Rabu, 27 Julai 2011

Anak Muda Kampung Nak Senang

Anak Muda Kampung Nak Senang


Rumah Panjang Leo Moggie Di Kanowit Musnah Dalam Kebakaran

Posted: 27 Jul 2011 01:32 AM PDT



26 Julai 2011 , KANOWIT: Rumah panjang pengerusi Tenaga Nasional Bhd Tan Sri Leo Moggie di Bejait, kira-kira 45 minit perjalanan darat dari sini, musnah dalam satu kebakaran petang Selasa.

Anak saudaranya Nelson Jaun ketika dihubungi berkata seluruh rumah panjangyang mempunyai kediaman 29 pintu itu dijilat api kira-kira 10 minit selepas kebakaran bermula pada kira-kira pukul 6 petang.

Beliau berkata api merebak dengan pantas ekoran musim kemarau yang sedang melanda ketika ini, memusnahkan rumah panjang itu yang boleh dianggap paling moden di daerah sini.

Ketua pegawai operasi bomba Douglas Graji ketika dihubungi di pejabat Jabatan Bomba dan Penyelamat Kanowit di sini berkata pihaknya menerima panggilan mengenai kejadian itu pada kira-kira pukul 6.28 petang. "Satu pasukan 11 anggota yang diketuai pegawai bomba Mutton anak Gelunggang sampai di rumah panjang yang berusia kira-kira 10 tahun itu pada kira-kira pukul7.17 petang, namun ia sudah tidak dapat diselamatkan lagi," katanya dan menambah api dapat dipadamkan kira-kira sejam kemudian.

Graji berkata seorang lelaki berumur sekitar 40-an cedera apabila dia cuba merempuh masuk rumah panjang itu kerana hendak menyelamatkan harta bendanya, dandia sudah dihantar ke Hospital Sibu untuk rawatan.

Beliau berkata punca kejadian masih dalam siasatan, dan menurutnya ramai mangsa kini menumpang sementara di Dewan Masyarakat berhampiran dengan tempat kejadian. – BERNAMA

http://www.mstar.com.my/berita/jenayah/cerita.asp?file=/2011/7/27/mstar_jenayah/20110727092009&sec=mstar_jenayah

28,588 kontraktor bakal gulung tikar, transformasi tiada makna

Posted: 26 Jul 2011 11:14 PM PDT



Berita Harian - Seramai 28,588 kontraktor Kelas F di seluruh negara kini dalam kesempitan sehinggakan ada yang terpaksa menjual rumah manakala ramai lagi mungkin gulung tikar kerana tidak mendapat sebarang projek baru. Malah, sejak 2005 hingga sekarang, hampir 7,000 kontraktor sudah bankrap dan sebahagian besar yang lain kini dalam keadaan 'hidup segan mati tidak mahu.'

" Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia (PKMM) amat sedih dengan nasib kontraktor Kelas F yang tidak mendapat projek sehinggakan ada yang terpaksa menjual rumah untuk menyara keluarga masing-masing," katanya kepada Berita Harian.

MOHAMAD FADZILL YANG JUGA YANG DIPERTUA PKMM PULAU PINANG, BERKATA BIARPUN KONTRAKTOR AMAT TERUJA APABILA KERAJAAN MENGUMUMKAN PROGRAM TRANSFORMASI EKONOMI (ETP) YANG MEMBABITKAN PROJEK BERNILAI PULUHAN BILION RINGGIT, TETAPI PADA HAKIKATNYA KONTRAKTOR KELAS F TERPAKSA TERUS 'IKAT PERUT' KERANA TIADA PROJEK BARU UNTUK MEREKA.

Beliau turut memberi contoh pelaksanaan projek pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang, pembesaran Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang dan Projek Landasan Elektrik Berkembar Ipoh-Padang Besar, yang tidak dinikmati oleh kontraktor Kelas F.

Mohamad Fadzill berkata, dalam keadaan sekarang, kerajaan sewajarnya memperuntukkan sekurang-kurangnya RM1 bilion nilai projek untuk menampung keperluan kontraktor Kelas F di seluruh negara.

Sementara itu, seorang kontraktor Kelas F mengakui nasib mereka kini amat kronik dan ada yang terpaksa berhempas-pulas meneruskan hayat operasi ketika yang lain gulung tikar.

Pemilik syarikat Ishak Mat Abu Enterprise, Ishak Mat Abu, berkata beliau sendiri dihimpit masalah itu apabila syarikatnya yang berpangkalan di RAUB, PAHANG, tidak menerima sebarang projek, tahun lalu.

"Tahun ini, cuma ada satu projek. Ini memberi kesan kepada kami terutama kontraktor baru dan masalah ini boleh dikatakan agak kronik," katanya ketika dihubungi.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Jualrumah_ikatperuttiadaprojek/Article

4436 pelajar cemerlang bangsa kita gagal ke IPTA

Posted: 26 Jul 2011 06:19 PM PDT



Ni apa cerita ni, pelajar cemerlang di Matrikulasi/Asasi Sains/STPM gagal mendapat sebarang tempat di IPTA ni? Mereka ni bukannya gagal Matrikulasi/Asasi Sains/STPM. Apa nak kata, kita ni rakyat saja, macam mentimun. Buat apa pun kena juga. Dah nasib bangsa kita macam ni, terima sajalah.

Nasib pelajar-pelajar tersebut yang dilaporkan sebelum ini di :
http://amkns.blogspot.com/2011/07/nasib-melayu-di-bumi-melayu-pelajar.html
http://amkns.blogspot.com/2011/07/nasib-malang-pelajar-melayu-tak-dapat.html

Selasa Julai 26, 2011 - PUTRAJAYA: Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, dasar pengambilan dan pemilihan kemasukan calon-calon lepasan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dan setaraf dengannya ke Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) bagi Program Peringkat Ijazah Pertama adalah berasaskan prinsip meritokrasi.

"Berdasarkan rekod permohonan yang diterima oleh UPU bagi Sesi Akademik 2011/2012, sejumlah 4,436 (8.3%) dari 53,216 pemohon dari Lepasan STPM/Setaraf yang layak telah
http://www.mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2011/7/26/mstar_berita/20110726203537&sec=mstar_berita

Biometrik KDN Gagal, Biometrik SPR camne?

Posted: 26 Jul 2011 06:03 PM PDT



Nampaknya program pendaftaran Biometrik pekerja asing gagal mencapai sasaran dimana setakat ini hanya 30 peratus dari 1.3 juta pekerja asing yang mendaftar dengan tinggal lima hari saja lagi. Kalau KDN boleh dikatakan gagal, macamana SPR boleh berbangga untuk guna Biometrik semasa pilihanraya?

Itu belum cerita 10 peratus MyKad yang rosak atau lebih 2.4 juta MyKad rosak seperti laporan di http://amkns.blogspot.com/2011/07/spr-dan-biometrik-24-juta-mykad-rosak.html

Adakah 1.3 juta pekerja asing tersebut tak nak daftar Biometrik kerana mungkin mempunyai MyKad palsu yang boleh dikesan kelak apabila mendaftar dalam sistem Biometrik yang dihubungkan ke KDN - SPR - JPN?

Orang suruh celup jari , mudah, murah, nak guna cara mahal, susah.

Orang suruh pergi sekolah naik bas, dia nak pergi sekolah naik jet pejuang canggih Typhoon berharga RM3 Billion sebuah.

BIOMETRIK: 1.3 JUTA BELUM DAFTAR

PUTRAJAYA 26 Julai 2011 – Ke manakah mereka? Tinggal lima hari lagi Program Pendaftaran Biometrik Pekerja Asing Yang Sah berakhir tetapi lebih 1.3 juta pekerja asing yang sepatutnya mengambil peluang pendaftaran itu belum berbuat demikian.

Sehingga semalam, hanya 390,404 daripada 1.75 juta pekerja asing mendaftar sejak program bermula 13 Julai lalu, sedangkan Kementerian Dalam Negeri menegaskan tempoh akhir Ahad ini tidak akan dilanjutkan

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0727&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm

Tiada ulasan: