Rabu, 27 Julai 2011

anjung setiawangsa

anjung setiawangsa


SISTEM BIOMETRIK: TERLALU MAHAL, TIADA MEKANISME TIMBANG TARA, TERLALU LAMA UNTUK DILAKSANAKAN

Posted: 26 Jul 2011 11:52 PM PDT

Mewakili Sekretariat Pakatan Rakyat, kami mengalu-alukan penyataan Perdana Menteri mengenai pelaksanaan sistem biometrik yang secara tidak langsung mengesahkan bahawa pengundi hantu dan pengundian berulang kali memang wujud dalam amalan pilihanraya di negara ini. Langkah Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) mencadangkan pelaksanaan sistem biometrik untuk mengekang masalah pengundi hantu dan pengundian berulang kali adalah bukti bahawa pimpinan Barisan Nasional sekalipun tidak mampu menafikan suara rakyat yang menyertai BERSIH2.0.

Maka, kita wajar mengucapkan tahniah kepada ratusan ribu rakyat Malaysia yang menyertai kempen BERSIH2.0 dan turun ke perhimpunan aman pada 9 Julai 2011 baru-baru ini. Tanpa kesabaran dan keberanian mereka, SPR dan Barisan Nasional akan terus menafikan bahawa penipuan-penipuan ini wujud.

Namun begitu, penerimaan terbuka oleh SPR dan Barisan Nasional itu diikuti pula dengan cadangan sistem biometrik yang hanya akan menambahkan masalah; bukannya menyelesaikan pelbagai penipuan yang berlaku selama ini. Kosnya menelan belanja ratusan juta ringgit dan akan membebankan rakyat yang sudah pun berhadapan dengan bebanan kos sara hidup yang tinggi.

Mereka yang biasa dengan pelaksanaan sistem biometrik dan sistem komputer yang melibatkan seluruh negara dan jutaan rakyat Malaysia tahu bahawa sistem sebegini akan berhadapan dengan pelbagai masalah teknikal dan risiko keselamatan sistem. Maka tidak hairanlah SPR tidak boleh memberi komitmen sama ada ia boleh dilaksanakan menjelang PRU13; kerana mereka sendiri sedar ia akan mengambil masa yang lama untuk dilaksanakan.

Lebih penting lagi adalah ketidakupayaan sistem biometrik menghalang pengundi hantu dan pengundi berulang kali kerana ia dibina berdasarkan pendekatan yang salah; iaitu setiap yang mempunyai kad pengenalan adalah pengundi yang sah. Ini akan membolehkan ramai pendatang asing yang diberikan kad pengenalan mengundi dalam PRU13.

Justeru, pendirian banyak pihak yang mempersoalkan kewarasan dan kebijaksanaan cadangan itu adalah tepat apatah lagi apabila penyelesaian sedia ada melalui penggunaan dakwat kekal adalah mudah, murah dan berkesan. Bukan sahaja sistem biometrik mahal dan memakan masa untuk dilaksanakan, kita juga khuatir ia akan melambatkan proses membuang undi pada hari pengundian yang akan mengurangkan kecenderongan pengundi keluar mengundi.

Sistem biometrik juga akan menghapuskan proses timbang tara (melalui penyertaan ejen mengundi/polling agent dan ejen pengiraan/counting agent dalam proses membuang undi) sedia ada yang memberi ruang kepada parti-parti politik memainkan peranan memastikan pilihanraya adalah adil dan saksama. Apabila tanggungjawab dan kuasa (sekarang ini di tangan ejen mengundi dan ejen pengiraan) untuk menyemak pengundi dan memastikan proses pengiraan adalah adil dipindahkan sepenuhnya kepada sebuah sistem komputer, parti-parti politik tidak ada peluang untuk memeriksa, menyemak dan memainkan peranan dalam proses pembuangan dan pengiraan undi.

Kewujudan peluang ini sebagai proses timbang tara adalah ciri-ciri utama sebuah pilihanraya yang bersih dan adil. Makanya, sebarang langkah yang berhasrat untuk menghapuskan penglibatan parti-parti politik sebagai timbang tara adalah bertentangan dengan kehendak rakyat yang disuarakan melalui BERSIH2.0.

SPR wajib kembali kepada 8 tuntutan yang disuarakan melalui BERSIH2.0 terutamanya penggunaan dakwat kekal kerana langkah itu adalah berkesan, murah, memberdayakan peranan parti-parti politik dan digunakan secara meluas di seluruh dunia. Sistem pilihanraya di negara ini memerlukan reformasi keseluruhan, bukannya pindaan-pindaan kecil yang akan menelan belanja ratusan juta tetapi menimbulkan pelbagai masalah baru yang menyemarakkan kemarahan rakyat.

Dikeluarakan bagi pihak seketeriat Pakatan Rakyat
Wakil-wakil parti:

YB Hatta Ramli
Ketua Pengarah pilihanraya
Parti Islam SeMalaysia

YB Liew Chin Tong
Setiausaha Antarabanga
Parti Tindakan Demokratik

Saudara Rafizi Ramli
Pengarah Strategi
Parti Keadilan Rakyat

27 Julai 2011

CERAMAH PERDANA KEADILAN UNTUK ALLAHYARHAM BAHARUDDIN AHMAD

Posted: 26 Jul 2011 06:44 PM PDT

Tarikh           :  28 Julai 2011 (Khamis)

Tajuk             :  KEADILAN untuk Baharuddin Ahmad (Hero Bersih 2.0)

Masa              :  9.00 malam – 12.00 malam

Tempat          :  Dewan Serbaguna MPAJ AU2
                          Jalan AU2A, Taman Sri Keramat, Hulu Klang, 54200 Kuala Lumpur.

Penceramah  :  1.  Mustaffa Kamil Ayub
                          2.  YB Dr. Hatta Ramli
                          3.  YB Dr. Tan Seng Giaw (MP Kepong/ Pengerusi DAP WP)
                          4.  Ahmad Jufliz Dato' Faiza (Ketua KEADILAN Cabang Setiawangsa) 

SIDANG AKHBAR-“MENCARI KEADILAN” UNTUK ARWAH BAHARUDDIN BIN AHMAD

Posted: 26 Jul 2011 06:41 PM PDT

SIDANG AKHBAR-"MENCARI KEADILAN" UNTUK ARWAH BAHARUDDIN BIN AHMAD

Kami keluarga arwah Baharuddin bin Ahmad ingin merakamkan setinggi-tinggi terimakasih atas segala bantuan, sokongan moral, doa dan sumbangan dari pelbagai lapisan masyarakat, baik dari warganegara Malaysia dan warga asing tidak kira warna kulit, agama dan kaum yang telah secara berterusan menyumbang kepada keluarga kami ketika kami dalam keadaan kesedihan dan kesusahan.

Arwah Baharuddin merupakan seorang bapa yang penyayang dan suami yang baik di mana semasa hidup sentiasa mengingatkan kami sekeluarga agar sentiasa mempunyai sikap menghormati orang lain dan menjaga kehormatan keluarga dan menjaga nilai-nilai agama Islam dalam kehidupan seharian.

Bagi kami sekeluarga beliau merupakan seorang wira keluarga dan Negara yang telah memberikan hidupnya kepada sesuatu yang lebih besar daripada dirinya. Kematian beliau walaupun satu kehilangan yang sangat besar kepada kami sekeluarga namun ianya telah membuka lembaran baru kepada semua rakyat Malaysia untuk menentang apa saja bentuk kezaliman dan bersatu dalam menegakkan kebenaran. Kehadiran beliau pada perhimpunan aman Bersih, memperlihatkan kewajipan beliau kepada Negara iaitu sebagai rakyat Malaysia, setiap kita mempunyai hak dan tanggungjawab kepada Negara yang lebih baik melalui Pilihanraya yang  lebih bersih bebas dan adil. Malangnya kesetiaan beliau kepada Raja dan Negara telah mengorbankan nyawa beliau sendiri.



Kami sekeluarga juga amat sedih kepada beberapa kenyataan rasmi yang di buat oleh pihak polis dan Kerajaan yang menyatakan bahawa beliau mati di sebabkan sakit jantung. Tetapi apa yang menyebabkan beliau sakit jantung? Sehingga hari ini kami sekeluarga masih belum mendapatkan lapuran awal rasmi post mortem mengenai status kematian beliau. Kami amat hairan kami tidak dibekalkan lapuran rasmi awal post morten tersebut tetapi pihak lain boleh membuat beberapa kenyataan rasmi terhadap kematian beliau tanpa persetujuan kami sekeluarga.

Adalah amat menyedihkan sehingga hari ini, tidak ada sepatah perkataan takziah yang kami terima baik dari pihak polis maupun kerajaan. Ini menunjukkan tidak ada lansung sensitiviti mereka keatas kematian arwah Baharudin bin Ahmad. Sebaliknya kami amat terharu, hampir semua pemimpin Bersih, NGO dan pemimpin dari kalangan Pakatan Rakyat telah meluangkan masa walaupun dengan jadual yang ketat telah datang ke rumah kami bagi mengucapkan takziah.

Terdapat beberapa saksi yang telah memberitahu kami sekeluarga bahawa semasa arwah berada di kawasan dan tempat kejadian, pihak FRU telah menembak beberapa das gas pemedih mata kearah peserta perhimpunan BERSIH untuk menyuraikan perhimpunan tersebut dan pada masa yang sama polis telah bertindak dan melakukan  kekerasan lebih dari yang dibenarkan oleh undang-undang walaupun tiada penentangan berlaku di kalangan peserta perhimpunan


dan akibat daripada kekerasan tersebut termasuk kelewatan untuk memberi bantuan kecemasan kepada beliau, telah menyebabkan kematian beliau. Kami percaya jika pihak kerajaan dan polis lebih berhati-hati, bertanggungjawab dan berperikemanusiaan kejadian ini boleh dielakkan.

Kami memohon dan berharap agar saksi-saksi yang berada dan mengetahui apa yang sebenarnya berlaku pada hari itu sehingga menyebabkan kematian beliau untuk tampil kehadapan dan menolongkan kami untuk mencari kebenaran dan keadilan. Sekali lagi kami berharap agar saksi-saksi yang ada supaya jangan takut dan tidak di ancam untuk memberi maklumat kepada peguamcara kami. Kami telah membuat lapuran polis semalam, dan memohon agar satu prosiding khas bagi satu siasatan mengenai kematian beliau di buat dalam masa tujuh [7] hari dari tarikh lapuran dibuat. Peguam kami sedang mengkaji dan akan membuat tindakan susulan dalam perkara ini.

Kami sekeluarga tetap akan menerima apa-apa ketentuan Allah dalam perkara ini dan kami harap bahawa kematian beliau ini sebagai permulaan kepada demokrasi yang sebenar dan kearah kerajaan yang lebih mesra rakyat dan bertanggungjawab.



PRESS CONFERENCE-"SEEKING JUSTICE" FOR LATE BAHARUDIN BIN AHMAD

We as the family of the late Baharuddin bin Ahmad would like to extend our deepest appreciation to the enormous outpouring supports, condolences, prayers and kind words that we have been receiving thus far from all walks of live, Malaysian and others irrespective of their color, religious background, and ethnicity who have continuously and cause to contribute to our family in time of need and difficulty.

The Deceased was a caring father and also a good husband  have throughout his lifetime tirelessly emphasized upon us, the importance of being good to others, to  have good virtues, to help others and most importantly to uphold the Islamic values in our daily life.

Deep inside, he is our hero who had sacrificed his own life to the nation towards achieving a common cause that shared by our peace loving nation. His death is a great loss and as fate has it, it has become an awakening call to everyone of us. His presence during the recent peaceful BERSIH rally was reflective of his commitment to the country that as a true rakyat Malaysia each of us should have a say for a better Malaysia that could be achieved through clean, free and fair elections. Unfortunately, his loyalty to the King and nation has cost him his own life.


We as the family members of the Deceased are totally disheartened by the unjustified  official statements made by the police and government that his death was due to heart attack. What then caused his heart attack? We like to place on record that to the date of this statement, we have yet to receive any formal initial post-mortem report as regards to the cause of his death. As family members, we are puzzled that we are being ignored and denied of our right to the initial report and yet some other party is freely making official announcements after announcements about the cause of his death without our consent.

It is more sad that until today, not even a word of condolence has been conveyed to us neither by the government nor the police. This proves their zero level of insensitivity. By contrast, almost all the leaders of Bersih, NGO, and Pakatan Rakyat have taken trouble despite their busy schedule and the aftermath effect of Bersih 2.0, to visit our residence to show respect to the deceased.

We have heard of some credible information from eyewitnesses that when the Deceased was at the area and place of event, FRU personnel had fired tear gas and water canon against the rally crowd in order to disperse them and at the same time use such force more than reasonably necessary by law even though there were no actual resistance by the crowd and because of such force coupled with the delay by the police to give immediate medical attention at the time most crucial, had cause the death to the Deceased. We believe, if the government and the police are more careful, responsible and compassionate, this incident would have been avoided.

We seek, we urge and we hope other witnesses who were directly and indirectly in possession of even an iota of information as to the circumstances leading to the death of our loving father to come forward to assist in our pursuit of seeking the true and justice. We have made a police report yesterday, and call for an inquiry within seven [7] days from the date of the police report. Our lawyers are looking into this matter.

As Muslims, we accept this as a fate from Allah SWT and we hope his death mark the beginning of a caring and responsible government and true democracy.















Tiada ulasan: