Selasa, 8 April 2014

www.telokkemang.blogspot.com/

www.telokkemang.blogspot.com/


Lawatan Kerja Jentera Parlimen Telok Kemang ke Kedah

Posted: 30 Jul 2012 07:01 PM PDT

Lawatan kerja dibuat bagi memantapkan jentera dengan pengalaman Pakatan Rakyat Kedah & Keadilan Kedah menguruskan kemenangan rakyat.

Taklimat telah diberikan oleh YB. Dato' Johari Abdul - MP Sungai Petani. Banyak perkongsian yang telah diberikan oleh YB. Sungai Petani kepada deligasi dari Telok Kemang yang hadir.

Semoga usaha kita untuk membawa kemenangan rakyat di N. Sembilan berhasil, insyallah. Sikap disiplin serta istiqamah dalam perjuangan akan membawa kepada kemenangan Pakatan Rakyat khususnya Keadilan di N. Sembilan.



Kenyataan Media-SEKOLAH MENENGAH AGAMA KEMBALIKAN SUMBANGAN ORANG RAMAI

Posted: 30 Jul 2012 06:51 PM PDT

KENYATAAN MEDIA AHLI PARLIMEN TELOK KEMANG
27 JULAI 2012
SEKOLAH MENENGAH AGAMA KEMBALIKAN SUMBANGAN ORANG RAMAI
                Pada 2 bulan yang lepas, saya selaku Ahli Parlimen Telok Kemang melalui Pejabat Khidmat Rakyat saya telah menyampaikan sumbangan sebanyak 7 buah papan tulis/'whiteboard' untuk menggantikan papan hitam yang sedia ada di 7 bilik darjah dan dipasang di Sekolah Menengah Agama Chuah, Port Dickson dan diterima baik oleh pihak sekolah. Ini merupakan sumbangan orang ramai yang telah diamanahkan kepada saya untuk disampaikan kepada institusi pendidikan atau mana-mana pihak yang memerlukan.
Saya kecewa dan kesal apabila mendapat makluman bahawa 7 buah papan tulis/'whiteboard' tersebut telah dibuka dan dialihkan ke suatu tempat tanpa dimaklumkan kepada Pejabat Parlimen Telok Kemang sedangkan sumbangan tersebut merupakan amanah orang ramai.
                Justeru saya memohon agar pihak Pengetua sekolah tersebut, Ustaz Zaki bertanggungjawab atas pembukaan dan pengalihan papan putih/'whiteboard' tersebut. Ini tidak sewajarnya berlaku kerana pihak pengetua sekolah yang pada awalnya mengalu-alukan sumbangan dan menerima sumbangan papan putih tersebut. Perkara ini harus menjadi tanggungjawab penuh pihak pengetua kerana sumbangan yang diberikan oleh  orang ramai merupakan suatu amanah yang tidak boleh diambil ringan.
Bulan Ramadhan adalah bulan mulia yang mana menjadi medan buat umat Islam meningkatkan amal ibadah dan juga sedekah. Banyak sumbangan orang ramai terhadap golongan yang memerlukan telah disalurkan melalui pelbagai saluran termasuk melalui Pejabat Parlimen. Sewajar kita tidak mensia-siakan dengan mudah sumbangan rakyat dan orang ramai apatah lagi ketika dalam bulan Ramadhan Al-Mubarak.
YB. Dato' Kamarul Baharin Abbas
Ahli Parlimen Telok Kemang

Info Pusat Khidmat Rakyat - Parlimen Telok Kemang - Ziarah & Sumbangan Ramadhan 1433 H

Posted: 23 Jul 2012 12:16 AM PDT



Salam Ramadhan buat rakyat khususnya rakyat Telok Kemang. Alhamdulillah hari ini telah masuk hari ketiga kita menjalani ibadah puasa. Semoga kita bersama berada dalam limpah dan rahmatNya.

Ingin dimaklumkan bahawa pada setiap Rabu dan Jumaat, insyallah akan dijalankan program Ziarah dan Sumbangan Ramadhan Parlimen Telok Kemang.

Tarikh adalah seperti berikut:-

27 Julai, Jumaat : Ziarah & Sumbangan Ramadhan
1 Ogos, Rabu : Ziarah & Sumbangan Ramadhan
3 Ogos, Jumaat : Ziarah & Sumbangan Ramadhan
8 Ogos, Rabu : Ziarah & Sumbangan Ramadhan
10 Ogos, Jumaat : Ziarah & Sumbangan Ramadhan
15 Ogos, Rabu : Ziarah & Sumbangan Ramadhan
17 Ogos, Jumaat : Ziarah & Sumbangan Ramadhan

Gerak kerja ini akan dilaksanakan oleh Pejabat Parlimen Telok Kemang dengan kerjasama Angkatan Muda Keadilan N. Sembilan. Jemput semua rakyat untuk bersama mengimarahkan program sempena bulan yang mulia ini.

Salam Ramadhan Al-Mubarak 1433 H

Posted: 11 Jul 2012 11:00 AM PDT



Saya mengucapkan Salam Ramadhan buat semua ummat Islam yang akan menyambut Ramadhan pada minggu hadapan. Didoakan kita dapat mengimarahkan Ramadhan serta meningkatkan ketaqwaan disisi Allah SWT.

Ramadhan harus dijadikan bulan Tarbiyyah jiwa dan rohani. Semoga perjuangan kebenaran dan keadilan dapat dikukuhkan dalam bulan Ramadhan dengan hati yang tulus ikhlas dan suci. Bulan Ramadhan juga adalah bulan ilmu. Maka sebaran maklumat kebenaran juga harus dilipat gandakan usaha mudah-mudahan ada ganjaran besar serta keberkatan kita pohon daripadaNYA melalui gerak kerja perjuangan yang telah dilaksanakan.

Salam Ramadhan.

Ikhlas:

Kamarul Baharin Abbas
MP Telok Kemang
Pengerusi MPN Keadilan N. Sembilan


Soalan Parlimen Isu PTPTN-Apakah ini bukti Pendidikan diniagakan?

Posted: 06 Jul 2012 02:11 AM PDT

 Saya berkongsi dengan anak-anak muda mahasiswa akan data ini berdasarkan soalan Parlimen tempoh hari. Ini dapat kita lihat bahawa pembiayaan untuk pelajar IPTA adalah sebanyak RM 23.6 bilion berbanding untuk pelajar IPTS iaitu sebanyak RM 20.4 bilion. Sedangkan jika perbandingan dibuat RM 23.6 bilion tadi adalah untuk 1.36 juta pelajar/peminjam yang secara peratusannya mewakil seramai 69% daripada jumlah peminjam. Berbanding pelajar IPTS - 0.61 juta pelajar (31%) mendapat jumlah pinjaman RM 20.4 bilion.

Apakah munasabah untuk pinjaman kepada pelajar IPTS seramai 0.61 juta yang mewakili 31% daripada jumlah peminjam PTPTN itu mendapat jumlah pinjaman yang bernilai RM 20.4 bilion iaitu hampir menyamai jumlah pinjaman pelajar IPTA yang mewakili 69% peminjam PTPTN.

Ini membuktikan bahawa kos pendidikan di IPTS lebih tinggi berbanding IPTA. Namun persoalan rakyat ialah, siapakah empunya IPTS-IPTS yang tumbuh bakkan cendawan dalam negara pada hari ini? Apakah ini bukti bahawa pendidikan diniagakan secara kasar dan berat ke atas rakyat. Kita maklum bahawa penempatan di IPTA adalah kurang untuk menampung jumlah pelajar Malaysia yang ingin melanjutkan pengajian tinggi. Sudah pasti IPTS akan menjadi kampus alternatif untuk para pelajar. Namun mengapa yuran IPTS begitu tinggi yang mana dapat kita bandingkan dengan ratio jumlah pinjaman PTPTN oleh pelajar IPTS berbanding IPTA.

Apapun saya tegaskan disini bahawa tawaran Pakatan Rakyat ialah memberikan pendidikan percuma dan menghapuskan hutang mahasiswa seluruh negara secara berperingkat. Ini mampu dilaksanakan jika PR diberi mandat oleh rakyat untuk menguruskan negara.

Salam Perjuangan,

Kamarul Baharin Abbas
MP Telok Kemang
Pengerusi MPN Keadilan N. Sembilan

RUJUKAN SOALAN PARLIMEN

Dato' Kamarul Baharin Abbas (Telok Kemang) minta MENTERI PENGAJIAN TINGGI
           menyatakan :-
a.      Jumlah hutang pendidikan yang ditanggung oleh mahasiswa di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) secara berasingan yang meminjam daripada Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sehingga kini; dan
b.      Berapakah jumlah mahasiswa IPTA dan IPTS secara berasingan yang sedang membayar hutang tersebut.

 

JAWAPAN

Tuan Yang Di-Pertua,

Untuk maluman Ahli Yang Berhormat, sehingga 30 April 2012, Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) telah meluluskan pinjaman/pembiayaan pendidikan kepada seramai 1.97 juta peminjam dengan amoun sebanyak RM 44.01 bilion sehingga pelajar tamat pengajian. Daripada bilangan tersebut, sebanyak 1.36 juta (69.0%) peminjam adalah terdiri daripada pelajar IPTA melibatkan jumlah pinjaman/pembiayaan sebanyak RM 23.6 bilion dan sebanyak dan sebanyak 0.61 juta pelajar (31.0%) terdiri daripada pelajar IPTS yang melibatkan jumlah pinjaman/pembiayaan RM 20.4 bilion.


Bagi tempoh yang sama, jumlah yang perlu dibayar balik oleh peminjam PTPTN ialah sebanyak RM 6.7 bilion melibatkan 1.02 juta peminjam. Daripada jumlah tersebut sebanyak RM 3.24 bilion telah berjaya dikutip melibatkan seramai 763,488 peminjam.

ALBUM CERAMAH SIRUSA-PD 30 JUN 2012

Posted: 02 Jul 2012 10:53 PM PDT

Ceramah Sdra. Rafizi mendapat sambutan rakyat di Sirusa-Telok Kemang. Kehadiran Sdra.Wfauzdin juga berjaya menarik minat anggota tentera untuk mendapatkan maklumat sebenar perkembangan politik dan isu-isu semasa tanah air.

Rakyat sudah mula menilai secara ilmiah dan fakta isu-isu yang berlaku dalam negara. Harga barang di bawah UMNO/BN meningkat naik serta membebankan rakyat sedangkan tawaran Pakatan Rakyat ialah menurunkan harga minyak dan pendidikan percuma. UMNO/BN menjawab bahawa kononya negara akan bankrab jika laksanakan pendidikan percuma. Mereka tidak sedar bahawa RM 28 bilion telah ketirisan di bawah pentadbiran UMNO/BN.

Jom Sokong Pakatan Rakyat!






CERAMAH KELOMPOK SUNGGALA-LINGGI - 9 JUN

Posted: 10 Jun 2012 11:42 PM PDT

Rakyat hadir memberikan sokongan kepada Pakatan Rakyat-KEADILAN. Siri Penerangan telah dibuat oleh AMK N9 dan juga bersama Pejabat Parlimen Telok Kemang. Saya ucapkan tahniah kepada semua yang hadir dan ucapan terima kasih buat semua yang telah membantu menjayakan program termasuk AMK N9.

Pihak UMNO/BN tidak mampu memjawab isu yang kita bangkitkan termasuk isu penurunan harga minyak dan pendidikan percuma, maka mereka menyebarkan gambar lucah untuk tatapan rakyat. Politik nilai adalah politik berasaskan fakta dan bukannya fitnah. Marilah kita bersama memastikan kemenangan rakyat melalui Pakatan Rakyat menjelang PRU-13 akan datang. Salam perjuangan buat semua.

-Kamarul Baharin Abbas-
MP Telok Kemang








Tiada ulasan: