Sabtu, 19 Februari 2011

Zulkifli Noordin

Zulkifli Noordin


DAKWAH KAKAGE - KAFIR LUAR TABI'E?

Posted: 19 Feb 2011 01:35 AM PST

(Semoga beliau akan menjadi Muhammad Alee Kuan Yew setelah mendengar dakwah mengenai Islam daripada Tok Guru Nik Aziz Nik Mat)

Salam 2 all.

Teman tertarik dengan kenyataan YAB Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, yang menegaskan bahawa beliau lebih suka berdampingan dengan kepimpinan DAP, termasuk Karpal PooSingh, Kitsiang & Anak Lakinya Guan Eng (maka jadilah singkatannya "Kakage" - bahasa Indon pak!) daripada berdampingan dengan UMNO dan kepimpinannya. Malah Tok Guru lebih mengutamakan Kakage ini daripada kepimpinan UMNO. Alasan Tok Guru mudah - beliau mahu menerangkan Islam kepada Kakage ini!

Teman sebenarnya sangat mengkagumi kegigihan Tok Guru ini. Kerja da'wah memang kerja Rasulullah. Malahan salah satu sifat Rasulullah ialah "tabligh" - menyampaikan. Dan kerja da'wah kepada orang kafir lagilah dituntut. Cuma teman berharap janganlah sampai sanggup mati untuk kafir ini pulak, sebagaimana yang disebut oleh seorang pemimpin PAS yang sanggup mencabar sesiapa dengan kenyataan "over my dead body" kepada sesiapa yang mencabar Karpal PooSingh!

Namun apabila tiba kepada persoalan siapa yang patut kita utamakan, samada sesama Islam atau kafir (dan dalam kes ini DAP bukan kafir biasa, tapi dia "kafir luar tabi'ee", iaitu kafir luarbiasa kerana penentangan secara terang-terang terhadap Islam yang didalam syara' dipanggil "kafir harbi"), kita harus bersikap rasional, matang dan Islamik, berdasarkan Al Quran & Sunnah Rasulullah saw!

Bagi maksud itu, kita berbalik kepada Al Quran & Sunnah Rasulullah saw. Kerana ALLAH swt berfirman, "sesungguhnya inilah kitab (Al Quran) yang menjadi petunjuk bagi menuju jalan ketaqwaan" (Al Baqarah: 2). Didalam ayat 184 pula, ALLAH berfirman "diturunkan Al Quran dibulan Ramadhan sebagai petunjuk bagi manusia, dengan segala keterangan (berserta buktinya), agar kamu dapat membezakan (yang mana Islam yang mana tidak)". Dan Rasulullah saw berpesan dalam khutbatul wida', "aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang jika kamu berpegang kepadanya nescaya kamu tidak akan sesat - Al Quran & Sunnahku".

Didalam Al Quran, tercatat satu surah iaitu surah ke 80 yang dipanggil Surah 'Abasa, bermaksud "bermasam muka". Surah ini bermula dengan ayat "'Abasa watawallaa - Dia (Muhammad) bermasam muka lalu berpaling.. (dan seterusnya sehingga ayat 40)". Asbabul nuzul, atau sebab turunnya surah ini adalah kerana suatu pristiwa, yang peristiwa ini boleh kita jadikan iktibar dalam menangani isu kenyataan Tok Guru Nik Aziz tersebut.

Menurut riwayat yang disampaikan oleh Ibnu Jabir At-Thabari, dan Ibnu Hatim, yang diterima daripada Ibnu Abbas, menyatakan bahawa pada suatu ketika Rasulullah saw sedang berda'wah dihadapan beberapa kepimpinan kafir Quraisy (kafir harbi yop), termasuk 'Utbah dan Syaibah (kedua-duanya anak Rabi'ah), Abu Jahal bin Hisyam, 'Abbas bin Abdul Muttalib, Ummayyah bin Khalaf dan Al Walid bin Mughirah. Rasulullah saw sememangnya mengharapkan mereka menerima Islam untuk memperkuatkan kedudukan Islam di Makkah yang pada masa itu sangat lemah. Dan mereka adalah pemuka dan pemimpin utama kafir Quraisy (juga kafir harbi kerana menentang Islam).

Tiba-tiba datanglah 'Abdullah bin Umm Maktum, anak saudara Saidatina Khadijah binti Khuwailid, Ummul Muqminin dan isteri pertama Rasulullah. Ibnu Maktum ini seorang yang sudah pun masuk Islam pada masa itu, dan seorang yang sangat miskin lagi buta. Beliau duduk bersebelahan Rasulullah saw, kemudian bertanya beberapa soalan kepada Rasulullah. Pada waktu ini, Rasulullah saw dikatakan berpaling muka daripada Ibnu Maktum dan bermasam muka (mungkin tanda tidak suka - wallahua'lam).

Maka turunlah surah ini langsung dari ALLAH menegur perbuatan Rasulullah saw itu. Sejak daripada teguran langsung dari ALLAH itu, Rasulullah saw sentiasa mengutamakan sesama Islam, dan tia kali berte,u Ibnu Maktum, Rasulullah akan menyebut "Ya marhabban wahai saudaraku yang telah menyebabkan daku ditegur ALLAH!". Malahan Baginda pernah melantik Ibnu Maktum sebagai Gabenor Madinah sebanyak dua kali apabila Baginda keluar berperang.

Mafhum daripada surah ini dan sunnah Rasulullah tersebut jelas bahawa dalam memilih diantara kafir (apatah lagi kafir harbi) dengan umat Islam, kita wajib memilih dan mengutamakan umat Islam, walaupun dia teruk, miskin, buta atau papa kedana!!

JADI JIKA KITA MENGIKUT AL QURAN & SUNNAH, TIDAK TIMBUL PERMASALAHAN SIAPA YANG PERLU KITA UTAMAKAN - UMNO ATAU DAP!! JAWAPANNYA JELAS - DARIPADA ALLAH SENDIRI, DAN SUNNAH RASULULLAH SAW!


Sebenarnya teman memang sangat menghormati dan mengkagumi Tok Guru Nik Aziz sejak mengenali beliau. Tok Guru Nik Aziz lah orang yang mengisytiharkan teman menyertai PAS pada bulan Ogos 1998 selepas kemuncak kes murtadnya Nor 'Aishah Bukhori yang teman kendalikan sebagai peguam. Malah teman pernah tidur pun dirumah Tok Guru di Kg. Pulau Melaka.

Jadi teman mengambil kesempatan ini untuk meminta Tok Guru, kalau benar Tok Guru mahu menerangkan Islam kepada Kakage ini, dan berda'wah kepada mereka, malah telahpun berda'wah (agaknya) selama hampir tiga tahun pun (sejak bersekongkol daripada pilihanraya Mac 2008), maka teman minta Tok Guru bertanya soalan-soalan berikut kepada Kakage ini, dan teman minta soalan itu ditanya dihadapan umum, dan dijawab juga oleh Kakage ini kepada umum, supaya tidak timbul fitnah atau dolak-dalik:

1. adakah Kakage ini, khususnya Karpal PooSingh, masih berpendirian menentang usaha PAS untuk menjadikan Malaysia sebuah negara Islam, dan melaksanakan undang-undang Islam. Adakah belaiu masih dengan pegangan "over my dead body" jika umat Islam Malaysia mahu menubuhkan negara Islam dan melaksanakan undang-undang Islam;

2. adakah Kakage ini bersetuju, jika Pakatan pembangkang menjadi Kerajaan Persekutuan, semua negeri dimana Kerajaan PAS yang memerintah (saperti Kelantan & Kedah) dibenarkan melaksanakan undang-undang Islam saperti hudud, qisas & ta'zir;

3. mengapa Kakage ini bersetuju, dan Karpal PooSingh khususnya, masih mahu menjadi peguam utama membela manusia yang ditabal bininya sebagai anugerah tuhan dalam pertuduhan Anwar meliwat stafnya Saiful Bukhori, sedangkan Karpal PooSingh yang mendedahkan kegiatan homoseks & liwat Anwar didalam Parlimen pada 22.10.1997, diikuti dengan ucapannya mendakwa punya bukti kegiatan homoseks & liwat Anwar di Federal Hotel, dan menjadi peguam mangsa liwat iaitu staf Anwar bernama Azizan & Umi Hafilda, dan memberitahu kepimpinan PAS pada masa itu tentang kegiatan homoseks & liwat Anwar sehingga mereka melabel "Anwar Al Juburi", dan mendesak Anwar bertaubat dan meletak jawatan selepas pembohongan 16 Sept terbongkar;

4. apa pendirian Kakage tentang tindakan Wan Azizah, bini Mursyidul Am PKR Anwar yang juga Presiden PKR (juga ibu kepada Naib Presiden PKR) yang mengisytiharkan dan menabalkan laki dia sendiri sebagai manusia anugerah tuhan; apakah kelebihan Anwar berbanding Tok Guru Nik Aziz, Tuan Guru Haji Hadi, Tuan Guru Dato' Harun Din, Tuan Guru Datuk Ismail Kamus, Tuan Guru Dato' Harun Taib dan Tuan Guru Datuk Tuan Ibrahim. Cuba tanya Kakage ini, jika mereka bersetuju Anwar anugerah tuhan, jadi apa pula kedudukan kesemua Tok Guru dan Tuan Guru yang disebut tadi;

5. adakah Kakage bersetuju untuk mengubah Perjanjian Persefahaman Pakatan Pembangkang yang ditandatangani pada 18.12.2009 di Shah Alam yang pada masa ini menyebut sekiranya PR menang pilihanraya dan menjadi Kerajaan Persekutuan, penubuhan Malaysia sebagai negara Islam dan perlaksanaan undang-undang Islam di Malaysia bukan dasar Pakatan Pembangkang (ini disahkan sendiri oleh beberapa kepimpinan PAS yang "menyembah" Anwar manusia yang ditabal anugerah tuhan oleh bininya). Cuba Tok Guru tanya Kakage ini adakah mereka bersetuju dasar itu dipinda, dan Perjanjian Persefahaman baru ditandatangani untuk menjadi sebagai suatu dasar PR jika menang dalam PRU dan mem[njadi Kerajaan Persekutuan, maka Malaysia akan dijadikan sebuah Negara Islam dan undang-undang Islam akan dilaksanakan!

Begitulah soalan-soalan yang teman minta Tok Guru Nik Aziz tanya kepada Kakage ini secara terbuka, dan diminta mereka menjawabnya secara terbuka. Teman cukup yakin setelah hampir tiga tahun Tok Guru dan kepimpinan PAS lain sudah berda'wah kepada Kakage ini, sudah tentu mereka mudah menerima Islam, malah mungkin bersetuju untuk bersama PAS untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara Islam, dan melaksanakan undang-undang Islam. Jika jawapannya TIDAK, pada pandangan teman, mungkin Tok Guru mahu membaca semula Surah 'Abasa sakli lagi (atau ratuasan kali lagi!!).

Yang baik itu datangnya dari ALLAH, yang tidak itu kelemahan teman sendiri. moga ALLAH memberikan petunjuk dan hidayahNya, dan memberikan keampunan atas kelemahan dan ketidakmampuan kita.

Wallahua'lam & Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Sabtu
15 Rabi'ul Awal 1432
19 Februari 2011

*Nota: kebetulan kalau mengikut kalendar masihi hari ini adalah harijadi teman. Ramai yang menghantar ucapan selamat hari jadi dengan pelbagai doa. Sebenarnya teman tidak menyambut harijadi mengikut kalendar Kristian ini, apa pun teman ucapkan terima kasih atas doa kalian. Tak sempat teman nak menjawab kesemua ucapan tersebut. Sebenarnya harijadi teman mengikut taqwim Islam ialah Juma'at 14 Ramadhan 1382.
* Mulai 20 Feb sehingga 06 Mac, teman akan berada diluar negara untuk beberapa lawatan kerja termasuk ke Istanbul, Ankara, London dan Bangkok. Insyallah teman akan cuba mengemaskinikan blog, jika tidak teman akan cuba melalui tweeter ataupun facebook insyallah.

Tiada ulasan: