Ahad, 30 Januari 2011

Suara Sri Andalas

Suara Sri Andalas


Keputusan Rasmi Tenang: BN Gagal Capai Target

Posted: 30 Jan 2011 06:23 AM PST

LABIS 30 JAN : BN mengekalkan kerusi DUN Tenang dengan majoriti 3,707, sekaligus tidak berjaya mencapai target yang disasarkan.

Azhar Ibrahim memperoleh 6,699 undi mengalahkan calon PAS, Normala Sudirman yang mendapat 2,992 undi.

Sementara itu undi pos juga memihak kepada BN dengan majoriti 112 undi dan 1 undi rosak.

Sebanyak 71.8 peratus atau 10,579 orang daripada sejumlah 14,753 pengundi berdaftar bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Tenang keluar mengundi  sehingga proses pengundian ditutup pada pukul 5 petang tadi. 

Difahamkan, jumlah peratusan ini lebih rendah daripada pilihan raya umum 2008 iaitu 73.52 peratus. 

Ia mungkin didorong oleh faktor banjir yang melanda beberapa kawasan di sekitar Labis. 


Beberapa jalan yang menghubungkan pusat pengundian tidak dapat dilalui kerana ditenggelami air. 

Pada pilihan raya umum 2008, calon BN menewaskan PAS dengan kelebihan 2,492 undi.

Sementara itu, wakil-wakil rakyat Pakatan Rakyat melalui Twitter masing-masing memberikan respon terhadap kemenangan BN di kuat parti itu. 

" Walaupun membelanjakan berjuta-juta duit rakyat tetapi tidak mencapai majoriti yang mereka inginkan! PRU mereka tidak boleh buat macam sekarang, PRU target 
kita," tulis Khalid Samad di laman Twitternya. 

Manakala ADUN Bukit Lanjan, Elizaberth Wong pula berkata, peratusan undi pengundi Cina semakin meningkat kepada Pakatan Rakyat. 

" Kalah di Felda tetapi peratusan meningkat di kawasan majoriti Cina sehingga 70 peratus. Harus meningkatkan strategi di kawasan yang kalah," tulis Eli.

Pilihan raya kecil DUN Tenang diadakan berikutan kematian penyandangnya, Datuk Sulaiman Taha, 59, pada 17 Disember tahun lalu akibat jangkitan kuman dalam darah dan kencing manis.


Sumber: TVSNEWS

Dr Xavier Berhujan Berkempen di Tenang

Posted: 29 Jan 2011 01:00 AM PST

Labis, Johor 28 Jan 2011 - Walaupun terpaksa berhujan, ianya tidak menghalang YB Dr Xavier Jayakumar, EXCO Negeri Selangor untuk terus mengunjungi penggundi-pengundi dari rumah ke rumah  sekitar Taman Tenang Jaya, Labis pagi ini dalam PRK Dun Tenang, Johor.

Beliau turut disertai oleh YB Charles Santiago - Ahli parlimen Klang dan Senator S. Ramakrishnan serta jentera dari beberapa cabang Parti Keadilan Rakyat yang datang dari Selangor. Turut serta ialah Gunaraj George, Ahli Majlis Selayang dan Selvarajan ahli Majlis Bandaraya Petaling Jaya.

Jentera kempen kemudiannya berkunjung ke Ladang Voules terletak berhampiran yang rata-rata didiami oleh majoriti masyarakat India.  

Semasa ditemui mereka mengadu menerima gaji yang kecil walaupun telah bertahun-tahun bekerja dengan pihak syarikat estet kelapa sawit tersebut.


Mereka juga mengadu jalan masuk ke kawasan perumahan mereka becak dan berlumpur, disamping jalan masuk utama ke estet mereka seringkali dinaiki air setiap kali hujan lebat. Keadaan ini menyusahkan mereka keluar masuk ke bandar.

Mereka begitu kesal kerajaan BN Negeri sekadar memekakkan telinga dan tidak mengambil sebarang tindakan di atas segala aduan mereka. Lantaran itu mereka menegaskan akan 'mengajar' kerajaan Negeri dengan memilih Cikgu Normala Sudirman dalam PRU Dun Tenang pada hari Ahad ini.








Satu Lagi Pagi Yang Menyeronokkan, Mengagihkan Buah Limau Sempena Tahun Baru Cina di Taman Klang Jaya

Posted: 29 Jan 2011 12:30 AM PST

Taman Klang Jaya, 29 Januari 2011 - Sebagai salah satu cara untuk mendekatkan dengan rakyat, Dr Xavier Jayakumar dan kakitangan DUN Seri Andalas serta para sukaralewan telah mengadakan satu lagi program pemberian buah limau sempena Tahun Baru Cina. Jika pada 24 Januari yang lalu, program ini telah diadakan di Taman Sentosa, kali ini telah diadakan pula di pasar pagi Taman Klang Jaya.

Pasar pagi di Taman Klang Jaya, seperti setiap pagi Sabtu dipenuhi dengan pengunjung terutamanya berbangsa cina. Setelah memastikan bekalan buah limau dan suratkhabar Keadilan dalam bahasa cina dan tamil mencukupi, Dr Xavier Jayakumar bersama pasukannya tiba di pasar pagi tersebut. Apa yang menariknya, pengunjung lebih gembira menerima suratkhabar Keadilan yang diedarkan berbanding buah limau! Ini menunjukkan rakyat dahagakan informasi sebenar dari media alternatif.


Peluang untuk mengedarkan maklumat mengenai TAWAS dan MUES dalam bahasa cina juga tidak disiakan. Walaupun rakyat dari DUN Seri Andalas merupakan penerima tertinggi skim MUES (Skim Mesra Usia Emas) di negeri Selangor, namun masih lagi ramai yang tidak mendapat maklumat tentang skim TAWAS. Melalui skim ini, bayi yang lahir di negeri Selangor layak menerima RM1,500 apabila bayi tersebut mencapai umur 18 tahun kelak. Ibubapa atau penjaga perlu mendaftar dalam tempoh setahun selepas tarikh kelahiran.

Kakitangan DUN Seri Andalas dan para sukarelawan berusaha menterjemah maklumat yang dibawa ke bahasa cina dan tamil, oleh itu program ini bukan sahaja mengagihkan limau semata-mata tetapi dapat menyampaikan maklumat tentang kedua-dua skim TAWAS dan MUES Kerajaan Negeri Selangor.

Kehadiran ahli majlis yang berkhidmat dalam DUN Seri Andalas juga membawa banyak manfaat, rakyat berpeluang menyuarakan masalah yang dihadapi mereka bagi mendapatkan penyelesaian.

Dr Xavier Jayakumar mengucapkan terima kasih kepada semua kakitangan dan para sukarelawan yang membantu pada program ini.  







Tiada ulasan: