Selasa, 25 Jun 2013

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Anwar: Titah Agong hanya pandangan untuk dibahas

Posted: 25 Jun 2013 12:46 AM PDT

Malaysiakini

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata titah Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah dalam majlis perasmian sidang Parlimen ke-13 bukan satu arahan kepada Dewan Rakyat.

Sebaliknya, ia hanyalah pandangan yang diusulkan dan dinasihatkan oleh Perdana Menteri untuk pihak kerajaan bagi membolehkan perbahasan terbuka di Dewan Rakyat diadakan, katanya.

“Ucapan Tuanku adalah titah Diraja atas usul oleh perdana menteri bagi pihak kerajaan. Dan itu membolehkan ada perbahasan terbuka.

“Agong berucap berdasarkan usul oleh perdana menteri untuk pertimbangan Parlimen dan kita akan pertimbang dan bahas supaya Agong dapat maklumat tentang kecurangan besar pilihan raya.

“Kalau faham perlembagaan, ucapan pidato Tuanku Agong untuk dibahaskan, bukan arahan,” katanya ketika ditemui pemberita selepas majlis perasmian persidangan pertama Parlimen ke-13 hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas titah Tuanku yang menyeru kepada semua pihak untuk menerima dan menghormati keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 yang lalu.

Baginda juga bertitah agar ahli Parlimen tidak melibatkan diri dalam aktiviti yang boleh memusnahkan negara.

Selain itu, Anwar berkata lagi, berdasarkan konvensyen demokrasi, menjadi amalan biasa bagi setiap titah Agong untuk dibahaskan dalam Dewan Rakyat.

“Dalam semua konvensyen demokrasi, ucapan yang dicadangkan oleh PM adalah untuk berdebat di Dewan Rakyat. Ia adalah amalan biasa dalam mana-mana demokrasi berparlimen,” katanya lagi.

Sementara itu, bekas timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Wan Junaidi Jaafar ketika ditemui pemberita berkata, titah yang diucapkan oleh Tuanku berasal daripada istana.

Bagaimanapun, beliau mengakui bahawa dalam perlembagaan, sebagai pemerintah, Agong akan melaksanakan tugasnya di atas nasihat perdana menteri.

“Ucapan ini datang dari istana tetapi nasihat perdana menteri boleh diambil dari pelbagai cara,” katanya.

Wan Junaidi juga bagaimanapun enggan mengulas ketika ditanya sama ada titah Tuanku itu daripada pejabat perdana menteri.

Katanya, dalam titah baginda, Tuanku masih mempunyai budi bicaranya sendiri ketika membaca titah tersebut dan hanya menerima nasihat daripada ketua eksekutif.

Mengapa Najib takut undi sulit memilih Speaker?

Posted: 24 Jun 2013 09:08 PM PDT

TMI

1. PM DS Najib sekali lagi terlepas peluang untuk melakukan sesuatu kelainan bagi membuktikan bahawa beliau komited dengan Perubahan dan Rekonsiliasi Nasional. Najib juga gagal memulihkan kepercayaan bahwa beliau adalah seorang negarawan bahkan sebaliknya memperkukuhkan title 'Autokrat Baru' dan 'Demokrat Palsu' (False Democrat) yang  pernah diberikan oleh seorang penulis Mark Mackinnon (Globe and Mail, 2012).
2. Sidang Parlimen ke-13 bermula semalam dengan pemilihan Yang DiPertua Dewan Rakyat (YDDR) serta angkat sumpah ahli parlimen. Terdahulu telah disebut-sebut supaya amalan parlimen wajar mengalami penambahbaikan dengan mengizinkan calon dari pihak pembangkang di angkat menjadi YDDR.
3. Sebelum persidangan, Barisan Nasional (BN) telah sekali lagi mencalonkan Tan Sri Padikar Amin sementara Pakatan Rakyat mencalonkan bekas Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Abdul Kadir Sulaiman. Amalan memilih Speaker dari pencalonan pihak pembangkang memberikan lonjakan imej parlimen di negara ini menghampiri negara maju seperti menyaksikan seorang Speaker dari Parti Buruh semasa Perdana Menteri John Major dari Parti Konservatif di United Kingdom.

4. Malangnya, setelah diberitahu akan hasrat ini secara terbuka, ianya tidak langsung tampaknya diberikan layanan menasabah oleh PM Najib. Benar, Setiausaha Parlimen Datuk Rosmee Hamzah yang mempengerusikan acara pemilihan. Namun Najib masih boleh bertindak untuk memperbetulkan dan menentukan peraturan lebih menepati peraturan Standing Order 4 (4) yang ringkasnya bermaksud supaya pengundian dilakukan secara rahsia 'secret ballot' dengan tidak memerlukan Ahli Parlimen meletakkan namanya di atas kertas undi (ballot paper).
5. Keputusan pemilihan, ketika dilakukan dengan secara 'tidak rahsia' tentunya adalah seperti diramal. Pandikar mendapat 133 undi sementara Abdul Kadir, mendapat seluruhnya undi Ahli Parlimen Pakatan Rakyat yakni 89. Amalan mengundi secara 'secret ballot' atau rahsia bertujuan untuk mengizinkan Ahli Parlimen (khasnya 'backbenchers' kerajaan) mengundi mengikut 'conscience' atau 'dhamir' berdasarkan kekuatan fakta dan hujjah.
6. Dengan kata lain, Ahli Parlimen boleh membuat 'pendirian sendiri' atau 'break rank' dalam isu atau rang undang-undang tertentu yang melibatkan kemaslahatan rakyat dan negara melebihi kepentingan parti atau koalisinya. Ini juga adalah antara ciri politik matang yang disaksikan di negara lebih 'advanced' demokrasinya dan terkeluar dari amalan biasa yakni 'bloc voting' atau 'mengundi secara blok' yakni kerajaan atau pembangkang. Itulah yang diharapkan berlaku dalam pemilihan YDDR semalam.
7. Kegagalan Najib untuk melakukan satu 'kelainan' sesuai dengan dakwaan beliau serius untuk berubah, dibaca oleh umum dengan pelbagai tafsiran. Yang paling jelasnya Najib bukanlah pemimpin yang mampu membuat 'kejutan' yang sifatnya terlalu 'konvensional' dan 'mudah diramal' (predictable). Justeru beliau tidak pernah ditanggapi mampu memecah tradisi atau berkeupayaan melakukan 'breakhthrough' dalam kepemimpinannya. Beliau lebih dikenali sebagai  seorang pemimpin yang 'play-safe' dan jauh lagi untuk menjadi 'risk-taker' atau 'pengambil risiko' tinggi dalam percaturan politiknya. Beliau telah terbiasa begitu sejak azali lagi, kehidupan yang mudah, selesa dan banyak dibantu oleh penasihat khasnya mutakhir ini dengan perunding antarabangsa.
8. Tafsiran mudahnya beliau takut kepada ahli parlimennya. Sebabnya?  Jelas. Beliau seperti dibayangi ketakutan akan kemungkinan ada Ahli Parlimen BN yang merancang untuk belot dan menikamnya dari belakang.
9. Bukankah telah tersebarnya berita bahawa sekitar 30 Ahli Parlimen dari Sabah dan Sarawak mengadakan perjumpaan dengan Tengku Razaleigh. Mereka meluahkan rasa tidak puas hati terhadap layanan Najib. Ini telah menimbulkan kegusaran bukan kepalang buat Najib. Hampir sahaja beliau mahu mangadu kepada lawannya, Ketua Pembangkang.
10. Dengan Sabah dan Sarawak menyumbang 1/3 daripada kemenangan BN tetapi hanya diberikan 20 jawatan menteri dan timbalan menteri telah menimbulkan ketakutan bahawa mungkin mereka akan melakukan protes dan sabotaj. Najib gusar, meskipu ada seorang kroni Najib dikatakan telah membayar setiap seorang RM5 juta mengikut satu penulisan seorang kolumnis tempatan.
11. Perbuatan menyingkirkan Pak Lah kini kembali menghantuinya setelah dia sendiri gagal mengembalikan penguasaan 2/3 majoriti BN di Dewan Rakyat. Dia juga adalah Panglima Perang Umno-BN di Selangor yang kecundang. Bayangkan, kekalahan calon YDDR BN tentunya menandakan bahawa beliau tidak lagi mengecapi kepercayaan ahli parlimen BN sendiri. Lalu beliau wajar bubarkan parlimen segera andainya itu berlaku. Risiko terlalu besar untuk diperjudikan seluruh karier politiknya dengan isu pemilihan YDDR. Najib ambil jalan selamat dan persetankan segala kehendak rakyat dan perubahan.
12. Untuk sementara ini Najib boleh berhenti berangan-angan untuk mendapat sokongan Pakatan Rakyat ke arah Rekonsiliasi Negara. Lebih menekankan lagi adalah ujian seterusnya tentang penubuhan sebuah Panel Khas Parlimen yang akan memantau penubuhan dan perjalanan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR). Pakatan Rakyat mungkin sahaja menuntut supaya perlantikan calon Pengerusi SPR ialah calon yang dicadangkan Pakatan Rakyat sekali lagi.
13. Sebagai prasyarat penubuhan SPR baru ini yang diletakkan di bawah pemantauan sebuah Panel Khas Parlimen, semua Pengerusi, Timbalan dan Setiausaha serta anggota SPR yang ada ini, mesti meletakkan jawatan segera.
14. Najib telah terlepas peluang melakukan yang terbaik dalam hal pemilihan YDDR. Apakah Najib juga akan mengulangi kesilapannya dalam kes SPR nanti?
Sila pantau politik negara dalam sesi parlimen ke-13 ini yang semakin sengit tetapi menarik. Inilah antara hadiah Politik Baru!

Tiada ulasan: