Selasa, 22 Februari 2011

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!


Saranan kepada Pakatan Rakyat untuk PRK Merlimau dan Kerdau

Posted: 22 Feb 2011 04:27 AM PST

Keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya untuk mengadakan pilihan raya kecil serentak bagi DUN Merlimau di Melaka dan DUN Kerdau di Pahang boleh ditafsirkan sebagai satu langkah untuk memberi kelebihan kepada UMNO/BN.

PAS dijangka akan meletakkan calon di kedua-dua PRK tersebut. Keupayaan PAS akan teruji untuk menjalankan dua kempen pilihanraya serentak. Jentera dan dana yang terhad terpaksa diagihkan kepada dua kawasan. Sebaliknya, UMNO/BN yang mempunyai sumber kewangan tanpa had dan jabatan-jabatan serta agensi-agensi kerajaan untuk dikerah sebagai jentera pilihanrayanya tidak akan terjejas dengan keputusan SPR tersebut.

Pucuk pimpinan Pakatan Rakyat wajib menggubal satu tindakan untuk mematahkan kelebihan BN yang diraih melalui keputusan SPR itu. Cadangan untuk mengagihkan calon antara PAS dan PKR untuk kedua-dua PRK tersebut harus diberi pertimbangan yang wajar.

DUN Merlimau ditakrifkan sebagai kawasan bercampur, di mana terdapat peratusan pengundi-pengundi bukan Melayu yang signifikan iaitu 35% (Cina 21%, India 14%). Jika diikut kelaziman, PKR mewakili PR di kawasan bercampur. Cabang PKR Jasin berupaya untuk menggerakkan satu kempen pilihanraya yang berkesan. Tambahan pula, PKR mempunyai Shamsul Iskandar Akin, seorang anak tempatan, yang berpotensi untuk menjadi seorang calon yang berwibawa.

Sumber dan kekuatan PKR akan dapat ditumpukan kepada satu kawasan sahaja. Peluang PKR untuk memenangi PRK Merlimau adalah lebih cerah berbanding dengan PAS.

DUN Kerdau pula ditakrif sebagai kawasan majoriti Melayu oleh sebab 89% pengundi adalah orang Melayu. Sekali lagi jika diikut kelaziman, PAS mewakili PR di kawasan majoriti Melayu. Pada PRU 12 yang lepas PAS mewakili PR untuk kerusi tersebut. UPU Kuala Krau dan UPU-UPU bersekitaran di Termerloh, Mentakab dan Jerantut berupaya untuk membina satu jentera pilihanraya yang mantap dan berkesan. PAS juga mempunyai bank undi (vote bank) di empat rancangan FELDA di kawasan tersebut.

Jentera dan dana PAS akan dapat ditumpukan kepada PRK Kerdau sahaja. Berdasarkan sentimen politik tanah air sekarang, PAS dijangka akan menang dengan mudah, Insya-Allah.

Meletakkan calon PKR di Merlimau dan calon PAS di Kerdau merupakan tindakan strategik yang bijak oleh Pakatan Rakyat bagi memenangi kedua-dua PRK tersebut. Pengorbanan PAS untuk memberi peluang kepada calon PKR di Merlimau akan meningkatkan semangat setiakawan antara parti-parti komponen PR.


SYED AHMAD SYED IBRAHIM


Tiada ulasan: