Khamis, 11 Ogos 2011

Anak Muda Kampung Nak Senang

Anak Muda Kampung Nak Senang


Komen guru guru N.Sembilan mengenai SAPS

Posted: 10 Aug 2011 09:06 PM PDT



Berikut sebahagian komen guru-guru di di laman web Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan mengenai Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS) yang banyak menyusahkan para guru hingga ada yang duduk kafe siber sampai jam 4 pagi. Tak tahulah Menteri Pelajaran atau Pengarah Pelajaran tahu wujud laman web Jabatan Pelajaran tersebut.

MAKLUM BALAS PENGGUNAAN SISTEM ANALISIS PEPERIKSAAN SEKOLAH (SAPS)

Sebarang pandangan/ cadangan berkaitan SAPS boleh diajukan melalui laman sesawang ini dengan mengklik pautan Komen anda di bawah.

-1 #20 Sengal

1. Perlu tingkatkan kelajuan semasa mengakses ke server atau database. Ikut pengalaman semua moe punya database LEMBAB.

2. Sebelum nak run sesuatu program tu buang la data yang tak pakai.. banyak nama cikgu dan murid dari negeri perak..


-1 #16 azlan 2011-07-06 04:37

Guru bukan bekerja 24 jam mengadap komputer.

Data-data yang berlambak perlu dihantar perlu di isi di dalam program khas, perlu juga di email, perlu juga di cetak secara hard copy, perlu juga di save di dalam disket dan dihantar sekali. Sekarang perlu juga diisi pula secara online. Satu lagi kerja bertambah.Tidakkah ini menyusahkan guru.

Mohon apa-apa tindakan atau dasar yang dibuat perlukah mengambil kira beban guru2 di sekolah.

Contohnya guru perlu mengisi di dalam SAPHC sekarang perlu sekali lagi mengisi di dalam SAPS. Itu belum dikira perlu mengisi di dalam SAPHC khas untuk murid STF dan SBT.

Kerja yang sepatutnya memudahkan dengan adanya sistem online menyusahkan kerana terpaksa mengisi banyak kali kerana sistem yang belum stabil dan selalu "hang" dah log out sendiri.

Saya meminta jasa baik pihak jabatan mahupun ppd jangan membebankan guru yang sedia banyak kerja-kerja hakiki yang perlu di siapkan dengan tugas2 mengisi data yang menyusahkan.

Pastikan SAPS betul2 stabil sebelum mengarahkan guru2 mengisi atau meggunakannya. Beban guru bertambah. Satu perkara perlu diisi terlalu banyak kali.

3 #7 aishah 2011-06-30 02:03
1. kerap keluar sistem setiap kali pengguna menukar menu

2. kerap berlaku markah tidak disimpan.

3. kadang2 ada satu senarai markah 'hidden' dalam ruang markah. Markah2 perlu di hapuskan dulu, disimpan & barulah boleh masukkan markah baru.

4. jum markah pelajar tidak sama dengan jumlah pelajar w/pun telah dimasukkan dengan betul. Cth pelajar 5 org; ttp paparan menunjukkan jum pel 5; jum markah

5. Perlu peruntukkan 2 ID untuk SUP Dalaman.

6. perlu masukkan menu utk analisis MP bagi ting & perincian bg setiap kelas dlm satu paparan.

7. Ada kemudahan utk eksport slip keputusan ke Word bertujuan supaya guru2 kelas dpt menulis komen bagi setiap pelajar & dpt simpan dlm bentuk softcopy.

8. masalah dlm mendaftar MP. Guru MP mendaftar utk tassawur islam tetapi paparan yang kluar adalah tafsir ilmi.

9. adakan kemudahan bagi SU Peperiksaan menghantar maklumat kpd semua guru kelas & mp & ruang bagi guru-guru menghantar pertanyaan kpd SU Pep.

Sumber : http://spmict.jpnns.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=149:maklumbalas-penggunaan-saps&catid=3:hebahan-dan-laporan&Itemid=50#comments

Gila, Malaysia nak ganti jet MIG dengan Typhoon, LEMBU

Posted: 10 Aug 2011 08:21 PM PDT



Memang kerja gila kalau betullah Malaysia nak ganti jet pejuang MIG-29N dengan jet Typhoon. Sedangkan Tentera Udara Britain (RAF) sekarang ini menghadapi masalah untuk cari alat ganti jet Typhoon yang mereka gunakan untuk menyerang Libya. Apa RAF buat ialah mereka leraikan jet-jet pejuang ini untuk dijadikan alat ganti.

Bekas panglima Tentera Udara Britain menggelarkan Typhoon ini sebagai LEMBU kerana ianya jet yang terlampau mahal dan amat tidak sesuai digunakan di ruang udara luar Britain. Harga sebuah jet Typhoon mencecah RM 700 juta.

MALAYSIA BOLEH !

Adakah kes pembelian jet pejuang Skyhawk TUDM yang banyak tersadai di padang pasir Amerika Syarikat akan berulang?

RAF STRIPS JETS FOR SPARE PARTS: TYPHOONS TORN UP FOR LIBYA AIR FLEET

The RAF is tearing apart state-of-the-art fighter jets for spare parts to keep warplanes flying over Libya. Three Typhoons, costing £125million each, are being cannibalised at RAF Coningsby in Lincolnshire to cover a desperate shortage of parts. This means three jets had to be grounded in March so RAF technicians could raid them to keep the maximum number of Typhoons in the air.

Commander Nigel 'Sharkey' Ward, decorated for flying Harrier jump jets during the Falklands war, said: 'The Typhoon is an astronomically expensive aircraft that is ill-suited to any role outside UK airspace. 'It is essentially a very expensive RAF sacred cow.'
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2003979/RAF-strips-jets-spare-parts-Typhoons-torn-Libya-air-fleet.html

KERAJAAN PERTIMBANG GANTI MIG-29N DENGAN EUROFIGHTER TYPHOON
Isnin Julai 25, 2011

KOTA TINGGI: Kerajaan sedang menimbang untuk menggantikan sepenuhnya pesawat MiG-29N milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dengan pesawat tempur pelbagai guna (MRCA) Eurofighter Typhoon buatan empat buah syarikat aeroangkasa Eropah.

Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata TUDM pada ketika ini memiliki 10 buah MiG-29N yang dibeli pada 1990-an dan khidmat jet pejuang buatan Rusia itu perlu ditukarkan.

Beliau berkata kementeriannya sedang membuat uji nilai jet pejuang Eurofighter Typhoon yang mempunyai kelajuan 2 Mach, merangkumi kemampuan sistem teknikal dan persenjataannya yang canggih.

"Memang diakui Eurofighter Typhoon, sebuah pesawat tempur yang terbaik namun harganya yang mahal membuatkan kita perlu membuat uji nilai secara terperinci. Bagaimanapun ia bergantung kepada kemampuan kewangan negara," katanya kepada pemberita selepas majlis penutup Karnival Jom Masuk UMNO anjuran Biro Keahlian dan Daftar Pemilih UMNO Tenggara di sini Ahad.

Pada ketika ini, pesawat Typhoon yang berukuran panjang 15.96 meter dan berkemampuan untuk terbang melebihi 60,000 kaki digunakan oleh Tentera Udara Diraja British, Itali, Austria, Sepanyol dan Jerman.

Pesawat yang berkemampuan membawa pelbagai jenis peluru berpandu udara ke udara atau udara ke darat dibina secara kerjasama oleh BAE Systems (Britain), EADS-Military Aircraft (Jerman), Alenia Finnmeccanica (Itali) dan EADS-CASA (Sepanyol).

Menteri Pertahanan itu juga berkata, cadangan pembelian tersebut juga tertakluk kepada tawaran timbal balik yang diberikan oleh syarikat pengeluar seperti pemindahan teknologi dan tempoh bayaran.

"Kita tengok jika dapat tawaran terbaik dari mana-mana negara atau syarikat pengeluar yang boleh beri harga yang munasabah maka kita akan pertimbangkan untuk pembelian MRCA tersebut. Itupun setelah mendapat pengesahan daripada Unit Perancang Ekonomi dan Kementerian Kewangan," katanya lagi.

Beliau berkata pihaknya turut membuat uji nilai terhadap jenis pesawat MRCA lain yang berada di pasaran termasuk Sukhoi SU-35 buatan Rusia, FA-18 Super Hornet dari Amerika Syarikat dan JAS Gripen buatan Sweden.

Ditanya tentang kenyataan negatif segelintir penulis blog pembangkang mengenai pembelian jet pejuang tersebut, beliau berkata, ia bertujuan merendah-rendahkan kemampuan Angkatan Tentera Malaysia (ATM).- BERNAMA

http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2011/7/25/mstar_berita/20110725091727&sec=mstar_berita

Nasib para guru yang semakin malang, terima kasih Umno

Posted: 10 Aug 2011 06:05 PM PDT



Tiada lagi elaun perpindahan bagi Cikgu ! oleh Chegubard.

10 Ogos 2011 - Banyak pendedahan pembaziran wang negara telah didedahkan. Dari ketirisan dalam perbagai sektor dan perbagai peringkat hinggalah kepada pembaziran Keluarga Perdana Menteri Malaysia itu sendiri.

Namun rakyat dibawah terus diarah berjimat.

Terbaru che'GuBard mendapat email dari teman-teman yang pernah sama sepengajian yang masih berkhidmat sebagai pendidik. Mereka mengeluh kerana mereka menerima perbagai tekanan.

Sudahlah perbagai peruntukan untuk sekolah dipotong.

Ketika dikhabarkan RM111 juta diperuntukan untuk program PERMATA milik Imelda Rosmah tetapi sekolah bantuan penuh kerajaan yang sepatutnya menjadi tempat utama pendidikan rakyat telah dipotong perbagai peruntukan dan diarahkan berjimat.

Terbaru kelompok guru ini telah didera dengan 'dihilangkan' elaun perpindahan buat mereka.

Bayangkanlah guru-guru ini yang semenjak habis pengajian terus dengan rela dicampakkan ke pendalaman sejauh Borneo tetapi setelah ada yang lebih 12 tahun di sana dan apabila bertukar ke Semenanjung tidak diberi sebarang elaun untuk pindah.

Ada yang sudah bekeluarga dengan anak yang ramai, sudah punya kenderaan dan berapakah perbelanjaan untuk memindahkan keluarga besar ini ke Semenanjung ?

Menurut teman - teman yang menyatakan keluhan mereka mahu semua faham selalunya kalau pun diberi elaun perpindahan ini mereka masih perlu menambah dengan duit sendiri.

Elaun perpindahan ini sebenarnya pun tidak pun cukup tetapi bererti besar dalam membantu perpindahan khususnya bagi mereka yang telah lama di pendalaman Sabah dan Sarawak.

Regim ini semakin tidak berpijak di bumi nyata. Rakyat terus disuruh berjimat tetapi mereka diatas terus bermewah. Ketika Imelda Rosmah bermewah rakyat terhimpit semakin payah.

Kepada teman-teman yang masih berkhidmat sebagai guru. Regim ini terlalu yakin semua guru takut dengan perubahan ayuh bersama kayuh perubahan demi negara.

Kuasa ditangan anda. Daftarkan diri sebagai pemilih dan lalukan perubahan dengan berani demi diri kita dan masa depan negara.

Sumber : http://chegubard.blogspot.com/2011/08/tiada-lagi-elaun-perpindahan-bagi-cikgu.html

Kementerian Pelajaran dah jadi kementerian rojak dan caca merba agaknya. Guru-guru hanya boleh meluahkan perasaan mereka melalui surat dan forum di akhbar saja. Apakah Menteri, Pengarah Pelajaran dan Pegawai Pelajaran dah jadi PBB (Pekak, Bisu dan Buta)? Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS) tak selesai kini masalah pengangguran di kalangan Graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan.

Antara luahan guru - guru di media setelah Kementerian gagal mendengar :

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0808&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_05.htm

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/SistemSAPSbanyakmasalah/Article

http://www.thestar.com.my/news/story.asp?sec=nation&file=%2F2011%2F8%2F4%2Fnation%2F9224912

Tiada ulasan: