Jumaat, 28 Januari 2011

Anak Muda Kampung Nak Senang

Anak Muda Kampung Nak Senang


Guru KAFA belum dapat kenaikan elaun dijanjikan kerajaan BN?

Posted: 27 Jan 2011 07:21 PM PST

Terdapat beberapa perkhabaran yang mengatakan guru-guru KAFA masih belum dapat kenaikan elaun sebanyak RM200 sebulan bermula Januari 2011. Ada sesiapa boleh sahkan berita ini? Jika belum dapat kenaikan, kenapa? Bilakah akan dibayar beserta dengan tunggakan? Tunggu Pilihanraya Kecil, Pilihanraya Umum? Guru KAFA ini amat mengharapkan kenaikan tersebut. Mungkin kalau terdesak BaitulMal boleh beri pinjaman, bila dapat tunggakan tolaklah elaun. Kalau BaitulMal tak ada duit , Ahlong sentiasa ada duit.

Jumaat Oktober 15, 2010
Jakim Sambut Baik Kenaikan Elaun Imam & Guru KAFA

KUALA LUMPUR: Peningkatan kadar elaun bulanan untuk imam dan guru agama menunjukkan kerajaan yakin dengan kemampuan mereka memberikan khidmat lebih baik untuk meningkatkan syiar Islam negara, kata KetuaPengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Datuk Wan Mohamad Sheikh AbdulAziz.

Beliau berkata elaun bulanan Imam yang dinaikkan daripada RM450 kepada RM750 sebulan dan guru Kemahiran Asas Fardhu Ain (KAFA) dinaikkan daripada RM500 kepada RM800 mulai Januari ini, juga dapat meringankan beban mereka.

Katanya golongan imam sangat berpengaruh dalam masyarakat setempat dan harus diberi perhatian oleh kerajaan agar mereka lebih bersemangat menjalankan aktiviti keagamaan untuk memberi kebaikan kepada umat Islam. Bercakap kepada BERNAMA ketika dihubungi bagi mendapatkan pandangan mengenai Bajet 2011 yang dibentang Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Parlimen Jumaat, beliau berkata kenaikan imbuhan bulanan guru KAFA juga akan mendorong mereka memberi khidmat yang lebih baik pada masa depan.

"Khidmat guru KAFA sangat penting kerana mereka juga berperanan memperkasa lagi sistem pendidikan Islam negara," katanya.

Secara keseluruhannya, Wan Mohamad berkata Bajet 2011 dilihat sebagai bajet yang turut memberi perhatian dalam aktiviti dan pendidikan agama negara kerana kenaikan elaun dan imbuhan bulanan itu merupakan satu berita baik yang dinanti-nantikan oleh 14,252 imam dan 33,664 guru KAFA di seluruh negara. - BERNAMA

http://mstar.com.my/cerita.asp?sec=mstar_berita&file=/2010/10/15/mstar_berita/20101015201948

Semua Kedai WAJIB ada WIFI, jadi Tunisia lah Malaysia

Posted: 27 Jan 2011 04:35 PM PST

Mulai tahun depan semua premis perniagaan WAJIB (tak sedia HARAM HUKUMNYA) ada Kemudahan Internet Tanpa Wayar WIFI. Kedai yang tak ada WIFI, Lesen Perniagaan Mereka TIDAK akan diperbaharui. Jadi macam Tunisia lah nampaknya Malaysia ni. SIAPA YANG UNTUNG BILA SEMUA KEDAI ADA WIFI? Pengguna atau Pemegang LESEN WIFI?

WIFI lebih WAJIB dari status HALAL untuk RESTORAN, KAFE dan HOTEL!!!

Jangan Gerai Nasi Lemak dan Warung Burger pun wajib ada WIFI cukuplah, tapi tak mustahil.

******************
Wajib sedia jalur lebar
Utusan Malaysia 28 Jan 2011

KUALA LUMPUR 27 Jan. - Setiap projek pembangunan perumahan baru di ibu negara kini disyaratkan menyediakan kemudahan jalur lebar berkuat kuasa hari ini.

Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Ahmad Fuad Ismail berkata, peraturan itu akan membolehkan lebih ramai isi rumah mendapat kemudahan capaian internet yang lebih baik.

Ahmad Fuad berkata, PREMIS PERNIAGAAN PULA AKAN DISYARATKAN MENYEDIAKAN KEMUDAHAN INTERNET TANPA WAYAR UNTUK PENGUNJUNG PADA TAHUN DEPAN.

"SEKIRANYA PREMIS-PREMIS INI BERDEGIL, KITA TIDAK AKAN MEMBERI LESEN ATAU LESEN PERNIAGAAN MEREKA TIDAK AKAN DIPERBAHARUI, ARAHAN INI AKAN BERKUAT KUASA PADA TAHUN DEPAN," katanya.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0128&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kota&pg=wk_06.htm

Tiada ulasan: