Pengikut

Nuffnang

Rabu, 28 Julai 2010

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

0 ulasan
sumber :-

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Dah lama tak update blog ni...

Posted: 28 Jul 2010 10:35 PM PDT

Ramai kawan-kawan yang menalipon aku kenapa aku tak update blog aku sejak 23hb Julai lalu. Blog aku ni bukanlah popular sangat tetapi ramai juga rakan-rakan yang tertunggu-tunggu perkhabaran tentang perjuangan Peneroka Felda dan Orang Asal.
Mereka rasa terputus berita apabila blog aku tidak membuat lapuran tentang perkembangan isu-isu Orang Asal dan Peneroka Felda.
Sebenarnya, didalam tempoh seminggu ini, aku menghabiskan masa menyangkul dan membaja pokok-pokok yang aku tanam sekeliling kawasan rumah aku.
Sudah agak semak kawasan-kawasan sekitar rumah kerana terlalu sedikit masa dapat aku berikan kepada pembersihan kawasan rumah, juga tanaman-tanaman pokok-pokok seperti rambutan, dokong, mangga dan manggis.
Buah mangga sudah kehabisan. Dokong baru nak menyelat, manggis sedang masak dan rambutan (yang semua pokok berbuah) sedang masak.
Apabila aku buat kerja membersihkan kawasan maka masa untuk meng update kan blog menjadi amat berkurangan.
Biasanya saya berblog melapurkan isu-isu politik dan gerak kerja harian bersama masyarakat. Kali terakhir di minggu lepas saya terlibat dengan masyarakat adalah pada 25hb Julai, iaitu di Kg Bukit Rok Bera. Saya sudah buat laporan ringkas didalam fb, dan tidak dimasukkan kedalam blog.
Hari ini, Khamis, saya dah selesai membersihkan kawasan rumah dan kini berada di pejabat, dan jam 2.30 petang nanti, saya akan pergi ke beberapa buah kampong di Kuala Krau, dan sebelah jam 5.30 petang nanti saya akan bertemu dengan Ramli Lugan, di Kg Lubok Wong, untuk berbincang dengannya mengenai program di Kg Paya Sendayan, dan tindakan-tindakan olehnya untuk menyiapkan senarai peserta-peserta dari Kg Mendoi/Seboi hingga ke Penderas, Pasu, Lubok Wong, Pian dan Terbol untuk Himpunan Orang Asal pada 7hb Ogos 2010.
Menurut Ramli, peserta-peserta dari Penderas sahaja sudah melebihi 30 orang. Jumlah ini terlalu ramai kerana dengan jumlah itu peserta-peserta dari kampong lain akan menjadi sangat berkurangan.
Itulah yang saya nak bincangkan dengan Sdr Ramli dan juga Sdr Kin, Ketua PKR Kg Penderas, bagaimana nak mengurangkan penyertaan dari Kg Penderas itu. Kalau tersilap langkah, ramai pula yang berkecil hati.
Peserta-peserta dari Kg Paya Mengkuang sudah diberikan kepada saya semalam, dan begitu juga peserta-peserta dari Kg Berdut, Kg Paya Pelong dan Kg Rekoh.
Peserta-peserta dari Kg Sg Mai sudah siap dan Sdr Yusri Ahon akan panjangkan kepada saya, manakala peserta-peserta dari Kg Bukit Rok dan Pos Iskandar sudah disiapkan oleh Bob Manolan dan rakan-rakannya untuk dipanjangkan kepada saya.
Semua persediaan untuk Himpunan Orang Asal di Temerloh pada 7hb Ogos 2010 sudah disiapkan dan Himpunan itu akan dirasmikan oleh Dato Seri Wan Azizah, Presiden KEADILAN.
3 Kertas Kerja akan dibentangkan iaitu oleh Bob Manolan, Yusri Ahon dan Tijah Yok Chopil. YB Elizabeth Wong akan mengambil slot selama 30 minit dipenghujung Majlis Himpunan itu, manakala Dato Fauzi Abdul Rahman akan menutup Himpunan itu secara rasmi pada jam 6.00 petang.
Selepas tamatnya Himpunan ini, kesemua peserta-peserta akan hadir ke rumah saya di Kg Batu 4, Jalan Maran, Temerloh untuk jamuan makan malam dan seterusnya menghadiri ceramah disitu.
Penceramah-penceramah jemputan adalah YB Gobalakrishnan, Dato Fauzi Abdul Rahman, CheguBard, YB Elizabeth Wong, dan Tijah Yok Chopil.
Pada 6hb Ogos 2010, sehari sebelum Himpunan Orang Asal itu, akan diadakan satu Majlis Ceramah di Felda Jenderak Utara atas isu: FELDA BANKRAP? dan Penceramah-Penceramah jemputan adalah YB Tian Chua, Datuk Tan Kee Kwong, Ust. Suhaimi Saad dan saya sendiri.
Pada 8hb Ogos 2010, saya akan ke Melaka di Machap Umboo untuk dua program iaitu jam 2.00 petang bersama masyarakat Orang Asal dan sebelah malamnya bersama peneroka-peneroka Felda.

Anwar Ibrahim

0 ulasan
sumber :-

Anwar Ibrahim


Perjelas Tujuan Sebenar Kerjasama Pas-UMNO

Posted: 28 Jul 2010 12:54 AM PDT

Dari Sinar Harian

Ketua Umum Pakatan Rakyat (PR), Datuk Seri Anwar Ibrahim mengingatkan pihak tertentu termasuk golongan ulama ikhlas menyatakan tujuan sebenar memastikan kerjasama antara Pas dan UMNO.

Katanya, beliau mengakui perpaduan itu penting namun ia hendaklah mempunyai menggunakan pendekatan yang betul dan tujuan ia mahu direalisasikan.

"Perpaduan itu adalah satu tuntutan. kalau betul mana-mana pihak mahukan perpaduan, mesti mulakan dengan premis yang betul. Jika ditanya apakah akan ada menentang kalau orang Islam dan Melayu bersatu? Tiada orang akan menentang dan saya pun kata bagus. Namun, bersatu untuk apa? Bersatu itu adalah untuk menegakkan sesuatu dengan lebih baik, bukan bersatu kerana diancam,” katanya ketika sesi dialog bersama pengarang dan wartawan Sinar Harian sempena kunjungannya ke Kumpulan Media Karangkraf Sdn Bhd, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kesediaan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menjadi orang tengah bagi menyatukan Pas dan UMNO.

Anwar berkata, isu perpaduan yang diperkatakan tidak seharusnya dilihat sebagai usaha kaum Melayu untuk mendominasi kumpulan lain.

Mengenai peranan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang dikatakan menjadi penghalang kepada kerjasama Pas dan UMNO, Anwar berkata, kerjasama dua parti itu tetap tidak akan menjadi kenyataan walaupun tanpa campur tangan Nik Aziz.

"Pas tetap dengan pendirian tidak akan bekerjasama dengan UMNO berdasarkan pengalaman lalu, pemimpin Pas juga menolak kerjasama ini.

"UMNO juga tidak faham Pas. UMNO merasakan jika mereka boleh tawan Nik Aziz mereka boleh tawan Pas," katanya.

Malaysian Lawyer Dropped From Anwar Trial Over Affair Claim

Posted: 28 Jul 2010 12:31 AM PDT

From AFP

In a sensational twist in Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim’s sodomy trial, a prosecutor has been dropped after being accused of having an affair with the star witness.

Defence lawyers said the surprise move bolstered its claim that Anwar, a former deputy premier who was sacked and jailed on separate sex and corruption counts a decade ago, is the victim of a political conspiracy.

The prosecution said it was dropping Farah Azlina Latif from its team in the ongoing trial, following claims she was romantically involved with Mohamad Saiful Bukhari Azlan, 25, who has accused Anwar of sodomising him.

“This can be very difficult for us but any personal matter, if it can have any implication in whatever form… will be handled very seriously,” attorney-general Abdul Gani Patail told state media late Tuesday.

“This move is also to ensure that the smooth running of the case is not affected,” the government’s top lawyer said, without specifying whether or not the claims were true.

An official at the attorney-general’s office confirmed his comments to AFP, and said that Farah Azlina would also be transferred to another department.

The defence said it had sought an official explanation from the prosecution after a leading Malaysian political blogger said on his website that the lawyer was in a sexual relationship with Saiful, who has a fiancee.

“The implications are serious,” Anwar’s lawyer Sankara Nair told AFP Wednesday.

“There is a perception that Saiful could have been given access to confidential information of the trial and that would compromise the integrity of the prosecution,” he said.

Sankara said the development strengthened claims that there was a conspiracy against Anwar, after Saiful testified that he met with high-profile individuals including Prime Minister Najib Razak before lodging his complaint.

The attorney-general however said that Farah Azlina, one of eight prosecutors in the Anwar case, had no access to confidential information.

The sodomy trial, which began in February and has been punctuated by lengthy delays, is set to resume on August 2 for a one-month session.

Saiful, who was an aide in Anwar’s office, has accused the 62-year-old of sodomising him in 2008. If convicted, Anwar could face up to 20 years imprisonment.

Sodomy, even among consenting adults, is illegal in Muslim-majority Malaysia.

Anwar has said he is the victim of a plot to prevent him from taking power, after the opposition made huge strides in 2008 elections, stunning the ruling Barisan Nasional coalition which has been in power for half a century.

Between Liwat And Zina: Did DPP Dump Fiance For Saiful?

Posted: 27 Jul 2010 09:36 PM PDT

From Malaysia Chronicle
By Wong Choon Mei

As Malaysians digest the latest sexual scandal in town, a debate has swept in over which is worse – liwat or zina (sodomy or adultery).

“If Saiful’s sexual affair with the girl is his personal business, then why not the sodomy trial,” wrote one commentator.

“It is the same (in that both are considered sins in some cultures) isn’t it – zina and liwat. You can say under civil law there is specific provision to (nail) anwar but under Syariah law there is also punishment for zina.”

Unfair advantage

Late on Tuesday, news broke that Farah Azlina Latiff, a deputy public prosecutor, was dropped from the sodomy trial against Opposition Leader Anwar Ibrahim because of an alleged sexual affair with the complainant in the case – Saiful Bukhair Azlan.

The Attorney-General would only say Farah was being dropped to prevent negative public perception of the prosecution, but Anwar's lawyers are calling a mistrial.

Citing fundamental conflict of interest, they fear Saiful's closeness to the DPP has armed him with unfair knowledge and advantage over Anwar.

Indeed the latest speculation making the rounds is that Farah even broke off her engagement to her fiancé just to be with Saiful.

"If true, all this indicates that the relationship was very serious. The fundamental issue is that of a serious conflict of interest and this cannot be resolved by removing her," Sivarasa said.

"We can understand that this must be a terrible time for her and Saiful but imagine how Anwar and his family must have felt each time the government trumps up these charges against him."

Muslims shocked

Meanwhile, Muslims leaders – shocked at how the scandal has been unfolding – are starting to call for a thorough probe. Under Syariah law, sex outside marriage is a punishable offence.

"With the current liberal outlook, it is hard to be the bad guy to push for punishment because we also have compassion in our hearts," PAS vice president Mahfuz Omar told Malaysia Chronicle.

"But there is a convention we have subscribed to and we cannot avoid, especially now, when the incident has become so public. We would be failing in our duty to all concerned – including Anwar – if we do not urge the religious authorities to investigate and they would not be doing their duty by the ummat if they did not do so."

Other pundits also slammed the entire episode which has shamed the country, pinning the blame on Prime Minister Najib Razak and his wife Rosmah Mansor. Anwar had accused the first couple of plotting the charges to derail his political comeback.

“The only one I feel sorry for is the girl for falling for Saiful,” wrote the commentator. “It is enough. Najib should stop the farce once and for all and start repairing the country.”

‘Hubungan Romatis’, DPP Digugurkan Dari Kes Anwar

Posted: 27 Jul 2010 08:08 PM PDT

Dari Malaysiakini

Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail mengesahkan Timbalan Pendakwa Raya Farah Azlina Latif telah digugurkan daripada pasukan pendakwaan yang mengendalikan kes liwat Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau berkata langkah itu adalah susulan terhadap dakwaan bahawa Farah Azlina mempunyai “hubungan romantis” dengan saksi utama kes tersebut, Mohd Saiful Bukhari Azlan, yang mendakwa dia diliwat oleh Anwar pada Jun 2008.

Farah Azlina turut digugurkan daripada Bahagian Pendakwaan Jabatan Peguam Negara atas faktor yang sama, katanya dalam sidang akhbar di pejabatnya di Putrajaya, semalam.

Sidang akhbar berkenaan diadakan bagi menjelaskan perkembangan terkini sekaligus menjawab persoalan mengenai hubungan Farah Azlina dan Mohd Saiful seperti yang disiarkan oleh laman web Malaysia Today baru-baru ini.

Abdul Gani (atas, kiri) berkata, Farah Azlina terpaksa digugurkan bukan kerana beliau didapati bersalah tetapi bagi mengelakkan sebarang persepsi negatif daripada orang ramai terhadap pasukan pendakwa.

“Jabatan Peguam Negara tidak boleh berkompromi dengan sebarang isu yang boleh menjejaskan nama baik atau kredibiliti jabatan dan kami sangat memandang serius perkara seumpama ini.

“Ini boleh menjadi sangat sukar bagi kita, tetapi sebarang perkara peribadi sekiranya boleh memberikan kesan dalam apa juga bentuk terhadap jabatan ini akan ditangani dengan amat serius,” katanya.

Tindakan itu diambil untuk memastikan kelancaran kes tidak terganggu, katanya.

Beliau menjelaskan penglibatan Farah Azlina dalam kes itu sangat terhad iaitu sekadar membantu mencatatkan segala nota mengenai perbicaraan tersebut.

“Beliau tidak mempunyai akses langsung kepada kertas siasatan kes atau mempunyai apa-apa sebab untuk mengakses kertas siasatan atau apa-apa maklumat sulit yang ada pada pihak pendakwaan.

“Beliau sama sekali tidak terlibat dalam sebarang perbincangan atau persediaan kes termasuk penyusunan strategi pasukan pendakwa,” katanya.

Mengulas lanjut Abdul Gani berkata pasukan pendakwa untuk semua kes berprofil tinggi telah menetapkan peraturan bahawa kertas siasatan dan dokumen kes hanya boleh disimpan oleh Ketua Pendakwa atau Pendakwa Kanan.

“Pendakwa baru hanya membantu kami dalam menjalankan beberapa tugas yang sama sekali tidak melibatkan perbincangan, penyusunan strategi dan pembentangan hujah di dalam mahkamah,” katanya.

Pasukan pendakwa untuk kes berkenaan diketuai oleh Peguam Cara Negara 2, Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden yang dibantu oleh timbalan pendakwa raya Datuk Nordin Hassan, Noorin Badaruddin, Mohamed Hanafiah Zakaria, Wong Chiang Kiat, Mira Mirna Musa, Naidatul Athirah Azman dan Farah Azlina.

“Tugas menyoal saksi dilakukan oleh Mohd Yusof, Mohamed Hanafiah, Datuk Nordin dan Noorin manakala Chiang Kiat bertugas membantu aspek perundangan berhubung rayuan dan semakan kes.

“Farah Azlina, Naidatul Athirah dan Mira Mirna hanya dipertanggungjawabkan untuk mengambil dan mencatatkan segala nota perbicaraan,” katanya.

Anwar didakwa meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, Kuala Lumpur antara 3.01 petang dan 4.30 petang, 26 Jun, 2008.

FDI Merudum Angkara Pentadbiran Anak Beranak

Posted: 27 Jul 2010 07:37 PM PDT

Dari Harakah

Oleh Abdul Aziz Mustafa

Penjelasan Ketua Eksekutif CIMB Group Holdings Bhd (CIMB Group), Datuk Seri Nazir Tun Razak mengenai merudum pelaburan langsung asing (FDI) ke negara ini mengingatkan rakyat kepada pentadbiran nepotisme, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar (gambar).

“Kenyataan jurucakap baru kabinet (Datuk Seri) Najib, iaitu adiknya sendiri, mengingatkan rakyat Malaysia kepada budaya pentadbiran nepotisme yang dipelopori di zaman Tun Dr Mahathir atau pentadbiran ‘anak beranak’ yang dipraktikkan oleh Tun Abdullah (Ahmad Badawi).

“Mungkinkah Kerajaan Umno Barisan Nasional (BN) ini wajar dipanggil ‘pentadbiran adik beradik’ pula?” katanya.

Kenyataan dari jurucakap baru kabinet Najib itu juga, kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu, menunjukkan bahawa anggota-anggota kabinet serta Najib sendiri telah bankrap atau muflis idea bagaimana hendak menjanakan ekonomi Malaysia.

“Mereka adalah ibarat burung unta yang menyembunyikan kepala masing-masing dalam tanah. Tunggu masa sahaja sebelum mereka ditendang keluar oleh rakyat,” katanya.

Menurutnya, memandangkan tidak ada komen atau apa-apa kenyataan langsung daripada anggota-anggota kabinet Najib atau beliau sendiri berkenaan kejatuhan pelaburan langsung asing sehingga 81 peratus itu, sekurang-kurangnya kenyataan Nazir itu menunjukkan, maka kerajaan Najib mengakui benarnya kejatuhan itu.

“Jelaslah ia ia bukan rekaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atau sebab-sebab yang tidak munasabah lain yang diberi,” katanya.

Mahfuz bagaimanapun mengucapkan tahniah kepada Nazir kerana perlantikannya sebagai jurucakap kerajaan abangnya.

AMK Shah Alam

0 ulasan
sumber :-

AMK Shah Alam


Pada mereka yang tak memahami jiwa insani

Posted: 28 Jul 2010 05:38 AM PDT

bila dua ekor MuNkEeE dah mula berembat

Posted: 28 Jul 2010 01:32 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang

0 ulasan
sumber :-

Anak Muda Kampung Nak Senang


MB N.Sembilan bazir duit bina Pondok Bas ?

Posted: 28 Jul 2010 12:30 AM PDT


Marah betul nampaknya tulisan dari Blos bekas wartawan akhbar perdana ni. Bekas wartawan ini begitu marah dengan begitu banyak pembinaan pondok bas di Port Dickson. ADUN Pakatan Rakyat perlu mengambil serius tulisan bekas wartawan ini yang memgkritik pedas dan tajam Menteri Besar Negeri Sembilan.

PEMBAZIRAN BINA PONDOK BAS DI PORT DICKSON: MB TAHUKAH?

Dan salah satu kehebatan yang mahu saya catatkan di sini ialah tindakan berani pentadbiran saudara (MB N.Sembilan) menaburkan wang sebegitu banyak membina tempat menunggu bas yang kosnya kalau diberi kepada Angkatan Tentera Malaysia (ATM) boleh membina rumah rakyat miskin setiap satu. Saya pasti kos yang saudara telah laburkan dalam pembinaan tempat menunggu bas ini mencecah jutaan ringgit. Sepanjang jalan, tempat menunggu bas itu tersergam indah, walaupun kebanyakan di antaranya dibina hanya beberapa meter daripada pondok menunggu bas sedia ada yang masih boleh digunakan.

Artikel penuh bekas wartawan tersebut di http://singalautmetro.blogspot.com/2010/07/pembaziran-bina-pondok-bas-di-port.html


Sibuk buat Pondok Bas je. Bas awamnya mane ? Sila baca himpunan artikel Perkhidmatan bas di N.Sembilan teruk sangat di http://pasns.blogspot.com/2010/04/perkhidmatan-bas-di-nsembilan-teruk.html

1MALAYSIA , RAKYAT DIDAHULUKAN , PENCAPAIAN DIUTAMAKAN !

Fuyoh, Melaka pun ada korek pasir juga ke

Posted: 27 Jul 2010 08:29 PM PDT


Aktiviti kerja melombong di kawasan tanah persendirian itu menjadi 'mimpi ngeri' kepada penduduk berhampiran sejak kira-kira dua tahun lalu apabila kawasan mereka sering dilanda banjir lumpur. Kampung Solok Melangkan, Kampung Air Repat dan Taman Permai hanya terletak kira-kira 500 meter sahaja daripada kawasan lombong itu.

************************
Gesa pantau kegiatan korek pasir
Sinar Harian 28 Julai 2010

NYALAS, Melaka - Sekurang-kurangnya tiga kawasan penempatan termasuk sebuah taman perumahan di sini menerima kesan akibat aktiviti korek pasir yang sedang giat dijalankan berdekatan.

Aktiviti kerja melombong di kawasan tanah persendirian itu menjadi 'mimpi ngeri' kepada penduduk berhampiran sejak kira-kira dua tahun lalu apabila kawasan mereka sering dilanda banjir lumpur.

Kawasan yang dikatakan menerima kesan adalah Kampung Solok Melangkan, Kampung Air Repat dan Taman Permai hanya terletak kira-kira 500 meter sahaja daripada kawasan lombong itu.

Penduduk mendakwa, akibat penempatan mereka agak rendah, ia memudahkan kawasan mereka dinaiki air.

Penduduk, Hashim Saring, 44, berkata kerja-kerja mengorek pasir itu dijalankan di kawasan pedalaman dan tinggi, memberi kesan kepada penduduk di kawasan rendah.

Menurutnya, kesan daripada kerja mencuci pasir, sungai yang mengalir ke kawasan penempatan penduduk mendap, seterusnya menjadi kotor.

"Jika dahulu, air sungai tidak mendap dan kotor seperti ini, namun sejak aktiviti dijalankan, kesan sebegini menjadi ingauan ngeri kami di sini," katanya.

Menurutnya, lebih mengelirukan, kawasan di Dewan Undangan Negeri (DUN) Asahan itu sudah pun digazetkan sebagai kawasan tadahan hujan, dan tidak seharusnya perkara sebegini boleh berlaku.

Hashim berkata, pihaknya sudah memaklumkan di dalam Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) serta pejabat Jawatankuasa Penyelaras dan Pembangunan Dewan Undangan Negeri (Japerun) Asahan mengenai masalah itu, namun belum ada sebarang tindakan susulan.

Pekebun di Kampung Air Reput, Abd Rahman Dalip, 62, mendakwa keadaan sungai berhampiran kebunnya semakin dipenuhi lumpur serta pasir sehingga menyebabkan kadang-kala air sungai tidak dapat mengalir sempurna.

Bimbang kejadian tidak diingini, dia mengambil insiatif sendiri dengan menggali sungai terbabit membuang lumpur serta pasir yang menyebabkan sungai berkenaan menjadi cetek.

"Berbanding dahulu, air sungai dapat mengalir dengan baik dan kedalaman sungai adalah berada di paras pinggang, namun sejak sekarang sungai ini mula kelihatan keruh dan dipenuhi lumpur serta pasir.

"Apabila pasir dan lumpur terlalu banyak di dalam sungai, saya mengambil langkah membersihkan sungai berhampiran dusun kerana bimbang air akan melimpah ke dalam dusun," katanya.

Seorang penduduk, Md Tolah Sabudin, 72, pula berkata, tanaman buah-buahannya banyak yang musnah akibat terlalu lama terendam dalam sungai yang melimpah ke dalam kawasan kebunnya.

"Jika hujan lebat, sungai pastinya akan melimpah dan bukan sahaja memasuki rumah penduduk yang rendah, bahkan kebun buah-buahan serta kebun getah penduduk dimasuki air.

"Dan apabila sudah dimasuki air, pastinya takungan itu mengambil masa untuk surut menyebabkan banyak pokok mati," katanya.

http://www.sinarharian.com.my/mns/content/story8000532.asp

PARTI KEADILAN RAKYAT Cabang Bera, Pahang DM

0 ulasan
sumber :-

PARTI KEADILAN RAKYAT Cabang Bera, Pahang DM


STESEN-STESEN BAS DI BERA HEBAT TETAPI BAS TIADA!

Posted: 28 Jul 2010 03:06 AM PDT


Stesen Bas Utama Bandar Bera, Kerayong kelihatan lengang kerana ketiadaan bas.
Stesen Bas Triang yang begitu selesa dan moden kelihatan lengang kerana ketiadaan bas.

BANDAR BERA, 28 JULAI 2010:

Hampir kebanyakan penduduk di daerah Bera mengetahui bahawa daerah ini mempunyai dua buah Stesen bas yang dikira agak baru dan selesa iaitu terletak di Bandar Bera dan juga di Triang.

Tetapi yang menjadi persoalannya ialah sungguh pun stesen-stesen bas tersebut begitu moden dan baru, kekurangan dan ketiadaan bas untuk ke beberapa destinasi didalam daerah dan luar daerah ini terus menjadi persoalan orang ramai.

Sehingga kini hanya terdapat bas yang beroperasi dari Bandar Temerloh yang menghubungkan secara terus ke Bandar Bera, Triang dan beberapa perkampungan felda seperti Mayam, Purun serta Sebertak.

Manakala bas daripada pekan Bahau Jempol turut menjalankan perkhidmatannya yang menghubungkan Bahau dengan Bandar Bera, Triang serta Kemayan, felda Bukit Mendi dan Tembangau.

Dengan hanya mengharapkan perkhidmatan bas dari kedua-dua daerah tersebut sudah pasti akan merugikan masa pengguna untuk ke destinasi yang lain kerana jarak kedua-dua daerah tersebut yang jauh pasti akan mengambil masa yang lama untuk sesebuah bas tersebut tiba di daerah Bera ini.

Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) Cabang Bera melahirkan rasa kesal dan hairan kenapa tiadanya syarikat bas yang beroperasi secara terus dari daerah Bera ini juga adalah antara punca utama kenapa perkhidmatan awam didaerah ini sangat lemah dan ini juga antara punca yang tidak membantu untuk menjadikan Bera sebagai daerah yang mempunyai destinasi pelancongan yang hebat walaupun daerah ini memiliki Tasik Bera yang cukup dikenali ramai.

Sepatutnya sudah tiba masanya daerah Bera ini mempunyai satu rangkaian perkhidmatan basnya sendiri untuk kemudahan pengguna terutamanya para pelancong.

Dengan status YB Ahli Parlimen Bera sebagai salah seorang daripada Menteri Kabinet Persekutuan, sudah pasti campur tangan beliau untuk mengadakan satu perkhidmatan bas sendiri didaerah Bera ini amatlah diperlukan sekarang.

Gambar-gambar yang disertakan disini adalah antara bukti bahawa perkhidmatan awam seperti bas disini amatlah diperlukan dan usahlah dibiarkan selamanya kedua-dua stesen bas ini dipenuhi oleh kenderaan yang lain selain daripada bas!

PERSIMPANGAN LAMPU ISYARAT BANDAR BERA KOTOR

Posted: 28 Jul 2010 02:48 AM PDT




BANDAR BERA, 28 JULAI 2010:

Kita tidak tahu dimana silapnya apabila didapati persimpangan utama di lampu isyarat Bandar Bera kelihatan begitu kotor dengan segala tumpahan simen, batu bata dan sampah yang jelas kelihatan diatas jalan. Beberapa keping gambar diatas jelas menunjukkan keadaan tersebut.

Limpahan batu bata dan tumpahan simen tersebut dipercayai akibat daripada lori-lori yang menghantar bekalan bahan tersebut sebelum ini ke tapak-tapak projek yang berhampiran.

Seharusnya pihak yang berwajib seperti pihak Roadcare selaku pengendali untuk kerja-kerja penyelenggaraan jalan di daerah ini mengambil langkah cepat untuk membuang serta membersih kotoran sebagaimana yang ditunjukkan didalam gambar diatas.

Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) Cabang Bera menggesa agar Jabatan Kerja Raya (JKR) selaku pihak berkuasa kerajaan turut memantau perkembangan ini disamping memberi peringatan kepada lori-lori yang terbabit agar lebih berhati-hati di masa akan datang.

Kekotoran serta limpahan batu bata dan simen juga boleh mengakibatkan kemalangan kepada pengguna-pengguna jalanraya yang kecil seperti penunggang motorsikal dan juga basikal.

'SELAMATKAN MALAYSIA' ANJURAN UMNO BAKAL TONJOLKAN RAMAI BADUT

Posted: 28 Jul 2010 12:14 AM PDT

PORT DICKSON 28 Julai 2010:

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata beliau menyokong program 'Selamatkan Selangor' kerana ia adalah peluang terbaik mendedahkan badut serta pelawak daripada Umno-Barisan Nasional dan membuktikan bahawa pembaharuan yang di bawa kerajaan negeri Pakatan Rakyat sememangnya memberi faedah kepada rakyat.

Kata beliau program anjuran Umno-BN Selangor itu hanya satu gimik kerana sebenarnya yang ingin diselamatkan ialah Umno atas kegagalan parti itu mentadbir negeri itu secara telus dan adil sejak 50 tahun lalu.

"Kita gembira untuk Umno-BN kerana menganjurkan program jelajah ini kerana program ini akan menonjolkan lebih banyak lagi badut-badut politik dan kita akan seronok dan berpeluang menonton badut-badu' ini beraksi.

"Rakyat kini sedar dan dapat membandingkan kerajaan dahulu dan sekarang, mereka tahu siapa yang benar berkhidmat untuk rakyat dan sebaliknya," komen beliau kepada Suara Keadilan ktika ditemui di program Pemukiman KEADILAN di Port Dickson Ahad lalu.

Abdul Khalid turut berkata pertarungan antara pemimpin Umno-BN di Selangor jelas menunjukkan perpecahan di kalangan mereka.

"Senario ini menunjukkan satu bentuk perlumbaan untuk mengisi pucuk kepimpinan Umno-BN Selangor kerana kini parti itu dikemudi Perdana Menteri dan Timbalannya.

"Ada pecahan di dalam Umno-BN Selangor, ada kumpulan yang merasakan Datuk Seri Dr Khir Toyo patut menjadi juru kemudinya, ada yang mengatakan Datuk Seri Nor Omar patut mengemudinya. Kini, Ezam Mohd Nor pula tampil mengatakan dia juga patut diberi peluang yang sama mengemudi Selangor.

"Tujuan mereka ini amat jelas, bukannya 'Selamatkan Selangor' tapi sebenarnya 'Selamatkan Umno'," kata beliau lagi.

Tambah Menteri Besar lagi, tindakan Umno-BN Selangor mengadakan program tersebut membuktikan ia terdesak dan terpaksa memperakui usaha kerajaan negeri Pakatan Rakyat Selangor sehingga kini telah membuahkan hasil seperti yang dirancang.

"Ini kerana kalau kita tidak berjaya berkhidmat kepada rakyat dengan baik sudah tentunya Umno-BN Selangor akan berdiam diri sahaja. Tetapi kita berjaya dan kejayaan ini telah membuatkan mereka marah dan tidak senang duduk," kata Abdul Khalid.

Berkenaan isu pasir, beliau menjelaskan satu ketika dahulu hampir kesemua lombong pasir, samada berpermit mahupun haram dipunyai oleh kroni Umno-BN.

Setelah kerajaan negeri Pakatan Rakyat mengambil-alih Selangor sejak 2008, hanya kroni Umno-BN yang mampu mengelakkan daripada ditangkap meneruskan operasi lombong haram.

"Dulu semasa kerajaan negeri Umno-BN, mereka tidak berbuat apapun membangunkan sektor perlombongan pasir, tida ada apa-apa diskusi mengenainya.

"Sekarang, mereka tak habis-habis mengkritik kita, tindakan mereka itu bukannya membuat kita hentikan usaha malah kita akan tingkatkan lagi usaha untuk berkhidmat dengan lebih efektif.

"Sekarang dia marahkan kita kerana wang saku kroni sudah berkurangan kerana tak dapat meneruskan perlombongan haram. Adakah patut kita membiarkan begitu sahaja tanpa berbuat apa-apa?" tegas beliau lagi.


* Sumber http://Suara-Keadilan.com

Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党

0 ulasan
sumber :-

Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党


大马外国直接投资猛挫81% 纳吉应负责任引咎辞职

Posted: 28 Jul 2010 12:17 AM PDT

The rock News 回教党副主席玛夫兹(Mahfuz Omar)表示,大马去年外国直接投资(Foreign Direct Investment)暴跌81%证明了首相纳吉政权的无能。而投资者对我国却步的主要原因正是因为国阵的腐败滥权以及司法干预。而纳吉应该就此事宣布辞职。 根据回教党哈拉卡(Harakah)的报道,回教党副主席玛夫兹认为纳吉身为我国首相及财政部长,他的关键绩效指标(Key Performance Indicators)以及国家关键成效领域(National Key Results Area)是不及格的。 "外国直接投资猛挫81%证实纳吉没有资格担任我国首相及财政部长。"他敦请纳吉辞职,以示对政府提出的KPI及NKRA制度负责。 大马外国直接投资低于菲律宾 上周,联合国的2010年世界投资报告揭露大马去年外国直接投资(FDI)猛挫81%,由2008年的7.32亿美元跌至去年的1.38亿美元,严重落后邻国如菲律宾,越南,泰国,印度尼西亚以及新加坡。 我国2009年的外国直接投资也低于菲律宾,该国在2009年吸引了1.95亿美元的外国直接投资,而新加坡则居所有国家之冠,吸引了超过16亿美元的投资。 玛夫兹指出,纳吉作为我国的领导人,他在企业领域的表现是欠佳的。但是他觉得纳吉不会辞职,一切将会照常运作,因为这就是巫统的"没什么"的文化。 腐败猖獗和司法干预打击投资者信心 玛夫兹指出,我国腐败猖獗和司法干预是让外国投资者却步的主要原因,因为繁复的官僚手续和中间人的费用弄得投资者觉得不便。 "在马来西亚,巫统的交易原则是"你认识谁,而不是你知道什么"。 "如果你想得到部长的批准,你就要和他的说客合作。" 他指出外资的大幅下挫也归咎于我国司法制度的无能。 他表示,"林甘门案"(Lingamgate)、国阵在霹雳州的夺权以及鸡奸案,给外国的印象就是我国政府驾驭司法,而不是一个实施法治的国家。 预测达6%经济成长是谎言 玛夫兹进一步指出,政府在官联公司如森那美(Sime Darby)、联邦土地开发局(Felda)以及马来亚银行(Maybank)的失策管理也打击了外国投资者的信心。 另一方面, 博客Johnny Ong也在博客网中发文表示,马来西亚国际贸易和工业部部长(Malaysia’s International Trade and Industry)指称2009年1月到9月的外国直接投资只有马币12.6亿元。直到2009年尾,马来西亚工业发展局指出已批准的外国投资和企划是马币16.4亿元,比预计的数目还要低很多,不及2008年外资的一半。 虽然政府预测2010年我国可以达到6%的经济成长率,但是1月至3月已批准的外国投资和企划仅马币760万令吉。 他希望,我国政府应该向人民坦诚真相,而不是一味的粉饰太平。

Dun Perak: Adun PR hadir atas notis Sivakumar

Posted: 27 Jul 2010 09:51 PM PDT

Harakahdaily Hazayani Zakaria KUALA LUMPUR, 28 Julai: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pakatan Rakyat Perak akan menghadiri sidang Dun pada 3 Ogos ini setelah mendapat notis panggilan daripada speaker yang sah, V. Sivakumar. Demikian dimaklumkan Adun Pasir Panjang, Datuk Seri Muhammad Nizar Jamaluddin sewaktu dihubungi Harakahdaily hari ini. “Kami telah menerima surat daripada speaker yang [...]

www.telokkemang.blogspot.com/

0 ulasan
sumber :-

www.telokkemang.blogspot.com/


Kenaikan Harga Barang Mampu Dielakkan Tapi Umno-BN Biar Ekonomi Terus Tiris

Posted: 27 Jul 2010 09:17 PM PDT


Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Negeri Sembilan, DATO' KAMARUL BAHARIN ABBAS yang berucap pada Ceramah Perdana KEADILAN di Linggi, menegaskan Umno-BN sepatutnya mengatasi masalah ketirisan ekonomi yang mencapai tahap sehingga 30 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sebelum mengambil sebarang tindakan menaikkan harga barangan.

"Alasan kerajaan untuk menaikkan harga barangan adalah kerana ingin mengurangkan subsidi sebanyak RM750juta setahun, bagi saya kenaikan harga itu sebenarnya kerana ingin menampung segala kerugian yang berlaku dalam kerajaan yang sudah mencecah berbilion ringgit.

" Kenaikan harga barangan keperluan asas dan penarikan subsidi petrol yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak baru-baru ini membuktikan Umno-Barisan Nasional gagal mentadbir Malaysia ini dengan baik meskipun mempunyai hasil mahsul yang melimpah. Akibat daripada tindakan tidak bertanggungjawab tersebut rakyat yang sepatutnya mendapat pembelaan sewajarnya kini menerima tekanan hidup yang teruk dan menjadi bertambah miskin.

"Najib sebenarnya tidak menjalankan tanggungjawabnya sebagai Perdana Menteri dengan baik, beliau hanya tahu memberi tekanan kepada rakyat bila mengetahui kewangan kerajaan sudah mula merosot. Kita melihat sekarang soal ketirisan yang berlaku di dalam pentadbirannya melebihi apa yang beliau katakan untuk penjimatan RM750 juta setahun.

"Sebagai contoh pembinaan Istana Negara yang pada awalnya kos hanyalah sekitar RM400 juta dan sekarang telah meningkat RM800 juta, saya pasti disebabkan kenaikan harga baru ini kos akan mencecah RM1 bilion. Ini jelas ketirisan ataupun pembaziran yang dilakukan oleh kerajaan untuk satu projek sahaja sudah mencecah RM400 juta.

"Jadi apa alasan Najib yang mengatakan untuk penjimatan RM750 juta daripada pengurangan subsidi tersebut, macam mana Umno-BN memerintah, ketirisan yang berlaku setiap tahun mencecah RM20 bilion dan jika soal ini dapat diatasi saya yakin bukan sahaja harga tidak dinaikkan malah kita boleh menurunkan harga barangan tertentu," jelas Kamarul semasa berucap pada cderamah di Linggi Sabtu lalu.

Tambah beliau lagi, rakyat tidak tahu mereka juga telah menyumbang subsidi kepada kerajaan dan mempersoalkan mengapa kerajaan tidak mengurangkan subsidi tersebut agar tidak membebankan rakyat.

"Saya ingin nyatakan sebenarnya rakyat adalah penyumbang terbesar subsidi kepada kerajaan, tentu rakyat tidak sedar selama ini mereka menyumbang subsidi sejak sekian lama.

"Subsidi rakyat kepada kerajaan adalah melalui membayar cukai bila kita membeli kereta, kita lihat berapa ramai penduduk Malaysia mempunyai kereta. Subsidi rakyat kepada kerajaan setiap tahun berjumlah berbilion ringgit, itu tidak pernah kerajaan hargai dan bila mereka mendapat subsidi dari kita mereka gunakannya sesuka hati, melakukan pemborosan yang besar melalui projek-projek besar kerajaan.

"Kenapa kerajaan tidak mahu mengurangkan cukai kenderaan? Jawapannya jelas kerajaan sebenarnya ingin menipu rakyat dan mereka rasa yang rakyat tidak akan tahu penyumbang subsidi terbesar kepada kerajaan adalah melalui cukai kenderaan yang dibeli oleh rakyat," kata beliau.

Bercakap mengenai ceramah yang diadakan, Kamarul yang juga Ahli Parlimen Telok Kemang berkata ia adalah satu sejarah dalam politik di Negeri Sembilan kerana ia di adakan di dalam kebun getah berhampiran hutan.

"Ini merupakan sejarah kepada politik kita yang mana setelah dihalau dari tempat asal di padang sekolah, kita ditempatkan di dalam kebun getah yang berhampiran dengan hutan.

"Tapi saya bangga dengan kehadiran pada malam ini, walaupun Umno-BN mengunakan kuasa mereka dan pihak polis tidak memberi permit untuk perhimpunan perdana ini masih ramai yang hadir untuk mendengar amanat dari pemimpin KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Walaupun tidak ada permit dikeluarkan kita masih dapat menunaikan tanggungjawab yang telah diberikan oleh rakyat.

"Malam ini kita kuatkan semangat untuk terus menentang Umno-BN di bumi Malaysia ini, kita perlu pastikan kerajaan yang kejam ini tidak lagi memerintah Malaysia," tegas beliau penuh semangat.

Angkatan Muda Keadilan Bagan Datoh,Perak Darul Ridzuan

0 ulasan
sumber :-

Angkatan Muda Keadilan Bagan Datoh,Perak Darul Ridzuan


Strategi Terdesak Menangi PRU13

Posted: 27 Jul 2010 09:21 AM PDT


Penganalisis-penganalisis politik melihat keputusan terbaru kerajaan membenarkan guru — antaranya guru besar dan pengetua — terlibat aktif dalam politik hanya semata-mata untuk mendapatkan semula sokongan golongan tersebut dan juga masyarakat menjelang pilihanraya umum ke-13.

Ini kerana menurut beberapa penganalisis, guru mempunyai pengaruh besar, jadi penglibatan mereka dalam politik boleh digunakan untuk mempengaruhi masyarakat terutamanya ketika pilihan raya umum akan datang.

Pensyarah kanan Kolej Undang-Undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia, Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani berkata, tindakan kerajaan membenarkan guru aktif berpolitik mungkin kerana ingin mendapatkan semula sokongan yang terhakis saban tahun.

"Saya lihat keputusan itu ada kaitan dengan pilihan raya umum kerana apabila guru aktif berpolitik mereka boleh memainkan peranan untuk mempengaruhi masyarakat," katanya.


"Boleh dikatakan kerajaan (mahu) menggunakan pengaruh guru untuk mendapatkan sokongan daripada masyarakat.

"Ini kerana bagi saya guru mempunyai pengaruh yang besar memandangkan mereka adalah pemimpin dalam sekolah, jadi apabila terlibat dalam politik ia boleh mempengaruhi masyarakat," kata beliau ketika dihubungi The Malaysian Insider.

Dengan adanya pengaruh guru ini, jelas beliau, secara tidak langsung generasi muda akan mengikut mendokong sama perjuangan guru.

"Sebelum ini pun guru merupakan pejuang asal cuma pada tahun 1990 golongan ini diketepikan selepas golongan korporat terlibat dalan Umno," ujar beliau.

Pun begitu katanya, apabila kerajaan membenarkan semula guru terlibat dalam politik saya melihat ia satu perkara yang bagus memandangkan selama ini guru memang mendokong perjuangan kerajaan.

"Apabila guru terlibat dalam politik sama ada menyokong kerajaan ataupun pembangkang kerajaan, masyarakat akan melihat perkara ini dan ia boleh mempengaruhi mereka nanti," katanya.

Bermula 1 Ogos ini, pegawai pendidikan perkhidmatan siswazah Gred DG41 hingga DG48 akan dibenarkan melibatkan diri dalam politik, demikian diumumkan oleh Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan (gambar) hari ini.

Menurut Mohd Sidek, langkah itu berlandaskan hakikat bahawa guru suatu masa dahulu memain peranan penting dalam memimpin masyarakat dalam senario politik negara.

"Masanya sudah tiba mereka dibenar aktif semula dalam politik," kata beliau hari ini.

Pensyarah sains politik Universiti Kebangsaan Malaysia Prof Madya Dr Ahmad Nidzamuddin Sulaiman juga berkata, penglibatan guru dalam politik boleh memainkan peranan dalam mempengaruhi masyarakat.

"Pengaruh guru ini besar, jadi bila dibenarkan semula terlibat dalam politik ia boleh mempengarui masyarakat tempatan.

"Apabila kita benarkan guru bercakap di kampung mereka boleh mempengaruhi masyarakat, jadi bagi saya guru mempunyai pengaruh yang amat besar.

"Walaupun saya tidak tahu apa agenda sebenarnya kerajaan membenarkan guru aktif berpolitik semula tapi ia merupakan satu langkah yang bagus," katanya.

Selain itu, Nidzamuddin berkata kerajaan juga perlu membenarkan kakitangan kerajaan lain untuk sama-sama aktif dalam politik memandangkan mereka juga sebahagian daripada anggota perkhidmatan awam.

"Jadi timbul persoalan, mengapa mesti guru sahaja? Adakah guru lebih layak?

"Perlu ada satu penjelasan akan perkara ini oleh pihak kerajaan," katanya.

Beliau berkata guru yang ingin terlibat secara aktif perlu mengimbangi soal politik dan juga kerja.

"Secara dekat kita lihat guru ini mempunyai kecenderungan yang berbeza, ada yang sokong kerajaan dan ada pembangkang.

"Jadi adakah guru boleh membezakan soal politik dan kerja? Kita tidak mahu melihat hanya kerana berbeza politik guru berselisih pendapat, bergaduh dan sebagainya," katanya.

Sementara itu pensyarah kanan Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia, Prof Madya Dr Sivamurugam Pandian berkata, keputusan itu dibuat mungkin disebabkan peredaran masa yang memerlukan penglibatan guru dalam politik.

"Penglibatan guru akan membolehkan peningkatan sosial, malah ia selari dengan peredaran suasana politik sekarang.

"Saya tidak melihat ia ada kaitan dengan pilihan raya umum kerana ia lebih kepada keperluan pemimpin dari kalangan guru.

"Ini barangkali guru boleh memainkan peranan sebagai pemimpin sebuah parti politik sama ada kerajaan ataupun pembangkang," katanya.

Bagaimanapun beliau menyarankan agar guru yang terlibat dalam politik perlu tahu membezakan antara politik dan juga pekerjaan.

"Ini kerana apabila guru terlibat dalam politik ada positif dan negatif. Yang positifnya guru boleh memainkan peranan besar dalam parti politik.

"Sementara itu, yang negatifnya pula jika guru tidak dapat membezakan antara politik dan kerja ia akan memberikan kesan buruk kepada masyarakat.

"Jadi bila terlibat dalam politik, setiap guru perlu mengimbangi antara soal politik dan kerja. Jangan sesekali mencampurkannya kerana nanti yang akan menerima kesan adalah sekolah dan juga masyarakat," katanya.

Justeru Sivamurugam mencadangkan agar ada satu badan pemantauan untuk memantau pergerakan guru yang terlibat dalam politik.

"Pengaruh guru ini amat besar dan ia boleh mempengaruhi anak-anak, pelajar, rakan sebaya dan juga sekolah.

"Jadi kalau tidak ada pemantauan bimbang guru akan menjadikan sekolah sebagai tempat berpolitik dan kita tidak mahu kejadian guru bergaduh sesama sendiri hanya kerana mempunyai idealogi politik berbeza," katanya.

.

0 ulasan
sumber :-

.


Kerajaan Selangor Mengamal Urustadbir Telus Dan Bertanggungjawaban

Posted: 27 Jul 2010 07:19 AM PDT

Angkatan Muda Keadilan (AMK), mengalu-alukan keputusan Kerajaan Negeri Selangor memperuntukan RM15 juta untuk mempertingkatkan sistem penyampaian maklumat. Sekali lagi negeri Selangor telah membuktikan komitmen untuk mewujudkan urus tadbir yang telus, bertanggungjawaban demi menjamin hak untuk mengetahui (right to know) bagi semua rakyat Selangor.

Hak untuk mengetahui merupakan prinsip asas dan perlu wujud dalam sistem demokrasi bagi memastikan warganegara dapat menerima maklumat yang mencukupi, tepat dan berupaya membuat keputusan yang bijaksana dalam pilihanraya. Sudah dekat 53 tahun Malaysia merdeka, namun sistem pilihanraya masih dalam keadaan hiasan sahaja (window-dressing).

Media arus perdana termasuk televisyen, radio dan akhbar masih dimonopoli oleh UMNO/BN. Keadaan ini telah menyekat hak untuk mengetahui bagi orang awam. UMNO/BN tidak usah terlalu sensitif dengan keputusan kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor, malah tidak perlu membantah semata-mata untuk membantah.

Sekiranya UMNO/BN menghormati keputusan rakyat dalam pilihanraya umum ke-12, mengapa pula tarik balik Radio Selangor yang sebelumnya dibawah kerajaan negeri? Bagaiman pula dengan stesyen radio dan televisyen yang di bawah Kementerian Penerangan Komunikasi dan Budaya dikembalikan hak kepada rakyat? Ini jelas menunjukkan Kerajaan Persekutuan telah menafikan hak untuk mengetahui bagi rakyat.

AMK mengalu-alukan rakyat Selangor untuk memantau serta melibatkan diri secara aktif dalam urus tadbir negeri Selangor. Namun jangan terperangkap oleh kritikan pimpinan UMNO/BN yang bersifat hipokrit dan double standard dalam isu hak untuk mengetahui. Sementara menguasai segala institusi penerangan, UMNO/BN pula menekan dan menghalang kerajaan Pakatan Rakyat Selangor untuk mempertahankan hak untuk mengetahui.

Oleh itu, AMK menyeru rakyat Selangor agar sentiasa melayari portal TVSelangor, Selangor Kini serta Akhbar Selangorkini dalam versi cetak untuk mengikuti perkembangan terkini di Selangor. Selain itu, rakyat Selangor juga boleh membantu kerajaan negeri untuk menyebarkan maklumat yang tepat khasnya berkaitan dengan dasar-dasar kebajikan serta urus tadbir yang baik.


Lee Khai Loon
Ketua Penerangan
Angkatan Muda Keadilan Malaysia

Pimpinan

Angkatan Muda

Cabang