Pengikut

Nuffnang

Sabtu, 6 November 2010

Zulkifli Noordin

0 ulasan
sumber :-

Zulkifli Noordin


DR. ASRI JAWAB "DINASOUR PKR"

Posted: 06 Nov 2010 06:21 AM PDT

Salam 2 all.

Elok tengah teman sibuk menyiarkan tulisan seorang pembaca lamanweb Konsensus Bebas tentang kritikan Manuty dan lain-lain balaci Anwar terhadap teguran Dr. Asri menasihatkan Anwar supaya mengundur diri secara terhormat, Dr. Asri sendiri telah menjawab kritikan itu. Teman tak bercadang nak tulis lebih, mike semua baca sendiri lah yop. Tapi yang syoknya teman tengok Dr. Asri melabel dema ni sebagai "dinasour" kerana tak boleh nak terima kritikan. Macam tu lah yop, bila dipuji dema kembang hidung sampai lubang hidung KingKong pun nampak kecik. Tapi kena tegur sikit, mike semua paham sendiri lah.

Adios amigos. Grasias.

Zulkifli Bin Noordin
Sabtu
28 Zul Qaedah 1431
06 Nov 2010

@@@@@@@@@@@@@@@@

DINASOUR PKR ENGGAN TERIMA HAKIKAT
Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin
(dipetik daripada lamanweb MalaysiaKini.com bertarikh 06.11.2010)

Selepas saranan beliau supaya Datuk Seri Anwar Ibrahim bersara 'politik' mengundang kritikan sebilangan pemimpin kanan PKR, bekas mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin hari ini membidas sikap tidak berlapang dada pemimpin pembangkang.

Dr Mohd Asri berkata kenyataan beliau Isnin lalu itu menyebabkan terdapat pemimpin PKR yang "melenting, buruk sangka dan membuat anggapan yang bukan-bukan".

"Apabila saya menyatakan banyak dinosaur politik dalam BN dan Pakatan Rakyat yang perlu memberi ruang kepada orang lain, dan saya sebut nama YB DSAI (Anwar) sebagai contoh, seperti biasa mereka melenting, buruk sangka dan membuat anggapan yang bukan-bukan.

"Saya kata bahawa, jika tidak berlaku perubahan; momentum politik yang berkesan akan habis dan politik berkualiti akan sukar dicapai," katanya.

"Sebagai rakyat bawahan yang melihat permainan politik dalam negara ini, dengan sikap 'buta warna parti', saya dapat rasakan sejauh manakah pertarungan itu di sudut ketangkasan dan 'manfaat yang dapat dirasai oleh rakyat'.

"Momentum sesebuah aliran politik bukan selamanya. Rakyat bukan sahaja akan terikat dengan 'kenangan semalam', sebaliknya mereka juga terikat dengan 'realiti hari ini' dan 'impian masa depan'," tulisannya dalam blognya pagi ini.

Dr Mohd Asri turut meminta pemimpin Pakatan yang tidak bersetuju dengannya merujuk kepada sebuah analisis berita yang mendakwa gabungan PAS, DAP dan PKR mula hilang momentum selepas kekalahan di DUN Galas dan Batu Sapi kelmarin.

Tokoh agama itu mengingatkan, momentum sesebuah aliran politik tidak akan kekal selamanya kerana rakyat bukan sahaja akan terikat dengan 'kenangan semalam'.

Sebaliknya, tambah Dr Asri, mereka juga terikat dengan 'realiti hari ini' dan 'impian masa depan'.

"Sebab itu, jangan hairan jika 'momentum Barack Obama' boleh surut dalam hanya masa dua tahun apabila dilihat gagal merealisasikan impian rakyat seperti yang dijanjikan," katanya sambil membandingkan dengan kepimpinan presiden Amerika Syarikat itu.

Sehubungan itu, kata Dr Mohd Asri, jika perkara tersebut berterusan, Pakatan Rakyat akan hilang momentumnya disebabkan pelbagai perkara.

"Salah satunya ubat bagi saya; keperluan 'mentajdidkan' (memperbaharui) pemain utama. Jika tidak, mungkin negara kita hilang keseimbangan politik antara pemerintah dan pembangkang!" tegasnya.

"Jika hendak jadi penguasa, kena belajar berlapang dada dengan rakyat jelata. Bukan semua yang berbeza itu menzalimi anda!".

MENJAWAB MANUTY!

Posted: 06 Nov 2010 05:52 AM PDT

Salam 2 all.

Saya sangat tertarik dengan respon seorang pembaca yang menulis kep lamanweb Konsensus Bebas mengenai kenyataan Dr. Muhammad Nor Manuty, ahli MPT PKR yang juga rakan kroni Anwar (kenyataan beliau saya siarkan dibawah yang disiarkan oleh MalaysiaKini hari ini). Manuty yang juga dikenali sebagai seorang agamawan dikalangan ahli PKR telah membidas Dr. Asri yang menegur Anwar dan menasihatkan beliau supaya berundur. Mereka bukan sahaja tidak menjawab kritikan dan teguran Dr. Asri itu dengan baik dan berilmiah, tetapi terus melabel teguran itu dengan pelbagai label, suatu petunjuk bahawa mereka sudah ketandusan jawapan.

Apa pun eloklah dibaca komen penulis yang memanggil dirinya Pandak Tukan ini, dan moga ada menafaatnya bagi mereka yang ada sekelumit aqal dan keimanan.

Adios amigos.

Zulkifli Bin Noordin
Sabtu
28 Zul Qaedah 1431
06 Nov 2010


Surat terbuka kepada Dr. Muhammad Nur Manuty


Sabtu, 06 November 2010

Menjawab kepada Kenyataan Media yang dikeluarkan oleh Dr. Muhammad Nur Manuty, Pengerusi, Biro Pemahaman Dan Pemantapan Agama (BiPPA), PKR bertarikh 4 November 2010:

1. Kritikan terhadap Anwar Ibrahim tidak semestinya ditafsirkan sebagai suatu serangan peribadi semata-mata. Anwar Ibrahim bukan insan maksum yang sepi dari segala kelemahan dan kekhilafan.

Kejujuran Dr. Asri membuat saranan untuk Anwar berundur dari politik hanya boleh dinilai oleh rakyat dan bukan oleh tuan punya badan atau kroni yang berkepentingan. Gesaan Dr. Asri ini timbul dari hilangnya kepercayaan rakyat terhadap kepimpinan Anwar untuk membawa perubahan.

Anwar kini nampak ketara kepada rakyat sebagai sebahagian daripada status quo. Politik Baru mendesak kepada watak baru dan persekitaran baru. Keputusan pilihan raya kecil di Galas dan Batu Sapi sedikit sebanyak mencerminkan sentimen rakyat.

2. Tidak dapat dinafikan Anwar Ibrahim memainkan peranan besar dalam pembentukan Pakatan Rakyat. Tempat beliau dalam sejarah politik Malaysia terjamin. Tetapi untuk mencanangkan bahawa kejayaan Pakatan Rakyat di PRU 12 semata-mata kerana kewibawaan dan keupayaan Anwar adalah satu pendekatan yang amat cetek.

Pakatan Rakyat berjaya di PRU-12 kerana platformnya disambut oleh gelombang rakyat yang dahagakan reformasi. PAS dan DAP disatukan oleh kebencian bersama terhadap BN. Demi political expediency, PAS dan DAP melayan mimpi Anwar untuk menjadi Perdana Menteri

3. Keberkesanan kepimpinan bukan terletak kepada usia, karisma atau kepetahan berpidato. Politik ceramah sudah ketinggalan zaman. Keberkesanan kepimpinan terletak kepada tindakan politik. Apabila tindakan politik tidak seimbang, yang menonjol hanya retorik janggal. Apabila moral diragui; "karisma, amanah, keberanian, kegigihan dalam perjuangan menegakkan keadilan, kebenaran dan kesejahteraan rakyat, mengenepikan kepentingan peribadi dan keluarga, kesediaan berkorban, memiliki kebijaksanaan (hikmah) dan ketahanan fizikal" menjadi subjektif.

4. Keputusan Anwar Ibrahim untuk menyertai UMNO pada tahun 1982 masih lagi dipersoalkan oleh rakyat hingga ke hari ini. Anwar dilihat sebagai haiwan politik yang hanya ingin memperalatkan UMNO untuk menjadi Perdana Menteri. Dengan memandang ke belakang (hindsight), terbukti Anwar telah mengamalkan politik kotor semasa menjadi pemimpin UMNO. Penglibatan beliau dalam kes Realmild dan usaha beliau untuk menjadikan Biro Tata Negara sebagai jentera politik peribadi memperkukuhkan persepsi rakyat yang Anwar adalah sebahagian daripada status quo.

Hanya setelah dipecat daripada kabinet dan UMNO, Anwar memasyhurkan Deklarasi Permatang Pauh. Rakyat menyahut laungan reformasi bukan semata-mata untuk membela Anwar tetapi rakyat benar-benar dahagakan perubahan.

Sebagai mangsa kerakusan kuasa Mahathir, rakyat menaruh harapan tinggi kepada Anwar untuk berubah dan membawa kepada perubahan. Malangnya, budaya politik ala-UMNO telah menebal di jiwa dan jasad Anwar Ibrahim.

5. Dr. Asri telah menjelaskan bahawa saranan untuk berundur dari politik ditujukan kepada semua pemimpin politik yang telah luput tarikhguna.

"Kemiskinan rakyat yang masih berleluasa di Sabah, Sarawak dan Semenanjung, masalah rasuah yang semakin membarah, keruntuhan moral (akhlak) dan pelbagai penyakit sosial yang semakin kronik, penyalahgunaan kuasa yang berwewenang, hutang negara yang semakin bertambah, track rekod kerendahan moral dan akhlak" hanya boleh diselesaikan oleh Politik Baru dengan watak baru dan persekitaran baru; bukan oleh seorang pemimpin yang sedang bergelumang dengan isu-isu moral dan akhlak.

6. Seruan Dr. Asri ialah manifestasi sentimen rakyat yang menuntut perubahan. Jika kritikan Dr. Asri terhadap pemerintah disambut dengan sorak gemuruh, begitu juga, seruan Dr. Asri untuk mencanang lanskap politik baru harus diterima dengan dada yang lapang.

7. Anwar Ibrahim diminta berundur kerana beliau kini dianggap sebagai satu beban dan liabiliti kepada reformasi tulen. Anwar Ibrahim telah menjelma sebagai bagasi lebihan kepada kemaraan gerakan reformasi ke Putrajaya.

Pandak Tukan
06 November 2010

@@@@@@@@@@@@@@@@@@

PKR menyifatkan pandangan bekas mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang menyeru agar Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim bersara 'politik' adalah "manifestasi suara ketakutan pimpinan negara terhadap fenomena kebangkitan rakyat". Malah Pengerusi Biro Pemahaman dan Pemantapan Agama (BIPPA) PKR, Dr Muhammad Nur Manuty mempertahankan ketuanya dengan berkata serangan peribadi pelbagai bentuk kepada Anwar "bukanlah sesuatu yang memeranjatkan". NONE "Keberkesanan kepemimpinan seseorang itu tidak boleh diukur dari segi usia semata-mata. "Hakikatnya kepemimpinan itu hendaklah dilihat dari segi karisma, amanah, keberanian, kegigihan dalam perjuangan menegakkan keadilan, kebenaran dan kesejahteraan rakyat, mengenepikan kepentingan peribadi dan keluarga, kesediaan berkorban, memiliki kebijaksanaan (hikmah) dan ketahanan fizikal. "Inilah antara sifat yang dimiliki dan dihayati oleh DSAI (Datuk Seri Anwar Ibrahim) sebagai pemimpin yang diiktiraf dan dihormati oleh kawan dan lawan dalam dan luar negara," katanya dalam satu kenyataan semalam. Muhammad Nur mengulas kenyataan Dr Mohd Asri yang berkata sudah sampai masanya untuk ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim bersara 'politik' kerana banyak rentak tari politiknya makin 'tidak seimbang'. dr asri zainul abidin mufti perlis and putrajaya pantun Menulis dalam blognya Isnin lalu, di bawah tajuk 'Politik kita memerlukan anjakan baru', Dr Mohd Asri menegaskan "politik kita memerlukan watak-watak baru yang bernas, matang dan tangkas". Kritikan pensyarah di Universiti Sains Malaysia (USM) itu juga turut ditolak oleh ketua Pemuda PKR Shamsul Iskandar Md Akin yang menyifatkannya sebagai satu "kenyataan yang pelik dan tidak berpijak pada realiti politik" semasa tanah air. Sementara itu, menjawab kritikan balas selepas saranan kerasnya itu, Dr Mohd Asri menegaskan cadangannya adalah "hak rakyat" kepada pemimpin. Menurutnya, tegurannya itu bukan satu perkara baru kerana sebelum ini beliau pernah mencadangkan perkara sama kepada mantan perdana menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi melalui sebuah pantun. "Freedom of expression (kebebasan bersuara) yang dilaungkan oleh sesetengah pihak tidak memberi makna jika hanya mereka setuju suara mereka dan menghalang suara orang lain," coretnya dalam blog sambil menafikannya sebagai satu pandangan agama.


BA-WAU-HONG!

Posted: 05 Nov 2010 09:39 PM PDT

Salam 2 all.

Ba-wau-hong = Bohong! Ta -ya-pu = Tipu! Kap-lin-tong = Kelentong! Itulah gambaran ringkas yang boleh diberi kepada proses pemilihan PKR, yang kini makin terserlah Parti Kelentong Rakyat! Teman udah banyak kali kata bahawa dua ciri utama PKR ini; pembohongan dan cakap tak serupa bikin, dan semuanya hanya untuk satu agenda-memahkotakan Anwar sebagai Perdana Menteri! Itu saje perjuangan mereka.

Semakin lama semakin jelas kritikan terhadap Anwar & the Gang. Bukan orang luar yang kata. Ahli dan kepimpinan mereka sendiri yang dedahkan. Daripada Zaid Ibrahim, kepada Nurul Izzah, Gobalakrishnan, Mustafa Kamil Ayub dan ramai lagi. Jangan cerita pasal repot polis dan lain-lain, naik letih polis nak melayan dema yop!

Zaid pertikaikan Anwar yang tidak mahu bertanding tapi nak jadi ketua. Zaid kata jawatan Ketua Umum dalam Perlembagaan tak ada. Kalau beriya sangat nak jadi ketua bertandinglah. Ni kata Zaid jawatan Presiden yang dipegang oleh isteri Anwar sekadar menjadi penghias mukadepan majalah je. Habuk pun tarak. Suara Wan Azizah tak laku langsung. Dan puak-puak PKR dok hina isteri YAB PM. Yang dema dok hina Wan Azizah depa tak sedar yop. Dan bila tak boleh jawab dakwaan Zaid, balaci-balaci Anwar hina Zaid dengan kata dia agen UMNO yang nak perosakkan PKR-habis cerita! Orang yang mereka kompang macam hero tamil dulu sekarang dah jadi paria PKR! Cakap tak serupa bikin dema ni yop!

Bila Nurul Izzah pertikai kenapa dia tidak boleh bertanding jawatan Timbalan Presiden walaupun dapat cukup pencalunan, balaci-balaci Anwar kata peraturan baru penamaan calun mesti diterima sebelum tempoh tertentu. Yang peraturan ni siapa pun tak tahu kecuali balaci Anwar aje. Bila ahli bawahan mula protes, tup tup, tukar peraturan yop. Boleh bertanding pulak! Dema buat peraturan ikut suka dema je. Tapi bab tuduh orang, termasuk SPR dema cukup champion yop. Bila sendiri buat..memang cakap tak serupa bikin!

Bila kita bercakap tentang hak Islam dan kedudukan istimewa orang Melayu saperti yang termaktub dalam Perlembagaan, dema kata kita rasis, extremis, dan macam-macam lagi. Teman pun dema kata Taliban adik beradik Usama Bin Laden sebab nak pertahan kalimah ALLAH yang dema bagi kapior pakai. Tapi bila Gobalakrishnan kata Azmin rasis kerana panggil dia pariah, dema senyap macam tikus sakit gigi yop! Memang cakap tak serupa bikin yop!

Baru ni teman siarkan kekecewaan salah seorang calun Timbalan Presiden, wakil puak ABIM iaitu Mustafa Kamil Ayub. Dia sampai mintak tangguhkan pemilihan dan gantung Jawatankuasa Pemilihan Parti (JPP) yang dikuasai oleh balaci-balaci Anwar. Apa dema kata kat Mustafa. Teman tak gamak nak tulis kat sini yop! Teruk..teruk..nasihat teman pada Mus udah-udahlah tu. Berenti ajelah Mus, join PAS lagi bagus. Mike bagus dengan perjuangan Islam, dah lama pun. Masuklah PAS, lebih sesuai fikrah dengan mike yop. Dan bile mike dah masuk PAS, buang puak-puak pak jangoat badut ingusan yang menjadi makhluk perosak dalam PAS!!

Mutakhir ini kita tengok pulak pembohongan PKR mengenai jumlah keahlian parti. Dema kata ada 450,000 ahli. Ada yang mendakwa dah 600,000 pun! Kita dengar pun terkejut yop, pase semua orang termasuk PAS tahu kelentong je tu. Macam masa teman bertanding di Kulim Bandar Bharu, jentera PKR yang kate hebat tu ada lah 4-5 orang. Yang lain semuanya ahli PAS kawasan yang terpaksa pakai baju PKR untuk tolong bantu. Itupun nasib baik YDP PAS kawasan masa tu, YB Yaakob Husin bersetuju untuk tolong sebab teman ahli PAS (kebetulan semasa PRU 12 teman masih memegang jawatan Pengerusi Tetap PAS Kawasan BTR).

Tapi betoi ke semua tu yop! Sebenarnya jumlah keahlian PKR seciput jer. Malah sudah kedengaran pun komplen oleh ahli parti lain, termasuk PAS dan UMNO yang namanya disumbat dalam senarai keahlian PKR. Tetapi yang jelasnya mesyuarat pemilihan dan pengundian baru ini membuktikan pekung sebenarnya.

Contohnya kita tengok cabang Permatang Pauh, lubuk Ketua Umum dan Presiden PKR. Dema kata ada 6,172 ahli. Kagum kita yop. Tapi yang hadir mesyuarat baru ni 54 orang je..atau 0.8% jer. Dan semasa pengundian baru ni, yang turun mengundi 280 orang je. Atau 4.5% je yop! Isyk..isyk..isyk..kena kelentong lagi!!

Malah yang mengejutkan contoh di cabang Pekan Pahang. Yang turun mengundi 7 orang je yop! Tapi dema tak lapur macam tu lah yop. Dema kata Zaid mendapat undi 100%, berapa jumlah haram tak sebut. Budak tadika lagi ramai yop.

Dan yang paling kelakar, balaci Anwar salahkan final Piala Malaysia Kelantan -lwn Negeri Sembilan sebagai antara punca kurangnya ahli turun mesyuarat. Selain menyalahkan PRK Galas dan Batu Sapi. Kalau dah sendiri bodoh tu satu hal, ni nak memperbodohkan rakyat pulak!

Tu belum lagi cerita bab pukul memukul, tinju meninju, baling kerusi, dan macam-macam story lagi. MGR pun boleh menangis yop, ngalahkan cerita Tamil!

Tapi yang lebih penting ialah rakyat sudah mula membuka mata. Galas dan Batu Sapi satu isyarat jelas penolakan rakyat terhadap mereka. Sebenarnya di Galas, antara kesilapan besar PAS ialah membawa puak-puak PKR dan DAP datang dengan membawa politik maki hamun dan fitnah, rasis dan cauvinis. Politik macam ni rakyat dah muak tengok. Saya rasa kalau PAS menjalankan kempen sendiri, tanpa perlu menuding jari dan menyalahkan orang lain, tanpa perlu mendabik dada kita saja yang betul, tetapi membawa mesej dakwah dan Islam, saya cukup yakin rakyat dapat menerimanya.

Apappun saya harap PAS akan dapat membuka mata dengan apa yang sedang berlaku. Tiap perkara pasti ada hikmahnya. Pada saya, PAS perlu sedar bahawa mereka boleh memainkan peranan "king-maker". PAS sebenarnya tidak memerlukan PKR ataupun DAP. PAS hanya perlukan PAS. PAS punya ahli yang ramai, jentera yang mantap, petugas yang sangat komited dan rangkaian networking yang hebat. Apa yang perlu, strategi yang bijak, dan penggantungan sepenuhnya kepada ALLAH! Janganlah kita asyik menghalalkan tindak-tanduk kita disebalik "tahaluf siasah", sehingga akhirnya aqidah dan syariah tergadai sudah. Matlamat tidak menghalalkan cara, walau apa label arab yang kita berikan kepadanya!

"Tolonglah agama ALLAH, pasti ALLAH akan menolong kamu!".

Moga ALLAH akan mengampunkan akan segala kelemahan dan kesilapan kita semua.

Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Sabtu
28 Zul Qaedah 1431
06 Nov 2010

Anwar Ibrahim

0 ulasan
sumber :-

Anwar Ibrahim


Zaman Kebangkitan?

Posted: 06 Nov 2010 01:38 AM PDT

Oleh http://sakmongkol.blogspot.com

Saya tak faham sikap masabodo pemimpin UMNO. Hanya kerana kita menang di Batu Sapi dan Galas, maka ramai pemimpin sudah mengistiharkan UMNO dan BN sudah pulih. Para penganalis pula menyatakan perkara yang serupa. BN sedang mara dan parti pembangkang kian luntur. Sabar dulu tuan tuan. Jangan biarkan kesukaan mengatasi

reality.

Kita menang di Batu Sapi, punca nya mudah di cari. Jutaan Ringgit di belanjakan, banyak pengundi yang ada IC baru mengambil bahagian. Yang berlaku di Batu Sapi adalah direct opposite yang berlaku di Galas.

Apa yang kita celebrate di Batu Sapi? Kita pilih seorang calun balu kepada mendiang AP yang dulu. Kita tak boleh diskaun undi simpati kepada makcik ini. Orang Bajau pun ramai tidak keluar mengundi. Yang berIC baru datang ‘ bersyusun susyun’ mengundi BN. Projek demi projek di istiharkan. Duit entah banyak mana.

Yang menjulang si datin ini bila menang ialah puteri2 UMNO. Penyokong parti dia sendiri mana? Saya rasa orang UMNO tak malu menjulang seorang pemenang yang tidak tahu berbahasa Melayu. Dalam bab ini, pahlawan2 nasionalis bahasa membisu pulak.

Di planet mana si Datin ni diami? Its not like Batu Sapi tu macam satu enclave kampung Cina seperti di desa Pulai Gua Musang. Saya harap, dia akan segera belajar bahasa Melayu. Kalau tak, apa dia nak buat dalam parlimen?

Apa nak buat, kalau BN sudah pilih makcik ni. Saya tidak dapat membayangkan apa dia nak cakap dalam parlimen nanti. Jika ini kualiti AP yang di tawarkan kepada rakyat, bagaimana kita boleh kata BN sudah di yakini kembali?

Tolong perhatikan kenaikan peratus meningkat PKR. Yong Tek Lee bekas CM Sabah pun tidak dapat mengatasi PKR. Apa yang di tunjukkan oleh perkara tersebut? Ia menunjukkan bahawa PKR boleh mencabar BN di Sabah.

Jadi, sebelum kita galak sangat mengonfirmkan Sabah FD untuk BN, elok kita slow sedikit. Parti pembangkang bukan melihat kepada menguasai Sabah atau Sarawak. Mereka berminat untuk mendapat tambahan kerusi parlimen. Sebab mereka tahu, itu kunci kepada peguasaan Putarajaya. Dato Najib menjerit kuat mana pun, jika kerusi parlimen UMNO dan BN berkurangan, orang lain akan tawan Putrajaya dan orang lain jadi PM.
Jadi, kemenangan Batu Sapi kepada saya, tidak ada bearing kepada politik akan datang di negara ini. Kemenangan Datin adalah localized issue.

Kemenangan BN di Galas lebih signifiken. Daripada minus kepada positif. Dari deficit kepada surplus yang melebihi majority yang di perolehi oleh arwah wakil rakyat yang terdahulu. Tapi ada kita dengar ucapan terima kasih dari UMNO kepada pengarah PRK Galas? Ku Li?

Tidak ada. Kerana setiap pemimpin UMNO takut pada bayang bayang sendiri. Mustapha Mohamad dan imam2 perang UMNO lain tidak pun mengucap tahniah kepada Ki Li. Sebab setiap mereka mahu menempa nama dalam kemenangan tersebut. Semua mahu claim mereka sudah banyak berbakti kepada UMNO.
UMNO menang Galas kerana 2 faktor besar. Pertama kerana ketokohan Ku Li. Kedua, kerana strateji kempen yang berlainan. Bukan baru, tapi berlainan.

Jadi jangan kita nak sandiwara kata ini petanda UMNO pulih. UMNO belum pulih jika jentera UMNO tidak mengobah cara kerja mereka. Saya berpendapat, jika di takdirkan UMNO jatuh tersungkur, ia akan mengambil masa yang lama untuk bangkit semula. Ini kerana, UMNO sekarang ini, tidak mempunyai budaya kesukarelawan. Budaya UMNO ialah ada duit abangku sayang, taka da duit, abang melayang.

Saya tidak mahu sebut starteji ini strateji charm offensive. PM Najib pun buat perkara yang serupa dengan walkabout nya. Dia jalan sana dan jalan sini. Tapi orang tidak pula membeli pendekatan PM secara meyeluruh dan jawapan kepada masaalah. Masih ada orang kata, ini cara buat buat. Kita jalan kat Petaling Street setahun sekali atau sekali dalam beberapa tahun. Lepas iti, semua di lupakan.

Pendekatan yang di lakukan oleh Ku Li di Galas ialah pendekatan memuliakan rakyat sebagai manusia. Manusia yang mempunyai harapan dan kegelisahan. Harapan yang menuntut di puaskan, kegelisahan yang menuntut di redakan. Kita engage pengundi sebagai manusia yang mahukan permuliaan. Dan cara kita lakukan, orang boleh membaca sama ada ianya ikhlas dan jujur.

KU LI dan jentera nya menghabiskan masa berjam jam lama nya berinteraksi dengan rakyat tanpa menunjukkan bosan dan letih. Rakyat appreciate pendekatan ini.

Jika UMNO hendak memulakan zaman kebangkitan ia mesti melihat kepada mengemukakan pimpinan yang kredibel dan cara kempen yang berlainan.

Lawatan Ahli Parlimen EU Bersama DSAI 2 Nov 2010

Posted: 06 Nov 2010 12:52 AM PDT

02.11.2010 @ parliment (5)02.11.2010 @ parliment (7)

Sila ke Laman Flickr untuk melihat Photo lawatan Ahli Parlimen EU bersama DSAI

KEADILAN Harus Bangkit Menentang Kebatilan

Posted: 06 Nov 2010 12:16 AM PDT

Dari Suara Keadilan

Rakyat digesa bangkit menumpaskan penindasan di sebalik ketidakadilan, rasuah dan salahguna kuasa yang berleluasa di dalam realiti politik negara yang menyaksikan elemen penindasan dilakukan secara sistematik sehingga menyulitkan rakyat dari pelbagai sudut.

Presiden Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN), Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang mewakili pimpinan dan anggota parti dalam ucapan kepada penganut agama Hindu sempena perayaan Deepavali berkata keadaan politik semasa mendesak rakyat agar mengembalikan 'cahaya kesedaran'.

“Jika dihimbau sorotan sejarah, dihikayatkan bahawa Deepavali adalah bersempena mengenang kekalahan Raja Naragasura yang kejam yang kemudiannya mati dibunuh oleh Maha Krishnan.

“Sebelum menghembuskan nafas terakhir, Raja Naragasura berpesan kepada mereka yang lupa agar berbuat baik dan menjauhi berbuat kejahatan sesama manusia.

“Maka tradisi menyalakan pelita di rumah penganut Hindu adalah sebagai simbolik bagi meraikan kemenangan Kebaikan yang menewaskan Kejahatan dan cahaya yang melenyapkan kegelapan,” kata beliau.

Justeru, himbauan sejarah dan hikayat tentang perayaan Deepavali ini sewajarnya direnung dan dimanifestasi dalam kehidupan yakni iltizam perjuangan menentang kejahatan dan kebatilan pasti akan menemui pengakhiran kebaikan dan kebenaran.

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN

0 ulasan
sumber :-

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN


Tindakan menyamar perbuatan jenayah

Posted: 06 Nov 2010 11:12 AM PDT


SEREMBAN – Tindakan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Cabang Rasah, Muhd Zamri Vinoth Abdullah yang menyamar sebagai pengundi hantu adalah perbuatan jenayah.


Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Ampangan, Rashid Latiff berkata, perbuatan dilakukan bagi menguji Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) itu adalah perbuatan jenayah memalukan.


"Melakukan tindakan untuk menguji sesuatu adalah perkara baik, namun Muhd Zamri sudah melakukan perbuatan jenayah. "Adakah wajar tindakan merompak sebuah bank dilakukan bagi menguji kecekapan polis. Keadaan ini sama seperti yang dilakukan Muhd Zamri yang menguji pihak JPP dengan melakukan perbuatan jenayah," katanya kepada Sinar Harian, semalam.


Menurutnya, tindakan tersebut tidak diterima oleh budaya masyarakat di sini, begitu juga dari segi hukum agama. "Malah, tiada satu budaya di dunia ini yang menggalakkan tindakan keji seperti itu. "Saya amat kecewa dengan tindakan Muhd Zamri yang dilihat agak keterlaluan," katanya.


Rashid berkata, sememangnya terdapat kelemahan dalam JPP, namun tindakan menguji sebegitu tidak patut dilakukan. "Bukan sahaja dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR), malah dalam mana-mana parti sekalipun, pasti mempunyai masalah dalam proses pemilihan.


"Apabila perkara sebegini berlaku, JPP perlu memperbaiki kelemahan agar masalah pengundi hantu ini tidak berulang," katanya. Menurutnya, parti perlu melakukan sesuatu tindakan mahupun hukuman kepada Muhd Zamri atas perbuatan keterlaluannya itu.

BULETIN RAKYAT

0 ulasan
sumber :-

BULETIN RAKYAT


Mustaffa Kamil Ayub: JPP Pemilihan 2010 mesti telus dan ada integriti

Posted: 05 Nov 2010 01:01 PM PDT

Nov 04, 2010
Proses pemilihan Parti KEADILAN telah bermula pada 29 Oktober 2010, namun apa yang kita harapkan untuk memperolehi satu sistem pemilihan yang adil dan telus daripada Jawatankuasa Pemilihan Parti (JPP) semasa mengendalikan proses pemilihan amatlah mendukacitakan.
Kita juga pernah menyuarakan bantahan sebelum ini, dalam peringkat proses pencalonan dan pemilihan cabang terhadap JPP, disebabkan banyaknya berlaku masalah dan ketidakseragaman dalam melaksanakan syarat dan peraturan pertandingan yang sepertimana yang ditetapkan oleh JPP itu sendiri. Secara jelasnya, walaupun terdapat banyak bantahan yang telah dikemukakan, sehingga kini tidak ada apa-apa tindakan dan keputusan yang diambil oleh jawatankuasa tersebut, walaupun terdapat syarat dan peraturan tidak yang secara jelas tidak dipatuhi.
Permasalahan ini terus berlarutan sehingga ke proses Pemilihan Majlis Pimpinan Pusat yang sedang berlaku dan akan berakhir pada 21 November 2010 nanti, ketelusan terhadap JPP ini terus dipertikaikan oleh pelbagai pihak, dengan beberapa insiden, salah laku yang telah berlaku secara jelasnya, di mana terdapat kaedah pengendalian tidak bersikap profesional dan bersifat condong sebelah pihak. Ini termasuk, soal penjumlahan undi yang diumumkan tidak konsisten, terutamanya keputusan yang melibatkan kedudukan Jawatan Timbalan Presiden.
Justeru, bagi memastikan kelangsungan perjuangan parti yang berlandaskan keadilan untuk semua, kami mohon supaya status JPP ini digantung dan proses pemilihan parti ditangguhkan sehingga kita yakin sepenuhnya badan atau Jawatankuasa Pemilihan ini mengambil tindakan yang proaktif membaiki kelompangan yang ada. Tindakan ini perlu, supaya ianya tidak akan menimbulkan pelbagai masalah dalam proses Pemilihan Parti 2010 seterusnya.
Kami juga telah menyiapkan satu memorandum cadangan bagi penambahbaikan JPP untuk diserahkan kepada Presiden KEADILAN dan Pengerusi JPP.
Kami juga menegaskan, bentuk tindakan yang kami lakukan ini adalah kerana kami meletakkan kepentingan parti itu di atas, malah juga untuk menjaga keharmonian dan kepentingan parti ini. Hasrat baik pendekatan parti untuk memberi kuasa memilih kepada kepada setiap anggota pastinya tergugat dan terhalang, sekiranya badan atau jawatankuasa yang dilantik tidak dapat berperanan dengan sebaiknya. Kita tidak mahu anggota parti sendiri ditipu dan dizalimi oleh kerana kepentingan pihak tertentu, sepertimana apa yang kita perjuangkan untuk memberi keadilan untuk semua. Suara anggota akar umbi mestilah dikembalikan dalam KEADILAN.

"KESINAMBUNGAN PERJUANGAN"
"KEMBALIKAN SUARA RAKYAT"
*Kenyataan media oleh Mustaffa Kamil Ayub selaku Naib Presiden Keadilan dan calon Timbalan Presiden Keadilan.

www.telokkemang.blogspot.com/

0 ulasan
sumber :-

www.telokkemang.blogspot.com/


Petikan Perbahasan Bajet 2011 Di Parlimen Pada 27hb Oktober

Posted: 06 Nov 2010 03:28 AM PDT

Dato' Kamarul Baharin Abbas [Telok Kemang]: Terima kasih Tuan Yang di-Pertua. Saya mulakan dengan menyebut bahawa bajet ialah satu perkara yang kemuncak yang ditunggu-tunggu oleh rakyat dan tidak kurangnya pada tahun ini, saya dimaklumkan bahawa sejumlah lebih kurang 10 juta rakyat telah mendengar atau menonton televisyen dan radio untuk mengetahui apakah bajet tahun ini akan memberi harapan terhadap mereka pada tahun 2011.

Pendapat umum berbeza-beza tetapi yang nyata adalah mereka kurang puas hati dengan apa yang dibentangkan oleh kerajaan. Banyak persoalan yang timbul dalam bajet kali ini dan secara ringkasnya saya rujuk kepada carta dalam bajet ini yang menyebut di antara lain, pendapatan kerajaan akan datangnya daripada pinjaman dan penggunaan asset kerajaan.

Memanglah pinjaman ini tahun demi tahun menjadi sumber pendapatan kerajaan dan tidak kurangnya pada tahun ini pinjaman dan penggunaan asset kerajaan yang mana kebanyakannya ialah pinjaman yang berjumlah lebih daripada RM46 bilion dan ini secara langsung meningkatkan hutang kerajaan sampai kepada lebih kurang RM400 bilion. Dalam masa yang sama dalam perbelanjaan pembangunan.

Perbelanjaan ada peruntukan sebanyak lebih daripada RM18 bilion mengenai dengan bayaran khidmat hutang. Bermakna kita tidak mampu membayar hutang dan meminjam lebih daripada yang kita mampu untuk membayar. Jadi ini tidak mencerminkan satu usaha kerajaan untuk menentukan supaya hutang kerajaan itu dikawal dan kita meminjam mengikut kemampuan kita untuk membayarnya.

Dalam hal ini, saya ingin rujuk kepada cara kita membelanjakan dana negara. Kita pernah dengar dalam Dewan ini di mana perbelanjaan lebih daripada RM2 bilion yang tidak dapat dijelaskan. Ini yang disebutkan sebagai angka ketirisan dana kerajaan. Dalam masa yang sama juga kita membelanjakan kewangan dan beberapa projek yang dilaksanakan tidak mengikut peruntukan yang dibenarkan, sering berlaku pertambahan kos, penambahan variation orders dan juga tambahan tambahan yang tidak munasabah yang meningkatkan harga kos projek itu yang kadang-kadang melibatkan lebih daripada 50%. Ini satu tanda bahawa kita tidak boleh mengawal, tidak mengamalkan good governance dan accountability. Ini melibatkan pertambahan yang sia-sia yang perlu dicari oleh kerajaan yang boleh digunakan untuk projek-projek yang lain – projek projek yang terbengkalai.

Umpamanya projek-projek seperti yang disebutkan dalam Laporan Ketua Audit Negara. Umpamanya, saya sebut Politeknik Muadzam Shah di Pahang – RM295 juta yang sekarang ini hanya siap 87%. Projek ini dimulakan pada 2003. Ini tahun yang kelapan dan projek ini masih lagi tidak siap. Untuk menyiapkannya, sudah pasti pertambahan pada perbelanjaan dan kos pada projek. Satu lagi, umpamanya Kompleks Bridget Kem Skudai, Johor Bahru – RM256 juta yang sudah lebih sepuluh tahun dan tahun ini kemajuannya hanya 18.3%. Akan tetapi apa yang lebih merunsingkan ialah tanah itu sudah dicagarkan kepada bank dan kita tidak mampu menarik bon pelaksanaannya yang sebanyak lebih kurang RM13 juta dan juga bon tanah yang sebanyak RM256 juta kerana tempoh bon itu sudah tamat. Jadi di sini kehilangan lebih kurang RM300 juta dan projek hanya siap 18.3%.

Banyak lagi boleh disebut dalam pelaksanaan projek-projek yang tidak siap. Umpamanya soalan saya dalam Parlimen tempoh hari berkenaan Projek Lebuh raya Seremban-Port Dickson-Linggi yang mana walaupun sudah empat hingga lima kali dilanjutkan, masih lagi tidak siap. Sudah enam tahun dan sekarang ini kontraktor projek itu telah ditamatkan dan akan ditawarkan semula kepada kontraktor baru yang sudah semestinya akan meningkatkan kos pada projek yang berkenaan.

Tuan Yang di-Pertua, disebut juga dalam bajet ini mengenai dengan private sector investment yang melibatkan RM86 bilion. Saya curiga bagaimana kerajaan boleh memberi angka mengenai dengan private sector investment melainkan ia melibatkan perbelanjaan yang dianggarkan oleh syarikat-syarikat GLC. Bagi saya, GLC bukanlah sumber ataupun diklasifikasikan sebagai private sector investment.

Pada hemat saya, ini ialah termasuk dalam perbelanjaan yang akan dilakukan oleh kerajaan. Ini kerana selalunya dan sering dilakukan. Mengikut pengalaman kita bahawa projek GLC yang besar-besar akan mendapat jaminan daripada kerajaan apabila mereka mengeluarkan bon untuk melaksanakan projek-projek ini.

Projek seperti PKFZ misalnya – ini bon telah dikeluarkan. Projek Syarikat Perumahan Negara – apabila mahu pinjaman, dikeluarkan bon sehingga RM10 bilion dan perlu dibayar dan bon ini dijamin oleh kerajaan. Kita tahu kemampuan SPN tidak boleh membayar bon ini dan akhirnya kerajaan yang menanggungnya. Syarikat Prasarana Negara mengeluarkan bon RM10 bilion juga dan ini dengan jaminan kerajaan. Kita dimaklumkan mengenai dengan pelaburan PNB dan ini melibatkan wang pelabur-pelabur iaitu orang awam termasuk kita semua. Wang ini dilaburkan dalam sektor-sektor seperti yang disebutkan. Di antara lain, disebutkan juga bahawa portfolio KWSP akan meningkat daripada 7% kepada 20% untuk pelaburan luar negara. Saya tidak mahu panjang lebar mengenai pelaburan ini. Pelaburan PNB mengenai dengan RM5 bilion menara 100 tingkat itu sudah banyak diperkatakan.

Apa yang saya mohon dan cadangkan ialah supaya kerajaan mewajibkan syarikat-syarikat berkanun yang melibatkan pelaburan orang ramai perlu mengisytiharkan keuntungan atau pulangan yang akan didapati daripada pelaburanpelaburan ini dan juga memberi jaminan kepada pelabur kalau seandainya dividen dalam KWSP 6% atau 7%. Dengan pelaburan ini, maka KWSP boleh menjamin bahawa dividen ini akan mendapat peningkatan sekurang-kurangnya 1% atau 2%. Ini seperti apa yang dilakukan oleh Bursa Saham Malaysia ataupun pasaran saham – Securities Commission yang memerlukan public listed company (PLC) mengisytiharkan pelaburan dan memberi anggaran keuntungan atau pulangan. Maka dengan itu, saya mohon supaya diwajibkan badan-badan berkanun yang melibatkan kewangan rakyat ini untuk membuat pengisytiharan dan memberi jaminan mengenai pulangan-pulangan.

Saya juga ingin menyentuh mengenai dengan beberapa pampasan dan ini mengakibatkan aliran tunai kerajaan akan tergugat dan perlu kerajaan mengambil peruntukan daripada sektor-sektor yang lain untuk membayar pampasan-pampasan mengenai projek-projek yang pada mulanya dirancang dan pada akhirnya dibatalkan. Kita juga menyebut mengenai dengan pelaburan nuklear. Kelmarin ada pengumuman mengenai dengan rancangan untuk mengadakan reaktor nuklear pada tahun 2014 yang dijangka akan siap pada tahun 2021. Saya ingin maklumkan di dalam laporan IEA bahawa tidak boleh reactor nuklear ini dioperasi secara komersial sebelum 15 tahun. Maknanya, jangka masa untuk membuat satu reaktor ini akan mengambil masa 15 tahun. Dalam masa yang sama, saya juga menyebut mengenai dengan keperluan kita untuk memikirkan pelaburan dalam perlombongan uranium. Ini keperluan loji nuklear. Jadi...

Tuan Hee Loy Sian [Petaling Jaya Selatan]: Saya hendak bertanya Yang Berhormat Telok Kemang. Saya difahamkan dengan cerita loji nuklear yang pertama tapaknya akan diadakan di Port Dickson. So, saya hendak bertanya sama ada ini berita yang betul atau tidak. So, sebagai Ahli Parlimen di Telok Kemang, boleh terima atau tidak rakyat di sana, bagi menerima satu loji nuklear yang pertama kalau dibuat di Port Dickson?

Seorang Ahli: [Menyampuk]

Dato' Kamarul Baharin Abbas [Telok Kemang]: Saya juga ada membaca mengenai dengan perkara ini dan belum dapat pasti bahawa ia akan diletakkan di Port Dickson. Akan tetapi, saya juga dimaklumkan melalui beberapa risalah bahawa seandainya diadakan di Port Dickson, saya mengalu-alukan pembinaannya kerana sudah dijamin keselamatannya asalkan ia mengikuti spesifikasi-spesifikasi yang ditentukan oleh IEAE. Setakat ini di seluruh dunia, kita juga dimaklumkan bahawa ada 400 nuclear reactors seluruh dunia. Lebih kurang 376,000 megawatt iaitu 13% ataupun 14% keperluan tenaga elektrik dunia sekarang. Jadi, memang itu satu tindakan yang baik sekiranya kita mempunyai perancangan kerana ini telah menjadi satu usaha yang dilakukan oleh negeri China, India dan negara-negara yang lain. Jadi, pelaburan mengenai uranium tadi, perlombongan uranium – ini tidak ada di semua negara melainkan beberapa Negara seperti Kazakhstan, Namibia, Australia dan saya mencadangkan supaya kita fikirkan Petronas misalnya ataupun Khazanah Nasional memperuntukkan untuk melabur kerana negara seperti Kazakhstan atau Namibia menjemput negara-negara luar atau sesiapa yang mempunyai minat untuk membeli saham dalam perlombongan uranium. Inilah satu bahan yang perlu dalam projek nuklear.

Jadi, pendek kata Tuan Yang di-Pertua, kita perlu melihat bajet ini umpama perancangan negara untuk melihat supaya matlamat kita yang sekarang ini seharusnya meliputi semua kaum. Apa yang disebutkan sering dalam bajet ini hanya meliputi kebanyakannya ialah projek-projek yang besar-besar dan tidak langsung melibatkan ataupun diperjelaskan apakah projek-projek yang besar-besar ini memberikan manfaat kepada orang ramai. Ini kerana kebanyakan rakyat kita masih lagi di desa.

Umpamanya, kita dalam ucapannya menyebut mengenai dengan untuk meningkatkan kemajuan industri. Akan tetapi dalam masa yang sama, ia industry pertanian diturunkan peruntukannya. Tiga tahun atau empat tahun dahulu, melebihi RM10 bilion. Sekarang ini hanya RM3.8 bilion. Bermakna tidak ada keutamaan kita memberi pada industri pertanian untuk membangun. Kalau kita lihat negara-negara yang lain, Korea, Taiwan, Thailand yang mempunyai keseimbangan antara industri pertanian dan juga industri berat. Jelas sekarang ini mereka lebih maju daripada kita. Jadi, kita harus kembali pada asas pembangunan yang memberikan keseimbangan yang membangunkan, yang akan memberikan manfaat pada yang di bandar dan di desa.

Jadi, Tuan Yang di-Pertua, hanya setakat ini. Kesimpulannya ialah kita masih menumpukan kepada good governance, akauntabiliti, kita mesti kawal ketirisan, kita tingkatkan produktiviti kita supaya jangan beberapa bulan lagi kita datang di sini untuk memohon Parlimen meluluskan tambahan pada bajet kerana untuk menampung perkara yang tidak diambil kira ataupun perkara-perkara yang perlu dipertingkatkan perbelanjaan kosnya supaya projek itu akan siap selagi sikap kita menganggap bahawa asalkan setiap saat itu minyak itu mengalir bahawa kita tidak mempunyai masalah kerana kita mempunyai wang tunai. As long as there is flow of oil, we think that we will not be affected by short falling cash flow. Jadi, sikap ini yang melemahkan kita dan tidak memberikan kita semangat untuk memikirkan soal yang lain untuk mendapatkan dana hasil daripada pertumbuhan daripada projek-projek yang kita laksanakan. Sekian, terima kasih.

MEDIA Rakyat MALAYSIA

0 ulasan
sumber :-

ANGKATAN MUDA keADILan CABANG PARIT SULONG

0 ulasan
sumber :-

ANGKATAN MUDA keADILan CABANG PARIT SULONG


PKR GALAS, BATU SAPI BUKTI PAKATAN TEGUH

Posted: 05 Nov 2010 09:54 AM PDT


KUALA LUMPUR, :
Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, pilihan raya kecil Galas dan Batu Sapi telah membuktikan kepada rakyat keteguhan Pakatan Rakyat dalam berhadapan dengan usaha musuh hendak memecahbelahkan Pakatan.

"Kekalahan bukan bermakna perjuangan kita suatu yang tidak benar, sebaliknya lawan kita menguasai segala jentera kerajaan dan berjaya memanipulasi keadaan sehingga mereka beroleh kemenangan.

"Walaupun kita menghadapi kekalahan di kedua kerusi ini, namun ia tidak mematahkan semangat untuk terus berjuang menentang kebatilan BN di masa hadapan," ujar Presiden PAS itu dalam satu kenyataan, hari ini.

Berikut kenyataan beliau.

Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada semua jentera PAS di semua peringkat, ahli-ahli yang membantu daripada segi tenaga dan wang ringgit dalam menghadapi pilihan raya kecil Dun Galas dan Parlimen Batu Sapi. Begitu juga dengan jentera Pakatan Rakyat, DAP dan PKR yang tidak penat membantu dalam keadaan kita berhadapan serangan dahsyat jentera lawan.

Walaupun kita menghadapi kekalahan di kedua kerusi ini, namun ia tidak mematahkan semangat untuk terus berjuang menentang kebatilan BN di masa hadapan. Apapun pilihan raya ini telah membuktikan kepada rakyat keteguhan Pakatan Rakyat dalam berhadapan dengan usaha musuh hendak memecahbelahkan Pakatan. Kekalahan bukan bermakna perjuangan kita suatu yang tidak benar, sebaliknya lawan kita menguasai segala jentera kerajaan dan berjaya memanipulasi keadaan sehingga mereka beroleh kemenangan.

Namun kita tidak menolak untuk mengkaji segala kelemahan di pihak kita yang perlu diberi perhatian. Semoga ia akan menjadi lonjakan kepada kita bagi berhadapan dengan pilihan raya lebih besar tidak lama lagi.Sekali lagi saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada seluruh jentera PAS dan Pakatan Rakyat, para penyumbang wang ringgit dan tenaga, pengundi-pengundi yang setia mengundi Pakatan, semoga usaha tuan-tuan akan diberkati Allah SWT.

Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang,
Presiden PAS.

Pimpinan

Angkatan Muda

Cabang