Isnin, 14 Februari 2011

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Surendran: Press Release On HRP Arrests

Posted: 14 Feb 2011 05:50 AM PST

We are gravely concerned over the arrests of 65 members and supporters of the Human Rights Party (HRP) by police on 13.2.11 for having participated in a peaceful convoy event. These were planned and concerted arrests which took place nationwide and intended to persecute and intimidate HRP members. These arrests are unlawful,oppressive and in breach of Article 10 of the Federal Constitution which guarantees the Rakyat’s right to freedom of assembly and expression. Once again the government and police have displayed blatant disregard for the rule of law and democratic freedoms.

We are also disturbed that among those arrested were 5 children who were also detained and interrogated by police. This action by police is in bad faith and gross disregard of laws protecting minors. No access to lawyers was granted to any of the detainees including the children. The arrests were also carried out with excessive force and vulgar abuse was heaped upon some of those arrested. It is reported that a Malaysiakini citizen journalist was also assaulted by police.

To make things worse, 24 arrested HRP members are still being held at IPD Seremban simply because they had objected to the unlawful confiscation of their Hindraf Makkal Sakthi shirts. To continue to detain them for this reason is in complete breach of the law and demonstrates the arbitrary conduct of the police.

We call for the immediate release of the 24 persons being unjustly held at IPD Seremban. We call upon the police to release and discharge all of those arrested unconditionally. We call upon the IGP and Home Ministry to respect the Federal Constitution and the people’s right to peaceably gather. We call upon the government to cease using police powers to stifle political dissent and to persecute legitimate opponents of the Government. Finally, we demand that the Government establish the IPCMC immediately to prevent the Home Ministry and police from continuing to abuse their powers. The Malaysian Government must pay close regard to the march of democratic and civilised norms as seen in the great events in Egypt, and cease to trample upon the rights of the people.

N SURENDRAN
VICE PRESIDENT
PARTI KEADILAN RAKYAT

Program Jelajah Dato’ Seri Anwar Ibrahim ke Melaka Ubah Sekarang Selamatkan Malaysia

Posted: 14 Feb 2011 05:45 AM PST

15 Februari 2011 (Selasa)

Program 1) 7.30 Malam – Solat dan Tazkirah Maghrib

Lokasi – Markaz PAS Padang Temu, Kota Melaka

Program 2) 8.00 – 11.00 Malam – Majlis jamuan Makan Malam

Lokasi – Dewan Pay Fong, Jalan Kubu, Melaka

Penceramah:

1. YB Dato' Seri Anwar Ibrahim

2. YB Tian Chua

3. YB Goh Leong San

4. YBhg Ustaz Abdul Ghani Abdul Rahman

3. YBhg Dato' Seri Chua Jui Meng

4. YBhg Shamsul Iskandar Mohd Akin

Program 3) 9.00 – 12.00 Mlm – Ceramah – Ubah Sekarang / Selamatkan Malaysia

Lokasi – Bilik Gerakan KeADILan DUN Merlimau,

KM 24, Jalan Permatang Serai, Merlimau (Sebelah Masjid Ar-Rahim)

Penceramah:

1. YB Dato' Seri Anwar Ibrahim

2. YBhg Mat Sabu

3. YB Tian Chua

4. YB Goh Leong San

5. YBhg Dato' Seri Chua Jui Meng

6.  YBhg Shamsul Iskandar Mohd Akin

Kenyataan Akhbar Kelab Anwar Ibrahim Berhubung Gesaan Ummi Hafilda Supaya Kerajaan Malaysia Menghalang Kebebasan Dato Seri Anwar Ibrahim Keluar Masuk Negara

Posted: 14 Feb 2011 05:42 AM PST

Kelab Anwar Ibrahim (AIC) melihat gesaan Ummi Hafilda yang dipetik daripada Mingguan Malaysia, supaya Kerajaan Malaysia menghalang kebebasan Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim untuk keluar dan masuk negara ini sebagai terdesak dan tidak kena pada pada tempatnya. Tindakan itu juga jelas bertujuan mengelirukan rakyat apabila menuduh kononnya Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat itu merancang sesuatu untuk meraih simpati politik.

Umum telah mengetahui yang Ummi Hafilda sering menjadi alat kepada musuh-musuh politik Dato Seri Anwar Ibrahim dalam merencanakan pelbagai agenda jahat dan menabur fitnah untuk memberi imej buruk kepada Dato' Seri Anwar Ibrahim, namun seringkali gagal mencapai matlamat tersebut.

Kelab Anwar Ibrahim juga mempersoalkan kredibiliti Ummi Hafilda dan kedudukannya yang dilihat seperti mempunyai kuasa dan tugas-tugas khas sehingga mempunyai suara untuk mengarahkan Kerajaan Malaysia melakukan sesuatu mengikut telunjuk beliau. Amatlah menghairankan apabila seseorang yang tidak mempunyai apa-apa jawatan kerajaan, memperolehi liputan istimewa daripada media arus perdana untuk menyerang keperibadian orang lain.

Ummi Hafilda dinasihatkan supaya mengukur baju di badan sendiri dahulu sebelum bertindak melebihi batas yang dimilikki. Tindakannya yang seolah-olah ingin mengajar Kerajaan Malaysia adalah amat memalukan dan ditertawakan oleh seluruh lapisan masyarakat. Ini juga menggambarkan Kerajaan Malaysia tidak lagi mempunyai kredibiliti dan terpaksa menggunakan Ummi Hafilda sebagai suara rasmi kerajaan. Cukuplah sudah campur tangan keterlaluan daripada banyak pihak dalam urusan seharian pentadbiran negara ini, yang jelas amat memualkan dan mengundur sistem pengurusan negara ke tahap paling teruk sejak sedekad yang lalu

AIC bertegas bahawa Dato' Seri Anwar Ibrahim tidak boleh dilabelkan bersalah, selagimana mahkamah tidak memutuskan sedemikian apatah lagi dengan banyak kekeliruan perjalanan perbicaraan yang berlaku. Oleh itu, beliau mempunyai hak dan kebebasan untuk melaksanakan urusan beliau dan tidak sewajarnya beliau dinafikan hak tersebut hanya kerana gesaan-gesaan bodoh yang datang dari sesetengah pihak.

Saifuddin Shafi Muhammad
Setiausaha Agung
Anwar Ibrahim Club

Perutusan Dato Seri Anwar Ibrahim Sempena Maulidur Rasul

Posted: 14 Feb 2011 12:16 AM PST

“Sungguh telah datang kepadamu seorang Rasul dari kaummu sendiri, berat terasa olehnya penderitaanmu” (Surah at Taubah, ayat 128)

Bila menjelang sahaja 12 Rabiul Awal, maka kita umat Islam pasti terkenangkan Baginda Muhammad al Amin S.A.W kerana pada tarikh tersebut junjungan mulia dilahirkan. Sungguhpun begitu, mengingati Rasulullah SAW pastinya tidak sekadar khusus pada 12 Rabiul Awal semata-mata. Junjungan kita yang menyampaikan pesan wahyu itu haruslah dingati setiap waktu. Adalah dianjurkan kepada kita agar sentiasa berselawat keatas Baginda S.A.W sesuai dengan ayat 56 Surah al Ahzaab, “Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat kepada Nabi, wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepada nya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.”

Mengenangi Sayyidina Muhammad S.A.W dan perjuangan Baginda itu moga menambah rasa kecintaan yang mendalam serta dirahmati pula dengan suri teladan buat menjadi pedoman. Justeru membaca sirah Nabi S.A.W sentiasa menenangkan saya manakala terus ditohmah rekayasa musuh. Kerana itu saya mengambil kesempatan merenung serta meneliti kesabaran Junjungan Besar berhadapan dengan dugaan. Kita pastinya tahu akan peristiwa Al-Ifk, kisah fitnah yang dilemparkan kepada Sayyidatina Aishah. Kesabaran Junjungan dan Sayyidatina Aishah berhadapan tohmahan besar itu memperkukuh iltizam saya dan sekeluarga untuk tidak lekang mengharap belas ihsan serta pertolongan Allah S.W.T.

Ternyata sudah lama keluarga saya berdepan dengan dugaan ini, namun apalah dibandingkan dengan ujian yang dikenakan ke atas para Anbiya dan mereka yang dekat dengan Allah S.W.T. Namun InshaAllah, diiringi doa saudara semua serta pertolongan Yang Maha Penyayang, fitnah ini akan lenyap jua. Marilah kita sama-sama mengambil iktibar dari pesan al Quran ini:

“Sesungguhnya orang-orang yang suka terhebah tuduhan-tuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan akhirat, dan (ingatlah) Allah mengetahui(segala perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yang demikian)” ~ Surah An Nur ayat 19

ANWAR IBRAHIM

Tiada ulasan: