Jumaat, 7 Januari 2011

Anak Muda Kampung Nak Senang

Anak Muda Kampung Nak Senang


Papan iklan 1Malaysia di Seremban membahayakan pelajar sekolah

Posted: 06 Jan 2011 07:14 PM PST


Apakah pihak Majlis Perbandaran Seremban (MPS) tidak pernah diberi penerangan mengenai Program Bandar Selamat oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan? Kenapa MPS lebih mementingkan papantanda iklan 1Malaysia lebih daripada keselamatan pelajar sekolah yang menggunakan jejantas di Ampangan, Seremban?

Antara yang ditekankan dalam Program Bandar Selamat ialah Jejantas tidak dipenuhi dengan papan-papan iklan yang boleh melindungi laluan dari pandangan awam. Ini memudahkan aktiviti jenayah ragut, aktiviti penagihan dadah dan sebagainya. Juga memasang lampu di laluan jejantasbagi memudahkan pengawasan.

MPS dan JKR nak tunggu ada jenayah rogol, ragut di jejantas, kemalangan jejantas licin baru kelam kabut nak pasang lampu, nak pasang atap, nak turunkan papan iklan 1Malaysia?

Jangan cakap je di bilik mesyuarat, turun padang jam 6:45 pagi tengok macamana pelajar sekolah guna jejantas yang gelap gelita, atap bocor, basah ketika hujan, dilindungi dari pemandangan awam.

Kalau malas nak turun padang tengok gambar pada pautan berikut http://amkns.blogspot.com/2011/01/jejantas-maut-1malaysia-di-seremban-mps.html

4) Laluan Awam Tidak Terlindung Atau Terhalang Dari Pandangan Awam
Jejantas tidak dipenuhi dengan papan-papan iklan yang boleh melindungi laluan dari pandangan awam. Ini memudahkan aktiviti jenayah ragut, aktiviti penagihan dadah dan sebagainya. Sebarang iklan di jejantas hendaklah di paras yang tidak menghalang penglihatan (seperti di paras bumbung).

5) Mencahayakan / Menerangkan Kawasan-Kawasan Gelap Yang Menjadi Sasaran Atau Tumpuan Penjenayah
Memasang lampu di laluan jejantas, letak kereta, terowong dan sebagainya bagi memudahkan pengawasan. Semua premis perniagaan perlu memasang lampu di laluan kaki lima supaya mudah untuk diawasi dan tidak menjadi tempat yang mudah bagi peragut.
http://www.townplan.gov.my/new_web/penyelidikan_bdr_selamat.php

PROGRAM BANDAR SELAMAT
LANGKAH PENCEGAHAN JENAYAH YANG PERLU DILAKSANAKAN DI PERINGKAT PIHAK BERKUASA TEMPATAN
Diterbitkan oleh :
Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Semenanjung Malaysia
Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan
http://www.townplan.gov.my/


LALUAN AWAM TIDAK TERLINDUNG ATAU MENGHALANG PANDANGAN AWAM
i) Contoh Reka Bentuk Jejantas yang Tidak Menghalang Pandangan Awam
PBT akan memastikan reka bentuk jejantas tidak menghalang pandangan awam. Oleh itu, reka bentuk jenis intricate ornate design atau bumbung condong hingga menghalang pandangan adalah tidak dibenarkan.

ii) Contoh Reka Bentuk Jejantas yang Menghalang Pandangan Awam
PBT perlu elak reka bentuk jejantas yang tertutup sehingga menghalang pandangan orang awam. Beberapa contoh jejantas yang tidak sesuai dari segi reka bentuk :
a) Intricate ornate design,
b) PELETAKAN IKLAN YANG TIDAK SESUAI. PERLU DILETAKKAN DI PARAS YANG TIDAK MENGHALANG PENGLIHATAN
http://www.townplan.gov.my/perkhidmatan/ProgBandarSelamat_M.pdf

Peletakan iklan di jejantas itu juga perlu diletakkan di paras yang sesuai yang tidak menghalang penglihatan.
http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=1228&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_02.htm

Peletakan iklan di jejantas ini juga perlu diletakkan di paras yang sesuai yang tidak menghalang penglihatan.
http://kklw.bernama.com/news.php?id=464271

15. Laluan Awam Tidak Terlindung Atau Menghalang Pandangan Awam
Pemantauan rekabentuk jejantas yang tidak menghalang pandangan awam.
http://www.mpk.gov.my/khidmat/safe?p_p_id=56_INSTANCE_mH6p&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=portletcenter&p_p_col_count=1&page=3

Kisah Benar Melayu Penang 14 Jan 2011 di Seremban

Posted: 06 Jan 2011 04:37 PM PST

CERAMAH UMUM PR N9
Bersama :
Dato Mansor Othman - Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang
YB Yusmadi Yusof - Ahli Parlimen Balik Pulau
Sdr Sany Hamzan - Exco Pemuda PAS Pusat
Tarikh : 14 Jan 2011 (Jumaat)
Masa : 9 malam
Tempat : PASTI Wildan, Batu 2, Ampangan, Seremban (sebelah Masjid Jamek Ampangan)

Semua dijemput hadir

Sumber : http://wartawansukarela.blogspot.com/2011/01/ceramah-umum-pkr-n9.html

PAS Johor dedah rakaman video panas Pegawai Tinggi Kerajaan

Posted: 06 Jan 2011 03:56 PM PST

PAS Johor ada bukti rakaman video
Malaysiakini Jan 6, 2011

PAS Johor akan membuat laporan polis di Labis esok mengenai satu rakaman video seorang pegawai tinggi kerajaan negeri menggesa para guru menyokong kempen BN dalam pilihan raya kecil DUN Tenang.

Pencalonan ditetapkan pada 22 Januari dan pengundian pada 30 Januari bagi mengisi kekosongan kerusi tersebut ekoran kematian penyandangnya dari BN Datuk Sulaiman Taha pada 17 Disember lalu.

Timbalan pesuruhjaya PAS Johor, Zulkifli Ahmad memberitahu Malaysiakini hari ini bahawa rakaman video itu akan dimuat-naik di YouTube.

"Kami akan membuat laporan polis mengenai perkara itu di balai polis Labis bersama bukti untuk menyokongnya," kata beliau.

Zulkifli berkata, pihaknya melihatnya sebagai satu bukti jelas pegawai dan jentera kerajaan diguna untuk membantu BN mendapatkan sokongan melalui cara yang melanggar sikap tidak memihak kakitangan awam dalam politik.

Menurutnya lagi, jika pegawai kanan kerajaan negeri mahu mengambil bahagian dalam politik, mereka mesti meletak jawatan terlebih dahulu sebelum memasuki gelanggang politik.

Sementara itu, Zulkifli berkata, partinya juga tidak bimbang dengan pengedaran dua buku berjudul 'DAP Anti-Islam' dan 'Khawarij dan Parti PAS ', menjelang kempen pilihan raya Tenang.

http://malaysiakini.com/news/152657

Juga berita berkaitan : Pengarah Pelajaran Johor Kempen Politik tapi Sekolah Daif di http://amkns.blogspot.com/2011/01/pengarah-pelajaran-johor-kempen-politik.html

Tiada ulasan: