Isnin, 1 Julai 2013

Anak Muda Kampung Nak Senang

Anak Muda Kampung Nak Senang


Ada syarikat paksa pekerja buka tudung

Posted: 01 Jul 2013 12:02 AM PDT






Beginilah nasib wanita Islam di Malaysia pada ketika ini

Ada syarikat paksa pekerja buka tudung

1 Julai 2013 - Satu siri laporan akhbar Berita Harian hari ini mendakwa terdapat syarikat yang menetapkan syarat ke atas wanita agar membuka tudung sekiranya ingin menerima tawaran kerja.

Laporan tersebut memetik kenyataan dua orang wanita berbeza – seorang daripadanya mendakwa diberitahu mengenai syarat tersebut apabila ditemuduga untuk jawatan kerani di satu rangkaian kedai fotografi.

Seorang lagi wanita mendakwa diminta untuk membuka tudung apabila beliau menerima tawaran untuk jawatan jurujual di satu kedai di Suria KLCC.

Selain itu, wartawan akhbar tersebut turut menyamar sebagai pencari kerja dan mengunjungi satu kedai fotografi.

Wartawan berkenaan mendakwa ditemuduga oleh pengarah sumber manusia syarikat terbabit yang meminta beliau membuka tudung dan memakai skirt bagi membolehkan beliau diterima untuk bekerja.

"Jika mahu bekerja di sini, awak perlu membuka tudung dan memakai skirt. Itu dasar syarikat. Tiada kompromi," kata pengarah terbabit seperti didakwa dalam laporan di akhbar tersebut.


Eksklusif: 'Buka tudung, boleh kerja'
2013/07/01
 
Kuala Lumpur: Sesetengah syarikat di ibu negara didakwa mengamalkan diskriminasi terhadap wanita Islam apabila mensyaratkan mereka yang ingin bekerja membuka tudung dan memakai skirt.

Dasar ditetapkan syarikat itu jelas bertentangan dengan Perlembagaan negara yang menetapkan bahawa setiap individu mempunyai hak menyatakan dan mengamalkan agama masing-masing serta menghormati agama Islam sebagai agama rasmi negara ini.
  

Jenayah, Kenapa tak pohon pada Ilahi?

Posted: 01 Jul 2013 12:00 AM PDT




Kalau kita boleh menunaikan solat sunat 'istisqa' berjemaah untuk memohon kepada Allah SWT supaya diturunkan hujan bagi mengatasi masalah jerebu yang melanda di negara ini kenapa kita tidak mahu memohon pertolongan Allah SWT dalam soal membenteras kes jenayah.

Kes jenayah seperti rompak, samun, curi, ragut, bunuh, dera, pecah rumah, rogol, terbukti semakin meningkat apabila baru-baru ini pihak polis mencadangkan supaya restoran-restoran yang beroperasi 24 jam memasang kamera litar tertutup (CCTV) dan mengupah pengawal keselamatan bagi menjaga premis mereka.

"Polis tidak boleh berkawal di sesuatu tempat itu dalam tempoh yang lama, banyak lagi tugasan penting yang perlu dilaksanakan selain hanya memantau atau memfokus kepada lokasi yang sama, kata Penolong Ketua Urusetia Ketua Polis Negara (Komunikasi Korporat) ACP Ramli Mohamed Yusoof.

Kalau kita tidak mampu mengambil Islam sebagai satu cara hidup atau tidak mampu melaksanakan undang-undang Allah setakat ini, sekurang-kurangnya kita harus menganjurkan solat sunat hajat berjemaah dan diselit dengan doa 'qunut nazilah' dalam setiap solat fardhu kita.

Zainal Abidin Nor  -  June 30, 2013

Kes denggi dan malaria semakin meningkat dan membimbangkan

Posted: 30 Jun 2013 11:59 PM PDT




Johor catat kematian tertinggi kes denggi

1 Julai 2013 - Perangkaan Bilik Gerakan Denggi Kebangsaan menunjukkan Johor mencatat jumlah kematian tertinggi dengan tujuh kes sepanjang enam bulan tahun ini berbanding hanya satu kes tahun lalu.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr S Subramaniam, berkata jumlah kes denggi mingguan yang dilaporkan sehingga minggu lalu adalah tertinggi tahun ini dengan melebihi tahap kritikal wabak iaitu 658 kes, meningkat 14 peratus berbanding kes minggu sebelumnya hanya 575 kes.
  
"Lapan negeri menunjukkan peningkatan kes tahun ini iaitu Johor meningkat 88 peratus; Sarawak 58 peratus; Sabah 41 peratus; Negeri Sembilan 33 peratus; Perak 15 peratus; Kelantan tujuh peratus; Perlis dua peratus dan Selangor satu peratus," katanya dalam kenyataan akhbar, semalam.

*************
Kes malaria di Kampung Orang Asli meningkat
1 Julai 2013

Bilangan kes malaria di Kampung Orang Asli Sungai Rual, Jeli dilaporkan terus meningkat dan sebanyak 139 kes dikesan berlaku di daerah itu sehingga kini.

Pengarah Kesihatan negeri, Datuk Dr. Ahmad Razin Ahmad Mahir berkata, sebanyak 124 daripada kes tersebut membabitkan Orang Asli di kampung berkenaan manakala sebanyak 10 kes lagi membabitkan warganegara Myanmar, tiga warga Indonesia dan dua kes lagi melibatkan warga Thailand.

MALAYSIA MESTI BOIKOT SUKAN SEA DI MYANMAR

Posted: 30 Jun 2013 07:21 PM PDT




Mapim lancar rayuan Ramadhan untuk Rohingya     

1 Jul 2013  - Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) melancarkan rayuan Ramadhan untuk umat Islam Rohingya di Arakan Myanmar bermula pada 24 Jun lalu.

Misi Mapim yang akan berangkat ke Sittwe Arakan pada awal Julai ini adalah bertujuan untuk melihat keperluan yang mendesak di kalangan umat Islam Rohingya yang menjadi mangsa genosid oleh esktremis Rakhine Buddhist di Myanmar.

Presidennya, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, keadaan yang masih belum reda sepenuhnya sejak keganasan tercetus pada Mei 2012 yang lalu telah mengakibatkan ribuan terbunuh dan ratusan ribu yang menjadi pelarian dalam negeri (IDP).

Kepada mereka yang ingin mendapat maklumat lanjut mengenai rayuan ini sila berhubung dengan Abdullah: 019-9893707, Tarmizi: 017-5606131.

Mapim telah menyediakan sebuah Tabung Khas: ROHINGYA HUMANITARIAN FUND MAPIM di bank akaun Rajhi Bank bernombor 1540 0188 0630 441.


DESAK BOIKOT SUKAN SEA DI MYANMAR

"Layanan kerajaan Myanmar kepada umat Islam di sana keterlaluan. Berdasarkan laporan Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Bagi Pelarian (UNCHR), 125,000 penduduk terpaksa tinggal dalam khemah selain dinafikan hak sebagai warga negara dan ditindas.

"Mereka menjadi mangsa konflik di negara sendiri. Kampung sudah tidak selamat lagi untuk dihuni apabila rumah di bakar, saudara-mara dibunuh dan kehidupan terancam. Sekolah dan masjid turut menerima nasib yang sama.

"Jika dulu kerajaan memboikot Sukan Olimpik di Moscow 1980 berikutan pencerobohan Russia di Afghanistan, mengapa tidak kali ini. Kita perlu membantu umat Islam di sana supaya nasib mereka terbela," katanya pada sidang media selepas majlis Penerangan Konflik Kemanusiaan di Myanmar, di perkarangan Masjid Al-Amaniah, Batu Caves, di sini, semalam.


Tiada ulasan: