Jumaat, 24 September 2010

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Cartoonist Zunar Arrested, New Book Seized

Posted: 24 Sep 2010 03:39 AM PDT

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Syabas Tuntut RM308 Juta Kerana Dihalang Naikkan Tarif Air

Posted: 24 Sep 2010 03:33 AM PDT

Dari TV Selangor

Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) telah menuntut bayaran sebanyak RM308 juta dari Kerajaan Selangor didakwa sebagai "pampasan" kerana terhalang dari menaikkan tarif air di Selangor.

Menurut Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Selangor, Faekah Husin, Syabas membuat tuntutan itu menerusi dua surat tuntutan bertarikh 15 Septermber lalu dengan memberi alasan kononnya syarikat itu mengalami kerugian disebabkan keengganan Kerajaan Selangor membenarkan tarif air dinaikkan yang dikatakan terkandung di dalam perjanjian konsesi.

“SYABAS pada masa yang sama mengugut untuk mengheret Kerajaan Selangor ke mahkamah jika gagal menunaikan tuntutan mereka dan enggan mematuhi syarat perjanjian,” katanya dalam satu kenyataan akhbar hari ini.
Faekah bagaimanapun menegaskan Kerajaan Negeri tidak gentar dengan tuntutan Syabas, kerana tidak mahu rakyat Selangor menanggung harga air yang lebih tinggi dari kadar sepatutnya.

“Syarikat itu tidak layak sama sekali untuk menaikkan tarif air sedangkan rakyat Selangor masih berdepan dengan pelbagai masalah air antaranya; bekalan air yang teruk, bekalan air yang tidak berkualiti dan peratusan air tidak berhasil (NRW) yang tinggi disebabkan penyelenggaraan paip yang buruk yang telah mengakibatkan Kerajaan Negeri kerugian berjuta ringgit,” tegas Faekah.

“Jika SYABAS dibenarkan menaikkan tarif air sehingga 37% seperti yang disebut dalam perjanjian konsesi, harga air akan menjadi lebih mahal dari harga petrol hari ini. Kerajaan Negeri tidak akan membenarkan perkara ini berlaku,” tambahnya lagi.

Dalam reaksi yang sama, Faekah berkata Kerajaan Selangor berhak untuk mengheret Syabas ke mahkamah kerana kegagalan syarikat swasta itu mematuhi beberapa asas penting yang terkandung dalam perjanjian konsesi air yang ditandatangani.

“Bagaimanapun, Kerajaan Negeri menangguhkan sebarang niat untuk menggunakan hak sedia ada (undang-undang) bagi menghormati perbincangan pihak-pihak yang terlibat dalam menyelesaikan penstrukturan semula hak konsesi air dan model perancangan yang boleh digunapakai,” jelas Faekah.

Unjuran Pertumbuhan Negara Diragui

Posted: 24 Sep 2010 01:37 AM PDT

Dari Malaysiakini

Adakah ia sepatutnya pertumbuhan 6 peratus untuk 10 tahun akan datang atau adakah ia sepatutnya 9 peratus?

Minggu lalu, badan pemikir kerajaan – Unit Pengurusan Prestasi dan

Penyampaian (PEMANDU) mendedahkan program pelaburan bernilai RM1.376 trilion untuk 10 tahun akan datang yang jumlahnya tiga kali ganda pendapatan per kapita negara yang mampu memacu Malaysia ke status negara maju menjelang 2020.

Lebih 60 peratus pelaburan akan datang dari sektor swasta, 32 peratus daripada syarikat berkaitan kerajaan dan 8 peratus lagi daripada kerajaan.

Dalam membuat pengumuman itu, Ketua Pegawai Eksekutif (PEMANDU) Datuk Seri Idris Jala berkata pertumbuhan negara mesti mencapai sekurang-kurangnya 6 peratus setahun bagi menjadikan sasaran itu satu kenyataan.

Namun, hari ini, seorang ahli parlimen pembangkang mempertikaikan sasaran pertumbuhan PEMANDU itu.

Menurut ahli parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar, Malaysia memerlukan pertumbuhan yang ‘tidak realistik’ pada kadar 9 peratus untuk menjadi negara berpendapatan tinggi menjelang 2020.

"Ia diumumkan kepada orang ramai bahawa Program Transformasi Ekonomi (ETP) akan hanya memperuntukkan 74 peratus, atau RM 1.258 trilion, daripada anggaran RM 1.7 trilion Pendapatan Negara Kasar (GNI) negara ini pada 2020 berbanding RM660 bilion GNI bagi 2010, yang memerlukan pertumbuhan tahunan 6 peratus."

Nurul berhujah Malaysia pada realitinya memerlukan unjuran pertumbuhan purata 9 peratus bagi mencapai sasaran RM1.7 trilion pada 2020.

Katanya, ucapan yang dibuat oleh Perdana Menteri, Datuk seri Najib Razak tahun lalu bahawa Malaysia mensasarkan pertumbuhan 9 peratus bagi dekad yang seterusnya.

Najib kemudiannya terpaksa membetulkan kenyataannya itu: "Saya tidak berkata sembilan peratus, saya kata sekitar enam peratus kerana sembilan adalah tidak realistik," katanya kepada wartawan.

Sehubungan itu, Nurul mendakwa kerajaan membekalkan unjuran pertumbuhan yang mengelirukan rakyat.

"Saya gesa kerajaan perjelaskan isu ini dan umumkan sama ada Malaysia memerlukan pertumbuhan tahunan sebanyak 9 peratus untuk mencapai sasaran RM 1.7 trilion GNI pada 2020?

"Bagaimana ini boleh dicapai jika ekonomi dunia dan daya saing kita pada masa yang sama pula menjunam. Bahgaimana ini mencerminkan kelangsungan ETP yang baru diumumkan itu?"

Kata Nurul lagi, rakyat dan pelabur mesti yakin dengan data rasmi yang dikeluarkan oleh kerajaan dan sebarang manipulasi akan dilihat sebagai "curang, memesong dan tindakan yang tidak dapat diterima".

"Rakyat berhak untuk tahu, khususnya menjelang pembentangan bajet di Parlimen pada Oktober ini agar rakyat tidak dipesongkan kerana ia akan membawa impak negatif bukan sahaja terhadap kenyakinan orang ramai tetapi juga masyarkat antarabangsa berhubung integriti data."

Sept. 20 1998 – The Day That Changed Malaysia

Posted: 24 Sep 2010 12:17 AM PDT

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Melayu Terkebelakang Jika Umno Terus Berkuasa

Posted: 24 Sep 2010 12:04 AM PDT

Dari Harakah

Data ekonomi Melayu membuktikan bahawa bila-bila masa sahaja orang-orang Melayu akan kehilangan kuasa dan suara jika Umno dibiarkan terus berkuasa, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

“Pada masa ini pun ramai orang Melayu terutama di luar bandar yang hilang kuasa dan suara kerana kemiskinan dan dijerat oleh hutang kepada tauke-

tauke.

“Antara sebab perkara tersebut berlaku ialah apabila kekayaan negara tidak digunakan dengan saksama dan bersungguh-sungguh untuk membantu rakyat keseluruhannya tetapi lebih banyak yang dibolot oleh kroni-kroni Umno,” kata beliau.

Keadaan itu, katanya, diburukkan pula dengan kerakusan parti perasuah mencari habuan untuk kepentingan peribadi termasuk merasuah sesama sendiri bagi mencari sokongan untuk berkuasa.

“Para pemimpin parti perasuah pula telah lama hilang kuasa dan suara kepada tauke-tauke yang yang menambat mereka dengan rasuah.

“Bukan setakat hilang kuasa, akibat ditambat rasuah, mereka juga merelakan dasar affirmatif yang sepatutnya membantu orang-orang Melayu diperalatkan untuk menimbunkan lagi kekayaan tauke-tauke yang menjadi tuan-tuan mereka,” kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Beliau bagaimanapun yakin lebih ramai orang Melayu akan menyedari bahawa mereka menjadi mangsa penipuan Umno jika pendedahan data ekonomi Melayu menunjukkan kedudukan orang Melayu masih terkebelakang.

“Pemimpin Umno sendiri yang mengakui bahawa data dan statistik terkini tentang pencapaian ekonomi orang Melayu akan menunjukkan kedudukan orang Melayu masih terkebelakang.

“Dengan pengakuan itu, nyatalah orang-orang Melayu telah 53 tahun menjadi mangsa penipuan Umno yang tidak henti-henti berlakon dan berlagak sebagai pembela Melayu,” kata beliau.

Beliau menyifatkan data tersebut sebagai bukti yang terang dan nyata tentang ketiadaan iltizam untuk Umno membantu orang-orang Melayu.

Mahfuz mengingatkan orang-orang Melayu bahawa 53 tahun adalah tempoh yang luar biasa lama untuk terus membiarkan diri mereka ditipu.

“Dasar affirmatif untuk membantu orang Melayu yang dilaksanakan kira-kira 40 tahun lalu juga ternyata gagal jika data dan statistik terkini tentang pencapaian ekonomi orang Melayu menunjukkan kedudukan mereka masih terkebelakang.

“Persoalannya, adakah orang-orang Melayu mahu menunggu 40 atau 53 tahun lagi di bawah cengkaman Umno dan terus berangan-angan suatu hari nanti pencapaian ekonomi orang Melayu tidak lagi terkebelakang?” beliau mengingatkan.

Orang-orang Melayu, katanya, tidak lagi memerlukan kerajaan yang tidak berpijak di bumi nyata dengan pelbagai akronim dan pertunjukan angka bertrilion-trilion tanpa perubahan yang fundamental untuk menjamin kedaulatan undang-undang dan peraturan ke atas semua pihak, walaupun di kalangan parti pemerintah.

Nizar Kata Mahathir Perkauman, Izzah Cabar Berdebat

Posted: 24 Sep 2010 12:00 AM PDT

Dari Harakah

Bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Muihamad Nizar Jamaludin mendakwa Tun Dr Mahathir dikuasai otak perkaumannya manakala Nuzul Izzah Anwar pula mencabar Tun Dr Mahathir berdebat ekoran dakwaannya Melayu akan hilang kuasa jika Pakatan Rakyat memerintah negara.

“Oleh itu, dengan matlamat untuk bertukar pendapat, demi mewujudkan ‘Malaysia Yang Lebih Baik Untuk Semua Rakyat’, saya dengan rendah hati membuat tawaran untuk berdebat dengan Tun Dr Mahathir supaya ‘kebimbangan’ Melayu – yang pastinya tidak melibatkan keseluruhan masyarakat – yang disebut itu dapat dijelaskan, sama ada kerana Takut

Melayu Hilang Kuasa atau Hilang Harta?” kata Nurul Izzah dalam satu kenyataannya.

Bagi bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Muhamad Nizar Jamaludin, kenyataan Mahathir itu satu kenyataan bersifat perkauman.

Beliau memberi jaminan, yang akan hilang kuasa jika Pakatan Rakyat menang adalah Umno bukannya Melayu.

“Umno pasti hilang kuasa dan suara jika PR memerintah negeri-negeri dan pusat. Tun Mahathir kata Melayu hilang kuasa dan suara. Ini kenyataan rasis dan hasutan,” kata beliau dalam twitternya.

Media hari ini menyiarkan kenyataan Mahathir yang mendakwa kuasa politik Melayu akan hilang sekiranya Pakatan Rakyat yang digelarnya parti pembangkang mendapat kuasa sebagai di Perak sebelum dirampas oleh Barisan Nasional.

Beliau mendakwa, walaupun menteri besarnya Melayu dari PAS iaitu Muhamad Nizar tetapi kerajaan itu dikuasai oleh DAP.

Nizar berkata, kenyataan sebegini adalah jelas dari otak perkauman Mahathir.

“PAS bertindak secara Islam untuk mendapatkan dari Umno yang perkauman untuk menyelematkan Malaysia,” kata Nizar.

Bagi Nurul Izzah pula, kenyataan Mahathir itu tidak bertanggungjawab dan merupakan sebahagian usaha terdesak untuk menjejaskan kestabilan negara.

Selain penggunaan isu perkauman, Umno juga memakai satu-satunya pendekatan yang mereka mahir, iaitu ‘Politik Ketakutan’. ‘Politik ketakutan’ menggunakan Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan sebagai alat untuk penipuan yang penuh terdesak, katanya.

Menurut Nurul Izzah, masyarakat Melayu diindoktrinasi melalui pelbagai cara termasuk penggunaan NGO untuk berlakon sebagai mangsa dengan tujuan untuk mengeliru dan membantutkan seluruh anggota masyarakat supaya kekal terpasung fikirannya dan emosinya baik oleh kerajaan penjajah dan kini melalui penggantinya, Umno.

Beliau dipercayai merujuk kepada Pergerakan Pribumi Perkasa (Perkasa) yang dipimpin oleh Datuk Ibrahim Ali yang mana Mahathir adalah penasihatnya.

“Matlamat ini tidak lain dan tidak bukan untuk mengekalkan dominasi politik oleh sekelompok kecil elit Melayu yang rapat dengan pusat kuasa, melalui rasuah, salah guna kuasa dan secara berterusan mengabaikan perlembagaan.

“Malang sekali kerana tindakan mereka ini dibantu oleh MCA, MIC, Gerakan dan parti komponen BN lain yang terus membisu dan membuang tanggungjawab yang sepatutnya digalas.

“Kita perlu melawan usaha-usaha ini dengan menekankan ‘Politik Berlandaskan Harapan dan Kebebasan’ yang akan mengubah Minda Melayu daripada kebimbangan palsu tentang kehilangan identiti dan pembangunan ekonomi kepada daya positif yang akhirnya mencipta masyarakat yang penuh keyakinan dan tidak lagi terkongkong,” kata beliau dalam kenyataannya.

Majlis Sambutan Eidulfitri Parlimen Lembah Pantai

Posted: 23 Sep 2010 11:41 PM PDT

Dato’ Seri Anwar Ibrahim akan menghadiri majlis hariraya terbuka Parlimen Lembah Pantai pada Jumaat 24 September 2010, 8-11 malam, bertempat di blok D, PPR Kerinchi , berdekatan stesen petronas baru, Lembah Pantai.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

A Celebration of Democracy

Posted: 23 Sep 2010 09:36 PM PDT

By Anwar Ibrahim

When I was sacked from the government and the ruling party in September 1998, a tremendous ground swell of support swept the nation and unleashed forces that could not be contained by the powers that be. Neither could the walls of incarceration in Sungai Buloh prevent the birth of a new party that was destined, together with its allies, PAS and DAP, to take the nation's politics to a new dimension. Thus was born Parti Keadilan Nasional, a party founded on a truly multiracial platform fighting for justice and freedom, democracy and good governance. As it grew from strength to strength emboldened by a fervent belief in the process of reform and renewal, the party became Parti Keadilan Rakyat after its merger with Parti Rakyat Malaysia.

It is this spirit of change that was the driver for the adoption of a new system of voting for this year's party elections under which the party's 500,000-odd members will be able to vote for their leaders directly across the board. While such a practice is hardly new for most political parties in mature democracies across the world, it is indeed a first in Malaysia. This is empowerment of the members and with power comes responsibility. We believe the members will use this power wisely and judiciously.

It is true that the last few months have not been easy for KEADILAN. We still have a long way to go but at least we are moving forward and not backwards. The run up to the party elections has seen some very harsh words coming from certain leaders in a fashion not befitting the position that they aspire to be in. In this regard, the criticism that there is an emergence of "UMNO Culture" in the campaign for party positions is unfounded. At the same time, we cannot rule out entirely the possibility of Trojan horses having found their way in. But we remain steadfast in the belief that our members are mature and wise enough to decide what is best for the party. The truth shall prevail.

Differences of opinion and dissent over policies are not only normal but should be encouraged in a political party to ensure vibrancy and participatory democracy. The empowerment process confers not just the right to vote but also to express support or opposition. The candidates too have their right to present their agendas and to campaign. But it should not be open season. All this should be conducted within the bounds of decency, decorum and civility. There are house rules to be observed. This is why we have an independent elections committee.

We are committed to serving the people. Since its inception, the party has continually pushed for reforms for the country so that we may see change for the better. We reject the excuses given by the powers that be that the people are still not ready for full democracy and hence should continue to rely on political crutches. We don't need them.

It is because of this confidence that we have decided to hold direct elections. We believe that the best leaders will be produced through this process, and that at the same time they will be more accountable to the members.

This will help us emerge even stronger.

Tiada ulasan: