Sabtu, 29 Januari 2011

Anak Muda Kampung Nak Senang

Anak Muda Kampung Nak Senang


Pilihanraya Kecil di Jempol? Dah nasib Orang Asli

Posted: 29 Jan 2011 05:46 AM PST


Siapa dulu menghuni Tanah Melayu atau Bumi Malaya atau Malaysia? Orang Asli atau Orang Melayu? Tapi kenapa nasib Orang Asli ini hanya diketengahkan waktu pilihanraya sahaja, terutama pilihanraya kecil? Adakah mereka hanya diperlukan masa mengundi sahaja? Sebelum ini keluhan Saudara Baru Orang Asli di Parlimen Jelebu yang dahagakan ilmu Islam tetapi tiada yang sudi membimbing mereka. Sekarang kisah Orang Asli di Parlimen Jempol yang buta huruf. Apa PERMATA tak nak buka kelas ke di Perkampungan Orang Asli terutama di Seri Menanti dan Rembau. Ke, dah lupa asal usul?

Kisah keluhan Saudara Baru Orang Asli di Parlimen Jelebu yang dahagakan ilmu Islam tetapi tiada yang sudi membimbing mereka pada pautan berikut http://amkns.blogspot.com/2011/01/tiada-yang-sudi-ajar-orang-asli-agama.html

DILEMA ANAK ORANG ASLI JEMPOL
Utusan Malaysia 29 Jan 2011
JEMPOL 28 Jan. - Umur Suhaidi sudah 10 tahun, tetapi kanak-kanak Orang Asli dari suku kaum Semelai dari Kampung Sungai Cherbang di sini masih tidak bersekolah.

Kata Suhaidi, dia tidak pernah bersekolah, mahupun memasuki tadika dan mula menoreh getah ketika usianya 9 tahun.

Suhaidi adalah antara 112 penduduk yang menetap di kampung berkenaan dan masih mengamalkan fahaman animisme dan tidak mempunyai sebarang agama.

Sementara itu, rakan-rakannya, Suhaidi Napsah, Minah, Habsah Samsuri, Shukri Sharif dan Reza Amat yang tidak mampu menyatakan umur sebenarnya cuma tersenyum dan ketawa apabila diajukan soalan 'satu campur satu berapa?'.

Dengan pantas Minah menjawab, 'satu'. Penulis sekadar mengangguk dan tersenyum serta menunjukkan dua jari telunjuk yang disatukan sambil menyebut 'satu campur satu, jawapannya dua'.

Menurut Shukri, dia tidak tahu membaca, apatah lagi menulis.

Menurut Reza, sekolah di situ jauh iaitu di Lui Barat dan kalau menaiki motosikal perjalanan lebih kurang hampir sejam.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0129&pub=Utusan_Malaysia&sec=Selatan&pg=ws_01.htm

JEMPOL 28 Jan. - Penduduk Orang Asli di Kampung Sungai Cherbang di sini tidak menolak pendidikan untuk anak-anak mereka supaya menjadi insan berjaya pada masa hadapan.

''Di kampung ini, bukan ada kelas tadika kekal seperti di bandar. Kami hidup sederhana dan kalau ada yang datang sesekali, mereka akan memberi tunjuk ajar pelajaran yang mudah kepada anak-anak kami," katanya kepada Utusan Malaysia di Kampung Sungai Cherbang di sini baru-baru ini.

Dia juga menjelaskan, faktor sekolah yang jauh serta kurangnya kehadiran orang luar di kampung berkenaan menyebabkan rasa menyendiri di kalangan anak-anak mereka begitu menebal.

''Mahu ke klinik di bandar, jaraknya sampai 32 kilometer. Kalau ada anak buah yang isterinya mahu bersalin, terpaksalah kami panggil ambulans. Macam mana nak bawa naik motor," ujarnya yang mempunyai 12 orang anak yang berusia dari 11 hingga 38 tahun.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0129&pub=Utusan_Malaysia&sec=Selatan&pg=ws_02.htm

Tn Hj Mohd Sabu 31 Jan 2011 Seremban

Posted: 28 Jan 2011 02:50 PM PST

CERAMAH UMUM
Tarikh : 31 Januari 2011 (ISNIN)
Masa : 9 Malam
Tempat : PASTI Wildan (Sebelah Masjid Ampangan), Jalan Seremban-Jelebu, Seremban
Penceramah :
Tn Hj Mohd Sabu , AJK PAS Pusat
YB Ravi , ADUN Port Dickson

Sumber http://czackpy.blogspot.com

Tiada ulasan: