Khamis, 11 November 2010

www.telokkemang.blogspot.com/

www.telokkemang.blogspot.com/


Jawapan Kepada Jawab Lisan

Posted: 10 Nov 2010 08:42 PM PST

Tarikh : 02.11.2010

Dato' Kamarul Baharin bin Abbas (Telok Kemang) minta Menteri Kewangan menyatakan:

a) adakah wang KWSP digunakan oleh kerajaan bagi menampung kos tambahan kepada setiap projek yang mengalami kerugian; dan

b) senaraikan projek-projek tersebut serta jumlah suntikan kewangan dari KWSP dan berapakah jumlah pinjaman telah dibayar mengikut jadual kepada KWSP.

Jawapan

Tuan Yang di-Pertua,

a) Untuk makluman Yang Berhormat, KWSP menyediakan pinjaman secara langsung kepada Kerajaan dan syarikat-syarikat Kerajaan dari masa semasa untuk membiayai dan melaksanakan projek-projek Kerajaan yang penting dan yang mampu menjana pertumbuhan ekonomi negara, menyediakan peluang pekerjaan serta meningkatkan taraf hidup rakyat. Berdasarkan rekod, wang KWSP tidak pernah digunakan untuk menampung kos tambahan kepada sebarang projek Kerajaan yang mengalami kerugian.

b) Setakat 30 oktober 2010, jumlah baki keseluruhan pinjaman KWSP yang digunakan untuk membiayai projek-projek Kerajaan ialah RM74.49 bilion. Dari jumlah tersebut, sebanyak RM55.79 bilion (75%) merupakan pinjaman kepada badan berkanun dan syarikat Kerajaan dengan jaminan dan tanpa jaminan Kerajaan seperti Sarawak Hidro Sdn. Bhd., Perbadahan Tabund Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), Pembinaan PFI Sdn. Bhd dan Bank Pembangunan Malaysia Bhd. (BPMB). Pinjaman ini adalah untuk projek-projek dalam sektor pendidikan, bekalan elektrik, peladangan, hartanah dan intitusi kewangan sementera baki pembiayaan RM18.7 bilion (25%) merupakan pinjaman langsung kepada Kerajaan bagi menyediakan skim pembiayaan perumahan kakitangan Kerajaan. Prestasi bayaran balik adalah baik dan mengikut jadual yang ditetapkan.

Untuk makluman Yanb Berhormat, setakat ini pendedahan pinjaman kepada Kerajaan mahupun syarikat Kerajaan tidak pernah mengalami sebarang keingkaran pembayaran dan tiada pinjaman diklasifikasikan sebagai pinjaman tidak berbayar atau dengan izin "Non-Performing Loan" (NPL).

Tiada ulasan: