Rabu, 5 Januari 2011

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Program Anwar Ibrahim Tawan DUN Tenang, Johor

Posted: 05 Jan 2011 03:09 PM PST

6 Januari 2011 (Khamis)

Program 1 – Jamuan Makan Malam

Masa – 7.30 – 11.00 malam

Lokasi – Restoran G & D – Pekan Labis

———-

Program 2 – Ceramah Perdana 1

Masa – 8.30 – 12.00 malam

Lokasi – Bilik Gerakan UPU PAS – Tenang Stesyen

————

Program 3 – Ceramah Perdana 2

Lokasi – Bilik Gerakan UPU PAS – Kampong Tenang 

Penceramah:

1) YB Anwar Ibrahim
2) YB Salehuddin Ayub
3) YB Boo Cheng Hau
4) YB Khalid Samad
5) YB Dr Hatta Ramli
6) YB Tian Chua
7) YB Zuraidah Kamaruddin
8) YBhg Chua Jui Meng
9) YBhg Shamsul Iskandar Mohd Akin
10) YB Amiruddin Shari
11) YBhg Mazlan Aliman

Selangor Tidak Sokong Slogan Hipokrasi

Posted: 05 Jan 2011 01:14 AM PST

KENYATAAN AKHBAR
6 JANUARI 2011

­­­­­­­
SELANGOR TIDAK SOKONG SLOGAN HIPOKRASI

Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri hari ini mengulangi ketetapan untuk tidak menerima penggunaan slogan 1Malaysia dan disebarluas di dalam negeri Selangor atas sebab-sebab berikut;

1) Ia slogan hipokrasi yang tidak mempunyai makna jelas dari segi tafsiran dan perlaksanaan.

2) Ia adalah slogan propaganda BN bagi mempromosi sokongan berbentuk kepartian.

3) Ia membazir wang rakyat dan pembayar cukai.

Justeru itu, Kerajaan Negeri tidak membenarkan mana-mana agensi kerajaan dan syarikat berkaitan kerajaan negeri ( GLC ) membelanjakan dana rakyat untuk mempromosikan konsep 1Malaysia yang dilaungkan oleh Barisan Nasional.

Pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor tidak akan terlibat dengan sebuah konsep yang tidak mencerminkan keadaan dan polisi sebenar Kerajaan Pusat Barisan Nasional yang mana konsep tersebut seolah-olah mempersendakan harapan rakyat untuk mewujudkan satu Malaysia yang adil dan saksama.

Kerajaan Negeri Selangor akan sentiasa mempraktikkan amalan perpaduan sejati bagi mewujudkan negeri yang senang didiami seluruh rakyat pelbagai kaum, bangsa dan kepercayaan agama.

Oleh itu logo 1Malaysia tidak akan dipaparkan di papan tanda milik Kerajaan Negeri, agensi mahupun anak syarikat Kerajaan Negeri Selangor. Keutamaan mesej Negeri Selangor lebih tertumpu kepada pelbagai program Merakyatkan Ekonomi Selangor.

Walaubagaimanapun, Kerajaan Negeri tidak menghalang pemasangan iklan oleh individu untuk tujuan komersil selagi ia tidak bercanggah dengan mana-mana undang-undang sedia ada dan permohonan boleh dilakukan kepada pihak berkuasa tempatan berkaitan.

SEKRETARIAT AKHBAR
PEJABAT DATO' MENTERI BESAR SELANGOR

Mat Zain dakwa bukti laporan DNA kes Anwar 1998 dipalsukan

Posted: 04 Jan 2011 10:50 PM PST

Dari Malaysian Insider

Bekas pegawai polis kanan yang menyiasat insiden mata lebam hari ini mendedahkan beliau ada maklumat wujudnya elemen pemalsuan laporan DNA dalam kes melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim 12 tahun lalu.

Datuk Mat Zain Ibrahim, ketika itu bekas ketua CID Kuala Lumpur, mendedahkan perkara tersebut dalam surat terbuka terbarunya kepada Peguam Cara Negara Datuk Idrus Harun.

"Maklumat mengenai penipuan dan pemalsuan-pemalsuan yang dilakukan berkenaan ujian DNA dalam kes berprofil tinggi 1998.

"Sehubungan dengan perkara tajuk, suka cita saya menjemput Datuk menyemak semula surat saya bertarikh 27 Disember 2010, berkaitan isu di atas yang dialamatkan kepada Tan Sri Ketua Polis Negara, dengan salinannya kepada Perdana Menteri Malaysia dan Datuk sendiri yang diakui telah diterima oleh masing-masing pada tarikh berkenaan juga," kata beliau dalam surat terbuka dikeluarkan hari ini.

Kata beliau, dalam suratnya bertarikh 27 Disember lalu tu juga telah jelaskan bahawa sebarang siasatan mengenai maklumat berkenaan perlu merujuk kepada kertas siasatan kes mata lebam oleh kerana beberapa insiden yang berlaku "bertindih" lebih-lebih lagi "pemain utama" kedua-dua kes pemalsuan dalam insiden mata-lebam dan pemalsuan DNA adalah sama.

"Fokus saya dalam surat rayuan terbuka ini adalah kepada Bahagian I surat tersebut iaitu berkaitan dengan penjelasan dan Jawapan secara bertulis kepada soalan-soalan yang tidak sempat dijawab semasa sesi penggulungan perbahasan Bajet 2011, yang diberi oleh Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein pada 2 Disember sebagai menjawab soalan daripada Lim Kit Siang dan berkaitan dengan kenyataan menteri oleh Menteri Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz, di bawah Peraturan Mesyuarat 14(1)(i) pada 14 Disember sebagai penjelasan kepada usul memotong RM10 daripada gaji Peguam Negara.

"Saya percaya Datuk sedar bahawa kenyataan berkenaan adalah terbit daripada arahan khusus jemaah menteri kepada Nazri dan seorang lagi Menteri Kanan iaitu Datuk Seri Utama Dr.Rais Yatim supaya mendapatkan penjelasan lanjut daripada Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail sendiri, berkaitan isu yang dibangkitkan sekembalinya Gani daripada Mekah setelah menunaikan Haji musim lalu," katanya.

Oleh itu katanya, beliau percaya Idrus akan bersetuju dengannya jika mengatakan bahawa Hishammuddin dan Nazri mahupun Rais tidak mempunyai akses kepada kertas siasatan polis ataupun SPRM.

"Mereka juga tidak mempunyai sebarang kuasa penyiasatan seperti mana terdapat dalam Kanun Prosedur Jenayah ataupun kuasa berkaitan pendakwaan atau perkara yang 'incidental' mengenainya sepertimana yang dibekalkan kepada Peguam Negara mengikut Artikel 145(3) dan 145(3A) Perlembagaan Persekutuan.

"Oleh hal yang demikian pengumuman yang telah dibuat oleh Hishammuddin dan Nazri secara berasingan itu adalah semata-mata berdasarkan kepada fakta-fakta yang dibekalkan dan nasihat yang diberikan oleh Peguam Negara kerana perkara-perkara pengumuman berkenaan adalah berkaitan siasatan dan undang-undang," katanya.

Sehubungan itu, Mat Zain berkata, beliau percaya Idrus sendiri turut sedar bahawa pengumuman yang dibuat oleh kedua-dua menteri berkenaan mengandungi fakta-fakta atau maklumat-maklumat mustahak yang tidak benar atau yang mengelirukan atau telah dipesongkan.

"Saya juga percaya Datuk turut sedar dengan demikian itu, Peguam Negara sama ada secara sengaja atau sebaliknya, telah menyebabkan Hishammuddin dan Nazri membuat pengumuman yang mengelirukan dalam Parlimen atau lebih jelas lagi, jika saya katakan, mereka telah memberi maklumat palsu kepada rakyat.

"Akibatnya, kedua-dua Menteri terlibat, mungkin terdedah kepada risiko dikenakan sesuatu tindakan undang-undang," kata beliau lagi.
======

Ex-cop claims DNA evidence faked in Anwar's 1998 case

By Adib Zalkapli
January 05, 2011

KUALA LUMPUR, Jan 5 — A former investigating officer in the 1998 "black-eye incident" today claimed he has information on the fabrication of DNA evidence against Datuk Seri Anwar Ibrahim in the latter’s first sodomy trial.

Former Kuala Lumpur CID chief Datuk Mat Zain Ibrahim also appealed to the Solicitor-General Datuk Idrus Harun to end the alleged cover-up of the case, which took place after the sacking of Anwar as deputy prime minister more than 12 years ago.

"In my letter dated December 27, 2010, I have explained that any investigation on the information must also refer to the investigation papers on the black-eye case because of overlapping incidents and especially the key players in the fabrication of evidence in the black-eye case and DNA fabrication are the same," said Mat Zain in an open letter to Idris which was extended to the media.

Anwar was assaulted by then Inspector-General of Police Tan Sri Rahim Noor, soon after his arrest in 1998. He was later convicted for corruption and sodomy, but was released in 2004 after the Federal Court cleared him of sexual misconduct.

During his first sodomy trial, a mattress, from which Anwar's DNA samples were extracted, was presented to the court to prove sexual acts.

Mat Zain's latest allegation on fabrication of DNA evidence in Anwar's case was briefly mentioned in his appeal for Idris to intervene in the "black-eye case".

In October last year, Mat Zain had written to the current IGP Tan Sri Ismail Omar that he had new information on the "black-eye incident" which implicated the Attorney-General Tan Sri Gani Patail and former IGP Tan Sri Musa Hassan.

In today's letter to Idris, Mat Zain claimed that both Home Minister Datuk Seri Hishammuddin Hussein and Minister in the Prime Minister's Department Datuk Seri Nazri Aziz had presented inaccurate and misleading facts on the case to Parliament.

"I am confident Datuk (Idris), that you too realise that the announcement made by the two ministers contain false, confusing and distorted facts," said Mat Zain.

"The Attorney-General, whether intentionally or not, had caused Hishammuddin and Nazri to make confusing announcements in Parliament," he added pointing out that the details of the case were provided to the ministers by the A-G Chambers.

Hishammuddin had told Parliament early last month that the case would not be reopened after Mat Zain wrote his first letter to Ismail.
On December 14, Nazri side-stepped Mat Zain's accusation that Gani and Musa had fabricated evidence but explained there was no need for Mat Zain to seek to clear his name as he was not the subject of investigation.

In July 2008, Anwar had lodged a police report, accusing Gani, Mat Zain, Musa and a Dr Abdul Rahman Yusof of falsifying a medical report on his assault, which alleged that his injuries had been self-inflicted.

Three independent panel members comprising Federal and Court of Appeal judges later cleared Gani and Musa of the allegations, but the status of Mat Zain and Dr Abdul Rahman remained uncertain.

Mat Zain had also filed a defamation suit against Anwar after the opposition leader claimed that Gani, who was a senior deputy public prosecutor then, and Musa, who was an investigating officer, had fabricated evidence against him in the black-eye assault.

Today, Mat Zain urged Idris to exercise his power as a public prosecutor to make an official stand over the issue.

"To address the confusion that has been ongoing for the past 12 years, I appeal to you in your capacity as the solicitor-general, who can act as a public prosecutor under certain conditions, to issue a public statement to explain your position on the issue," said Mat Zain.

"It is inappropriate for the A-G to hide behind ministers in issuing statements on investigations made by prosecutors and you have argued before that even the prime minister is not the competent authority to make such statements on behalf of the A-G," he added.

Mat Zain said that Idris' swift action was needed to restore the integrity of the A-G's Chambers and allow it to start anew.

"You can either choose to continue to cover up the criminal act and to continue lying to protect previous lies or you can choose to save the credibility of the A-G's Chambers," said Mat Zain.

Mat Zain had previously revealed that there had been an agreement involving himself, former IGP Rahim, and former Deputy IGP Tan Sri Norian Mai on October 8, 1998 that there would be "complete closure" to the black-eye case.

Mat Zain said Rahim was prepared to step down after the closure of the black-eye incident, but the agreement was cancelled after Rahim met with Gani and then Attorney-General Tan Sri Mohtar Abdullah a few hours later.

Aziz Bari:Sultan Not Chief Executive

Posted: 04 Jan 2011 10:36 PM PST

From Malaysiakini

The claim by the Selangor sultan’s private secretary Mohamad Munir Bani that the sultan is the "chief executive" of the state with "executive powers" is incorrect, constitutional law expert Abdul Aziz Bari said.

According to Abdul Aziz’s interpretation of the federal constitution, the state authority is formally vested in the office of the sultan, but it rests with and is executed by the menteri besar and his elected government.

"It is not correct for Munir to say that the sultan is the chief executive, having executive powers. The position in a state or for the country cannot be compared to that of a company," he said.

Abdul Aziz (left), a law professor with the International Islamic University of Malaysia, said Munir’s statement yesterday was unconstitutional.

"The private secretary (by) making that statement is actually something that goes against the constitution.” he argued.

"This is because state power has to be exercised by those who are elected. This is important, for they have to be made accountable to the people through their representatives in the House."
Abdul Aziz was responding to a statement issued by Munir yesterday on behalf of the sultan, which chastised Selangor Menteri Besar Abdul Khalid Ibrahim for questioning the appointment of former Selangor Islamic Affairs Department head Muhammed Khusrin Munawi as the new state secretary.

‘State pays ex-officio members’

Abdul Aziz said the ruler is mostly confined to a check-and-balance role, which is the basis of a constitutional monarchy and responsible governance.

"That is how the role of the sultan on the matter is to be understood. The sultan’s duty is to ensure that the public service remains true to its constitutional role," he said.

Unlike the ceremonial role of the sultan, Abdul Aziz said, the menteri besar should have a say on the appointment of executive officers as the public service is the machinery that implements the government’s policies and programmes.

Moreover, Abdul Aziz argued, although the state secretary is appointed by the federal Public Service Commission, his remuneration is derived from the state.

"Not many people realise that actually it is the state that pays the salaries and allowances of the state secretary, state legal advisor and state financial officer.

"Indeed, the federal officers serving in state agencies also are being taken care of by the Selangor taxpayers," Abdul Aziz said.

He said it is strange that the palace is not defending the menteri besar’s claim on the state’s role in choosing the state secretary.

"It is hard to make sense as to why the sultan – as reported – did not quite bother to complain about the amendment which gave his powers away to the federal government," he said.

Constitutional bounds ‘exceeded’

Abdul Aziz opined that the ongoing row over the appointment has seen the federal government going beyond its constitutional limits, such as by exerting pressure on the sultan to appoint the candidate of its choice.

The sultan has also failed to perform his check-and-balance role, since he has urged the state government to accept the federal government’s appointee.

He also said the state government’s intention in planning to restore the sultan’s authority in the selection of the state secretary should be lauded as this shows its constitutional ideals.

He was commenting on Khalid’s plan to amend the state constitution to address the 1993 amendment that restricted the authority of the Malay rulers in a number of areas.

For now, the onus will be on Umno and BN to explain why the ruler’s authority in the appointment of an ex-officio member was removed in the first place in 1993.

"They owe a duty to the Selangor people as to why state autonomy was surrendered to federal authorities through the amendment," he added.

Bukti Pemalsuan Ujian DNA Dalam Kes Perbicaraan Anwar Ibrahim Tahun 1998

Posted: 04 Jan 2011 07:14 PM PST

SURAT RAYUAN TERBUKA

Mat Zain bin Ibrahim                                                         5 hb.Januari 2011

Kepada;

Yang Berbahgia Datuk Idrus Harun,

Peguam Cara Negara Malaysia,

(Solicitor General of Malaysia)

Jabatan Peguam Negara,                                              Dengan tangan.

Block C3,Kompleks C,

Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,

62152 Putrajaya.

YBhg.Datuk,

Maklumat mengenai penipuan dan pemalsuan-pemalsuan yang dilakukan berkenaan ujian Deoxyribonucleic Acid ("DNA") dalam kes berprofil tinggi 1998.

Assalamualaikum YBhg.Datuk,semoga dalam sihat walfiat.

2.         Sehubungan dengan perkara tajuk,sukacita saya menjemput YBhg.Datuk menyemak semula surat saya bertarikh 27hb.Disember 2010,berkaitan isu diatas yang dialamatkan kepada YDH Tan Sri Ketua Polis Negara, dengan salinannya kepada YAB Perdana Menteri Malaysia dan YBhg.Datuk sendiri yang diakui telah diterima oleh masing-masing pada tarikh berkenaan juga.

2.1.      Dalam Surat Rayuan Terbuka ini,saya akan tinggalkan dahulu buat sementara waktu, kandungan maklumat-maklumat berkaitan perkara tajuk,yang saya huraikan dalam Bahagian II dan Bahagian III dalam muka surat 7 hingga 20 surat tersebut.Saya berasa yakin bahawa YDH Ketua Polis Negara sedang dalam proses menyiasat kesahihan maklumat-maklumat berkaitan perkara tajuk dalam Bahagian II , manakala maklumat berkaitan "subsequent conduct" individu tertentu dalam Bahagian III surat tersebut.

2.2.      Dalam surat saya bertarikh 27.12.2010 itu juga,saya telah jelaskan bahawa sebarang siasatan mengenai maklumat diatas,perlu merujuk kepada kertas siasatan kes mata-lebam oleh kerana beberapa insiden yang berlaku adalah "bertindih" (overlapping) lebih-lebih lagi "pemain utama" kedua-dua kes pemalsuan dalam insiden mata-lebam dan pemalsuan "DNA" adalah sama.

3.         Fokus saya dalam Surat Rayuan Terbuka ini adalah kepada Bahagian I surat tersebut iaitu;

3.1.      Berkaitan dengan "Penjelasan dan Jawapan secara bertulis kepada soalan-soalan yang tidak sempat dijawab semasa sessi penggulungan perbahasan Bajet 2011" yang diberi oleh YB Dato'Seri Hishammuddin Tun Hussein (YB Hishammuddin),Menteri Dalam Negeri,pada 2.12.2010,sebagai menjawab soalan daripada YB Tuan Lim Kit Siang dan;

3.2.      Berkaitan dengan "Ministerial Statement" oleh Menteri Jabatan Perdana Menteri,YB Dato'Seri Mohamed Nazri Abdul Azizi (YB Nazri)), dibawah Peraturan Mesyuarat 14(1)(i) pada 14.12.2010,sebagai penjelasan kepada usul memotong RM10 daripada gaji Peguam Negara yang dibangkitkan oleh YB Tuan Lim Kit Siang juga.Saya percaya YBhg.Datuk sedar bahawa kenyataan berkenaan adalah terbit daripada arahan khusus Jemaah Menteri kepada YB Nazri dan seorang lagi Menteri Kanan iaitu YB Dato'Seri Utama Dr.Rais Yatim (YB Rais Yatim),supaya mendapatkan penjelasan lanjut daripada Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail (Gani Patail) sendiri, berkaitan isu yang dibangkitkan sekembalinya Gani Patail daripada Mekah setelah menunaikan Haji musim  lalu.

3.3.      Saya percaya YBhg.Datuk akan bersetuju dengan saya, jika saya katakan bahawa, YB Hishammuddin dan YB Nazri mahupun YB Rais Yatim TIDAK mempunyai ekses kepada kertas siasatan Polis ataupun SPRM.Mereka juga TIDAK mempunyai sebarang kuasa penyiasatan sepertimana terdapat dalam Kanun Prosidur Jenayah (CPC), ataupun kuasa berkaitan pendakwaan atau perkara yang incidental mengenainya,sepertimana yang dibekalkan kepada Peguam Negara,mengikut Artikel 145(3) dan 145(3A) Perlembagaan Persekutuan.Oleh hal yang demikian pengumuman yang telah dibuat oleh YB Hishammuddin dan YB Nazri secara berasingan itu, adalah semata-mata berdasarkan kepada fakta-fakta yang dibekalkan dan nasihat yang diberikan oleh Peguam Negara,kerana perkara-perkara pengumuman berkenaan adalah berkaitan siasatan dan undang-undang.

4.         Saya percaya YBhg.Datuk sendiri turut sedar bahawa pengumuman yang dibuat oleh kedua-dua YB Menteri berkenaan mengandungi fakta-fakta dan/atau maklumat-maklumat mustahak yang tidak benar dan/atau yang mengelirukan dan/atau yang telah dipesongkan (distorted).Saya juga percaya YBhg.Datuk turut sedar dengan demikian itu, Peguam Negara sama ada secara sengaja atau sebaliknya,  telah menyebabkan YB Hishammuddin dan YB Nazri membuat pengumuman yang mengelirukan dalam Parlimen atau lebih jelas lagi, jika saya katakan, mereka telah memberi maklumat palsu kepada rakyat.Akibatnya, kedua-dua YB Menteri terlibat, mungkin terdedah kepada risiko dikenakan sesuatu tindakan undang-undang.

4.1.      Tindakan Peguam Negara boleh diibaratkan,sebagai "sebuah roda yang terbenam didalam lumpur yang licin.Lebih ligat roda tersebut diputarkan untuk keluar dari lumpur tersebut,lebih dalam ia akan terbenam". Begitulah keadaannya dalam isu ini.Lebih ligat Peguam Negara memutar belitkan undang-undang,fakta dan keterangan,untuk keluar daripada masaalah penipuan dan pemalsuan yang beliau telah lakukan sendiri,lebih kuat beliau menjerut leher sendiri.Malangnya orang lain yang tidak berkenaan pula turut menjadi mangsa keadaan.

5.         Bagi meleraikan kekalutan diatas,yang telah berlarutan selama 12 tahun,saya merayu YBhg.Datuk,atas sifat Peguam Cara Negara,yang boleh dalam keadaan tertentu bertindak sebagai Pendakwa Raya,mengeluarkan kenyataan resmi kepada umum, bagi mengesahkan posisi  YBhg.Datuk sendiri dalam hal ini. Adalah sangat tidak wajar untuk pihak Peguam Negara mencari perlindungan di-belakang Menteri-Menteri dalam membuat kenyataan-kenyataan berkenaan perkara penyiasatan dan pendakwaan,sedangkan YBhg.Datuk sendiri yang telah berhujah menyatakan bahawa Perdana Menteri pun bukan "competent authority" untuk membuat kenyataan sedemikian bagi pihak Peguam Negara.Saya jemput YBhg.Datuk merujuk kepada kes yang diperturunkan dibawah;

5.1.      Dalam Rayuan Jenayah No:43-(70)-2008,Keputusan "Decision on Revision" oleh Hakim Mahkamah Tinggi Yang Ariff  Dato'Mohamad Zabidin bin Mohd.Diah bertarikh 5.3.2009.

"Suffice for me to say I agree with learned SDPP's submission that "it is well settled that the authority or discretion to institute a prosecution and all other powers incidental to it,is vested with the Attorney-General by virtue of Article 145(3)and 145(3A) of the Federal Constitution.Such being the case,any promise with regard to the prosecution or anything incidental to it can only be made by the Attorney-General and not the Prime Minister.Surely,the Prime Minister could not be seen to be making promise on behalf of a competent authority which is given the exclusive discretion under the Federal Constitution with regard to prosecution or any matter incidental thereto."

5.2.      Dalam premis diatas, diharap YBhg.Datuk dapat memberikan penjelasan mengenai status kenyataan YB Nazri yang beliau buat pada 14.12.2010 dan sama ada YB Menteri berkenaan merupakan "competent authority" membuat kenyataan sedemikian bagi pihak Peguam Negara.Lebih-lebih lagi kenyataan tersebut menyentuh bidang kuasa Pendakwa Raya.YBhg.Datuk juga wajar menjelaskan sama ada Jemaah Menteri merupakan "competent authority" untuk mengistiharkan perlantikkan Ahli Panel Bebas berkenaan sebagai "sah" atau sebaliknya,  dan sama ada YB Menteri boleh mengistiharkan sesuatu siasatan kes jenayah itu ditutup.

6.         Untuk faedah umum dan pihak-pihak yang mempunyai kepentingan berkaitan perkara dalam persoalan ini,saya merayu YBhg.Datuk menjelaskan persoalan-persoalan yang berikut dibawah dengan telus dan ikhlas.Semoga penjelasan  YBhg.Datuk berikan kelak, akan dapat menyelesaikan kemelut ini "once and for all".Tidak dapat tiada isu pemalsuan keterangan dalam insiden mata-lebam, akan berbangkit semula apabila siasatan menyeluruh dijalankan berkaitan maklumat sepertimana perkara tajuk.Persoalan utama adalah seperti berikut dibawah;

6.1.      Benar atau tidak terdapat tiga (3) laporan perubatan yang berbeza antara satu sama lain,yang disediakan oleh Dr.Abdul Rahman Yusof.Laporan pertama disediakan pada 26.10.1998 atas arahan Gani Patail.Laporan kedua (yang akan dirujuk sebagai Ekshibit-A9) dan Laporan Ketiga masing-masing tanpa bertarikh disediakan oleh Dr.Rahman diantara 14.12.1998 hingga 21.12.1998 yang diarahkan oleh Tan Sri Mohtar Abdullah (Allahyarham Mohtar),Peguam Negara ketika itu.

6.2.      Benar atau tidak dua(2) daripada tiga(3) Laporan diatas,iaitu Laporan Pertama bertarikh 26.10.1998 dan Ekshibit-A9 telah dikemukakan dalam prosiding Suruhanjaya Di-Raja Tersebut,dan dirakamkan dalam Laporan Suruhjaya berkenaan.

6.3.      Benar atau tidak Laporan Pertama bertarikh 26.10.1998 yang penyediaannya diarahkan oleh Gani Patail,tidak terdapat dalam Laporan Suruhanjaya yang kemudiannya diperkenankan oleh SPB Yang Di-Pertuan Agong.

6.4.      Jika Gani Patail dan/atau Tan Sri Musa Hassan (Musa Hassan),dan/atau Dr.Rahman dan/atau ACP Mat Zain Ibrahim (ketika itu Pegawai Penyiasat kes mata-lebam),sama ada secara bersendiri atau berpakat,tidak terlibat dengan apa cara sekalipun dalam pembikinan ketiga-tiga Laporan Perubatan seperti yang tersebut diatas,bolehkah YBhg.Datuk jelaskan bagaimana laporan-laporan tersebut,kesemuanya berjumlah 65 muka surat, boleh ujud dan siapa yang bertanggungjawab dalam pembikinannya.

(i)         Bolehkah YBhg.Datuk turut jelaskan bagaimana laporan-laporan berkenaan boleh berada dalam kertas siasatan mata-lebam,kertas siasatan SPRM dan Laporan Suruhanjaya Di-Raja tersebut.

6.5.      Berkaitan dengan kuasa Peguam Cara Negara (Solicitor General-SG) sepertimana terkandung dalam Seksyen 376 Kanun Prosidur Jenayah (CPC).

(i).        Benarkah mengikut Seksyen 376 (2)CPC,kuasa SG sama dengan kuasa yang ada pada seorang Timbalan Pendakwa Raya (DPP) sahaja.Apabila SG bertindak sebagai Pendakwa Raya ketika ketiadaan Peguam Negara atau pada waktu ia tidak berupaya bertindak sebagainya,adalah untuk "administrative purposes" sahaja dan tidak melibatkan pengambilan "kuasa penuh" Pendakwa Raya. Kuasa penuh Pendakwa Raya hanya boleh dilaksanakan oleh Peguam Negara seorang sahaja yang dilantik oleh SPB Yang Di-Pertuan Agong.

(ii)        Semua DPP,dan termasuk SG,boleh menjalankan semua atau mana-mana hak dan kuasa yang ada atau yang boleh dijalankan oleh Pendakwa Raya dengan atau dibawah CPC atau mana-mana undang-undang bertulis kecuali (diulangkan)..kecuali apa-apa hak atau kuasa yang dinyatakan wajar dilakukan oleh Pendakwa Raya sendiri, iaitu;

a)         Melantik DPP dibawah Seksyen 376  subseksyen (3)CPC,dibaca bersama dengan Seksyen 376 subseksyen (4).

b)         Menandatangani sijil dibawah Seksyen 418A subseksyen (2) CPC iaitu untuk memindahkan perbicaraan dari Mahkamah Rendah kepada Mahkamah Tinggi.

c)         Perintah menjalankan perbicaraan terhadap pengarang,tuan punya, pencetak atau penerbit sebarang buku atau surat khabar yang didaftarkan dibawah Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 atau dibawah Akta Penyerahan Bahan Perpustakaan 1986.

6.5.1.  Sehubungan perkara diatas,izinkan saya merujuk  sekali lagi nota prosiding Rayuan Jenayah 43-(70)-2008 mengenai "Decision on Revision" di-hadapan Hakim YA Dato'Mohamad Zabidin bin Mohd.Diah.Dalam hujah pihak Pendakwaan,YBhg.Datuk  sendiri telah menekankan dengan membawa contoh-contoh case-laws bahawa hanya Pendakwa Raya sahaja yang mempunyai kuasa untuk menandatangani sijil dibawah Seksyen 418A tersebut,oleh kerana keperluan tersebut adalah "statutory requirement",atau dalam bahasa mudah ianya adalah kehendak undang-undang.Jika demikian,bolehkah YBhg.Datuk jelaskan mengapakah aplikasinya dalam perlantikkan DPP mengikut Seksyen 376 (3) CPC dibaca bersama dengan Seksyen 376(4) berbeza dengan apa yang YBhg.Datuk hujahkan di-Mahkamah,sedangkan undang-undang yang dipakai ialah CPC yang sama.

6.6.      Dengan mengenepikan persoalan kesahihan perlantikkan DPP-DPP berkenaan sebagai Ahli Panel Bebas,diharap YBhg.Datuk jelaskan sama ada sekumpulan DPP yang dilantik sedemikian itu mempunyai hak dan kuasa untuk mengadili (adjudicate) perkara berkaitan kelakuan dan/atau salah-laku jenayah seorang Peguam Negara,sama sepertimana hak dan kuasa sebuah Tribunal yang dilantik oleh Yang Di-Pertuan Agong setelah dinasihatkan oleh Perdana Menteri mengikut Perlembagaan Persekutuan.

6.7.      Saya percaya YBhg.Datuk tidak akan menafikan telah menerima ketiga-tiga laporan perubatan disediakan oleh Dr.Rahman dalam persoalan ini,menerusi salinan surat-surat saya bertarikh 15.4.2009 dan 7.5.2009.Saya percaya YBhg.Datuk bukan orangnya yang akan membakul-sampahkan dokumen-dokumen tersebut, sebaliknya YBhg.Datuk telah meneliti kesahihan laporan-laporan berkaitan dengannya.

6.7.1.  Oleh hal yang demikian itu,bolehkah YBhg.Datuk jelaskan,keterangan yang macam mana lagi  YBhg.Datuk ingin cari.

6.7.2.  Malahan dengan hanya bersandarkan laporan saya bertarikh 15.4.2009 dan 7.5.2009 itu sahaja,saya yakin YBhg.Datuk telah boleh membentuk suatu kes prima facie terhadap Gani Patail dan orang atau orang-orang yang bersubahat dengannya, kerana memalsukan keterangan ketika proses penyiasatan kes mata lebam,tanpa perlu merujuk kepada kertas siasatan kes  itu sendiri ataupun kertas siasatan SPRM berkaitan.

YBhg.Datuk,

7.         Saya telah menunggu sehingga hari ini 5hb.Januari 2011 untuk mengedarkan maklum balas bersangkutan dengan kenyataan yang dibuat oleh YB Menteri-Menteri tersebut itu.Saya percaya YBhg.Datuk dan khasnya Gani Patail,masih ingat bahawa dua belas tahun lalu, pada 5hb.Januari 1999, Peguam Negara,Allahyarham Mohtar telah mengeluarkan Press Statement yang disediakan oleh Gani Patail berkaitan dengan Penyiasatan Polis dalam insiden mata-lebam kepada umum.Saya sendiri tidak akan lupa tarikh bersejarah ini.

7.1.      Press Statement  5.1.199 inilah yang telah memusnahkan kredibiliti PDRM dan khasnya Pasukan Penyiasat insiden mata lebam ketika itu.Press Statement ini juga telah menyebabkan Jemaah Menteri terpedaya untuk mempercayai bahawa PDRM tidak berupaya untuk menangani sesuatu siasatan jika melibatkan pucuk pimpinan tertinggi sendiri,dan dalam hal ini penglibatan Ketua Polis Negara.Akibatnya Jemaah Menteri telah memutuskan bahawa Suruhanjaya Di-Raja pula dibentuk untuk mengambil alih siasatan daripada Polis.

7.2.      Bagaimanapun PDRM akhirnya telah membuktikan bahawa ia adalah satu Pasukan yang berkecuali dan professional dan mampu menjalankan penyiasatan yang adil "without fear or favour",sekalipun ianya adalah terhadap orang nombor satunya.Ini telah diakui oleh Ahli Suruhanjaya Di-Raja tersebut sepertimana yang dirakamkan dalam "Part Two,muka surat 69 perenggan 6.6.Laporan Suruhanjaya",walaupun ramai yang tidak menyedarinya atau mempedulikannya.

8.         Saya percaya YBhg.Datuk serta Pimpinan Tertinggi dalam Jabatan Peguam Negara,turut sedar, bahawa Press Statement 5.1.1999 itu adalah merupakan bukti utama yang boleh digunakan untuk mensabitkan beberapa kesalahan jenayah terhadap Gani Patail dan orang atau orang/orang yang bersubahat dengannya,berkaitan penipuan dan pemalsuan keterangan.

8.1.      Bersempena dengan ulang tahun ke-duabelas Press Statement 5.1.1999 itu pada hari ini,saya mengajak YBhg.Datuk "to come clean" untuk menyelesaikan kemelut ini.

9.         YBhg.Datuk bebas memilih untuk terus melindungi perbuatan jenayah ini dan terpaksa bersedia untuk terus berbohong untuk menutup pembohongan terdahulu yang tidak akan berkesudahan, ataupun YBhg.Datuk memilih untuk menyelamatkan kredibiliti Jabatan Peguam Negara pada hari ini,supaya membolehkan YBhg.Datuk dan rakan-rakan yang lain membuka tirai baru dalam membawa AG's Chambers kezaman kecermelangannya sebelum 1998.

9.1.      Apa pun pilihan yang akan dibuat,saya inginkan YBhg.Datuk tahu bahawa penipuan dan pemalsuan yang dilakukan sejak 1998 itu dan terus terpaksa dilakukan sehingga hari ini, adalah berputik daripada perasaan marah, dendam peribadi dan keegoan sesaorang yang mengambil kesempatan situasi tidak menentu ketika itu.

10.       Akhir kata saya menuntut maaf sekiranya surat rayuan terbuka saya kepada YBhg.Datuk ini membebankan,dan saya memohon maaf juga sekiranya terdapat kata-kata saya yang terlanjur atau menyinggung perasaan.Saya pernah membuat rayuan yang serupa kepada Allayarham Tan Sri Peguam Negara ketika itu, menerusi minit saya dalam muka surat 26 hingga 29 perenggan 10,11 dan 12 bertarikh 27.1.1999,dan diharap YBhg.Datuk sudi melihatnya jika ada kelapangan.

Salam sejahtera, selamat maju jaya dan Selamat Tahun Baru.

Terima kasih.

Yang benar,

(Mat Zain bin Ibrahim)

5hb.Januari 2011.

( Nota:Surat Asal telah diakui terima oleh Pejabat Peguam Cara Negara @ 0850 pagi  5.1.2011)

Tiada ulasan: