Isnin, 27 Disember 2010

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Mansuhkan Felda Plantation

Posted: 27 Dec 2010 09:00 PM PST

Diantara tindakan yang telah dipersetujukan oleh Konvensyen Pakatan Rakyat dalam tempoh 100 hari mereka memerintah Negara ini adalah untuk memansuhkan Felda Plantation dan ladang-ladang itu akan dipecahkan kepada lot-lot seluas 10 ekar setiap satu untuk diagih-agihkan kepada generasi kedua dan ketiga peneroka Felda.
Persetujuan ini memberikan semangat kepada anak-anak peneroka dari generasi kedua dan generasi ketiga didalam rancangan-rancangan Felda diseluruh Negara.
Generasi kedua dan generasi ketiga merupakan kumpulan terbesar didalam rancangan Felda pada hari ini.
Sebahagian kecil daripada mereka berjaya didalam bidang pendidikan dan bertugas di luar kawasan rancangan Felda dan setengah daripada golongan yang kecil itu berjaya sebagai ahli-ahli perniagaan dan sesetengah mereka adalah terdiri daripada golongan profesional.
Golongan terbesar daripada generasi kedua dan ketiga yang bekerja di luar rancangan-rancangan Felda adalah terdiri daripada pekerja-pekerja tidak mahir dan memperolehi pendapatan yang boleh dikategorikan sebagai pendapatan rendah.
Namun sebahagian daripada golongan terbesar daripada generasi kedua dan ketiga peneroka-peneroka Felda ini tinggal bersama-sama ibu bapa mereka didalam rancangan Felda dan sesetengah daripada mereka itu membantu ibu-bapa mereka menjalankan tugas samada diladang-ladang sawit atau diladang-ladang getah dengan pendapatan yang kecil dan tidak ekonomik.
Felda Plantation adalah ladang yang dimilikki oleh Felda dan pemilikan ini bertentangan dengan tujuan Felda ditubuhkan iaitu menempatkan peneroka-peneroka didalam rancangan Felda, dan dibawah matlamat itu juga tidak membenarkan mana-mana syarikat memilikki ladang selain dari untuk diserahkan kepada peneroka-peneroka.
Felda Plantation adalah sebuah syarikat yang ditubuhkan dibawah Felda dan syarikat ini telah dikurniakan tanah-tanah yang begitu luas daripada kerajaan-kerajaan Negeri dan tidak tertakluk kepada undang-undang tanah iaitu Kanun Tanah Negara. Felda Plantation wujud dibawah satu kuasa politik yang tujuannya langsung tidak ada kena mengena dengan matlamat penubuhan Felda.
Sehingga hari ini terdapat 367,710 hektar tanah daripada kerajaan-kerajaan Negeri yang disalahgunakan oleh Felda untuk Felda Plantation.
Anak syarikat Felda ini menggunakan tenaga kerja murah dari pendatang-pendatang asing terutamanya dari Indonesia dan sebahagian kecil daripada pekerja-pekerjanya terdiri daripada anak-anak peneroka. Mereka diberikan gaji yang tidak sepadan tanpa diberikan perlindungan dibawah Akta Pekerja.
Pakatan Rakyat mengenal pasti bahawa generasi kedua dan ketiga yang tidak mempunyai kediaman sendiri dan tidak mempunyai pekerjaan selain daripada menumpang kerja di ladang-ladang sawit dan getah milik ibu bapa masing-masing mempunyai masa depan yang sangat tidak menentu.
Tanah-tanah didalam rancangan Felda hanya boleh diwariskan kepada seorang penama sahaja dan justeru kerana itu jika seseorang peneroka itu mempunyai 4 atau 5 orang anak, hanya seorang sahaja daripada anak-anak itu boleh mewarisi ladang dan tanah kampong milik peneroka tersebut apabila peneroka/isteri meninggal dunia.
Anak-anak yang lain tidak mempunyai tempat dan tidak mempunyai hak keatas tanah ladang dan tanah kampong tersebut.
Dengan kesedaran dan keinsafan ini, Pakatan Rakyat bersetuju untuk memansuhkan Felda Plantation dalam tempoh 100 hari mereka memegang tampuk Putrajaya.
Jika ini dilakukan maka seramai lebihkurang 79.000 daripada generasi baru Felda yang terdiri daripada mereka yang kini menjadi pekerja-pekerja di ladang-ladang Felda Plantation itu dan Generasi Kedua dan Ketiga boleh ditempatkan di ladang-ladang Felda Plantation yang dimansuhkan itu.
Ini adalah tindakan pr0-aktif dan pro-rakyat dan sekaligus dapat mengatasi masalah pengangguran besar kepada golongan anak-anak muda yang kini tidak mendapat pembelaaan di rancangan-rancangan Felda.

Majlis Dialog Peneroka-Peneroka Felda Lui Selatan 2 Dengan Biro Felda PKR Pusat

Posted: 27 Dec 2010 12:20 AM PST

Para Hadirin di Majlis Dialog
Hadirin di Majlis Dialog

Dari Kiri: Peguam T. Kumar, Timbalan Setiausaha Agung PKR, Haji Suhaimi Said, Pengerusi Biro Felda PKR Pusat, Rosli Jamat, Pengerusi Persatuan Pekebun-Pekebun Kecil Getah Malaysia Cawangan Felda Lui Selatan 2
Para hadirin mulai mengambil tempat

Othman Komando, Setiausaha Persatuan Kebangsaan Pekebun-Pekebun Kecil Getah Malaysia (PKPKGM) Cawangan Felda Lui Selatan 2, menjadi tuan rumah kepada Majlis Dialog dan mempengerusikan Majlis Dialog
==
26hb Disember 2010: Seramai 120 ahli Persatuan Pekebun-Pekebun Kecil Getah Malaysia Cawangan Felda Lui Selatan yang menjadi peneroka-peneroka Felda Lui Selatan telah mengadakan Majlis Dialog dengan Biro Felda Parti Keadilan Rakyat di Felda Lui Selatan 2.
Didalam ucapan alu-aluannya En Othman Komando menggariskan 3 maudhok untuk diketengahkan kepada para hadirin iaitu permasalahan yang dihadapi oleh Peneroka-Peneroka Felda Lui Selatan berhubung dengan tindakan yang dijalankan oleh Kontraktor yang dilantik oleh JKKR yang menjalankan kerja-kerja penebangan pokok-pokok getah bertentangan dengan
kepentingan peneroka-peneroka tersebut.
Persatuan PKPKGM adalah sebuah persatuan yang berdaftar dan tidak terlibat dengan mana-mana parti politik dan berjuang untuk kepentingan ahli-ahlinya.
Tujuan dialog diadakan adalah untuk memberikan penerangan kepada ahli-ahli dan tidak berkokok diluar gelanggang.
En Rosli Jamat yang mewakili PKPKGM pula menyatakan bahawa peneroka-peneroka Felda di Felda Lui Selatan tidak berpuashati dengan kontraktor/Felda/JKKR kerana harga kayu yang ditawarkan adalah rendah dan tidak mengikut harga pasaran.
Kontraktor yang terlibat pula telah melanggar prosedur penebangan pokok-pokok getah kerana mendahului Sijil Perintah Kerja yang dikeluarkan oleh Felda Wilayah. Sijil Perintah Kerja (SPK) yang dikeluarkan oleh Felda adalah dokumen yang standard dan diantara syarat-syarat yang terkandung didalam SPK itu ialah larangan kepada pihak Kontraktor untuk mengeluarkan susu getah tetapi pihak Kontraktor berkenaan membuat arahan berasingan dengan melarang peneroka-peneroka mengeluarkan susu getah.
Peneroka-peneroka juga tidak puashati dengan pihak pengurusan Felda Lui Selatan 2 kerana tidak berbincang dengan pihak peneroka bahkan membuat keputusan tanpa merojok kepada peneroka-peneroka mengenai yuran-yuran yang kena dibayar kepada JKKR.
Pihak Kontraktor dengan kerjasama pihak JKKR telah menjalankan penebangan keatas pokok-pokok getah yang melibatkan peneroka-peneroka yang tidak menandatangani sebarang persetujuan dengan pihak Kontraktor dan JKKR dan tidak mengambil apa-apa bayaran daripada pihak Kontraktor/JKKR.
Peneroka-peneroka tidak berpuas hati kerana Felda/JKKR/Kontraktor tidak memberitahu harga kayu getah yang dibeli oleh Kontraktor dan jumlah harga belian, kesemua itu diputuskan oleh pihak Felda/JKKR tanpa merojok kepada peneroka-peneroka.
Majlis dialog yang diadakan pada hari ini membincangkan beberapa tindakan yang mungkin boleh diambil oleh peneroka-peneroka Felda terhadap pengurusan Felda, JKKR dan Kontraktor.
Haji Suhaimi Said dan T. Kumar selaku peguam akan meneliti isu-isu yang dibawakan didalam Majlis Dialog itu, dan meminta satu Jawatankuasa ditubuhkan untuk perbincangan khas dengan peguam-peguam PKR didalam jangka terdekat.
Haji Suhaimi menjelaskan bahawa terdapat isu-isu yang jelas yang boleh diambil tindakan melalui undang-undang dan ada juga isu-isu yang perlu diambil melalui tindakan sosial, dan isu-isu ini akan dikaji oleh pihak peguam-peguam PKR sebelum tindakan selanjutnya dapat diambil.
Sebelum itu, Sdr Rebin Birham, Ahli Jawatankuasa Biro Felda PKR Pusat menerangkan bahawa peneroka-peneroka Felda mahu mewujukan forum perbincangan yang sihat diantara peneroka-peneroka Felda dan pengurusan Felda bagi menyelesaikan masalah-masalah yang dihadapi oleh Peneroka-Peneroka.
Beliau menyentuh isu perahan KPG dan KGK yang mana Felda tidak memberikan nilai harga yang munasabah. Walaupun peneroka-peneroka kini sudah memfailkan saman-saman di Mahkamah, pintu rundingan masih terbuka untuk mencari jalan penyelesaian dimana peneroka-peneroka boleh mendapat keadilan.
Beliau menerangkan bahawa 650 peneroka-peneroka di Felda Maokil, Johor telah memfailkan saman terhadap Felda mengenai isu perahan KPG, 776 peneroka-peneroka Serting 1 dan 2 telah juga mengemukakan saman terhadap Felda diatas isu yang sama, dan di Negeri Pahang seramai 1000 orang peneroka didalam gugusan Bera akan menyaman Felda, 500 lebih dari Jengka sudah pun menyerahkan Waran untuk Bertindak bagi meneruskan tindakan saman dan menangguh hingga 2 minggu lagi untuk difailkan saman untuk memberikan masa yang dikehendaki oleh rakan-rakan lain untuk iikut serta.
Sdr Rebin juga menerangkan bahawa kajian sedang dibuat untuk menyaman Felda berhubung Kadar Getah Kering (KGK) yang mana ujian makmal menunjukkan KGK mencapai kepada lebih 60% tetapi Felda hanya membayar 46% menyebabkan kerugian kepada peneroka-peneroka.
Majlis Dialog itu memutuskan untuk melantik beberapa orang Peneroka bagi mewakili mereka untuk berbincang dengan peguam-peguam untuk memperincikan isu-isu yang boleh diketengahkan melalui tindakan undang-undang.




Tiada ulasan: