Jumaat, 3 Jun 2011

Angkatan Muda Keadilan Gelang Patah, Johor Darulta'zim

Angkatan Muda Keadilan Gelang Patah, Johor Darulta'zim


BILA GURU PUN CUBA MENYEMAI KEBENCIAN ANTARA KAUM

Posted: 03 Jun 2011 12:44 AM PDT

Penulis telah dihubungi oleh seorang bapa kepada seorang murid tahun 2 yang bersekolah di sebuah taman di Skudai. Bapa tersebut memaklumkan kepada penulis bahawa anak beliau telah memberitahu bahawa seorang cikgu telah mengatakan didalam kelas bahawa "orang cina sekarang sudah kurang ajar". Perkara ini berlaku sebelum cuti sekolah bermula. Apa yang dikesalkan oleh bapa tersebut adalah sikap seorang guru (berbangsa melayu) cuba menyemai kebencian antara kaum dikalangan murid2 yang masih mentah. Anak2 bangsa ini sewajarnya dicorakkan dengan semangat atau perasaan kasih sayang antara satu sama lain, telah diracuni pemikirannya dengan kedangkalan atau kecetekkan ilmu yang mungkin lahir dari semangat "melayu".
Penulis elah mencadangkan agar bapa murid tersebut menulis surat aduan kepada sekolah untuk menyiasat hal tersebut sebelum murid2 yang masih mentah ini disemai dengan fahaman perkauman yang sempit.
Guru sewajarnya menjadi pembimbing kepada kemakmuran dan kesejahteraan bermasyarakat bukan penyemai benih kebencian terhadap kaum lain apatah lagi ianya diucapkan dihadapan puluhan murid yang masih mentah dan tidak mengerti apa itu perkauman namun jika perasaan kebencian dengan kaum lain disemai, tiddak mustahil suatu hari nanti jiwanya terhadap kaum lain akan memberontak.
Kepada guru2 diluar sana, jadilah pendidik yang dipandang mulia kerana mendidik anak bangsa tidak kira melayu, india atau cina adalah kewajipan anda. Jangan cuba bermain api dengan menyemai benih kebencian antara kaum didalam minda anak2 kami. Kami (ibubapa) memberikan amanah kepada kamu (guru2) untuk mendidik anak kami dengan ilmu yang memberi manafaat kepada mereka untuk masa depan mereka. Jangan rosakkan minda anak kami dengan fahaman "perkauman" yang sempit.

Tiada ulasan: