Isnin, 4 Julai 2011

AMKBayanBaru

AMKBayanBaru


AMKPP Menjunjung TitahSeri Paduka Baginda YDP Agong

Posted: 04 Jul 2011 04:25 AM PDT

AMKPP Menjunjung TitahSeri Paduka Baginda YDP Agong
4 Julai 2011

Angkatan Muda KEADILAN Pulau Pinang (AMKPP) hari ini menyatakan taat setia dan menjunjung titah Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong Sultan Mizan al-Mukhtafi Billah Shah semalam.

Sungguh ia merupakan satu titah dari baginda yang benar-benar seluruh hamba rakyat nantikan.

Kami, selaku anak muda tidak akan berbelah bahagi dalam menyatakan sokongan terhadap gesaan, saranan dan nasihat Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong dalam titah berkenaan.

Angkatan Muda KEADILAN Pulau Pinang (AMKPP) juga ingin mempersembahkan ucapan penghargaan atas keprihatinan dan pemedulian Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong dalam memastikan keamanan negara kekal terpelihara, suara rakyat didengar dan nasihat baginda agar pihak berkaitan perhimpunan BERSIH 2.0, berunding demi merungkai segala permasalahan yang ada.

Dengan mengambil semangat dari titah Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong, AMKPP menyeru agar perkara berikut dapat dilaksanakan oleh setiap individu demi memastikan keamanan dan hak rakyat bersuara terus terpelihara.

Maka, AMKPP menyeru agar perkara-perkara ini perlu dilaksanakan segera;

1. AMKPP menyeru seluruh rakyat Malaysia agar memahami titah Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong ke arah Malaysia yang aman.

2. AMKPP menggesa, 'perang mulut' & perdebatan mengenai titah baginda ini di media massa & media elektronik seperti blog, facebook & twitter dihentikan serta-merta.

3. AMKPP menyokong penuh usul Pakatan Rakyat (PR) agar panitia penganjur bersih mengadap Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong bagi menjelaskan kepada baginda akan matlamat murni perhimpunan aman rakyat Malaysia pada 9 Julai ini.

4. AMKPP menyeru semua pihak, taat dan patuh pada saranan baginda agar pihak-pihak yang menutup pintu rundingan sebelum ini, terutamanya pihak PDRM & SPR kembali membuka pintu untuk perbincangan dalam menangani konflik yang berlaku.

Justeru, dengan ini AMKPP yakin dan percaya bahawasanya Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong, dengan tulus mahu mendengar rintihan dan membantu menyelesaikan penderitaan yang rakyat baginda alami selama ini.

Untuk itu, AMKPP dengan ini memohon untuk menjunjung kasih dan menyatakan Daulat Tuanku!


Ahmad Azrizal Tahir
Tim Ketua Angkatan Muda Keadilan
Parti Keadilan Rakyat Pulau Pinang

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Book Of The Week: The Idea of Justice, By Amartya Sen

Posted: 04 Jul 2011 04:55 PM PDT

Reviewed by Ziauddin Sardar

Friday, 21 August 2009

Take three kids and a flute. Anne says the flute should be given to her because she is the only one who knows how to play it. Bob says the flute should be handed to him as he is so poor he has no toys to play with. Carla says the flute is hers because it is the fruit of her own labour. How do we decide between these three legitimate claims?

There are no institutional arrangements that can help us resolve this dispute in a universally accepted just manner. Conceptions of what constitutes a “just society”, argues the Nobel Prize-winning economist and philosopher Amartya Sen in this majestic book, will not help us decide who should have the flute. A one-dimensional notion of reason is not much help either, for it does not provide us with a feasible method of arriving at a choice.

What really enables us to resolve the dispute between the three children is the value we attach to the pursuit of human fulfilment, removal of poverty,and the entitlement to enjoy the products of one’s own labour.

Who gets the flute depends on your philosophy of justice. Bob, the poorest, will have the immediate support of the economic egalitarian. The libertarian would opt for Carla. The utilitarian hedonist will bicker a bit but will eventually settle for Anne because she will get the maximum pleasure, as she can actually play the instrument. While all three decisions are based on rational arguments and correct within their own perspective, they lead to totally different resolutions.

Thus justice is not a monolithic ideal but a pluralistic notion with many dimensions. Yet Western philosophers have seen justice largely in singular,utopian terms. Hobbes, Locke and Kant, for example, wove their notions of justice around an imaginary “social contract” between the citizens and the state. A “just society” is produced through perfectly just state institutions and social arrangements and the right behaviour of the citizens.

Sen identifies two serious problems with this “arrangement focussed” approach. First, there is no reasoned agreement on the nature of a “just society”. Second, how would we actually recognise a “just society” if we saw one? Without some framework of comparison it is not possible to identify the ideal we need to pursue.

Furthermore, this approach is of no help in resolving basic issues of injustice. How would you reason, for example, that slavery was an intolerable injustice in a framework that concerned itself with right institutions and right behaviour? How would we ensure that well-established and cheaply producible drugs were available to the poor patients of Aids in developing countries? When faced with stark injustice, the contractual approach turns out to be both redundant and unfeasible.

Much of Sen’s criticism is directed towards the liberal philosopher John Rawls, whose 1971 book, A Theory of Justice, has acquired the status of a classic. Sen’s gentle and polite deconstruction of Rawls shows him to be rather shallow and irrelevant. Rawls’s approach, based on specific institutions that firmly anchor society, demand a single, explicit resolution to the principle of justice. Stalin had similar ideas.

Rawls is not just authoritarian but also elitist and Eurocentric. Just as Mill had excluded “the backward nations”, women and children from his Essay on Liberty, Rawls openly acknowledges that the world’s poor have no place in his theory of justice. Indeed, the very “idea of global justice” is dismissed by Rawls and his cohorts as totally irrelevant. Moreover, the kind of “reasonable person” needed to produce a just society is found only in democratic, Western societies.

Given the limitations of Rawls’s theory of justice, why has he been turned into a demi-god? Sen does not tackle this question. But a viable answer is provided by the classical Muslim philosopher al-Razi, who declared that “the acquisition of knowledge and the practice of justice” go hand in hand.Justice acquires meaning and relevance, al-Razi argued, within socially conscious epistemologies. The opposite is equally true.

Theories of justice that exclude, by definition, the poor or issues of global injustices only perpetuate injustice. The main function of Rawls’s theory of justice, it seems, is to maintain the status quo, where injustice is not just simply a part of the system, but the system itself. That’s exactly why he is force-fed to students of social sciences.

Sen’s alternative is a realisation-focused approach to justice which concentrates on the real behaviour of people and its actual outcomes. Taking a cue from “social choice theory”, he wants us to focus on removing injustices on which we can all rationally agree. There is nothing we can do about people dying of starvation beyond anyone’s control. But we can choose to do something about injustices that emerge from a conscious “design of those wanting to bring about that outcome”.

I see two problems with this. The “we” who choose must include those who consciously perpetuate injustice in the first place – ruthless corporations,hedge-fund managers and the like. Moreover, design need not be conscious. It can, for example, be unconsciously intrinsic in the theory itself.

Indeed, theory does sometimes serve as an instrument of injustice. Think of free-market capitalism, along with its theoretical underpinnings, including the mathematical modelling of sub-prime derivatives, where huge profits for the few are produced from the misery of others. To do something about the injustices perpetuated by the dominant model of economy, we need to tackle the tyranny of the discipline of economics itself.

Reading The Idea of Justice is like attending a master class in practical reasoning. You can’t help noticing you are engaging with a great, deeply pluralistic, mind. There were times, however, when I felt a bit unfulfilled.For example, we are temptingly informed that classical Sanskrit has two words for justice: niti, organisational propriety and behavioural correctness; and nyaya, which stands for realised justice. In the Indian context, the role of the institutions, rules and organisations have to be assessed in the broader and more inclusive perspective of the world as it actually emerges. We are also told of Mughal Emperor Akbar’s idea that justice should be based on rational endeavour. But this is not elaborated. I also wanted to see some comparatively material on Islamic, Chinese and Latin American ideas on justice.

But these quibbles apart, this is a monumental work. “When people across the world agitate to get more global justice”, Sen writes, “they are not clamouring for some kind of ‘minimal humanitarianism”‘. They are sensible enough to know that a “perfectly just” world is a utopian dream. All they want is “the elimination of some outrageously unjust arrangement to enhance global justice”.

Ziauddin Sardar’s ‘Balti Britain’ is out in Granta paperback

PAS Menjunjung Kasih Titah Tuanku Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong

Posted: 04 Jul 2011 12:48 AM PDT

Parti Islam Se-Malaysia PAS menjunjung tinggi titah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong pada hari Ahad 3 julai 2011 mengenai isu perhimpunan aman BERSIH 2.0 yang hangat diperkatakan pada waktu ini. Seluruh kepimpinan PAS merasa amat berbesar hati dengan keprihatinan dan perhatian yang diberikan oleh Seri Paduka Baginda Tuanku sebagai pelindung keluhuran perlembagaan negara dan lambang berdaulat negara kita ini.

Titah Seri paduka Baginda Tuanku bahawa dalam setiap permasalahan yang timbul, sebagai masyarakat yang bertamadun kita hendaklah mencari jalan penyelesaian secara rundingan dan tidak mengikut perasaan. Ini adalah amat tepat sekali dalam merungkai perkara yang dibangkitkan, iaitu pembaharuan terhadap keseluruhan sistem pilihanraya bagi menyuburkan demokrasi dalam negara kita ini.

Sehubungan dengan itu, maka PAS bersedia untuk menghantar wakil bersama dengan BERSIH 2.0 dan rakan politik dalam Pakatan Rakyat serta semua pihak yang cintakan keamanan untuk berunding dan seterusnya mengadap ke bawah Duli Seri Paduka Baginda Tuanku bagi menjelaskan kekeliruan yang timbul hasil dari liputan buruk yang dimainkan terhadap bantahan aman ini. Kesan dari salah faham initelah menimbulkan provokasi pihak tertentu yang memberi gambaran seolah-olah keadaan sudah tidak terkawal sehingga undang-undang negara juga sudah tidak dihormati lagi olehpihak berkuasa.

PAS percaya bahawa asas penyebab utama bantahan ini perlulah digali-selidik dengan hati terbuka dan penuh keikhlasan, terutamanya oleh pihak kerajaan yang memegang tampuk pemerintahan dalam negara kita pada ketika ini. Ini juga selari dengan titah Seri Paduka Baginda Tuanku supaya pihak kerajaan wajar untuk melaksanakan amanah dengan secara adil dan bijaksana. Tercetusnya idea bantahan ini adalah kerana terlalu banyak kelemahan dalam amalan pilihanraya di Malaysia dengan berlakunya penipuan, rasuah dan salah guna kuasa dan media secara tidak demokratik. Keadaan ini semakin buruk walaupun kita telah mencapai kemerdekaan lebih dari 50 tahun dan sudah dua belas kali pilihanraya umum diadakan. Sejak Sekian lama ini,kerajaan Barisan Nasional telah banyak menyalahgunakan kuasa mereka di atas nama demokrasi, walaupun negara-negara di seluruh dunia sudah banyak melakukan reformasi terhadap sistem pilihan raya dan demokrasi yang membawa kebaikan kepada seluruh rakyat.

Dato’ Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang
Presiden Parti Islam Se-Malaysia
4 Julai 2011/ 2 Syaaban 1432 H

Kerajaan Boleh Dituduh Menentang Agong Jika Gagal Laksana Perlembagaan- Aziz

Posted: 03 Jul 2011 08:36 PM PDT

Keadilan Daily

Pakar Perlembagaan, Profesor Dr Abdul Aziz Bari berkata, kerajaan boleh didakwa menentang Yang Dipertuan Agong, sekiranya gagal melaksanakan perlembagaan yang antara lain menjamin pilihan raya bebas dan kebebasan berhimpun.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas titah khas Tuanku Mizan Zainal Abidin, berhubung perhimpunan aman Bersih, malam tadi.

"Kerajaan tidak boleh gunakan titah ini untuk kepentingan mereka. Begitu juga Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). Kalau mereka gagal lakukan apa yang  dikehendaki perlembagaan, mereka boleh dituduh menentang Agong," Ujar Pensyarah Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa itu.

Menurut Aziz, Titah baginda yang menyeru kedua pihak berunding untuk mencari jalan penyelesaian perlu difahami dalam konteks  yang terkandung dalam perlembagaan.

"Agong tidak menggelar himpunan Bersih haram, baginda cuma titah demo tidak semestinya cara terbaik.

"Dan saya fikir baginda juga mengingatkan kerajaan," Ujarnya dalam kenyataan khas kepada Keadilandaily.com.

Menurutnya, rakyat perlu akur bahawa baginda bertitah sebagai ketua negara dan dalam peranan itu, baginda tidak boleh menunjukkan sikap emosional.

"Mungkin ada bahagian titah itu yang kita tidak selesa tetapi kita harus letakkan diri kita di tempat baginda supaya faham kedudukan dan sensitiviti yang baginda perlu ambilkira.

"Perlu disedari apa yang dituntut bukan kepentingan Bersih tetapi kehendak dan semangat perlembagaan," ujarnya lagi.

Ketika ditanya kemungkinan berlakunya darurat, ekoran kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang menyerahkan hal itu kepada polis minggu lalu, Aziz yakin perkara itu tidak akan berlaku.

"Darurat diisytihar oleh Agong selalunya atas nasihat kerajaan tetapi dalam senario sekarang, saya tak fikir kerajaan berani menasihatkan Agong isytihar darurat.

"Saya fikir ini peluang untuk Bersih mendesak tahanan dibebaskan serta merta. Begitu juga rampasan yang dibuat. Jika polis enggan mereka bukan sahaja melanggar perlembagaan malah engkar titah Agong," kata merujuk enam individu yang ditahan di bawah Ordinan Darurat baru-baru ini.

Kata Aziz, tindakan polis yang sewenangnya menangkap mereka, tidak selaras dengan kehendak perlembagaan.

"Alasan yang mereka berikan tidak masuk akal. Mereka kata mereka ikut undang-undang. Soalnya apakah semangat dan tujuan asal undang-undang itu mereka pertimbangkan?

"Ramai yang terpinga-pinga dengan penggunaan ordinan darurat, tuduhan komunis dan lain lain.

"Apalagi tahun lalu Hishamuddin sendiri mengatakan yang Malaysia tidak lagi berada dalam keadaan darurat.

"Pendeknya menteri dan polis tidak konsisten dalam hujah dan tindakan mereka," katanya.

Dari RAKYAT Kepada RAKYAT

Dari RAKYAT Kepada RAKYAT


Najib Tidak Hayati Titah Agong, Kata PKR

Posted: 04 Jul 2011 04:52 AM PDT

Bersih : Marina Mahathir Bidas Tangkapan Polis

Posted: 04 Jul 2011 04:43 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang

Anak Muda Kampung Nak Senang


Anak Tun Dr Mahathir sokong Perhimpunan BERSIH

Posted: 03 Jul 2011 11:10 PM PDT



Marina Tun Dr Mahathir hari ini mengecam tindakan kerajaan terhadap penyokong Perhimpunan BERSIH. Marina berkata tindakan yang dilakukan oleh kerajaan sekarang ini umpama para diktator dari dunia ketiga. Demikian dilaporkan oleh akhbar portal Free Malaysia Today

July 4, 2011.
Dr M's daughter slams crackdown.

Marina Mahathir says the action taken by the authorities was similar to that used by third-world dictators.

Marina Mahathir, the daughter of former premier Dr Mahathir Mohamad – who had little tolerance for dissenting voices – criticised the clampdown on Bersih 2.0 supporters.

"Only those in fear would resort to such things… we are behaving like a third world country or less," she told a packed press conference here, flanked by several representatives from Bersih.

More than 150 people were detained, mostly for wearing yellow T- shirts with the word "Bersih" in connection with the polls watchdog's planned rally on July 9.

Opposition leaders, some of whom had been hauled up for questioning for backing Bersih's call for a rally to demand electoral reforms, said the mass arrests was one of the harshest crackdowns in the country's political history.

Marina said the government's crackdown was not reflective of Prime Minister Najib Tun Razak's efforts to transform Malaysia into a developed country.

"We are a developing country, we should behave like one and rise above (all this) and have some faith in our people," she said.

Marina also condemned the personal attacks on Bersih chairperson S Ambiga, whom she praised for having an excellent track record in fighting for human rights.

"The personal attacks are unwarranted. They should use better arguments to resolve the issue and not resort to personal attacks," she said.

Najib had called Ambiga, the former Bar Council president, a stooge of Pakatan Rakyat.

Marina's stand on this issue ran contrary to her father's position. The latter had echoed Najib's accusation that the planned rally was not to demand electoral reforms but to create another "political tsunami" to wrest power.

At the press conference today, Bersih representatives denied that the rally had any hidden political agendas and reiterated that it would be peaceful.

They also called on the authorities to find an amicable solution without calling off the rally.

http://www.freemalaysiatoday.com/2011/07/04/dr-ms-daughter-slams-crackdown/

Nyawa rakyat diperjudi, polis sibuk BERSIH, pengancam terbiar

Posted: 03 Jul 2011 07:57 PM PDT



Pengancam sebenar keselamatan rakyat Malaysia ialah pemandu bas dan pemandu lori yang bermaharajalela di jalanraya. Ada menteri nak arahkan polis dan JPJ tangkap pemandu ini sampai ke lubang cacing? Tangkap orang baju BERSIH adalah sampai ke lubang bakteria, bukan lubang cacing lagi. Menteri apa kisah, mereka tak naik bas ekspres, pergi mana-mana, polis juga yang escort. Polis escort juga yang selalu kemalangan.

Gila merebut kuasa, atau gila mempertahankan kuasa?

**************
MINTA JPJ SENTIASA PANTAU KELAJUAN BAS EKSPRES
Berita Harian 4 Julai 2011

SAYA seorang pelajar yang sering berulang alik dari Kuala Lumpur ke Butterworth atau Parit Buntar, Perak dengan menaiki bas ekspres. Sepanjang saya berulang alik selama lebih empat tahun, saya mendapati beberapa bas ekspres daripada beberapa syarikat terkemuka sering dipandu laju melebihi 110 kilometer (km) sejam.

Kadangkala kelajuan bas ekspres itu meningkat sehingga 130km sejam sehinggakan bas ekspres itu dapat memotong kereta di lorong kanan. Ketika berada di dalam bas ekspres, saya sentiasa berdoa supaya Allah SWT melindungi saya daripada malapetaka seperti kemalangan.

Ini kerana seorang sahabat saya pernah menjadi korban kemalangan bas ekspres di Melaka pada tahun lalu. Saya sering duduk berhampiran pemandu bas untuk melihat panel meter kelajuan bas itu tetapi pemandu mengarahkan saya untuk duduk di tempat yang terlindung daripada ruang pemandu.

Saya ingin mencadangkan kepada pihak berkuasa supaya mengkaji semula waktu jangkaan ketibaan (ETA) bas ekspres untuk sesuatu syarikat bas ekspres. Kebanyakan waktu itu agak singkat untuk kenderaan besar dan berat seperti bas ekspres.

Waktu ketibaan bas ekspres seharusnya lebih lama berbanding kereta kerana bas hanya boleh dipandu sehingga 90km sejam saja dan bas itu berhenti di hentian rehat dan rawat. Faktor ini menjadi ukuran kepada waktu ketibaan bas yang sebenarnya.

Jika bas itu tiba mengikut waktu ketibaan kereta, maka bas itu berkemungkinan dipandu dengan laju. Pihak polis dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) hendaklah sentiasa menjalankan operasi secara berterusan agar pemandu bas sentiasa sedar pemanduan mereka diperhatikan oleh pihak berkuasa.

Tumpuan hendaklah juga diberikan kepada bas yang berenjin besar yang boleh dipecut laju walaupun ketika di kawasan berbukit seperti di sekitar Ipoh kerana kuasa enjin yang tinggi.

Saya berharap pihak berkuasa sentiasa menjalankan operasi secara berterusan dan kerap. Kami penumpang bas ekspres sentiasa berasa takut ketika berada di dalam bas.

PENUMPANG PRIHATIN,
Parit Buntar, Perak.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/MintaJPJsentiasapantaukelajuanbasekspres/Article

Bahana Larian 1Malaysia, pelajar disengat tebuan

Posted: 03 Jul 2011 07:53 PM PDT



Terlalu sangat hendak mencipta rekod, arahkan semua sekolah, semua pelajar, semua guru buat larian 1Malaysia nak pecah rekod konon. Akhirnya para pelajar yang disengat tebuan. Ada Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri pergi melawat pelajar ini, atau menyalahkan guru-guru kerana tidak menjaga keselamatan para pelajar?

21 PELAJAR DISENGAT TEBUAN KETIKA LARIAN 1MURID 1SUKAN
Mstar Ahad Julai 3, 2011

KOTA BAHARU: Seramai 21 murid dan pelajar dari dua sekolah di Bachok dimasukkan ke hospital selepas mereka disengat tebuan ketika menyertai Larian 1Murid 1Sukan 1Malaysia pagi Sabtu.

Pegawai Perhubungan Awam Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) ZaidAhmad berkata kesemua pelajar itu terdiri daripada pelajar Sekolah Kebangsaan(SK) Badak dan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Badak, yang diserang sejenistebuan tanah dalam kejadian kira-kira 9 pagi itu.

"Lapan pelajar perempuan adalah dari SMK Badak dan bakinya dari SK Badakyang dimasukkan ke wad untuk rawatan lanjut. Tiada yang cedera serius," katanya kepada Bernama di Wad 5 HRPZII di sini.

Zaid berkata mereka yang terlibat merupakan murid Tahun Empat dan Tahun Limaserta pelajar Tingkatan Satu hingga Tingkatan Lima.

Menurutnya kesemua pelajar itu akan dibenar pulang secara berperingkatpetang ini.

Sementara itu, murid Tahun Empat SK Badak Mohd Farid Firdaus berkata beliaumenerima tujuh sengatan tebuan tanah itu ketika berlari beramai-ramai di satukawasan semak di satu laluan berdekatan sekolah.

Beliau berkata mereka kemudian dihantar ke Hospital Bachok sebelum dihantarke HRPZII di sini.

Rakannya Nur Syafiqah Azmi, 10, berkata beliau hampir pengsan dan menjeritkesakitan ketika serangan tebuan itu berlaku.

"Saya kena tiga sengatan di badan dan cikgu hantar ke hospital," katanya.

Pelajar SMK Badak, Aishah Mansor, 13, berkata ketika larian dia tiba-tibamelihat tebuan itu menyengat rakan-rakannya termasuk beliau. "Semua pelajar menjerit dan kami semua kembali ke sekolah sebelum dihantarke hospital," katanya yang terkena empat sengatan tebuan. - BERNAMA
http://www.mstar.com.my/berita/jenayah/cerita.asp?file=/2011/7/3/mstar_jenayah/20110703152150&sec=mstar_jenayah

LARIAN 1MURID 1SUKAN PECAH REKOD MBOR


TAIPING 2 Julai - Larian Serentak 1Murid 1Sukan 1Malaysia yang berlangsung di seluruh negara berjaya mencipta rekod Malaysia Book of Records (MBOR) sebagai larian terbesar yang disertai oleh 4,137,126 pelajar daripada 9,980 buah sekolah.

Larian yang diadakan sempena pelaksanaan dasar 1Murid 1Sukan di Padang Dataran Perbandaran Taiping itu turut disertai Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin awal pagi ini.

Muhyiddin sewaktu berucap pada majlis tersebut menegaskan, sukan merupakan satu platform pembentukan sahsiah pelajar dan memupuk integrasi sosial seiring dengan Falsafah Pendidikan Negara.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0703&pub=utusan_malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_06.htm&arc=hive

Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat Cabang Bukit Gantang, Perak

Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat Cabang Bukit Gantang, Perak


Posted: 03 Jul 2011 06:48 AM PDT

KUALA LUMPUR, 3 Julai (Bernama)-Istana Negara mengeluarkan Titah Khas Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin mengenai perhimpunan haram anjuran Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) pada 9 Julai.

Berikut adalah sebahagian teks  Titah Khas tersebut:


"
Beta juga menyeru kepada pihak kerajaan agar melaksanakan segala amanah yang diberikan kepada rakyat secara adil dan bijaksana dan yang pentingnya Beta selaku Yang di-Pertuan Agong tidak mahu melihat dalam negara bermasyarakat majmuk ini berada di dalam keadaan bermusuhan sesama sendiri ataupun sebahagian rakyatnya bermusuh dengan kerajaan atas apa jua alasan pun".

-- BERNAMA sini