim Pemilikan Kediaman Persendirian' yang bertujuan memudahkan rakyat Selangor memiliki kediaman dengan bayaran premium yang fleksibel, kata Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Menurut Abdul Khalid , skim yang berkuatkuasa hari ini 1 Jun 2011 adalah hasil kajian bersama pejabat tanah dan galian, pejabat daerah, dan pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri yang dijangka dapat melengkapkan Skim Pemberian Geran yang bermula sejak tahun lepas.

Kajian dibuat setelah Kerajaan Negeri mendapati bahawa tidak ramai rakyat Selangor dapat menikmati sepenuhnya skim pemberian geran kerana tidak mampu membayar premium.

"Melalui skim ini, rakyat yang tidak mampu menjelaskan keseluruhan premium tanah boleh menjadi pemilik hartanah yang sah dengan hanya membayar bayaran sejumlah RM1,000. Mereka yang memilih cara ini perlu menjelaskan keseluruhan premium (mengikut harga semasa) jika hartanah itu dipindahmilik, dipajak atau digadai.

Skim ini juga memberi peluang kepada mereka yang membayar premium penuh dalam tempoh enam (6) bulan daripada tempoh notis dikeluarkan untuk diberikan diskaun sebanyak 30% secara automatik," katanya.

Tambah Abdul Khalid , skim ini boleh dipakai untuk permohonan pemberimilikan baharu, pemberimilikan disebabkan oleh tamat tempoh pajakan, lanjutan tempoh pajakan dan pemutihan langgar syarat kegunaan tanah. Bagaimanapun pindahmilik melalui mahkamah, turunmilik dan perwarisan adalah dibenarkan.

Skim ini hanya ditawarkan kepada satu pegangan hak milik kediaman persendirian sahaja dan tidak boleh dipakai untuk hartanah komersil.

Inisiatif ini adalah satu reformasi oleh pentadbiran Kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor bagi menyelesaikan masalah rakyat dalam pemilikan hartanah. Ini adalah kali pertama sebuah kerajaan negeri di Malaysia memperkenalkan skim mudah bayar demi menggalakkan pemilikan harta persendirian.

"Kerajaan negeri berharap ianya dapat menolong mengurang beban rakyat yang berdepan dengan kos sara hidup yang makin meningkat, terutamanya dengan peningkatan harga minyak dan elektrik.

Skim ini juga akan menggalakkan rakyat menjelaskan bayaran premium khususnya bagi mereka mengekalkan pemilikan apabila mereka memperbaharui pemilikan atau menyambung pajakan tanah mereka," katanya.

Menurut Abdul Khalid , ini akan meningkat bilangan pemilikan hartanah di Selangor sekaligus menaikkan pendapatan negeri melalui hasil cukai tanah yang perlu dijelaskan setiap tahun dan skim ini akan dilancarkan sepenuhnya pada tarikh yang akan diumumkan kelak.

"Sebelum ini, kita telah memperkenalkan skim pemberian geran dengan memperbaiki sistem pemilikan tanah di mana pejabat daerah akan mengenalpasti rakyat yang tinggal di tanah TOL (temporary occupancy license) lebih dari 10 tahun untuk diberi hakmilik kekal dengan syarat-syarat yang telah ditetapkan.

Kerajaan juga memperkenalkan pusat maklumat tanah bersepadu yang membolehkan pemilik tanah memeriksa dan mengemaskini status, lokasi dan hal-hal lain yang berkaitan urusan tanah," katanya.

UMNO Jadikan SPNB Lubuk Duit

Posted: 01 Jun 2011 02:30 AM PDT

Dari Keadilan Daily

Campur tangan politik Umno dalam pengurusan Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) menjadikannya pusat membuat keuntungan untuk parti itu, kata Penasihat Ekonomi Selangor, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Menurutnya, SPNB yang diwujudkan pada awalnya untuk menyediakan rumah mampu milik kian tidak relevan apabila peranannya umpama pemaju swasta lain.

"Campur tangan politik dalam pengurusan syarikat tersebut menjadikan SPNB sebagai pusat membuat keuntungan oleh pemimpin Umno. Kerajaan Umno BN mungkin baru tersedar dengan krisis perumahan. Namun malangnya, kekal gagal memahami intipati permasalahan ini.

"Skim Rumah Pertama yang ditawarkan hanyalah memberi kelonggaran kepada orang muda meminjam tetapi gagal menangani masalah sebenar iaitu ketiadaan rumah pada harga berpatutan," katanya dalam Wacana Ekonomi Visi Perumahan Rakyat di Lobi Menara Majlis Perbandaran Selayang hari ini.

Anwar menegaskan kerajaan seharusnya berperanan aktif memberi imbangan kepada pasaran perumahan yang dikuasai pemaju.

"Kerana itu Pakatan Rakyat dengan jelas di dalam Buku Jingga mencadangkan Perbadanan Perumahan Negara yang bertanggungjawab membina dan mengawal selia penawaran rumah pada harga yang sesuai untuk rakyat," katanya yang juga bekas menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri.

Beliau turut memberitahu, beberapa projek perumahan terbengkalai peninggalan Umno BN di Selangor berjaya diselesaikan Pakatan Rakyat termasuk isu perumahan di Bukit Botak bernilai RM79 juta dan Alam Perdana, RM120 juta.

"Penduduk di Bukit Botak turut diberikan pilihan membeli rumah yang dibina semula pada harga diskaun RM99,000 berbanding harga sebenar RM170,000.

"Ketelusan pentadbiran Kerajaan Selangor dengan pendekatan bersepadu semua pihak dari semasa ke semasa membolehkan lebih banyak projek terbengkalai akan diselamatkan," katanya.

Bagi menangani masalah harga rumah terlalu tinggi katanya, kerajaan Selangor melancarkan Rumah Mampu Milik dengan lebih 2,000 unit akan dibina di pelbagai lokasi di negeri itu.

"Ianya Berteraskan konsep mampu dari segi kos dan keselesaan untuk didiami, reka bentuk kondusif dengan keluasan 750 kaki persegi hingga 850 kaki persegi akan ditawarkan dengan kos maksima hanya RM100,000.

"Perbadanan Kemajuan Ekonomi Selangor (PKNS) dan beberapa pemaju swasta dipertanggungjawabkan untuk melaksanakan projek ini dengan keutamaan dikhaskan kepada pembeli berumur 35 tahun dan ke bawah," katanya.

Sektor Penjanaan Elektrik Perlu Reformasi Untuk Mengubah Strukturnya

Posted: 31 May 2011 09:39 PM PDT

Oleh Rafizi Ramli

Pengumuman Barisan Nasional menaikkan tarif elektrik bukanlah satu kejutan kepada orang ramai. Selama ini, Barisan Nasional hanya ada satu pilihan sekiranya ia benar-benar ikhlas membawa reformasi ekonomi dan menghidupkan ekonomi negara yang semakin malap: ia perlu berdepan dengan ketagihan kumpulan elit politik-niagawan yang mengaut keuntungan melampau dengan merombak perjanjian-perjanjian yang berat sebelah dan menyebabkan struktur ekonomi kita tempang.

Pun begitu, Barisan Nasional juga telah membuktikan berkali-kali ia tidak mempunyai kekuatan dan keberanian untuk menghapuskan kroni-kapitalisme yang menguntungkannya selama ini.

Barisan Nasional mendakwa bahawa kenaikan tarif ini tidak akan membawa kesan kepada 4.4 juta isirumah atas alasan tarif bagi penggunaan 300 kWj setiap bulan tidak berubah. Bil elektrik pengguna-pengguna ini mungkin tidak berubah, tetapi peningkatan inflasi akibat dari kenaikan tarif ini akan terus mengurangkan pendapatan boleh belanja (disposable income) bulan mereka. Begitu juga dengan isi rumah atau kediaman lain (termasuklah kediaman yang dikongsi beramai-ramai oleh pelajar atau pekerja) yang bil elektriknya mengatasi paras RM77 sebulan – mereka akan mendapat beban kenaikan tarif dan peningkatan harga barang.

Kali terakhir tarif asas domestik dinaikkan adalah dalam bulan Jun 2006. Tarif asas bagi 200kWj pertama sebulan pada masa itu dikekalkan pada kadar sekarang iaitu 21.8 sen setiap kWj. Namun, tahun 2006 menyaksikan peningkatan harga barang dan kadar inflasi kedua tertinggi dalam separuh dekad yang lepas iaitu pada aras 3.6%. Satu-satunya masa harga barang mencanak dengan lebih cepat adalah dalam tahun 2008 akibat kesan berganda kenaikan harga petrol dan diesel.

Jika kita meneliti data inflasi dalam tahun 2006, jelas kenaikan harga sedemikian rupa adalah disebabkan oleh kesan gabungan berganda kenaikan tarif elektrik dan harga petrol/diesel.

Barisan Nasional mengulangi pendekatan dasar yang sama dalam tahun 2011 ini – menaikkan harga-harga barangan asas secara serentak iaitu gula, petrol, diesel dan sekarang elektrik. Kesan gabungan berganda ini dijangkakan akan mendorong inflasi bagi tahun 2011 mengatasi kadar inflasi 2006 dan menyaksikan berjuta isirumah berdepan dengan masalah kenaikan harga barang, sedang pendapatan boleh belanja mereka semakin mengecil.

Rakyat tidak perlukan penarikan subsidi semborono sebegini yang menyebabkan kenaikan-kenaikan harga barang. Mana-mana kerajaan yang bertanggung jawab dan menghadapi krisis defisit dan inflasi di Putrajaya (seperti mana masalah yang dihadapi Barisan Nasional sekarang) sepatutnya mengambil langkah berani dan ada kekuatan moral untuk menyelesaikan masalah ini di peringkat umbinya.

Sektor penjanaan elektrik di negara ini terus dihantui dengan warisan perjanjian-perjanjian yang berat sebelah dan membebankan rakyat. TNB dipaksa membeli elektrik pada kadar yang lebih tinggi dari kos dalamannya dari penjana bebas (IPP). Untuk mengimbangi harga elektrik yang terlalu tinggi, TNB dan IPP diberikan subsidi gas yang terlalu tinggi setiap tahun dan ditanggung PETRONAS.

Pengumuman Barisan Nasional semalam langsung tidak memenuhi keperluan sektor penjanaan elektrik yang memerlukan reformasi segera. Kenaikan tarif yang dikenakan akan menjadi pampasan kepada TNB untuk menggantikan potongan subsidi gas akibat kenaikan harga gas asli dari RM10.70 k3 RM13.70 setiap mmbtu. Kesan keseluruhannya langsung tidak mengubah keadaan sekarang: TNB masih mencapai keuntungan yang sama, rakyat terus dibebankan dengan setiap kenaikan harga dan IPP langsung tidak terkesan kerana ia dilindungi oleh mekanisme harga bahan api sedia ada. Sepatutnya Barisan Nasional mengubah mekanisme ini agar IPP juga menanggung kesan kenaikan harga bahan api dan untungnya berkurangan; sebaliknya rakyat pula yang dihukum apabila selepas ini tarif elektrik akan disemak setiap 6 bulan untuk memastikan ia melambangkan kenaikan kos bahan api semasa.

Ini hanyalah dandanan kosmetik untuk menenangkan kritikan yang semakin memuncak yang menuntut reformasi sektor penjanaan kuasa. Barisan Nasional boleh sahaja berharap dandanan ini diterima sebagai satu pakej reformasi ekonomi untuk mengurangkan subsidi, tetapi penghakiman rakyat sudah tentu berbeza. Hakikatnya, ia satu rompakan yang mengambil lebih banyak wang rakyat untuk diberikan kepada syarikat korporat bagi menggantikan potongan subsidi gas yang terpaksa dibuat.

Kaji Dasar Pro-Korporat Besar Sebelum Pemotongan Subsidi Rakyat

Posted: 31 May 2011 08:57 PM PDT

Dari Merdeka Review

Oleh KPRU

Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) berasa kesal dengan langkah kerajaan untuk meningkatkan tarif elektirk secara purata sebanyak 7.12% mulai Jun 2011 mahupun pelbagai pihak, termasuk pakar ekonomi telah mengingatkan kerajaan bahawa tekanan inflasi semakin mendesak.  Dalam pada itu, kerajaan juga mengumumkan bahawa tarif elektrik di negara ini akan dinaikkan setiap enam bulan bagi tahun-tahun berikut supaya selaras dengan kenaikan harga gas asli yang dijual oleh Petronas kepada pengeluar tenaga.

Pengumuman kerajaan bahawa 4.4 juta atau 75% pengguna di Malaysia tidak akan mengalami sebarang kenaikan tarif elektrik memang dalam jangkaan.  Akan tetapi, kerajaan secara sengaja mengabaikan satu fakta, iaitu harga barangan harian dan makanan akan meningkat susulan daripada pengumuman tersebut.  Hal ini kerana pihak industri pengeluaran makanan yang menggunakan sebahagian besar tenaga elektrik dijangka memindah kos berkaitan kepada pihak pengguna.

Pandangan sedemikian juga disahkan oleh ketua ekonomis Ratings Agency Malaysia (RAM) Yeah Kim Leng yang mengatakan bahawa walaupun sebahagian besar isi rumah terlepas daripada kesan langsung kenaikan tarif elektrik, tetapi mereka tetap akan menghadapi bebannya apabila pengeluar dan peniaga memindakan kos yang lebih tinggi kepada pengguna.<1>

KPRU ingin menekankan bahawa kenaikan tarif elektrik dengan kuantum yang tinggi pada ketika inflasi cukup membebankan rakyat adalah kurang wajar.  Dalam konteks kenaikan kos atau harga barangan utama dan barangan harian lain beberapa kali sebelum ini, kenaikan tarif elektrik kali ini akan menyebabkan gegaran berganda kepada pengeluar yang akhirnya memindahkan tekanan itu kepada harga barangan pengguna.

Misalnya, mulai Julai 2010, harga minyak RON97 mula dinaikkan sehingga RM2.15/liter pada 2 November 2010, RM2.30 pada 1 Disember 2010, dan RM2.50 pada 4 Januari 2011.  Harga minyak RON97 terbaru mencecah RM2.90/liter.

Minyak RON95 mula diperkenalkan dalam pasaran domestik pada 1 September 2009 untuk menggantikan RON92.  Harganya bermula pada RM1.75/liter dan seterusnya dinaikkkan kepada RM1.80.  Dalam tahun 2010, harga minyak RON95 telah meningkat sebanyak dua kali.  Harga terkini minyak RON95 adalah RM1.90/liter, dan dijangka akan naik lagi dalam masa yang singkat.

Dalam tahun 2010 sahaja, harga gula telah naik mendadak sebanyak 55%.  Pada Januari 2010, harga gula hanya berada pada paras RM1.10/kg, kemudian naik sebanyak tiga kali, iaitu 20 sen dalam Jan 2010, 25 sen dalam Julai 2010 dan 20 sen dalam 4 Disember 2010 sehingga RM2.10/kg.  Pada 10 Mei 2011, harga gula sekali lagi naik sebanyak 20 sen menjadikan harga runcit sebanyak RM2.30/kg.  Ekoran itu, Persatuan Kedai Kopi Wilayah Persekutuan-Selangor telah menaikkan harga minuman daripada RM1.20 secawan kepada RM1.40 secawan mulai 1 Jan 2011.<2>

KPRU ingin memaklumkan bahawa fenomena kenaikan harga bukan sahaja berlaku ke atas barangan tertentu, malah kesannya besar merangkumi sektor yang luas, seperti yang ditunjukkan dalam jadual berikut:

Barangan Harga  Sebelum 2010 (RM) Harga 2011(RM) Kenaikan
Pakaian cita 30-50%
Tayar Baru 200 210 3-7%
Tayar Celup 10-15%
Minuman panas bancuhan +0.20 16%
Kacang Kuning 3/kg 5/kg 67%
Kacang 4/kg 7/kg 75%
Kacang Hitam 5/kg 14/kg 180%
Kacang Merah 4/kg 7.5/kg 88%
Kacang Hijau 4/kg 7/kg 75%
Halia 4/kg 7/kg 75%
Cili Kering 7/kg 10/kg 43%
Bawang Putih 4/kg 10/kg 150%
Bawang Besar 1.2/kg 3.2/kg 167%
Kentang 1.8/kg 3/kg 67%
Nescafe dan Milo 30.00 31.50 5-6%
Gula 1.1/kg 2.30/kg 110%
Minyak RON95 1.75 /liter 1.90/liter 11%
Minyak RON97 2.05/liter 2.90/liter

(Sumber: Sinchew Jit Poh, Malaysiakini, 2011)

Ekoran itu, kadar inflasi di Malaysia pada Disember 2010 mencecah 2.2%, iaitu yang tertinggi dalam tempoh 19 bulan.<3> Indeks Harga Pengguna (CPI) kemudian melonjak ke 3% pada Mac 2011, dan seterusnya 3.2% pada April 2011, menjadikan kadar inflasi setinggi 2.9% sepanjang bulan Januari hingga April tahun 2011.<4><5> Perkembangan ini sejajar dengan unjuran dalam Laporan Tahunan Bank Negara bertarikh 24 Mac 2011 bahawa kadar inflasi akan mencatat 2.5%-3.5% bagi tahun 2011.<6> Peningkatan kadar inflasi jelas akan memberikan impak negatif seperti menjejaskan kuasa membeli dan meningkatkan beban kos sara hidup rakyat, terutamanya kepada golongan yang kurang berdaya dan berupaya.

Satu lagi faktor penting yang telah diabaikan oleh kerajaan ialah kadar kenaikan gaji dan pendapatan boleh guna rakyat tidak dapat menyaingi kadar kenaikan inflasi.  Mengikut Laporan Bank Dunia, purata kenaikan gaji sebenar di negara ini hanyalah sekitar 2.6% dari tahun 1994 hingga tahun 2007.<7> Satu lagi kajian yang bernama Reshaping Economic Geography Report in East Asia, East Asian and Pacific region companion volume to the World Development Report 2009 juga menunjukkan kadar kenaikan gaji secara purata selepas krisis ekonomi 1997 di Malaysia hanya sekadar 1.9%.<8>

Selain itu, walaupun Robert Walters Global Salary Survey 2011 mengunjurkan kenaikan gaji sebanyak 5-30% di Malaysia bagi tahun ini, tetapi unjuran tersebut hanya merujuk kepada golongan professional daripada sektor ICT, akaun, kewangan, bank, logistik dan penjualan yang jauh lebih selesa dari segi kehidupan dan pendapatan boleh guna.<9>

Hakikatnya, pada tahun 2010, antara lebih 10 juta tenaga kerja di Malaysia, hanya 3.76 juta orang rakyat yang layak membayar cukai.<10> Dengan kata lain, hampir 6.4 juta rakyat Malaysia tidak mampu membayar cukai pendapatan peribadi.  Golongan 6.4 juta ini membentuk lapisan rakyat miskin, seperti yang disebut dalam Rancangan Malaysia Ke-10 sebagai “40% isi rumah yang berpendapatan kurang daripada RM2,300 sebulan dengan purata pendapatan hanya mencapai RM1,440″.<11>

Jika pengagihan pendapatan diteliti mengikut subjek pekerja, satu kajian oleh Kementerian Sumber Manusia mengenai gaji pekerja di Malaysia mendapati bahawa hampir 34% daripada kira-kira 1.3 juta pekerja memperolehi pendapatan bulanan bawah RM700.  Hampir 34% pekerja memperoleh gaji di bawah garis kemiskinan yang bermaksud seramai 1/3 pekerja bergaji di bawah paras kemiskinan.<12>

Golongan sebeginilah yang terpaksa berdepan dengan kos sara hidup yang meningkat, kekurangan peluang pekerjaan, tekanan harga barang dan sewa rumah yang melambung serta masa depan yang muram.  Akibatnya, dasar rasionalisasi subsidi secara tergesa-gesa ini memang tidak banyak menggoyangkan gaya hidup golongan atasan dan elit, tetapi kehidupan rakyat biasa terjejas dan terbiar papa kedana.

KPRU berpendapat pemotongan subsidi wajar dilaksanakan sekali dengan “rasionalisasi” dasar kerajaan sedia ada yang bersifat berat sebelah.  Pengurangan subsidi rakyat sewajarnya dilaksanakan selepas kerajaan menilai dan merunding semula perjanjian yang memberikan subsidi “luar biasa” kepada korporat besar, antaranya termasuk perjanjian antara Tenaga Nasional Berhad (TNB) dengan Penjana Tenaga Swasta (IPP) yang memberikan subsidi sebanyak RM22 billion setahun.  Jika tidak, langkah kenaikan kos kehidupan rakyat tersebut bukan sahaja akan mewujudkan persepsi ketidakadilan dan kurang “legitimate“, malah dilihat sebagai menjalankan penjajahan berbentuk ekonomi terhadap golongan rakyat marhaen.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Anak Muda Kampung Nak Senang

0 ulasan
sumber :-

Anak Muda Kampung Nak Senang


Apabila Orang Jabatan Agama MEROKOK?

Posted: 01 Jun 2011 02:36 AM PDT




Majoriti petugas dan kakitangan Bahagian Dakwah Jabatan Agama Islam dan Pejabat Agama Islam Daerah di Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan merokok secara terbuka tanpa segan silu? Biar betul ! Pengarah JHEAINS dan Pengerusi MAINS apa komen anda dalam isu ini?

Baca kisahnya pada blog berikut http://atriza.blogspot.com/2011/06/apabila-orang-jabatan-agama-merokok.html

Wujud percubaan tutup kes kematian Ahmad Sarbani

Posted: 01 Jun 2011 12:32 AM PDT



1 Jun 2011. KEADILAN merasakan seolah-olah wujud percubaan oleh pihak tertentu untuk menutup kes kematian Penolong Pengarah Kastam Selangor, allahyarham Ahmad Sarbaini. Ini kerana selepas hampir 2 bulan, tiada sebarang dakwaan dibuat terhadap mana-mana pihak, sedangkan kes itu melibatkan pegawai tinggi kerajaan.

Justeru KEADILAN menghantar memorandum kepada Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar bagi mendesak pihak polis melakukan siasatan segera.

Hadir menyerahkan memorandum berkenaan di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman hari ini, Naib Presiden KEADILAN, Nurul Izzah Anwar, Tian Chua dan N Surendran serta Ketua Angkatan Muda KEADILAN, Shamsul Iskandar Mohd Akin.

N Surendran berkata, sehingga kini polis gagal menyiasat insiden kematian itu, meskipun laporan polis dibuat isteri Allahyarham.

Manakala penyiasat dari SPRM sendiri mendedahkan bahawa kakitangan dalamannya terlibat dalam insiden kematian itu.

"Bahkan laporan polis telah dibuat oleh balu mangsa, Maziah Manaf pada 2 Mei lalu bahawa pegawai penyiasat dari SPRM membuat pengakuan bahawa 'orangnya' terlibat dalam kematian tersebut.

"Selepas hampir 2 bulan masih tiada tindakan atau tangkapan oleh polis. Keadaan ini seperti pengulangan kes yang berlaku kepada mendiang Teo Beng Hock. Besar kemungkinan ada 'foul play' dalam kematian ini," kata Naib Presiden KEADILAN, N Surendran.

Dalam memorandum tuntutan yang diserahkan kepada Ketua Polis Negara hari ini, KEADILAN menuntut tindakan mengikut undang-undang dan prosedur jenayah dilakukan ke atas anggota SPRM yang bertanggungjawab.

Kandungan memorandum itu menuntut siasatan segera ke atas laporan polis yang dibuat balu mangsa dan perkembangannya dimaklumkan segera kepada keluarga Ahmad Sarbani dan rakyat Malaysia.

"Ketua Polis Negara dituntut memberi akujanji bahawa kesemua kes berprofil tinggi yang disiasat secara adil, cepat dan telus walaupun melibatkan agensi kerajaan lain," jelas kenyataan tersebut yang dipetik.

Seorang lagi Naib Presiden KEADILAN Tian Chua menegaskan, pihak berkuasa seperti tidak berperikemanusiaan apabila memandang ringan kes ini dengan melengah-lengahkan prosedur siasatan.

"Sedangkan dalam kes melibatkan ahli politik pembangkang, polis kelihatan ada tanggungjawab sosial. Mereka secara konsisten akan memaklumkan kepada media setiap perkembangan, tetapi tidak bagi kes ini. Walhal, kes ini lebih serius," katanya kepada Keadilandaily ketika ditemui i perkarangan Balai Polis Bukit Aman.

Sementara itu, Nurul Izzah Anwar mendakwa kelewatan kes ini adalah bukti bahawa pihak berkuasa melakukan penyiasatan terpilih.
"Tidak ada petanda yang jelas dalam perkembangan siasatan. Persepsi masyarakat bahawa setiap aduan adalah serius. Untuk hal seperti ini perlu diberikan keutamaan," katanya.

Izzah menuntut kerjasama pihak media menyebarluas tuntutan keluarga Sarbani seperti terkandung dalam laporannya kepada seluruh rakyat Malaysia bagi menuntut jawapan dan siasatan terbuka punca kematiannya.

Dalam pada itu, Ketua Angkatan Muda Keadilan, Shamsul Iskandar Mohd Akin menegaskan, polis perlu menangani kes ini sebagai kes jenayah, dan bukannya politik.

"Ini adalah isu kematian seorang pegawai kerajaan yang merupakan aset dan telah berkhidmat kepada negara. Apatah lagi, siasatan dilakukan terhadap Sarbani oleh SPRM merupakan usaha kerajaan untuk membasmi rasuah ke peringkat akar umbi," katanya.

Justeru, beliau menyeru kepada ahli Parlimen untuk membangkitkan perkara tersebut dalam sidang Dewan Rakyat dan Dewan Negara yang bakal berlangsung bulan ini.

Terdahulu sebelum itu, memorandum 3 muka surat diserahkan kepada Ketua Polis Negara melalui pegawainya, ASP Rajvinder Kaur.

Sumber : http://www.keadilandaily.com/?p=14493

Cuci Kenderaan di Muktamar PAS Jun 2011 Taman Melewar

Posted: 31 May 2011 08:32 PM PDT



Perhatian kepada peserta, perwakilan, pemerhati dan orang ramai yang menghadiri Muktamar Tahunan PAS kali ke 57 di Taman Melewar, Gombak, Selangor pada 3 hingga 5 Jun 2011. Unit Amal Negeri Sembilan akan menawarkan perkhidmatan mencuci kenderaan pada kadar yang berpatutan.

Perkhidmatan on-call disediakan. Sila hubungi 013-2124086 , 017-4680125.

Perkhidmatan ini adalah bertujuan untuk menjana Dana Tabung Aktiviti Unit Amal Negeri Sembilan.

Maklumat lanjut di http://unitamaln9.blogspot.com/

Allahyarham Fadzil Noor oleh Liew Chin Tong

Posted: 31 May 2011 07:10 PM PDT



Allahyarham Fadzil Noor dan keterbukaan politik Islam.


Artikel ini ditulis oleh Liew Chin Tong yang merupakan Setiausaha Antarabangsa DAP dan Ahli Parlimen Bukit Bendera, disiarkan di laman web Roketkini.com

1 JUN 2011 : Dekad rerfomasi menampilkan ramai wira; selain protagonisnya Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang tidak kurang penting peranannya lebih sedekad yang lalu adalah Allahyarham Datuk Fadzil Noor, Presiden PAS.

Pada 2 September 1998, negara terkejut dan keliru. Menyusuri tahun-tahun 1990-an dengan igauan memalukan seperti seorang menteri besar membawa wang tunai sebegitu banyak ke Australia, seorang menteri dituduh mencabul perempuan di bawah umur, dan tentunya pemecatan, pembataian, pemenjaraan tanpa bicara, penghadapan ke mahkamah dan pemenjaraan Anwar.

Dalam keadaan negara terkejut dan keliru melihat seorang bakal perdana menteri dihina sebegitu rupa oleh pucuk pimpinan negara, ramai yang bersimpati dengan Anwar termasuk Fadzil yang terkenal dengan geralan Ustaz Fadzil.

Fadzil dan Anwar mempunyai tali persahabatan panjang sejak hari-hari Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) sekitar tahun 1970-an sehingga nama anak perempuan sulung Anwar, iaitu Nurul Izzah, diberikan oleh pemimpin PAS itu.

Namun hubungan sedemikian tidak dikongsi oleh banyak pihak dalam PAS. Mereka masih tidak puas hati dengan penglibatan Anwar dalam UMNO sejak awal 1980-an. Mereka melihat tidak ada keperluan untuk tampil mempertahankan Anwar.

Tidak dapat dinafikan, selama tempoh 16 tahun Anwar berada dalam kerajaan Barisan Nasional, beliau menjadi musuh politik PAS. Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengambil Anwar pada 1982 sebagai jawapan beliau ke atas agenda kebangkitan Islam yang dibawa oleh PAS.

Pada hari sejarah hitam Anwar dipecat dari semua jawatan dalam kerajaan atas tuduhan rasuah, salah guna kuasa, liwat dan kaki perempuan, Fadzil menjadi satu-satunya pemimpin PAS yang berani mengambil tindakan yang betul.

Beliau menziarahi Anwar, pada masa itu masih di kediaman rasmi kerajaan, untuk memberi sokongan moral. Fadzil tidak memaklumkan rakan-rakan PAS mengenai pertemuannya itu. Beliau menutup telefon bimbitnya dan tiada siapa yang boleh menjejakinya pada malam itu. Para pemimpin PAS hanya mengetahui perkara itu menerusi akhbar keesokan harinya. Beberapa hari selepas itu, menurut Subky Latif dalam catatannya, semasa mesyuarat jawatankuasa pusat parti, Fadzil disoal "seolah-olah berdepan dengan tribunal."

Fadzil mengambil risiko politik dan peribadi yang besar dengan membawa dirinya dan PAS untuk bersama dengan Anwar. Malah, ia tidak terhenti di situ sahaja. Fadzil bertindak menubuhkan Majlis Gerakan Keadilan Rakyat Malaysia (Gerak) – badan yang menjadi jambatan di antara parti-parti politik dan NGO; dan satu daripada dua perintis kepada Barisan Alternatif bersama Gagasan Demokrasi Rakyat – tanpa kelulusan jawatankuasa pusat PAS.

Kedua-dua gagasan itu ditubuhkan pada 27 September 1998, seminggu selepas Anwar ditahan. Walau pun Anwar adalah simbol reformasi, Fadzil adalah tokoh yang melaksanakan idealisme reformasi itu dengan menyediakan pentas untuk rakyat menyuarakan sokongan.

Kesannya, walau pun dibantah oleh sebahagian besar pemimpin PAS, mereka gagal menyekat kesan pengaruh Anwar terhadap parti itu. Usaha Fadzil ternyata melangkaui fahaman dan pendirian kebanyakan pemimpin PAS ketika itu. Tindakan berani Fadzil ternyata berjaya dan berbaloi.

Rakyat khususnya orang Melayu marah dengan tindakan zalim Mahathir terhadap Anwar. Ada yang keluar UMNO untuk mencari platform politik baru. Anak-anak muda Melayu yang belum pernah berparti pula turut melihat PAS sebagai alternatif.

PAS menggandakan keahliannya pada akhir 1998. Antara tahun kelahirannya pada 1951 hingga akhir 1980-an, PAS yang mempunyai 300,000 ahli, telah meningkat kepada 450,000 pada Oktober 1998. Pada 1999, PAS mempunyai 1 juta keahlian.

Lidah rasmi parti, Harakah, meningkatkan edaran daripada zaman pra-reformasi sebanyak 72,000 naskhah sewaktu pilihan raya kecil Arau pada Julai 1998 kepada 380,000 naskhah pada tahun 1999, menyumbang pendapatan besar kepada tabung parti.

Perubahan-perubahan ini akhirnya menyumbang kepada prestasi luar jangkaan parti pada pilihan raya umum 1999. PAS menawan 27 kerusi Parlimen dan 98 kerusi negeri.

Fadzil mungkin bukan pemidato yang paling karismatik dalam ceramah-ceramahnya. Namun beliau adalah seorang tokoh strategi di samping pengasas pakatan yang memainkan peranan besar dalam penubuhan Barisan Alternatif.

Selepas pilihan raya 1999, Fadzil mengingatkan PAS bahawa keputusan teruja itu bukan bukti sokongan positif terhadap pendirian PAS tetapi lebih kepada undi negatif kepada UMNO.

Ketika itu juga bangkit persoalan Negara Islam. Walau pun atas nama yang sama, soal prinsip dan ciri-cirinya berbeza di antara Fadzil yang lebih bersikap inklusif dan beberapa pemimpin lain dalam parti yang lebih tertutup dalam kefahaman mereka terhadap tafsiran Negara Islam.

Malangnya, sebelum sempat isu Negara Islam diselesaikan dengan baik, Fadzil telah terlebih dahulu menyahut panggilan Ilahi. beliau meninggal dunia pada usia 65 tahun pada Jun 2002.

Mungkin apa yang akan berlaku jika hayatnya masih ada, isu rumit itu akan dapat dihuraikan dengan cara yang lebih teratur dan diterima ramai atas kepakaran strategi dan kesabaran Fadzil. Ia mungkin lebih telus dan kurang mengelirukan.

PAS tidak mendapat sambutan sehebat 1999 apabila bertanding dalam PRU 2004. Ia hilang banyak kerusi termasuk Terengganu yang dirampas semula oleh BN. Kerusi Parlimen PAS pada masa itu tinggal 7 manakala DUN 36.

Perginya Fadzil merupakan satu kehilangan besar dalam politik negara. Di mana masyarakat masih diikat dengan politik kaum dan agama – walau pun sudah ada tanda-tanda kematangan demokrasi di kalangan rakyat masa kini – Fadzil telah sedikit-sebanyak mendahului zamannya. – Roketkini.com

http://roketkini.com/2011/06/01/allahyarham-fadzil-noor-dan-keterbukaan-politik-islam-oleh-liew-chin-tong/

Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat Cabang Bukit Gantang, Perak

0 ulasan
sumber :-

Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat Cabang Bukit Gantang, Perak


Fitnah,Fitnah dan Fitnah

Posted: 01 Jun 2011 12:55 AM PDT

Mai pakat dengaq pendedahan khas YB Datuk Johari Abdul ini.

Untuk sebarang pertanya atau pengesahan tempat boleh hubungi En Faisal Zainal(017-5598674) atau En Khairul Azman 012-2863617

Berikutnya

Posted: 31 May 2011 09:34 AM PDT

Aktiviti berikutnya untuk pengundi Parlimen Bukit Gantang:

Ceramah penerangan yang akan dibawa oleh YB Azmin Ali dan YB Abdullah Sani.

Lokasi di Kampung Pasir yang terletak antara Taman Damai (Simpang) dan Taman Kaya.

Pimpinan

Angkatan Muda

Cabang