Setelah beberapa bulan saya bertugas di Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, wakil-wakil dari Persatuan Kebajikan Kakitangan Melayu Dewan Bandaraya telah datang menemui saya dan meminta saya memimpin Persatuan itu. Setakat hari itu belum adalah lagi pegawai-pegawai kanan Dewan Bandaraya mahu terlibat dengan badan tersebut kerana keanggotaan badan itu hanyalah terdiri daripada kakitangan biasa dan buruh-buruh kasar.
Badan ini bukan kesatuan sekerja, tetapi ia adalah sebuah badan yang menjaga kebajikan kakitangan. Ia membantu jika berlaku kemalangan kepada kakitangan. Ia juga memberi bantuan pendidikan kepada anak-anak kakitangan yang berjaya didalam pendidikan seumpama apabila anak-anak kakitangan berjaya memasuki persekolahan tinggi. Persatuan ini cukup aktif memberikan kebajikan kepada ahli-ahlinya, dan hampir keseluruhan kakitangan Melayu (bukan pegawai-pegawai kanan) menjadi ahli kepada Persatuan ini.
Saya diberitahu akan kedudukan Persatuan itu, Jawatankuasanya, dan kedudukan kewangannya. Saya diminta oleh Jawatankuasa yang menemui saya itu menjadi ahli Persatuan dan didalam beberapa bulan lagi apabila Mesyuarat Agung Tahunan itu berlangsung saya diminta bertanding jawatan Presidennya.
Presiden kepada Persatuan itu yang sedia ada bersedia memberikan laluan kepada saya. Maka menjadilah saya ahli kepada Persatuan itu dan semasa pemilihan Presidennya, saya menang tanpa bertanding. Didalam mesyuarat Jawatankuasa yang diadakan selepas itu saya melantik jawatankuasa-jawatankuasa tertentu untuk bertanggungjawab di dalam bidang-bidang yang menjadi sasaran tugas persatuan seperti Setiausaha Kebajikan, Setiausaha Pendidikan dan Setiausaha Kewangan. Kami juga mengusahakan bantuan-bantuan pendidikan dan biasiswa dari badan-badan kerajaan dan bukan kerajaan untuk anak-anak Persatuan ini.
Kewangan Persatuan itu amatlah kukuh kerana setiap ahli membuat caruman bulan secara otomatik dengan masing-masing memotong daripada gaji mereka sebanyak RM5.00 sebulan. Kalau saya tidak silap, keahlian Persatuan itu semasa saya mengambil alih tidak kurang dari 1500 orang.
Di hujung tahun kami akan menyenaraikan nama-nama pelajar dari kalangan anak-anak kakitatangan itu yang akan diberikan bantuan. Bermacam bantuan yang kami berikan dari segi kemudahan buku, alat tulis, dan bantuan kewangan. Kami juga mengadakan Majlis Makan Malam dengan setiap seorang mencarumkan RM5.00 supaya Majlis itu tidak menggunakan wang persatuan.
Saya sempat hampir 3 tahun menjadi Presiden Persatuan itu sehinggalah saya menamatkan khidmat saya dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. Dan setelah saya tidak lagi berkhidmat dengan DBKL, saya dengar ramai pulak pegawai-pegawai kanan yang berentap untuk memimpin Persatuan itu. Baguslah. Saya yakin Persatuan itu masih ujud hingga ke hari ini.
Didalam semasa saya berkhidmat itu, Persatuan Kebajikan Kakitangan India DBKL melantik saya sebagai Penasihat Persatuan mereka. Persatuan itu juga bertegak seumpama Persatuan Kebajikan Kakitangan Melayu DBKL dan juga berjaya memberikan khidmat kebajikan kepada ahli-ahlinya.
Di peringkat Persatuan Pegawai-Pegawai Kanan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur saya dipilih sebagai Presiden, tetapi badan ini lebih eksklusif, almaklum, sebuah badan untuk pegawai-pegawai sahaja. Namun begitu, Persatuan ini diterima seolah-olah sebagai Kesatuan Sekerja (walaupun bukan) dan diterima sebagai salah satu badan di DBKL seperti Kesatuan-Kesatuan Sekerja yang lain seumpama IMG (Kesatuan Sekerja yang mewakili kakitangan biasa dan buruh kasar, ANULAE (kesatuan sekerja untuk pengkeranian), Kesatuan Bomba Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.
Dan di dalam Badan Bersama yang diujudkan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, saya selaku mewakili badan-badan kesatuan sekerja yang diiktiraf dilantik sebagai Pengerusi Bersama seiring Datuk Bandar Kuala Lumpur.
Maka pada masa itu berlaku mogok di semua setesyen Bomba di bawah kelolaan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, dan saya telah dilantik oleh Kesatuan Pekerja-Pekerja Bomba itu untuk berunding dengan Dewan Bandaraya. Tuntutan mereka ialah penambahan gaji dan elaun gelap. Saya bersama-sama wakil-wakil dari Bomba dijadualkan untuk bertemu dengan Datuk Bandar. Tetapi Datuk Bandar mempunyai perancangannya tersendiri. Dia melantik saya sebagai Pegawai yang bertanggungjawab untuk mewakili Dewan Bandaraya berunding dengan Bomba.
Semasa itu Dewan Bandaraya adalah badan yang bebas dari Kerajaan. Dewan itu boleh mengadakan sistem penggajiannya sendiri, dan oleh kerana itu, seseorang yang berkelulusan SPM, tetapi menunjukkan prestasi kerja yang baik, boleh menjadi pegawai. Gaji-gaji di Dewan Bandaraya pula tidak terikat dengan gaji Kerajaan.
Saya mengambil peluang ini untuk merundi ngkan supaya Bomba dapat menerima tangga kenaikan gaji dan elaun-elaun yang munasabah dan diterima oleh Bomba. Tangga gaji dan kenaikan gaji itu adalah jauh lebih tinggi daripada yang ditetapkan oleh kerajaan untuk Bomba seluruh negara.
Apabila saya bentangkan kepada Datuk Bandar, beliau menerimanya dengan senang hati, dan mogok di setesyen-setesyen Bomba diberhentikan.
Dewan Bandaraya Kuala Lumpur melalui Perjanjian dengan Kerajaan Pusat dan Bank Dunia telah diperuntukkan sejumlah kewangan yang besar untuk memperbaiki sistem traffik di Kuala Lumpur. Syarat yang dikenakan ialah tindakan cepat dan tegas keatas kenderaan-kenderaan yang rosak di atas jalanraya.
Saya dilantik oleh Datuk Bandar untuk mengujudkan Unit Kenderaan Terkandas. Saya bahagikan Kuala Lumpur kepada empat zon, tujuan zon itu ialah supaya setiap zon dikendalikan oleh seorang kontraktor yang berwibawa yang boleh mengeluarkan kenderaan-kenderaan terkandas di jalan-jalan raya. DBKL telah menetapkan bayaran penarikan kereta-kereta terkandas dan semua kereta-kereta yang terkandas itu ditarik ke depo DBKL di Jalan San Peng; DBKL sendiri tidak mengeluarkan sebarang belanja untuk kontraktor berkenaan kerana upah tarik yang dibayar oleh pemilik-pemilik kereta itu sudah menjadi pendapatan lumayan kepada kontraktor itu. Lain-lain khidmat menarik kereta dari kontraktor-kontraktor yang bukan dilantik oleh DBKL tidak dibenarkan semata-mata.
Sebagai sebuah bandar besar akan mendatangkan kesesakan jalanraya apabila kenderaan-kenderaan meletakkan parkir kenderaan mereka tidak di tempat yang dikhaskan walaupun memparkir untuk seketika.
Datuk Bandar telah melantik saya menjadi Superintendent Warden Traffic untuk DBKL bagi mengatas masaalah parkir di Kuala Lumpur. Saya diberikan kuasa untuk memilih 50 orang daripada kalangan kakitangan DBKL dari mana-mana Jabatannya untuk dijadikan warden traffik ini. Saya diminta mengujudkan didalam tempoh 6 bulan satu pasukan Traffic Warden dan saya tidak diberikan sebarang vote (peruntukan) untuk mengujudkan bahagian ini. Gaji mereka tetap ditanggung oleh Jabatan mereka sendiri, dan wujudlah gaji yang berbeza-beza. Jabatan-jabatan pulak memberikan kepada saya dari kalangan kakitangan yang mereka kurang kehendaki, dan kalau dilihat kepada 50 orang yang diberikan kepada saya itu, alamak, gemuk, perut buncit, langsung tak sesuai menjadi traffik warden.
Masa untuk memberikan latihan kepada mereka ialah dari bulan Ramadhan dan berakhir 6 bulan selepas itu.
Saya telah rundingkan dengan Superintendent Abdul Samad dari Police Depot untuk memberikan latihan. Abdul Samad ketawa melihatkan 50 orang itu. Tetapi dia berkata, "Tak apa Suhaimi, kita tengoklah 6 bulan lagi, macam mana mereka ni."
Saya juga turut berlatih, tetapi saya berlatih hanya mengikut masa dan keupayaan yang ada pada saya. Tetapi latihan basic itu saya lalui kesemuanya.
Mereka bermula berlatih dari jam 6.00 pagi dan berakhir 6.00 petang. Almaklumlah bahawa mereka akan menjadi Polis Traffic di dalam tempoh 6 bulan, dari gemuk gedempul untuk menjadi slim dan dipandang segak menjadi polis.
Walaupun saya hadir di tempat latihan, tetapi saya tidaklah berlaltih mengikut jadual mereka. Kadang-kadang saya berlatih untuk jangka masa satu jam sahaja.
Didalam pada itu saya mencarikan rekruit dari Unit Penguatkuasa seorang yang boleh saya lantik sebagai Ketua Inspektor. Saya pilih seorang yang cukup cergas di Unit itu (unit itu pun berada dibawah seliaan saya), seorang yang kelihatan cukup cergas dan sihat, dan pernah bertugas di dalam Angkatan Tentera. Beliau juga dikehendaki berlatih bersama-sama dengan 50 kakitangan yang lain itu.
Sebelum saya menghantarkan mereka ini ke Police Depot, saya bariskan mereka itu di hadapan Pejabat Unit Penguatkuasa untuk diperiksa oleh Datuk Bandar. Mengeleng kepada Datuk Bandar melihat mereka itu. Dan dia berkata, "Good Luck to you Suhaimi!"
Maka sampailah ke tempoh 6 bulan yang ditetapkan. Saya menerima tabik hormat dari anggota-anggota saya, saya sendiri terperanjat melihat keadaan mereka. Benarkah mereka itu yang saya hantar ke Depot 6 bulan lalu! "Maaf Suhaimi ya," kata Superintendent Samad. "Kami terpaksa gril mereka habis-habisan, takut nanti DBKL kata kami buat latihan main-main."
Saya semacam dah tak kenal mereka, mereka fit, slim dan bergaya.
Esuknya saya paradekan 50 orang Traffic Warden saya dengan seorang Ketua Inspektor di hadapan pejabat Unit Penguatkuasa untuk diperiksa oleh Datuk Bandar dan pegawai-pegawai tinggi DBKL. Datuk Bandar terperanjat sampai dia berkata, "Ni ke kakitangan dulu?" dan saya kata, "Ya, Datuk"
Ya macam mana mereka nak bertugas. Motosikal pun tak ada, kalau berjalankaki tak tercover oleh 50 orang ini ke seluruh kawasan Bandaraya. Saya rundingkan dengan Bahagian Sekretariat agar mereka itu diberikan sebuah motosikal seorang sebuah, sebuah van untuk jabatan, seorang pemandu, dan pistol untuk Ketua Inspektor dan 2 orang Inspektor
Jawapan kepada saya bahawa mereka tidak layak mendapat sebuah motorsikal, dan tidak layak juga untuk pinjaman membeli motorsikal.
Saya perjuangkan habis-habisan mengenai tangga gaji mereka yang terlalu rendah. Gaji mereka memanglah mengikut scale kelulusan mereka yang hanya tamat darjah 5 atau 6. Tetapi bagi saya tugas yang mereka pertaruhkan ini adalah berat, memberi notis kepada kenderaan-kenderaan yang tidak parkir ditempat yang ditentukan. Saya bimbang akan berlaku kongkalikong, almaklum. Tugas ini boleh mendapatkan kewangan. boleh disalahgunakan. Boleh saja traffic warden itu tidak mengeluarkan saman diatas imbuhan seringgit dua.
Saya bincangkan dengan Datuk Bandar dan beliau bersetuju supaya scale gaji baru dan elaun tertentu diberikan kepada mereka ini supaya mereka menjadi pasukan yang berdedikasi.
Permohonan saya untuk mendapatkan sebuah van dan pistol untuk pegawai-pegawai tertentu tertangguh, tetapi akhirnya dapat juga. Saya sendiripun mendapat sepucuk pistol, oi..oi..mana ada Superintendent "bertelanjang?" maknanya tak pakai pistol. Saya diberikan 3 helai uniform berwarna biru yang kelabu. Semua traffic warden juga mendapat 3 helai uniform. Memang segaklah.
Dan sebelum operasi menjalankan kerja setiap dari mereka akhirnya mendapat pinjaman membeli motorsikal diatas scale gaji mereka yang baru.
Kisah-kisah saya di DBKL akan saya ceritakan di laman yang lain.
(...bersambung...)