Selasa, 18 September 2012

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Dato Seri Anwar Ibrahim At France 4th October 2012 And London 21st September 2012

Posted: 18 Sep 2012 10:33 AM PDT

From Association of Muslim Social Scientists UK

AWARD – DR ANWAR IBRAHIM – OCTOBER 2012

AMSS (UK) LIFETIME ACHIEVEMENT AWARD 2010 to be presented to DR ANWAR IBRAHIM. The Award will be presented by the Chair of AMSS UK Dr. Anas S. Al-Shaikh-Ali, CBE, FRSA, in recognition of long and distinguished service in the field of politics and economic thought, the promotion of the cause of good governance, and commitment to the principles of freedom, tolerance and justice. To be presented at a lecture by Dr Anwar Ibrahim, on 4th October 2012 at Sorbonne, Malesherbes,108 Boulevard Malesherbes 75850 Paris cedex 17, FRANCE.

anwar2
DOES THE ARAB SPRING HAVE THE POTENTIAL TO BECOME A MUSLIM SPRING?
SPEAKER : Dr Anwar Ibrahim
DATE : 4th October 2012 at 5pm – All Welcome
VENUE : Sorbonne, Malesherbes,108 Boulevard Malesherbes 75850 Paris cedex 17, FRANCE
—-

AWARD – PROFESSOR NADIA MUSTAFA

The Association of Muslim Social Scientists (UK) is presenting its 2012 Lifetime Achievement award to Professor Nadia Mustafa in recognition of her outstanding scholarship, research and prolific writing on the study of the impact of religion on society, Western and Islamic paradigms of international relations theory, and analysis of intercultural dialogue

anwar1

LECTURE – DR ANWAR IBRAHIM – LONDON 21st SEPTEMBER 2012
LECTURE: ISLAM AND MULTICULTURALISM: The South East Asian Experience
SPEAKER : Dr Anwar Ibrahim
DATE : 21st September 2012 at 5.30pm – All Welcome
VENUE : Fyvie Hall, University of Westminster, 309 Regent Street, London W1B 2UW

NOW Rancang Jalin Kerjasama Serantau Untuk Lindungi saksi

Posted: 18 Sep 2012 07:10 AM PDT

KeadilanDaily

Pengarah National Oversight and Whistleblowers (NOW), Akmal Nasir berkata, NOW bakal menjalinkan jaringan dengan badan perlindungan saksi di Asia Tenggara.

"Sekarang ia dalam peringkat perancangan dan mungkin kita akan umumkan program kerjasama perlindungan saksi pada minggu hadapan," katanya ketika dihubungi.

Menurut Akmal, langkah sebegitu sudah dilaksakan di Myammar dan Thailand, dan NOW kini ingin membawanya ke Malaysia.

Jelas beliau, program tersebut akan melindungi saksi dan pemberi maklumat yang tampil kepada NOW, termasuk pengadu yang diancam bahaya.

"Kemudian kita akan hubungi jaringan kita dan lihat keperluannya. (jika perlu) saksi akan disembunyi," katanya lagi.

NOW ditubuhkan oleh Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli selepas individu yang tampil memberi maklumat berhubung salah guna kuasa dan rasuah berhadapan risiko daripada kerajaan.

Beliau sendiri didakwa di bawah Seksyen 97 Akta Perbankan dan Institusi Kewangan selepas mendedahkan skandal National Feedlot Corporation (NFC) yang melibatkan keluarga bekas Menteri Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Jalil.

Antara peranan lain NOW adalah mendedahkan skandal besar yang dilindungi badan berkepentingan awam serta menjalankan program kesedaran untuk menggalakkan pemberi maklumat tampil ke hadapan.

Dalam pada itu, beliau turut memaklumkan NOW sudah mula menerima maklumat secara rawak mengenai beberapa skandal dalam bentuk e-mel dan dokumen.

Ditanya tentang skandal melibatkan Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Muhammad Hassan, beliau berkata, NOW menerima dokumen berkaitan melalui seorang individu yang bertemu secara terus dengan Rafizi.

"Namun kita tidak boleh dedahkan identitinya lagi," kata Akmal lagi.

Ikrar Suaram: Siasatan Scorpene Diteruskan

Posted: 18 Sep 2012 06:59 AM PDT

Malaysiakini

Siasatan di Perancis terhadap dakwaan rasuah dalam perolehan kapal selam Scorpene oleh kerajaan Malaysia, akan diteruskan walaupun jika kerajaan memutuskan untuk mendakwa Suaram atau mengambil apa-apa tindakan terhadapnya, kata NGO hak asasi manusia itu hari ini.

Anggota sekretariat Suaram, Cynthia Gabriel berkata, pihaknya
telah dimaklumkan oleh peguamnya bahawa kes Scorpene akan diteruskan.
Ketika dihubungi, Cynthia berkata, tindakan terhadap Suaram itu tidak akan memberi kesan terhadap kes di Perancis itu.

Cynthia juga mengkritik pengumuman Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Ismail Sabri Yaakob bahawa Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) akan mencadangkan kepada Pejabat Peguam Negara hari ini tuduhan yang akan difailkan terhadap Suara Inisiatif Sdn Bhd

Katanya, ketika menteri itu membuat pengumuman tersebut, pengarah dalam lembaga pengarah dan pengarah eksekutif Suaram masih lagi berada di ibu pejabat SSM, untuk disoal.

Cynthia berkata, bagaimana menteri itu boleh membuat kesimpulan tersebut sedangkan siasatan masih berjalan di dalam bangunan SSM.

Tiada ulasan: