Jumaat, 17 Februari 2012

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Liputan Siri Jelajah Anwar Ibrahim Di Felda Bukit Damar, Lanchang, Pahang

Posted: 17 Feb 2012 01:09 PM PST

Ihsan Malaysiakini

Anwar Masih Pemimpin Islam

Posted: 17 Feb 2012 12:50 PM PST

Malaysiakini
Oleh Zabidi Yusoff

Semasa saya menulis ini, Datuk Seri Anwar dan isteri sedang menjadi tetamu kepada dua pemimpin Islam tersohor di dunia, Sheikh Yusuf Al-Qardawi dan juga Khalid Mish’al di Doha, Qatar.

Sheikh Yusuf adalah ulamak terkemuka dan juga ulamak buat Ihwanul Muslimin. Khalid Mish’al pula adalah pejuang dan pemimpin Hamas, organisasi yang memerintah Gaza dan dilabel kontroversi kerana dicop organisasi teroris olih Amerika dan Israel.

Tetapi, dengan taktik yang baru, di mana Khalid telah mula berlembut dengan bersetuju akan ‘resolusi 2 negara’ (2 state solution), maka kebarangkali usaha untuk mendapatkan keamanan di rantau itu adalah amat besar.

Dalam tempoh seminggu sahaja, Anwar telah pun menemui pemimpin-pemimpin dunia Islam dalam rangka mengiratkan persaudaraan seperti Perdana Menter Recep Tayyip Erdogan dan kabinet beliau, Ketua Bank Pembangunan Islam, Dr Ahmad Muhammad Ali, pendokong tegar Palestin, Sheikh Abdul Qadir,warga negara Saudi, Imam Masjid di Mekah, pemimpin masyarakat Islam setempat, Sheikh Kabbali, A Gafur Amin, Dr Umar Jamjum dari Universiti King Abdul Aziz, Dr Abdul Hamid Sulayman, Ulamak Sheikh Ahmad Muhammad Alawi Maliki, dan juga Secretary General OIC, Ekmeleddin Ihsanoglu.

Apakah makna ini semua? Kita bolih menjawabnya, dengan pertemuan dalam rangka mengiratkan lagi sillaturrahim ini, maka tuduhan parti Umno dan juga kerajaan di mana Anwar adalah kawan, penolong dan talibarut Israel ini terlucut dengan serta merta.

Kedua, rakyat Malaysia harus sedar bahawa Anwar masih lagi pemimpin dunia Islam yang menyokong penuh pergerakan membebaskan Palestin dan juga beliau adalah pemimpin dunia Islam yang bekerjasama erat dengan pemimpin-pemimpin dunia Islam yang lain.

Dengan kejayaan ‘Arab Spring’ di Tunisia, Mesir dan Yemen di mana pengisian dari revolusi ini adalah diisi oleh orang – orang Islam yang ada kaitan dengan gerakan Islam, dan juga gerakan gerakan Islam yang liberal dan moderat yang menghasilkan dan mengisi perubahan di Turki, Morocco dan Jordan, kita bolih rumuskan ianya selari dengan usaha yang dibawa olih Anwar di Malaysia.

Walaupun beliau mengasaskan Parti Keadilan Rakyat yang bukannya parti Islam, tetapi dengan perjuangan untuk keadilan sejagat, hak – hak kemanusian, ‘transparency’ dan ‘accountability’, yang mana ini adalah nilai-nilai Islam yang murni itu sendiri.

Apatah lagi bilamana usaha ini dapat gandigan Parti Islam Malaysia, PAS. Rakyat Malaysia berbilang kaum pula tidak perlu bimbang kerana nilai – nilai sejagat dan juga Islam ini jugalah yang diperjuangkan olih gerakan – gerakan pembaharuan di seluruh dunia sekarang ini sehingga terhasilnya ‘Arab Spring’ di benua Arab.

Oleh itu, masyarakat Islam di Malaysia yang beraspirasikan Islam dalam memerintah sebuah kerajaan tidak perlu sangsi dengan Anwar, malah hendaklah yakin dengan Anwar dalam menegakkan dan memerintah negara dengan beraspirasikan nilai-nilai Islam ini. Dengan itu janganlah mereka terkongkong dengan mentaliti jumud, yang mana Islam adalah Melayu dan Melayu adalah Islam.

Anwar Ibrahim Among Key Speakers at World PR Meet

Posted: 17 Feb 2012 01:50 AM PST

From Khaleej times

Malaysia's former Deputy Prime Minister, Anwar Ibrahim, will be among a line-up of eminent speakers addressing the 20th biennial Public Relations World Congress (PRWC) in Dubai next month.

Others in the panel of 35 speakers from the worlds of politics, public relations and the media at the event highlighting a core theme "From the Arab Street to Wall Street, Communications in the Age of Dialogue," include British public relations guru Lord Bell and the former head of Al Jazeera, Wadah Khanfar, said Sunil John, Chairman of the Organising Committee of PRWC Dubai, and Chief Executive Officer of Asda'a Burson-Marsteller, organisers of the congress said at a Press conference on Thursday.

PRWC, being organised by the International Public Relations Association-Gulf Chapter (IPRA-GC) in partnership with the National Media Council of the UAE, will take place at the Grand Hyatt Dubai over three days from March 13 to 15.

John said politics, business and media in the Middle East are undergoing significant upheavals in the wake of the Arab Spring. "As PR professionals, it is up to us to help manage that change. The PRWC offers us the opportunity to hear first hand the ideas, trends and concepts that will form the basis of successful communications strategies in the years ahead."

Faisal Al Zahrani, President of IPRA-GC, said: "We are delighted that the first Congress to be held in the Middle East can boast not only  an impressive list of speakers, but also a hugely exciting programme.

"Given the events of the past year, these themes are especially relevant to those of us who practice public relations in the Middle East, and we are sure that industry professionals will be extremely keen to hear these diverse voices debate the real issues facing PR today."

Other high profile speakers include Lord Bell, who played a key role in former British Prime Minister Margaret Thatcher's three successful election campaigns and now the Chairman of Chime Communications; and Wadah Khanfar, Lord Chadlington, Chairman of the Huntsworth group and Mohamed Abu Hamed, Vice President, Free Egyptians Party and Member of Parliament in Egypt.

Abdullah Jum'ah, the former President and CEO of Saudi Aramco, will deliver the welcome keynote for the Congress,.

The PRWC Organising Committee will shortly announce the second line of speakers. At least 500 PR professionals are expected to attend the PRWC, where they will have the opportunity to participate in Master Classes and Training Workshops, creating a compelling platform for information sharing and knowledge transfer. 

The last Public Relations World Congress was held in 2010 in Lima, Peru, and attended by industry representatives from 39 countries, while the 2008 Public Relations World Congress was held in Beijing, China. In both instances, the event brought significant media and industry attention to the host country with the world's foremost communications professionals and media experts attending the sessions. The first ever Congress was held in Brussels, Belgium in 1955.

Program Dato’ Seri Anwar Ibrahim di Pulau Pinang

Posted: 17 Feb 2012 01:43 AM PST

18 Februari 2012 (Sabtu)

1) 12.30 tghari – Penutup Program KESEDERHANAAN TULEN
Lokasi: Gurney Resort Hotel, Gurney Drive

2) 5.30 ptg – Hi-Tea di Perkampungan Sungai Lembu, Penanti

3) 7.15 – 8.30 mlm – Solat dan Tazkirah Maghrib
Lokasi: Surau Al-Sakinah, Pangsapuri Seri Pauh, Seberang Jaya

4) 8.30 – 9.30 mlm – Majlis Makan Malam
Lokasi: Taman Seri Aman, Berapit, Permatang Pauh

5) 9.00 -12.00 mlm – Ceramah Perdana 1 – Demi Rakyat
Lokasi: Sungai Semilang, Juru, Bukit Mertajam

6) 9.00 – 12.00 mlm – Ceramah 2 – Demi Rakyat
Lokasi: Padang Ibu, Penanti

7) Penceramah
i. YB Dato' Seri Anwar Ibrahim
ii. YB Dato' Mansor Othman
iii. YB Mujahid Yusof Rawa
iv. Sdri Siti Aisyah Sheikh Ismail

Foto-foto Sekitar Lawatan Kerja Anwar Ibrahim ke Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) — 16 Februari 2012

Posted: 17 Feb 2012 12:43 AM PST

Tiada ulasan: