Rabu, 1 Ogos 2012

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Kecam Tindakan Menahan Rafizi Ramli

Posted: 01 Aug 2012 03:40 AM PDT

Saya mengecam sekeras-kerasnya penangkapan Saudara Rafizi Pengarah Strategi Parti Keadilan awal pagi ini.

Motif penangkapan yang amat jelas berunsurkan politk semata-mata bertujuan untuk memastikan Rafizi untuk berdiam daripada terus mendedahkan pelbagai lagi dokumen-dokumen yang melibatkan pimpinan kerajaan UMNO/Barisan Nasional.

Saya yakin bahawa penangkapan Rafizi adalah berkaitan dengan isu skandal National Feedlot Cooporation (NFC) dan juga Georg Kent yang baharu sahaja diberikan kontrak jutaan ringgit.

Sejak pendedahan NFC akhir tahun lalu sehinggalah kini, dan beberapa lagi skandal penyelewengan, beliau telah mendapat ramai seteru yang berkuasa dan akan menggunakan apa saja cara untuk mendiamkannya.

Ini menggambarkan politik dendam yang ditunjangi PM Najib Razak dan menggunakan agensi-agensi kerajaan yang dikawal penuh.

Rafizi telah dituduh di bawah Akta Institusi Perbankan dan Kewangan (BAFIA) dan ini hanyalah satu cara bagi mereka untuk terus menakutkan rakyat yang mahu mencari kebenaran disebalik kontrak dan kronisme yang berkaitan dengan pimpinan UMNO/ Barisan Nasional (BN).

Saya dengan ini memberi sokongan penuh terhadap Rafizi atas semangat dan keberanian beliau dan berharap keluarga beliau akan dapat melalui dugaan ini dan yakin bahawa keadilan akan berpihak kepada yang benar dan berani.

DATO’ SERI ANWAR IBRAHIM
KETUA PEMBANGKANG

THE ARREST OF RAFIZI RAMLI

I condemn the arrest of Parti Keadilan's Strategy Director, Rafizi Ramli, this morning. The arrest is politically motivated with the purpose to silence a man exposing scandal after scandal involving those controlling Putrajaya presently.

I am convinced that his arrest is related to the National Feedlot Corporation(NFC) and George Kent — which has just been awarded the Ampang LRT-extension contract.

By exposing continuously these scandals for months, he has built powerful enemies and now they are using what is at their disposal.

This is Prime Minister Dato' Seri Najib Razak's personal vendetta being played out by the various government agencies.

The charge against Rafizi under the Banking and Financial Institutions Act (BAFIA) is only a smokescreen to put fear into the hearts of Malaysians trying to unearth the truth behind contracts and cronyism involving Barisan Nasional (BN) leaders.

I commend Rafizi and the courage he has shown, and to his family I ask them to bear through these hard times and remember that social justice will prevail in the end.

DATO’ SERI ANWAR IBRAHIM
LEADER OF OPPOSITION

Kenyataan Media YB Mohamed Azmin Ali Berhubung Penahanan & Perbicaraan Sdr Rafizi

Posted: 01 Aug 2012 03:38 AM PDT

KEADILAN mengecam keras tindakan pihak polis yang menahan saudara Rafizi Ramli, Pengarah Strategi KEADILAN di bawah Akta Institusi Perbankan dan Kewangan. Penahanan dan pendakwaan yang dilakukan adalah bukti jelas keterdesakan UMNO – BN akibat pendedahan butiran skandal National Feedlot Corporation (NFC).

KEADILAN percaya UMNO – BN sedang menggunakan pelbagai cara untuk menutup segala pekung penyelewengan dan salah guna kuasa daripada menjadi pengetahuan rakyat. Namun kita yakin, rakyat Malaysia akan terus bersatu untuk menolak rasuah dan salah guna kuasa demi kemaslahatan negara.

Justeru, KEADILAN menyeru supaya seluruh rakyat bangkit menyatakan solidariti bersama saudara Rafizi Ramli serta mendesak supaya beliau diadili secara adil di Mahkamah. Semoga beliau terus diberi kekuatan oleh Allah S.W.T untuk meneruskan perjuangan demi rakyat.

Salam perjuangan

Mohamed Azmin Ali
Timbalan Presiden

Dakwa Rafizi: Sah Transformasi Najib Hohong

Posted: 31 Jul 2012 11:51 PM PDT

Harakah

SHAH ALAM: PAS menyifatkan segala janji-janji Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk mengadakan tranformasi politik hanya cakap politik semata-mata.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Datuk Kamarudin Jaffar yang ditemui di Mahkamah Shah Alam berkata, segala janji Najib itu terbatal dengan hanya tindakan pendakwaan terhadap Pengarah Strategi PKR, Mohd Rafizi Ramli hari ini.

“Kes pendakwaan hari ini membuktikan segala janji kerajaan di bawah Najib dalam membawa perbaharuan selaras dengan demokrasi semuanya terbatal.

“Apa yang dijanjikan oleh beliau itu hanya sekadar cakap-cakap politik Umno-Barisan Nasional sahaja,” jelasnya ketiaka ditemui di Mahkamah Shah Alam hari ini.

Beliau yang hadir memberi sokongan kepada Rafizi berkata, sempena bulan Ramadhan ini sepatutnya kerajaan menggalakkan rakyat meningkatkan ibadat serta meningkat amalan kebaikan.

Namun katanya, tindakan pendakwaan terhadap individu yang menegakkan kebaikkan telah mencemar kesucian bulan Ramadhan.

“Kesucian bulan Ramadhan akhirnya tercemar apabila tiba-tiba orang yang ingin membawa perubahan kebaikan dalam menonjolkan penyelewengan dan rasuah akhirnya didakwa.

“Pendedahan penyelewengan dilakukan kerana ia melibatkan ratusan juta wang rakyat dan wang negara namun kerajaan di bawah Najib tetap meneruskan pendakwaan,” katanya.

Kamaruddin turut menyatakan, ini bukti yang jelas bahawa semua rakyat mesti memahami bahawa kerajaan di bawah Najib seperti mahu melindungi mereka-mereka yang terlibat dalam rasuah serta penyelewengan.

“Kita melihat tidak ada sedikit pun unsur-unsur yang dilakukan oleh Najib dalam mengambil tindakan serta menghukum mereka yang melakukan jenayah terutamanya rasuah walaupun bukti yang jelas telah didedahkan.

“Malah Najib masih lagi mahu melindungi mereka-mereka ini serta memberi peluang untuk mereka-mereka yang terlibat membersihkan nama,” tambahnya.

Beliau yang ketika ditanya tentang peluang kemenangan dalam kes hari ini memberitahu bahawa pendakwaan hari ini memberi peluang untuk melakukan pendedahan yang lebih mendalam.

“Bagi kes ini telah memberi ruang kepada kita membuat lebih pendedahan dan kita berpeluang untuk menang.

“Selain itu juga peluang kepada kita menjelaskan lagi kepada rakyat bahawa tidak ada penyelesaian terhadap masalah hari ini jika berada di bawah Umno-Barisan Nasional kecuali melakukan perubahan melalui pilihanraya umum yang akan datang,” tegasnya.

Penahanan Rafizi Ramli: Hayat Rejim Tunggal Asean Bakal Berakhir

Posted: 31 Jul 2012 10:14 PM PDT

Kelab Anwar Ibrahim percaya penahanan Pengarah Strategi PKR , Sdr Rafizi Ramli dibawah BAFIA (Akta Institusi Perbankan dan Kewangan) adalah satu pentafsiran positif bahawa nyawa Barisan Nasional sebagai rejim tunggal di Asean ini bakal berakhir tidak lama lagi.

Rafizi yang didakwa pagi tadi di Mahkamah Seksyen Shah Alam sebelum diikat jamin RM 15 ribu , didapati mendedahkan maklumat tiga akaun kewangan berkaitan National Feedlot Corporation (NFC) dan pengerusinya Mohd Salleh Ismail , yang dipercayai terlibat dalam salahguna pinjaman mudah kerajaan dalam projek penternakan lembu fidlot tersebut.

AIC yakin anak-anak muda tidak akan goyah malah akan terus berani untuk menyatakan kebenaran dan bersolidariti atas keberanian Rafizi Ramli yang begitu konsisten untuk membongkar salahguna kuasa dan pecah amanah yang selama ini menjadi barah dalam negara kita.

AIC melihat tindakan Barisan Nasional untuk menekan Rafizi Ramli ini persis kisah “Singapura Dilanggar Todak” apabila penguasa zalim dan sombong terpaksa akhirnya membunuh anak muda cerdik bernama Hang Nadim kerana kebijaksanaan anak muda itu membuka mata bahawa penguasa adalah lemah dan tidak berupaya mentadbir.

Rafizi sejak lebih setahun lalu telah menjadi duri dalam daging terhadap pentadbiran Najib Razak sehingga terpaksa tidak menyambung tugas Shahrizat Jalil sebagai Senator dan Menteri akibat skandal lembu tersebut.

Justeru, AIC menyatakan sokongan padu terhadap usaha gigih Rafizi Ramli, dan berterima kasih kerana usaha beliau itu telah membuka mata banyak pihak untuk menyedari bahawa Barisan Nasional sudah tidak lagi diperlukan buat masa depan Malaysia. Cukuplah penindasan, penghinaan dan rompakan yang telah mereka lakukan bukan sahaja ke atas harta tetapi hak dan maruah rakyat Malaysia.
Janji bahawa Barisan Nasional akan menzalimi rakyat telah ditepati, kini masa untuk membalas dengan menumbangkan mereka pada PRU 13 akan datang.

GENERASI PENGGERAK ZAMAN
SAIFUDDIN SHAFI MUHAMMAD
Presiden
AIC MALAYSIA

Rafizi Tidak Mengaku Bersalah, Dibebaskan Dengan Ikat Jamin RM15,000

Posted: 31 Jul 2012 09:48 PM PDT

The Malaysian Insider

Pengarah strategik PKR, Rafizi Ramli hari ini mengaku tidak bersalah terhadap dakwaan melanggar seksyen 97(1) Akta Bank dan Institusi Kewangan 1989 (BAFIA) di Mahkamah Sesyen Shah Alam hari ini.

Rafizi diwakli oleh peguamnya N. Surendran dan Puspawati Rosman, dilepaskan oleh Hakim Aslam Zainuddin dengan wang jaminan sebanyak RM 15,000 dengan seorang penjamin.
Adun Seri Setia, Nik Nazmi Nik Ahmad merupakan penjamin bagi Rafizi.

Sementara itu Johari Mohamad didakwa bersubahat dengan Rafizi dan melanggar seksyen 112(1)(c) akta yang sama.

Dato Seri Dr.Wan Azizah Kecam Penahanan Rafizi

Posted: 31 Jul 2012 09:31 PM PDT

Keadilandaily

Presiden KEADILAN, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengecam sekeras-kerasnya penahanan Rafizi Ramli atas pertuduhan mengikut Akta Bank dan Institusi Kewangan (Bafia) 1989.

"Saya mengecam tindakan polis dan pendakwaan ke atas Rafizi," kata Azizah dalam twitternya pagi ini.

Rafizi yang merupakan Pengarah Strategi KEADILAN menjadi tumpuan dalam isu NFCorporation, syarikat yang dikaitkan dengan keluarga bekas Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dan Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Jalil, akan didakwa di Mahkamah Sesyen Shah Alam hari ini.

Rafizi juga difahamkan Johari Muhamad turut ditahan polis dan dijangka turut dihadapkan di mahkamah yang sama.

Johari – bekas kerani Public Bank dikatakan salah seorang pemberi maklumat mengenai pembelian hartanah mewah keluarga Shahrizat di KL Eco City, Bangsar.

NFC dikendalikan suami dan anak kepada Shahrizat yang menyalah guna peruntukan RM250 juta untuk penternakan lembu fidlot.

Pada 27 Jun lalu, empat pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengambil keterangan Rafizi beberapa jam selepas beliau mendedahkan perkara itu.

Rafizi Ditahan Dan Di Dakwa Dibawah Akta Bafia

Posted: 31 Jul 2012 09:19 PM PDT

Malaysiakini

Pengarah Strategi PKR Mohd  Rafizi Ramli didakwa di Mahkamah Sesyen Shah Alam hari ini kerana mendedahkan tiga akaun kewangan berkaitan National Feedlot Corporation (NFC) dan pengerusinya Mohd Salleh Ismail.

Beliau pagi ini ditangkap polis atas alasan sama.

“Saya kini ditahan di bawah BAFIA (Akta Institusi Perbankan dan Kewangan) dan akan dibawa ke mahkamah sekarang,” katanya dalam mesej teks kepada Malaysiakini.

Beliau berkata pihak polis datang ke rumahnya pada kira-kira jam 7 pagi ini.

“Saya percaya saya sedang dibawa ke Mahkamah Shah Alam untuk didakwa,” katanya.

Rafizi telah disiasat di bawah BAFIA kerana didakwa mendedahkan butir-butir perbankan NFC dan pengarahnya.

Syarikat itu dikendalikan oleh suami dan anak-anak bekas menteri kabinet Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Tiada ulasan: