Ahad, 6 Mac 2011

Haniza Talha - Landscaping New Politics

Haniza Talha - Landscaping New Politics


Konsep baru pemilikan rumah

Posted: 06 Mar 2011 01:07 AM PST

SHAH ALAM 16 Jan – Kerajaan Negeri Selangor akan memperkenalkan satu konsep baru mengenai pemilikan rumah yang selari dalam Program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) untuk menyelesaikan masalah polisi pemilikan dan pembinaan rumah di Negeri Selangor.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menyatakan keperluan perancangan sebegini perlu bagi memastikan penduduk Selangor dapat memiliki rumah mengikut kemampuan mereka.

Khalid membayangkan konsep Pakatan Rakyat (Pakatan) adalah berbeza dengan konsep biasa yang diamalkan sebelum ini, di mana segmentasi masyarakat terjadi ekoran tiada kawalan penuh mengenai pemilikan dan pembelian rumah oleh individu.

"Itu konsep kita, bukan sekat-sekat, perlu ada mobiliti kepada penduduk untuk berpindah ke tempat lain. Kalau tidak kita akan segmenkan masyarakat. Pada kita masyarakat makin lama akan makin maju sebab itu.

"Kita akan bentangkan nanti sebab itu kita katakan 'merakyatkan ekonomi' itu konsep yang besar," katanya.
Beliau menyatakan demikian ketika sidang media sempena Program Menaik Taraf Kehidupan Rakyat Petaling Jaya bersama Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Taman Medan, Haniza Talha dan Ahli Parlimen Petaling Jaya, Selatan Hee Loy San.

Program naik taraf ini dijalankan bagi membantu penduduk di pangsapuri di bawah kelolaan Kerajaan Negeri Selangor dan Majlis Perbandaran Petaling Jaya dapat dicantikkan dan dibaiki sekali gus meningkatkan kualiti hidup rakyat.

Sebelum ini, kerajaan negeri telah mencuba satu polisi dalam satu projek syarikat pemaju TPPT Sdn. Bhd. di mana pembinaan rumah mampu milik untuk menggantikan rumah kos rendah. dengan keluasan 700 kaki persegi dengan harga tidak lebih dari RM65,000.

Menurut Khalid, hal ini memberi lebih kebebasan kepada pemilik untuk memiliki rumah.
Bagaimanapun Khalid menyatakan kerajaan negeri telah mempunyai pengkalan data dan rekod pemilikan rumah bagi mengelak individu membeli sewenang-wenangnya.

"Kami tidak selektif dalam hal ini… tidak semestinya orang kaya akan membelinya. Boleh jadi pembeli daripada golongan berpendapatan rendah, tapi taraf keluarga dah bertambah baik atau anak dia sudah berjaya, dia berkongsi untuk beli rumah tersebut.

"Kita akan kaji semuanya, akhirnya akan ada rumah yang cukup untuk semua orang," katanya lagi.
Menurut Khalid lagi, perbincangan dan kajian masih dilakukan sebelum polisi yang efektif dan menyeluruh dapat dikeluarkan.

"Masalahnya yang utama ialah projek terbengkalai. Kalau tandantangani polisi pun tak selesai sebab pemaju lari. Sebab itu kita kata Selangor akan tengok secara pragmatik untuk selesaikan masalah," katanya.


CERAH – Program Pemeriksaan Mata Percuma

Posted: 06 Mar 2011 12:48 AM PST

Program CERAH diadakan setiap tahun di DUN Tmn Medan, khusus untuk pelajar sekolah

Antara pelajar yang sedang memilih bingkai cermin mata yang ditawarkan

Mac 2011 – CERAH, program pemeriksaan mata percuma dan cermin mata bagi pelajar-pelajar yang dipilih daripada keluarga kurang mampu. Oleh sebab CERAH banyak membantu pelajar-pelajar mendapatkan cermin mata pada harga yang murah, ia akan dikembangkan ke sekolah-sekolah dengan menawarkan cermin mata pada harga yang patut.

Program CERAH akan ke sekolah-sekolah rendah di sekitar DUN Tmn Medan tidak lama lagi.


Tiada ulasan: