Isnin, 19 September 2011

Anak Muda Kampung Nak Senang

Anak Muda Kampung Nak Senang


Bendera Malaysia perlu dikaji semula kerana merbahaya?

Posted: 19 Sep 2011 02:19 AM PDT



Rekabentuk bendera Malaysia perlu dikaji semula kerana kepada warga asing atau negara luar sekali imbas bendera Malaysia mirip bendera Amerika Syarikat. Dan di wilayah bergolak seperti Somalia, Afghanistan dan Lubnan yang mempunyai sentimen anti Amerika yang tinggi, bendera Malaysia yang dipakai oleh sukarelawan dan anggota tentera Malaysia boleh membawa risiko.

Jadi, adakah rekabentuk bendera Malaysia perlu diubah suai untuk keselamatan rakyatnya?

Beberapa artikel ancaman rekabentuk bendera Malaysia yang mirip bendera Amerika Syarikat :

UNIFIL : Perubahan bendera Malaysia di Lebanon http://www.kaskus.us/showthread.php?t=10229124

Akhirnya saya berpeluang masuk ke Afghanistan …, kawasan yang dimaksudkan ialah Spin Boldak, kami bergerak secara konvoi dan kenderaan kami menggunakan bendera Indonesia ….., ini disebabkan bendera Malaysia mempunyai jalur yang sama dengan bendera Amerika Syarikat
http://militaryofmalaysia.net/2010/09/pengalaman-perang-di-afghanistan/

Di Afghanistan, sewaktu menyertai dua misi pemantauan pilihanraya pada tahun 2004 dan 2005, rakyat Malaysia diharamkan untuk membawa bendera kerana dikhuatiri akan diserang oleh puak Taliban oleh kerana bendera Malaysia mirip bendera Amerika Syarikat http://hasbullah.pit.my/2008/08/bendera-malaysia-perlu-diubah-dan.html

Bendera Malaysia Dibakar di Berbagai Negara di Timur Tengah
27th Aug 2010

WorldNewsToday – Sejumlah kedutaan besar Malaysia di Timur Tengah saat ini tengah dilanda berbagai insiden. Pasalnya, hampir setiap hari terdapat kasus pembakaran bendera nasional Malaysia di depan kantor kedutaan mereka sendiri.

Ismeth Al Maliki, salah seorang demonstran di Libanon yang diwawancari mengaku , pembakaran bendera Malaysia dilakukan oleh karena ia tidak dapat membedakan bendera Malaysia dan bendera "The Spangled Banner" milik Amerika.
http://hendynoize.net/2010/08/27/bendera-malaysia-dibakar-di-berbagai-negara-di-timur-tengah/

Adakah Inggeris benci Askar Melayu, sokong komunis?

Posted: 18 Sep 2011 09:40 PM PDT



Rejimen Askar Melayu telah ditubuhkan pada tahun 1933 atas desakan Sultan Perak, Yamtuan N.Sembilan, Raja Chulan dan Undang Rembau. Akan tetapi Inggeris telah melatih dan memberi senjata kepada komunis untuk melawan Jepun semasa Perang Dunia Kedua. Kenapa Inggeris tidak memperkuatkan Askar Melayu? Adakah Inggeris lebih percaya komunis dari Askar Melayu kerana penubuhan Askar Melayu diilhamkan oleh Sultan Perak yang berjiwa rakyat dan menghayati agama Islam dimana baginda sendiri memberikan ceramah agama kepada rakyat pada ketika itu.

Perang Dunia Kedua menyaksikan bagaimana Hitler telah menubuhkan Divisyen Tentera Islam yang antaranya terdiri dari tentera Islam Bosnia. Turki juga menyebelahi Jerman ketika Perang Dunia Pertama. Malahan beberapa pemimpin Islam termasuk Mufti Palestin dikatakan telah menyokong Jerman untuk mengusir keluar penjajah Inggeris di negara mereka. Dan Jepun pula adalah sekutu Jerman semasa Perang Dunia Kedua.

Apakah misi Undang Rembau melawat Maharaja Jepun pada lewat tahun 1930an dimana Undang Rembau adalah antara orang yang paling kuat mendesak penubuhan Askar Melayu?

Nampaknya satu kajian sejarah mendalam perlu dilakukan akan semua persoalan ini, kerana sejarah itu sentiasa berulang. Apa yang berlaku di Bosnia, di Palestin dan di mana-mana ada kaitan dengan sejarah, perang dunia, komunis, Inggeris dan seterusnya.

Apakah Inggeris gusar kerana topi Askar Melayu pada ketika itu hampir sama dengan topi Divisyen Tentera Islam Jerman ketika itu , iaitu topi tarbus?

****************
Sultan Alang Iskandar Syah, Sultan Perak ke-30

Dalam tahun 1913, Almarhum Sultan Alang Iskandar Syah, Almarhum DYMM Yang Di Pertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhamad Ibni Yam Tuan Antah, Almarhum Raja Di Hilir Perak, Raja Sir Chulan dan Allahyarham Undang Rembau, Datuk Abdullah bin Haji Dahan telah mula menyuarakan hasrat penubuhan pasukan Askar Melayu.

Baginda menyokong kuat penubuhan Askar melayu di-raja, dan desakan Baginda, kuasa pentadbiran yang dipegang oleh Residen General bagi Negeri-Negeri Melayu Bersekutu telah dirombak dan dibahagi-bahagi semula kepada Sultan-Sultan, Residen-Residen dan Majlis-Majlis Mesyuarat Negeri-Negeri dalam Persekutuan itu.

Dengan rayuan Baginda kepada Kerajaan Inggeris, Jajahan Dinding dan Pulau Pangkor yang diberi kepada Kompeni Inggeris dalam tahun 1826 diserahkan balik kepada Kerajaan Negeri Perak dalam tahun 1935.

Baginda turut melantik seorang alim Islam di Teluk Intan (Teluk Anson), bernama Sheikh Muhammad Saleh (Asal dari Minangkabau) menjadi Shaikul-Islam bagi Negeri Perak. Baginda sendiri selalu melawat dan memberi titah ucapan mengenai ajaran Agama Islam kepada rakyat Baginda di bandar-bandar dan di kampung-kampung.
http://sultan.perak.gov.my/bahasa/iskandar_shah.htm

Adolf Hitler tubuhkan divisyen tentera Islam
Utusan Malaysia 19 Mei 2006

Hitler didapati masih mempunyai nilai toleransi yang tinggi dengan membenarkan penubuhan beberapa divisyen tentera beragama Islam di dalam kem atau menjadi sebahagian daripada bala tentera nazi Jerman.

Menurut Jeneral Leon Degrelle, seorang komander divisyen Waften SS (askar rakyat) Jerman, ada tiga divisyen Waffen SS yang 90 peratus anggotanya beragama Islam. Jumlah anggota dalam ketiga-tiga divisyen ini pula berjumlah 60,000 orang.

Antara tiga divisyen tentera beragama Islam Waffen SS ini, divisyen tentera paling terkenal adalah Divisyen ke-13 Waffen SS Hanzar. Divisyen ini beroperasi di Balkan dengan 90 peratus anggotanya berbangsa Albania, Bosnia dan Croatia yang beragama Islam. Bakinya orang Croat beragama Kristian Katolik yang berjumlah 21,000 orang.

Operasi Divisyen Hanzar mendapat perhatian IKAM kerana ia sesuatu yang sangat unik dan menakjubkan. Operasi tentera udara sukarela Croatia berjaya menembak jatuh hampir 300 kapal terbang tentera udara Rusia (komunis) sedangkan kapal terbang mereka yang dimusnahkan tentera udara Rusia kurang daripada 10 pesawat ketika Perang Dunia Kedua tercetus di Balkan.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2006&dt=0519&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_02.htm





13th Waffen Mountain Division of the SS Handschar

The 13th Waffen Mountain Division of the SS Handschar (1st Croatian) was one of the thirty-eight divisions fielded as part of the Waffen-SS during World War II. Its recruits were composed of Muslim Bosniaks and Catholic Croats. The Handschar[1] division was a mountain infantry formation, the equivalent of the German "Gebirgsjäger" (Mountain troops) units. It was used to conduct operations against Yugoslav Partisans in the Independent State of Croatia from February to September 1944. http://en.wikipedia.org/wiki/13th_Waffen_Mountain_Division_of_the_SS_Handschar_(1st_Croatian)






1941: Suriah, Lebanon, Korps Afrika merebut Tobruk

Pada Juni 1941 Angkatan Darat Australia dan pasukan Sekutu menginvasi Suriah dan Lebanon, merebut Damaskus pada 17 Juni. Di Irak, terjadi penggulingan kekuasaan atas pemerintah yang pro-Inggris oleh kelompok Rashid Ali yang pro-Nazi. Pemberontakan didukung oleh Mufti Besar Yerusalem, Haji Amin al-Husseini.

Oleh karena merasa garis belakangnya terancam, Inggris mendatangkan bala bantuan dari India dan menduduki Irak. Pemerintahan pro-Inggris kembali berkuasa, sementara Rashid Ali dan Mufti Besar Yerusalem melarikan diri ke Iran. Namun kemudian Inggris dan Uni Soviet menduduki Iran serta menggulingkan shah Iran yang pro-Jerman.

Kedua tokoh Arab yang pro-Nazi di atas kemudian melarikan diri ke Eropa melalui Turki, di mana mereka kemudian bekerja sama dengan Hitler untuk menyingkirkan orang Inggris dan orang Yahudi. Korps Afrika dibawah Rommel melangkah maju dengan cepat ke arah timur, merebut kota pelabuhan Tobruk. Pasukan Australia dan Inggris di kota tersebut berhasil bertahan hingga serangan Axis berhasil merebut kota tersebut dan memaksa Divisi Ke-8 (Eighth Army) mundur ke garis di El Alamein.
http://id.wikipedia.org/wiki/Perang_Dunia_II

Malayan Communist Party (MCP)

On December 8, 1941, the Japanese Empire invaded Malaya. The British colonial authorities now accepted the MCP's standing offer of military co-operation. On 15 December, all left-wing political prisoners were released.

From 20 December the British military began to train party members in guerilla warfare at the hastily established 101st Special Training School (101st STS) in Singapore. About 165 MCP members were trained before the British defences collapsed. These fighters, scantily armed and equipped by the hard-pressed British, hurriedly dispersed and attempted to harass the occupying army.

Just before Singapore fell on 15 February 1942, the party began organise armed resistance in the state of Johore. Soon four armed groups, which became known as 'Regiments', were formed, with 101st STS trainees serving as nuclei. In March this force was dubbed the Malayan People's Anti-Japanese Army (MPAJA) and began sabotage and ambushes against the Japanese. http://en.wikipedia.org/wiki/Malayan_Communist_Party

Kapal TLDM rosak, kejar kapal perang China, mana Scropene?

Posted: 18 Sep 2011 08:04 PM PDT



Satu berita yang amal memalukan. Kapal Tentera Laut Diraja Malaysia KD Pari telah rosak dan hampir tenggelam dalam kejadian mengejar kapal perang (frigate) negara China yang menceroboh perairan negara di Sabah. Mana kapal selam negara berharga hampir RM 5 billion. Dan kos untuk senggara kapal selam ini pula hampir RM500 juta yang ditambah dalam bajet 2011.

Hampir 5 peratus bajet pertahanan untuk senggara kapal selam saja. Sementara itu dilaporkan beberapa kerosakan kapal TLDM lain antaranya KD Serang mengalami lintar pintas, KD Todak kapal pemusnah periuk api dah 2 bulan tak boleh beroperasi selepas satu kemalangan.

Bukit Kepong telah menjadi sejarah dan pengajaran. Adakah kita ingin mengulangi sejarah Bukit Kepong dan Kalabakan dengan pertahanan negara yang lemah?

Navy vessel breaks down while chasing ship
NST 19 Sep 2011

KD Pari sustained a dislodged shaft while pursuing a China-flagged ship encroaching on waters off Pulau Layang Layang on Thursday.

KUALA LUMPUR: A Royal Malaysian Navy (RMN) vessel, in pursuit of a foreign ship encroaching on waters off Pulau Layang Layang on Thursday, was forced to abandon its operation after its engine room was flooded.

RMN chief Admiral Tan Sri Abdul Aziz Jaafar said the crew of the Fast Attack Craft-Gun (FAC-G) vessel KD Pari heard a 'loud bang' soon after it had departed the island westward to pursue a China-flagged vessel, believed to be a frigate, spotted at Gugusan Semarang Peninjau in the South China Sea at 2.53pm.

"Initial investigations revealed that the KD Pari sustained a dislodged shaft, which connects the propeller to the engine, and the vessel turned back to its base.

He added a second RMN ship, the new-generation patrol vessel KD Pahang was immediately summoned to pursue the China-flagged ship and managed to "shoo it away" after efforts to communicate with it failed.

Damage to KD Pari, which reportedly underwent refurbishment in 2009 to the tune of RM12 million, is believed to be in the tens of millions of ringgit.

KD Pari, pennant number 3510, was built by Hong Leong-Lurssen at its Butterworth shipyard and commissioned on March 23, 1977.

It weighs 244 tonnes, is 44.9m x 7m x 2.5m, can sail at 32 knots and is manned by 36 crew members






The RMN also confirmed that another FAC-G vessel, KD Serang, sustained a small fire from a short-circuit on Aug 31 while minesweeper KD Todak was 'grounded' after a slight mishap with a floating object two months earlier.

http://www.nst.com.my/nst/articles/13chase/Article






SCORPENE SUBMARINES

Royal Malaysian Navy Scorpene submarine title as Tunku Abdul Rahman during Trials near Lorient in march 2008. Malaysia's first Scorpene-class diesel-electric submarine named after the country's first premier "KD Tunku Abdul Rahman" inducted in Malaysia's Naval fleet at a ceremony.

Two Scorpène class submarines were ordered by the RMN on June 5, 2002 under a €1.04 billion (about RM4.78 billion) contract.

http://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Malaysian_Navy

Tuesday August 2, 2011
Mindef gets RM493.3mil more, for Scorpene subs upkeep

KUALA LUMPUR: The Defence Ministry received an additional allocation of RM493.3mil this year, raising the ministry's budget to a total of RM11bil.

Its minister Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi said the supplementary budget was needed to maintain the country's two Scorpene submarines as well as for administrative purposes.

"The main purpose is to maintain our Scorpene submarines as that expense was not included in the budget," he told reporters Tuesday when receiving a four-wheel drive vehicle from UNDP under a multidimensional peacekeeping training project, called the Malaysian Peacekeeping Training Project (MPTP), conducted by UNDP and Mindef in Port Dickson.

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/8/2/nation/20110802120702&sec=nation





Kapal peronda TLDM hampir tenggelam di perairan Sabah
Kosmo 19 Sep 2011

KUALA LUMPUR – Sebuah kapal peronda Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), KD Pari separa tenggelam apabila bilik jentera utamanya bocor dinaiki air setelah salah satu daripada shaft kapal tersebut tertanggal.

Kejadian itu berlaku pada pukul 2.53 petang Khamis lalu semasa kapal itu baru sahaja keluar dari Pulau Layang-Layang untuk melakukan rondaan di perairan Gugusan Semarang Peninjau di perairan Sabah.

Bagaimanapun, kesemua sembilan pegawai dan 27 anak kapal jenis Fast Attack Craft-Gun itu terselamat.
http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0919&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_10.htm


Kapal peronda TLDM hampir tenggelam di perairan Sabah
Utusan 19 Sep 2011

KUALA LUMPUR 18 Sept – Sebuah kapal peronda Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) "KD Pari" separuh tenggelam apabila bilik jentera utamanya bocor dinaiki air setelah salah satu daripada "shaft"nya tertanggal.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0918&pub=utusan_malaysia&sec=Terkini&pg=bt_22.htm&arc=hive

KD Pari hampir karam
Metro 19 Sep 2011

KUALA LUMPUR: Kapal peronda Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), KD Pari hampir karam selepas dimasuki air akibat bilik jentera utamanya mengalami kebocoran ekoran satu daripada 'shaft'nya tertanggal.
http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/KDParihampirkaram/Article/index_html

FAST ATTACK CRAFT - GUN
Name : KD PARI, No Penant : 3510
Builders : Hong Leong-Lurssen, Butterworth
Commissioned : 23 Mar 1977
Displacement, Tons : 244 full Load
Dimensions, feet(meters) : 147.3 X 23 X 8.3 (44.9 X 7 X 2.5)
Main Machinery : 3 MTU MB 16V 538TB90 diesel, 9000 hp(m) (6.6 MW) sustained, 3 shafts
Speed, Knots : 32
Range, n miles : 2000 at 14 kt.
Complement : 36 (4 Officers)
Countermeasures : ESM: Thales DR 3000,
Intercept.
Radars : Surface search: Kelvin Hughes 1007,
I-band.
Comment : Lurssen 45 type. Illuminant launchers on both gun mountings. Design of hull modification is reported to have been contracted. Form 6th Fast Attack Squadron based at Labuan.
Source : Jane's Fighting Ships
http://navy.mil.my/index.php/mengenai-kami/armada/633-kd-pari-3510

Tiada ulasan: