Isnin, 6 Disember 2010

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN


Dari Meja Setiausaha MPN NS

Posted: 06 Dec 2010 12:41 AM PST

Salam Reformasi!

Setelah PKR melalui proses pemilihan selama tiga bulan, akhirnya senarai kepimpinan peringkat Cabang dan kepimpinan pusat telah diisi melalui pemilihan yang penuh episod dan pengalaman yang membentuk kematangan seluruh anggota PKR.
Lebih membanggakan, Pemilihan PKR 2010 telah mencatat sejarah tersendirinya dengan PKR menjadi parti pertama di Asia malah di dunia melaksanakan pemilihan kepimpinan organisasinya melalui sistem 1 anggota 1 undi.
Bagi pemilihan kali pertama ini, perkara yang harus ditegaskan adalah KEUPAYAAN dan KEMAMPUAN parti melaksanakan sistem pemilihan seumpama ini. Kelemahan dan kekurangan yang terserlah sepanjang pemilihan ini perlu dijadikan panduan serta pelajaran berguna untuk memperbaiki segala aturan dalam melaksanakan pemilihan ini seterusnya pada tahun 2013.
Dalam tiap-tiap sesuatu sistem yang baru dan KALI PERTAMA dijalankan, sudah pasti adanya kelemahan dan kekurangan yang ketara. Namun itu bukan bermakna parti akan terus membiarkan ia menjadi duri yang berdarah kepada organisasi tetapi ia akan DIPERBAIKI bagi menambahbaik dan akan lebih diperkemaskan.
Beberapa fakta penting ingin dinyatakan di sini sebagai bukti dinamiknya PKR melaksanakan demokrasi secara berani berbanding Umno/BN:-
Bagi Pemilihan Cabang, seramai 70,000 anggota PKR daripada 400,000 keanggotaan keseluruhan telah keluar mengundi bagi memilih kepimpinan cabang masing-masing. Jika dinilai dalam angka peratusan, seramai 18% anggota yang keluar mengundi.
Jika dibandingkan dengan Umno, hanya 1.7% daripada 3.4 juta ahlinya yang terlibat untuk Pemilihan Umno! Hanya 60,000 ahli Umno yang akan terlibat dalam pemilihan kepimpinannya! Ini membuktikan PKR lebih demokrasi berbanding Umno.
Jika peratusan ahli Umno yang terlibat dengan pemilihan kepimpinan organisasinya sama dengan peratus keluar mengundi PKR (18%), angka yang pasti adalah 272,000 ahli Umno. Namun persoalannya, adakah Umno berani melaksanakannya???
Bagi Pemilihan Pimpinan Pusat, seramai 36,000 anggota PKR keluar mengundi memilih pimpinan pusat mereka. Memetik kata Setiausaha Agung PKR, YB Saifuddin Nasuiton Ismail hanya 0.03% daripada 3.4juta ahli Umno yang terlibat dalam memilih Presiden Umno! Dalam angkanya, HANYA 1,020 ahli Umno terlibat.
Keghairahan media kawalan BN menyerang secara berterusan PKR sedikit pun tidak melemahkan semangat seluruh anggota parti. Hanya jiwa-jiwa lemah yang berjuang kerana kepentingan kuasa, nama dan mencari peluang yang kian rancak meninggalkan parti. Hakikatnya serangan tersebut telah menambahkan minat rakyat keseluruhan ingin mengetahui PKR. Terbukti permohonan keanggotaan bulan Oktober 2010, seramai 20,000 permohonan keanggotaan telah diterima oleh Ibu Pejabat PKR.
Semoga dengan kepimpinan baru akan merancakkan semangat perjuangan dalam matlamat PKR menawan Putrajaya pada PRU 13 akan datang. Mari kita bersama-sama semarakkan semangat SEMBOYAN HALILINTAR KE PUTRAJAYA!

Tiada ulasan: