Sabtu, 25 Disember 2010

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


307 orang Peneroka Felda sekitar Kilang Sawit Jengka 3 serah Warrant untuk Bertindak

Posted: 25 Dec 2010 06:29 AM PST

Sdr Bostamin Bakar menyerahkan 306 Borang Waran untuk Bertindak kepada Peguam T.Kumar disaksikan oleh Haji Zahari Mamat, Naib Pengerusi Biro Felda PKR Pahang, Dato Fauzi Abdul Rahman, Pengerusi PKR Pahang, Haji Suhaimi Said, Pengerusi Biro Felda PKR Pusat, Sdr Rebin Birham, AJK Biro Felda PKR Pusat.
Dato Fauzi Abdul Rahman sedang memberikan ucapannya

Sdr Rebin Birham memberikan pandangan dan mendedahkan beberapa peristiwa di Felda Serting 1 dan 2, dan Palong 9 di Negeri Sembilan di mana peneroka-peneroka Felda telah mengalami permainan manipulasi oleh Felda dan kuncu-kuncu mereka.

Peguam T.Kumar menerangkan proses undang-undang yang bakal dilaksanakan didalam proses menyaman Felda
Haji Suhaimi Said menerangkan masalah yang dihadapi oleh peneroka-peneroka Felda didalam memperjuangkan hak mereka berhubung perahan peratusan KPG yang telah dimanipulasi oleh Felda

Sdr Amir, wakil dari Felda Jengka 9 turut menyerahkan 107 borang Waran untuk Bertindak kepada Peguam T. Kumar
Dato Fauzi Abdul Rahman bergambar bersama-sama wakil-wakil Peneroka

==
Seramai 307 orang peneroka-peneroka sekita Kilang Sawit Felda Jengka 3 telah menyerahkan Borang Waran Untuk Bertindak melantik peguam untuk mengemukakan saman terhadap Felda berhubung peratusan perahan KPG yang telah dimanipulasi oleh Felda.
Dari sekian lama Peneroka-Peneroka telah diberikan hanya sekadar 18 hingga 19% sahaja perahan KPG menyebabkan Peneroka-Peneroka kerugian pendapatan dari RM200.00 hingga RM500.00 setiap bulan sejak 20 tahun yang lampau.
Peneroka-peneroka telah maklum bahawa setiap satu peratus perahan KPG yang dinafikan kepada mereka, mereka kerugian antara RM20.00 hingga RM40.00 bagi setiap tan, dan kerana itu mereka telah menanggung kerugian yang besar.
Sejak peneroka-peneroka sedang berusaha untuk menyaman Felda bagi memperbetulkan peratus perahan KPG ini, Felda telah menaikkan peratusan itu hingga 21%, dan ini membuktikan bahawa Felda telah memanipulasi peratusan perahan KPG dengan mendatangkan kerugian yang besar kepada peneroka-peneroka.
Disamping kerugian tersebut, peneroka-peneroka juga telah dimanipulasi mengenai "buah sawit muda, buah mengkal dan tangkal panjang" dan jika dihetung hampir 60 tan setiap bulan buah-buah kategori ini telah dikeluarkan dari timbangan. Peneroka-peneroka tersebut telah didenda kerana membawa buah-buah kategori itu.
Kononnya buah-buah itu dimusnahkan oleh Kilang Sawit Felda, tetapi buktii yang diperolehi, buah-buah itu turut di proses oleh Kilang, tetapi menfaatnya tidak diserahkan kepada peneroka-peneroka.
Maka selain dari menuntut peratusan perahan KPG yang sebenar, peneroka-peneroka itu juga akan menuntut dari Felda kerugian yang mereka alami keatas buah-buah sawit yang dikeluarkan dari timbangan, yang setiap peneroka Felda kerugian tidak kurang daripada RM20,000.00 hingga RM50,000.00.
Peneroka-peneroka tersebut memberi jaminan kepada Felda bahawa mereka tidak akan meneruskan saman jika Felda sanggup merundingkan pampasan yang sesuai dan menggantirugi mereka diatas kerugian mereka selama 15 tahun walaupun mereka telah dipermainkan melebihi 20 tahun.
Selain 307 Borang Waran untuk Bertindak yang diserahkan oleh Sdr Bostamin Bakar mewakili peneroka-peneroka sekitar Kilang Sawit Felda Jengka 3, Peguam T.Kumar juga menerima 106 Borang Waran untuk Bertindak dari wakil Felda Jengka 9.
Jumlah ini akan bertambah apabila Peneroka-Peneroka Felda Jengka 1, Ulu Jempol dan Jengka 11 akan menyerahkan Borang Waran untuk Bertindak ini dalam tempoh 14 hari dari hari ini.





Tiada ulasan: