Rabu, 21 September 2011

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Alkisah Ketuanan Melayu,Apa Nasib Kg.Bharu Kuala Lumpur

Posted: 21 Sep 2011 05:32 PM PDT

Merdeka Review

Parlimen Malaysia akan kembali bersidang mulai 3 Oktober 2011 sehingga 1 Disember 2011. Seperti biasa sidang Parlimen kali ini akan menjadi tumpuan khasnya kerana Menteri Kewangan Malaysia merangkap Perdana Menteri akan membentangkan Belanjawan 2012. Dalam keasyikan rakyat ternanti-nanti dan tertunggu-tunggu apakah bentuk Belanjawan yang akan dibentangkan nanti, suatu pihak yang lain tidak boleh leka dan alpa dengan nasib mereka. Pihak yang dimaksudkan ini ialah para pemilik dan pewaris tanah Kg. Bharu Kuala Lumpur.

Sidang Parlimen kali ini merupakan sidang keempat di mana Rang Undang-Undang Perbadanan Pembangunan Kg. Bharu 2010 (RUU PPKB 2010) hendak dibahaskan dan diluluskan di Dewan Rakyat. Bermula niat Kerajaan melalui Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar (KWPKB) membentangkan RUU PPKB 2010 untuk bacaan kali pertama pada sidang Disember 2010 hingga sidang Oktober nanti, RUU PPKB 2010 ini menjadi gunting dalam lipatan kepada para pemilik dan pewaris tanah Kg. Bharu. Mereka sentiasa dalam dilema atas status tanah mereka samada akan diambil alih oleh Kerajaan atas tujuan pembangunan semula atau sebaliknya.

Sejak dibacakan kali pertama pada Disember 2010, RUU PPKB 2010 ini telah mendapat tentangan hebat daripada para pemilik dan pewaris tanah. Pusat Khidmat Wakil Rakyat (PKWR) Parlimen Titiwangsa di bawah naungan Ahli Parlimen Titiwangsa ketika itu Allahyarhamuha Dr. Lo'lo' Hj Ghazali (gambar kanan) dengan penuh tanggungjawab telah menubuhkan Sekretariat Pembangunan Kg. Bharu (SPKB) yang bertujuan mengkaji, membantu dan memberikan penerangan kepada pemilik dan pewaris tanah. Sebanyak enam program taklimat telah berjaya diadakan. Salinan RUU PPKB 2010 telah diedarkan kepada para pemilik dan pewaris tanah. Penerangan demi penerangan telah membuka mata mereka tentang beberapa peruntukan RUU PPKB 2010 yang jelas rakus dan tidak menghormati hak pemilik dan pewaris tanah.

Antaranya Keanggotaan Perbadanan yang semuanya dilantik oleh Menteri. Majlis Penasihat yang ditubuhkan juga tidak mempunyai sebarang kuasa kerana nasihat Majlis ini tidak mengikat Perbadanan. Malah anggota Majlis Penasihat juga adalah lantikan Menteri. Kuasa Perbadanan yang tidak terhad sehinggakan tidak boleh dicabar di mana-mana Mahkamah. Yang paling tidak dapat diterima ialah pembubaran Enakmen Tanah Pertanian Melayu atau Malay Agricultural Settlement Rules 1950

Ekoran tentangan hebat tersebut, cadangan bacaan kali kedua pada sidang Parlimen Mac 2011 telah ditangguh ke sidang Jun 2011. Dalam masa yang sama Kementerian telah cuba berlembut dengan memberikan pelbagai kata-kata dan janji manis kepada para pemilik dan pewaris tanah. RUU PPKB 2010 yang asal yang dibentangkan telah ditolak oleh para pemilik dan pewaris tanah. Mereka dengan jelas mengambil tindakan menolak RUU PPKB 2010 tersebut dengan menaikkan kain-kain rentang menyatakan hasrat hati mereka. Hasilnya Kementerian terpaksa memanggil NGO-NGO yang berkepentingan untuk mengolah semula RUU PPKB 2010 untuk disesuaikan dengan hasrat para pemilik dan pewaris tanah. Hasilnya Kementerian telah mengeluarkan suatu deraf pindaan kepada RUU PPKB 2010.

Penelitian terhadap deraf pindaan tersebut amat jelas menunjukkan KWPKB cuba memanipulasi para pemilik dan pewaris tanah. KWPKB nampaknya cuba berkomplot dengan beberapa NGO yang kononnya berkepentingan di Kg. Bharu sedangkan mereka hanya mempunyai kepentingan peribadi semata-mata. Deraf pindaan RUU PPKB 2010 tidak meminda RUU PPKB 2010 yang asal sebaliknya hanya bercadang dipinda di peringkat Jawatankuasa Dewan Rakyat. Ini bermaksud cadangan pindaan tersebut hanya akan dibuat setelah RUU PPKB 2010 yang asal telah dibahas dan diluluskan. Setelah diluluskan pada bacaan kedua dan ketiga maka semasa peringkat Jawatankuasa pindaan tersebut boleh tidak dibentangkan. Apa jaminan cadangan pindaan tersebut akan dibuat? TIADA. Selain daripada cadangan di peringkat Jawatankuasa, cadangan pindaan juga tidak menyeluruh dan masih mempunyai peruntukan-peruntukan yang tidak mengambilkira hak dan kepentingan pemilik dan pewaris tanah.

Keanggotaan Perbadanan masih atas lantikan penuh Menteri. Perbadanan juga masih bertanggungjawab kepada Menteri. Akta Pengambilan Tanah 1960 masih boleh digunapakai dalam proses pengambilan tanah. Nasihat Majlis Penasihat hanya akan diambilkira jika bersesuaian. Malah cadangan pindaan tersebut juga menimbulkan lebih banyak persoalan daripada penambahbaikan. Peruntukkan pembubaran Lembaga Pentadbiran MAS dan enakmen Mas dicadangkan ditarikbalik. Cadangan ini jelas akan menimbulkan konflik di Kg. Bharu kerana akan mewujudkan dua entiti pentadbiran yang mempunyai fungsi yang sama. Kenapa perlu Perbadanan jika Lembaga Pentadbiran MAS mempunyai kuasa yang sama malah sudah berpengalaman mentadbir Kg. Bharu selama 111 tahun?

Jun 2011 Kementerian Wilayah Persekutuan dengan kerjasama Lembaga MAS dan NGO-NGO telah mengadakan siri penerangan kepada para pemilik dan pewaris tanah berkaitan cadangan pindaan tersebut. Dalam program-program penerangan tersebut juga, Kementerian telah mengedarkan “borang” yang kononnya akan dijadikan “referendum rakyat” yang akan menentukan samada RUU PPKB 2010 akan diteruskan atau sebaliknya. Menteri Wilayah Persekutuan, Senator Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin juga dengan konsisten menyatakan pada 11 Jun 2011 selepas Persidangan Perwakilan UMNO Titiwangsa bahawa hasil referendum tersebut akan menjadi penanda aras samada RUU PPKB 2010 akan diteruskan atau sebaliknya. Hasil referendum akan dibentangkan kepada Jemaah Menteri untuk keputusan seterusnya. Setiausaha Lembaga Pentadbiran MAS, Shamsuri Suradi juga menyatakan hal yang sama malah memaklumkan bahawa sehingga akhir Jun 2011 hanya sekitar 30% borang referendum yang diterima daripada pemilik dan pewaris tanah. 30% tersebut tidak dinyatakan setuju atau membantah.

Terbaru pada 17 September 2011 Menteri Wilayah Persekutuan Senator Raja Nong Chik (gambar kanan) telah mengeluarkan kenyataan semasa Majlis Sambutan Merdeka Raya UMNO Titiwangsa di Kg. Bharu bahawa RUU PPKB 2010 akan diteruskan bacaan kedua semasa sesi Parlimen Oktober 2011. Kenyataan ini jelas menunjukkan sikap tidak amanah, mungkir janji, angkuh, bongkak dan penuh manipulasi. Suatu ketika mereka berjanji akan mengikut majoriti, mengikut hasil referendum dan mengambilkira suara pemilik tanah. Sekarang mereka sudah tidak kenal siapa asalkan matlamat asal mereka tercapai. Matlamatnya tanah Kg. Bharu hendaklah dibangunkan mengikut citarasa mereka atas kepentingan mereka. Mana hasil referendum? Apakah keputusan referendum? Adakah majoriti bersetuju atau sebaliknya? Adakah hasil referendum dibentangkan kepada pemilik tanah dan seterusnya kepada Jemaah Menteri? Apakah pula keputusan Jemaah Menteri hasil referendum pemilik dan pewaris tanah? Semua 4000 pemilik dan pewaris tanah tertunggu-tungu apakah keputusannya.

Kg. Bharu Kuala Lumpur merupakan satu-satunya tanah milik orang Melayu di tengah kepesatan segitiga emas Kuala Lumpur. Para pemilik dan pewaris tanah tidak menolak pembangunan tanah mereka tetapi setiap perancangan dan pembangunan hendaklah mengambilkira hak dan kepentingan mereka bukannya orang lain. Mereka mahu hak mereka sebagai pemilik dan pewaris tanah tersebut dipertahankan.

Pembinaan Projek MRT yang melibatkan pengambilan tanah secara besar-besaran baru-baru ini jelas menunjukkan bagaimana Kerajaan berurusan dan melayan pihak-pihak yang berkepentingan. Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) yang mengendalikan Projek MRT telah mengambil keputusan untuk mengambil alih tanah di sekitar Jalan Sultan untuk tujuan pembinaan MRT tersebut. Keputusan itu telah mendapat bantahan keras daripada pemilik bangunan dan peniaga-peniaga di sekitar Jalan Sultan dan Jalan Petaling atas alasan pembinaan boleh menghakis dan memupuskan bangunan warisan sejarah dan tempat pelancongan. Hasil bantahan mereka SPAD telah berlembut dan berjanji tidak akan mengambil alih secara total.

Cuba bandingkan kejadian di Jalan Sultan dengan cadangan pembangunan Kg. Bharu. Jelas terdapat dua layanan berbeza ke atas rakyat berkepentingan. Atas desakan dan bantahan segolongan di sana (Jalan Sultan) Kerajaan berlembut dan mengundur setapak tetapi atas desakan dan bantahan di sini (Kg. Bharu) Kerajaan tidak endah! DI SANA PERTAHAN DI SINI REMBAT!

*Zulhazmi Shariff ialah Penasihat Undang-Undang, Sekretariat Pembangunan Kg. Bharu, Pusat Khidmat wakil Rakyat Parlimen P119 Titiwangsa.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Program Salam Aidilfitri Dato’ Seri Anwar Ibrahim di Terengganu

Posted: 21 Sep 2011 05:24 PM PDT

23 September 2011 (Jumaat)

Program 1) 9.00 – 12.00 Malam – Salam Aidilfitri di Setiu

Lokasi: PASTI Kampong Banggol, Permaisuri, Setiu

Penceramah:

1) YB Dato' Seri Anwar Ibrahim

2) YB Azan Ismail

3) YB Syed Azman Syed Ahmad

4) YBhg Ustaz Fauzi Muda

5) Sdr Rafizi Ramli

Program 2) 9.00 – 12.00 Malam – Salam Aidilfitri di Kuala Nerus

Lokasi: Padang Bola, Batu 6, Kuala Nerus

Penceramah:

1) YB Dato' Seri Anwar Ibrahim

2) YB Abdul Wahid Endut

3) YB Azan Ismail

4) YB Dr Alias Abdul Razak

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Pakatan Setuju Sertai JK Khas Reformasi Pilihanraya

Posted: 21 Sep 2011 05:19 PM PDT

Malaysiakini


Pakatan Rakyat bersetuju untuk menyertai jawatankuasa khas parlimen untuk menambah baik proses pilihan raya.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, wakil daripada PAS, PKR dan DAP akan diberi mandat untuk membawa pandangan Pakatan ke dalam jawatankuasa terpilih itu.

Wakil berkenaan juga akan menyertai jawatankuasa tersebut bagi melihat sama ada usaha tersebut hanyalah satu helah untuk melengahkan reformasi pilihan raya, katanya.
Anwar yang juga ketua umum PKR mengumumkan perkara itu selepas mesyuarat Pakatan Rakyat di Kuala Lumpur hari ini.

“Pendekatan kita adalah menuntut supaya adanya pilihan raya bersih dengan reformasi keseluruhan proses dan pelaksanaan.

“Ini kita akan tegaskan dan wakil-wakil kita diberi mandat penuh untuk pastikan jawatankuasa terpilih ini bukan satu helah untuk melengahkan proses reform pilihan raya,” katanya dalam satu sidang media lewat petang ini.

Tambahnya, Pakatan tidak mahu jika pilihan raya diadakan sebelum jawatankuasa itu selesai menjalankan tugasnya.

“Pada peringkat ini kita mengambil pendekatan terbuka, memberi kerjasama penuh bagi menyegerakan rundingan dengan mandat yang dikemukakan selama ini oleh BERSIH dan juga pendirian pakatan rakyat,” katanya lagi.

Ketika ditanya, Anwar berkata Pakatan menyerahkan kepada parti masing-masing untuk menamakan wakil ke dalam jawatankuasa tersebut.

Jawatankuasa berkenaan akan dianggotai empat wakil BN, tiga wakil Pakatan, seorang wakil bebas dan akan dipengerusikan menteri.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Dilema Pemimpin UMNO

Posted: 21 Sep 2011 03:26 AM PDT

Malaysia Chronicle

Retak mula kelihatan dalam Umno dan Barisan Nasional (BN) sedang pemimpinnya menghadapi tekanan dengan spekulasi pilihan raya umum yang bakal dilangsungkan tidak lama lagi seiring dengan serangan habis-habisan terhadap Anwar Ibrahim yang sedang berlaku kini.

Mereka sedang menucuk-nucuk pemimpin PKR yang berkarisma dan pemimpin Pakatan Rakyat, yang masih lagi dianggap sebagai ancaman utama UMNO dan BN dalam pilihan raya akan datang, justeru mereka ingin melihat golongan ini dikeluarkan dari persada politik negara dengan apa jua kos.

Kebimbangan mereka dilihat berasas memandangkan kedudukan Anwar dalam Pakatan masih kukuh dan tidak goyah dalam gabungan pembangkang itu sekalipun pelbagai ujian dan seksaan keatasnya, terutamanya perbicaraan kes liwat yang terpaksa dihadapi oleh ahli politik yang berusia 64-tahun itu.

Dengan perbicaraan yang hampir sampai ke penutup, pengkritik beliau semakin lantang menuduh bahawa beliau bersalah. Sudah ada beberapa orang ahli parlimen dan bekas pembantu Anwar yang menawarkan diri untuk menjadi saksi-saksi pendakwaan dalam perbicaraan kes liwat beliau. Ini berikutan kejayaan pasukan pembelaan Anwar memanggil 15 orang, termasuk Perdana Menteri dan isterinya, sebagai saksi dalam perbicaraan itu.

Mereka ini dengan agenda politik tersendiri, mengasah pisau mereka untuk saling mengalahkan antara satu sama lain dalam menilai watak Anwar dan kredibiliti beliau dalam apa yang para penganalisis sifatkan sebagai tindakan terdesak dalam konspirasi politik yang dilancarkan terhadap pemimpin Pakatan Rakyat itu .

Pendedahan daripada perbicaraan

Musuh politik Anwar, bagaimanapun, nampaknya telah terperangkap dengan keterangan dalam perbicaraan kes liwat terutamanya bukti DNA yang meragukan dalam usaha pihak pendakwaan melumpuhkan pemimpin PKR itu. Pasukan pendakwaan yakin strateginya mereka berjaya selepas enggan mendedahkan bahan-bahan yang dianggap oleh pasukan pembelaan Anwar sebagai penting untuk pembelaan. Ini termasuk senarai saksi, nota klinikal doktor dari Hospital Kuala Lumpur, kenyataan saksi dan sampel forensik untuk pemeriksaan dan pengesahan secara bebas.

Sampel DNA tersebut telah memihak kepada Anwar. Pakar perunding molekul genetik Dr Brian Leslie McDonald memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bahawa sampel yang diambil daripada Mohd Saiful Bukhari Azlan berkemungkinan telah tercemar sebelum dihantar untuk analisis.

Beliau menyuarakan secara terang-terangan kesalahan dalam tatacara dalam mendapatkan swab dan ketidaksamaan cara ahli kimia kerajaan Dr Seah Lay Hong dalam penlabelan dua botol yang mengandungi swab yang diambil dari Saiful untuk analisis DNA. Dr McDonald mengatakan bahawa bukanlah satu pilihan untuk ahli sains membuat anggapan terhadap tarikh, sambil menambah ia “suatu kesalahan yang boleh menyebabkan pemecatan”.

Seorang lagi saksi, Profesor Madya Dr David Lawrence Noel Well, memberi keterangan bahawa adalah jarang untuk mendapatkan sampel sperma pada swab dubur yang diambil 65 jam selepas hubungan seks. Pakar forensik Australia, ketua Perubatan Forensik di Institut Perubatan Forensik Victoria berkata bahawa dalam pengalaman beliau, sangat rendah kebarangkalian untuk mendapatkan hasil yang positif jika spesimen itu diambil selepas 65 jam.

Dengan percubaan yang menemui kegagalan serta tidak mengikut skrip Barisan Nasional, kongcu-kongcu Umno melakukan serangan terhadap Anwar dan Pakatan tanpa henti melalui media-dikawal BN dengan memutarkan propaganda sebagai samaran kepada kegagalan kepimpinan mereka.

Dilema pemimpin-pemimpin Umno

Walau bagaimanapun, serangan tidak berhenti-henti telah menimbulkan persoalan di kalangan sesetengah orang BN jika kepimpinan Umno telah kehabisan idea dalam merangka pelan untuk pilihan raya umum ke-13 yang semakin hampir. Beberapa orang telah secara terbuka menyatakan kekecewaan terhadap Umno yang dikatakan mempunyai agenda yang salah dengan memberi tumpuan kepada kempen menyerang Anwar semata-mata dan membuang masa.

Ada juga yang membuat spekulasi bahawa ini adalah helah pemimpin-pemimpin Umno untuk menghilangkan semangat dan memusnahkan PKR yang mempunyai ramai ahli yang merupakan bekas ahli UMNO. Mereka merasakan serangan Umno terhadap Anwar akan menghilangkan semangat ahli-ahli PKR seraya berpatah balik kepada Umno. Strategi ini tidak dikongsi oleh parti komponen BN lain yang merasakan bahawa perkara-perkara yang lebih penting, terutamanya berkaitan ekonomi dan isu-isu utama lain telah dikompromikan dalam usaha Umno untuk menghapuskan Anwar dan parti PKR beliau.

Penganalisis melihat kepimpinan Umno yang sering menghentam Anwar sebagai manifestasi persaingan peribadi antara Perdana Menteri dan Ketua Pembangkang itu, yang pernah bersama-sama melalui zaman mereka dalam Umno dan Kabinet BN persekutuan. Najib menyedari potensi Anwar untuk merangsang akar umbi dalam PKR dan Pakatan, dan merasakan bahawa Anwar akan kekal menjadi ancaman utama kerana sifat berkarismatik beliau bukan sahaja untuk BN pada pilihan raya akan datang tetapi juga sebagai seorang pemimpin Melayu.

Mereka berkata langkah oleh pasukan pembelaan Anwar membuat permohonan sepina ke atas Najib dan isterinya Rosmah Mansor untuk memberi keterangan dalam perbicaraan kes liwat telah benar-benar mencabar Presiden Umno itu dan beliau akan lakukan apa sahaja untuk menyekat apa-apa pengaruh politik. Orang dalaman Umno berkata, terdapat kebimbangan dikalangan peringkat tertinggi parti dan berkemungkinan perbicaraan terhadap Najib akan memberi kesan negatif kepada calon-calon mereka pada pilihan raya akan datang.

Orang dalaman Umno juga berkata bahawa obsesi Najib terhadap Anwar menyebabkan mereka-mereka yang lain dalam BN kecewa kerana mereka lebih ingin melihat beliau fokus kepada isu-isu yang lebih penting dalam ekonomi seperti pengangguran,inflasi, kenaikan harga, penghijrahan professional keluar negara, rasuah besar-besaran dan dasar kerajaan yang dianggap tidak adil.

BN menghadapi prospek yang samar

Terdapat spekulasi bahawa prospek BN pada pilihan raya umum akan datang semakin malap dari hari ke hari dengan percanggahan dalaman parti dalam menangani isu-isu yang dihadapi negara. Ramai merasakan bahawa ‘tsunami politik’ boleh berlaku dan mengakhiri zaman BN dan pemimpin-pemimpin Umno.

Sesetengah pemimpin Umno berani memberitahu Najib untuk menimbang semula strategi beliau terhadap Anwar, yang masih dilihat sebagai gam yang mengikat Pakatan Rakyat dan satu-satunya pemimpin Melayu yang boleh dipercayai; masih berprinsip dan berintegriti terutamanya dengan kekurangan pemikir dalam Umno. Prospek Anwar dipenjarakan dalam perbicaraan kes liwat boleh mencetuskan tindak balas yang lebih besar bukan sahaja dalam Umno tetapi BN secara keseluruhannya. Mereka telah secara terbuka mempertikaikan prospek memenjarakan Anwar yang dilihat boleh mencetuskan rasa marah rakyat seperti episod ‘Mata hitam Anwar’ terutamanya di kalangan belia justeru memusnahkan prospek politik BN.

Perkembangan politik di negara ini telah memerangkap BN dan pemimpin Umno dalam arus kegelinciran dan kredibiliti Najib dan Umno semakin menipis selepas perhimpunan Bersih baru-baru ini dan episod pertikaian jajahan Inggeris terhadap Tanah Melayu yang telah meninggalkan ramai tertanya-tanya jika kepimpinan BN akan lumpuh dalam pilihan raya umum akan datang.

Selepas kesilapan dalam menangani Bersih, Najib akhirnya bersetuju dengan beberapa tuntutan mereka dan juga bersetuju untuk menubuhkan sebuah jawatankuasa parlimen untuk mengkaji reformasi pilihan raya. Ada dikalangan pemimpin parti komponen BN merasakan bahawa Najib telah menjejaskan BN kerana terlalu mengikut telunjuk Umno apabila gagal untuk menangani Bersih dengan betul. Ia rata-rata dianggap sebagai kesilapan besar oleh pengkritik Perdana Menteri dan menghantar isyarat yang salah kepada rakyat.

Pemerhati politik merasakan bahawa Najib boleh menghadapi kegagalan besar dalam politik sekiranya Anwar didapati bersalah dalam kes liwat dan dipenjarakan. Penahanan pemimpin Pakatan itu akan dilihat oleh rakyat sebagai helah kotor dalam kempen memburuk-burukkan BN dan ini dan boleh diterjemahkan kepada kehilangan undi untuk UMNO dan BN. Ia juga boleh bertukar sebagai simpati yang meningkat untuk Anwar. Akibatnya mereka akan melangkaui politik perkauman dan berharap agar pemimpin-pemimpin Pakatan akan bisa menyematkan harapan mereka untuk tsunami politik yang akan datang.

Fokus pada perbicaraan

Semua mata sekarang fokus kepada perbicaraan kes liwat Anwar dan bagaimana ia akan dimainkan. Ini mendorong beberapa pemimpin Umno untuk memberi tekanan kepada Najib untuk mengadakan pilihan raya yang awal untuk membendung kejatuhan, sementara itu, yang lain lebih suka Anwar berada dalam penjara dan apa yang mereka harapkan adalah supaya merka dapat merompak Pakatan daripada pemimpin yang boleh membawa mereka kepada kemenangan.

Penganalisis politik berkata Najib kini condong memihak kepada senario ke dua kerana ini akan memberikan dia masa untuk menguasai semula parti dan secepat mungkin melakukan reformasi dalam pilihan raya, dalam bentuk apa sahaja, untuk mengelakkan sebarang tindak balas atau tuntutan kempen kotor. Lebih penting lagi, dengan prospek ekonomi global yang menurun, Perdana Menteri ingin melihat hasil awal daripada program transformasi kerajaan yang beliau rencanakan. Ada juga yang melihat keadaan ekonomi memainkan peranan penting dalam apa-apa keputusan Perdana Menteri dalam menetapkan tarikh untuk pilihan raya umum ke-13.

Walau bagaimanapun, nasib Anwar dikaitkan dengan Najib. dengan mempercepatkan pilihan raya umum sebelum perbicaraan Anwar berakhir menunjukkan kepada pengkritik Najib bahawa Perdana Menteri sedang panik dan cuba untuk memulihkan apa-apa kerosakan dari segi politik hasil daripada perbicaraan itu. Senario alternatif adalah lebih menakutkan kerana memenjarakan Anwar boleh menimbulkan bantahan keras di dalam dan diluar negara, malah BN dan Umno mungkin tidak akan dapat pulih sebelum pilihan raya umum ke-13 walaupun sehingga berakhirnya mandat kerajaan pada tahun 2013.

Ramai melihat kes liwat Anwar sebagai tidak adil dan caj yang dibuat terhadap bekas timbalan perdana menteri itu yang satu masa dahulu merupakan bintang Umno saja-saja direka dan merupakan kezaliman terhadap pemimpin Pakatan itu. Dia dan isterinya, Dr Wan Azizah Wan Ismail, masih merupakan orang-orang yang berpengaruh dalam Pakatan walaupun pelbagai cabaran yang dihadapi mereka. Malah kehadiran mereka di perhimpunan PKR dan Pakatan boleh menguja orang ramai dan pengaruh mereka ke atas angin perubahan politik mungkin tidak terukur dalam bulan-bulan yang akan datang.

Terdapat juga badai yang melanda parti-parti komponen BN dan seruan kepada pemimpin-pemimpin Umno untuk “mengeluarkan kepala mereka dari pasir” dan menangani cabaran-cabaran yang melanda negara. Ini juga boleh memaksa Najib untuk menetapkan tarikh bagi pilihan raya . Beberapa pemimpin komponen BN juga sedang berkira untuk menarik diri daripada pakatan itu untuk menyelamatkan diri mereka daripada kejatuhan yang mereka semakin rasakan. Setakat ini Perdana Menteri masih dapat memegang pengaruh terhadap mereka dan menghapuskan keretakan yang perlahan-lahan muncul.

Retak tersebut boleh membesar dan tidak dapat diperbaiki lagi jika PKR dan Pakatan berjaya meraih simpati walau apa jua hasil perbicaraannya Anwar itu nanti.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Application To Set Aside Subpoena, That’s Not Cool Najib

Posted: 21 Sep 2011 03:06 AM PDT

Malaysiakini

Anwar Ibrahim has described Najib Abdul Razak’s application to set aside his subpoena as "not cool", giving short shrift to the premier’s bid to achieve an image makeover.

Prior to this, Najib had said he would testify in the Sodomy II trial if subpoenaed, also indicating that he dares to face Anwar in court.

“Now he is filing the application to have it set aside … why shy away?” asked Anwar, who is defending himself against the charge based on a complaint by his former aide Mohd Saiful Bukhari Azlan in 2008.

“Everybody knows Saiful met him at his residence and now he is trying to shy away. Of course this will delay matters and we have to deal with it. Such actions by Najib are uncool,” he quipped.
Anwar said Najib is resorting to the same tactic that former premier Dr Mahathir Mohamad used in 1998.

“Najib has to answer as to the meeting – which he initially denied took place but then admitted (to having held with Saiful).”

His wife and PKR president Dr Wan Azizah Wan Ismail also described Najib’s action as “not cool”.

Najib, 58, has highlighted how he uses social media like Facebook and Twitter to engage with youth. Yesterday, he took part in three radio programmes during which he projected a relaxed image.

Last Saturday, he attended the SuaraKami concert, which he yesterday described as “awesome”, “great” and “sempoi”, a popular Malay word that means ‘simple’, ‘laid back’ or ‘cool’.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Pakar: DNA Bukan Dari Sperma Jika Tidak ‘Dicuci’

Posted: 20 Sep 2011 09:15 PM PDT

Keadilan Daily

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini kembali bersidang mendengar perbicaraan Fitnah II membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Perbicaraan kini memasuki peringkat pembelaan dan saksi keempat pemguam bela, Dr Brian McDonald dijangka menyambung keterangannya untuk disoal balas Pendakwa Raya.

Semalam, Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden cuba  menimbulkan keraguan terhadap kepakaran Dr Brian.

Berikut kronologi perbicaraan pada hari ini.

9.20 pagi: Mahkamah masih belum mula bersidang. Kelihatan banyak lagi tempat kosong di galeri awam.

9.33 pagi: Anwar di luar mahkamah berbaju kot coklat berbual-bual dengan peguamnya: Karpal Singh, Sankara Nair dan Param Cumaraswamy.

9.41 pagi: Anwar dan peguamnya masuk ke mahkamah dan mengambil tempat masing-masing.

9.47 pagi: Turut kelihatan di galeri awam adalah Setiausaha Agung KEADILAN, Saifuddin Nasution Ismail.

9.58 pagi: Mahkamah mula bersidang.

9.59 pagi: Peguam Cara Negara II, Datuk Yusof Zainal Abiden bertanya kepada Dr Brian samada beliau pernah melakukan prosedur 'differential extraction'.

Dr Brian bertanya kepada Yusof dan kelihatan tidak dapat menangkap dengan jelas perkara yang diucapkan Yusoff.

Peguam Anwar, Sankara berdiri dan memberitahu Hakim bahawaa Dr Brian sebelum ini pernah memberitahunya yang beliau kadangkala sedikit sukar memahami Yusof kerana telor (accent) bahasa Inggeris beliau.

10.01 pagi: Yusof bertanya samada Dr Brian sendiri pernah menjalankan differential extraction?

Dr Brian berkata baru-baru ini beliau tidak menjalankan sebarang proses differential extraction tetapi beliau faham dan tahu prinsip-prinsipnya.

10.03 pagi: "Awak mengkelaskan eksperimen Dr Seah cacat kerana beliau tidak 'membasuh' sel epitelium?" tanya Yusoff.

"Saya beri keterangan berdasarkan apa-apa yang diberitahu Dr Seah. Dia kata dia tidak melakukannya," kata Dr Brian.

Dalam perbicaraan sebelum ini, Dr Brian berjaya menimbulkan keraguan bahawa DNA lelaki Y mungkin berasal daripada sel bukan sperma kerana Dr Seah tidak 'membersihkan' sampel yang diperiksanya.

Ia mungkin mengandungi sel epitelium (sel kulit).

10.13 pagi: Yusof menunjukkan satu dokumen yang menyatakan 'pencucian' sel epitelium tidak 'perlu' dilakukan tetapi 'dicadangkan' sahaja untuk dilakukan.

10.18 pagi: Dr Brian berkata jika ia tidak 'dicuci' untuk membuang sel-sel bukan sperma terdapat kemungkinan DNA yang diperolehi bukan berasal dari sperma.

10.31 pagi: Yusof mempertikaikan kenyataan Dr Brian sebelum ini yang slaid perlu disediakan selepas proses differential extraction dibuat.

"Di manakah terdapat cadangan bahawa slaid perlu disediakan selepas differential extraction disediakan?" tanya Yusof.

10.36 pagi: Pertengkaran kecil berlaku di antara Yusof dan Dr Brian berkenaan penyediaan slaid.

Yusof mendakwa bahawa slaid tidak perlu disediakan jika sel sperma dan sel bukn sperma berjaya dipisahkan daripada sel sperma di bawah proses differential extraction.

Brian pula berkata slaid itu masih perlu disediakan untuk memastikan sel sperma dan bukan sperma sudah berjaya dipisahkan.

10.43 pagi: Pengarah Biro Undang-undang KEADILAN, Latheefah Koya tiba di mahkamah.

10.52 pagi: Yusof bertanya soalan-soalan teknikal kepada Dr Brian tetapi Yusof hanya mahukan jawapan-jawapan ringkas dari Dr Brian yang menyokongnya.

"Awak boleh komen kemudian. Saya tidak mahu komen awak saya cuma mahu jawapan awak sahaja," kata Yusof.

11.01 pagi: "Awak kata DNA dari B10 boleh datang dari sel kulit Saiful sendiri?" tanya Yusof.

"DNA itu tidak memberitahu kita bahawa tiada air mani dari pengadu dari putik kapas," kata Dr Brian.

11.05 pagi: Mahkamah berehat sebentar selama 15 minit

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Wee Choo Keong

Wee Choo Keong


Parliamentary Questions For October Session 2011

Posted: 20 Sep 2011 10:10 PM PDT

Soalan-soalan versi Bahasa Ingeris di bawah. Soalan-solan untuk jawapan lisan Sessi Parlimen bermula Oktober 2011 1. Tuan Wee Choo Keong [Wangsa Maju] meminta Menteri Kewangan menyatakan: a. Apakah usaha "due diligence" yang diambil oleh Penerbangan Malaysia Bhd (PMB)/MAS, sebelum memasuki rundingan untuk pajakan tiga buah jet bagi Alwafeer Air (Alwafeer)? b. Jika kesemua tiga perjanjian [...]

anjung setiawangsa

anjung setiawangsa


AKTA KAMPONG BARU : KERAJAAN JANGAN ZALIMI PENDUDUK

Posted: 20 Sep 2011 06:32 PM PDT

KENYATAAN MEDIA
SEKRETARIAT PEMBANGUNAN KAMPONG BHARU (SPKB)



Sekretariat Pembangunan Kampong Baru (SPKB) mendesak Kerajaan menarik balik Rang Undang-Undang Pembangunan Kampong Baru yang dijadualkan akan dibentangkan untuk bacaan kedua dalam sidang Parlimen bulan Oktober akan datang kerana majoriti penduduk, pemilik dan pewaris tanah Kampong Baru jelas membantah cadangan untuk mewujudkan Perbadanan Pembangunan Kampung Baru menerusi Akta tersebut.

Walaupun mendapat bantahan keras dari pemilik dan pewaris tanah Kampong Baru , Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Senator Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin tetap berkeras untuk membentangkan Rang Undang-undang (RUU) tersebut untuk bacaan kedua.

Tindakan ini bukan sahaja telah membelakangkan suara pemilik dan pewaris tanah, malah ia memperlihatkan sikap angkuh dan gelojoh Kerajaan untuk mengaut keuntungan mega dengan memperdagangkan satu-satunya aset berharga milik penuh orang Melayu di kawasan segitiga emas Kuala Lumpur ini. Tindakan ini telah menampakkan kebenarannya dengan pewartaan Kampong Baru sebagai Zon Komersial sepenuhnya dalam Draf Pembangunan Kuala Lumpur 2020.

SPKB menegaskan bahawa pemilik dan pewaris tanah Kampong Baru bukanlah menentang atau menolak pembangunan, tetapi biarlah pembangunan yang hendak dirancang itu bersifat manusiawi, ikhlas dan memberikan keutamaan serta mengambil kira pandangan mereka, bukannya mengutamakan kepentingan pihak-pihak tertentu. Sejak dari awal lagi Kerajaan telah menunjukkan sikap yang sangat tidak jujur terhadap penduduk Kampong Baru di mana Rang Undang-Undang Perbadanan Pembangunan Kampong Baru tersebut telah dibentangkan dahulu untuk bacaan pertama di Parlimen, kemudian barulah pihak Kementerian turun berjumpa penduduk, pemilik dan pewaris tanah untuk kononnya "berbincang" dengan mereka.

Tindakan ini seumpama meletakkan pistol di kepala penduduk dan meneruskan dengan perbincangan, sedangkan banyak perkara-perkara yang jelas memprejudis dan merugikan penduduk, pemilik dan pewaris tanah Kampong Baru jika RUU tersebut diluluskan kelak.

Antara perkara yang mendapat bantahan keras dari penduduk Kampong Baru ialah kaedah penyerahan hakmilik tanah kepada Kerajaan untuk dibangunkan tanpa jaminan bilakah ia boleh dikembalikan semula kepada pemilik, penggunaan Akta Pengambilan Tanah 1960 dan segala keputusan Perbadanan yang tidak boleh dicabar di mahkamah, pemansuhan Lembaga Penempatan Pertanian Melayu (MAS) yang telah lebih seabad mentadbir dan menguruskan hal-ehwal tanah Kampong Baru, keanggotaan Perbadanan yang tidak mewakili suara anak Kampong Baru serta penubuhan Majlis Penasihat yang langsung tidak "bertaring".

Selain itu, pemusatan kuasa yang sangat luas dan tidak terbatas ke atas Kampong Baru yang diletakkan hanya kepada seorang manusia sahaja iaitu Menteri Wilayah Persekutuan, yang boleh mendedahkan kepada amalan penyalahgunaan kuasa, urustadbir yang korup dan tidak bertanggungjawab.

Semua perkara tersebut menggambarkan sikap tidak telus dan jujurnya Kerajaan untuk menjaga kepentingan orang-orang Kampong Baru. Walaupun beberapa pindaan terhadap RUU tersebut telah dicadangkan oleh pihak Kementerian dan dicanangkan kepada penduduk Kampong Baru, SPKB menegaskan bahawa pindaan undang-undang tersebut hanyalah bersifat "kosmetik" dan bertujuan untuk mengaburi mata pemilik dan pewaris tanah semata-mata, yang kononnya Kerajaan telah mendengar pandangan dan bantahan mereka. Hakikatnya, pindaan tersebut tidak membawa makna apa-apa kerana RUU tersebut telahpun dibentangkan di Parlimen dan tidak ditarik balik sehingga kini.

Justeru itu, SPKB mencabar Kerajaan untuk mendedahkan hasil pungutan suara (referendum) penduduk Kampong Baru berkenaan cadangan pindaan dan RUU tersebut sebelum ia dibentang dan diluluskan di Parlimen. SPKB dimaklumkan bahawa sambutan penduduk, pewaris dan pemilik tanah Kampong Baru amat dingin terhadap referendum Kementerian tersebut. Ini memberikan gambaran yang sangat jelas bahawa penduduk, pewaris dan pemilik tanah menentang keras Akta Kampong Baru tersebut.

Oleh itu, Kerajaan digesa untuk menarik balik Akta tersebut sepenuhnya dan diingatkan agar jangan terus zalimi penduduk dengan mengambil tindakan yang akhirnya akan merugikan penduduk, pemilik dan pewaris tanah Kampong Baru dan orang-orang Melayu khususnya.

20 September 2011

AHMAD ZAMRI BIN ASA'AD KHUZAIMI
Pengerusi
Sekretariat Pembangunan Kampong Baru (SPKB)

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN


Wikileaks: SPR pernah keluarkan 60,000 IC palsu

Posted: 21 Sep 2011 12:56 AM PDT

Kabel diplomatik Amerika Syarikat yang bocor mendedahkan, bekas pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman mengakui pernah mengeluarkan lebih 60,000 kad pengenalan palsu kepada pekerja asing di Sabah sekitar 90-an, atas arahan Umno.

abdul rashid abdul rahmanKabel yang dimuat naik di portal Wikileaks memetik bekas ketua NGO pemantau pilihan raya Mafrel Malek Husin sebagai mendakwa Rashid (kiri) mengakui perkara itu dalam pertemuan peribadi di rumahnya pada 25 Oktober, 2006.

Dalam kabel yang ditandakan sulit itu, Malek dilaporkan memberitahu pegawai Kedutaan Amerika Syarikat di Kuala Lumpur bahawa Rashid mengesahkan Umno melancarkan kempen 'kotor' sekitar 90-an untuk merampas Sabah - yang dikuasai PBS, ketika itu pembangkang, pada 1994.

"Sepanjang dekad berkenaan, Umno memberikan kewarganegaraan dan kad pengenalan Malaysia kepada lebih 600,000 pekerja pendatang asing (kebanyakan beragama Islam dari Indonesia dan Mindanao di Filipina) di Sabah, sebagai pertukaran untuk undi mereka pada pilihan raya negeri.

sabah illegal immigrant"Menurut Husin, Rashid 'mengakui secara peribadi mengeluarkan lebih daripada 60,000 kad pengenalan palsu di Sabah' bagi membantu Umno menguasai politik di sana," kabel itu dipetik.

Kewarganegaraan 'segera' dan hak mengundi untuk pendatang tanpa izin telah lama menjadi isu di Sabah, dengan pemimpin tempatan, sama ada dalam atau luar BN berulang kali menuntut penyelesaian daripada kerajaan persekutuan.

Bagaimanapun, tidak apa yang dilakukan berhubung tuntutan berkenaan.

mahathir pc 260608 05Keadaan didakwa semakin parah pada tahun 1990-an, dengan kesalahan diletakkan di bahu perdana menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad kerana didakwa melancarkan apa yang dikenali sebagai 'Projek IC'.

Ia operasi haram yang didakwa membabitkan Jabatan Pendaftaran Negara, agensi kerajaan berkaitan dan ejennya dengan tujuan meningkatkan undi Umno dan BN.

Pada pilihan raya negeri 1994, PBS - yang menguasai Sabah sebagai negeri pembangkang sejak tahun 1985 - mendapati majoritinya di Dewan Undangan Negeri (DUN) merosot mendadak.

Walaupun PBS akhirnya tumbang rentetan beberapa pembelotan kepada BN, ramai menyalahkan 'Projek IC' sebagai punca kejayaan BN menerajui Sabah semula.

PKR DUN 19 Kepayan P174 Penampang, Sabah.

PKR DUN 19 Kepayan P174 Penampang, Sabah.


100-year-old voters still not verified

Posted: 21 Sep 2011 09:11 AM PDT

The Sabah Election Commission has yet to finish verifying the 'active' status of centenarian voters.

KOTA KINABALU: The Sabah Election Commission (EC) has been urged to verify quickly the "active" status of voters who are over 100 years old.

Currently, there are 3,711 registered voters who are over 100 years old in Sabah.

Opposition PKR wants the state EC to give a "definitive dateline" as to how fast they can ascertain the "active" status of these centenarians.

State PKR secretary Dr Roland Chia said the EC cannot take its time on the issue and offer mere lip service.

"During the Batu Sapi by-election in October 2010, the number of centenarians was 156. But now it is 170.

"One year has lapsed and still the EC has not taken any action.

"The EC should not be just paying lip service. It should set a dateline to verify the status of these voters," he said.

Not a good excuse

According to Chia, seven "top" parliamentary areas in Sabah had more than 100 centenarians on their electoral list.

Tawau has 264 while Kudat and Kota Kinabalu had 246 and 231 voters respectively who were over 100 years old.

Other areas were in Silam (224),  Semporna (221), Tuaran (203) and Sandakan (198).

"The remaining 2,124 centenarian voters are registered in the remaining 18 parliamentary areas in Sabah," Chia said.

He also chastised the state EC for coming up with excuses to delay the verification of their status.

"We are not asking the EC to strike out (their names) overnight. But since September 2010, the Batu Sapi electoral roll has yet to be verified and corrected.

He added that the EC officials claimed that they could not rectify the matter unless family members of the centenarians came forward.

"This is not a good excuse for delaying it," he said.

Anak Muda Kampung Nak Senang

Anak Muda Kampung Nak Senang


Kerajaan sudah lupakah jasa Polis Marin?

Posted: 21 Sep 2011 01:16 AM PDT



Ha ha ha, tak payah cerita pasal Bukit Kepong. Ini pasukan Polis Marin yang begitu banyak berjasa kepada negara sejak sebelum merdeka kenapa tiba-tiba lenyap pada tahun 2011? Adakah Polis Marin ini umpama habis madu bukan lagi dibuang sepahnya tapi lesap terus, tanpa muzium khas bagi mengenang jasa Polis Marin.

Sila baca keluhan perintis pasukan Polis Marin dan lain-lain anggota di bawah ini.

REMEMBERING THE MARINE POLICE
September 21st, 2011

PROTECTOR: The sacrifices of the officers and men of the Marine Operations Force must not be forgotten

I WOULD like add to your article on the history of the Royal Malaysian Police's Marine Operations Force, which I had served for 33 years.

I was the commanding officer, Northern Malaya, followed by commanding officer, Southern Malaya, inclusive of Eastern Peninsula, and later, the commanding officer for Sabah Marine Police.

Altogether, within these three responsible areas, I was reappointed after my retirement as my services were urgently needed to lead some of the critical areas within the force.

I am sharing experiences for the future generation to remember the sacrifices made by those behind it.

In short, the MOF came into being at that time when the police felt the need for a profesional organisation to be set up after anticipating future problems along the coast. The country needed a unit that is dedicated to the defence of the country's waters from enemies and threat efficiently.

It was the year 1947 and the MOF back then was a branch, similar to other branches in the police force, such as the Special Branch and Criminal Investigations Department.

The task was to police the sea as stipulated in the Police Act.

The police commissioner then, through the chief secretary, appointed British Royal Navy officers, some retired, to helm the new branch. The branch was given the Sea Defence Motor Launches and Harbour Patrol Launches to conduct their operations.

The launches were based at Gelugor, Penang, a former Royal Air Force Air-Sea Plane sea base, and Tampoi, Johor Baru, rice godown and a defunct match factory, both in Skudai, Johor.

The ratings and officers were then selected and crewed the MRNVR ship HMS Kedah while Penang Habour Board Crew were recruited to join the Marine Branch.

I recalled some of the crews even sailed to Sri Lanka (at the time known as Ceylon) with the ship.

My appointment as patrol supervising officer was in 1954. All of us, Malaysians, gradually took over as commanders of the launches after having undergone seagoing training. The first four were Syed Mansor, myself, Woodworth and Yong. I later became chief of north marine division in 1957 and south division in 1960.

It is not because of glory that I write this letter but more for everyone to remember the sacrifices made by officers and ratings of the time.

We went through the period from the Emergency, Indonesian Confrontation, Communist insurgency, and also controlled the influx of illegals and piracy.

Despite having limited resources, the MOF then was able to protect the country from its enemies.

Let us not forget their sacrifices and placed them at the rightful place in history.

Supt (B) SK Puvaneswaran
http://www.mmail.com.my/content/82707-remembering-marine-police

KHIDMAT POLIS MARIN TAMAT SELEPAS 63 TAHUN
2011/07/29

KUALA LUMPUR: Mulai Ahad ini, perkhidmatan polis marin yang sudah wujud lebih 63 tahun akan dihentikan dan tugasannya diambil alih Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia (APMM).

Keputusan menamatkan perkhidmatan polis marin yang ditubuhkan pada 1 September 1947 dibuat Kabinet, baru-baru ini. Akta Polis 1967 dan beberapa akta lain yang berkuat kuasa masih mengekalkan kuasa polis di seluruh negara, termasuk perairan wilayah negara, sehingga 12 batu nautika dari pantai.

Sepanjang perkhidmatannya, anggota polis marin mengharungi era pasca Perang Dunia Kedua, Darurat pada 1948 hingga 1960, Konfrontasi Indonesia, pemberontakan Komunis di Sarawak pada 1960-an, kejatuhan Indo China dan pelariannya, pelarian Filipina dan masalah rompakan di laut Sabah.

Polis marin juga bertanggungjawab membanteras kemasukan pendatang asing ke Sabah dan Semenanjung selain memerangi kes penyeludupan.

Mulai 1 September ini, polis marin hanya dikehendaki melaksanakan tugas penguatkuasaan di semua sungai termasuk kuala sungai, tasik, pulau dan keseluruhan kawasan darat pantai negara serta kawasan pelabuhan.

Komander Pasukan Gerakan Polis Marin, Datuk Isa Munir, berkata PDRM sudah menghentikan semua tugas rondaan dan operasi penguatkuasaan di laut sejak awal tahun ini kerana tugas berkenaan diambil alih APMM.
Sebagai contoh pada 25 Julai lalu apabila sebuah jongkong nelayan dengan empat orang dirompak di laut Tawau, Sabah, polis marin tidak lagi bertindak seperti dulu.

Namun, PDRM masih menjalankan semua tugas penyiasatan dan kawalan keselamatan di laut yang diserahkan kepada APMM hanyalah penguatkuasaan.

Dalam kejadian itu, seorang ditembak dan dihantar ke hospital Tawau, dua selamat sementara seorang lagi masih hilang. Semua mangsa diarah terjun ke laut.

Difahamkan, polis tidak menjalankan operasi dan rondaan di laut disebabkan arahan Kabinet yang mengehadkan perkhidmatan mereka di sungai, tasik, pulau dan pelabuhan saja, selain semua aset polis marin diserah kepada APMM.

Bagi pegawai dan anggota polis marin tindakan mengehadkan tugas mereka amat menyedihkan kerana sudah tidak dapat lagi menjalankan tugas selama ini.
"Jika bulan puasa lalu, ada anggota terpaksa turun ke darat mencari juadah berbuka, namun pada Ramadan ini, ia tinggal kenangan.

"Tiada lagi anggota bertugas di laut yang berbuka dan bersolat maghrib serta bertarawih di atas kapal seperti sebelum ini," kata seorang anggota.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Khidmatpolismarintamatselepas63tahun/Article

WAJARKAH POLIS MARIN DIKETEPI?
17 February 2010

Kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, bahawa kerajaan akan menyerapkan aset Polis Marin dan Jabatan Perikanan ke dalam Agensi Penguat kuasa Maritim Malaysia (APMM) untuk mengelak pertindihan pelaksanaan tugas dan untuk menjadikan APMM sebagai agensi maritim yang tunggal, amat mengelirukan.

APMM hanya ditubuhkan dalam tahun 2005 sebagai agensi maritim ala Coast Guard (Pengawal Pantai) seperti di Amerika Syarikat dan lain-lain negara yang tidak mempunyai polis kebangsaan.

Justeru bagaimana sebuah badan penguatkuasa yang berasaskan penugasan tentera laut yang baru sahaja ditubuhkan wajar mengambil alih penugasan dan aset pasukan Polis Marin, yang telah wujud lebih dari 60 tahun? Ia menimbulkan pelbagai tanda tanya di kalangan pesara polis yang bimbang tindakan ini akan melemahkan pasukan, justeru boleh menjejaskan pengawalan keselamatan dalam negara.

Polis Marin bukan sahaja di antara beberapa cawangan dalam Polis DiRaja Malaysia (PDRM) tetapi adalah keperluan operasional PDRM untuk melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya seperti yang termaktub dalam Seksyen 3 Akta Polis 1967.

Polis Marin sedia mempunyai pengalaman yang cukup luas dalam bidang penugasannya. Ini sehaluan dengan matlamat PDRM ia itu mengesan, menyiasat kejadian kejadian jenayah, mengawal dan menjaga ketenteraman awam, menangkap dan mendakwa pesalah di bawah undang undang yang memberinya kuasa, mencari dan mendapatkan bahan-bahan risikan mengenai ancaman kepada keselamatan negara.

Jika penyerapan ini berlaku bermakna PDRM akan hilang sebahagian daripada cawangan yang penting dan boleh juga menjejaskan kekesanan pelaksanaan tugas PDRM keseluruhannya.

APMM berasaskan ketenteraan laut, walhal Polis Marin penugasan kepolisan. Kedua-dua tugas ini jauh berbeza dan boleh juga bercanggah antara satu sama lain. Begitu juga akan berlaku kepada pegawai dan anggota, khususnya APMM yang berasal dari Tentera Laut.
Jenayah yang berlaku di laut sering bermula dan berakhir di darat. Bagi Polis Marin, mereka adalah sebahagian daripada PDRM dan mudah mendapat maklumat serta pelbagai kerjasama daripada rakan rakan di Ibu Pejabat Kontinjen Polis, Ibu Pejabat Polis Daerah dan di balai-balai polis.

APMM akan mengambil masa lama bukan sahaja untuk memahami selok belok perlakuan jenayah yang menggunakan laut sebagai kawasan kegiatan mereka, tetapi juga akan mengambil lebih lama dalam mengumpul data dan pengalaman bagi memastikan tugas dan tanggungjawab yang baru dapat dilaksanakan dengan berkesan.

PDRM masih memerlukan satu cawangan untuk penugasan di perairan. Jika aset mereka diserapkan kepada APMM, PDRM mungkin akan mencari dan mendapatkan aset serta keanggotaan baru. Sudah tentu ini semua akan menimbulkan kesulitan dan merumitkan segala usaha untuk mencegah jenayah, apatah lagi dalam mengawal ancaman kepada keselamatan negara.

Perlukah membuat perubahan yang tidak akan menguntungkan? Jika penyerapan yang dicadangkan ini adalah dari satu pasukan yang kurang mantap kepada yang lebih mantap, sudah tentu satu perkara yang baik. Tetapi APMM tidak mempunyai pengalaman yang luas dalam pengawasan, pengawalan dan pencegahan jenayah dan tidak mempunyai back-up yang matang.

Diharap pucuk kepimpinan PDRM dan Kementerian Dalam Negari prihatin dengan senario pengawalan jenayah pelbagai bentuk dari pandangan yang lebih luas. Ini kerana kemungkinan akan timbul kesan negatif.

Seperti yang dijelaskan ketika ditubuhkan, APMM seharusnya bertanggung jawab di kawasan perairan melebehi 12 batu dari pantai. Tidak perlu mengganggu pelaksanaan tugas dan tanggung jawab PDRM, sebaliknya ia wajar lebih diperkemaskan. Negara masih memerlukan Polis Marin.

Perbesarkanlah APMM tetapi jangan sentuh hak PDRM. Wujudkan sistem kerjasama ke arah pencapaian hasil kerja yang lebih bermakna.

Zulkifli Abdul Rahman
Shah Alam, Selangor
http://perkhidmatanawam.blogspot.com/2010/02/wajarkah-polis-marin-diketepi.html

APMM Ambil Alih 91 Kapal Marin Dan Kastam 15 Ogos
July 27, 2011

KUALA LUMPUR – Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) akan mengambil alih 91 kapal daripada Pasukan Gerakan Marin (PGM) dan Kastam Diraja Malaysia (KDRM) mulai 15 Ogos ini.

Ketua Pengarah APMM Laksamana Maritim Datuk Mohd Amdan Kurish berkata sebanyak 60 kapal diambil alih daripada PGM manakala 31 lagi daripada Kastam.

Langkah itu berikutan APMM kini menjadi agensi tunggal bagi mengawal perairan negara, katanya.

"Kami memberi masa kepada dua pihak berkenaan untuk melakukan kerja penyelenggaraan kapal-kapal itu sebelum ia diambil oleh APMM," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pameran dan Persidangan Mencari dan menyelamat Antarabangsa di sini, Rabu. Beliau berkata pengambilalihan itu tidak termasuk 23 jeti yang boleh diguna sama dengan agensi-agensi berkaitan perairan negara.

Ditanya mengenai anggota PGM dan KDRM yang akan menyertai agensi itu, Amdan berkata mereka (anggota) boleh membuat pilihan sama ada ingin menyertai APMM atau kekal di bawah agensi terbabit.

"Setakat ini anggota Marin dan Kastam tidak ramai yang menyertai kami (APMM)…bagaimanapun anggota sedia ada akan mengawal perairan negara yang mempunyai keluasan lebih 614,000 km persegi," katanya.

APMM yang menjangkau usia enam tahun pada 14 Feb lepas akan menjadi sebuah agensi penguatkuasaan tunggal mengawal perairan negara Ogos ini.

Sebelum APMM ditubuhkan, terdapat lapan agensi maritim yang menguatkuasakan lebih 100 undang-undang Persekutuan, Peraturan dan Perjanjian iaitu Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Polis Marin, Jabatan Kastam Diraja Malaysia, Jabatan Marin, Jabatan Perikanan, Jabatan Alam Sekitar dan Jabatan Imigresen.

Mengenai persidangan itu, Amdan berkata matlamat persidangan yang berlangsung selama tiga hari itu ialah untuk berkongsi maklumat mengenai sistem keselamatan perairan negara dengan enam negara iaitu Brunei, Singapura, Kemboja, India, Indonesia dan New Zealand.- BERNAMA

http://mynewshub.my/bm/2011/07/27/apmm-ambil-alih-91-kapal-marin-dan-kastam-15-ogos-ini/

Ke arah Sifar Pembangkang di Negeri Sembilan

Posted: 20 Sep 2011 09:37 PM PDT



SENAWANG, 20 September 2011 – 'Majlis Pemimpin Bersama Rakyat serta Sambutan Hari Raya Aidilfitri 2011 dan Sambutan Kemerdekaan ke 54 Peringkat DUN Paroi' bertempat di PADANG SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SENAWANG dengan kehadiran Menteri Besar, Dato' Seri Utama Haji Mohamad Haji Hasan.

MENTERI BESAR MENYERU AGAR PENDUDUK 15 CAWANGAN UMNO PETI UNDI SENAWANG DAN TAMAN MARIDA YANG HADIR MALAM INI SENTIASA BERSATU PADU DAN MENGEKALKAN MOMENTUM KERJASAMA DALAM USAHA SIFAR PEMBANGKANG.

Turut hadir di ialah isteri Menteri Besar, Raja Datin Seri Salbiah Tengku Nujumuddin, YB Saudara Khairy Jamaludin, Ahli Parlimen Rembau merangkap Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia dan Sahibus Samahah Dato' Haji Mohd Yusof Ahmad, Mufti Jabatan Agama Islam Negeri.

Petikan dari http://n9kini.com/?p=54010

(Komen : Syabas Dato' Seri Utama Haji Mohamad Haji Hasan kerana menjadikan SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SENAWANG sebagai tempat memberi ucapan politik)

Muhyiddin sibuk berpolitik, keluhan guru tak dipeduli

Posted: 20 Sep 2011 08:33 PM PDT



SISTEM Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS) dicipta untuk memudahkan guru akhirnya menyebabkan lebih ramai guru yang terseksa. Ada guru terpaksa bersengkang mata sehingga jam 3 pagi semata-mata untuk mengisi markah pelajar dan ada pula yang menghadapi masalah kerana tidak mempunyai komputer atau talian internet di rumah. Apakan daya Muhyiddin sibuk membela 3 pelajar tak dapat ambil UPSR tapi tak peduli keluhan ratusan ribu para guru. Itu BODOH namanya.

Berita berkaitan sebelum ini :
- Guru seMalaysia merana sistem lembap, nak juga Biometrik http://amkns.blogspot.com/2011/08/guru-semalaysia-merana-sistem-lembap.html
- Muhyiddin, tolonglah turun tengok masalah guru ni http://waghih.blogspot.com/2011/08/muhyiddin-tolonglah-turun-tengok.html
- Teachers fume over new directive http://waghih.blogspot.com/2011/08/teachers-fume-over-new-directive.html

Guru merungut program SAPS lebih sukar dari manual
Berita Harian 21 Sep 2011

Sistem kumpul data murid guna komputer tidak semudah seperti diuar-uarkan

SISTEM Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS) diperkenalkan baru-baru ini bagi membolehkan tugas pengumpulan data dilakukan dengan secara lebih sistematik dan praktikal berkaitan data mata pelajaran, enrolmen murid, data guru mata pelajaran dan profil sekolah. Semua guru sekolah rendah dan menengah termasuk sekolah berasrama penuh perlu mengisi markah ujian Mac, peperiksaan pertengahan tahun, peperiksaan percubaan atau ujian Ogos dan peperiksaan akhir tahun di SAPS ini. Untuk menjadikan sistem ini lebih sistematik, tempoh masa ditetapkan dan guru perlu mematuhinya.

Kebaikan sistem ini ialah selepas guru memasukkan data dan markah pelajar, ia akan secara automatik membuat analisis dalam pelbagai aspek, sekali gus menjimatkan banyak masa guru yang mungkin pada sedekad dulu terpaksa membuat pengiraan analisis secara manual.

Tekan mesin pengira setiap kali mahu mencari peratusan dan purata. Berpinar mata mencari berapa jumlah A yang murid peroleh dan pelbagai lagi.

Malah, dulu guru kelas terpaksa meminta markah setiap mata pelajaran daripada guru yang mengajar dan mengisinya secara manual dalam borang khas. Semua perkiraan dilakukan secara manual dan diisi pula dalam buku laporan kemajuan murid. Sistem dalam talian diakui lebih memudahkan dan lebih sistematik serta menjimatkan banyak masa.

Namun, sistem yang sebenarnya dicipta untuk memudahkan mereka akhirnya menyebabkan lebih ramai yang terseksa. Ada guru terpaksa bersengkang mata sehingga jam 3 pagi semata-mata untuk mengisi markah pelajar dan ada pula yang menghadapi masalah kerana tidak mempunyai komputer atau talian internet di rumah.
Namun selepas menggunakan SAPS buat seketika, ramai guru merungut dan melepaskan kemarahan mereka dalam blog dan menulis surat kepada akhbar.

Antaranya, yang dipetik daripada blog adalah seperti berikut:

"Idea mewujudkan sistem ini memang baik tetapi program berkenaan susah untuk dicapai dan selalu terkeluar daripada talian dan ada banyak masalah lain.

"Sebagai guru yang terbabit dengan SAPS, saya sudah beberapa kali membuka sistem ini untuk memasukkan markah tetapi setiap kali markah mahu disimpan, sistem ini akan terkeluar daripada talian. Saya terpaksa mengisi semula markah dan ini ia berlaku beberapa kali.

"Kami terpaksa menunggu sehingga pagi semata-mata untuk mengisi markah ujian satu, peperiksaan pertengahan tahun, menentukan nilai letak kerja (TOV) dan jangkaan hasil sasaran akhiran (ETR) setiap pelajar. Bayangkan, jika ada enam kelas yang markah pelajarnya perlu diisi dan setiap satu kelas pula ada 40 pelajar.

"Yang peliknya dalam taklimat kami diberitahu ketika menggunakan SAPS, kami tidak boleh menekan butang 'enter' pada papan kekunci kerana akan mengganggu sistem. Ini adalah kali pertama saya mendengar satu sistem yang direka akan rosak jika tertekan butang 'enter'.

"Masalah lain yang dihadapi ialah ada pelajar yang tiada dalam senarai kelas tetapi apabila didaftar, jawapan yang diterima ialah 'pelajar telah didaftarkan' tetapi jika telah didaftarkan kenapa nama pelajar tiada dalam senarai?"

Di mana silapnya? Apakah sengaja kementerian mencipta satu sistem untuk menyusahkan guru sedangkan perlu diakui guru sudah terlalu banyak dibebankan. Rasanya bukan itu alasannya kerana yang paling tepat ialah sistem itu masih terlalu mentah dan perancangan untuknya tidak mengambil kira banyak perkara.

Dekan Fakulti Teknologi dan Sains Maklumat Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Abdul Razak Hamdan, berkata kebanyakan sistem dalam talian (online) di negara ini tidak stabil pada peringkat permulaan dan menyebabkan masalah kepada pengguna, namun ia akan dipertingkatkan dari semasa ke semasa.

"Kebanyakan sistem dibangunkan menggunakan teknologi sedia ada dan dirasakan memadai untuk kegunaan pada masa itu tetapi selepas digunakan secara meluas, ia tidak mampu menampung keperluan semasa dan perlu peningkatan.
Masalahnya, untuk mempertingkatkannya memerlukan kos tinggi dan itu yang menjadi halangan banyak pihak.

"Kita rujuk kepada sejarah Unit Pusat Universiti (UPU) pun pada mulanya ada masalah. Selalu tidak stabil tetapi selepas dipertingkatkan, ia sudah semakin baik dan stabil. Ia membabitkan sistem itu sendiri dan talian komunikasi. Jika salah satu tidak stabil atau lembab, ia akan menyusahkan pengguna.

"Kebanyakan sistem menggunakan talian terbuka (public). Jika ia sudah ditentukan untuk menerima sebanyak dua megabait (MB), tetapi yang menggunakannya melebihi jumlah itu, ia pasti akan menyebabkan sistem itu perlahan.
"Setiap sistem juga ada had penggunaan pada satu masa. Jika dihadkan sebanyak 1,000 pengguna tetapi pada satu masa pengguna melebihi jumlah itu, ia juga akan menyebabkan sistem menjadi lembab.

"Selalunya, pembangun sistem akan membuat anggaran berapa ramai pengguna akan gunakan sistem itu terutama pada waktu puncak dan menetapkan jumlah tertentu. Penetapan ini perlu kerana semakin besar ruang penggunaannya, semakin mahal sistem itu untuk dibangunkan. Malangnya, ada ketika berlaku, ramalan mereka tidak tepat dan pengguna melebihi anggaran," katanya.

Beliau berkata, ada sistem yang menggunakan kaedah 'server balancing' iaitu membolehkan ia dipindahkan ke pelayan lain jika kuota dalam satu pelayan sudah penuh. Ia membolehkan sistem tidak perlahan jika melebihi kuota yang sudah ditetapkan tetapi membabitkan kos yang tinggi.

Masalahnya, katanya, kebanyakan pengguna akan menggunakan sistem itu secara maksimum pada waktu puncak terutama ketika tarikh tamat tempoh semakin dekat. Ia pasti menyebabkan sistem itu tidak mampu menampung penggunaannya yang banyak. Justeru, pemantauan pada waktu itu perlu dipertingkatkan.

"Selalunya, masalah utama bermula daripada sistem komunikasi. Jika talian internet yang digunakan perlahan, ia juga akan memberi kesan. Masalah lain ialah kebanyakan pembangun sistem salah membuat perkiraan jumlah pengguna. Mereka boleh tinggikan had pengguna asalkan mampu memperuntukkan kos yang tinggi.

"Dalam kes ini, sewajarnya mereka buat percubaan tekanan (stress test) sebelum dilancarkan. Pastikan ia mampu menangani seramai mungkin pengguna termasuk guru terutama ketika waktu puncak. Perlu buat perkiraan secara tepat berapa banyak had diperlukan untuk menangani seberapa ramai guru dan sekolah.

"Selain itu, tidak semua sistem sesuai digunakan bagi semua negeri dengan kapasiti yang sama. Sudah pasti tidak sama jumlah pengguna di Perlis dan Selangor. Pelayan yang digunakan perlu stabil.

"Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah adalah untuk memasukkan data. Ia sewajarnya gunakan sistem simpanan secara automatik (autosave). Maksudnya, setiap kali data dimasukkan, ia disimpan secara automatik dan tidak hilang jika tiba-tiba berlaku masalah talian. Kosnya tinggi tetapi perlu dalam kes pengendalian data," katanya lagi.

"Kelemahan utama kebanyakan sistem di negara ini ialah ambil mudah dan jadikan pengguna sebagai bahan ujian. Asalkan ia nampak berkesan di sesetengah kementerian, ia secara mudah digunakan pula di kementerian yang lain. Cara ini salah kerana tidak semuanya sama," katanya.

Justeru, adalah wajar kementerian lebih peka dalam hal ini dan memastikan apa saja sistem yang mahu dibangunkan tidak menjadi beban kepada pengguna, sekali gus menambahkan tekanan mereka.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/GurumerungutprogramSAPSlebihsukardarimanual/Article

Servis Keretapi Mengecewakan setelah 54 tahun Merdeka

Posted: 20 Sep 2011 08:32 PM PDT



Aduan Rakyat 19 Sep 2011 - Jika dilihat dari laman wikipedia, Keretapi Tanah Melayu sudah beroperasi lebih dari 50 tahun dan telah dikorporatkan pada 1992. Namun begitu, servis yang diterima oleh pengguna tidak menggambarkan pengalaman mereka seperti digembar gemburkan. Selepas 50 tahun, ia masih tidak efisien.

Saya faham tentang tundaan perjalanan oleh perkara tidak boleh dielakkan namun saya tidak menyangka ia boleh berlaku sebegitu kerap. Hampir setiap kali perjalanan saya dari utara tanahair ke Kuala Lumpur, pasti ada tundaan sama ada kelewatan bertolak atau kelewatan tiba.

Keduanya, tentang laman web. Lawan web KTMB masih kucar-kacir. Banyak 'link-link' tidak dapat dibuka. Apatah lagi untuk membuat online booking. Laman web KTMB kelihatan gah dan 'fancy' dengan animasi, dan pelbagai link namun apa gunanya cantik jika tidak boleh digunakan.

Laman web sangat penting kerana dengan cara inilah majoriti pelancong membuat tempahan. Saya puji dengan Syarikat bas express transnasional dan plusliner kerana website mereka sangat efisien dan mesra pengguna.

Menurut laman Wikipedia, tahun bermulanya operasi syarikat keretapi berikut adalah – Express Rail Link (ERL) :2002, STAR LRT:1996 ,Putra LRT:1998 dan KTM Komuter: 1995. berdasarkan tahun, KTM Komuter lebih berpengalaman.

Namun dari segi servis, jauh bezanya bukan. Saya faham jarak perlu dilalui oleh KTM Komuter lebih jauh dan lebih memakan masa. Namun sebagai pengguna, saya berharap dengan 16 tahun pengalaman KTM Komuter, sudah tentu mereka dapat mengagak masa dengan lebih tepat. Biarlah masa ditetapkan tepat, bukan masa ditetapkan awal dan ditangguh berulang-ulang kali.

Saya berharap agar KTMB dapat meningkatkan mutu perkhidmatan dan laman web mereka kerana sebagai monopoli operator keretapi antara bandar di Malaysia, dan juga dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan Malaysia, KTMB sepatutnya menjadi contoh kepada syarikat keretapi lain.

By: Mohd Safuan

Sumber : http://www.aduanrakyat.com.my/servis-keretapi-tanah-melayu-mengecewakan

Jururawat stress, bebanan kerja bertambah

Posted: 20 Sep 2011 08:31 PM PDT



Aduan Rakyat 20 Sep 2011 - Salam 1 malaysia, Saya adalah warga HSNZ (Hospital Sultanah Nur Zahirah) Kuala Terengganu ingin mengadu tentang masalah yang membelenggu para jururawat di sebuah wad di sini.

Sebagai jururawat tanggungjawab adalah besar. Merawat dan menjaga pesakit adalah baru sebahagian daripada tugas kami dan yang menjadi keutamaan. Wad kami beroperasi dengan 1 jururawat untuk 1 pesakit.

Apa yang dirasakan membebankan di sini adalah, kami terpaksa membuat kerja perkeranian seperti update pelbagai borang dan bancian sehinggakan kami terpaksa balik lewat pada masanya.

Tugas membuang urin pesakit, mengemas katil yang sepatutnya dipertanggungjawabkan oleh PPK juga menjadi tanggungjawab kami kini sehinggakan kami tidak menang tangan.

Hal ini telah lama berlarutan dan tiada penyelesaiannya. Ini disebabkan oleh kekurangan staf dan pengagihan tugas yang tidak sama rata yang dibuat oleh pihak atasan walhal ketua jururawat melebihi daripada seorang.

Kebajikan kami juga tidak terjaga. Sudahlah tidak menang tangan bekerja, hendak mengambil cuti rehat pun susah.

Diharapkan pihak yang bertanggungjawab prihatin akan hal ini dan menyiasat isu ini. Semoga masalah yang diutarakan dapat diatasi dan diselesaikan segera.

By: yang kecewa

Sumber : http://www.aduanrakyat.com.my/jururawat-stress-bebanan-kerja-bertambah

Mansuhkan Beban PTPTN, Bangkitlah wahai Mahasiswa

Posted: 20 Sep 2011 06:22 PM PDT



Kepada mahasiswa, mahasiswi para pelajar serta ibu bapa dan penjaga yang terbeban dengan PTPTN. Sila luahkan aduan serta pandangan anda di Facebook Jawatankuasa Isu PTPTN di http://www.facebook.com/Jawatankuasa.Isu.PTPTN.JIP

Antara isu yang sering dihadapi oleh peminjam PTPTN ialah :
Kos pentadbiran 3% PTPTN
Tempoh bertenang 6 bulan
Akta Had Masa pinjaman
Akta PTPTN 1997 (Akta 566)

Ulasan penuh Jawatankuasa Isu PTPTN (JIP) di http://mohdtaufek.blogspot.com/2011/09/ptptn-pas-gerakkan-referandum-rakyat.html