Pengikut

Nuffnang

Rabu, 29 September 2010

Suara Sri Andalas

0 ulasan
sumber :-

Suara Sri Andalas


Pengumuman Keputusan Rasmi Pemilihan Pimpinan Cabang Kota Raja 2010

Posted: 29 Sep 2010 05:00 PM PDT

Pada Ahad, 26 September 2010, proses pengundian Pemilihan Pimpinan Cabang Kota Raja bersempena Mesyuarat Agung Tahunan Cabang (MATC) bagi Parti Keadilan Rakyat Cabang Kota Raja telah berlangsung di Dewan Bukit Naga, Shah Alam, Selangor mulai jam 11:00 pagi hingga 5:00 petang.

Setelah tamat pengundian, bagi tujuan menjamin kelancaran dan kesempurnaan pemilihan tersebut, pengawas pemilihan yang dilantik oleh Jawatankuasa Pemilihan Pusat Parti Keadilan Rakyat (JPP) membuat keputusan bahawa proses pengiraan dan penjumlahan undi tidak dapat diteruskan di Dewan Bukit Naga, Shah Alam. Sebaliknya urusan-urusan tersebut diserahkan kepada tanggungjawab langsung JPP yang beribu pejabat di A-1-09 Merchant Square, Jalan Tropicana Selatan 1, Petaling Jaya, Selangor.

Jawatankuasa Pemilihan Pusat, menurut Fasal 18.15 Perlembagaan Parti Keadilan Rakyat, adalah bertanggungjawab bagi mengawal selia proses pengundian dan pemilihan untuk jawatan dalam parti di peringkat Cabang dan Pusat. Di bawah kuasa menurut peruntukan Fasal tersebut, JPP memutuskan untuk menyempurnakan proses pengiraan dan penjumlahan undi bagi pemilihan Cabang Kota Raja itu di dalam bangunan Ibu Pejabat Parti dalam tempoh seberapa segera yang mungkin.

Bagi tujuan melaksanakan keputusan tersebut, JPP telah melantik Timbalan Setiausaha Agung PKR Saudari Sharifah Shahidah sebagai Penyelia yang bertindak mengetuai satu pasukan petugas khas terdiri daripada pengawas-pengawas dan kakitangan Ibu Pejabat untuk menjalankan urusan Penjumlahan dan Pengiraan Undi bagi Pemilihan Pimpinan Cabang Kota Raja.

Proses pengiraan dan penjumlahan undi itu bermula dari jam 2:30 pagi, Isnin 27 September 2010 dan berakhir pada 4:17 petang, Selasa 28 September 2010.

Penjumlahan undi telah dijalankan mengikut satu demi satu kotak-kotak undi yang berjumlah 20 kotak undi semuanya.

Sejumlah kertas-kertas undi telah diasingkan ke dalam bekas kiraan mengikut calon-calon yang bertanding atau sebagai undi rosak. Pengiraan undi pula dijalankan mengikut satu demi satu jawatan yang dipertandingkan.

Kesemuanya melibatkan 8851 kertas undi terdiri daripada 8481 (95.82%) undi sah dan 370 (4.18%) undi rosak. Pertandingan bagi jawatan-jawatan dalam Cabang Kota Raja telah melibatkan kesemua 12 jawatan bagi pimpinan Cabang, Wanita dan Angkatan Muda Keadilan Cabang.

Setelah selesai urusan pengiraan dan penjumlahan undi, satu inventori dokumentasi urusan pengiraan dan penjumlahan undi bagi Cabang Kota Raja telah diserahkan kepada Jawatankuasa Pemilihan Pusat pada jam 5:23 petang, Selasa 28 September 2010 bagi tujuan semakan dan pengesahannya.

Setelah disemak, Jawatankuasa Pemilihan Pusat mendapati bahawa proses pengiraan dan penjumlahan tersebut telah dijalankan dengan sempurnanya sejajar dengan kehendak Peraturan Penjumlahan dan Pengiraan Undi Pemilihan Pimpinan Cabang di bawah Tatacara Pemilihan 2010 Parti Keadilan Rakyat.

Seterusnya, Keputusan Rasmi Pemilihan Pimpinan Cabang Kota Raja adalah seperti berikut:


PROFIL CABANG KOTA RAJA

Jumlah Anggota - 7992
Lelaki - 4,835  60.50%
Perempuan - 3,154  39.50%
AMK - 3,978 49.77%

Keturunan Anggota
Melayu - 2,212  27.68%
Cina - 292  3.65%
India - 5,470  68.44%

Jumlah Anggota Berdaftar Untuk MATC / Pemilihan - 1264 - 15.82%


KEPUTUSAN RASMI PEMILIHAN CABANG 2010 PIMPINAN CABANG KOTA RAJA


KETUA CABANG -. DR XAVIER JAYAKUMAR A/L ARULANANDAM

TIMBALAN KETUA CABANG -. MAT SHUHAIMI BIN SHAFIEI

NAIB KETUA - ZAIDI YUSOFF

AJK CABANG 
1. ABDUL HALIM BIN AMIN
2. ALAGAN A/L VELLASAMY
3. MOHAMMAD BIN HJ ISHAK
4. MANIMARAN A/L MUNICHAMY
5. MD. HUSAIN BIN MOHD SAMURI
6. MOHANA SUNDAR A/L ARUMUGAM
7. MUHAMAD FAUZI BIN MUKHTAR
8. NOR AZMAN BIN BADARUDDIN
9. SAHARUDDIN SHAID
10. SALEHHIN HASSAN
11. SANDRAN A/L VELLASAMY
12. TAN AH KOW
13. TANG ENG GHEE
14. VICKNESVARAN KRISHNAN
15. ZAIDI BIN ZAILANI


PIMPINAN WANITA CABANG KOTA RAJA

KETUA WANITA - ROZAINA HAMZAH

TIMBALAN KETUA WANITA - RUTHIRA A/P K. SURASAN

NAIB KETUA WANITA - JAMIAH BINTI ABBAS

AJK WANITA
1. ANIDA BINTI ABU BAKAR
2. ANITA BINTI HANAN
3. GAN SIEW LIAN
4. KALAIARASI A/P KRISHNAN
5. SARASWATHY A/P RAMALINGAN
6. SRI MAHALEKSHUMY UMADEVI
7. ZALEHA BTE JALAL


PIMPINAN ANGKATAN MUDA KEADILAN (AMK) CABANG KOTA RAJA

KETUA AMK - AZMIZAM BIN ZAMAN HURI

TIMBALAN KETUA AMK  - SATTHIYA SEELAN A/L NAGAMUTTU

NAIB KETUA AMK  - HANNAFE BIN ZAINI

AJK AMK
1. ABDUL HALIM BIN AMIN
2. AHMAND FAHMI BIN HANAPIAH
3. AMIRRUDDIN BIN MD. ARIF
4. AZALI BIN ABD WAHAB
5. IDANIS SURIANI BINTI MOHD JOHANIS
6. JABERI BIN AMI
7. JESTIN RAJ A/L SAVARIMUTHU
8. JEYABALAN A/L SUBRAMANIAM
9.. KHAIRUL BIN MUHIDIN
10. MAGESWARAN / RAJAGOPAL
11. MOHD ARIS B. ZAKARIA
12. MOHD NAZAR BIN SULAIMAN
13. NAGARAJAN A/L KANIAPPAN
14. NAGESWARAN A/L MUNISAMY
15. POOBALAN A/L M. SEENIVASAN


Abd Malek Bin Hussin
Jawatankuasa Pemilihan Pusat
Parti Keadilan Rakyat

Zulkifli Noordin

0 ulasan
sumber :-

Zulkifli Noordin


VIVA BOSNIA

Posted: 29 Sep 2010 11:23 AM PDT

Salam 2 all.

Alhamdulillah setelah diizinkan ALLAH menjejak kaki di Ghozzah dan bersama umat Islam disana menyambut Ramadhan, teman diberi peluang sekali lagi oleh ALLAH untuk bersama dengan umat Islam Bosnia pula.

Insyallah teman akan bertolak ke Sarajevo, Bosnia hari ini melalui UK/Budapest. Bergantung kepada tugasan dan keadaan disana, insyallah teman akan berada disana sehingga 12 Okt 2010.

Jadi bagi tempoh dari 30 Sept hingga 12 Okt ini, kemungkinan teman tidak dapat updatekan blog. Namun jika ada kesempatan dan ruang akan teman usahakan, samada melalui blog, twitter atau facebook.

Ok lh yop, adios amigos. Grasias.

Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Khamis
21 Syawal 1431
30 Sept 2010

TABLIGH!

Posted: 29 Sep 2010 09:33 AM PDT

Salam 2 all.

Saya menerima email dibawah ini yang saya rasa sangat elok dikongsi bersama, khususnya bagi mereka yang beriya-iya berjuang untuk Islam. Setelah membaca kisah ini, cuba tanya diri kita satu soalan mudah tapi sangat besar ertinya: berapa orang non-Muslim pernah mendengar seruan da'wah daripada kita mengajak mereka kepada Islam, menyembah ALLAH Yang Satu!

Kekadang dalam kekalutan kita dengan kehidupan ini, kita terlupa itulah tugas utama Rasulullah; tabligh. Menyampaikan risalah tauhid ini. Dalam keghairahan mengejar kerusi dan kuasa politik, cuba kita tengok cermin bebaik. Pernahkah Chua Soi Lek, Samy Vellu, Koh Tsoo Koon, Bernard Dompok, Pairin Kitingan, Karpal Singh, Kit Siang, Guan Eng, Tian Chua, Sivarasa dan ramai lagi politikus mendengar seruan da'wah dari kita? Bagaimana pula dengan Lee Kuan Yew, Aquino, Abhisit, Manmohan Singh, Gillard, Obama, Nentanyahu dan ramai lagi!

Saya pernah cuba buat seruan terbuka dihadapan mereka semua semasa sidang Parlimem semasa dalam ucapan perbahasan, saya pernah menghadiahkan sebahagian mereka terjemahan Al Quran bahasa Inggeris, pernah beberapa orang dari mereka saya seru secara bersemuka. Namun saya berasa usaha itu terlalu kecil, sebesar zahrah pun tak sampai.

Sebab itu saya sekarang menumpu kepada kerja-kerja NGO terutama dalam hal humanitarian, khususnya dalam bidang da'wah..atau apa yang disebut sebagai "Islamic outreach". Insyallah saya dan sahabat-sahabat sedang berusaha menubuhkan satu yayasan untuk tujuan itu, dan saya sangat bersyukur seorang tokoh korporat yang telah menyatakan minat mendalam beliau kepada usaha ini. Malahan saya sendiri sangat kagum dengan pengetahuan dan kebolehan tokoh korporat ini mengemukakan pandangan bernas terutamanya dalam isu perbandingan agama

Selain para alim ulama dan ilmuan islam, beliau adalah antara tokoh yang bukan sahaja meyakinkan kepada saya bahawa penggunaan nama "ALLAH" oleh golongan Kristian bukan sahaja salah, malahan bercanggah dengan kefahaman mereka sendiri berdasarkan kitab mereka sendiri! Bukan itu sahaja, malah kata beliau, menjadi tanggungjawab kita untuk memperbetulkan kesilapan mereka, dan yang lebih penting membawa mereka balik kepada aqidah yang betul, kepada mempertuhankan ALLAH Yang Maha Esa. Bukan kerja kita terus membiarkan mereka dalam kekufuran dan kesesatan yang nyata! Maka tercetuslah cadangan menubuhkan yayasan outreach tersebut. Insyallah.

Moga kisah dibawah ini akan membawa menafaat kepada kita semua. Dan kepada yang mengirimkannya kepada saya, tiada ucapan yang lebih berharga melainkan doa moga ALLAH memberkati usaha mulia ini. Dan kepada penulis kisah ini, siapa juga saudara atau saudari, moga pengalaman itu menjadi mutiara buat pencetus kepada usaha da'wah dan menghidupkan serta melaksanakan salah satu sifat Rasulullah: tabligh!

Wassalam.

Khamis
21 Syawal 1431
30 Sept 2010

###########################

Aku, Lim dan Islam

Aku punya seorang rakan baik dari zaman kanak-kanak. Lim Wei Choon. Sana-sama bersekolah rendah hingga ke peringkat menengah . Selepas SPM. Aku masuk ke Tingkatan 6, manakala Lim dihantar keluarganya melanjutkan pelajaran ke Amerika Syarikat. Kenangan sewaktu kanak-kanak hingga ke zaman remaja terlalu banyak yang dikongsi bersama.Setiap kali hariraya menjelang, Lim pasti berkunjung ke rumah ku untuk menikmati dodol arwah ayahku yang amat digemarinya. kadangkala, jika ada kenduri kendara dirumahku, pasti Lim akan turut serta. Aku jarang ke rumahnya kecuali untuk beberapa sambutan seperti harijadi dan juga Tahun Baru Cina. Aku takut dengan anjing peliharaan keluarga Lim.Dengan Lim juga aku belajar matematik manakala subjek Bahasa Malaysia sering menjadi rujukannya padaku. Kenangan-kenangan seperti memancing, mandi jeram, ponteng sekolah untuk melihat pertandingan 'breakdance', semuanya kami kongsi bersama-sama. Apa yang ingin kunyatakan ialah, warna kulit dan perbezaan ugama tidak pernah menjadi penghalang persahabatan kami. 20 tahun telah berlalu, Lim telah menetap di Amerika setelah berjaya mendapat Green Card, beliau bekerja disana. Itu yang kuketahui dari kakaknya.Hubungan ku dengan Lim terputus setelah dia melanjutkan pelajaran. maklumlah, dizaman kami dulu tiada internet, email atau telefon bimbit, yang ada cuma sesekali menghantar poskad bertanya khabar. Untuk menulis surat kepada lelaki amat malas kami rasakan.Suatu pagi. Aku bertembung dengan kakak Lim di pasar , kakaknya memberitahu Lim akan pulang ke tanahair. Dan aku amat terkejut dengan berita yang kudengar dari kakaknya." He's name is no more Lim Wei Choon. He's now Ahmad Zulfakar Lim since 5 years ago. ..Subhanallah!Syukur Alhamdulillah, rakan baikku telah menemui hidayah dari Allah S.W.T. Memang aku tak sabar untuk berjumpa dengannya lebih-lebih lagi setelah menjadi saudara seagama denganku.Hari yang kutunggu-tunggu telah tiba, dan petang itu aku berkesempatan bertemu dengan Lim dirumahnya. Ada satu keraian istimewa sempena menyambut kepulangannya. Ketika aku tiba, tetamu sudah semakin berkurangan. ..Assalamualaikum..Itulah kalimat pertama dari mulutnya, wajahnya sudah jauh berubah, air mukanya amat redup dan tenang.Aku menjawab salam dan berpelukan dengannya dan kami menangis umpama kekasih yang sudah terlalu lama terpisah.'Ini dia olang memang sudah manyak lama kawan, dari kecik ini dua olang" Ibu Lim menjelaskan pada beberapa orang tetamu yang melihat peristiwa kami berpelukan dan menangis itu. Tetapi aku bukan menangis kerana apa, tetapi kerana amat sebak dan terharu dan sangat bersyukur melihat keislaman rakanku. Lim mengajak aku duduk dibuaian dihalaman rumahnya untuk berbual-bual. beliau masih fasih berbahasa melayu walau sudah lama berada diperantauan.Talha, kau kawan baik aku kan? betul tak? .Memanglah..Kenapa kau tanya macam tu?kalau kau kawan baik aku, Kenapa kau biarkan aku diseksa?Sorry Lim. Aku tak faham..diseksa? What do you mean?Cuba kau fikir, kita ni kawan dari kecil. Aku ingat lagi, rumah kau tu, is my second house.Tapi, mengapalah kau tak pernah ceritakan pada aku tentang Islam? Mengapa aku kena pergi ke US baru aku dapat belajar tentang Islam? Mengapa bukan di Malaysia, negara Islam ni?Dan mengapa aku di Islam kan oleh seorang bekas paderi kristian?Aku terdiam, kelu tak mampu menjawab. Dan Lim terus berkata-kata.Kalau betullah kau kawan baik aku, Kenapa kau cuma nak baik dengan aku di dunia saja? kau suka tengok kawan baik kau ni diseksa didalam api neraka?Kau tahu, kalaulah aku ni tak sempat masuk islam hingga aku mati. Aku akan dakwa semua orang melayu Islam dalam kampung kita ni sebab tak sampaikan dakwah dan risalah Islam pada aku, keluarga aku dan non muslim yang lain.Kau sedar tak, kau dah diberikan nikmat besar oleh Allah dengan melahirkan kau didalam keluarga Islam. tapi, nikmat itu bukan untuk kau nikmati seorang diri, atau untuk keluarga kau sendiri, kau dilahirkan dalam Islam adalah kerana ditugaskan untuk sampaikan Islam pada orang-orang yang dilahirkan dalam keluarga bukan Islam macam aku.Aku masih tunduk dan tak terkata apa-apa kerana sangat malu.Berdakwah adalah tugas muslim yang paling utama, sebagai pewaris Nabi, penyambung Risalah.Tetapi apa yang aku lihat, orang melayu ni tiadak ada roh jihad, tak ada keinginan untuk berdakwah, macamana Allah nak tolong bangsa melayu kalau bangsa tu sendiri tak tolong ugama Allah?Aku bukan nak banggakan diri aku, cuma aku kesal..sepatutnya nikmat ini kau kena gunakan dengan betul dan tepat, kerana selagi kau belum pernah berdakwah, jangan kau fikir kau sudah bersyukur pada Allah.Dan satu lagi, jangan dengan mudah kau cop orang-orang bukan Islam itu sebagai kafir kerana kafir itu bererti ingkar. Kalau kau dah sampaikan seruan dengan betul, kemudian mereka ingkar dan berpaling, barulah kau boleh panggil kafir.Aku menjadi amat malu, kerana segala apa yang dikatakan oleh Lim adalah benar! dan aku tak pernah pun terfikir selama ini. Aku hanya sibuk untuk memperbaiki amalan diri sehingga lupa pada tugasku yang sebenar.Baru aku faham, andainya tugas berdakwah ini telah dilaksanakan, Allah akan memberikan lagi pertolongan, bantuan dan kekuatan serta mempermudahkan segala urusan dunia dan akhirat sesorang itu.Petang itu aku pulang dengan satu semangat baru.Aku ingin berdakwah!Lim yang baru memeluk Islam selama 5 tahun itu pun telah mengislamkan lebih 20 orang termasuk adiknya. Mengapa aku yang hampir 40 tahun Islam ini (benarkah aku islam tulen) tidak pernah hatta walau seorang pun orang bukan Islam yang pernah kusampaikan dengan serious tentang kebenaran Islam?Semoga Allah mengampuni diriku yang tidak faham apa itu erti nikmat dilahirkan sebagai Islam!

Anwar Ibrahim

0 ulasan
sumber :-

Anwar Ibrahim


Kerajaan Pusat Perlu Kebenaran Selangor Untuk Naik Tarif Air

Posted: 29 Sep 2010 10:04 AM PDT

Dari TV Selangor

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim memberi jaminan tarif air di negeri ini tidak akan naik berikutan kerajaan Pusat perlu mendapat kebenaran kerajaan pimpinannya, untuk berbuat demikian

Sehubungan itu, beliau berkata, rakyat Selangor tidak perlu risau dengan khabar kenaikan tarif air sekalipun kerajaan negeri berdepan tuntutan ganti rugi daripada Syabas. “Rakyat Selangor tidak perlu gusar debgan khabar kenaikan tarif air oleh Syabas. Mereka (kerajaan Pusat) perlu kebenaran Kerajaan Selangor sebelum menaikkan tarif air,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat exco di sini, hari ini.

Khalid berkata, kerajaan negeri tidak membenarkan kenaikan selagi rundingan penstrukturan industri air tidak selesai walaupun dipersetujui kerajaan Pusat sebagaimana pengumuman Menteri Tenaga,Teknologi Hijau Air, Datuk Seri Peter Chin.

Katanya, pihaknya tidak akan mengubah pendirian walaupun Syabas menuntut ganti rugi berikutan kegagalan mereka menaik tarif air, bertujuan melindungi kepentingan lima juta pengguna air di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

“Kita komited untuk menyelesaikan rundingan penstrukturan semula industri air Selangor. Dalam semua rundingan, keutamaan Selangor adalah kepentingan pengguna, perkhidmatan air yang efisen dengan harga berpatutan,” katanya.

Khalid berkata, rundingan itu terbantut kerana ada pihak tidak meletakkan kepentingan rakyat sebagai keutamaan, malah menuntut pulangan keuntungan melampau sehingga 70 peratus setiap tahun untuk proses pengambilalihan.

“Kerajaan Selangor tidak akan membiarkan pemegang konsesi air menanggung kerugian berikutan penyusunan semula tetapi tidak akan melayan tuntutan melampau dan tamak kerana kos ini akhirnya ditanggung rakyat,” katanya.

Why Islam And Democracy Are Destined to Coincide

Posted: 29 Sep 2010 09:28 AM PDT

Keynote address by Anwar Ibrahim, Parliamentary Opposition Leader of Malaysia at Brussels, 28th September, 2010

First and foremost, there is essentially no problem in terms of compatibility, not a foundational problem at least that would make it impossible for a country with a majority of Muslims to be governed according to the requirements of a constitutional democracy. In other words, the notion of Islam being diametrically opposed to democracy and its principles is a fallacy.

Islam enjoins the faithful to uphold equality, justice, and human dignity. If violence and terror are being spread by Muslims in the name of Islam then it is an aberration reflective of such people and the focus should rightly be on the underlying causes of such actions, not Islam. Blaming Islam won't solve the problem as long as the underlying causes are not addressed and resolved.

But detractors say that Islam not only condones but urges the faithful to commit acts of violence in the name of jihad. This is nonsense. But they cite chapter and verse to support this view. Yes, but it is only by extreme distorting of the textual interpretation. On the contrary, the truth is that Islam prohibits violence and terror by virtue of the principles of moderation and the protection of life, limb and property.

This is subsumed under the doctrine of the maqasid al-Shari'ah, a most crucial and significant tool for the progress of Muslim societies, a tool which unfortunately has been much ignored. By virtue of this doctrine for example, jihad is a call to the faithful to fulfill the tenets of the religion by doing good and averting evil, establishing justice, promoting charity and helping the weak and the marginalized. It is not a battle cry for war, let alone one to justify mayhem and murder. Above all, jihad enjoins Muslims to maintain peace and harmony and safeguard the sanctity of life and property. These are ideals completely in consonance with the dictates of democracy.

But what about this incarceration/liberation dichotomy? The answer lies in debunking the school of ideological rigidity which is largely responsible for making the religion very rigid and exclusive. The fact is that Islam is amenable to adapting to modern times with its defining feature being its inclusive nature. Empirically, we know that Islam in Southeast Asia is a case in point. So is Turkey though the same may not be said about the Islam of the Middle East but that ought to be seen in the context of the geopolitical situation there.

The modernity of Islam in Southeast Asia is reflected for instance in the adoption of the principles of freedom and democracy for the establishment of an independent state. In this regard, the region's transition to democracy debunks the notion of incompatibility between Islam and democracy.

As for equating Islam with intolerance and violence, that again finds no basis in reality. Muslim rule for centuries in Spain remains in the history books as clear testimony to the tolerance and spirit of convivencia among Muslims, Christians and Jews. In Southeast Asia, traders and Sufis spread the religion through their accommodative style of proselytizing which attracted adherents who have also kept some significant aspects of their pre-Islamic cultures. This explains why multi-cultural and multi-religious societies evolved in Muslim majority countries.

Today, those who call for violence and terror in the name of jihad can find little traction for their brand of Islam. A case in point is Indonesia two elections back when the people overwhelmingly rejected the radicals who rode on the jihad ticket. This is significant in debunking the notion that democracy in a Muslim majority nation can be easily hijacked by extremists and radicals.

Turkey is a fine example of what a Muslim nation can achieve if its leaders remain steadfast in observing the basic tenets of Islamic statecraft: modernist, moderate, progressive and tolerant with justice and the rule of law as a motto for governance. The recent referendum of the Turkish people in favor of fundamental constitutional changes to further strengthen democracy speaks volumes. In this regard, Turkey's leaders stand in sharp contrast to the autocrats and dictators in some other Muslim countries who continue to deny the people democracy by raising the hijacking by extremists' spectre.

The question arises as to whether there has been any real progress in political reform in the Muslim world apart from Turkey and Indonesia? Isn't it true that certain states continue to be under one-man or one-party rule despite the trappings of reform? And even though certain states appear to moving on the path to real democracy, the rhetoric often exceeds the reality. There must therefore be greater resolve for Muslim countries to embrace constitutional democracy and translate that into reality: hold free and fair elections, ensure the separation of powers and guarantee fundamental civil liberties including allowing the full participation of women in political life. Vindictive prosecutions, arbitrary arrests, and the use of the state apparatus to silence political dissent must be a thing of the past. Unless and until such reforms are in place, the convergence of Islam and democracy will only be a mirage.
As for the process of democratization itself, there is the troubling question of the real intention of certain Western powers. You cannot turn a blind eye to blatant human rights violations in some countries and condemn these practices in others. You cannot say to one country, give us your support in this current war we're waging, and we won't interfere in your administration. The "you scratch my back and I'll scratch yours" diplomacy may be good realpolitik but it is a betrayal of the cause of democracy and freedom.

Unfortunately, however, it is partly because of this hypocritical approach to democratization that we still see many Muslim societies languishing under sham democracies. These are governments with the trappings of democracy but are in fact masquerades perpetuating injustice, human rights abuses and corruption. These 'democracies' employ the entire state apparatus and exploit the people's hard earned money to promote their personal and vested interests. They plunder the state coffers, parcel out vast tracts of prime commercial land to relatives and cronies, and expropriate millions of hectares of virgin forests transforming them into wasteland.

So, the truth is that the assault on freedom and democracy is not from Islam, though the bulk of the perpetrators are Muslims. Indonesia and Turkey have demonstrated that democracy is not only acceptable but essential to Islam and that the enemy of Islam is not democracy but injustice, corruption, tyranny and greed. Indeed, freedom and democracy is part and parcel of the self-evident truths that would set mankind apart from the rest of God's creatures.

The real issue is not whether Islam and democracy are destined to coincide but whether those in power in Muslim majority countries will uphold freedom and democracy, respect the rule of law and fulfil their duties to the people. If that doesn't happen then it is incumbent on us to make it happen. And that is a cause worth fighting for.

Thank you.

Keputusan Rasmi Pemilihan Pimpinan Cabang Kota Raja

Posted: 29 Sep 2010 09:23 AM PDT

KENYATAAN MEDIA:
29 SEPTEMBER 2010

PENGUMUMAN KEPUTUSAN RASMI
PEMILIHAN PIMPINAN CABANG KOTA RAJA 2010

Pada Ahad, 26 September 2010, proses pengundian Pemilihan Pimpinan

Cabang Kota Raja bersempena Mesyuarat Agung Tahunan Cabang (MATC) bagi Parti Keadilan Rakyat Cabang Kota Raja telah berlangsung di Dewan Bukit Naga, Shah Alam, Selangor mulai jam 11:00 pagi hingga 5:00 petang.

Setelah tamat pengundian, bagi tujuan menjamin kelancaran dan kesempurnaan pemilihan tersebut, pengawas pemilihan yang dilantik oleh Jawatankuasa Pemilihan Pusat Parti Keadilan Rakyat (JPP) membuat

keputusan bahawa proses pengiraan dan penjumlahan undi tidak dapat diteruskan di Dewan Bukit Naga, Shah Alam. Sebaliknya urusan-urusan tersebut diserahkan kepada tanggungjawab langsung JPP yang beribu pejabat di A-1-09 Merchant Square, Jalan Tropicana Selatan 1, Petaling Jaya, Selangor.

Jawatankuasa Pemilihan Pusat, menurut Fasal 18.15 Perlembagaan Parti Keadilan Rakyat, adalah bertanggungjawab bagi mengawalselia proses pengundian dan pemilihan untuk jawatan dalam parti di peringkat Cabang dan Pusat. Di bawah kuasa menurut peruntukan Fasal tersebut, JPP memutuskan untuk menyempurnakan proses pengiraan dan penjumlahan undi bagi pemilihan Cabang Kota Raja itu di dalam bangunan Ibu Pejabat Parti dalam tempoh seberapa segera yang mungkin.

Bagi tujuan melaksanakan keputusan tersebut, JPP telah melantik Timbalan Setiausaha Agung PKR Saudari Sharifah Shahidah sebagai Penyelia yang bertindak mengetuai satu pasukan petugas khas terdiri daripada pengawas-pengawas dan kakitangan Ibu Pejabat untuk menjalankan urusan Penjumlahan dan Pengiraan Undi bagi Pemilihan Pimpinan Cabang Kota Raja.

Proses pengiraan dan penjumlahan undi itu bermula dari jam 2:30 pagi, Isnin 27 September 2010 dan berakhir pada 4:17 petang, Selasa 28 September 2010.

Penjumlahan undi telah dijalankan mengikut satu demi satu kotak-kotak undi yang berjumlah 20 kotak undi semuanya.

Sejumlah kertas-kertas undi telah diasingkan ke dalam bekas kiraan mengikut calon-calon yang bertanding atau sebagai undi rosak. Pengiraan undi pula dijalankan mengikut satu demi satu jawatan yang dipertandingkan.

Kesemuanya melibatkan 8851 kertas undi terdiri daripada 8481 (95.82%) undi sah dan 370 (4.18%) undi rosak. Pertandingan bagi jawatan-jawatan dalam Cabang Kota Raja telah melibatkan kesemua 12 jawatan bagi pimpinan Cabang, Wanita dan Angkatan Muda Keadilan Cabang.

Setelah selesai urusan pengiraan dan penjumlahan undi, satu inventori dokumentasi urusan pengiraan dan penjumlahan undi bagi Cabang Kota Raja telah diserahkan kepada Jawatankuasa Pemilihan Pusat pada jam 5:23 petang, Selasa 28 September 2010 bagi tujuan semakan dan pengesahannya.

Setelah disemak, Jawatankuasa Pemilihan Pusat mendapati bahawa proses pengiraan dan penjumlahan tersebut telah dijalankan dengan sempurnanya sejajar dengan kehendak Peraturan Penjumlahan dan Pengiraan Undi Pemilihan Pimpinan Cabang di bawah Tatacara Pemilihan 2010 Parti Keadilan Rakyat.

Seterusnya, Keputusan Rasmi Pemilihan Pimpinan Cabang Kota Raja adalah seperti berikut:

PROFIL CABANG KOTA RAJA

Jumlah Anggota – 7992
Lelaki – 4835 60.50%
Perempuan – 3154 39.50%
AMK – 3978 49.77%

Keturunan Anggota

Melayu – 2212 27.68%
Cina – 292 3.65%
India – 5470 68.44%

Jumlah Anggota Berdaftar Untuk MATC / Pemilihan – 1264 15.82%

KEPUTUSAN RASMI PEMILIHAN CABANG 2010

PIMPINAN CABANG KOTA RAJA

Ketua Cabang – Dr Xavier Jayakumar A/L Arulanandam
Timbalan Ketua Cabang – Saudara Mat Suhaimi bin Shafiei
Naib Ketua Cabang – Saudara Zaidi bin Yusof
AJK Cabang – 1) Saudara Alagan A/L Vellasamy
2) Saudara Halim bin Amin
3) Saudara Manimaran A/L Municaamy
4) Saudara Sandan A/L Vellasamy
5) Saudara Vicknesvaran Krishnan
6) Saudara Mohammad bin Hj Ishak
7) Saudara Muhamad Fauzi bin Mukhtar
8) Saudara Mohana Sundar A/L Arumugam
9) Saudara Zaini bin Zailani
10) Saudara Tan Ah Kow
11) Saudara Nor Azman bin Badaruddin
12) Saudara Salehhin bin Hassan
13) Saudara Saharuddin bin Shaid
14) Saudara Tan Eng Ghee
15) Saudara Md Husain bin Mohd Samuri

PIMPINAN WANITA CABANG KOTA RAJA

Ketua Wanita – Saudari Rozaina binti Hamzah
Timbalan Ketua Wanita – Saudari Ruthira A/P K. Surasan
Naib Ketua Wanita – Saudari Jamiah binti Abas
AJK Wanita – 1) Saudari Kalaiarasi A/P Krishnan
2) Saudari Saraswathy A/P Ramalingan
3) Saudari Anida binti Abu Bakar
4) Saudari Gan Siew Lian
5) Saudari Anita binti Hanan
6) Saudari Sri Mahalekshumy
7) Saudari Zaleha binti Jalal

PIMPINAN AMK CABANG KOTA RAJA

Ketua AMK – Saudara Azmizam bin Zamanhuri
Timbalan Ketua AMK – Saudara Satthya Seelan A/L Nagamuttu
Naib Ketua AMK – Saudara Hannafe bin Zaini
AJK AMK – 1) Saudara Jestin Raj A/L Savarimuthu
2) Saudara Nageswaran A/L Munisamy
3) Saudara Nagarajan A/L Kaniappan
4) Saudara Mageswaran A/L Rajagopal
5) Saudara Jeyabalan A/L Subramaniam
6) Saudara Poobalan A/L M. Seenivasan
7) Saudari Idanis Suriani binti Mohd Jahanis
8) Saudara Amiruddin bin Md Arif
9) Saudara Ahmad Fahmi bin Hanapiah
10) Saudara Azali bin Abd Wahab
11) Saudara Abdul Halim bin Amin
12) Saudara Jaberi bin Ami
13) Saudara Khairul bin Muhidin
14) Saudara Mohd Aris bin Zakaria
15) Saudara Mohd Nazar bin Sulaiman

Abd Malek bin Hussin
Jawatankuasa Pemilihan Pusat
Parti Keadilan Rakyat

Peneroka Menang Lagi Kes Saman Felda

Posted: 28 Sep 2010 11:49 PM PDT

Dari Malaysiakini

Mahkamah Tinggi Kuantan hari ini memutuskan peneroka Felda berhak mendapatkan bayaran tanam semula sebanyak RM1,700 seekar dari Felda walaupun mereka tidak menanam semula ladang mereka melalui badan berkanun itu, lapor Harakahdaily.

Kaputusan itu dibuat oleh Hakim Datuk Mariana Yahya berikutan saman yang dikemukakan oleh 10 peneroka Felda Sungai Koyan 2 dan 3 terhadap Felda kerana enggan membuat bayaran itu kepada mereka.

Namun, hakim memutuskan, bayaran berkenaan hendaklah dibuat oleh Felda dengan syarat peneroka memenuhi garis panduan yang telah ditetapkan oleh Felda.

Hakim menolak hujah pembelaan Felda yang menyatakan peneroka tidak berhak mendapatkan jumlah itu kerana jumlah caruman mereka tidak mencukupi.

Namun, hakim memutuskan Felda perlu membayar jumlah berkenaan kerana ia telah ditetapkan oleh Felda sendiri.

10 peneroka Felda itu diwakili oleh peguam Mohamed Hanipa Maidin manakala Felda diwakili oleh Tetuan Abdullah Zainudian yang diwakili oleh Puan Doshi.

Kenyataan Branson Menjadi Indikator Jelas Buat UMNO-BN Untuk Laksanakan Reformasi Sistem

Posted: 28 Sep 2010 11:43 PM PDT

Saya merakamkan penghargaan di atas kenyataan yang dibuat oleh Sir Richard Branson,usahawan terkemuka Britain yang menyatakan pandangan ikhlas beliau mengenai konspirasi dan fitnah ke atas Dato’ Seri Anwar Ibrahim.

Kenyataan Branson, dalam majlis khas di Kuala Lumpur semalam, tuntasnya senada dengan kenyataan-kenyataan tokoh-tokoh besar dunia seperti Sheikh Yusuf Al-Qardhawi, Sheikh Taha Jabir Al-alwani, Maulana Ihsan Hendriks dan lain-lain tokoh yang mengecam perbicaraan berat sebelah kes konspirasi kedua ke atas Dato’ Seri Anwar. Penekanan beliau mengenai keperluan Malaysia menjadi lebih terbuka wajar dipandang serius oleh pemerintah.

Tatkala imej negara sekian lama dicemar dengan ketidakadilan, senario ini,j ika dibiar berterusan, pastinya mengesani persepsi masyarakat dunia ke atas imej Malaysia. Justeru KEADILAN mengalu-alukan kenyataan Branson itu dan diharap menjadi indikator jelas buat Umno-BN untuk melaksanakan reformasi sistem.

KEADILAN konsisten mempertahan prinsip kedaulatan undang-undang melalui sistem kehakiman yang telus dan saksama. Yang kekal dikecam ialah penyalahgunaan proses mahkamah dan memperalatkan jentera dan instrumen kerajaan untuk memfitnah sewenangnya.

Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail
Presiden
Parti Keadilan Rakyat

anjung setiawangsa

0 ulasan
sumber :-

anjung setiawangsa


Muhyiddin Bagi Bola Tanggung Kepada Saifuddin? - MSO

Posted: 29 Sep 2010 01:48 AM PDT

MUNGKIN Muhyiddin Yassin tidak menyedari bahawa cabaran beliau kepada Saifuddin Nasution Ismail supaya mendedahkan petulang luar yang cuba mengkucar kacirkan mesyuarat peringkat cabang parti itu merupakan hantaran bola tanggung kepada Saifuddin. Sudah pasti bola itu akan dismash melenting oleh Setiausaha Agung PKR itu.

Barang kali juga Muhyiddin lupa mengenali kebolehan dan kehebatan Saifuddin dalam silat sulit politiknya. Kalau umpamakan pemain bulu tangkis, Saifuddin boleh bermain di semua keadaan, di netbase line ataupun rally.

Saifuddin dikenal sebagai seorang ahli politik yang bercakap bersandarkan fakta dan hujjah. Beliau tidak beretorik. Cakap-cakapnya tidak kosong dan ada nilai. Sebab itu Saifuddin tidak suka bercakap dan 'berlebel' atau berkokok berdaung seperti orang lain. Apa yang dicakapkan adalah fakta.

Atas kelebihan yang ada kepadanya itulah beliau diberi kepercayaan oleh Anwar Ibrahim untuk memikul tanggungjawab yang ditinggalkan oleh Sallahuddin Hashim, bekas Setiausaha Agung PKR yang meletak jawatan kemudian menjadi promoter menghancurkan PKR. Sebenarnya 
track record Saifuddin juga sudah lama menyerlah sebelum ini. Beliau pernah menjadi orang penting dalam Pergerakan Pemuda Umno sewaktu Zahid Hamidi (bukan Zaid *** ****) menjadi ketuanya. Kalau tidak silap Saifuddin adalah setiausahanya kalaupun tidak ketua penerangan.

Apabila Muhyiddin mencabar agar Saifuddin mendedahkan siapa petulang yang dimaksudkan oleh Saifuddin itu ia menggembirakan Saifuddin sendiri. Saya percaya berdasrakan pengalaman mulai malam ini Saifuddin sudah menyusun bahan buktinya di samping memperkemaskan segala maklumat yang ada.

Barang kali Saifuddin akan menanti masa sesuai saja untuk menjawabnya. Beliau akan membiarkan Muhyuddin dan mana-mana pemimpin Umno memberi bola tanggung. Sudah pasti apabila Saifuddin mendedahkan bukti baik berbentuk audio video serta cetakan itu menyebabkan semua akan menganga nanti. Apakah kalau Saifuddin berjaya menyahut cabaran itu Muhyiddin akan sedia memohon maaf atau meralatkan cabarannya?

Dengan kedudukkan sebagai timbalan presiden Umno dan TPM, Muhyiddin tidak sepatutnya mencabar Saifuddin. Kerja mengkritik dan membedal PKR tidak payah dilakukannya. Serah sajalah kepada beberapa bekas ahli PKR yang kini mencari makan dalam Umno yang kerjanya memang sesuai untuk memburukkan Umno walaupun mereka tidak ada locas standi untuk bercakap mengenainya.

Berikan tugas itu kepada mereka, dan tambahkan elaun mereka bekerja mengkritik PKR. Muhyiddin tidak patut ikut sama mencampur kerja-kerja huduh begitu.

Tugas sebagai TPM masih banyak. Muhyiddin perlu bercakap macam mana hendak menyakinkan pelbor asing ke negara ini. Beliau perlu membantu Najib bukannya membiarkan Najib terkotang kanting sendirian. Jadilah seorang TPM yang membantu bukannya yang menyusahkan Najib. Muhyiddin sepatutnya bersama Najib sebab Najib ketuanya dan bukan beriringan dengan Mahathir Mohamad.

Begitu juga dakwaan bekas timbalan Setiausaha agung PKR, bernama Janapala Prumal itu juga saya yakin Saifuddin ada jawabanya. Cabaran Janapala itu juga akan mengena kepalanya sendiri. Masakan sebagai ahli sebuah parti politik beliau tidak mengetahui mengenai status dirinya. Sepatutnya sebagai timbalan setiausaha agung beliau tahu apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan.

Mustahil kalau Janapala tidak mengetahui pemecatannya sebagai ahli PKR pada Feb 2009. Beliau juga mungkin tahu kenapa pemecatan itu dilakukan. Surat pemecatan tidak diterima itu cuma alasan saja untuk dijadikan bahan berita kepada media. Sebagai orang yang berada di bawah dagu bekas setiausaha agung lama Janapala tentu menghidunya kalaupun tidak melihat tindakan dikenakan kepadanya.

Bukankah ada surat pemecatan yang ditulis oleh Sallahuddin Hashim yang tersimpan dalam fail setiausaha agung? Kalau orang luar seperti saya atau orang lain tahu mengenai kedudukan sebenarnya Janapala, kenapa beliau sendiri tidak tahu mengenai dirinya.

Kerana itu pada saya aksi dan ulah Janapala itu tidak lain sebagai sukarelawan untuk menimbulkan kelama kabut dalam PKR saja. Peranananya samalah dengan beberapa orang bekas anggota PKR yang telah meninggalkan parti berkenaan tetapi masih tergilak talak untuk memperkatakan PKR. Mereka itu sepatutnya bercakap bagaimana hendak menyalamatkan Umno bukannya bercakap bagi mempbertulkan PKR. Apakah mereka tidak diberi peranan selayaknya dalam Umno menjadikan mereka merepek meraban menghentam PKR?

Berbalik kepada cabaran Muhyiddin tadi, saya ingin sebut satu saja sebagai menjawab cabarannya. Satu maklumat yang masuk kepada saya, di sebuah cabang PKR di Kelantan ada orang Umno yang cuba merosakkan sebuah cabang PKR berkenaan dengan menyamar sebagai ahli PKR bertanding merebut jawatan ketua.

Nasib baik kejahatan orang berkenaan disedari. Menjelang pertandingan disebarkan maklumat mengenai status orang berkenaan menunjukkan dia seorang ahli Umno. Katanya orang ini diupah oleh Umno untuk membuat kacau dalam PKR. Mungkin Muhyiddin boleh merujuk kepada partinya dan melihat senarai ahli-ahli Umno yang diutuskan khas mengkhianati mesyuarat cabang PKR. Atau mungkin juga kejadian ini sebahagian bukti yang ada dalam simpanan Saifuddin. 
[wm.kl.11:00 am 29/09/10]

PROJEK SUDAH SAMPAI

Posted: 28 Sep 2010 06:36 PM PDT

Umno jangan takutkan orang kampung, kata Dr Asri

Posted: 28 Sep 2010 06:34 PM PDT

Bekas mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyeru Umno supaya tidak menakut-nakutkan warga Pulau Pinang dengan dakwaan kerajaan negeri menipu berhubung sumber kewangannya bagi membiayai program membantu golongan miskin termasuk untuk masyarakat Islam.

"Sudahlah mereka miskin, kita persalahkan mereka. Saya nak sebut kepada rayat Pulau Pinang tak payah susah hati. (Umno) janganlah nak takutkan orang kampung, jangan kata doa tak makbul atau (fikiran) sudah benak sebab makan dari sumber haram.

"Sekiranya semua transaksi bantuan dipersoalkan sumbernya, tidak ada lagi wang yang bukan daripada sumber haram. Setiap duit yang kita terima itu tentulah pernah digunakan untuk kegiatan lain.

"Apa yang jadi pertikaian bukanlah duit contohnya RM50 daripada hasil judi itu, tapi nilainya. Apabila diterima, nilainya adalah sumbangan daripada hasil judi, tapi bila ia disalurkan kepada orang miskin, nilainya adalah bantuan," katanya.

Sebaliknya, Dr Mohd Asri berkata, perkara yang perlu dipertikaikan dalam isu pemberian bantuan orang miskin daripada hasil judi ialah promosi kepada syarikat judiyang menghulurkan sumbangan kepada kerajaan.

Katanya, keadaan itu boleh dilihat melalui liputan melalui media yang memperbesar-besarkan sumbangan yang diberikan oleh syarikat judi kepada kerajaan.

Cukai satu hukuman 
"Kita tanggung dosa bila biarkan aktiviti judi atau lakukan tindakan seakan-akan memuliakan judi, sedangkan aktiviti seperti itu sepatutnya direndah-rendahkan.

"Promosi seperti itu juga seperti memberi galakan kepada perjudian. Saya pernah tengok (laporan) di majlis penyampaian sumbangan, ada ahli 
politik yang naik ke pentas terima cek besar daripada syarikat judi ini.

"Sepatutnya sumbangan ini diberikan senyap-senyap, tidak mengapa," katanya ketika dihubungi 
Malaysiakini hari ini.

Tambahnya, cukai yang dikutip daripada syarikat judi sebagai hasil kerajaan juga tidak semestinya menerima nilai judi itu sendiri.

"Sedikit sebayak, cukai yang dikenakan ke atas syarikat itu juga adalah satu bentuk hukuman kepada mereka," katanya lagi.

Dr Mohd Asri juga berkata para ulama pula kini masih berbeza pandangan sama ada hasil daripada riba yang diperolehi kerajaan adalah halal atau haram.

"Setahu saya tidak ada. Pada masa saya (jadi mufti) tidak pernah ada mesyuarat (Majlis Fatwa Kebangsaan) untuk putuskan perkara ini," katanya lagi ketika ditanya.

Nabi terima hadiah Yahudi
Tambahnya, pandangan seperti yang dikemukakan ulama terkenal antarabangsa Dr Yusuf al-Qardhawi pula menyebut, hasil daripada riba seperti perjudian itu boleh digunakan untuk membantu orang miskin memandangkan nilai yang diberikan itu atas nama sumbangan.

"Bukannya ia diberikan atas nama hasil judi. Contohnya ada kawan hendak belanja kita kerana dia menang judi, tidak boleh kerana itu meraikan judi.

"Tapi kalau orang bukan Islam sekalipun belanja kita makan dan beri kita ang pau, tidak mengapa kerana dia hendak belanja," tambahnya.

Katanya lagi, Nabi Muhammad sendiri pernah menerima hadiah daripada orang Yahudi dan juga daripada pemerintah Rom.

"Buktinya, memang tidak salah jika hendak mengambil apa yang hak kita. Nabi mengambil hadiah daripada orang Yahudi walaupun nabi tahu orang Yahudi menjalankan kegiatan (ekonomi) riba dan pemerintah Rom terlibat dengan kezaliman," katanya.

Jelasnya, baginda tidak menerima nilai riba atau kezaliman tersebut tetapi nilai sumbangan berkenaan.

Anak Muda Kampung Nak Senang

0 ulasan
sumber :-

Anak Muda Kampung Nak Senang


Malaysia pun dah ada Bot Terbang, bukan Iran saja

Posted: 29 Sep 2010 06:31 AM PDT




Nampaknya bukan Iran saja yang ada bot terbang untuk Tentera Lautnya, Malaysia pun ada bot terbang, tapi lagi canggih iaitu hoverkraf terbang. Dibuat oleh syarikat anak Melayu dengan menggunakan enjin Proton Campro 1.8 CPS. Tapi kenapa kepakaran syarikat anak Melayu ini tidak mendapat perhatian kerajaan kita ya ? Kerajaan Filipina dah beli 3 hoverkraf terbang ini dari syarikat Melayu ni. Kerajaan Malaysia dah beli berapa ?

Gambar Hoverkraf Terbang di

*****************

Hoverkraf terbang buatan Malaysia curi perhatian ( Campro 1.8 CPS)

KUALA LUMPUR 22 April - Sebuah syarikat tempatan, Gig Technology Holdings Sdn. Bhd. berjaya mencuri perhatian pengunjung Pameran dan Persidangan Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA) 2008 melalui hoverkraf rekaannya yang mampu terbang setinggi dua meter dari permukaan air.

Lebih menarik, hoverkraf yang diberi nama Hover Plane itu menggunakan enjin Campro 1.8 CPS yang belum digunakan oleh kereta keluaran Proton.

Pengarah Urusan Gig Holdings, Zaharudin Mohd. Ali berkata, Hover Plane itu mampu mencapai kelajuan maksimum antara 70 hingga 80 knot sewaktu terbang.

"Kelajuan sedemikian amat penting untuk kegunaan agensi penguatkuasaan bagi memintas musuh ataupun penyeludup.

"Menjadi bonus ialah penyelenggaraannya yang tidak rumit kerana kami menggunakan enjin kereta, ini membolehkan para pengguna melakukan penyelenggaraan rutin di mana-mana sahaja tanpa perlu mendapatkan bantuan kami," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Zaharudin berkata, pada masa ini badan Hover Plane dibuat menggunakan karbon fiber namun generasi keduanya akan menggunakan bahan komposit agar ia lebih ringan.

Beliau berkata, kapasiti penumpang Hover Plane pula ialah empat orang dan ia akan ditingkatkan kepada enam orang pada masa akan datang.

"Pembelinya mempunyai dua pilihan navigasi sama ada menggunakan 'joy stick' ataupun stereng mengikut kesesuaian mereka," katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, beliau berkata, sehingga hari ini pihaknya telah berjaya menjual tiga buah Hover Plane kepada kerajaan Filipina.

Katanya, sambutan daripada agensi-agensi kerajaan dalam negara juga amat memberangsangkan apabila Polis Marin, Kastam dan Pasukan Khas Laut (Paskal), Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) telah menunjukkan minat.

"Mereka telah melihat dan menilai Hover Plane dan hasilnya juga amat positif, dalam masa terdekat mereka akan mencubanya.

"Bagi spesifikasi ketenteraan, kita akan membuat penambahbaikan dengan menggunakan badan serta cermin anti balistik dan kalis peluru untuk menjamin keselamatan," katanya.

http://saluran07.blogspot.com/2009/07/hoverkraf-terbang-buatan-malaysia-curi.html

Local craft steals show

KUALA LUMPUR: Malaysia's first locally-manufactured "flying hovercraft" was a crowd-puller at the 11th Defence Services Asia 2008 (DSA 2008) exhibition.

The hovercraft, fitted with Proton engines, is produced by GIG Technology Holdings Sdn Bhd at its plant in Kampung Baru Subang, Shah Alam.

GIG Technology executive director Megat D' Shahriman said the idea to build the hovercraft was conceived last April.

"Since the government had never purchased any hovercraft then, we thought it was the best time to produce one and it turned out that Malaysia became the first Asian country to manufacture the vehicle."

However, the "flying hovercraft" has not been officially launched as it is still on trial.
"But we are looking forward to launch it soon, maybe next year," Megat said at the exhibition.

He said the hovercraft could fly 2m above sea level and move at a speed of about 45 knots (60-70 kph) on water and during flying mode, the vehicle's speed is 75 knots (80-90 kph).

Megat said the company had already sold three units to the Philippines. "We will be looking at Jakarta, the Middle East and Africa to market our hovercraft."

Participating in the DSA 2008 and Langkawi International and Maritime Aerospace exhibition last year was part of the company's bigger marketing plans.

Megat said the hovercraft could be used for search and rescue operations, sea inspection routines, waterway patrols, anti-piracy operations and high-speed infiltration into hostile areas.

- Bernama -

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?133107-DSA-2008-Malaysia

Maksiat di Felda N.Sembilan PARAH, Ayuh Gempur

Posted: 28 Sep 2010 06:21 PM PDT

Masalah seks bebas, zina, anak luar nikah semakin parah dan berleluasa di kawasan Felda di Negeri Sembilan. Ianya melibat golongan budak-budak hingga tua bangka. Dan yang sering keluar akhbar ialah Felda Jelai, di Gemas , Negeri Sembilan. Tidak bolehkah semua pihak dari kerajaan pusat, kerajaan negeri, majlis agama, parti politik, NGO dan orang ramai yang prihatin, gempur kawasan Felda ini untuk memulihkan masalah sosial yang begitu parah sekarang ?

Felda ni kawasan Melayu. Nak tunggu tanah di Felda Jelai naik ke langit , terbalik dan menghempap bumi baru nak sedar ?

Maksiat oleh orang Negeri Sembilan, yang menerima bahana ialah Melaka. Melaka pula yang kena tubuh Sekolah Pelajar Hamil, Negeri Sembilan diam membisu.

BIAR BANKRAP HARTA, JANGAN BANKRAP IMAN DAN AKIDAH !

*******************************
Pemuda 18 tahun merengkok dipenjara buang bayi
28/09/2010

MELAKA 28 Sept. - Seorang pemuda dihukum penjara dua tahun manakala kekasihnya, seorang remaja perempuan bawah umur dihantar ke Sekolah
Mohd. Zolhalmi Khamis, 18, dari FELDA JELAI, GEMAS, Negeri Sembilan dan kekasihnya mengaku salah bersama-sama membuang bayi tersebut pada pukul 5.10 pagi, 11 Ogos lepas di kawasan tersebut.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0928&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_16.htm

Sepasang Kekasih Mengaku Salah Buang Bayi Di Kawasan Kilang Di Melaka
MELAKA: Sepasang kekasih yang bekerja di sebuah kilang di sini mengaku bersalah di Mahkamah Majistret di sini Isnin atas tuduhan membuang bayi perempuan di kawasan Kilang Daibochi di Ayer Keroh di sini pada pagi Rabu lepas.
MOHD ZOLHALMI KHAMIS, 18, DARI FELDA JELAI, GEMAS, NEGERI SEMBILAN DAN PASANGANNYA SEORANG REMAJA BERUSIA 17 TAHUN 10 BULAN, JUGA BERALAMAT YANG SAMA, dituduh bersama-sama membuang bayi itu kira-kira 1 pagi pada 11 Ogos lepas.
http://mstar.com.my/cerita.asp?sec=mstar_jenayah&file=/2010/8/16/mstar_jenayah/20100816211204

ADEGAN SEKS FELDA JELAI BERLAKU LAGI
5 Julai 2008

BERITA HARIAN (TAMPIN) : Selepas tiga individu, termasuk peneroka berusia 52 tahun dari gugusan Felda Jelai, dekat sini ditahan polis kerana terbabit dengan rakaman adegan seks menggunakan telefon bimbit bertajuk 'Budak Jolai', Mei lalu, tanah rancangan itu tercemar lagi apabila seorang remaja lelaki dan pasangannya yang baru berusia 14 tahun ditahan kerana aktiviti sama.
http://gerbanginformasi.wordpress.com/2008/07/05/adegan-seks-felda-jelai-berlaku-lagi/

Thursday, June 5, 2008
FELDA SIASAT KESAN VIDEO BUDAK JOLAI

TAMPIN: Pengurusan Felda diarah menjalankan siasatan bagi mengenal pasti sejauh mana keruntuhan akhlak masyarakat peneroka berikutan penyebaran rakaman aksi seks seorang peneroka berusia 52 tahun dari Felda Jelai, Gemas, dekat sini bersama pasangan yang berusia 21 tahun.
http://guntayk.blogspot.com/2008/06/felda-siasat-kesan-video-budak-jolai.html

Tuesday, May 18, 2010
Seks dalam kereta lepas tu lapor dirogol plak

GEMAS – Akibat berang, bapa menyerbu dan membelasah seorang lelaki berumur 26 tahun yang leka memadu kasih dengan anak perempuannya di dalam sebuah kenderaan di FELDA JELAI 2, di sini, awal pagi semalam.
http://makngohselamoh.blogspot.com/2010/05/seks-dalam-kereta-lepas-tu-lapor.html

Remaja terlena selepas seks dibelasah abang teman wanita

September 29, 2009
GEMAS (N.9) : Seorang remaja lelaki berusia 17 tahun yang terlena selepas dipercayai melakukan hubungan seks dengan pelajar perempuan berusia 14 tahun dalam bilik di rumah teman wanitanya itu, cedera dibelasah abang pasangannya.

Dalam kejadian jam 4 pagi di Gugusan FELDA JELAI, remaja lelaki itu dipukul selepas ditemui tidur lena dalam keadaan bogel dan berpelukan dengan pelajar itu.
http://khunshikang.wordpress.com/2009/09/29/remaja-terlena-selepas-seks-dibelasah-abang-teman-wanita/

GEMAS: Umurnya 52 tahun, tapi sanggup menjadi pelakon aksi seks bersama seorang gadis berusia 21 tahun menggunakan telefon bimbit dalam sebuah pondok dalam kebun getah di FELDA JELAI 3 dekat sini, dipercayai bulan lalu, untuk simpanan peribadi.
http://kojex.blogspot.com/2008/06/video-budak-jolai.html

Iran lancar Bot Terbang buatan sendiri

Posted: 28 Sep 2010 05:46 PM PDT


Iran sekali lagi menggemparkan dunia sains dan teknologi. Walaupun dikenakan pelbagai sekatan antarabangsa , Iran telah melancarkan Bot Terbang buatan sendiri yang dilengkapi dengan senjata mesingan, teropong malam dan kamera video untuk tugasan peninjau dan pengawasan angkatan laut Iran.

********************
September 28, 2010
Flying boats delivered to IRGCN

Gambar lengkap di http://uskowioniran.blogspot.com/2010/09/flying-boats-delivered-to-irgcn.html

Domestically manufactured flying boats delivered to IRGC Navy
Tehran Times Political Desk

TEHRAN - A new squadron of flying boats was delivered to the Naval Force of the Islamic Revolution Guards Corps on Tuesday.

Defense Minister Ahmad Vahidi said the boats of the Baver 2 squadron were designed by Iran's naval and aviation industry organizations and Malek Ashtar University.

The flying boats can carry out reconnaissance and surveillance missions on the sea, he noted.

Each boat is equipped with a machine gun, regular and night-vision binoculars, and video cameras that can transmit images, he explained.

Iran plans to manufacture the next generation of flying boats in the near future, Vahidi stated

Sumber : http://www.tehrantimes.com/index_View.asp?code=227577

BULETIN RAKYAT

0 ulasan
sumber :-

BULETIN RAKYAT


RUMAH TERBAKAR DI TAMAN LEMBAH DAMAI, KERLING...

Posted: 28 Sep 2010 08:01 PM PDT



KERLING – Kegembiraan seorang pekerja pemasang khemah, berhari raya di rumah ibu mertuanya musnah setelah melihat rumahnya hangus dalam kejadian kebakaran malam semalam.
Alizam Mansor, 40, berkata, dia terkejut sebaik menerima panggilan daripada rakan isterinya mengatakan rumahnya terbakar. "Sedih dan terkejut bila dapat tahu rumah terbakar sebab ketika itu kami sekeluarga sedang beraya di rumah emak.
"Kami terus pulang tapi lihat rumah sudah hangus terbakar sebab api terlalu cepat merebak," katanya ketika ditemui di rumahnya di Taman Lembah Damai di sini.
Alizam berkata, kejadian itu berlaku kira-kira jam 9.10 malam dipercayai berpunca daripada litar pintas yang bermula dari bilik utama.
Menurutnya, api yang merebak pantas memusnahkan perabot dan barangan elektrik termasuk dokumen.
Bagaimanapun katanya, api berjaya dikawal sepenuhnya beberapa minit kemudian dengan khidmat dua jentera Bomba dan Penyelamat daripada Tanjung Malim dan Kuala Kubu Bharu.
Sementara itu, jiran mangsa, V Kumar, 36, berkata, ketika kejadian dia sedang makan malam bersama keluarga dan terkejut melihat api membakar rumah jirannya.
Katanya, sebelum kejadian bekalan elektrik terputus dan sebaik bekalan pulih dia melihat rumah jirannya terbakar.
"Ketika itu tiada orang dalam rumah dan melihat api sudah menjulang tinggi dari dalam bilik tidur.
"Selepas itu, saya panggil semua jiran untuk tolong padam api sebelum bomba tiba," katanya.
Menurutnya, mereka terpaksa menggunakan paip getah termasuk baldi untuk memadam kebakaran daripada terus merebak.
Dalam pada itu, Ketua Biro Aduan Awam Parti Keadilan Rakyat (PKR) Cabang Hulu Selangor, SM Poobalan berkata, beliau menerima maklumat berhubung kejadian itu setengah jam kemudian.
Menurutnya, beliau bergegas ke rumah mangsa dan melihat sendiri kejadian serta akan berusaha membantu. keluarga mangsa.
"Keluarga mangsa daripada kalangan kurang berkemampuan dan rumah ini disewa sebanyak RM200 sebulan dan mereka telah menetap lebih kurang tiga tahun di sini," katanya.


Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党

0 ulasan
sumber :-

Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党


Shamsul Iskandar, Boon Chye kekal ketua cabang

Posted: 29 Sep 2010 01:12 AM PDT

Saling Menyokong

Posted: 29 Sep 2010 01:08 AM PDT

Prasyarat Pelabur Ke Malaysia, Kes Anwar Jadi Rujukan Dunia

Posted: 28 Sep 2010 06:26 PM PDT

Dari TV Selangor Kes konspirasi kedua terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi penanda aras tahap kepercayaan masyarakat dunia terhadap institusi kehakiman di negara ini. Ini, kata Pengerusi Biro Antarabangsa dan Biro Latihan Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mustafa Kamil Ayub mendorong pelabur asing menjauhi negara ini lantaran kes berkenaan membukti ketidakbebasan institusi kehakiman Malaysia. Sehubungan itu, [...]

李文材当选务边区部主席 副主席慕斯达化微差落败

Posted: 28 Sep 2010 06:25 PM PDT

人民公正党副主席李文材当选为霹雳州务边(Gopenng)区部主席。不过,李文材仍要等到全部区会改选结束后,才决定是否攻打副主席职位。另外,竞选巴西沙叻(Pasir Salak)区部主席的慕斯达化卡米尔(Mustaffa Kamil Ayub)则以17票微差败给前霹雳州主席奥斯曼(Osman Abdul Rahman)。 李文材告诉《独立新闻在线》,他今天以248票当选,其对手莫哈末阿奴亚(Mohamad Anuar Zakaria)获得46票。 署理主席由美格依玛希山(Megat Ikmal Hisham Megat Mohamed Azraai)不战而胜。副主席则由获得245张票的法玛娃蒂(Fathmawathy Salim)打败仅获得46张票的罗米哈迪(Romihadi Rose),废票三张。 李文材在受询时透露,今天的投票率只有15%;他解释,由于该党不断更换总秘书,因此未能很好地建立党员册的系统,一些人欲前来投票时才发现没有他们的名字,若可以克服党员册的问题,将能提升投票率。 他承认,前来投票的多是中坚党员,党内有许多不活跃的党员。一些人入党后,因为没跟进党的动态,尔后便冷淡了下来,因此他建议党必须加强与党员的联系。 他估计,今天前来区部投票者,华裔占了50%、马来人40%以及印度人10%。 选举过程不理想 另外,竞选霹雳巴西沙叻(Pasir Salak)区部主席的慕斯达化卡米尔(Mustaffa Kamil Ayub)则以17票微差败给前霹雳州主席奥斯曼(Osman Abdul Rahman)。慕斯达化获得94票,奥斯曼则获得111票,没有废票。 慕斯达化也获得竞选署理主席和副主席的资格,相信这将影响他要攻打哪个高职的决定。 慕斯达化的助理阿末蓝立(Ahmad Ramli)表示,选举委员会今天在早上11时45分才开始进行投票,理应延长投票时间,但是依然在下午四时结束投票,导致一些党员无法投票。 投票理应在早上十时开始,并在下午四时结束。 他透露,该区部秘希山慕丁(Hishamuddin Ali)曾向选委会投诉,奥斯曼的提名人和附议人未缴交费用,因此他在9月7日提出反对,但是未获得选委会的回应。 他怀疑,党总部有人想奥斯曼通风报信,以便其提名人和附议人补付费用,再发出收据。 阿末蓝立说,在昨晚,他们根本都不知道哪些候选人符合资格参选。 至于砂拉越实丹宾(Stampin)区部,施志豪成功打败对手苏丽娜(音译,Soo Lina)成功捍卫其主席职位。 另外,在霹雳打巴(Tapah)区部,主席职由李祖安(Rizuan Bani)不战而胜,叶逸堂成功当选为署理主席、李文材政治秘书陈家兴也当选为副主席。该区部投票率大约22%。 目前,槟州峇央峇鲁区部正在计算选票,估计仍需一至两小时才有成绩。 二青年团长候选人报捷 另一方面,今天竞选登嘉楼甘马挽(Kemaman)区部主席的莫哈末拉菲兹(Mohd Rafizi Ramli)也成功从三角战中脱颖而出,打败蓝立(Ramlee Hamzah)以及阿末苏克兰(Ahmad Shukran Mohd)。 莫哈末拉菲兹(左图)在其推特(Twitter)上表示自己已在甘马挽成功,尽管战情激烈。不过,《独立新闻在线》尝试联络他确认此事。 另一名青年团长候选人巴德鲁希山(Badrul Hisham Shaharin)则在不战而胜的情况下,当上森美兰州林茂区部主席。 另一名青年团候选人哈斯米哈欣(Hasmi Hashim)将在明日的柔佛州巴力苏隆(Parit Sulong)区部竞选主席职,不过记者无法在公正党网站查获有关柔州区部提名详情。 人民公正党区部改选进入第五天,今天共有38个区部进行改选。明天,更多在雪隆的区部进行改选,这些区部大多是人民公正党赢得的选区,相信战情将非常激烈。 [...]

前锋报与国营电视扭曲言论 反指英大亨批安华吓跑外资

Posted: 28 Sep 2010 06:22 PM PDT

Malaysiakini 虽然国内外媒体都报道,英国企业大亨理查德布兰森(Richard Branson,右图)指大马政府提控安华肛交罪名,让外资对我国却步,但是巫统喉舌《马来西亚前锋报》以及国营电视台,却扭曲为安华的态度影响了国家形象与投资环境。 奇怪的是,《马来西亚前锋报》的报道只刊登在该报网站,今日的报纸却不见这则新闻。 相反的,《前锋报》在印刷版的报章却刊登另外两则新闻,反驳布兰森的指控,这两则新闻都正确引述后者的言论,即安华被控肛交影响外资,与网站的报道大相径庭。 网络版扭曲布兰森言论 根据《法新社》报道,布兰森昨日在吉隆坡的一项投资论坛上回答一名现场提问者的问题时表示,安华所面对的第二宗肛交案,已经打击马来西亚的国际声誉,导致外资不愿来马投资。 《马来西亚前锋报》昨午在其网站上载一则只有两段的新闻(上图),标题是"投资环境:理查德布兰森炮轰安华态度"。 新闻报道,布兰森炮轰安华"破坏国家形象与投资环境"。 新闻引述布兰森的谈话指出,大马在国际上的投资形象极为讨好,但是一些课题必须获得解决,才不会影响大马在外资心目中的形象。 报纸新闻与网络版相悖 不过,这则新闻没有出现在今日的《马来西亚前锋报》报章;相反的,该报报道了本地大学政治教授以及通讯、文化及新闻部长莱斯雅丁反驳布兰森指控的言论,而且这两则新闻的背景,都指布兰森要求政府撤销对安华提控,与早前网络版的新闻内容完全相悖。 第一则新闻标题是"布兰森被批评企图插手大马内政",访问了政治观察员再纳格林教授(Zainal Kling)、理大社会学教授阿末阿朵里(Ahmad Atory Hussain),以及工大客卿教授沙烈(Salleh Buang),异口同声抨击布兰森插手我国内政,并促请政府不要理会这种无理要求。 再纳格林反驳说,破坏国家形象的是安华本人,因为他故意拖延审讯。 新闻指布兰森要求我国政府更为开放,撤销对安华的肛交指控,并指肛交案导致外资打消前来我国投资的计划。 莱斯指不了解我国司法 第二则新闻的标题是"布兰森不了解马来西亚司法制度",报道莱斯雅丁批评布兰森的谈话与独立前的殖民者毫无分别。 这则新闻更引述布兰森的谈话,"若马来西亚更为开放,更多人会前来投资,如果你是勇敢的领袖,你应该撤销这种破坏国家声誉的事件"。 "我认为它不是主要课题,但却肯定是一根刺。我认为此事的影响仍将持续很久,它在外国看起来很糟糕。" rtm1报道与前锋报雷同 另一方面,国营电视台rtm1昨晚播出的马来语新闻,虽然没有表明是引述《马来西亚前锋报》,但是报道内容却与《马来西亚前锋报》在网络上的扭曲报道内容,一模一样。 该电视台以这则新闻作为头条新闻,引述布兰森的谈话指出,若没有安华的肛交案以及其他课题,大马的投资环境将更为开放,吸引更多投资。 这则晚间新闻也断章取义的,仅播放一小段布兰森发言的现场录影。

Pimpinan

Angkatan Muda

Cabang