Rabu, 18 Mei 2011

Haniza Talha - Landscaping New Politics

Haniza Talha - Landscaping New Politics


Penstrukturan semula industri air di Selangor

Posted: 18 May 2011 06:02 PM PDT

KENYATAAN AKHBATR
18 MEI 2011
MENTERI BESAR AKAN JUMPA PENDUDUK KAMPUNG KERANDANG

Satu perjumpaan akan diadakan dengan enam keluarga yang menetap atas tanah pendudukan sementara atau tanah TOL di kampung Kerandang di Hulu Selangor bagi memastikan isu ini diselesaikan dengan cara berhemah.

Perjumpaan ini akan diadakan di Pejabat Menteri Besar, jam 12 tengah hari esok. Perjumpaan ini akan dihadiri Pegawai daearh dan Jabatan Hutan Negeri Selangor.

Kita akan mencari jalan terbaik untuk membantu penduduk ini supaya mereka tidak dipinggirkan termasuk kemungkinan memberi mereka tanah TOL ini walaupun ia termasuk tanah rezab Hutan Simpan Bukit Tarek.

Semakan yang dibuat juga mendapati hanya enam keluarga yang menetap atas tanah TOL ini. Justeru dakwaan yang mengatakan lebih 100 keluarga tinggal di kampung ini adalah kurang tepat.

Kita juga sedang mengemas kini senarai nama mereka yang telah diberikan tanah TOL ini dan juga senarai mereka yang telah memohon pemilikkan tanah. Nama-nama ini kita akan paparkan di Pejabat Tanah dan Daerah Hulu Selangor untuk disemak oleh orang ramai.

TAN SRI ABDUL KHALID IBRAHIM
DATO' MENTERI BESAR SELANGOR

==================================================================

KENYATAAN AKHBAR
18 MEI 2011
SELANGOR AKAN ADAKAN MESYUARAT KHAS BAGI MENYELESAIKAN PROSES PENSTRUKTURAN SEMULA INDUSTRI AIR

Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) hari ini bersetuju untuk mengadakan satu mesyuarat khas bagi membincangkan penyelesaian isu penstrukturan semula industri air dengan Kerajaan Persekutuan yang mungkin akan membawa hasil yang positif tidak lama lagi.

Mesyuarat Khas ini akan diadakan pada minggu pertama Jun ini dan antara agenda yang dijadualkan dibincangkan ialah pembinaan Loji Rawatan Air Sungai Langat atau Langat 2 yang mana Kerajaan Negeri akan membuat keputusan sama ada perlu mengeluarkan arahan pembangunan dalam masa yang terdekat.

Kerajaan Negeri tetap menekankan keutamaan mesti diberikan untuk menyelesaikan penstrukturan semula industri air supaya kecekapan perkhidmatan bekalan air dapat ditingkatkan, mengekalkan tariff air pada pada kadar munasabah dan dapat meneruskan pemberian air percuma bagi setiap 20 meter padu pertama setiap bulan.

Kami telah memberikan kerja sama dan usaha terbaik bagi mempercepatkan proses penstrukturan semula yang mana pada tawaran terakhir kami telah memasukkan satu fasal yang membenarkan pemegang konsesi menggunakan Timbang tara Antarabangsa (International Arbitration) jika tidak setuju harga yang ditawarkan.

Amat malang apabila Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air serta dua pemegang konsesi, SYABAS dan Puncak Niaga dilihat lebih berminat menakut-nakutkan rakyat kononnya akan berlaku krisis air pada 2014 untuk mendesak Kerajaan Negeri mengeluarkan arahan
pembangunan bagi projek Langat 2.

Kerajaan Selangor akan terus berkerjasama dengan semua pihak dan tidak membantah sama sekali pembinaan Langat 2 tetapi tetap dengan pendirian bahawa projek ini patut dilaksanakan selepas isu penstrukturan air diselesaikan terlebih dahulu.

TAN SRI ABDUL KHALID IBRAHIM
DATO' MENTERI BESAR SELANGOR


“Ubah Sekarang, Selamatkan Malaysia”


Tiada ulasan: