Rabu, 5 Disember 2012

Anak Muda Kampung Nak Senang

Anak Muda Kampung Nak Senang


Iran tangkap, pintas pesawat risik US

Posted: 04 Dec 2012 10:35 PM PST



Kecoh berita dunia sekarang ini Iran telah berjaya menangkap pesawat risik (tanpa pemandu) US (UAV/Drone) jenis ScanEagle dengan memintas alat kawalan jauh US. Apakah Angkatan Tentera Malaysia mempunyai keupayaan yang serupa untuk memintas pesawat-pesawat UAV/Drone? Malaysia telah menandatangani kontrak pembelian pesawat tanpa pemandu ScanEagle yang bernilai RM10 juta.

Iran Tangkap Pesawat Risik AS

IRAN MEMANUPULASI DATA GPS SCANEAGLE

TEHRAN-( MilNas ) :Christian Science Monitor dalam laporanannya menulis, para ahli Iran mendaratkan pesawat tanpa awak Amerika Serikat dengan mengubah data-data GPS pada pesawat tersebut.

FNA (4/12) melaporkan,Christian Science Monitor dalam laporan terbarunya menganalisa metode yang digunakan pasukan angkatan laut Padaran untuk menangkap pesawat tanpa awak ScanEagle di perairan Teluk Persia.

Memperingati satu tahun penangkapan pesawat tanpa awak RQ170 "Sentinel" oleh pasukan Iran, Panglima Angkatan Laut Pasdaran, Laksamana Ali Fadavi, mengkonfirmasikan penangkapan pesawat tanpa awak ScanEagle.

Christian Science Monitor memperkirakan bahwa cara yang digunakan pasukan Iran untuk menjebak ScanEagle adalah dengan memanipulasi data GPS pada pesawat tersebut.

Menurut laporan yang ditulis oleh Peterson itu, jika klaim Iran menangkap pesawat tanpa awak itu benar, maka Republik Islam berhasil menggunakan cara yang sebelumnya digunakan untuk menangkap drone RQ170.

Peterson berpendapat, dengan memanipulasi data-data GPS, pasukan Iran memaksa pesawat itu mendarat di wilayah Iran.

KONTRAK RM4.76 BILION DIMETERAI

KUALA LUMPUR 18 April 2012 - Pameran Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA) 2012 hari ini menyaksikan majlis menandatangani kontrak perolehan bekalan senjata dan kelengkapan serta memorandum persefahaman (MoU) bernilai RM4.76 bilion.

Perolehan pesawat tanpa pemandu ScanEagle kepada Composites Technology Research Malaysia Sdn. Bhd. dan Insitu Pacific Pty. Ltd. bernilai RM10 juta.


Tiada ulasan: