Khamis, 28 Jun 2012

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Tiada Rahsia Scorpene Yang Bocor, Kata Zahid Walau Ada 133 Dokumen Perancis

Posted: 28 Jun 2012 03:39 PM PDT

Malaysia Chronicle

Kerajaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menafikan rahsia tentera laut telah dijual oleh kawan karibnya Razak Baginda kepada vendor Perancis DCNS semasa pembelian kontroversi Malaysia ke atas 2 kapal selam Scorpene.

Tetapi penafian daripada Menteri Pertahanan Ahmad Zahid Hamidi kurang jujur lalu dia segera digera oleh ahli parlimen pembangkang.

“Melihat kepada cara Zahid membacakan penafian yang diarahkan dari kementerian itu, dia tidak bersungguh-sungguh untuk memberi maklumbalas. Ini merupakan pengkhianatan. Ia tidak mencukupi. Jika dia serius, dia akan memerintahkan penyiasatan berskala penuh ke dalam perkara itu dan mendedahkah hasil penyiasatan kepada awam. Apabila ini tidak dilakukan, ia menunjukkan betapa mencurigakan dan serius masalah ini, ” Ahli Parlimen PKR Batu Tian Chua berkata kepada Malaysia Chronicle.

Tidak tahu- Zahid

Sebagai respon kepada pertanyaan daripada Ahli Parlimen PKR Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar, menteri pertahanan telah memberitahu Parlimen bahawa tiada maklumat bocor tentang penilaian kapal selam Scorpene yang berharga RM7.3 bilion walaupun dokumen mahkamah mendakwa sebaliknya dalam perbicaraan kes rasuah yang sedang berlangsung di Paris.

“Pada pengetahuan kementerian itu, sehingga kini tiada maklumat yang dikesan telah dibawa keluar dari Malaysia. Kementerian Pertahanan tidak mempunyai maklumat mengenai dakwaan kononnya dokumen rahsia yang dijual oleh Terasasi (Hong Kong) kepada Thint Asia (Thales Antarabangsa) dikatakan bernilai € 36000000 (RM142 juta),” kata Zahid di Dewan pada hari ini.

Dia juga menafikan sebarang pengetahuan tentang urusan antara kedua-dua syarikat, dimana yang kedua telah membentuk sebuah syarikat usahasama dengan DCNS Perancis syarikat persenjataan gergasi untuk membina dua buah kapal, kerana kerajaan tidak berurusan terus dengan mana-mana syarikat semasa pembelian.

“Kenyataan oleh ahli parlimen Lembah Pantai bahawa kedua-dua kapal selam Scorpene telah dibeli dari Thales International adalah tidak benar,” kata Zahid, yang juga Ahli Parlimen Bagan Datok,.

Tekanan yang besar

Malah, ada adalah tekanan besar daripada pentadbiran Najib ke atas kes Scorpenes kerana Najib sendiri dan sekutunya Razak Baginda merupakan suspek utama dalam perbicaraan Perancis untuk menentukan jika DCNS telah membayar beratus-ratus juta euro dalam bentuk sogokan yang menyalahi undang-undang untuk menjamin perjanjian dimenterai.

Najib merupakan menteri pertahanan yang meluluskan pembelian, manakala Baginda menjadi perunding dalam mementerai perjanjian dengan firma Perancis itu. Walaupun ramai yang membantah kerana kos yang terlalu tinggi dan ketidaksesuaian kapal selam untuk perairan cetek pantai Malaysia, Parti pemerintah Umno yang deketuai Najib meluluskan juga pembelian itu.

Walaupun terdapat usaha oleh media arus perdana kawal Umno untuk memberikan gambaran lain ke atas kes itu, iatu ianya sebagai kempen memburuk dan menjatuhkan Najib, polis Perancis telah menjumpai bukti daripada dokumen yang disita daripada DCNS yang menunjukkan bahawa sememangnya terdapat rasuah diperingkat tertinggi. Pegawai-pegawai tertinggi Malaysia dan Umno telah dikatakan mendapat manfaat daripada wang haram itu.

133 dokumen mahkamah – jawab Najib Razak!

Hanya beberapa hari lalu, 133 dokumen-dokumen ‘rahsia’ yang telah dieliti oleh mahkamah Perancis didedahkan kepada umum (baca 133 dokumen-dokumen rasmi BUKTIKAN rasuah Scorpenes BENAR: Beri maklumat tentang Altantuya).

“Terdapat keraguan di Malaysia jika dokumen-dokumen ini benar-benar wujud, dan kisah rasuah direka oleh pakatan pembangkang Pakatan Rakyat. Ini adalah bukti bahawa ia memang wujud. Pembaca yang memahai Perancis boleh membacanya pada bila-bila masa sahaja,” dipetik dari Asiasentinel yang menerbitkan dokumen. Klik di sini untuk melihat dokumen-dokumen

“Dokumen yang telah dihantar tanpa nama pengirim ke Asia Sentinel kerana kegigihan kami dalam membukukan kisah kapal selam sejak Oktober 2006, apabila Altantuya Shaariibuu, wanita Mongolia berusia 28 tahun dan berkerja sebagai penterjemah, telah dibunuh di kawasan hutan di pinggir bandar Shah Alam dan mayatnya telah diletupkan dengan bahan letupan C4.”

Altantuya Shaariibuu adalah bekas kekasih Razak Baginda yang bersamanya semasa rundingan Scorpene. Dia telah dibunuh di Malaysia pada tahun 2006 oleh 2 bekas pengawal peribadi Najib dalam perbicaraan yang diulas pegawai AS yang berada di sini sebagai tidak adil, berdasarkan Wikileaks.

Kedua-dua pengawal peribadi itu telah dijatuhi hukuman gantung tetapi persoalannya ialah, siapa yang mengarahkan mereka membunuh wanita itu?

Perbicaraan di Perancis

Perbicaraan di Perancis diadakan selepas NGO Malaysia membuat aduan terhadap DCNS atas dakwaan rasuah meibatkan pegawai-pegawai Malaysia atas pembelian Scorpenes.

Jika didapati bersalah, DCNS mungkin perlu membayar pampasan kepada rakyat Malaysia untuk harga yang tinggi akibat rasuah yang dibayar kepada pegawai-pegawai lain. Ia juga akan memberi tekanan kepada pentadbiran Najib untuk akhirnya mengadakan siasatan ke atas pembelian yang mencurigakan ini.

Suaram memfailkan aduan pada 2010 selepas gagal mendapatkan pihak berkuasa tempatan termasuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia untuk mengambil tindakan. Seorang hakim siasatan telah dilantik dan perbicaraan di Paris bermula pada awal April.

French Probe Did Unearth Scorpene Links to Altantuya

Posted: 28 Jun 2012 04:37 AM PDT

Malaysiakini
 
While news reports had it that French prosecution papers disclosed that Altantuya Shaariibuu had never entered France, none mentioned that a witness had claimed that a Malta company paid for her travels with political analyst Abdul Razak Baginda.

During an interview between Paris-based submarine maker DCNS former financial director GĂ©rard-Philippe Menayas and French police, it was revealed that Gifen paid Razak’s travel expenses with his interpreter “Madam Altantuya Sharibuu”.

According to Menayas, a Mr Jean-Marie Boivin from Thales International told him that a Mr Souvageot from Armaris asked him to take charge of Razak’s expenses via Gifen as his firm could not do it.

According to news reports, Boivin set up Gifen in Malta – or such companies were established in different countries – to dodge Organization for Economic and Social Development (OECD) rules that made such transactions a crime.

“I asked for confirmation from Christian de Bearegard, the person-in-charge of the management of marketing companies at DCNI but he told me that he didn’t know of such a request,” Menayas told French police.

“Mr. Boivin confided in me in 2005-2006 or about 3 years after the event, during our frequent meetings,” he added.

These details were revealed in the French police investigation papers document 136 (pages 8-11) of 153 which have been translated into English and released online by the Asia Sentinel.

How funds were channeled

Gifen was allegedly one of the companies which transferred funds up to Euro800 mil (RM3194 mil) to Perimekar Sdn Bhd (€550 million (RM2,195mil ) and Terasasi (€150 million (RM599 mil ).

Thales and Amaris were subsidiaries of DCNS which dealt with the Malaysian counterpart on the sales of the submarines.

The two Malaysian companies based in Hong Kong are owned by Razak and his family, who have close links to Prime Minister Najib Razak.

Razak (left) was charged with Altantuya’s murder in 2006 but acquitted without his defense being called while two of Najib’s former bodyguards are facing the hangman’s noose for her causing death.

Najib was then deputy prime minister and defence minister overseeing the purchase of the two scorpene class submarines in a RM7.3 billion deal with DCNS inked in 2002.

Meanwhile, Suaram director Cynthia Gabriel responded to an article on Free Malaysia Today (FMT) headlined ” French probe: Altantuya never entered France”.

Gabriel said that while FMT took information from document 54, the news portal did not report another important piece of information from the same document, which read:

“Noting in particular that a person by the name of SHAARIYBUU Bayasgalan born on 26 February 1979 in Mongolia was issued a temporary residency card on the French territory valid from 27 August 2004 to 26 November 2004. The address declared was 18 rue Houdon in Paris 18.”

Altantuya very much involved

Gabriel (right) said it has become very likely that Atantuya has travelled under a different name, saying that Suaram finds the report on FMT “misleading and insincere”.

She added that document 136 also quoted Menayas as saying that Boivin mentioned the Malta company as paying for Razak and Altantuya’s travels.

“So it has become quite clear that Altantuya was very much involved in the Scorpene Scandal, and has even supporting facts to show that she was indeed in France,” said Gabriel.

“The question that begs to be answered now is what was her real role in the entire negotiations?” she asked.

Gabriel urged the government to stop the “denial game” and provide proper answers to the questions that have been piling up from the latest revelations of the Scorpene inquiry.

Suaram has filed a court case in France against DCNS for allegedly paying illegal commissions to top Malaysian officials involved in the submarine sales.

Tiada ulasan: