Pengikut

Nuffnang

Ahad, 21 November 2010

Suara Sri Andalas

0 ulasan
sumber :-

Suara Sri Andalas


Mahkamah Sahkan Penyelewengan SYABAS

Posted: 21 Nov 2010 12:30 AM PST

SHAH ALAM, 21 Nov - Mahkamah Tinggi Shah Alam mengesahkan adanya penyelewengan yang serius dalam operasi Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas).

Persuruhjaya Kehakiman, Hadhariah Syed Ismail berkata demikian selepas meneliti laporan Ketua Audit Negara ke atas Syabas, dan perjanjian konsesi yang dimeterai Kerajaan Selangor dan Persekutuan.

Hadhariah dalam rumusannya menegaskan, rakyat bakal menerima kejutan sekiranya mereka menatap kandungan dua dokumen itu.

Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago, memetik kehakiman Hadhariah bertarikh Jun tahun ini, di taklimat air anjuran Panel Penilaian Air Kerajaan Negeri Selangor di Majlis Bandaraya Petaling Jaya(MBPJ), semalam.

"Pendedahan perjanjian konsesi ini dan laporan audit akan mengundang kritikan terhadap kerajaan," kata Charles memetik kehakiman mahkamah.

Charles menjelaskan, pihak mahkamah mengakui bahawa usaha syarikat konsesi menaikkan tarif air dibuat sewenang-wenangnya, bahkan mahkamah turut membidas tindakan Kerajaan Persekutuan menguatkuasakan Akta Rahsia Rasmi bagi menutup penyelewengan ini.

"Konsesi menaikkan tarif air secara sewenang-wenangnya, dan penguatkuasaan Akta Rahsia Rasmi bukan saja tidak menepati matlamat akta itu, tetapi juga bercanggah dengan prinsip 'good governance'," kata Charles memetik kehakiman itu lagi.

"Kepentingan rakyat seharusnya diutamakan," tambah beliau disambut dengan tepukan gemuruh hadirin.

Gabungan Membantah Penswastaan Air memfailkan permohonan meminta laporan audit dan perjanjian konsesi yang dimeterai Syabas dan Kerajaan Selangor pada 15 Disember 2004 diisytiharkan bukan sulit tetapi dokumen awam.

Gabungan ini terdiri daripada Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia dan 13 badan bukan kerajaan (NGO)yang mewakili pengguna di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Mereka berhujah, laporan audit Syabas yang menjadi asas yang mendasari keputusan Kerajaan Pusat menaikkan tarif air sebanyak 15 peratus di Lembah Klang pada 14 Oktober 2006, harus dibuka kepada pemantauan umum.

Permohonan gabungan pengguna ini bagaimanapun ditolak Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi pada 4 Disember tahun yang sama atas alasan laporan audit dan perjanjian konsesi tersebut adalah sulit dan rahsia kerajaan Malaysia.

"Bahkan Kerajaan Persekutuan berjanji untuk memberi pampasan kepada Syabas sekiranya konsesi itu gagal mencapai KPI yang ditetapkan," kata Charles.


Sumber: Selangorkini

Penswastaan Air Sekadar Menguntungkan Kroni

Posted: 21 Nov 2010 12:00 AM PST

SHAH ALAM, 21 Nov – Agenda penswastaan nasional yang menyeluruh melatari lanskap ekonomi negara pada penghujung 1980-an dan 1990-an.

Meskipun industri air telah diswastakan dengan jayanya di beberapa negara, namun faktor kejayaan ini tidak kelihatan di Malaysia.

Di Selangor misalannya, segmen industri air yang paling menguntungkan diagih-agihkan kepada individu-individu terpilih, manakala segmen yang paling merugikan ditanggung oleh kerajaan negeri.

Sebelum penswastaan, Jabatan Bekalan Air Selangor (JBAS) membawa pulangan antara RM50 juta hingga RM80 juta setahun kepada Perbendaharaan Negeri, meskipun ia menjana keuntungan pada kadar tarif yang murah pada 1997, pentadbiran Barisan Nasional (BN) mengambil keputusan untuk menswastakan industri air negeri bagi meningkatkan kecekapan.

"Barisan Nasional melakukan sesuatu yang dramatik, mereka menswastakan bahagian yang paling menguntungkan kepada Puncak Niaga," kata Charles.

Segmen pembekalan air yang merugikan dikorporatkan kepada Pengurusan Air Selangor Bhd atau Puas pada tahun 2002.

"Secara asasnya, Barisan Nasional menswastakan keuntungan, menyerahkan keuntungan kepada syarikat, manakala bahagian yang tidak menguntungkan diuruskan oleh kerajaan negeri," kata Charles.

Namun Puas tidak mempunyai kapasiti menjana keuntungan, seraya menyebabkan ia menanggung hutang setinggi RM2 bilion ringgit.

Usaha Puas dan pasaran modal untuk menyelamatkan hutang pengurusan itu bagaimanapun dihalang Kerajaan Umno-BN.

"Kerajaan tidak melindungi institusinya sendiri. Kita harus ingat bahawa Puas telah pun menemui bank, yang bersetuju untuk menyelamatkan pengurusan itu.

"Apa yang berlaku, kerajaan halang langkah itu, dan menyerahkan bahagian Puas kepada Syabas. Kerajaan turut memberi RM2.09 bilion kepada Syabas," tambahnya.



Sumber: Selangorkini

R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang

0 ulasan
sumber :-

R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang


Police Shooting

Posted: 21 Nov 2010 07:35 PM PST

via Malaysia Chronicle by admin@ malaysiachronicle on 11/20/10

Shamil's mum - he would have turned 16 on Sunday
PETALING JAYA, Nov 20 — The families of two of the three youths shot dead on November 13 after being suspected of robbing a petrol station claimed that they were killed by police in cold blood.

Mohd Shamil Hafiz Shapiei, 15, Hairul Nizam Tuah, 20, and Mohd Hanafi Omar, 22, were shot dead by the police after a reported high-speed car chase in the early morning of November 13 in Glenmarie, Shah Alam.

"This was a gangland-style execution by police officers," said lawyer N. Surendran, who represented Shamil's and Hairul's families, at a press conference at the Petaling Jaya district police headquarters today.

"We have gathered enough evidence," he added.

The lawyer said the latest shooting underscored the importance of a royal commission of inquiry, following the case of 14-year-old Aminulrasyid Amzah who was fatally shot by the police in Shah Alam on April 26.

"No child is safe on our streets. Any child out early in the morning is liable to be shot by the police," said Surendran.

"We need a royal commission (of inquiry)," he added.

Selangor acting police chief Datuk A. Thaiveegan reportedly defended his officers' actions by describing the three suspected robbers as "seasoned criminals" who were allegedly involved in at least three armed robberies in Selangor last week.

He claimed that the police shot the suspects in self-defence as they had allegedly rushed to attack the policemen with machetes after a car chase at about 4.10am on November 13.

Surendran, however, dismissed such claims as lies.

"This is a lie by the police," said the human rights lawyer.

He pointed out that based on the families' observations of the bodies, Shamil, Hairul and Hanafi each sported two gunshot wounds on their heads and chests.

"All three were shot in the head and chest with bullets exiting lower," said Surendran.

"This shows the shots were fired at close range, which is inconsistent (with police claims) that the shots were fired in self-defence," he added.

The lawyer also said the trajectory of the bullets on Hairul's body indicated that Hairul's shooter had shot him from a higher position.

"This indicates that the victims were kneeling. Hairul also had a black eye," said Surendran.

"Shamil was shot directly in the centre of his forehead," he added.

The lawyer said the families' legal team would seek the opinion of forensic pathologists on the case.

"We'll ask for an appointment with forensic pathologists from Tengku Ampuan Rahimah Hospital in Klang," said Surendran.


He added that Shamil's and Hairul's families are demanding for the policemen responsible for the youths' deaths to be suspended and charged with murder.

"The families want the policemen suspended and charged for the offence of murder. This was blue murder by the police," said Surendran.

"They also want an apology for accusing them (the youth) of being criminals," said the lawyer.

Both families filed police reports at the Petaling Jaya district police headquarters today, claiming that the two boys were murdered by the police.

"Tomorrow is Shamil's birthday," said his mother Norhafizah Mad Razali, before breaking down in tears.

In her police report, the 36-year-old businesswoman said her son did not have any criminal record and did not know how to drive a car.

"My son was a good boy who went for religious classes," said Norhafizah.

Meanwhile, Subang MP R. Sivarasa called for an independent investigation into the deaths and for the police officers to be charged.

"We'll ask the government to set up a royal commission of inquiry. I'll bring this up in Parliament," said Sivarasa.

"But the first step is to charge those murderers. How many more cases like this do we have to see?" he asked.

Besides Aminulrasyid, a second case involving the fatal shooting of 18-year-old Mohd Afham Arin in Johor Baru on October 20 last year has also surfaced after the victim's mother recently demanded an independent commission to investigate the case.

According to human rights group Suara Rakyat Malaysia (Suaram), 88 people died in police shootings last year.

The NGO also claimed that not even one police officer was held accountable and that the high number of deaths in 2009 was "alarming", considering that there were only 13 such cases in the previous two years.

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

0 ulasan
sumber :-

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Ada lagikah anggota PKR yang tinggal?

Posted: 21 Nov 2010 07:29 PM PST

Kalau dibaca komen-komen diakhbar-akhbar dan media pro-UMNO/BN, sudah tidak ada lagi anggota yang tinggal didalam PKR kecuali Anwar Ibrahim dan Azmin Ali sahaja. Ada berita keluar parti beramai-ramai, ada berita anggota-anggota tidak mahu lagi bergerak dalam PKR, ada berita demonstrasi besar-besaran oleh anggota-anggota menentang PKR, pendek kata semua berita-berita itu menunjukkan kepada kehancuran Parti Keadilan Rakyat.
Adakah berita-berita negatif ini meninggalkan kesan? Mari kita lihat dari segi pandangan orang orang UMNO sendiri.
Semalam saya berpeluang ngeteh dengan beberapa orang UMNO di Kuala Krau. Mereka sengaja datang dekat saya yang sedang berborak mengatur program untuk Cabang Kuala Krau dengan rakan-rakan daripada ranting-ranting PKR Cabang ini.
"Eh, pedooh je, citer dlm Utusan dan Berita Harian tu, kome pun meloye membacenye. Pedooh aje."kata seorang Guru Sekolah yang juga seorang AJK UMNO Cawangan.
"Kome dari dulu lagi doh, bile Zaid tu masuk Keadilan, kome kate, Hibihlah Keadilan kene koyok Zaid, kome pun doh tak ndok die tu, dia tu pedooh je."
"Tengok Kuala Krau ni sudoh lah,"kata seorang lagi ahli UMNO, "sape nok keluor PKR, bertamboh lagi ade! Orang kampong koi dah pandang PKR macam penyelamat. PKR komplen hei geran tanah, kome dah dapat geran tanah, PKR komplen hei air, kami dapat air paip, PKR komplen jalan tak elok, kami dapat jalan yang lebih elok...."kataya, "dulu-dulu sebelum PKR ada disini, kuusemangat, hapoh pun tak dapat, kome orang UMNO bising, tak dipedulinye, tapi bile PKR bising, die kena dengor, sebab kalau tak dengor, kaloh undi esuk."
Memang betul, sejak akhir-akhir ini, semakin ramai ahli-ahli UMNO masuk PKR diperingkat Ranting di Kuala Krau ini. Orang-orang UMNO semakin berjinak dengan PKR kerana mereka telah lihat dengan mata kepala mereka sendiri bahawa pemimpin-pemimpin PKR disini tak henti-henti turun padang, bercakap dan berjuang untuk orang kampong walaupun pemimpin-pemimpin PKR disini bukanlah wakil rakyat dan bertugas secara sukarela.
Kalau inilah gambarannya di Kuala Krau, maka itulah gambarannya diseluruh Negara. Yang riuh rendah dengan cerita-cerita negatif itu hanyalah dimuka-muka surat dan dada-dada akhbar dan stesyen-stesyen televisyen yang konserbatif yang pro-UMNO/BN sedangkan cerita-cerita mereka itu sudah tidak dipakai lagi oleh rakyat termasuk oleh ahli-ahli UMNO sendiri.

Pemilihan didalam PKR sudah berakhir

Posted: 21 Nov 2010 06:44 PM PST

Alhamdulillah, pemilihan didalam PKR sudah berakhir, namun, pelbagai masalah timbul apabila dikatakan berlaku ketidaktelusan, penipuan oleh JPP, dan pengkhianatan.
Ini adalah pemilihan pertama kali dilakukan oleh sebuah parti politik dengan sistem 1anggota 1undi. Sistem ini mengharapkan agar pimpinan peringkat Cabang dan Pusat tidak lagi hanya dipilih oleh segelintir para perwakilan, kerana perwakilan yang menghadiri Perhimpunan diperingkat Kawasan/Bahagian/Pusat tidak mengundi mengikut keputusan mesyuarat agung cawangan-cawangan. Cawangan-cawangan memandatkan wakil-wakil mereka mengundi calon A, tetapi wakil mereka mengundi calon B mengikut kehendaknya sendiri.
Maka dengan sistem 1anggota 1undi, ahli-ahli sendiri boleh mengundi sesiapa yang dia mahu samada diperingkat Cabang atau peringkat Pusat.
Sistem ini juga dapat mengatasi masalah politik wang kerana jika seseorang calon itu menghadiahkan wang kepada Ketua Cabang, wang itu tidak akan sampai kepada ahli-ahli yang begitu ramai, maka politik wang akan menjadi sia-sia hanya untuk keperluan Ketua-Ketua Cabang yang menerima wang itu sahaja, atau kepada beberapa orang JK yang juga menerima faedahnya sedangkan anggota-anggota diperingkat akar umbi tidak akan menerimanya.
Sistem 1anggota 1undi ini mahu mengajar rakyat (anggota-anggota parti) erti demokrasi sebenar, bahawa demokrasi itu adalah milik rakyat dan bukan milik pemimpin-pemimpin.
Dengan sistem 1anggota 1undi ini juga melembutkan pemikiran dan pandangan pemimpin-pemimpin agar mereka turun padang, peringkat awal ini adalah untuk bertemu seramai mungkin anggota-anggota diperingkat akar umbi dan seterusnya dengan pengalaman ini, akan turun padang dengan acapnya menemui rakyat akar umbi.
Ada juga komplen bahawa ada pemimpin-pemimpin tertentu diperingkat Pusat yang amat sukar hadir ke program-program peringkat cabang. Mereka berada dalam "comfort zone" bahawa jika tak turun ke Cabang-Cabang pun, mereka tetap jadi pemimpin asalkan mereka dapat mengujudkan hubungan yang mesra dengan hanya Ketua-Ketua Cabang.
Comfort Zone mereka kali ini sudah tergugat. Jika mereka tidak turun padang dan bertemu dengan peringkat akar umbi, maka jangan diharap lagi mereka akan mendapat undi percuma daripada anggota-anggota akar umbi. Inilah kebaikan 1anggota 1undi.
Mengenai kelemahan bahkan penyelewengan dan pengkhianatan yang dilakukan oleh JPP seperti yang dituduh dengan adanya bukti-bukti, perkara ini tidak boleh terhenti dengan hanya selesainya pemilihan.
Siasatan mesti dijalankan. Ada dua mertabat untuk meneruskan siasatan. Perkara pertama untuk mengenali sesungguhnya kelemahan-kelemahan agar sistem ini dapat diperbaiki menjadi sistem yang boleh dijadikan contoh kepada semua parti politik. Perkara keduanya untuk mengatasi kelemahan jentera yang mengendalikan Pemilihan ini.
Cukup bermasalah bagi hanya dibuka satu pusat pengundian bagi satu kawasan Parlimen yang begitu luas menyebabkan kesukaran untuk anggota-anggota keluar mengundi melainkan pihak pimpinan Pusat menyediakan kos pengangkutan untuk anggota-anggota yang bertebaran itu keluar mengundi.
Contohnya, Cabang Kuala Krau meliputi satu kawasan yang menghampiri 1/2 Negeri Melaka, Pusat Pengundian hanya diadakan di Pekan Kuala Krau. Cabang tidak mempunyai kemampuan untuk mengeluarkan semua pengundi, dan keupayaan Cabang itu mengeluarkan hampir 200 orang pengundi dari keseluruhan ahlinya sudah boleh dianggap satu kejayaan. Tetapi jika ada bantuan kos pengangkutan, rasanya tak kurang dari 1000 ahli boleh dikeluarkan untuk turun mengundi.
Jumlah kurangnya anggota dapat keluar mengundi hendaklah diambil kira dari segi kemudahan pengangkutan yang terbatas. Berbeza dengan Pilihanraya Umum, yang begitu banyak tempat-tempat mengundi, dan setiap parti politik pula terlibat mengangkut pengundi-pengundi.
Mungkin kelemahan ini dapat diatasi dengan setiap DUN boleh diadakan sekurang-kurangnya 2 pusat mengundi agar lebih ramai anggota-anggota dapat keluar mengundi.
Timbul juga masalah yang boleh merenggangkan hubungan antara calon-calon dengan calon-calon serta kakitangan calon-calon. Untuk mengatasi masalah ini, tempoh pilihanraya itu tidak perlu berpanjangan hingga sebulan, tetapi dipendekkan dengan pengundian peringkat Cabang dan pengundian peringkat Pusat dibuat serentak.
Calon-calon pula tidak perlu mengadakan kempen bersendirian berlebih-lebihan tetapi semua calon dikumpulkan dan diperkenalkan didalam Perjumpaan-perjumpaan yang dianjurkan oleh parti, cukup dengan 2 atau 3 kali perjumpaan disetiap Negeri dan calon-calon itu jika mahu bolehlah mengedarkan profail-profail diri dan tujuan asas dia bertanding.
Kempen yang sebenarnya ialah dalam masa 3 tahun antara satu Pemilihan dengan satu Pemilihan yang baru, dan calon-calon yang mungkin dipilih oleh ahli-ahli akar umbi adalah mereka yang tak ringan tulang dan yang sentiasa turun padang keseluruh Negara. Kalau disoalkan bahawa pemimpin-pemimpin itu tidak mampu untuk turun padang ke seleuruh Negara, jawapannya adalah mudah, iaitu pemimpin-pemimpin itu tidak layak diundi ke pringkat pusat kerana apabila mereka menang mereka tidak berupaya untuk turun padang keseluruh Negara.
Alhamdulillah, PKR telah berjaya meletakkan batu asas untuk demokrasi yang tulen, dan saya merasakan bahawa selepas ini mana-mana parti politik yang masih bertegak diatas sistem perwakilan akan menjadi parti politik yang lemah dan tidak berasaskan roh demokrasi yang luas.

Haniza Talha - Landscaping New Politics

0 ulasan
sumber :-

Haniza Talha - Landscaping New Politics


Hari Wanita Desa Sedunia

Posted: 21 Nov 2010 01:10 AM PST

November 2010 – Selangor menyambut Hari Wanita Sedunia buat pertama kali. Sambutan tersebut sekali gus mengiktiraf sumbangan bermakna wanita desa kepada pembangunan negeri Selangor.
Yang Amat Berbahagia Puan Sri Salbiah Tunut, isteri YAB Dato’ Menteri Besar telah menyampaikan Ucapan Perasmian yang antara lain menekankan wanita desa perlu diberi pendidikan keluarga, ilmu keusahawanan, kerjaya dan kesihatan.


Selangor to ask PKNS unit to return allowance for signing cheques

Posted: 15 Nov 2010 05:11 PM PST

By Boo Su-Lyn
November 15, 2010

SHAH ALAM, Nov 15 – Selangor is cracking the whip on excessive expenditure by its investment companies, starting with telling officials from a Selangor State Development Corporation (PKNS) unit to return allowances given to sign cheques.

The state assembly approved Hulu Kelang assemblyman Saari Sungib's request today for the chairman and directors of construction company PKNS Infra Berhad (PIB) to return the allowances they had received for signing cheques since March 2008.

"We want the allowance recipients who are still holding positions in the company to return their allowances to the company," Saari told the state assembly.

In a press conference later, Saari said that the state government would instruct the PIB chairman and directors to return the allowances they had received since March 2008 when Pakatan Rakyat (PR) took control of the country's wealthiest state.

"We want them to return the allowances since March 2008," said Saari.

He added that about RM187,000 in allowances was given to the PIB chairman and directors in 2008 for signing cheques, according to the Auditor-General's Report in 2008.

Saari noted that another PKNS subsidiary, Selangor Industrial Corporation (SIC), had also engaged in the same practice in 2009, based on the year's Auditor-General's Report.

According to him, the PIB chairman and four others were given regular stipends to sign the cheques.

"The chairman would get RM500 a month while four to five directors would get RM400 a month," he said.

During the state assembly sitting today, Saari sought for the payments to be discontinued at once.

"This assembly requests the state government to issue a directive for this practice of giving allowances to the chairman and company directors for signing cheques to be stopped immediately," he said.

Auditors at the Mentri Besar Incorporated (MBI) are currently probing allegations of cronyism against PKNS, said Tan Sri Khalid Ibrahim recently.

Saari recently claimed that the PKNS management had appointed personal contacts to lead PKNS subsidiaries, and that the corporation had funded a RM520,000 wedding dinner for Malaysian astronaut Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor.

The Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) has also reportedly started investigations into the complaints.

SOURCE: THE MALAYSIAN INSIDER


Zulkifli Noordin

0 ulasan
sumber :-

Zulkifli Noordin


SALAH-TU-DIN!

Posted: 21 Nov 2010 08:31 AM PST

(Solat 'Eidul Adha di Masjidil Haram pada hari Selasa 10 Zulhijjah 1431 manakala di Malaysia pada Rabu 10 Zulhijjah 1431)

Salam 2 all.

Saya agak terkejut dan dan macam tak percaya pulak bila membaca lapuran yang disiar oleh media pro-Anwar MalaysiaKini bertarikh 08.11.2010 yang memetik kenyataan YB Salahudin Ayub bertajuk "PAS dakwa tarikh 'Eidul Adha sangat pelik". Salehudin memilih mengecam pihak berkuasa agama yang didakwa beliau saperti tidak tahu mengurus dan mentadbir perkara sekecil ini! Alasan yang diguna beliau untuk kepelikan itu ialah tarikh 'Aidil Adha di Malaysia "yang berbeza dua hari dengan tarikh dan masa wukuf di 'Arab Saudi"?! Teman rasa yang kelirunya ialah Salahudin bukannya pihak berkuasa agama Islam! Yang peliknya perkiraan Salahudin dan bukan pihak berkuasa agama!

Pertama teman tidak pasti samada benar kenyataan lapuran tersebut yang mendakwa ianya mewakili PAS. Kadang-kadang ada media yang suka menggunakan tajuk yang mengelirukan. Mungkin kenyataan itu adalah pandangan peribadi Salahudin dan bukan PAS. Tambahan bila saya bertanya dengan beberapa rakan-rakan PAS mereka tidak tahu menahu mengenainya. Malahan ada yang kata "takkanlah kami ni kurang cerdik tak tahu nak kira sampai nak buat dakwaan terhadap pihak berkuasa agama macam tu!".

Apa yang peliknya kerana lapuran itu mendakwa kepelikan sehingga mengelirukan umat Islam yang berlaku kerana sambutan 'Eidul Adha di Malaysia berbeza dua hari dengan hari wuquf di Sa'udi! Oleh itu ada kekeliruan kononnya dengan bila hari taysriq bermula dan berakhir. Teman ingat takde siapa yang keliru, apatah lagi ragu, kerana ukuran perbezaan sepatutnya dikira antara 'Eidul Adha di Sa'udi dan di Malaysia, bukan wuquf dengan 'Eidul Adha!! Semua orang tahu ada beza diantara wuquf dengan 'Aidil Adha. Wuquf jatuh pada 09 Zulhijjah, bilamana jemaah haji berkumpul di Arafah. 'Eidul Adha pula, atau di Malaysia terkenal dengan panggilan Hari Raya Haji atau Hari Raya Qurban, jatuh pada 10 Zulhijjah.

Di 'Arab Saudi, wuquf tahun ini jatuh pada hari Isnin iaitu 15 November 2010. Maknanya hari Isnin di 'Arab Saudi ialah 09 Zulhijjah 1431, manakala di Malaysia Isnin 15 Nov 2010 masih 08 Zulhijjah 1431. Manakala 'Eidul Adha, iaitu 10 Zulhijjah 1431 di 'Arab Saudi jatuh pada hari Selasa 16 Nov 2010. Manakala di Malaysia 'Eidul Adha, iaitu 10 Zulhijjah jatuh pada hari Rabu 18 Nov 2010. Maknanya perbezaan sambutan 'Eidul Adha antara 'Arab Saudi dengan Malaysia hanyalah satu (1) hari, bukannya dua (2) hari. Jadi tidak timbullah isu kekeliruan atau kepelikan saperti yang didakwa Salahudin. Yang peliknya ialah perkiraan beliau. Dimana dia dapat fakta perbezaan dua hari itu, melainkan Salahudin menganggap hari wuquf itu sebagai hari raya haji?!

Berdasarkan itu, tiada kekeliruan bagi perkiraan hari tasyriq. Di Sa'udi ianya dari hari Rabu, Kahmis & Juma'at. Manakala bagi Malaysia hari tasyriq ialah Khamis, Juma'at & Sabtu. Kat mana yang pelik dan kelirunya YB!? Sehingga meragukan! Teman pulak menjadi ragu dengan tahap ilmu dan pengetahuan Salahudin dalam isu perkiraan falaq ini! Dan Salahudin ialah Naib Presiden PAS yop, bukan Ketua Cawangan di Ulu Tembeling nun!

Takkanlah Salahudin tidak tahu beza antara hari wuquf dan 'Eidul Adha? Dan hari tasyriq adalah tiga hari selepas 'Eidul Adha, iaitu 11, 12 & 13 Zulhijjah. Di Malaysia ianya jatuh pada hari Khamis, Jumaat & Sabtu; sedangkan di 'Arab Saudi dari hari Rabu, Khamis & Jumaat. Dan mengambil kira perbezaan kita dengan Sa'udi adalah 5 jam, maka perbezaan 'Eidul Adha hakikatnya kurang daripada 24 jam! Jadi kat mana peliknya sambutan 'Eidul Adha dan hari tasyriq di Malaysia berbanding Sa'udi? Apatah lagi Indonesia, Singapura dan Brunei juga menyambutnya sama dengan Malaysia. Jadi adakah mereka semua pun pelik, atau perkiraan Salahudin yang pelik?

Kata beberapa sahabat teman ulama' muda PAS, lapuran kenyataan Salahudin itu memberi gambaran seolah-olah PAS mengira ''Eidul Adha daripada hari wuquf?! Disitulah keluar kenyataan mereka "takkanlah ustadz-ustadz PAS tak cerdik langsung sampai tak tahu nak kira?". Ringkasannya mereka kata kenyataan itu tidak mungkin pendirian PAS, ianya mungkin perkiraan Salehudin sendiri. Wallahua'lam, teman pun tak pasti. Tapi yang pentingnya, PAS mesti menyatakan pendirian adakah kenyataan Salahudin dan tindakan beliau nak membawa usul tergempar di Parlimen mengenai tarikh 'Eidul Adha itu adalah pendirian PAS, atau hanya salahkira Salahudin seorang sahaja.

Ini adalah kerana membawa satu usul khas ke Parlimen untuk mempertikai sesuatu yang jelas akan memberi persepsi negatif kepada PAS sebagai sebuah parti beralaskan Islam. Teman cukup yakin ramai para ulama' dan ustadz didalam PAS yang cukup 'arif dengan persoalan falak dan perkiraan wuquf dan 'Eidul Adha itu. Dan sudah pasti mereka akan lihat kesilapan Salahudin dalam perkiraan dan tindakannya membawa usul khas tersebut. Untuk tujuan pengesahan, teman lampirkan dibawah kenyataan Ketua Pengarah JAKIM Ustadz Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz yang jelas penerangannya.

Cadangan teman kepada Salahudin supaya menarik balik kenyataan beliau tersebut dan meminta maaf kepada pihak berkuasa agama atas kecaman yang beliau buat terhadap mereka dan akhirnya menarik balik usul khas yang telah beliau failkan tersebut. Nasihat teman kepada Salahudin, di masa hadapan kalau ada permasalahan saperti itu eloklah bawa berbincang dengan pihak berkuasa atau mereka yang arif terlebih dahulu, kerana bak kata orang lebih baik kita diam daripada bercakap, sebab bila kita buka je mulut orang tahu ketidakcerdikan kita nanti. Tapi Salahudin jangan risau, sebab kata seorang kawan Salahudin, ketidakcerdikan itu bukan satu jenayah! Cuma orang kapior gelak sakan lah tengok kita yop kerana isu remeh macam ni pun nak dibawa sebagai usul khas ke Parlimen oleh Naib Presiden pulak tu! Takkan soal raya pun jadi bahan politik kepartian yop!

Wallahua'lam & wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Ahad
14 Zulhijjah 1431
21 Nov 2010

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

(Petikan lapuran media pro-Anwar MalaysiaKini bertarikh 08.11.2010)

PAS DAKWA TARIKH 'AIDIL ADHA SANGAT PELIK

Ahli parlimen Kubang Kerian mengemukakan usul tergempar bagi menangguhkan sidang Dewan Rakyat yang akan bersambung Isnin depan bagi membincangkan isu tarikh Aidil Adha yang berbeza dua hari dengan tarikh dan masa wukuf di Arab Saudi.

Dalam usul kepada speaker dewan Tan Sri Pandikar Amin Mulia, Salahuddin Ayub berkata sambutan Aidil Adha di negara ini semalam "sangat pelik, menimbulkan banyak keraguan, kekeliruan dan masalah kepada umat Islam di negara ini".

"Perbezaan dua hari sambutan Aidiladha di negara ini yang diambil kira daripada tarikh dan masa wukuf di Arafah yang jatuh pada hari Isnin, 15 November adalah jelas tidak munasabah walaupun dapat kita fahami perbezaan waktu peredaran matahari yang hanya berbeza lebih kurang lima jam di antara Malaysia dan Arab Saudi," katanya.

Naib presiden PAS itu berpendapat, perbezaan tarikh itu turut mengelirukan penentuan hari Tashrik - tiga hari selepas Aidil Adha yang ditetapkan untuk menyembelih korban - di negara ini.

Salahudin juga mempersoal bagaimana pihak pengurusan agama Islam di bawah Jabatan Perdana Menteri mengurus tadbir isu tersebut.

"Apakah hujah dan alasan yang diberikan kepada pihak yang bertanggungjawab sebelum pengisytiharan tentang tarikh hari raya Aidil Adha dibuat?

"Adakah tidak ada pengurusan, penyelarasan dan perbincangan dibuat untuk menyelesaikan perkara yang sekecil dan semudah ini?" soalnya.

Beliau berpandangan dalam era kecanggihan teknologi komunikasi kini tiada alasan perkara itu tidak dapat diselesaikan.

"Memandangkan perkara ini adalah satu isu yang serius, saya mengambil tanggung jawab untuk Dewan Yang Mulia ini membincangkan isu dan meminta pihak Jabatan Perdana Menteri memberikan jawapan dan penjelasan agar perkara seperti ini tidak akan berulang lagi pada masa akan datang," katanya.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

(Kenyataan Ketua Pengarah Jakim Ustadz Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz)

Sukacita Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) ingin memberikan maklum balas mengenai kekeliruan tempoh masa menjalankan ibadah korbanyang timbul baru-baru ini.

JAKIM ingin memaklumkan bahawa Ibadah korban boleh dilaksanakan oleh umat Islam di seluruh Malaysia bermula dari selepas solat sunat Aidiladha pada 10 Zulhijjah dan pada hari tasyrik, iaitu pada 11, 12 dan 13 Zulhijjah.

Oleh kerana hari raya korban di Malaysia telah jatuh pada hari Rabu yang lalu iaitu 17 November 2010, maka umat Islam di Malaysia disunatkan menunaikan ibadah korbansehingga Sabtu, iaitu 20 November 2010 bersamaan 13 Zulhijjah 1431H.

Adapun tempoh bagi menjalankan ibadah korbant ersebut disandarkan kepada hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari:

Dari Al Bara' bin 'Azib r.a. Katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesiapa yang menyembelih sebelum sembahyang (Aidil Adha), maka penyembelihan itu untuk dirinya sendiri dan siapa yang menyembelih sesudah sembahyang (Aidil Adha), maka sesungguhnya ia telah menyempurnakan korbannya dan telah mengikut sunnah kaum muslimin".

Dari kitab Rad al-Muhtar 'ala al-Dur al-Mukhtar Sharh Tanwir al-Absar yang ditulis oleh Ibn 'Abidin mengatakan bahawa: "Maka diganjari ibadah korbanyang dilaksana pada hari yang ketiga belas walaupun di sisi yang lain telah pun memasuki hari yang keempat belas" (Dar al-Kutub al-Ilmiyyah; Beirut, Jilid 3, halaman 364).

Oleh itu, adalah tidak menjadi kesalahan menjalankan ibadah korbanitu pada hari 10 Zulhijjah (selepas solat sunat Aidiladha) dan tiga hari berikutnya (11, 12, dan 13 Zulhijjah) sehingga terbenam matahari pada 13 Zulhijjah 1431H, iaitu bersamaan dengan 20 November 2010 bagi tahun ini.

Berdasarkan rekod cerapan anak bulan Zulhijjah 1431H di 30 tempat cerapan rasmi di Malaysia oleh Jabatan Mufti Negeri-Negeri di Malaysia pada 29 Zulkaedah 1431H bersamaan 6 November 2010 (Sabtu) yang lalu, ahli falak telah mendapati anak bulan tidak kelihatan di kesemua tempat cerapan tersebut dan sekaligus keputusan sebulat suara menetapkan Hari Raya korbanpada tahun ini jatuh pada 17 November 2010 (Rabu) yang lalu.

Hasil data cerapan tersebut didapati setelah ahli falak mendapati kedudukan hilal (anak bulan) telah tidak memenuhi kriteria ketetapan Imkanur-Rukyah (kebolehnampakan).

Ini bermakna, hari tasyrik bagi seluruh umat Islam di Malaysia pada tahun ini adalah pada hari Khamis, Jumaat dan Sabtu iaitu 11, 12 dan 13 Zulhijjah 1431H.

Untuk makluman masyarakat Malaysia, persetujuan bersama oleh empat negara anggota Menteri-Menteri Agama Negara Brunei Darussalam, Republik Indonesia, Malaysia dan Singapura (MABIMS) telah menerima pakai kriteria Imkanur-Rukyah (kebolehnampakan) yang telah diputuskan melalui keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Penyelarasan Rukyah dan Takwim Islam Kali ke-3 di Wilayah Persekutuan Labuan pada 29 Zulkaedah 1412H bersamaan 1 Jun 1992.

Hal ini sekaligus menafikan pandangan dan kekeliruan sesetengah pihak yang menyatakan bahawa ibadah korban hanya boleh dilakukan sehingga 19 November sebagaimana menurut Arab Saudi.

Sukacita dimaklumkan juga, asas penentuan hari raya korban di Malaysia adalah selaras dengan Singapura dan Republik Indonesia dan berkebetulan pada tahun ini negara Brunei Darussalam bersama-sama merayakan hari aya korban pada 17 November 2010.

Untuk makluman lanjut, orang ramai boleh mengakses dan merujuk info kriteria Imkanur-Rukyah di Malaysia dan data-data berkaitan melalui laman web JAKIM di laman sesawang www.islam.gov.my.

Anwar Ibrahim

0 ulasan
sumber :-

Anwar Ibrahim


Mahkamah Sahkan Ada Penyelewengan Serius SYABAS

Posted: 21 Nov 2010 06:55 PM PST

Dari TV Selangor

Mahkamah Tinggi Shah Alam mengesahkan adanya penyelewengan yang serius dalam operasi Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas).

Persuruhjaya Kehakiman Hadhariah Syed Ismail berkata demikian selepas meneliti laporan Ketua Audit Negara keatas Syabas, dan perjanjian konsesi yang dimeterai Kerajaan Selangor dan Persekutuan.

Hadhariah dalam rumusannya menegaskan rakyat bakal menerima kejutan sekiranya mereka menatap kandungan dua dokumen itu.

Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago memetik kehakiman Hadhariah bertarikh Jun tahun ini, di taklimat air anjuran Panel Penilaian Air Kerajaan Negeri Selangor di Majlis Bandaraya Petaling Jaya, semalam.

“Pendedahan perjanjian konsesi ini dan laporan audit akan mengundang kritikan terhadap kerajaan,” kata Charles memetik kehakiman mahkamah.

Charles menjelaskan pihak mahkamah mengakui bahawa usaha syarikat konsesi menaikkan tarif air dibuat sewenang-wenangnya. Bahkan, mahkamah turut membidas tindakan Kerajaan Persekutuan menguatkuasakan Akta Rahsia Rasmi bagi menutup penyelewengan ini.

“Konsesi menaikkan tarif air secara sewenang-wenangnya, dan penguatkuasaan Akta Rahsia Rasmi bukan sahaja tidak menepati matlamat akta itu, tetapi juga bercanggah dengan prinsip ‘good governance’,” kata Charles memetik kehakiman itu lagi.

“Kepentingan rakyat seharusnya diutamakan,” tambah beliau, disambut dengan tepukan gemuruh hadirin.

Gabungan Membantah Penswastaan Air memfailkan permohonan meminta laporan audit dan perjanjian konsesi yang dimeterai Syabas dan Kerajaan Selangor pada 15 Disember 2004 diisytiharkan bukan sulit tetapi dokumen awam.

Gabungan ini terdiri dari Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia dan 13 badan bukan kerajaan yang mewakili pengguna di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Mereka berhujah laporan audit Syabas yang menjadi asas yang mendasari keputusan Kerajaan Pusat menaikkan tarif air sebanyak 15 peratus di Lembah Klang pada 14 Oktober 2006 harus dibuka kepada pemantauan umum.

Permohonan gabungan pengguna ini bagaimanapun ditolak Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi pada 4 Disember tahun yang sama atas alasan laporan audit dan perjanjian konsesi tersebut adalah sulit dan rahsia kerajaan Malaysia.

“Bahkan Kerajaan Persekutuan berjanji untuk memberi pampasan kepada Syabas sekiranya konsesi itu gagal mencapai KPI yang ditetapkan,” kata Charles.

The Unmaking Of Zaid Ibrahim

Posted: 21 Nov 2010 06:35 PM PST

From Malaysiakini
By Terence Netto

When Zaid Ibrahim joined PKR in June 2009, less than a year after resigning on a matter of principle from Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi’s cabinet, there was a role waiting for him more certainly than there had been

one in Abdullah’s team when the latter abruptly appointed him de facto law minister in March the previous year.

Basking in public esteem over his decision to quit because he disagreed with the ISA detentions in September of 2008 of controversial blogger Raja Petra Kamarudin, DAP MP Teresa Kok and journalist Tan Hoon Cheng, Zaid found

himself propelled into the role of policy coordinator for the opposition Pakatan Rakyat.

Though there was never such a position in the lexicon of the opposition, the candidate and the role met in near perfect unison.

Pakatan, improbable in its beginnings as a loose grouping for electoral purposes of PKR, DAP and the Islamic fundamentalist PAS, was in need of a common platform.

That need became pressing after Anwar Ibrahim had pulled off the biggest feat of Malaysia’s post-May 13th history by barnstorming the country to deny BN its customary two-thirds majority in the general election of March 2008.

Coming as it did with control of an unprecedented five state legislatures (Perak has since reverted through chicanery to BN), Anwar’s tour de force made feasible things previously held to be inconceivable.

Zaid fell in easily with this mood of the newly possible.

This was enticing to Zaid. He had found quitting Abdullah’s cabinet easy to do because the judicial reforms for which the former PM had selected him to push ran into heavy weather caused by erstwhile cabinet colleagues, Rais Yatim and Syed Hamid Albar.

The latter fought a rearguard action on behalf of former premier Dr Mahathir Mohamad, the likeliest to be shamed if judicial reforms proposed by Zaid had gone through. Abdullah remained non-committal in these intra-cabinet battles.

A Johnny-come-lately

Within weeks of his arrival in PKR, Zaid found grating the jealousy a Johnny-come-lately is apt to stir among the entrenched and the longer-serving.

A seasoned politician would have found aspects of his reception par for the course. But not Zaid Ibrahim, a man whose wealth was amassed from the lucrative legal contracts on the North-South Highway that were steered his law firm’s way by former finance minister Daim Zainuddin.

Zaid displayed a ‘I’ve no time for all this’ hauteur whose more obvious demonstrations were the brevity of his attendances at PKR central leadership council meetings and at Wednesday night’s politburo meetings. He would leave these meetings, sometimes in less time than it took to get from his Tropicana golf resort home to the PKR headquarters nearby.

This lack of interest in the warp and woof of party affairs would have been understandable given his oft-expressed stance that he was not interested in holding high position in PKR. It would have been more understandable if he had remained focused on his immediate task which was the formulation of the common policy framework for Pakatan, to the exclusion of other concerns.

But from October 2009, Zaid began to take positions that were at variance to Anwar’s on issues like Sabah and Sarawak. Ructions in the Sabah chapter of the party saw Zaid sympathetic to forces allied to Dr Jeffrey Kitingan.

On Sarawak, Zaid’s exertions had the same thrust which was empathy for the locals’ desire for autonomy in matters of leader- and election-candidate selection.

Invariably, Zaid’s positions were at odds with Azmin Ali’s which were influenced less by what was the best thing to do in light of PKR’s main plank – the people’s right to decide – than by who and what were good for his popularity as the presumptive party No 2.

Incumbent Dr Syed Husin Ali had already signaled that he was not interested to retain the post in the party polls that were scheduled for late 2010.

Azmin was readying for a run for deputy president. He looked on Zaid as a rival whose protestations of a lack of interest in rising in the party hierarchy were met with skepticism.

Anwar pressured by party reformers

In tandem with this rise in competitive rivalry between Azmin and Zaid was the discontent, plentifully bubbling by late 2009, felt by some factions in the party towards Anwar for what they viewed was a maddening refusal to introduce changes they espoused as for the party’s organisation and structure.

By late 2009, this faction began looking to Zaid as their candidate to become the No 2 in the party. With Zaid at deputy president, they felt they would force the changes to party structure and organisation that Anwar had disdained to introduce.

More than others in the party, Anwar possessed an appreciation of the reality that PKR was a confluence of interests tenuously uniting ideologically disparate groups.

He was the only one who could hold it together, just as he was the only one who could hold the avowedly secular DAP and the theocratic PAS together in the Pakatan coalition.

Anwar knew that any changes to the party structure and organisation that cut across the interests of his core supporters would have to be held in check because some of these supporters had already become ‘professionals’ – the party had become their whole life and vocation, and the protection of its already-in-place bureaucratic structures was more important to them than the interests of the party, or for that matter, the people it represented.
In other words, he knew the soft underbelly of the party and that he had to bide time before he could do anything about it. This was increasingly intolerable to the ‘make haste’ crowd of would-be party reformers.

Tomorrow: Part 2 – Puzzles multiply as frustration rises and dislike turns to animosity

TERENCE NETTO has been a journalist for close on four decades. He likes the occupation because it puts him in contact with the eminent without being under the necessity to admire them. It is the ideal occupation for a temperament that finds power fascinating and its exercise abhorrent.

Umno-BN Sudah Putus Pertalian Dengan Rakyat

Posted: 21 Nov 2010 05:05 PM PST

Dari Suara Keadilan

Setelah 53 tahun memerintah Malaysia, Barisan Nasional yang ditunjangi oleh Umno kini telah terputus ikatan dengan rakyat sehingga melaksanakan dasar yang bertentangan dengan kepentingan negara dan kehendak sebenar rakyat bawahan tetapi sebaliknya mengayakan segelintir kecil kelompok yang rapat dengan pimpinan elit.

Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN), Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata hasil daripada terpisahnya Umno-BN daripada realiti penderitaan rakyat, maka timbulkan pemikiran seperti pembinaan menara 100 tingkat  yang hanya mengenyangkan kroni dan kaum kerabat pemimpin mereka.

“Umno-BN dah terputus atau ‘disconnected’ daripada dunia kenyataan. Mereka masih tidak faham bahawa kekalahan teruk dalam pilihan raya umum 2008 bermakna rakyat sudah menolak mereka. Sebab itulah mereka masih boleh berfikir untuk membina bangunan 100 tingkat tanpa memikirkan apakah ini boleh mengangkat rakyat daripada keperitan hidup dan kesengsaraan mereka.

“Kalau kita baca Hansard Parlimen dan melihat kepada hujah ahli-ahli parlimen Umno-BN mereka tidak lagi mampu mempertahankan segala dakwaan rasuah, salah guna kuasa, penyelewengan tetapi mereka sekarang cakap, ‘Pakatan Rakyat pun rasuah juga’, kalau kita cakap pasal isu pasir, ‘hang pa pun curi juga’. Kalau kita hentam SPR (Suruhanjaya Pilihan Raya), mereka jawab ‘SPR kamu (JPP) pun tipu juga’.

“Mereka sudah tidak boleh berhujah untuk menyangkal segala dakwaan kepada mereka. Umno-BN sudah sampai ke tahap sebegitu rendah keana mereka tahu rakyat tidak lagi dipihak mereka,” kata Anwar pada perhimpunan ‘Rapat KEADILAN: Anwar Pengemudi Zaman’ di sini Jumaat lalu.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu berkata rakyat tidak lagi mempercayai slogan Umno-BN hinggakan konsep 1Malaysia yang dicanang oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak diperolok-olokkan.

“Mereka sudah habis ikhtiar untuk memperbaiki imej bobrok mereka. Kalau mereka bawa isu 1Malaysia, rakyat akan kata, ’10 untuk Najib dan Rosmah, 1 untuk rakyat’, sebut sahaja pasal isu Beng Hock, SPRM kena hentam, jadi Umno-BN sekarang tidak boleh elak lagi dan banyak persoalan tidak terjawab,” tegas Anwar lagi.

Fitnah Anwar, Siasat APCO

Posted: 21 Nov 2010 04:55 PM PST

Dari TV Selangor

Angkatan Muda keadilan mahukan syarikat perunding APCO disiasat bersabit satu lagi cubaan menfitnah Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim menerusi artikel pembohongan .

APCO ialah syarikat perunding yang diupah oleh kerajaan pimpinan Najib Razak dengan kos lebih RM70 juta bagi memulihkan imej beliau di dalam dan luar negara.

Ketua AMK Shamsul Iskandar Md Akin berkata tulisan Rachel Motte dalam blog New Ledger diberikan liputan meluas oleh Bernama, Berita Harian, Utusan Malaysia dan media lain namun fakta yang disembunyikan ialah tuduhan yang mengaitkan penulis itu kepada APCO.

Dalam artikel terbarunya, Motte berbohong apabila memberi gambaran kononnya Anwar membandingkan diri beliau dengan pemimpin pro demoraksi Aung San Sun Kyi.

“Antara strategi APCO adalah untuk menyerang Anwar semaksima mungkin dan apa sahaja tindakan Anwar, pandangan beliau tentang isu-isu dasar luar seperti pembebasan Aung San Suu Kyi dan juga berkaitan perkara-perkara yang diucapkan oleh beliau di luar negara seperti di Australia, diulas sendiri oleh Datuk Seri Najib, dan ada dikalangan yang direncanakan atau digerakkan untuk menyerang Anwar dari segi aspek itu,” kata Shamsul.

Anwar tidak pernah membandingkan dirinya dengan pengorbanan yang dilalui oleh ikon Myanmar itu.

Justeru tulisan Motte adalah fitnah dan kemungkinan beliau mempunyai hubung kait dengan APCO tidak boleh diketepikan.

Ketika melawat Australia, Anwar hanya menegaskan bahawa dalam mengecam kekejaman di Myanmar, kerajaan-kerajaan seperti Australia juga harus peka terhadap keadaan sebenar di Malaysia, di mana pencabulan asas- asas demokrasi dan hak asasi rakyat berlaku saban kali.

Contoh-contoh ketara adalah kes Teoh Beng Hock, kematian ratusan orang dalam lokap polis, sistem kehakiman yang tidak berwibawa dan rampasan kuasa di Perak yang dihalalkan oleh mahkamah.

Ini bukan kali pertama Motte mengecam Anwar atau memuji kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak, malah itulah agendanya sebelum ini menerusi artikel seperti the reversal of Anwar Ibrahim.

“Ini satu strategi yang kohesif, strategi yang tersusun dan kemas dalam usaha untuk menunujukkan bahawa Anwar Ibrahim ini tak layak untuk memimpin, dan komen-komennya adalah komen-komen yang tidak memberikan impak kepada masyarakat dalam dan luar negara. Sebab itu, serangan itu bertumpu kepada beliau (Anwar) sekarang ini,” kata Samsul.

Winter Time In PKR

Posted: 21 Nov 2010 09:37 AM PST

From Malaysian Insider
By Muaz Omar

As Prime Minister Datuk Seri Najib Razak contemplates whether to call for a snap election, much of the focus is being centred on the fulcrum of the opposition coalition.

PKR, the biggest opposition party up until three of its MPs quit the party, has taken heavy body blows in the media recently.

Mainstream and alternative, print and electronic media have accorded massive coverage on the historic direct elections which give the right to each member to choose their leaders from the division right up to the central leadership.

The overwhelming media interest about the goings-on within the party soon zoomed in on the hotly-contested deputy president's post vacated by veteran politician Dr Syed Husin Ali.

This extensive coverage of the party election is being fuelled by the fact that PKR is often viewed as the glue that binds the Pakatan Rakyat component parties.

When the opposition coalition dented BN's two-thirds majority and captured five state governments (prior to BN recapturing Perak) in the 2008 general election, there was a real possibility that BN's almost unchallenged political dominance may actually fall.

Hence, PKR's leadership transition is of great importance to national politics as Pakatan Rakyat's prime minister nominee originates from the party in the form of Datuk Seri Anwar Ibrahim.

With Anwar's sodomy trial entering its mature phase, the deputy president will ultimately hold the reins of the party should the courts decide against Anwar.

Anything concerning Anwar, personal or political, is bound to create extraordinary buzz in the domestic and international media.

It is also coupled by the fact that this is the political platform that Anwar hopes would enable him in partnership with Pakatan Rakyat's allies to topple BN.The other factor is the personalities vying for the deputy presidency.

PKR vice-president Azmin Ali and the party's former Federal Territories chief Datuk Zaid Ibrahim are considered political giants in one of the youngest political parties in the country with a meagre membership numbering some 500,000 people.

When Tan Sri Muhyiddin Yassin took on Datuk Seri Ali Rustam (until he was barred due to money politics) for Umno's deputy presidency, it created a contest that political pundits, columnists and journalists hotly observed.

However, Azmin Ali vs Zaid Ibrahim is far juicier and, frankly, both of them have far more quality than the Umno contestants.

However, as it turns out the deputy presidency contest has not been as friendly as many party leaders had hoped for.

Azmin, the reserved but charismatic and well-known grassroots leader, went about building consensus and alliances among party leaders at the central, state and divisional leadership.

On the other hand, the effervescent but erratic and outspoken Zaid went on a media blitz using his liberal background to maximum effect in his efforts to charm party members.

One would think that the liberal Malays, NGO-oriented and non-Malays within the party would have an affinity for Zaid, and on the other hand grassroots Malays, who form the bulk of the party members, would associate themselves with Azmin.

As the campaign went on, Zaid used every opportunity to be on the front pages of the print and web media to highlight his take on issues concerning the party but his strong words only enabled him to create enemies within the party rather than build alliances.

He has poured scorn publicly on Azmin, Syed Husin, president Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail and finally Anwar himself.

nevitably, that was the straw that broke the camel's back; Zaid was immediately viewed as a persona non grata within the party.

He has also managed to turn off those initially backing him — the NGO-aligned leaders and also influential grassroots Indian as well as Chinese leaders in the party.

Azmin, on the other hand, cranked up his meetings with state and divisional leaders as well as members throughout the country.

As a senior member of the party, it has been a whirlwind tour of sorts but something that isn't new to him for the last 12 years ever since the Reformasi period.

At the same time, he has kept a low profile when it came to the media, opting not to counter Zaid's accusations publicly but preferring to address the issues directly with party members.

As someone who can be an elite bourgeois and a grassroots man depending on the necessity, Azmin has played his cards almost to perfection.

Zaid's first-day lead on the back of votes from his home state of Kelantan soon dwindled as the election period went on.

It also served to switch Azmin's campaign machinery into overdrive and Zaid's well-funded machinery found it hard going and by the first weekend, the lead had turned into a deficit for Zaid.

Zaid was banking heavily on Sabah to deliver him the votes but as the results rolled in, it was evident that Azmin's week-long campaign for the Batu Sapi by-election followed by extensive groundwork had caused a breach in Zaid's so-called fixed deposit.

When the numbers were turning out against him, Zaid went on another round of media blitzkrieg using pseudo-liberal bloggers and a particular web media to denounce the credibility of the party election.

Every single problem in the voting process — delays in the polls and vote counting — has been heaped on Anwar and Azmin.

After leaping over the party ranks in record time from supreme council, political bureau (which he then took six months' leave due to disagreement with the party leadership), Hulu Selangor by-election candidate and FT chief, Zaid topped it all of by offering himself for the deputy presidency.

Zaid would have become a big leader for PKR and Pakatan Rakyat in the immediate future but he has built himself up as if he is bigger than the party which turns out to be a major turn-off.

His personality and probably his loud mouth finally got the better of him.

He cracked and called it quits from the race and the party, citing Anwar and Azmin as the source of all the party's problem.

Party members were largely unhappy with the manner that Zaid and certain leaders handled the outcome of the party elections.

These gung-ho leaders instantly go to the media to voice their displeasure rather than go down to the ground to canvass for votes.

Party members have also been distracted with the writings of infamous bloggers like the Groucho-Marxist Hishamuddin Rais, self-proclaimed liberal Haris Ibrahim and demonstration activist Mat Saman Kati who have made it their personal vendetta to attack Anwar and Azmin.

Zaid's ill-advised action to quit the party and lead a "Third Force" with the backing of bloggers such as Haris will only be seen as an attempt to undermine PKR and Pakatan Rakyat.

Chandra Muzaffar, Ezam Mohd Nor, Lokman Noor Adam and many other turncoats have failed in this aspect and Zaid is no more important to PKR than those three prior to them leaving the party.

Those who have been long in the party know that the dynamics of the party is one that is open, progressive and fluid.

It is surreal how an ordinary member of the party can have a major say in the leadership of the party and the openness within the party on the right to dissent has given unnecessary advantage to its enemies in Umno and BN.

Even though the party is understaffed and ill-equipped to undertake this gargantuan task, the leadership was adamant that this democratic process had to go through for the long-term benefit of the party.

No party that opened itself up will be able to avoid being subjected to the most minute scrutiny to the extent that criticisms become very personal and emotional rather than objective in nature.

PKR was prepared to go through this and the valiant effort of the leadership and the secretariat must be commended.

It may be a cold and blustery winter at the moment but spring beckons around the corner for PKR, as will the general election.

Karpal: I Warned Anwar About Zaid

Posted: 21 Nov 2010 12:30 AM PST

From Malaysian Chronicle

Datuk Seri Anwar Ibrahim had been warned about accepting Datuk Zaid Ibrahim into PKR after the latter quit Umno, said DAP chairman Karpal Singh.

"I had already told Anwar from the very beginning that the man (Zaid) could not be trusted as he quit Umno under a dark cloud and Anwar was taking a big chance by accepting him.

"How can one just want to take over the leadership of a party overnight? And when that was denied, Zaid openly attacked the man who threw him a lifeline in politics.

"Anwar was trying to guide Zaid to lead gracefully but there is no grace in this man," he told a press conference here yesterday.

Zaid
Saying that he had known Zaid since he (Zaid) was a practising lawyer, Karpal claimed that everyone in the legal profession knew him well.

Karpal added that he did not intend to interfere in PKR's politics but was just looking after the interest of Pakatan Rakyat.

"He says he's a fighter, not a quitter, but he has been quitting political parties successively.

"I want to advise Zaid to search his soul if he has any and repent for the manner in which he is attacking Anwar," he said.

He added that Zaid could go ahead and form a new party if he could go that far.

"So far, no one from PKR has followed Zaid," Karpal said after visiting his constituency in Air Itam here yesterday.

Karpal later presented food aid to about 20 poor families in Gelugor who were affected by the recent floods.

On another matter, Karpal said as the ultimatum given to Chief Justice Tun Zaki Azmi to respond to allegations of corruption against him while he was in private practice had expired last Monday, he would take the matter to court. – Star

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Zaid Ibrahim: Clown Prince of M’sian politics?

Posted: 21 Nov 2010 12:27 AM PST

By Mansor Puteh

Is Zaid Ibrahim the new political clown prince of Malaysian politics? I think he is. And I am not saying this in a negative way, but most affectionately. Many in Malaysia would also agree.

So what’s new with him?

He is no politician. He is definitely no leader. He climbed up the ladder in national Malaysian politics on the premise that he was open and broad-minded.

He was immediately allowed into the inner sanctum of Umno and Barisan with an appointment as minister in the prime minister’s department. It turned out to be a place for him to feel displaced. So he opted out, not because he did not like those around him, but the fact that he could not be himself.

He did not aspire to rise any further in the Umno and Barisan hierarchy. So he got stuck. And he felt restless. And he had to find fault to allow him to get out of the sanctums he had placed himself in.

How could a person of his stature not know if the sanctums were good for him when he decided to accept the post in the prime minister’s department in the first place? Can we then say he had vision?

He didn’t realise being in the cabinet does not allow anyone to be open and broad-minded as one’s role in it has been chipped to fit into just a small part of the system. So one cannot claim the high horse to make one’s own pronouncements on anything.

Being in the cabinet therefore has its pitfalls and disadvantages, in that one loses oneself to one’s particular role that one has been assigned to. They do not brook duplication. So Zaid could not speak like he is the prime minister.

A minister in the cabinet can be akin to an advisor with the cabinet forming the team of advisors of all disciplines that the prime minister creates to allow him to get the best views and matters for him to formulate his grand plans. So a member of the cabinet’s views on anything is just one of the many views the prime minister has to take into account.

Zaid’s personal and official views on the law for instance had been taken into account, but they were all seen in the context of those that the prime minister then had, which caused Zaid’s own views to be discarded.

This is the game they play in Putrajaya. Only the greenhorns in the cabinet did not know this.

So this is what had created the Zaid Ibrahim that we now know. He is just someone who, so young, could distract the media and public.

He could not fit in Barisan. He thought he could serve the country better by joining PKR. In no time he felt restless.

He is not allowed to return to Umno and Barisan – unless he wins a state or parliament constituency as an independent and becomes ‘friendly’ towards Barisan, which can pave his way back to Umno. But alas Umno and Barisan cannot change simply to meet with his ‘high demands’ on openness, etc etc.

Zaid is therefore the new political clown prince of Malaysia; this is not an understatement. And it is a compliment as not many in Malaysia can achieve this. Anwar Ibrahim did it once before.

Personally I don’t think Zaid can be of any use to Umno, PKR or PAS. The problem with Zaid is he is a man unto himself; he does not know how to fit in. He gets into a fit if no one or any party does not toe his line of thinking and concept of democracy, etc, etc.

He is not a team player. He wants everybody to agree with him.

Well, in politics, one agrees with the majority. It’s the views of the majority that matter. So rarely do individuals take charge in the shaping of any group of political party’s struggle unless one wants to fashion oneself as a dictator.

Maybe Zaid is a dictator wannabe. If he cannot go with the flow, then the flow will hit back on him.

Zaid has nothing to lose; either way, he wins, with the media and the unofficial support from Umno and Barisan behind him since he has not become their ‘spokesman’. He has an advantage because he is an outsider who was an insider, so those in PKR and Pakatan know him well to try not to provoke him further.

This is Zaid. I am not enamoured with him. I heard his speech at a Suhakam seminar at the Rennaissance Hotel once and he did not impress me the least.

PKPIM Bidas Tawaran BN Untuk Terima NGO Jadi Ahli Gabungan

Posted: 20 Nov 2010 11:33 PM PST

Dari Malaysiakini

Keputusan BN menerima kumpulan NGO, pertubuhan dan persatuan sebagai ahli bergabung dengan parti itu diselar kumpulan NGO yang berpendapat tindakan itu “bertentangan dengan norma masyarakat demokratik”.

Menurut Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) Muhammad Faisal Abdul Aziz, ini kerana selain kewujudan badan politik dan swasta, peranan NGO yang “tulen” sebagai “organ masyarakat sivil” tidak boleh dinafikan.

“Bagi PKPIM, tujuan utama ditubuhkan NGO sebagai wadah yang membawa suara marhaen sebagai (agen) semak dan imbang terhadap setiap satu dasar yang digubal pihak pemerintah bagi memastikan ia benar-benar memenuhi kepentingan masyarakat umum,” katanya.

Dalam satu kenyataan, Muhammad Faisal (kanan) mengumpamakan NGO sebagai “pusat roda yang dikelilingi parti politik”.

Dari RAKYAT Kepada RAKYAT

0 ulasan
sumber :-

Dari RAKYAT Kepada RAKYAT


BUDAYA SAMSENG UMNO & MIC...MASUK PKR

Posted: 21 Nov 2010 06:49 AM PST

Pimpinan

Angkatan Muda

Cabang