Anwar Ibrahim |
- Tahaluf Siyasi PAS Bersama Pakatan Rakyat
- Tinderbox By MJ Akbar
- What Does “Moderate” Mean in Malaysia?
- Kekuatan Rakyat, Kebangkitan Rakyat Boleh Buat Perubahan
- (Newsflash) Keningau Sabah 12/10/2012
Tahaluf Siyasi PAS Bersama Pakatan Rakyat Posted: 13 Oct 2012 12:38 AM PDT Para ulama meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda : Peristiwa bersejarah ini berlaku dimasa jahiliyah, ketika Rasulullah S.A.W. belum dilantik menjadi Rasul dalam usia dua puluhan. Apabila bapa-bapa saudara baginda membawanya menyertai pertemuan khusus dikalangan pemimpin utama Makkah. Rasulullah S.A.W. diizinkan menyertai perjumpaan khas itu dalam usia yang dianggap terlalu muda dan mentah, tetapi diakui kebijaksanaanya yang luar biasa dan akhlaknya yang sangat mulia. Peristiwa ini berlaku apabila seorang pengunjung Makkah daripada Qabilah Zubaid Yaman yang berniaga, dizalimi oleh seorang bangsawan Makkah bernama Al 'Aas bin Waael. Pendatang yang dizalimi gagal mendapat pertolongan daripada rakan-rakan kenalannya, kerana kedudukan bangsawanan si zalim itu. Lalu mangsa kezaliman mendaki bukit Qubais berhampiran Kaabah melaungkan rayuan pertolongan dan mencabar bahawa kesucian Makkah dan keamanannya sudah tidak ada lagi. Apabila seruannya didengari oleh para pemimpin Makkah yang sedang berkumpul, mereka merasa malu dan tercabar. Maka diadakan perjumpaan tergempar di rumah Abdullah bin Jud'aan dengan membuat keputusan satu muafakat yang dinamakan Half Al Fudul bagi menentang kezaliman dan membela sesiapa yang dizalimi. Rasulullah S.A.W. bersabda tersebut diatas dengan huraiannya : ( Kalaulah persefahaman ini diajak sekarang, ketika berada dalam Islam pun nescaya aku menerima dan menyertainya). Rasulullah S.A.W. juga bersabda secara umum: (Kebijaksanaan adalah barang tercicir kepunyaan seseorang yang beriman, maka di mana sahaja dia mendapatinya, dialah yang berhak memungutnya). Di atas konsep inilah maka Rasulullah S.A.W. menerima persefahaman tersebut , walaupun mereka itu daripada kalangan pemimpin jahiliyah. Banyak perkara baik daripada amalan zaman jahiliyah dan kalangan yang berperikemanusiaan daripada berbagai bangsa bukan Islam, seperti melayan utusan daripada negara luar termasuk negara musuh, perlindungan keselamatan terhadap para diplomat, menghormati perjanjian antarabangsa dalam perkara yang adil dan sebagainya diterima oleh Islam. Rasulullah S.A.W. juga menyatakan sempadan dengan sabdanya : (Orang-orang Islam itu hendaklah bertanggungjawab diatas segala syarat yang mereka tetapkan, malainkan syarat yang mengharamkan yang halal dan menghalalkan yang haram). PAS adalah Parti Islam yang berpaksi dan berpandukan hukum tertinggi mengikut undang-undang tubuhnya (Perlembagaan). Pelaksanaannya dikawal oleh Majlis Syura Ulama, sehingga boleh membatalkan segala keputusan dan langkah yang bertentangan dengan ajaran Islam. Maka PAS tidak boleh disamakan dengan UMNO. Hubungan PAS dengan parti lain dalam Pakatan Rakyat adalah hubungan Tahaluf yang berpandukan nas tersebut diatas. Pakatan Rakyat adalah satu muafakat politik dalam konsep Tahaluf Siyasi yang diluluskan oleh Majlis Syura Ulama dalam skop hukum Feqah politik Islam. Umno yang mewakili Melayu Islam dalam Barisan Nasional mencalarkan Islam dan merosakkan imejnya. Sangat malang bagi sesiapa yang tidak mebezakan diantara Islam dan Melayu, seperti Arab yang tidak membezakannya dengan Islam. Islam pernah memperkasakan Arab dan Arab tumbang setelah menjadikan Islam hanya kebanggaan sejarah tanpa amalan yang sempurna, walaupun memiliki kekayaan melempah ruah. Cukuplah menegakkan Islam ala UMNO yang bergantung dengan politik wang, pangkat dan tawaran mewah bersamanya tanpa jati diri yang sebenar. Hanya menjadi penyakit yang memakan diri laksana pemelihara hantu yang menjadikan tuannya, makan tidak kenyang walau pun makan sebanyak-sebanyaknya. PAS ditubuhkan menjadi mata rantai kumpulan Islam terdahulu yang pernah diharamkan silih berganti. PAS tetap Istiqamah dengan Islamnya menyatakan Islam adil terhadap semua manusia. Bukan hanya Arab dan Melayu sahaja atau hanya penganut Islam sahaja. Islam adalah rahmat Allah kepada seluruh alam. PAS boleh bekerjasama dengan semua pihak dan tegas berpegang kepada dasarnya dan boleh bertasamuh mengikut batas-batas Allah. PAS pernah bersama UMNO di tahun 70-an dan menubuhkan Barisan Nasional bersama UMNO dan rakan-rakannya. Penyertaannya dengan keputusan Muktamar Khas supaya teguh membawa mesej Islam secara tahaluf siyasi. Ketika bersama UMNO, PAS memecat sesiapa kalangan ahlinya, termasuk ahli parlimennya yang berjoget dan minum arak bersama UMNO. PAS pernah mengadakan tahaluf siyasi dengan Parti Melayu Semangat-46 yang berpecah daripada UMNO. Parti Semangat-46 pula mengadakan kerjasama dengan DAP. PAS mengucapkan terima kasih kepada UMNO dan media yang menjadi khadamnya, kerana sangat bersimpati terhadap PAS, kerana kononnya bimbang PAS akan menjadi parti melukut ditepi gantang. Di sepanjang kerjasama PAS dalam tahaluf siyasi tidak pernah rugi. Walau pun ditendang dan dipandang lekeh. Kerjesama PAS dalam BN di awal tahun 70-an dan sehingga akhirnya tidak rugi dengan kehilangan Kelantan setelah PAS ditendang keluar. Kerjasama tahaluf siyasi mutakhir ini berjaya memecahkan tembok yang melindungi pandangan bukan Islam terhadap Islam. Usaha media berbagai bahasa termasuk bahasa Melayu beragama Islam bagi mengelirukan menemui kegagalan. Ketahuilah bahawa pengajian politik bukan sahaja tersurat dalam tulisan buku dan pengajian akademik di bilik kuliah. Terpenting juga ialah ijtihad dengan Istiqamah ditengah medan perjuangan. PAS mempunyai semua aspek ini dengan beristiqamah kepada ajaran Islam yang menjadi akidah dan teras kepada semua amalannya. Negeri Kelantan adalah satu-satunya negeri paling lama diperintah oleh PAS sejak tahun 1959 sehingga 1977 dan kali kedua 1990 sehingga kini adalah penyumbang besar kepada kejayaan Melayu Muslim dalam bidang pendidikan, perkhidamatan awam, keselamatan dan ekonomi. Kepada semua pihak yang bersimpati dengan PAS, saya tegaskan, percayalah kepada kami dengan semua pengalaman yang tersebut dan hilangkan khurafat beriman kepada UMNO parti Maha Esa. |
Posted: 13 Oct 2012 12:19 AM PDT Speech by Anwar Ibrahim at the launching of MJ Akbar's Tinderbox, on 2nd October 2012, The Royal Lake Club, Kuala Lumpur MJ Akbar is an outstanding author and journalist; albeit piercing, critical and controversial. I recount Prime Minister Manmohan Singh’s remark to me about MJ’s sharp rebuke against the government and that I’m fortunate to be kindly treated by him. I would like to place in record my appreciation to him and India Today for inviting me to participate in the prestigious India Conclave International Conference in Delhi early this year. I have followed MJ Akbar's books as a continuum – from Byline, then Nehru: The Making of India, and Kashmir: Behind the Vale, just to name a few. Notice that I used the word 'followed', and not 'read'. |
What Does “Moderate” Mean in Malaysia? Posted: 13 Oct 2012 12:07 AM PDT From The Huffington Post There have been a lot of loose definitions of “moderate” Islam in the media recently and in the wake of violent protests throughout the Muslim world, the word is starting to mean simply — non-violent. The deaths in Libya and many other Muslim countries have been a disturbing counterpoint to the hopes aroused by the Arab Spring movement. Peaceful protests have achieved so much more change in the last two years than all the decades of violence in the past, yet extremists still believe they can achieve their agenda by continuing to murder innocent civilians. Violence is their only way of remaining relevant as they have nothing else to offer. Malaysia is often referred to as a moderate Islamic country, as it is mainly peaceful, prosperous and law-abiding. A predominantly Muslim country with vocal and distinct minority populations of Indian and Chinese origin, peaceful change has taken place over the last twenty years without violent extremism. It may be because the government has kept a tight hold on the country with the emergency law and regulations adopted in 1957 to maintain political order and stability when Malaysia was emerging from the communist insurgency. These laws stayed in place until very recently and have been used to respond to any movement that was considered prejudicial to national security. Today, the question arises of whether such laws provide security or whether they have become a liability. In September, 2011 the increasingly controversial Internal Security Act (ISA) of 1960 was repealed and in November, 2011, the government finally lifted three existing emergency proclamations, rendering void the unpopular Emergency Public Order and Prevention of Crime Ordinance of 1969. However, civil rights groups are expressing dissatisfaction with the new legislation which replaces the archaic repealed laws; Hasmy Agam, the Chief Commissioner of the Human Rights Commission of Malaysia has spoken out against the new legislation for failing to meet international human rights standards. Many see the proposed Peaceful Assembly Bill as placing further curbs on civil liberties by restricting street demonstrations and the new Security Offences Act is simply “the New ISA.” The much vaunted relaxation of media restrictions is also being criticized as an inadequate half-measure. Another reform that many see as long overdue is Malaysia’s affirmative action policy, where Malays have been given preference over the decades. Very successful at bringing education and economic opportunity to ethnic Muslim Malaysians, the policy is now being seen as culturally divisive and open to corruption. The present government has rejected calls for reform as the policy has helped maintain their electoral advantage for over twenty years. Malaysia is ranked in 20th position in the 2012 Global Peace Index issued by the Institute for Economics and Peace. The second highest Muslim nation in the ranking, outdone only by Qatar, Malaysia’s tranquility has been achieved by a stable though autocratic democracy. If Malaysia has indeed truly achieved maturity, the challenge now is to grant more civil rights and freedoms to a diverse population where 40 percent are non-Muslim. Malaysia’s Constitution calls for the rights of all to practice their faith in peace and harmony but, increasingly, today the ideal of religious tolerance is being threatened by what many see as the “Arabization” of Malaysian Islam. Malaysia has traditionally been pragmatic and even liberal about such issues as apostasy, and viewed Sharia courts as dealing with a narrow range of family matters for Muslims, and not having the power to dictate a citizen’s relationship to the state. But recent surveys of Malay attitudes show that a majority think of themselves as Muslims first and Malaysians second and want the state to become more Islamic. This, in turn, is threatening the concept of Malaysian nationalism and national unity, which Prime Minister Razak is attempting to achieve through his 1Malaysia concept. It will be just window-dressing if conservative views are protected and racial relations and religious liberties are sabotaged by extremism. Najib Razak presents himself as a reformer on a mission to modernize Malaysia. But the reality is that Malaysians want more than window dressing as the time gets closer to the next election. With the country going into full campaign mode, the rifts in philosophy are becoming clearer, the dirty tricks dirtier and the opposition party under Anwar Ibrahim’s leadership is becoming more popular. Malaysia will always be a multi-cultural, multi-religious country and, hopefully, its Muslim population will always practice a moderate and non-violent form of Islam. Increasingly, it looks as if Anwar Ibrahim will be the visionary and principled leader Malaysia needs to safeguard this for the future. |
Kekuatan Rakyat, Kebangkitan Rakyat Boleh Buat Perubahan Posted: 12 Oct 2012 07:54 PM PDT |
(Newsflash) Keningau Sabah 12/10/2012 Posted: 12 Oct 2012 07:42 PM PDT |
You are subscribed to email updates from Anwar Ibrahim To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan