Selasa, 20 Julai 2010

Suara Sri Andalas

Suara Sri Andalas


Selangor Says New Health Care System ‘Frightening'

Posted: 20 Jul 2010 01:00 AM PDT

The Selangor government says a new health financing scheme mooted by federal authorities was "frightening," pointing out instead that the current national health care system, which is almost free, should be continued

The National Health Financing Scheme (NHFS) was announced over the weekend by Health Minister Datuk Seri Liow Tiong Lai.

"What frightens us is that nothing is ready, nobody knows about the scheme," said Selangor state executive councillor Dr Xavier Jayakumar today (13th July 2010).

Under the country's current health care system, Malaysians can seek medical treatment at a public hospital with just RM2 for registration.

Consultations and medication are provided for free.

Under the new scheme, Xavier said that an uninsured person would have to pay for consultation fees and medication at market rate.

Pointing out that 70 per cent of the population have household incomes of less than RM3,000, he said most would not be able to afford medical treatment.

"You have to have a very clear scheme on how the poor, the unemployed, the lower income population are going to benefit from the new scheme," he said.

Kota Damansara assembly member Dr Mohd Nasir Hashim said the new scheme was akin to the privatisation of health care.

"Health has become a commodity. Everything had been privatised, commercialised," he said.

Nasir said that health care should be the government's responsibility and not made private.

He said, for example, both University Hospital and Serdang Hospital had private wards within the public health institutions.

Nasir said that could put a strain on the doctors and medical officers who are already overworked.

Xavier said the main problem was that the public health sector needs a budgetary boost.

"The Federal Government is not willing to increase the expenditure in the health industry," Xavier said.

"I think they should stop giving licenses to new private hospitals," he said, adding instead there should be more public hospitals especially in Selangor and funding should go towards them.

 
 
 
This report first appeared in the Malaysian Insider.

http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/selangor-says-new-health-care-system-frightening/

MB Selangor: Air di Lembah Klang Cukup Hingga 2019

Posted: 20 Jul 2010 12:20 AM PDT

Bekalan air yang sedia ada sekarang ini di Selangor mampu menampung keperluan penduduk di Lembah Klang sehingga 2019, kata Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Sehubungan itu, katanya, kerajaan persekutuan dianggap terlalu terburu-buru untuk melaksanakan projek penyaluran air mentah Pahang-Selangor (PPAMPS) walaupun anggaran kosnya telah meningkat dari RM2 bilion kepada RM8 bilion.

"Ini jelas apabila Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri Tenaga, Air dan Teknologi Hijau, Datuk Seri Peter Chin Kah Fui baru-baru ini, menuduh Selangor sengaja melengahkan pelaksanaan (PPAMPS) dan memberi amaran bahawa Selangor akan dipersalahkan jika berlaku krisis bekalan air pada masa akan datang," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut Khalid, nasihat dari pakar industri air dan juga kajian berdasarkan pertumbuhan penduduk mendapati jumlah penggunaan air dahulu dan sekarang dan kapasiti pengeluaran air, bekalan air yang sedia ada sekarang ini mampu menampung keperluan di Lembah Klang sehingga 2019.

"Adalah dipercayai bahawa kedua menteri tersebut telah dikelirukan sehingga mempercayai bahawa krisis air akan berlaku pada 2014.

"Kerajaan negeri sedar projek ini ada kebaikannya, namun ia tidak perlu disegerakan tanpa mengambil kira pemahaman menyeluruh industri air termasuk proses penstrukturan semula industri air Selangor," katanya.

Khalid berkata masa yang sesuai untuk projek PPAMPS dilaksanakan adalah pada 2015 atau 2016 dan jika ia dipercepatkan tanpa kajian, kos itu akan meningkatkan beban hutang kerajaan.

"Sehubungan itu, Selangor menyarankan kerajaan persekutuan memberi keutamaan kepada alternatif lain dan tidak terlalu mudah melaksanakan projek mahal menggunakan wang rakyat," katanya.

Khalid juga menyarankan kerajaan BN mengurangkan pembaziran air dengan mempromosikan kitar semula air, mengumpul dan memproses air hujan yang boleh dilakukan secara bersama kerajaan persekutuan dan Selangor.

"Sumber alternatif air yang boleh diteroka seperti air sungai, tasik dan memperkenalkan teknologi air bawah tanah. Ketiga, dengan mengurangkan kadar air tanpa hasil daripada 35 peratus kepada kurang 20 peratus seperti yang berjaya dicapai oleh syarikat air Pulau Pinang."

Selain itu, Khalid berkata penghantaran air yang cekap adalah penyelesaian terbaik bagi menampung permintaan pengguna. Oleh itu, perlu dipastikan air di utara Selangor dihantar dengan cekap ke wilayah selatan.

Katanya lagi, kerajaan wajib melakukan kajian menyeluruh, analisis, statistik secara terperinci mengenai pengeluaran air, penggunaan dan permintaan berdasarkan fakta dan angka berbanding membuat keputusan tergesa-gesa yang melibatkan wang pembayar cukai.

Sumber: Malaysiakini

85 Terima Bantuan Peralatan ‘Blueprint’ Pembasmi Kemiskinan

Posted: 20 Jul 2010 12:00 AM PDT

SHAH ALAM, 20 Jul – Seramai 85 orang hari ini menerima bantuan peralatan 'blueprint' Pembasmian Kemiskinan bagi daerah Klang dan Petaling.

Sumbangan disampaikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin, Dr A Xavier Jayakumar di Hotel Quality di sini.

Bantuan membabitkan 41 orang bagi daerah Klang dan 44 orang bagi daerah Petaling.

Bantuan membabitkan peralatan perniagaan bagi meningkatkan hasil dan produktiviti dan meningkatkan pendapatan peserta.

Pada tahun 2010 seramai 244 orang telah dilulus untuk menerima bantuan.


Selain daerah Klang dan Petaling, ia turut membabitkan daerah Kuala Selangor (10 orang), Hulu Langat (42), Sepang (28), Hulu Selangor (30) dan Kuala Langat (49).


Sumber: Selangorkini

Tiada ulasan: