Selasa, 4 Januari 2011

Suara Sri Andalas

Suara Sri Andalas


GM Mosquito Trial Called Off After Protests

Posted: 04 Jan 2011 01:00 AM PST

KUALA LUMPUR: Malaysia has delayed a landmark field trial to release genetically modified mosquitoes designed to combat dengue fever, an official said today, following protests from environmentalists.

In the first experiment of its kind in Asia, 4,000-6,000 male Aedes aegypti mosquitoes were originally scheduled to be released by last month in a bid to fight dengue, which killed at least 134 people last year in Malaysia alone.

The insects have been engineered so that their offspring quickly die, curbing the growth of the population in a technique researchers hope could eventually eradicate the dengue mosquito altogether. Females of the Aedes species are responsible for spreading dengue.

The trial, however, prompted widespread concern among environmental groups, which asked the government to call off the tests, saying the GM mosquito could fail to prevent dengue and have unintended consequences.

A senior official from the Biosafety Department said that the trial, which was to be carried out in two states, has been postponed pending further discussion with residents in the trial areas.

"There are a lot of protests. We are now aiming to carry out the trial in the first half of 2011," said Mohamed Mohamad Salleh, the department's director of research and evaluation.

"The (health authorities) must get approval from the residents in those areas where the residents will be affected. If it is uninhabited site, approval must be granted by state government officers," he said.

Mohamed added that public forums will be held to explain the trial. The Environment Ministry has said it received more than 30 responses from local and international groups on the controversial trial.

Safer approaches

Two weeks ago, 22 non-government organisations on public health and the environment wrote an open letter to the government asking it to cancel the trial and "instead invest in safer approaches to addressing dengue".

"While dengue is a very serious problem in Malaysia and needs to be urgently addressed, going down the GM path takes us into risky territory. Genetic engineering often results in unintended effects," the letter said.

"We do not know enough about the GM mosquitoes and how their interactions with non-GM mosquitoes in the wild, other species in the ecosystem, the dengue virus and human populations, will be affected."

Authorities have dismissed the fears and said the trial would be harmless as the GM mosquitoes could only live for a few days.

Dengue infection leads to a sudden onset of fever with severe headaches, muscle and joint pains, and rashes, which can lead to death if left untreated.



Source: AFP

Pindaan Untuk Kembalikan Kuasa Sultan Uji Kesetiaan ADUN Umno-BN

Posted: 04 Jan 2011 12:00 AM PST

SHAH ALAM 4 JAN: Cadangan pindaan undang-undang tubuh negeri Selangor  bagi mengembalikan kuasa  kepada Sultan dan Menteri Besar untuk melantik  tiga pegawai eksekutif termasuk Setiausaha Kerajaan Negeri bakal menguji kesetiaan Adun-Adun Umno-Barisan Nasional (BN) terhadap istana.

Pindaan yang dicadangkan oleh kerajaan Pakatan Rakyat itu memerlukan majoriti dua pertiga untuk diluluskan oleh Dewan Negeri Selangor, bermakna sokongan ADUN BN adalah perlu bagi memulihkan kuasa Sultan yang ditarik balik oleh pemerintah ketika krisis perlembagaan pada tahun 1993.

Pakatan Rakyat mempunyai  35 daripada 56 kerusi DUN Selangor, kurang  tiga untuk majoriti dua pertiga.

Pindaan yang dicadangkan oleh kerajaan negeri  Pakatan Rakyat  bertujuan  mengembalikan kuasa perlantikan Setiausaha Kerajaan Negeri, Pegawai Kewangan dan Penasihat Undang-Undang Negeri kepada Sultan dan Menteri Besar.

Pindaan itu dicadangkan oleh Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim setelah Putrajaya memulau  kerajaan negeri dan melantik bekas Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor Mohd Khusrin Munawi sebagai SUK,  berkuatkuasa 1 Januari.

Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohamad Sidek Hassan mendakwa Sultan Selangor  memperkenan perlantikan itu walaupun ia dibuat tanpa sebarang rujukan atau perbincangan dengan  kerajaan negeri.

Namun dalam pertemuan dengan Tan Sri Khalid semalam, DYMM Sultan Sharafuddin Idris Shah menjelaskan baginda tidak ada kuasa untuk menerima atau menolak pelantikan Khusrin.

Ini kerana kuasa yang ada pada Istana bersabit pelantikan jawatan-jawatan kanan kerajaan negeri   ditarik balik oleh Umno-Barisan Nasional pada tahun 1993 bagi menambah kuasa kerajaan persekutuan.

Speaker Dewan Negeri Selangor Datuk Teng Cheng Khim  yakin  ADUN-ADUN Umno-BN tidak akan bermasalah untuk memberikan sokongan kepada usul pindaan bagi memperkukuhkan kuasa Sultan.

"Saya akan meluluskan pindaan itu jika ia mendapat persetujuan dua pertiga ahli dewan.  Kita tidak boleh menganggap ini tidak akan berlaku kerana Menteri Besar boleh menyakinan beberapa ADUN pembangkang(BN)  untuk memberi sokongan," beliau memberitahu sidang akhbar.

Menjawab soal wartawan, Teng  berkata pindaan itu boleh dikuat kuasakan pada 1 Januari 2011 jika usul berkenaan dibentangkan sedemikian.

Jika ini berlaku, maka pelantikan Khusrin mungkin tidak sah kerana melanggar pindaan baru yang berkuatkuasa itu.

Teng berkata setakat ini beliau belum menerima sebarang notis rasmi daripada kerajaan negeri untuk mengadaan sidang tergempar bagi membentangkan usul pindaan yang diumumkankan oleh Khalid semalam.

Namun beliau menjelaskan bahawa sidang DUN boleh dipanggil pada bila-bila masa tanpa jika Speaker berpuas hati atas keperluannya.

PKR Sokong Penuh Kembalikan Kepada Sultan dan MB

Posted: 03 Jan 2011 10:00 PM PST

PETALING JAYA, 4 Jan: PKR menyokong penuh langkah kerajaan negeri Selangor yang mahu mengembalikan kuasa raja dan menteri besar yang dirampas Umno pada tahun 1993 untuk melantik tiga pegawai kanan kerajaan negeri.

Ketua Penerangannya, Dr. Muhammad Nur Manuty dalam satu kenyataannya berkata,  pihaknya yakin bahawa usaha mengembalikan semula kuasa perlantikan tiga pegawai eksekutif kepada Sultan dan Menteri Besar adalah satu langkah konkrit untuk mengangkat kembali martabat institusi Raja berperlembagaan sebagaimana yang diputuskan sebagai Dasar Bersama Pakatan Rakyat.

Semalam, Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim memaklumkan, kerajaan negeri telah berbincang dengan Speaker Dun Selangor, Datuk Teng Chan Khim agar satu sidang Dun diadakan segera untuk mengembalikan kuasa melantik tiga pegawai kanan kerajaan negeri kepada Sultan dan Menteri Besar.

Khalid memaklum, baginda tidak mempunyai kuasa untuk menolak perlantikan yang dibuat oleh Ketua Setiausaha Negara terhadap Datuk Mohd Khusrin sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri kerana kuasa itu telah diambil dari baginda melalui krisis Perlembagaan pada tahun 1993.

Tiga pegawai kanan itu adalah Setiausaha Kerajaan, Pegawai Kewangan dan Penasihat Undang-undang.

Begitupun, Parti Keadilan Rakyat (PKR) merakamkan kesyukuran kepada Ilahi dan menjunjung kasih setingginya kepada Sultan Selangor yang telah memberikan perkenan menyerahkan kembali urusan perlantikan SUK kepada kebijaksanaan Menteri Besar untuk mencari jalan penyelesaian yang terbaik dengan pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA).

"Baginda memberikan perkenan ini selepas menyatakan pandangan bahawa Baginda tidak lagi mempunyai kuasa untuk menerima atau menolak pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) kerana kuasa tersebut ditarik daripada baginda oleh Umno ketika krisis Perlembagaan pada tahun 1993," kata  Dr Muhammad Nur.

PKR juga, tegasnya memberikan sokongan sepenuhnya kepada tindakan pihak Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim Khalid yang akan memanggil sidang tergempar Dun yang bertujuan untuk meminda Undang-undang Tubuh Negeri Selangor untuk mengembalikan kuasa pelantikan tiga pegawai eksekutif iaitu Setiausaha Kerajaan Negeri, Pegawai Kewangan dan Penasihat Undang-Undang Negeri kepada Sultan dan Menteri Besar.

Beliau berkeyakinan bahawa usaha mengembalikan semula kuasa perlantikan tiga pegawai eksekutif di atas kepada Sultan dan Menteri Besar adalah satu langkah konkrit untuk mengangkat kembali martabat institusi Raja berperlembagaan sebagaimana yang diputuskan sebagai Dasar Bersama Pakatan Rakyat.

Hakikatnya, jelas beliau kuasa perlantikan para pegawai yang dinyatakan di atas telahpun dihapuskan oleh Umno di dalam pindaan perlembagaan yang dilakukan secara paksa pada tahun 1983 dan 1993 meskipun telah ditolak oleh Majlis Raja-Raja Melayu pada ketika tersebut.

"Sesungguhnya, kemelut yang baru sahaja dilalui adalah gambaran jelas kegelojohan pihak Umno  dan para konconya untuk menggugat kedudukan Kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor dan percubaan mengulangi semula tragedi rampasan kuasa Kerajaan Negeri Perak pada tahun 2008 yang lalu," ujarnya dalam kenyataan yang dikeluarkan di sini, hari ini.

Krisis itu juga, katanya membuktikan bahawa sesungguhnya, demi meraih kuasa politik Umno bersedia untuk melakukan apa sahaja meskipun dengan mengorbankan keluhuran perlembagaan dan undang-undang.

"Adalah jelas kepada kita bahawa Umno kini sedang di dalam keadaan terhimpit dan menyedari hakikat bahawa mereka semakin hilang kepercayaan dari rakyat Malaysia seluruhnya," ujarnya.

Sesungguhnya, kata beliau Umno sudah lama hilang keyakinan kepada amalan dan proses demokrasi yang sebenarnya.

Lantaran itu, ujarnya lagi demi mengekalkan kuasa mereka sedia mempergunakan apa jua slogan '1Malaysia', 'Ketuanan Melayu', 'Kedaulatan Raja-Raja' dan sebagainya.

Menurutnya, malah lebih buruk, Umno bersedia mencemar dan memperalatkan apa jua institusi negara demi mengekalkan kuasa dan melindungi amalan rasuah dan pelbagai pengkhianatan yang dilakukan terhadap rakyat dan negara selama ini.

"Sesungguhnya, Keadilan ingin menjelaskan kembali komitmen kita untuk terus menegakkan keadilan berasaskan keluhuran perlembagaaan dan undang-undang negara yang ada dan memperjuangkan kepentingan semua rakyat Malaysia umumnya," ujarnya.

Dewan Boleh Bersidang Bila-Bila Masa, Speaker Selangor

Posted: 03 Jan 2011 09:00 PM PST

SHAH ALAM 4 JAN : Sidang Dewan Negeri Selangor boleh diadakan pada bila-bila masa, kata Speaker Dewan Negeri Selangor, Datuk Teng Chang Khim.

Beliau dalam sidang medianya tengahari tadi berkata ia bergantung kepada notis yang akan dihantar oleh representasi Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim.

"Menurut Peraturan Mesyuarat 10(3), jika dalam masa Dewan sedang ditangguhkan, Menteri Besar mengemukakan kepada Speaker, bagi kepentingan awam berkehendakkan mesyuarat diadakan lebih awal maka Speaker boleh memberitahu lebih awal daripada masa Dewan ditangguhkan.

"Kita boleh memanggil Dewan bersidang dalam masa 24 jam dan paling cepat sejam selepas notis dihantar," ujar beliau.

Sidang itu diadakan bagi meminda perlembagaan negeri bagi membolehkan mereka melantik Setiausaha Kerajaan Negeri, Penasihat Kewangan dan Penasihat Undang-Undang Negeri.

Chang Khim walaubagaimana pun enggan mengulas lanjut berhubung perkara yang bakal dibahas sehingga beliau menerima notis daripada wakil Menteri Besar.

Semalam dalam pertemuan Menteri Besar dengan Sultan Selangor, DYMM Sultan Sharafuddin Idris Shah di Istana Mestika, Shah Alam, baginda bertitah beliau tidak mempunyai kuasa untuk menerima ataupun menolak perlantikan yang dibuat oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA).

Ini adalah kerana kuasa itu telah ditarik balik pada 1993 iaitu selepas krisis perlembagaan berlaku yang mana Undang-undang Tubuh Negeri Selangor turut dipinda bagi memusatkan kuasa persekutuan.

Sultan Selangor turut bertitah mencadangkan kerajaan negeri mengadakan perbincangan dengan SPA untuk mencari penyelesaian terbaik.

Sehingga penyelesaian muktamad dicapai antara kerajaan negeri dan SPA, Khalid berkata maka kerajaan negeri tidak mahu terlibat dalam sebarang bentuk majlis atau keraian berkaitan jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri.

Beliau juga mengumumkan tidak akan menghadiri upacara mengangkat sumpah oleh Datuk Mohd Khusrin Munawi sebagai setiausaha kerajaan negeri yang baru yang dijadualkan pada 6 Januari ini.



Sumber: TVSNEWS

Tiada ulasan: