Khamis, 2 Disember 2010

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Dasar Pemberimilikan Tanah atau pengambilan tanah?

Posted: 02 Dec 2010 07:55 PM PST


LIHATLAH 'KEMEWAHAN'[ ORANG ASAL SETELAH 53 TAHUN UMNO/BN MEMERINTAH

1. Pada 4hb Disember 2009, Majlis Tanah Negara telah meluluskan suatu dasar pemberimilikan tanah. Dasar tersebut telah merujuk kepada Seksyen 76 Kanun Tanah Negara 1965.




2. Didapati isi kandungan dasar tersebut bukan untuk menjaga kepentingan masyarakat Orang Asal tetapi telah dan dalam proses untuk mengambil tanah orang Asal yang sudah sekian lama diperuntukkan oleh nenek moyang mereka.




3. Buktinya:




a) Hanya ketua isi rumah (KIR) sahaja yang akan mendapat hakmilik tanah sekali seumur hidup. Bagaimana dengan Orang Asal yang tidak berkahwin? Ibu Tunggal?




b) Hak milik tersebut hanya akan diperuntukan kepada waris jika ada berlaku kematian sahaja. Tidak boleh menambah jumlah keluasan tanah yang telah diperuntukan.




c) Berapakah kelulusan tanahyang telah diperuntukan? Ya, dalam satu KIR hanya akan mendapat antara 2-6 ekar tanah sahaja. Jika ramai jumlah keluarga yang belum berkahwin bagaimana? Cubalah kita Orang Asal fikirkan bersama-sama.




d) Tapak rumah hanya 5000 kaki persegi atau hanya 1/4 ekarsahaja. Cukup ke untuk kita bahagikan kepada anak cucu kita nanti? Fikir-fikirkanlah wahai semua masyarakat Orang Asal.




e) Sekiranya anda sebagai orang Asal mempunyai keluasan tanah melebihi 6 ekar, anda hanya akan mendapat keluasan yang disaran sahaja. Manakala selebihnya akan diberikan kepada orang lain..apakah kesannya kepada hubungan masyarakat kita?




f) Yang paling utama wahai Orang Asal, jika berlaku masalah tanah ditempat kamu..kamu dilarang samasekali untuk membawa kes tersebut ke Mahkamah apatah lagi mendapat pampasan yang setimpal..beringatlah wahai Orang Asal..




4) Siapa yang terlibat dengan merangka dasar tersebut?




a) Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) dibawah Kementerian Kemajuan Luar Bandar (KKLW) dengan bebeapa wakil yang sangat mereka percayai.




b) Tiada langsung wakil komuniti akar umbi yang turut dibawa berbincang dalam mereka merangka dasar tersebut dan ini salah dari fahaman UNDRIP.




5) Apakah yang sebenarnya yang kita inginkan wahai masyarakat Orang Asal? Yea..kita hanya mahukan hak kita dikembalikan bukan diputar bukan diputarbelit sedemikian rupa..kerajaan yang bagaimana yang kita mahu untuk mengembalikan hak milik kita..adakah kerajaan yang sudah memperkotak katikan kita sejak 53 tahun Merdeka atau kerajaan yang sememangnya mahu memberi hak milik kita..fikir-fikirkanlah..




6) Ingatlah kita bukan memiliki apa yang telah nenek moyang kita perturunkan kepada kita..tetapi kita hanya meminjamkan kepada generasi masa depan kita untuk kita pertahankan dan perjuangan supaya mereka dapat menikmati sama rata apa yang nenek moyang kita telah turunkan kepada kita.




(Terbitan Parti Keadilan Rakyat).


Perlantikan Ketua Wanita Negeri Dalam PKR

Posted: 02 Dec 2010 07:33 PM PST

Pergerakan Wanita didalam PKR amatlah penting kerana disana letaknya gerak kerja yang berkesan jika wanitanya aktif untuk membangunkan parti.
Keputusan dem keputusan yang diambil didalam pelbagai perjumpaan mahu meletakkan wanita 30% peratus minima didalam pimpinan baik diperingkat Pusat, Negeri, Cabang dan Ranting.
Di peringkat Pusat, kuota 30% ini, Alhamdulillah telah pun tercapai, dan PKR bukan sahaja berjaya mencapai kuota 30% wanita, bahkan Presidennya adalah seorang Wanita dan dua dari Naib Presidennya adalah juga Wanita, manakala didalam Majlis Pimpinan Pusat begitu ketara kehadiran Wanita yang begitu hebat, dengan YB Elizabeth Wong memperolehi undi terbanyak untuk duduk didalam MPP.
Ini menunjukkan bahawa PKR menyedari bahawa lebih dari separuh penduduk Negara ini adalah Wanita, dan PKR meletakkan Wanita ditempat yang sangat bernilai didalam parti itu.
Namun begitu, perkara ini tidak menyeluruh hingga sampai kepada pimpinan Negeri, jauh sekali kepada pimpinan Cabang dan Ranting.
Sesetengah pimpinan Wanita Negeri tidak begitu pro-aktif, bahkan disesetengah Negeri, Cabang-Cabang nampak lebih bersinar daripada kepimpinan Wanita Negeri.
Ada disesetengah Negeri, Wanita yang dilantik menjadi Ketua Wanitanya di Negeri itu, tidak mempunyai organisasi Wanita di Cabangnya sendiri. Ketua seumpama itu tentulah tidak layak untuk pergi ke Cabang-Cabang Wanita dan menyeru agar Wanita di Cabang-Cabang bergerak aktif sedangkan ianya sendiri tidak mempunyai organisasi Wanita di Cabangnya sendiri.
Fasal 20.5 didalam Perlembagaan PKR memperuntukkan : "Ketua Wanita Keadilan mempunyai bidang kuasa untuk melantik Ketua Wanita Negeri-Negeri dan Wilayah Persekutuan setelah mendapatkan nasihat daripada Pengerusi Negeri dan perundingan dengan Ketua-Ketua Wanita di Negeri-Negeri berkaitan dan Wilayah Persekutuan. Perundingan tersebut perlu dibuat didalam sesuatu mesyuarat setelah notis diberi kepada semua Ketua Wanita Cabang".
Maka, walaupun Ketua Wanita Pusat berkuasa melantik Ketua Wanita Negeri, perlantikan itu perlu dirojok juga kepada Pengerusi PKR Negeri untuk nasihat dan mendapat pandangan Ketua-Ketua Wanita diperingkat Cabang.
Itulah roh Perlembagaan parti dan itulah yang sewajarnya dilakukan oleh Ketua Wanita Pusat sebelum membuat perlantikan Ketua Wanita Negeri.

Tiada ulasan: