Rabu, 28 Julai 2010

PARTI KEADILAN RAKYAT Cabang Bera, Pahang DM

PARTI KEADILAN RAKYAT Cabang Bera, Pahang DM


STESEN-STESEN BAS DI BERA HEBAT TETAPI BAS TIADA!

Posted: 28 Jul 2010 03:06 AM PDT


Stesen Bas Utama Bandar Bera, Kerayong kelihatan lengang kerana ketiadaan bas.
Stesen Bas Triang yang begitu selesa dan moden kelihatan lengang kerana ketiadaan bas.

BANDAR BERA, 28 JULAI 2010:

Hampir kebanyakan penduduk di daerah Bera mengetahui bahawa daerah ini mempunyai dua buah Stesen bas yang dikira agak baru dan selesa iaitu terletak di Bandar Bera dan juga di Triang.

Tetapi yang menjadi persoalannya ialah sungguh pun stesen-stesen bas tersebut begitu moden dan baru, kekurangan dan ketiadaan bas untuk ke beberapa destinasi didalam daerah dan luar daerah ini terus menjadi persoalan orang ramai.

Sehingga kini hanya terdapat bas yang beroperasi dari Bandar Temerloh yang menghubungkan secara terus ke Bandar Bera, Triang dan beberapa perkampungan felda seperti Mayam, Purun serta Sebertak.

Manakala bas daripada pekan Bahau Jempol turut menjalankan perkhidmatannya yang menghubungkan Bahau dengan Bandar Bera, Triang serta Kemayan, felda Bukit Mendi dan Tembangau.

Dengan hanya mengharapkan perkhidmatan bas dari kedua-dua daerah tersebut sudah pasti akan merugikan masa pengguna untuk ke destinasi yang lain kerana jarak kedua-dua daerah tersebut yang jauh pasti akan mengambil masa yang lama untuk sesebuah bas tersebut tiba di daerah Bera ini.

Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) Cabang Bera melahirkan rasa kesal dan hairan kenapa tiadanya syarikat bas yang beroperasi secara terus dari daerah Bera ini juga adalah antara punca utama kenapa perkhidmatan awam didaerah ini sangat lemah dan ini juga antara punca yang tidak membantu untuk menjadikan Bera sebagai daerah yang mempunyai destinasi pelancongan yang hebat walaupun daerah ini memiliki Tasik Bera yang cukup dikenali ramai.

Sepatutnya sudah tiba masanya daerah Bera ini mempunyai satu rangkaian perkhidmatan basnya sendiri untuk kemudahan pengguna terutamanya para pelancong.

Dengan status YB Ahli Parlimen Bera sebagai salah seorang daripada Menteri Kabinet Persekutuan, sudah pasti campur tangan beliau untuk mengadakan satu perkhidmatan bas sendiri didaerah Bera ini amatlah diperlukan sekarang.

Gambar-gambar yang disertakan disini adalah antara bukti bahawa perkhidmatan awam seperti bas disini amatlah diperlukan dan usahlah dibiarkan selamanya kedua-dua stesen bas ini dipenuhi oleh kenderaan yang lain selain daripada bas!

PERSIMPANGAN LAMPU ISYARAT BANDAR BERA KOTOR

Posted: 28 Jul 2010 02:48 AM PDT




BANDAR BERA, 28 JULAI 2010:

Kita tidak tahu dimana silapnya apabila didapati persimpangan utama di lampu isyarat Bandar Bera kelihatan begitu kotor dengan segala tumpahan simen, batu bata dan sampah yang jelas kelihatan diatas jalan. Beberapa keping gambar diatas jelas menunjukkan keadaan tersebut.

Limpahan batu bata dan tumpahan simen tersebut dipercayai akibat daripada lori-lori yang menghantar bekalan bahan tersebut sebelum ini ke tapak-tapak projek yang berhampiran.

Seharusnya pihak yang berwajib seperti pihak Roadcare selaku pengendali untuk kerja-kerja penyelenggaraan jalan di daerah ini mengambil langkah cepat untuk membuang serta membersih kotoran sebagaimana yang ditunjukkan didalam gambar diatas.

Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) Cabang Bera menggesa agar Jabatan Kerja Raya (JKR) selaku pihak berkuasa kerajaan turut memantau perkembangan ini disamping memberi peringatan kepada lori-lori yang terbabit agar lebih berhati-hati di masa akan datang.

Kekotoran serta limpahan batu bata dan simen juga boleh mengakibatkan kemalangan kepada pengguna-pengguna jalanraya yang kecil seperti penunggang motorsikal dan juga basikal.

'SELAMATKAN MALAYSIA' ANJURAN UMNO BAKAL TONJOLKAN RAMAI BADUT

Posted: 28 Jul 2010 12:14 AM PDT

PORT DICKSON 28 Julai 2010:

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata beliau menyokong program 'Selamatkan Selangor' kerana ia adalah peluang terbaik mendedahkan badut serta pelawak daripada Umno-Barisan Nasional dan membuktikan bahawa pembaharuan yang di bawa kerajaan negeri Pakatan Rakyat sememangnya memberi faedah kepada rakyat.

Kata beliau program anjuran Umno-BN Selangor itu hanya satu gimik kerana sebenarnya yang ingin diselamatkan ialah Umno atas kegagalan parti itu mentadbir negeri itu secara telus dan adil sejak 50 tahun lalu.

"Kita gembira untuk Umno-BN kerana menganjurkan program jelajah ini kerana program ini akan menonjolkan lebih banyak lagi badut-badut politik dan kita akan seronok dan berpeluang menonton badut-badu' ini beraksi.

"Rakyat kini sedar dan dapat membandingkan kerajaan dahulu dan sekarang, mereka tahu siapa yang benar berkhidmat untuk rakyat dan sebaliknya," komen beliau kepada Suara Keadilan ktika ditemui di program Pemukiman KEADILAN di Port Dickson Ahad lalu.

Abdul Khalid turut berkata pertarungan antara pemimpin Umno-BN di Selangor jelas menunjukkan perpecahan di kalangan mereka.

"Senario ini menunjukkan satu bentuk perlumbaan untuk mengisi pucuk kepimpinan Umno-BN Selangor kerana kini parti itu dikemudi Perdana Menteri dan Timbalannya.

"Ada pecahan di dalam Umno-BN Selangor, ada kumpulan yang merasakan Datuk Seri Dr Khir Toyo patut menjadi juru kemudinya, ada yang mengatakan Datuk Seri Nor Omar patut mengemudinya. Kini, Ezam Mohd Nor pula tampil mengatakan dia juga patut diberi peluang yang sama mengemudi Selangor.

"Tujuan mereka ini amat jelas, bukannya 'Selamatkan Selangor' tapi sebenarnya 'Selamatkan Umno'," kata beliau lagi.

Tambah Menteri Besar lagi, tindakan Umno-BN Selangor mengadakan program tersebut membuktikan ia terdesak dan terpaksa memperakui usaha kerajaan negeri Pakatan Rakyat Selangor sehingga kini telah membuahkan hasil seperti yang dirancang.

"Ini kerana kalau kita tidak berjaya berkhidmat kepada rakyat dengan baik sudah tentunya Umno-BN Selangor akan berdiam diri sahaja. Tetapi kita berjaya dan kejayaan ini telah membuatkan mereka marah dan tidak senang duduk," kata Abdul Khalid.

Berkenaan isu pasir, beliau menjelaskan satu ketika dahulu hampir kesemua lombong pasir, samada berpermit mahupun haram dipunyai oleh kroni Umno-BN.

Setelah kerajaan negeri Pakatan Rakyat mengambil-alih Selangor sejak 2008, hanya kroni Umno-BN yang mampu mengelakkan daripada ditangkap meneruskan operasi lombong haram.

"Dulu semasa kerajaan negeri Umno-BN, mereka tidak berbuat apapun membangunkan sektor perlombongan pasir, tida ada apa-apa diskusi mengenainya.

"Sekarang, mereka tak habis-habis mengkritik kita, tindakan mereka itu bukannya membuat kita hentikan usaha malah kita akan tingkatkan lagi usaha untuk berkhidmat dengan lebih efektif.

"Sekarang dia marahkan kita kerana wang saku kroni sudah berkurangan kerana tak dapat meneruskan perlombongan haram. Adakah patut kita membiarkan begitu sahaja tanpa berbuat apa-apa?" tegas beliau lagi.


* Sumber http://Suara-Keadilan.com

Tiada ulasan: