Pengikut

Nuffnang

Isnin, 4 Jun 2012

Anwar Ibrahim

0 ulasan
sumber :-

Anwar Ibrahim


Rakaman Dato Seri Anwar Ibrahim Di Selangor Motor Race 3 Jun 2012

Posted: 04 Jun 2012 07:03 PM PDT

Ribuan di Merdeka Rakyat Permatang Pauh

Posted: 04 Jun 2012 12:48 PM PDT

Harakah

Siri ke lima Jelajah Merdeka Rakyat yang dikendalikan oleh Chegu Bard dan juga anak-anak muda dari SAMM ini telah berlangsung di Padang Awam, Taman Guar Perahu malam tadi, 3 June 2012.

Apa yang menarik kali ini ialah kemunculan bekas Bendahari UMNO Permatang Pauh sebagai pengacara majlis.

Lebih dikenali sebagai Cikgu Mustaffa, (gambar bawah)  beliau telah meninggalkan UMNO Permatang Pauh kini bersama PKR Permatang Pauh telah menawarkan diri untuk mengacarakan majlis.

Selama ini beliau lebih suka berada dari jauh memerhatikan sebarang majlis anjuran PKR malam tadi lalu mengejutkan banyak pihak dengan muncul di pentas sebagai pengacara majlis.

TKM1 Pulau Pinang, Datuk Mansor Othman yang juga merupakan ADUN Penanti turut memberikan ucapan dalam ceramah ini.

Perlu diakui jika dibandingkan dengan ucapan-ucapan beliau yang sebelum ini, kali ini beliau memperlihatkan kebolehannya dalam mengupas isu-isu di peringkat nasional.

Chegu Bard penggerak utama program Jelajah Merdeka Rakyat ini turut memberikan ucapan..

Beliau mengulas akan kekejaman yang telah dilakukan oleh pihak berkuasa yang diperintah oleh Najib terhadap peserta himpunan BERSIH 3.0.

Kisah beliau dibelasah oleh pihak berkuasa menimbulkan rasa simpati ramai pendengar malam itu yang masih kurang jelas akan apa yang telah berlaku sebenarnya dalam himpunan tersebut.

Dalam siri jelajah kali ini Ketua Pemuda Persatuan Murut Sabah, Raymond Ahuar (gambar kanan)yang baru sahaja mengistiharkan diri keluar Umno untuk bersama dengan Pakatan Rakyat melalui permohonan menjadi ahli PKR juga telah muncul.

Raymond melahirkan rasa terkejutnya apabila melihat ribuan yang hadir baik dalam ceramah ini mahu pun dalam himpunan 'Hijau Menuju Putrajaya' yang diadakan oleh PAS pada malam sebelumnya.

Ini kerana menurut beliau, rakyat di Sabah hanya mengetahui dua atau tiga ribu orang sahaja yang hadir ke majlis ceramah anjuran Pakatan Rakyat melalui media massa yang dikawal UMNO.

Selain itu turut dipertikaikannya ialah sikap pemimpin UMNO Sabah atau Ketua Menteri Sabah yang amat sukar untuk didekati oleh rakyat, ini berbeza dengan Ketua Menteri dari Pakatan Rakyat iaitu Guan Eng yang amat mudah untuk didekati oleh rakyat.

Turut diluahkannya ialah nasib Bangsa Murut yang dibiarkan ketinggalan dari segi pelajaran oleh Kerajaan UMNO/BN hinggakan setelah berpuluh tahun memerintah Sabah hanya terdapat dua orang pemegang PhD dari bangsa Murut.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng (gambar kiri)memberikan ucapan sebelum DS Anwar Ibrahim berucap.

Menerangkan secara terperinci akan kejayaan yang telah dicapai oleh Pakatan Rakyat dalam memerintah Pulau Pinang.

Beliau turut membidas pihak UMNO yang secara berterusan menggunakan isu-isu sensitif untuk menyerangnya ini termasuk isu-isu yang melibatkan Raja-raja dan juga perkauman.

Diakhir ucapannya sekali lagi beliau menegaskan jika Pakatan Rakyat berjaya menguasai Putrajaya tol lebuhraya Utara-Selatan akan dihapuskan..

Penceramah utama DS Anwar Ibrahim (gambar bawah kiri) yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh muncul sekitar jam 11.00 malam di sini.

Jika di Selangor Pemuda UMNO dilabelkan sebagai celaka dan sial oleh DS Anwar Ibrahim di sisni mereka dilabel sbagai kurang ajar pula.

Diawal ucapannya beliau membidas pemuda UMNO Permatang Pauh yang katanya kurang ajar kerana telah bertindak menurunkan banyak bendera PKR dan juga banner hebahan untuk program ini.

DS Anwar Ibrahim juga tidak melepaskan peluang untuk membidas pihak SPRM yang telah melepaskan Sharizat tapi dalam masa yang sama mensasarkan Azmin Ali sebagai sasaran siasatan mereka.

Meskipun kes telah berlalu dan ditutup hampir 17 tahun yang lalu ianya dibuka semula semata-mata untuk mencari dan menunjukkan kepada rakyat keburukkan pemimpin dari Pakatan Rakyat.

Nurul Izzah Bahas Usul Tergempar Penjualan Dokumen Rahsia Negara Berkaitan Scorpene

Posted: 04 Jun 2012 12:32 PM PDT

KeadilanDaily

KUALA LUMPUR 4 Jun: Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar dijangka membahaskan usul tergempar berhubung penjualan dokumen rasmi sulit Kementerian Pertahanan Malaysia mengenai kapal selam Scorpene kepada syarikat pertahanan Perancis pada sidang Parlimen Jun ini.

Permohonan usul bagi menangguhkan mesyuarat di bawah Peraturan Mesyuarat 18 (1) dan 18 (2) itu akan diserahkan beliau kepada Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia dalam masa terdekat.

“Saya akan memohon agar satu usul tergempar pada sesi Parlimen akan datang seperti yang didakwa Suaram (Suara Rakyat Malaysia) di Bangkok pada 30 Mei lalu yang menggugat keselamatan dan kedaulatan negara,” katanya dalam satu kenyataan.

Nurul Izzah berkata, rakyat juga berhak menuntut Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak memberi kenyataan segera berhubung perkara ini kerana ia membabitkan keselamatan negara.

“Jika (dakwaan) benar, wujud kemungkinan bahaya besar kepada keselamatan negara kerana maklumat rahsia pertahanan yang lain mungkin (turut) dijual kepada agen asing.

“Jika tiada respon segera, rakyat harus sedia menerima akibat dari keselamatan dan kedaulatan negara yang tergugat,” kata Naib Presiden KEADILAN itu lagi.

Peguam Perancis, Joseph Breham sebelum ini mendakwa syarikat pertahanan Perancis, DCNS membayar 36 juta euro (RM142 juta) kepada Terasasi (Hong Kong) Ltd untuk mendapatkan dokumen penilaian Tentera Laut Malaysia terhadap kapal selam Scorpene yang bakal dibeli.

Abdul Razak Baginda dan bapanya, Abdul Malim Baginda adalah pengarah Terasasi, sebuah syarikat yang muncul dalam siasatan Suaram ke atas DCNS, dalam kes penjualan dua kapal selam Scorpene kepada Malaysia.

Pada 3 Jun lalu, Suaram mendesak kerajaan menjelaskan peranan Terasasi berhubung dakwaan menjual rahsia negara ini dan menuntut siasatan penuh dibuat, juga terhadap pegawai tinggi Kementerian Pertahanan dan Tentera Laut Malaysia.

Penasihat Suaram, Kua Kia Soong dipetik berkata, ia adalah satu kesalahan serius di bawah Akta Rahsia Rasmi dan boleh dihukum penjara seumur hidup jika didapati bersalah.

Sidang Parlimen kali ini dijadual bermula pada 11 Jun ini.

Perang psikologi: Sandiwara Muhyiddin Untuk Halalkan Keganasan BN

Posted: 04 Jun 2012 12:12 AM PDT

Keadilan Daily

KUALA LUMPUR 4 Jun: “Kita khuatir kenyataan Muhyiddin itu hanya justifikasi atau sandiwara mereka (BN) untuk membuat pelbagai muslihat dan keganasan seperti yang banyak berlaku sejak kebelakangan ini,” kata Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua.

Beliau berkata demikian mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa kedudukan BN pada Pilihan Raya Umum Ke 13 (PRU 13) kini dalam bahaya dan menyeru jentera BN agar bekerja keras bagi memastikan mereka tidak tewas.

Tian menyifatkan, peringatan Muhyiddin kepada jentera pilihan raya BN bahawa PRU 13 kali ini adalah penentu ‘hidup dan mati’ parti tersebut menggambarkan sandiwara Umno untuk membenarkan keganasan bagi mempertahan kuasa.

Ini disebabkan Muhyiddin dilaporkan berkata, Pakatan Rakyat (PR) berkemungkinan turun ke jalan raya dan mendakwa keputusan pilihan raya sebagai tidak bersih serta menggulingkan kerajaan jika kalah dalam pilihan raya akan datang.

Beliau juga mendakwa, Pembangkang kononnya sengaja melancarkan perang psikologi untuk memanipulasi pemikiran rakyat supaya menjatuhkan kerajaan BN cara ala ‘Arab Spring’ atau ‘kebangkitan rakyat’.

“Jelas di situ, mereka (BN) yang mempunyai niat sedemikian jika kalah (PRU 13), sedangkan kita PR tidak pernah menunjukkan niat sebegitu,” tegas Tian yang juga Ahli Parlimen Batu.

Dipercayai, kenyataan Muhyiddin itu bersangkut paut kejatuhan rating keseluruhan Perdana Menteri yang juga Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak daripada 69 peratus pada Februari kepada 65 peratus pada Mei 2012.

Menurut kajian Merdeka Centre, kejatuhan ini disebabkan kemerosotan sokongan di kalangan responden belia dan bukan Melayu.

Rating Najib merosot sehingga 19 peratus bagi sokongan kaum Cina dan penurunan 8 peratus sokongan India.

Menurut kaji selidik itu, penurunan tersebut tidak dapat diimbangi kenaikan lima peratus sokongan daripada masyarakat Melayu.

Sokongan untuk Perdana Menteri di kalangan pengundi berusia di bawah 40 tahun juga turut merosot, dengan rating bagi mereka di bawah umur 30 tahun sehingga 61 peratus.

Pengendali kaji selidik itu berkata, kemerosotan populariti Najib tersebut berlaku tiga minggu selepas perhimpunan Bersih 3.0.

Dalam himpunan pada 28 April lalu itu, kerajaan, menteri dan polis telah membenarkan keganasan dilakukan ke atas peserta dan sehingga kini tiada tindakan diambil malah kerajaan berterusan menyalahkan kesemua mereka terbabit termasuk penganjur dan Pembangkang.

‘Kes JKM Buktikan Dakwaan PKR Benar’

Posted: 04 Jun 2012 12:00 AM PDT

Malaysiakini

PKR mendesak Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan agensi berkaitan menjelaskan segera dakwaan seramai 1,758 individu yang keluar daripada pusat jagaan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) masih tidak mendapat status warganegara.

Naib Presidennya N Surendran berkata, jika tiada tindakan diambil, PKR akan terus memberikan tekanan kepada kerajaan.

“Saya mahu menteri dalam negeri segera jelaskan kenapa perkara ini boleh berlaku… Perkara ini tugas dan tanggungjawab KDN dan kerajaan untuk selesaikan. PKR tak ada kuasa dan kemudahan untuk selesaikan.

“Kita hanya dapat beri tekanan untuk pastikan agar kerajaan mengambil tindakan ke atas isu ini,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

NGO yang memantau masalah itu Pertubuhan Kebajikan dan Sosial Malaysia (Perbak) pada 31 Mei lalu mendakwa masalah itu berlaku apabila JKM tidak menjalankan tanggungjawab sehingga anak-anak bekas jagaan jabatan itu hanya mendapat status pemastautin sementara.

Ketika dihubungi Malaysiakini hari ini, Surendran berkata, kenyataan Perbak itu turut membuktikan bahawa dakwaannya berhubung jumlah besar masyarakat India tidak mempunyai kad pengenalan adalah berasas.

“Kenyataan NGO itu membuktikan kenyataan yang dikeluarkan oleh saya sebelum ini benar. Sebab mereka tak ada ibu-bapa, anak yatim piatu. Jumlah 1,758 membuktikan ia serius.

“Jika yang didaftarkan dibawah NGO itu 1,758, sudah tentu ada ribuan lagi di seluruh negara yang tak ada MyKad,” katanya lagi.

Surendran sebelum ini mendakwa, sekurang-kurangnya 300,000 kaum India hanya memiliki kad pengenalan merah, hijau atau tiada langsung dokumen pengenalan diri.

Angkatan Muda Keadilan Gelang Patah, Johor Darulta'zim

0 ulasan
sumber :-

Angkatan Muda Keadilan Gelang Patah, Johor Darulta'zim


HIKMAH DI SEBALIK KEJADIAN DI MASJID TAMAN PULAI PERDANA

Posted: 04 Jun 2012 12:09 PM PDT

Pelbagai pendapat termasuk tohmahan ke atas peristiwa yang berlaku di Masjid Taman Pulai Perdana pada 25 Mei 2012 yang lalu. Ada yang mengatakan ini adalah pecerobohan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim dan penyokongnya ke atas masjid tersebut namun lebih ramai menyatakan sokongan terhadap kehadiran Datuk Seri Anwar pada hari tersebut.
Kebiasaannya pada waktu solat maghrib, hanya dua atau 3 saf sahaja yang menunaikan solat berjemaah di majis tersebut namun amat berbeza pada masa kehadiran Datuk Seri Anwar bersolat di masjid tersebut. 8 saf penuh tidak termasuk jemaah wanita memenuhi masjid tersebut dan ini menunjukkan sokongan terhadap Datuk Seri Anwar sebenarnya kuat di Taman Pulai Perdana.
Walaupun pada peringkat awal ada perancangan untuk memberi ruang kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim menyampaikan tazkirah selepas selesai solat maghrib, namun maklumbalas dari teman2 di Taman Pulai Perdana memungkinkan Datuk Seri Anwar memberi atau menyampaikan tazkirah.
Dalam perjalanan ke masjid tersebut dan kebetulan saya menaiki kereta bersama Datuk Seri Anwar, saya segera memaklumkan kepada beliau bahawa tekanan telah diberikan kepada pihak pengurusan masjid dan tazkirah mungkin tidak dapat dijalankan. Saya juga menerangkan kepada beliau kenapa Masjid tersebut menjadi pilihan. Pada saya kalau kita mahu menyerang, biarlah kita serang jantungnya dengan harapan kita dapat memecah ruyungnya bagi mendapatkan sagunya. Datuk Seri Anwar akur dan beliau menyatakan bahawa beliau hanya mahu bersolat sahaja.
Setiba di perkarangan masjid saya melihat kehadiran jemaah yang luar biasa. Datuk Seri Anwar disambut oleh jemaah yang ada disitu. Pada ketika itu, Datuk Aziz Sapian (ADUN Nusajaya - Umno) memarahi beberapa jemaah yang mengiringi Datuk Seri Anwar. Tindakkan Datuk Aziz Sapian memarahi beberapa jemaah yang mengiringi Datuk Seri Anwar dengan menjerit kasar "Lepas sembahyang semua boleh balik....." langsung tidak menampakkan keperibadiannya sebagai seorang pemimpin masyarakat apatah lagi beliau seorang ADUN.
Setelah selesai solat dan doa, seorang jemaah bangun untuk mengalu-alukan kehadiran Datuk Seri Anwar ke masjid tersebut namun beliau hanya sempat memberikan salam dan tindakkan beliau terus dihalang oleh pihak pengurusan masjid. Salah faham tersebut akhirnya menimbulkan sedikit kekecohan apabila salah seorang dari empat jawatankuasa masjid tersebut menarik kasar Datuk Seri Anwar dengan tujuan untuk memaksa Datuk Seri Anwar bangun dan meninggalkan ruang masjid tersebut. Tindakkan AJK masjid tersebut segera dihalang oleh beberapa pegawai pengiring Datuk Seri Anwar kerana bimbang akan memberi kesan terhadap masalah kesihatan beliau. Sikap dan keperibadian Datuk Seri Anwar yang cukup tinggi telah memperlihatkan kematangannya sebagai seorang pemimpin. Ketika kekecohan berlaku, beliau dengan tenang sambil duduk meminta semua bertenang dan menghormati rumah ALLAH. Sikap inilah yang mendapat perhatian dari seluruh jemaah yang hadir dan amat berbeza dengan sikap bongkak yang di tunjukkan oleh Datuk Aziz Sapian. Datuk Seri Anwar akhirnya bangun dan bersalaman dengan jemaah yang hadir. Salah seorang pimpinan Umno cawangan memeluk Datuk Seri Anwar sambil membisikkan sesuatu dan bersalamana sambil mencium tangan Datuk Seri Anwar. Perbuatan pemimpin Umno tersebut agak mengejutkan walaupun ianya nampak seperti biasa.
Datuk Seri Anwar akhirnya dijamu oleh salah seorang jemaah di sebuah restoran berhampiran. Ketika Datuk Seri Anwar membasahkan tekak seketika, beberapa jemaah masjid termasuk beberapa AJK masjid datang dan meminta maaf atas kejadian yang berlaku didalam masjid. Beliau kesal dengan apa yang berlaku. Datuk seri Anwar dengan tenang mengatakan "tak apa la.... hari ini mereka halau saya tapi satu hari nanti mereka akan cium tangan saya....". Selesai jamuan tersebut kami bergerak untuk ke Pengerang.
Selepas beberapa hari, saya dihubungi oleh 3 individu dari Taman Pulai Perdana menyatakan kesediaan mereka untuk membuka ranting di taman tersebut. Dan setakat ini mereka sudah berjaya mengumpulkan seramai 17 orang keahlian baru Keadilan Cabang Gelang Patah. Inilah hikmahnya. Inilah hasilnya kerja yang ikhlas dan sekaligus menafikan "omong-omong kosong" yang mengatakan tiada perancangan yang rapi untuk membawa Datuk Seri ke masjid tersebut. Sebagai anak muda, lirik dalam lagu "Arus Pejuangan" menerangkan segalanya. "Membujur lalu melintang patah" cukup memberi makna kepada kami sebagai anak muda yang sentiasa mahukan cabaran. Politik kini adalah politik milenium bukan politik usang yang semakin lapuk di telan zaman.

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN

0 ulasan
sumber :-

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN


Sekitar Rapat Rakyat Bersama DSAI di Seremban

Posted: 03 Jun 2012 09:24 PM PDT

Lokasi: PASTI Al-Wildan, Taman Desarhu, Sikamat, Seremban (DUN Sikamat)
Gambar sumbangan: Yusairi Yus (jurugambar Suara Keadilan)







Sekitar Ceramah Umum Pakatan Rakyat di Dun Jeram Padang

Posted: 03 Jun 2012 09:18 PM PDT

Lokasi: Taman Desa Puteri, Bahau, Jempol (Dun Jeram Padang)
Gambar sumbangan: Yusairi Yus (jurugambar Suara Keadilan)









BULETIN RAKYAT

0 ulasan
sumber :-

BULETIN RAKYAT


TARIKH PRU13 DIUBAH, SOKONGAN KPD NAJIB MENJUNAM

Posted: 04 Jun 2012 04:05 AM PDT



Kalau tengok ke laporan kaji selidik yang Merdeka Center buat memang nampak sangat sokongan kepada Najib sebagai Perdana Menteri turun menjunam.

Kalau tengok ke angka dalam jadual macam yang aku salin tampal kat bawah tu nampak sangat penurunan mendadak terutama sekali untuk segmen pengundi cina dan juga untuk segmen berpendapatan sederhana.

Tapi kalau tengok ke peratus yang sokong Najib tu nampak macam Umno BN masih boleh menang, masih boleh menguasai Putrajaya kalau buat pilihanraya sekarang.
Tapi taktau la pulak, kalau Najib harap untuk dapat balik 2/3 parlimen, kalau takat sokongan macam jadual kat bawah tu nampak macam payah la nak dapat, kalau takat nak menang majoriti mudah memang boleh.

Apa pun, harus barang diingat, masa sebelum PRU12 rasanya takdak kajian yang buat laporan kemundkinan sampai 5 negeri BN akan kalah, macam tu jugak di parlimen aku tak pernah terbaca yang BN akan hilang 2/3.

Jadinya laporan macam ni boleh untuk dibaca, boleh untuk diambik tindakan tapi tak boleh untuk 'beriman', memang sangat-sangat tak sesuai.

Apa pun, kita tunggu sajalah tak kira bila pun Najb nak bubarkan Parlimen. Kuasa tu ada pada dia, kecuali la kalau tiba-tiba Agong berani untuk 'memaksa' atau 'menderhaka' kepada Perdana Menteri.

Setakat hari ni katanya tempoh yang paling popular yang ke depan ni adalah selepas Raya Puasa dan sebelum musim Haji. Parlimen mungkin dibubar dalam bulan puasa.

Apa pun, untuk laporan kajiselidik tu boleh baca di MerdekaReview atau baca terus di MerdekaCenter.



Segmen pengundiFebruariMeiPerubahan
Pengundi Cina56%37%-19%
Pengundi India80%72%-8%
Pengundi bawah umur 30 tahun64%61%-3%
Pengundi bawah umur 40 tahun67%65%-2%
Pendapatan isi keluarga bulanan RM1500 - RM300071%69%-2%
Pendapatan isi keluarga bulanan RM3000 - RM500068%50%-18%

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!

0 ulasan
sumber :-

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!


WWW1 Pemuda Pas Perak buat laporan polis

Posted: 04 Jun 2012 06:47 AM PDT

Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党

0 ulasan
sumber :-

Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党


Scorpene: Jual dokumen sulit TLDM gugat keselamatan negara

Posted: 04 Jun 2012 01:44 AM PDT

KeadilanDaily Naib Presiden KEADILAN, N Surendran  mempersoal bagaimana Abdul Razak Baginda yang merupakan kenalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak memperoleh dokumen sulit Tentera Laut Malaysia (TLDM) untuk dijual kepada DCNS. "Saya terkejut mendapat tahu dokumen sulit TLDM boleh terlepas ke pihak luar. Ini sangat berbahaya kerana boleh mengancam keselamatan negara. Ia dijual oleh Razak [...]

che’GuBard: Yang hancurkan Melayu, UMNO!

Posted: 04 Jun 2012 01:40 AM PDT

http://www.youtube.com/watch?v=uHQWzPy2tFU&feature=g-all-u

che’GuBard: Yang hancurkan Melayu, UMNO!

Posted: 04 Jun 2012 01:39 AM PDT

http://www.youtube.com/watch?v=uHQWzPy2tFU&feature=g-all-u

YB Dr Lee Boon Chye: UMNO Guna Politik Ganas/Samseng,

Posted: 04 Jun 2012 01:38 AM PDT

http://www.youtube.com/watch?v=rsYl49mcj6Q&feature=g-all-u

www.telokkemang.blogspot.com/

0 ulasan
sumber :-

www.telokkemang.blogspot.com/


Manifesto Pakatan Rakyat N. Sembilan - Sisipan rujukan buat rakyat

Posted: 03 Jun 2012 10:11 PM PDT

Ini adalah Manifesto Pakatan Rakyat N. Sembilan - Tonggak Nan Sembilan yang disepakati oleh Pakatan Rakyat N. Sembilan. Ayuh bersama kita lakukan perubahan Demi N. Sembilan tercinta.



ISU HOSPITAL REMBAU - Maklumat Untuk Rakyat

Posted: 03 Jun 2012 09:51 PM PDT



Dato'  Kamarul Baharin bin Abbas [Telok Kemang] minta MENTERI KESIHATAN  menyatakan:-

a)      Rancangan Kementerian untuk membina Hospital Daerah Rembau seperti mana yang dijanjikan ketika Pilihan Raya Umum Ke-12 yang lalu; dan

b)      Bilakah pembinaan dijangka bermula dan jangkaan kos yang terlibat dan nisbah doktor berbanding pesakit.

Tan Sri Yang di-Pertua,

Kementerian Kesihatan telah memulakan perancangan bagi membina Hospital Rembau dalam Rolling Plan Pertama Rancangan Malaysia Ke Sepuluh (RMKe-10). Hospital Rembau akan dibina di atas tapak seluas 45 ekar yang terletak di Mukim Chembong dengan kapasiti 76 katil yang akan menyediakan perkhidmatan kesihatan kepada pesakit luar dan pesakit dalam serta mempunyai kemudahan perubatan lain seperti yang terdapat di hospital daerah tanpa pakar lain. Hospital Rembau juga akan dilengkapi dengan kemudahan satu (1) bilik pembedahan dan menyediakan ruang tambahan bagi sebuah lagi bilik bedah tambahan bagi menampung keperluan pada masa akan datang.

Pembinaan Hospital Rembau akan dilaksanakan secara berfasa yang melibatkan kerja-kerja tanah dalam fasa pertama dan fasa kedua ialah kerja-kerja bangunan. Kos projek dianggarkan berjumlah RM 122.6 juta. Bagi fasa pertama, pihak Jabatan kerja Raya Malaysia (JKR) sedang menyediakan pelan rekabentuk dan tender bagi kerja-kerja tanah telah dibuka pada 27 Februari 2012 dan telah ditutup pada 27 Mac 2012. Manakala bagi kerja-kerja bangunan bagi fasa kedua, tender dijangka dibuka pada hujung minggu Mei 2012.

Tuan yang Di Pertua,
Mengikut perancangan, Hospital Rembau akan mempunyai 6 wad termasuk wad lelaki, wad perempuan, wad kanak-kanak, wad bersalin, wad geriatric dan  wad rehabilitasi; dan fasiliti-fasiliti lain termasuklah perkhidmatan pesakit luar, unit kecemasan dan forensik, unit rawatan harian, jabatan x-ray, makmal dan satu dewan bedah.

Hospital Rembau akan menerima perkhidmatan lawatan pakar-pakar dari Hospital Tuanku Ja'afar Seremban, yang akan turut memantau perkhidmatan Geriatrik dan Rehabilitasi secara berkala. Hospital Rembau dijangka akan mempunyai Pegawai Perubatan seramai 10 hingga 12 orang.


............................................

Antara janji Pilihanraya Umum ke 12 di Rembau ialah pembinaan Hospital Rembau. Bukan main hebat upacara pecah tanah di sini http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0308&pub=utusan_malaysia&sec=Selatan&pg=ws_05.htm&arc=hive

Sekarang rakyat boleh menilai sudah masuk tahun kelima selepas PRU-12, Hospital Rembau belum siap-siap lagi. Berdasarkan soalan saya kepada Pak Menteri, maka dimaklumkan bahawa tender baru sahaja dibuka pada 27 Febuari 2012 yang lepas. Itupun agaknya selepas saya mengemukakan soalan ini baru tersedar oleh mereka untuk memulakan tender hospital.

Insyallah, saya yakin perubahan rakyat di Rembau kepada agenda Reformasi Pentadbiran yang lebih jujur dan amanah akan berlaku menjelang Pilihanraya Umum yang Ke-13 akan datang.

-Kamarul Baharin Abbas-
MP Telok Kemang
Pengerusi MPN Keadilan N. Sembilan

Pimpinan

Angkatan Muda

Cabang