Pengikut

Nuffnang

Rabu, 26 Oktober 2011

Suara Sri Andalas

0 ulasan
sumber :-

Suara Sri Andalas


Air Percuma Cara Selangor Pulangkan Keuntungan KDEB Kepada Rakyat

Posted: 26 Oct 2011 12:35 AM PDT

SHAH ALAM, 26 OKT: Pemberian 20 meter padu air percuma merupakan satu tanggungjawab menyalurkan hasil keuntungan kerajaan negeri kepada rakyat.

Pemberian ini yang dibuat melalui Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) selaku pemegang amanah Kerajaan Negeri sesuai dengan dasar "Hasil Negeri Untuk Rakyat" menerusi program "Merakyatkan Ekonomi Selangor"(MES).

Dasar ini bermaksud semua aset atau harta yang dimiliki kerajaan negeri adalah milik rakyat Selangor.

"Kerajaan faham jika polisi pemberian terus kepada rakyat ini janggal kepada Ketua Audit Negara dan agensi-agensi kerajaan persekutuan yang lain kerana sebelum ini, keuntungan anak syarikat kerajaan negeri diserapkan terus dalam kerajaan negeri untuk program-program yang kita tidak tahu secara terperinci dan siapa yang mendapat manfaat," kata satu kenyataan dari Pejabat Menteri Besar.

Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) dimiliki sepenuhnya oleh Kerajaan Negeri Selangor menerusi Menteri Besar Pemerbadanan (MBI).

Menurut kenyataan itu lagi, Kerajaan Negeri Selangor yang dipimpin Pakatan Rakyat sentiasa memastikan keuntungan anak syarikat disalurkan dengan betul dan tepat kepada golongan sasaran supaya tidak berlaku ketirisan dalam agihan kekayaan negeri.

Oleh itu, pemberian air percuma ini menerusi KDEB akan diteruskan kerana ia memberi manfaat kepada lebih kepada 1.2 juta rakyat negeri setiap tahun sejak dilancarkan pada Jun 2008.

"Sebagai contoh, Petronas sebagai syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang menyerahkan keuntungan berbilion ringgit yang diperolehi setiap tahun kepada Kerajaan Pusat tetapi kita tidak tahu bagaimana keuntungan ini dibelanjakan untuk kesejahteraan rakyat.

"Ini berbeza dengan pentadbiran Pakatan Rakyat yang mana keuntungan anak-anak syarikat kerajaan negeri diagihkan secara langsung kepada rakyat menerusi program-program MES termasuklah pemberian air percuma," kata kenyataan itu lagi.

Mengulas lanjut, Pejabat Menteri Besar menyifatkan isu KDEB menanggung kerugian berikutan pemberian air percuma seperti yang berbangkit dalam Laporan Ketua Audit Negara, sebagai suatu yang tidak sepatutnya timbul.

"Banyak juga sedang diperkatakan tentang pengurusan kewangan Negeri Selangor, dan pejabat ini ingin menyatakan perjalanan perbelanjaan telah dibuat dengan telus dan mengikut peraturan yang diperuntukan," tambahnya.

Justeru, Pejabat Menteri Besar mencabar Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Selangor, Datuk Seri Noh Omar untuk turut sama mendedahkan peruntukan yang disalurkan oleh Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) serta bagaimana Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) di Selangor diagihkan kepada rakyat Selangor.

"Sekirannya mahu meneliti akaun Negeri Selangor, Kerajaan Negeri tidak keberatan.

"Jika Dato' Menteri (Noh Omar) berani, Kerajaan Negeri akan bersama beliau membuka akaun untuk dihalusi oleh SELCAT," katanya


Sumber: TVSNEWS

Konsep 'Membawa Pejabat Ke Rumah' Pertingkat Sistem Penyampaian Berkesan

Posted: 25 Oct 2011 02:00 AM PDT

Subang Jaya, 25 OKT : Kerajaan Selangor memperkenalkan konsep 'membawa pejabat ke rumah' dalam usaha memperbaiki sistem penyampaian dan perkhidmatan kepada rakyat menggunakan teknologi ICT selaras usaha meningkatkan kualiti pentadbiran dan pengurusan kerajaan.

Justeru bagi merealisasikan hasrat ini, Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mahu perkara ini dilaksanakan di Selangor dengan langkah awal dengan pengenalan sistem digital tanah di Selangor menggantikan sistem lama yang menggunakan fail yang sudah tidak efisien.

"Pejabat tanah kita dapati tugas yang paling besar tiap-tiap negeri ialah mengurus, mentadbir dan menentukan tentang pengurusan tanah, saya dapati masalah terbesar ialah terlalu banyak fail.

Saya dapati tanah di Selangor adalah lebih dua juta, di Subang Jaya sahaja pemilik-pemilik rumah strata lebih daripada 150,000 ," katanya semasa program Bicara Tokoh di Majlis Perbandaran Subang Jaya.

Abdul Khalid menjelaskan lagi dengan penggunaan inovasi teknologi berkomputer ini merupakan usaha yang dapat menyelesaikan masalah fail-fail urusan tanah yang menimbun melambatkan urusan kepada rakyat.

Justeru dengan adanya sistem pendigitalan tanah di Selangor segala urusan akan lebih pantas dan tepat kerana pegawai yang menguruskan hal ehwal tanah mempunyai capaian yang lebih pantas sekaligus meningkatkan kualiti perkhidmatan.

"Jawapan kepada sistem rekod itu ialah teknologi yang dapat menyimpan dengan tidak menggunakan sistem berpuluh-puluh fail. Jawapannya ada maknanya kini kita sudah ada apa yang dikatakan teknologi digital di mana data dimasukkan ke dalam komputer di mana semua fail tanah dimasukkan ke dalam program dan sekarang kita boleh tahu apapun maklumat yang ada dalam enjin carian dan dapat fail itu kembali," katanya.

Menurut Abdul Khalid lagi, kini Pejabat Tanah dan Galian Selangor sedang melaksanakan sistem pendigital tanah sebanyak 1.3 juta fail dimasukkan ke dalam rekod dan kelak cip maklumat tersebut akan menggunakan komputer seperti Ipad yang mudah dibawa dan diakses di mana-mana sahaja.

"Kita sudah mulakan menunjukkan kepada orang ramai bahawa Selangor adalah negeri termaju di Malaysia," ujarnya.


Sumber: TVSNEWS

Kerajaan Selangor Komited Bela Kaum India

Posted: 25 Oct 2011 01:00 AM PDT

SHAH ALAM, 25 OKTOBER : Setiap tahun, sekitar RM5 juta diperuntukkan untuk pendidikan kaum India di samping kelulusan tanah dan pembinaan kuil berdasarkan keperluan mengikut saringan Majlis Bukan Islam yang ditubuhkan,kata Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sempena perutusan Sambutan Deepavali.

Menurut Abdul Khalid, Kerajaan Selangor sentiasa komited untuk membantu pelbagai isu berkaitan keperluan kaum India dan penganut agama Hindu, lazimnya dalam hal bantuan pendidikan dan juga kuil.

"Negara kita mempunyai sejarah yang unik dalam hal kepelbagaian agama serta kepercayaan. Sebab itu Perlembagaan Persekutuan memberi jaminan kepada semua penganut agama.

Agama Hindu merupakan satu daripada agama yang utama diamalkan di negara kita. Di Selangor, daripada sekitar 5.3 juta penduduk, 16 peratus berketurunan India dan majoritinya beragama Hindu," katanya.

Abdul Khalid juga menyeru agar semua dapat bersama saling mengenali, menghormati, memahami serta menerima persamaan dan perbezaan yang ada yang penting dalam usaha memelihara kerukunan hidup bermasyarakat.

"Saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Menyambut Hari Perayaan Deepavali kepada seluruh penganut agama Hindu, khususnya di negeri Selangor Darul Ehsan.

Semoga Deepavali kali ini menguatkan iltizam para penganut agama Hindu untuk memastikan kebaikan dan keadilan sentiasa dapat mengatasi kejahatan dan kezaliman," katanya.


Sumber: TVSNEWS

Little India Dapat Wajah Baru

Posted: 25 Oct 2011 12:00 AM PDT

KLANG 25 OKT : Little India atau lebih sinonim sebagai syurga membeli belah bagi masyarakat India tempatan dan luar bakal menarik lebih ramai pengunjung dengan pengenalan wajah baru melalui proses naiktaraf yang bakal dilaksanakan dalam masa terdekat.

Proses menaiktaraf gedung membeli belah terkemuka di Jalan Tengku Kelana itu antaranya melibatkan pembinaan pintu gerbang yang menjadi simbolik kepada Little India selain pembinaan kolam bawah tanah di kawasan berhampiran bagi mengelakkan masalah banjir.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, ia bertujuan menarik lebih ramai pengunjung khususnya pelancong luar negara bagi merancakkan lagi sektor pelancongan di negeri Selangor.

Katanya, projek yang bakal dibangunkan itu menelan kos kira-kira RM3.1 juta ringgit melalui sumbangan Unit Perancang Ekonomi Selangor (UPENS) dan Majlis Perbandaran Klang (MPK).

"Saya sangat gembira kerana rakyat Selangor dan penduduk kawasan lain mengadakan upacara besar-besaran bagi menyambut Deepavali. Ia memberi ransangan kepada saya dan wakil kerajaan negeri untuk bekerja keras demi pembangunan Selangor.

Kita (kerajaan negeri) akan menjadikan Klang sebagai bandaraya yang berkembang pesat di samping rakyatnya dapat merasai kemajuan," katanya.

Abdul Khalid berkata demikian selepas melancarkan projek pembinaan pintu gerbang Little India di samping turut mengadakan lawatan di setiap gedung membeli belah untuk bermesra dengan rakyat di kawasan itu petang semalam.

Program itu turut disertai Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Teng Chang Khim, barisan Exco Selangor, Dr Xavier Jayakumar, Rodziah Ismail, Ronnie Liu dan Dr Yaakob Sapari serta Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) dan Ahli Parlimen Selangor serta Ahli-Ahli Majlis.

Program yang mendapat kerjasama syarikat telekomunikasi Digi dan MPK ini dihadiri lebih 3,000 pengunjung yang rata-ratanya membanjiri kawasan itu untuk beramah mesra bersama Menteri Besar.

Dalam pada itu, Exco Selangor Dr Xavier Jayakumar dalam ucapannya menegaskan, Little India Klang adalah satu-satunya Little India sebenar yang wujud di Malaysia dengan menekankan nilai-nilai tradisi masyarakat India.

Menurutnya, pembinaan pintu gerbang yang bakal siap menjelang hujung tahun ini bakal meningkatkan populariti Little India selain mengangkat kawasan itu setaraf dengan kawasan membeli belah di ibu kota.

"Kita mahu bandaraya Klang kekal berish, cantik dan menarik lebih ramai orang terutamanya pelancong untuk datang ke daerah ini," jelasnya.


Sumber: TVSNEWS

Pesta Deepavali Little India Klang Meriah, Rumah-rumah Ibadat, Sekolah dan NGO Terima Bantuan Kerajaan Negeri

Posted: 24 Oct 2011 07:00 AM PDT

Klang, 24 Oktober 2011 - Grand Finale - Pesta Deepavali Little India Klang yang dianjurkan Kerajaan Negeri Selangor dengan kerjasama syarikat telekomunikasi DiGi dan Majlis Perbandaran Klang telah diadakan pada hari ini.

Pesta yang dihadiri oleh Dato' Menteri Besar, YAB Tan Sri Dato' Seri Khalid Ibrahim, YB Dr Xavier Jayakumar, barisan kepimpinan kerajaan negeri, ahli-ahli majlis perbandaran klang dan ketua-ketua komuniti setempat disambut meriah oleh orang ramai.

Berbagai-bagai acara dan pertunjukan telah diadakan untuk orang ramai menjelangnya perayaan Deepavali.

Sumbangan kerajaan negeri turut diberikan kepada penerima-penerima yang terdiri daripada wakil-wakil kuil, gereja, tokong, sekolah-sekolah tamil dan badan-badan NGO.

Berikut adalah senarai penerima peruntukan daripada Kerajaan Negeri Selangor dibawah pentadbiran Pakatan Rakyat:
 
Sekolah-sekolah Tamil

 
Kuil-kuil
Gereja-gereja


Tokong-tokong


NGO


Dan berikut adalah foto-foto pada hari tersebut:
















The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

0 ulasan
sumber :-

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Parti Rakyat Malaya

Posted: 25 Oct 2011 10:13 PM PDT

Saya cukup rasa terharu apabila menerima salam perjuangan daripada Parti Rakyat Malaysia hari ini. Saya terharu kerana parti itulah parti yang mula-mula saya sertai. Parti itulah parti yang dianggotai oleh Ayah saya, dan parti itulah penyambung perjuangan untuk kemerdekaan tanah air daripada Penjajah Inggeris.

Saya menyertai parti itu sejak saya berada di Form Two, iaitu semasa Pak Sako bertanding di kawasan Parlimen Temerloh.

Sayalah satu-satunya anak sekolah yang mengikuti Pak Sako berkempen keseluruh kawasan Parlimen Temerloh. Makan Pak Sako, makanlah saya. Tidur Pak Sako, tidurlah saya. Berjalan Pak Sako, berjalanlah saya.

Perkenalan saya dengan Pak Sako pun adalah secara yang amat mengharukan. Saya tinggal di rumah rakit bersama kawan sedarjah saya, Wan Othman Wan Abullah. Dan Pak Sako pula menyewa rumah rakit berjiran dengan saya.

Setiap malam saya dan rakan-rakan sekolah menyuruk didalam lalang dan membaling batu kearah Pak Sako setiap malam dia balik dari berkempen. Tetapi pada malam berkenaan, saya menjangkakan ternampak bayang-bayang Pak Sako yang turun ke rakit, saya pun mengambil peluang membaling batu kearahnya.

Rupa-rupanya yang turun ke rakit itu adalah orang lain. Pak Sako menyuruk didalam lalang tak jauh dari saya. Apabila saya membaling batu kearah bayang-bayang itu, Pak Sako pun berdiri dan memegang saya. Oh, sungguh takut saya pada waktu itu. Apalah yang akan dilakukan oleh Pak Sako terhadap saya.

Pak Sako tarik saya ke rakitnya, sampai di rakitnya, dia masak air dan buat air kopi, dia suruh saya minum. Dia tak bercakap apa-apa. Semasa minum tu, dia keluarkan tin biskut tawar, maka dia ambil biskut beri kepada saya, dan saya tengok dia tak marah, dia hanya senyum kepada saya.

Selepas minum, barulah dia mula bercakap kepada saya, alangkah takutnya saya pada waktu itu.

Dia tanya, "awok ni anok sape?" Saya jawab nama ayah saya, Said bin Haji Ismail, Kg Lubok Kawah. Dia tersenyum lebar. "Laa .. anok Pak We Said rupehnya, eh...ayoh awok tu, pangkat pupu koi, nape awok baling batu kat koi,"katanya.

Saya tak jawab, tapi masih sangat takut. "Dah," katanya. "Malam ni awok takyoh balik ke rakit awok, tidur sini je.., esok ikut koi gi ngai ikan kat ulu Sg Semantan ni."

Pagi-pagi esuknya Pak Sako sudah siapkan sebuah perahu dan dua batang pancing, untuk dia satu dan untuk saya satu.

Rupa-rupanya dia sangat pandai memancing. Banyak juga ikan yang kami dapat, tapi dia tak ambil seekor pun, dia beri kepada saya semuanya.

Mulai hari itu sikap saya terhadap Pak Sako sudah berubah. Dan dia secara cukup gentle ajak saya ikut dia berkempen. "Kalau nak belajor politik, ikut koi gi kempen,"katanya.

Mulai hari itu, saya ikut Pak Sako, hampir 3 bulan saya ikut dia, mula-mula saya ikut dia selepas waktu sekolah, tetapi akhirnya saya ponteng sekolah.

Didalam Pilihanraya itu, betul Pak Sako kalah, tapi dia hanya kalah lebih sedikit seribu sahaja sedangkan pada waktu itu PRM Temerloh hanya mempunyai beberapa Ranting sahaja, dia kalah kepada calon Perikatan.

Saya kembali ke sekolah bukan sebagai orang tewas tetapi sebagai yang sudah celik politik hanya diberikan penampar oleh Guru Besar dan pada hari Ithninnya saya diberikan pula public canning. Sakit penampar dan sakit kena rotan itu tidak dirasakan apa-apa dibandingkan dengan ilmu politik yang saya dapati dari Pak Sako.

PRM Temerloh bertanding setiap kali berlangsung Pilihanraya. Dan walaupun kalah, PRM meninggalkan calon PAS dengan undi yang besar.

Semasa berada didalam PRM Temerloh itulah saya mula-mula dapat bertemu dengan Ahmad Boestamam, Nazar Nong, Karam Singh, Tajudin Kahar, Hasnul Hadi, dan dapat juga bertemu dengan Dr Lee Siew Choh dari Singapura.

Mereka itu adalah pemidato-pemidato yang hebat-hebat.

Sehinggalah menjangkau tahun 1964, saya berpindah ke Kuala Lumpur kerana menyambung persekolahan saya di Maktab Mara di Jalan Othman, Petaling Jaya. Semasa di Maktab itu, saya curi-curi masa untuk pergi ke Pejabat PRM di Jalan Tuanku Abdul Rahman di hari-hari minggu dan disana dapatlah bertemu dengan pemimpin-pemimpin PRM (PSRM) dan mulai mengenali Dr Syed Husin Ali, Dato Kampo Radjo, dan Kassim Ahmad.

Kemudian saya bertugas di Jabatan Perdana Menteri, dan di hujung-hujung minggu saya mengikuti Syed Husin Ali yang sentiasanya mengadakan kursus ideologi kepada ranting-ranting PSRM di Selangor, Perak, Johor dan Pahang.

Saya masih pegang ajaran Dr Syed Husin Ali mengenai politik dan ideologi, dan saya masih yakin bahawa masyarakat terbahagi kepada kelas-kelas iaitu kelas kapitalis (kelas berjuasi), kelas berjuasi komprador, kelas berjuasi kecil, dan kelas boroh, petani dan nelayan.

Rakan didalam perjuangan adalah golongan berjuasi kecil, kelas boroh/petani/nelayan, dan apabila perjuangan kita itu masih berpegang untuk membela golongan ini, maka perjuangan kita tetap tidak menyeleweng walaupun alat yang kita gunakan kadang-kadang alat-alat yang menyeleweng.

Saya mengambil peluang belajar malam, dan lulus dengan cemerlangnya didalam perperiksaan HSC membolehkan saya masuk Universiti Malaya, tetapi tak lama saya disana kerana permohonan saya untuk mengaji di Lincoln's Inn, London juga diluluskan. Semasa di Universiti Malaya, saya terus aktif dengan PRM dan disana ramai rakan-rakan mahasiswa yang aktif termasuklah Syed Hamid Ali, Sanusi Osman, Halim Ali, Syaharom Mohd Dom, Rohana dan Rohani dan begitu ramai dari kalangan mahasiswa.

Apabila saya belajar di London, saya tidak melepaskan peluang dari meneruskan perjuangan untuk PRM. Disana saya berjumpa dengan Rahman Embong, Chua Jui Meng, Amir Dastan, Thillinathan, Rajah, Zakaria, Wong Weng Kwai, dan ramai lagi yang laiin.

Saya kembali ke tanah air untuk menjadi seorang Magistrate dan kemudian Pegawai Undang-Undang Dewan Bandaraya.

Masa inilah saya mulai menyeleweng dari perjuangan asas saya. Saya cuba kompromikan ikatan saya dengan PRM dengan mengatakan bahawa Parti Politik hanyalah sekadar alat, apa-apa parti pun boleh dimasuki asalkan prinsip kita tidak berubah.

Seorang ideologis mengatakan bahawa pandangan hidup seseorang manusia itu tidak berubah melainkan berubahnya kedudukan sosialnya. Mungkin itulah membuatkan saya menyeleweng jauh. Apa yang saya susahkan pada waktu itu. Apabila saya melangkah kepada kerja-kerja sendiri sebagai seorang peguam, pendapatan peribadi saya tak pernah jatuh dari RM30,000.00 sebulan, pendapatan itu sangat besar jika diambil kira tahun-tahun 70-an itu.

Itulah kebodohan saya. Dari satu parti ke satu parti saya cuba kompromikan kedudukan saya. Saya masuk UMNO, dan dapati UMNO tidak sesuai dengan jiwa saya. Saya masuk PAS dan dapati tak sesuai dengan jiwa saya. Saya menemui PKN/PKR yang hampir-hampir boleh mengobati jiwa ideologi yang saya pelajari dan kepada PKN/PKRlah penggantungan perjuangan saya kini.

Bagaimana pun apabila saya terpandang lambang PRM, jiwa saya tetap tersentuh, semacam ada yang tidak kena dengan tindakan saya pada hari ini. Saya berharap rakan-rakan didalam PRM dapatlah berjuang bersungguh-sungguh semoga PRM menjadi sebuah parti peringkat nasional yang kuat. Terima kasih.

Angkatan Muda Keadilan Gelang Patah, Johor Darulta'zim

0 ulasan
sumber :-

Angkatan Muda Keadilan Gelang Patah, Johor Darulta'zim


ATURCARA PROGRAM "JUMPA"

Posted: 25 Oct 2011 08:30 PM PDT

Berikut adalah aturcara program "JUMPA" yang akan berlansung pada 29hb Okt 2011 (Sabtu) nanti :-

3.00ptg - Perjumpaan dengan AJK AMK Gelang Patah

3.30ptg - Pelancaran Kempen Pendaftaran Keahlian Melalui SMS

4.15ptg - Edaran Risalah di Pekan Gelang Patah

5.15ptg - Edar Risalah & Bertemu Rakyat di Jalan Lekir, Lekiu dan Kasturi serta di Taman Damai Jaya

6.15ptg - Edar Risalah di Pasar Malam Taman Ungku Tun Aminah

Semua AJK AMK diwajibkan hadir untuk menjayakan program ini.

Setiausaha
AMK Gelang Patah

BULETIN RAKYAT

0 ulasan
sumber :-

BULETIN RAKYAT


ANAK DAN SUAMI MENTERI KANAN NAK TOLONG PENUHI SASARAN PERMINTAAN LEMBU2 MALAYSIA? ~ RAFIZI RAMLI

Posted: 26 Oct 2011 12:39 AM PDT

KEADILAN menyambut baik keputusan Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) untuk memulakan siasatan ke atas National Feedlot Corporation Sdn Bhd yang dimiliki oleh suami dan anak-anak kepada Dato' Seri Shahrizat Jalil, seorang menteri kanan dan Ketua Wanita Umno.

KEADILAN telah membawa isu ini ke perhatian rakyat sejak awal tahun 2010 lagi memandangkan kedudukan strategik projek seperti yang didakwa oleh kerajaan dan peruntukan besar yang terlibat.
Di bawah Rancangan Malaysia Ke-9, Pusat Feedlot Kebangsaan yang dimiliki dan dikendalikan oleh National Feedlot Corporation Sdn Bhd diberi status Projek Berimpak Tinggi dengan sasaran memenuhi 40% permintaan dan pengeluaran daging lembu untuk pasaran tempatan.
Pada hari Khamis, 20 Oktober 2011 satu pasukan peninjau KEADILAN yang diketuai oleh Saudara Mohd Rafizi Ramli (Pengarah Strategi) dan YB Aminuddin Harun (ADUN Sikamat) telah membuat kunjungan tidak rasmi ke Pusat Feedlot Kebangsaan seluas 5,000 ekar di Gemas untuk menentukan prestasi pencapaian pusat tersebut memenuhi sasaran yang ditetapkan.
Hasil dari temuramah dengan pekerja-pekerja, maklumat yang diperolehi adalah seperti berikut:
Jumlah lembu yang dipelihari pada satu-satu masa: Sekitar 1,000 ekor
Asal-usul lembu: Diimport dari luar negara
Anggaran sembelihan setiap hari: Sekitar 2,000 ekor
Pasaran: Hypermarket seperti Giant, Carrefour dan lain-lain
Anggaran daging lembu yang dikeluarkan sehari (dikira): 3,000 kg
Anggaran daging lembu yang dikeluarkan setahun (dikira): 900,000 kg atau 900 tan
Prestasi operasi ini perlu dibandingkan dengan sasaran yang ditetapkan memandangkan projek tersebut dikurniakan tanah kerajaan seluas 5,000 ekar di Gemas dan mendapat bantuan kewangan kerajaan berjumlah RM250 juta. Oleh itu, prestasi Pusat Feedlot Kebangsaan:
Jumlah penggunaan daging lembu Malaysia[1] setahun: 162,357 tan
% permintaan yang dicapai oleh Pusat Feedlot (dikira): 0.6%
Sasaran % permintaan yang perlu dicapai ditetapkan RMK9: 40%
Jumlah lembu yang perlu disembelih untuk mencapai sasaran: 1,500 ekor sehari
Jumlah lembu yang kini disembelih: 20 ekor sehari
Kajian awal oleh KEADILAN ini jelas menunjukkan bahawa projek ini telah gagal walaupun menelan jumlah wang rakyat yang besar dan kurniaan tanah seluas 5,000 ekar. Malah, ada petani dan penternak kecil yang mempunyai operasi yang lebih besar dan berkesan walaupun tidak mendapat apa-apa bantuan kerajaan.
Penyelidikan KEADILAN juga menunjukkan bahawa sehingga kini, komponen-komponen operasi yang lain yang diamanahkan kepada syarikat milik suami dan anak-anak Dato' Seri Shahrizat Jalil masih belum dilaksanakan walaupun mendapat peruntukan besar. Selain dari aktiviti mengimport lembu, syarikat ini juga dilantik oleh kerajaan untuk:

1.Membangunkan penternak kecil melalui konsep "penternakan satelit" untuk menggandakan pengeluaran lembu

2.Membangunkan makanan lembu berkualiti

3.Membangunkan baja dari operasi penternakan lembu

KEADILAN berpendapat bahawa isu ini perlu diberi perhatian serius kerana ia salah satu contoh utama bagaimana penyelewengan wang rakyat akibat ketirisan mempunyai kesan mendalam kepada kenaikan harga barang yang menekan rakyat.
Projek ini dilancarkan oleh kerajaan bertujuan untuk mengurangkan import makanan yang memainkan peranan utama kepada kenaikan harga barang makanan yang terpaksa ditanggung rakyat. Walau bagaimana pun, sebahagian besar dari peruntukan kepada projek-projek pertanian dan makanan untuk mengurangkan pergantungan kepada import tidak sampai dan diselewengkan sehingga mengakibatkan import makanan mencecah RM30 bilion setahun sehingga akhir 2010.
Dato' Seri Shahrizat Jalil sebagai menteri yang berkepentingan dalam projek ini dan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai bekas Menteri Pertanian dan Agro Industri yang terlibat menganugerahkan projek ini kepada rakan menteri beliau tidak boleh lagi terus berdiam diri. Rakyat memerlukan penjelasan segera mengenai kegagalan projek nasional yang menelan belanja besar ini.
Sekiranya kedua-dua mereka masih berdiam diri sehingga Isnin minggu depan, KEADILAN dan Wanita KEADILAN akan menganjurkan satu lawatan menjejaki lembu ke Pusat Feedlot Kebangsaan di Gemas untuk mendedahkan perkara ini dengan luas kepada rakyat.

YB ZURAIDA KAMARUDDIN, KETUA WANITA KEADILAN/AHLI PARLIMEN AMPANG
RAFIZI RAMLI, PENGARAH STRATEGI KEADILAN
YB AMINUDDIN HARUN, ADUN SIKAMAT, SEREMBAN
25 OKTOBER 2011

Anak Muda Kampung Nak Senang

0 ulasan
sumber :-

Anak Muda Kampung Nak Senang


Canggih sungguh Klinik di Felda N.Sembilan, Inilah 1MALAYSIA

Posted: 26 Oct 2011 12:07 AM PDT



SEBAGAI anak peneroka Felda, saya ingin mengetengahkan masalah penduduk yang menetap di Gugusan Felda Palong 4, 5 & 6, juga masyarakat Felda Palong 1, 2 & 3 untuk mendapatkan rawatan yang terbaik di satu-satunya klinik kesihatan kerajaan yang ada di Pusat Bandar Palong 4, 5 & 6 dalam Daerah Jempol.

Jika terpaksa menunggu giliran yang terlalu lama itu adalah lumrah apabila kita berurusan bukan sahaja di klinik kesihatan kerajaan, malah di Klinik Desa, Klinik 1Malaysia dan hospital kerajaan begitulah resamnya.

Tetapi saya kecewa dengan kualiti perkhidmatan yang disediakan di Klinik Kesihatan Palong. Ada golongan warga emas, ibu mengandung, kanak-kanak kecil dan pelajar sekolah terpaksa sama-sama menunggu terlalu lama di Unit Pendaftaran dan Pesakit Luar sedangkan mereka berada di klinik sejak pukul 7.30 pagi lagi.

Ada pesakit yang tertidur di kerusi menunggu. Mereka datang bukan untuk bersuka ria tetapi mereka sakit.

Ada ibu bapa terpaksa balik kerana tidak tahan menunggu terlalu lama. Saya juga percaya ada pesakit balik akan pergi mendapatkan rawatan di klinik swasta di kawasan berhampiran antaranya Pekan Gemas, Pekan Rompin dan Pekan Bahau.

Masalah menunggu terlalu lama adalah lumrah tetapi kenapa tiada pelan tindakan atau langkah yang wajar diambil? Perkara ini sudah lama berlaku.

Contohnya di kaunter pendaftaran, pegawai itulah mencari kad pesakit, beliau jugalah yang memanggil pesakit dan beliau jugalah yang mendaftarkan pesakit.

Sesekali beliau turut menjadi operator telefon. Kesudahannya nombor giliran tidak juga dipanggil. Kalau dipanggil sekalipun mengambil masa terlalu lama.

Diharap Pengarah Kesihatan Negeri Sembilan dan Pegawai Kesihatan Daerah Jempol lebih kerap datang melawat di klinik kesihatan dalam Negeri Sembilan ini.


ANAK FELDA - Kecewa khidmat Klinik Felda Palong
PALONG 4,
Negeri Sembilan

Utusan Malaysia 26 Okt 2011

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1026&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_05.htm

ANGKATAN MUDA keADILan CABANG PARIT SULONG

0 ulasan
sumber :-

ANGKATAN MUDA keADILan CABANG PARIT SULONG


LAPORAN AUDIT : MEMBUKTIKAN PR MENTADBIR PULAU PINANG LEBIH BAIK DARI BN

Posted: 25 Oct 2011 09:09 PM PDT




















Mengikut Laporan Ketua Audit Negara 2010, kedudukan kewangan negeri Pulau Pinang yang diperintah oleh kerajaan Pakatan Rakyat di bawah ketua Menteri Lim Guan Eng telah bertambah baik dari 2009 hingga 2010.

Laporan Audit berkenaan mendedahkan semua petunjuk kewangan di negeri ini telah meningkat pada tahun lepas.

Kumpulan Wang Disatukan Negeri telah meningkat RM29.28 juta atau 2.7% kepada RM1.13 bilion.

Manakala baki Akaun Hasil Disatukan telah juga meningkat RM33.54 juta atau 6.2% sehingga mencapai RM572.49 juta


Hasil yang dikutip pada tahun 2010 telah meningkat sebanyak RM34.19 juta atau 9.1% kepada RM410.70 berbanding dengan 2009, RM376.51 juta.

Aset negeri yang terdiri daripada wang tunai dan pelaburan meningkat RM29.28 juta atau 2.7% kepada RM1.13 bilion (RM1.10 bilion pada tahun 2009)

Sementara itu, beberapa hari sebelum Laporan Audit 2010 dikeluarkan, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng telah membentang Bajet 2012 yang mencatat defisit RM213.71 juta walaupun kerajaan negeri Pulau Pinang mempunyai Simpanan Terkumpul Negeri sebanyak RM572.49 juta, sehingga Disember 2010.

Ketika membentangkan Bajet 2012, berkata berkata belanjawan defisit tahun ini dijangka tidak akan melibatkan kepada pengurangan yang drastik kepada jumlah Simpanan Terkumpul Negeri.

"Sungguhpun defisit sebanyak RM107.78 juta telah dijangka dalam bajet tahun semasa 2011, namun dijangka kerajaan negeri masih berupaya mencatatkan lebihan iaitu untuk empat tahun berturut-turut," ujarnya di Dewan Undangan Negeri (Dun) Pulau Pinang, Georgetown.

Beliau berkata, kira-kira RM600.47 juta atau 95.29 peratus hutang kerajaan negeri berjaya dilangsaikan sejak Mac 2008 dan baki semasa hutang kerajaan negeri ialah RM29.66 juta sahaja.

Baki hutang semasa ini adalah meliputi RM27.51 juta untuk 11 Projek Perumahan Awam Kos Rendah (PAKR) dan RM2.15 juta bagi projek 'Indoor Archade & Seafood Centre di Batu Kawan.

"Dengan kata lain, Pulau Pinang mencatatkan pengurangan hutang RM600.47 juta ataupun 95.29 peratus dalam tiga setengah tahun ini; iaitu kadar yang paling cemerlang dia antara semua negeri di Malaysia," ujar beliau.

Laporan Ketua Audit Negara mengenai Pulau Pinang

LAPORAN AUDIT MALAYSIA YANG TV3 LUPA NAK SAMPAIKAN

Posted: 25 Oct 2011 08:41 PM PDT


Laporan Audit Malaysia Yang TV3 Lupa Nak Sampaikan apabila hanya rupanya di dalam Malaysia ini hanya 3 buah negeri sahaja yang diaudit iaitu Kelantan, P.Pinang, dan Selangor di burukan oleh tv 3, sedangkan perkara yang lagi penting dari itu mereka tidak sampaikan kepada rakyat Malaysia.

1- Kerajaan didesak perjelas projek lembu RM250j Kerajaan diminta menjelaskan kegagalan projek RM250 juta Pusat Feedlot Kebangsaaan yang dikaitkan dengan seorang menteri Umno yang dikatakan gagal walaupun menelan belanja besar.

2- RM770,000 untuk bekalkan elektrik kepada satu rumah Tenaga Nasional Berhad (TNB) membelanjakan RM770,000 untuk membekalkan tenaga elektrik kepada sebuah rumah di bawah Projek Bekalan Elektrik Luar Bandar (BELB), dedah Laporan Ketua Audit Negara.

3- Audit: Projek komputer sekolah di Sabah gagal Projek makmal komputer sekolah harian di Sabah yang bernilai RM160.74 juta yang bertujuan membina bangunan, membekalkan dan pemasangan perabot dan peralatan ICT didapati telah gagal mencapai objektifnya, dedah Laporan Ketua Audit Negara 2010.

4- Kem tentera RM214 juta tak lengkap tapi mulai rosak Projek pembinaan Kem Muara Tuang, Sarawak yang selesai pada Februari tahun lalu, masih belum lengkap dan beberapa kecacatan serta kepincangan mula terserlah, kata Laporan Ketua Audit Negara 2010.

5- Audit: Lebuhraya Senai-Desaru gagal ujian jalan Laporan Ketua Audit Negara 2010, berhubung pengauditan Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) mendapati beberapa kontraktor telah membina lebuhraya Senai-Desaru di beberapa bahagian dengan turapan Dense Bituminous Macadam (DBM) yang kurang daripada ketebalan minimum 95 mm.

6- Harga binokular 'zoom' 29 kali lebih tinggi Jabatan Taman Laut Malaysia (JTLM) membelanjakan RM56,350 bagi sepasang 'binokular marin' atau teropong visi malam, 29 kali lebih tinggi daripada harga pasaran bernilai RM1,940, dedah Laporan Ketua Audit 2010.

7- Keuntungan syarikat dikuasai kerajaan susut Empat puluh peratus daripada syarikat-syarikat yang dikawal oleh Kementerian Kewangan – atau 19 daripada 47 syarikat-syarikat seumpama ini mengalami kerugian pada tahun 2009, menurut Laporan Ketua Audit Negara 2010.

8- Menteri dicabar jelas RM110 juta untuk petani PKR Selangor mencabar Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar memberi penjelasan berhubung ketirisan peruntukan RM110 juta untuk diberikan petani, seperti dinyatakan dalam Laporan Audit Negara.

9- Mara ditegur beli peralatan pada harga tinggi Di sebalik membelanjakan peruntukan RM54 juta untuk menyediakan kursus latihan bagi golongan miskin tegar, Majlis Amanah Rakyat (MARA) membelanjakan wang untuk mendapatkan peralatan tertentu – seratus peratus lebih tinggi berbanding harga pasaran.

10-MSN 'perkudakan' peruntukan RM5.66 juta Lapan belas daripada 23 kuda baka khas yang dibeli oleh Majlis Sukan Negara (MSN) untuk menyertai pertandingan ekuestrian dan sukan lasak terpaksa diagihkan kepada pelbagai jabatan kerajaan kerana kuda-kuda yang dibeli pada 2008 itu gagal memenuhi kriteria yang ditetapkan oleh Persekutuan Ekuestrian Antarabangsa atau Federation Equestre Internationale.

Ternyata dan telah terbukti Bulitin Utama TV3 Memanglah Aset Dan Tunggangan Kerajaan BN, Ia Tidak Sesuai Lagi Di Boikot, Sepatutnya Peperanagan Psychology Patut Dilancarkan, Diatas Sikap Berat Sebelah dan Tidak Bertangungjawap Mereka.

KITA SEMUA MEMANG PATUT BOIKOT BULITIN UTAMA TV3.

BARANG AUDIT 1 MALAYSIA

Posted: 25 Oct 2011 05:06 AM PDT

Really Barangan Audit 1 Malaysia yang dibelanjakan kerajaan Malaysia amat menunjukan tanformasi Gagasan Satu Malaysia begitu produktif. Perbelanjaan yang amat menjimatkan dan memberi keutamaan kepada Rakyat Satu Malaysia.

Berikut adalah beberapa barang yang di maksudkan.

sumber dari keadilandaily

Jika kita perhatikan harga dari graf di atas, sepatutnya barangan yang digunakan mestilah lebih baik dan benda benda yang dibeli boleh memudahkan pekerja dari sektor awam menjalankan pekerjaan mereka dengan lebih produktif dan baik.

Akan tetapi, kerajaan Malaysia mungkin tidak bijak dalam merunding harga, sehinggakan mereka diperBODOHkan dengan baik oleh syarikat syarikat yang mengeluarkan barangan tersebut.

Antara barang barang yang mereka beli dalam harga pasaran:

Harga 1 Malaysia RM 11,845.00

Harga Sebenar Paling Mahal RM 3,428.00

Jimat RM 8,417.00

(Spek asal tak diberi, jadi saya search Spek yang tercanggih dan bersesuaian dalam pasaran)

Harga 1 Malaysia RM 16,100.00

Harga Sebenar Paling Mahal RM 2182.00

Jimat RM 13, 918.00

( Spek asal tak diberi, jadi saya search Spek yang tercanggih dan bersesuaian dalam pasaran)

Harga 1 Malaysia RM 47,725.00

Harga Sebenar Paling Mahal RM 8,225.00

Jimat RM 39,470.00

( Spek asal tak diberi, jadi saya search binoculars yang canggih dan bersesuaian dalam pasaran)

Harga 1 Malaysia RM 56, 350.00

Harga Sebenar Paling Mahal RM 8,140.00

Jimat RM 48,210.00

( Spek asal tak diberi, jadi saya search Spek yang tercanggih dan bersesuaian dalam pasaran)

Harga 1 Malaysia RM 4323.00

Harga Sebenar Paling Mahal RM1561.00

Jimat RM 2763.00

Terima Kasih kepada KERAJAAN BN/UMNO kerana berjimat semasa membeli....

Pimpinan

Angkatan Muda

Cabang