Sabtu, 19 Februari 2011

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Pertumbuhan Ekonomi 2010: Malaysia Terus Terkebelakang Berbanding Jiran

Posted: 18 Feb 2011 09:14 PM PST

Pertumbuhan ekonomi sebanyak 7.2% yang dicatatkan negara pada tahun 2010 perlu dikaji dengan lebih dekat untuk memahami keseluruhan implikasinya.

Angka 7.2% perlu dibandingkan dengan pencapaian jiran-jiran kita dan bukannya dinilai secara bersendirian. Singapura dan Indonesia contohnya masing-masing berjaya mencatatkan pertumbuhan 14.5% dan 6.1% dalam tahun 2010. Kedua-dua jiran kita ini mengatasi pertumbuhan Malaysia; apatah lagi apabila pertumbuhan Indonesia adalah berdasarkan angka pertumbuhan asas yang lebih tinggi kerana Indonesia tidak mengalami penguncupan ekonomi dalam tahun 2009 seperti mana Malaysia dan Singapura.

Pertumbuhan 14.5% yang dicatatkan Singapura disokong oleh pertumbuhan kukuh dalam sektor perkilangan pada kadar 29.7% pertumbuhan tahunan. Jika dibandingkan dengan Singapura, pencapaian kita malap dalam kedua-dua aspek – pertumbuhan ekonomi hanyalah separuh dari yang dicapai Singapura, sementara pertumbuhan sektor perkilangan pada kadar 11.4% hanyalah setakat satu pertiga pencapaian Singapura.

Penjelasan kedua-dua kerajaan dalam menerangkan perbezaan pertumbuhan sektor perkilangan ini adalah amat berbeza. Singapura menyatakan bahawa permintaan yang kukuh dari pasaran dunia memesatkan pertumbuhan sektor perkilangannya, sementara Malaysia pula menyalahkan pasaran dunia sebagai akibat kelembapan sektor perkilangannya – padahal kedua-dua negara sama-sama bergantung kepada barangan eksport dan pasaran dunia. Hakikatnya, barangan yang dikilang di Malaysia semakin hilang daya saingnya di pasaran dunia kerana kita tersekat di tangga nilai yang bawah dan terpaksa bersaing dengan negara-negara yang struktur kosnya lebih murah; sedangkan pesaing seperti Singapura terus menghasilkan barangan bernilai tinggi. Amaran mengenai masalah ini telah diberikan sejak sedekad yang lalu, namun tidak ada satu langkah yang berkesan yang diambil kerajaan selain dari retorik politik yang dibayar oleh rakyat.

Pertumbuhan sektor perkilangan yang lebih rendah berbanding jiran diburukkan lagi dengan penguncupan dua sektor penyumbang utama di dalam suku keempat 2010. Sektor perlombongan dan pertanian adalah penyumbang utama kepada pendapatan Kerajaan Persekutuan melalui hasil minyak dan gas serta kelapa sawit. Kedua-dua sektor ini mencatatkan penguncupan dalam suku keempat pada kadar 1.3% (perlombongan) dan 4.3% (pertanian). Akibatnya, pertumbuhan tahunan yang sangat rendah pada kadar 0.2% (perlombongan) dan 1.7% (pertanian) adalah satu lagi petanda bahawa ekonomi kita semakin malap.

Pandangan ini diperkuatkan lagi oleh angka-angka beberapa indeks yang digunakan untuk menilai sentimen masyarakat niagawan dan orang ramai mengenai hala tuju ekonomi negara. Indeks Suasana Perniagaan yang diterbitkan oleh Institut Kajian Ekonomi Malaysia (MIER) hilang 5.4 mata dalam suku keempat 2010 untuk jatuh ke paras bawah 100 mata buat kali pertama dalam tempoh dua tahun. Malah, keyakinan masyarakat niagawan ke atas prospek ekonomi seperti yang dilambangkan oleh indeks ini menunjukkan penurunan sejak awal 2010 lagi. Bagi sentimen keyakinan orang ramai pula, walaupun Indeks Sentimen Pengguna menokok ke paras 117.2 mata dalam suku keempat, paras itu masih belum setanding dengan paras keyakinan tahun 2007 sebelum kerajaan menaikkan harga minyak secara mendadak dalam tahun 2008.

YAB Dato' Seri Najib Tun Razak sepatutnya lebih ikhlas dan mengakui bahawa ada jurang yang besar di antara pengumuman projek-projek mega yang dibuat dibawah ETP dan realiti ekonomi yang ditanggung masyarakat niagawan dan orang ramai. Ramai di kalangan rakyat Malaysia yang masih ragu-ragu bahawa siri pengumuman projek itu hanyalah wayang yang akhirnya akan menguntungkan golongan pemerintah dan niagawan elit tanpa menyelesaikan masalah pokok dan struktur ekonomi negara.

Pengurusan fiskal dan kewangan negara juga menunjukkan perbezaan yang besar di antara Malaysia dan jiran kita, terutamanya Indonesia.

Tidak seperti Malaysia, Indonesia berjaya mengelak dari kemelesetan ekonomi tahun 2009 dan terus mencatatkan pertumbuhan kukuh sebanyak 6.1% dalam tahun 2010, menjadikannya salah sebuah ekonomi paling mampan di antara 20 negara terkaya di dunia. Laporan United Nations Global Investment Trend Monitor (diterbitkan oleh UNCTAD pada 17 Januari 2011) mencatatkan aliran masuk pelaburan asing (FDI) sebanyak USD12.8 bilion bagi tahun 2010; yang kedua tertinggi di rantau ini selepas Singapura. Pelaburan baru menyumbang sebanyak 32.2% kepada ekonomi Indonesia sementara perbelanjaan kerajaan menyumbang hanyalah 9.1% kepada pertumbuhan ekonomi. Keseluruhan pencapaian ini berasaskan perbelanjaan kerajaan yang berhemah dan tidak berlebihan. Angka defisit fiskal dan hutang kerajaan hanyalah masing-masing 1.1% dan 28.3% berbanding KDNK bagi tahun 2010.

Keadaannya sangat berbeza di Malaysia. Jumlah hutang Kerajaan Persekutuan telah mencecah RM407 bilion menjelang akhir 2010, bersamaan 53.1% berbanding saiz KDNK negara. Kegagalan merancakkan pelaburan swasta menyebabkan kerajaan terlalu bergantung kepada projek-projek mega dan perbelanjaan kerajaan untuk mencapai sasaran pertumbuhan ekonomi, sehinggakan defisit fiskal menjadi salah satu masalah utama ekonomi negara.

Defisit fiskal negara memuncak pada aras 7% dalam tahun 2009 dan hanya menurun kepada 5.6% tahun lalu, sedangkan sasaran kerajaan yang diumumkan di dalam Rancangan Malaysia Ke-10 adalah 5.3% bagi tahun 2010. Malaysia hanya berjaya menarik aliran masuk pelaburan asing (FDI) sebanyak USD7 bilion dalam tahun 2010, jauh ditinggalkan Singapura yang mendapat sejumlah USD37.4 bilion aliran masuk pelaburan asing.

Berdasarkan angka-angka dan perbandingan ini, jelas bahawa pertumbuhan 7.2% hanyalah satu lagi bukti bahawa ekonomi kita semakin terkebelakang berbanding dengan negara jiran. Daya saing Malaysia di pasaran antarabangsa semakin merudum dan kedudukan fiskal serta kewangan negara lebih buruk berbanding negara-negara jiran.

Rakyat tidak akan terkeliru dengan pelbagai kempen dan janji manis yang dibuat kerajaan dan akan terus menuntut reformasi ekonomi agar prospek ekonomi yang malap ini dapat diubah. Reformasi ekonomi hanya akan berkesan sekiranya didokong oleh reformasi politik yang ikhlas.

Malangnya, Kerajaan Persekutuan yang ada telah dibuktikan berkali-kali tiada keikhlasan dalam melaksanakan reformasi politik. Makanya, sebarang dasar ekonomi yang diperkenalkan sebagai reaksi politik tidak akan berjaya menyelesaikan masalah kemalapan ekonomi Malaysia.

DATO' SERI ANWAR IBRAHIM
KETUA PEMBANGKANG
19 FEBRUARI 2011

===
MALAYSIAN ECONOMY IN 2010:
CONTINUING A TREND OF UNDER PERFORMANCE RELATIVE TO NEIGHBOURS

The growth rate of 7.2% registered by the Malaysian economy in 2010 requires a closer scrutiny to understand its full ramifications.

The 7.2% growth should not be viewed in vacuum and must be compared with what our neighbours had achieved in 2010. Singapore and Indonesia registered a growth of 14.5% and 6.1% respectively in 2010. Both outperform Malaysia's growth by miles especially considering that Indonesia's 6.1% growth was calculated on a higher base as Indonesia did not face economic contraction in 2009 unlike Malaysia or Singapore.

In the case of Singapore, the 14.5% growth was achieved on the back of a strong rebound in manufacturing sector which recorded an annual growth of 29.7%. Our performance pales in comparison on both accounts – the growth is half of what Singapore achieved while the growth in manufacturing sector was only 11.4% for 2010, nearly a third of Singapore's manufacturing growth.

There was a big contrast in the way each government explains this in spite of the fact that both countries are export oriented and highly dependent on the global economy – while Singapore cites a strong external demand for its manufacturing products, Malaysia claims the opposite. The reality is our manufacturing products are steadily losing its competitiveness in the global market as we are relegated to the lower rung of the value chain while competitors like Singapore upgrade higher and higher on the value chain. This was pointed out a decade ago, yet nothing effective has been put in place to stem this decline apart from continuous rhetoric paid for by taxpayers' money.

The relatively lower manufacturing growth is compounded by contractions in the fourth quarter of 2010 in two fundamental sectors of the economy. Both mining and agriculture form a significant revenue earner for the Federal Government in the form of income from oil and gas extraction and palm oil. Mining and agriculture sectors registered contractions of 1.3% and 4.3% respectively in the fourth quarter. The annual growth of only 0.2% and 1.7% in mining and agricultural sectors respectively is another symptom of stagnation plaguing the economy.

This is correlated by key indices used to gauge the sentiment of business community and the public on the direction of the economy. The Business Condition Index published by the Malaysian Institute of Economic Research (MIER) loses 5.4 points quarter-to-quarter in the last quarter of 2010, to settle below 100 points for the first time in nearly two years. In fact, the business community's confidence on the overall outlook of the economy had been on the decline since the beginning of 2010. As for the public sentiment, while the Consumer Sentiments Index did improve to 117.2 points in the fourth quarter, it has not recovered to the level of 2007 prior to the fuel price hike of 2008.

YAB Dato' Seri Najib should have been more forthcoming with the public to admit that there is a big disconnect between his economic grandstanding via ETPs and the reality felt by the business community and the public. There is a high degree of scepticism that the series of announcements made are only a smokescreen that will benefit the same type of ruling and business elites while the fundamental problems of the economic are left unhealed.

The fiscal management of the economy also reveals a stark difference between Malaysia and our neighbours, especially Indonesia.

Unlike Malaysia, Indonesia has managed to avoid recession in 2009 and continued to register a strong growth of 6.1% in 2010 in spite of the higher growth base, making it one of the best performing economies among the world's top 20 rich and developing countries. United Nations Global Investment Trend Monitor (published by UNCTAD on 17 January 2011) recorded Indonesia's foreign direct investment inflows at USD12.8 billion in 2010; only second to Singapore in this region in terms of attracting FDIs. New investments contribute 32.2% to the country's economy while government expenditure only contributes 9.1% to the economic growth. This sterling performance was achieved on the back of moderate government spending – Indonesia's fiscal deficit and public sector debt was only 1.1% and 28.3% of its GDP respectively in 2010.

Malaysia's economic story is the opposite of Indonesia's. The total Federal Government debt has ballooned to RM407 billion as at the end of 2010, representing 53.1% of the GDP. The stagnation in private investments had caused the government to rely on pump priming to fuel the economic growth, so much so that fiscal deficit remains one of the biggest economic problems the country is facing. Fiscal deficit peaked at 7% in 2009 and only moderated to 5.6% in 2010, above the government's own target of 5.3% as set out in 10th Malaysian Plan. Malaysia only managed to attract USD7 billion worth of FDIs in 2010 compared to USD37.4 billion achieved by Singapore.

Against this backdrop, the 7.2% growth is yet another proof that our economy is sliding downwards relative to our neighbours. We are losing our competitiveness and our fiscal position is in a lot worse shape compared to the neighbours.

No amount of glossing and public relations campaigns can confuse the public of the urgent need to institute vital economic reforms to reverse the slide. Economic reforms can only be effective if complimented by an equally strong set of political reforms. Unfortunately, this government is incapable of embracing political reforms as proven time and time again, so any reactionary new economic policies will not be able to address the malaise of the Malaysian economy.

DATO' SERI ANWAR IBRAHIM
LEADER OF OPPOSITION
19 FEBRUARY 2011

Tiada ulasan: