Jumaat, 19 November 2010

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Pemimpin Perlu Pendirian Teguh Pikul Amanah Rakyat

Posted: 19 Nov 2010 07:00 PM PST

Dari Tv Selangor

Pemimpin-pemimpin parti perlu berpendirian teguh memikul amanat rakyat dengan tidak berpaling tadah menghentam benteng demokrasi utuh perjuangan parti tegas Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim malam tadi.

Anwar membidas sikap pengkhianatan individu yang bertalu-talu menyerang kepimpinan dan perlembagaan PKR dari dalam menggunakan media milik Umno-Barisan Nasional sebagai platform mengugat fokus keutamaan parti itu.

“Saya tidak boleh terima orang yang menyerang parti berulang kali guna media Umno dan hina sahabat perjuangan termasuk Syed Husin Ali,” tegas beliau.

Dalam ucapan Rapat Umum bersama negeri Selangor di Auditorium MBSA, Shah Alam, beliau tidak mahu memberi komen negatif, Datuk Zaid Ibrahim yang baru mengumumkan keluar parti menjadi subjek keraguan halatuju PKR justeru terus memberi tumpuan kepada prinsip menegakkan keadilan.

“Bukan kerja saya mahu ulas kenyataan Zaid tapi kerja saya hendak mengangkat PR.

“Saya tidak mahu dalam pertarungan ini, kita beri kata-kata kesat kepada beliau (Zaid). Biar sahaja,” kata beliau di hadapan lebih 2000 ahli PKR di negeri Selangor yang memenuhi auditorium itu.

Bertemakan ‘Anwar Ibrahim Pengemudi Zaman’, Anwar mengakui beliau tidak pernah neutral dalam perjuangan parti dan turut optimis akan berjaya memperoleh keadilan di negara ini melalui rombakan sistem kerangka PKR.

Menyifatkan PKR bukan sebagai parti biasa, ketua pembangkang itu mengingatkan anggota bahawa kewujudan PKR merupakan rentetan kebangkitan golongan kelas bawahan yang menuntut perubahan dan bukan perjuangan untuk dirinya.

“Parti ini bukan parti politi biasa, ini parti kebangkitan rakyat. Saya berani kata, parti ini didukung kelas bawahan. Orang bawahan yang tertindas bangkit menuntut perubahan,” jelas beliau disambut tepukan gemuruh anggota-anggota yang hadir.

Anwar menyeru anggota-anggota PKR bersedia menghadapi perubahan sekiranya mahukan kematangan dan menyelamatkan parti.

Selain itu beliau berkata, pemilihan kepimpinan PKR tidak perlu dijadikan isu kepincangan masalah dalam parti membuka ruang serangan pihak lawan sebaliknya terus mengingatkan fokus menggugurkan kedudukan Umno sebagai kerajaan.

Justeru beliau menyeru pemimpin-pemimpin yang dipilih anggota parti untuk mengangkat daya kepimpinan dalam PKR

“Dalam kepimpinan saya tidak peduli menang, kalah. Buat apa mahu jadi ‘jaguh kampung’. Yang hendak dilawan Umno.

“Kalau pemimpin bersikap macam orang bawah, baik turun bawah dan beri peluang orang buat naik atas untuk berucap,” ujar beliau.

Pemilihan PKR yang hanya tinggal dua hari, Anwar turut menyeru anggota-anggota untuk keluar memilih calon kepimpinan parti itu selain tidak mengiktiraf pemimpin yang menang dengan jumlah undi yang kecil.

Dalam pada itu, Anwar berpendapat Umno-Barisan Nasional (BN) tidak mempunyai ruang untuk menyerang PKR sebaliknya menggandakan usaha mencuri ahli-ahli yang kurang pendirian dalam parti.

Tambahnya lagi, Umno-BN telah lama terputus hubungan dengan kehendak rakyat seraya memberi kepada PKR untuk membuktikan perjuangan telus menuntut demokrasi mutlak di negara ini.

“Mereka (Umno) hanya boleh ganggu dari dalam. kerana itu kita sibuk dengan masalah dalaman.

Anwar mengambil contoh aduan yang diterima berhubung pemilihan pucuk pimpinan PKR di cabang-cabang bukan penghalang parti itu berlaku terus sebaliknya beliau menyatakan keengganan mempertahan kesilapan dalaman parti justeru bertegas mengemukakan bukti dan fakta agar tindakan dapat dilaksanakan.

Anwar menasihati menghentikan masalah dalaman parti sebaik berlangsungnya kongress PKR 27 November nanti. Beliau menyarankan agar Senator Syed Husin Ali terus membantu mengemudi PKR.

Sementara itu, Anwar turut memuji prestasi cemerlang Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim yang berjaya mengangkat martabat negeri Selangor memberi keselesaan kepada rakyat dalam pemerintahan selain menyeru agar Pakatan Rakyat mempertahankan kubu kuat parti itu.

“Selangor kubu terpenting PR. Semua orang mahu rampas Selangor, Khir Toyo, Noh Omar. Tapi kita berjaya tangkis serangan,” katanya.

Rapat Umum anjuran PKR negeri Selangor yang berlangsung di Auditorium MBSA, Shah Alam malam tadi mendapat sambutan meriah anggota-anggota parti dan berakhir pada jam 12 malam.

Hadri Yaziz

Sampah Berlalu Maka Jernihlah Sungai Semula

Posted: 19 Nov 2010 06:54 PM PST

Dari Malaysiakini

Timbalan Presiden PKR Dr Syed Husin Ali tidak risau dengan sekiranya terdapat anggota parti itu bercadang untuk keluar parti dan menyertai parti baru yang dicadangkan oleh Datuk Zaid Ibrahim.

Tokoh PKR itu menyifatkan tindakan tersebut sebagai satu pembersihan dalam parti itu yang ditubuhkan sejak 10 tahun yang lalu.

“Bagi saya mudah sahaja. Siapa yang nak keluar… keluarlah. Ini bagi saya (satu) proses pembersihan dalam parti.

“Saya selalu katakan, bila sampah sarap berlalu, sungai akan menjadi jernih… Saya tidak risau dan ramai pemimpin tidak risau,” katanya dalam temubual dengan Malaysiakini semalam.

Menurutnya, situasi tersebut bukan dialami oleh PKR sahaja, malah sebelum ini PAS dan DAP turut mengalami situasi yang sama suatu ketika dahulu.

“Ini bukan pengalaman PKR (sahaja). Parti yang tua, yang kelihatan lebih kuat, sudah mengalami (perkara ini). (Dalam) PAS sendiri apabila presidennya sendiri (Datuk) Asri (Muda tinggalkan parti),” katanya senator itu.

Hak Zaid

Syed Husin mengulas mengenai kenyataan Zaid yang juga pengerusi PKR Wilayah Persekutuan dalam sidang media pagi semalam yang tidak menolak kemungkinan ramai anggota PKR akan menyertainya keluar parti.

Dalam sidang media di kediamannya, Zaid memilih 16 Disember depan sebagai tarikh beliau meninggalkan parti itu setelah menghantar surat peletakkan jawatannya semalam.

Beliau juga memutuskan untuk menubuhkan parti baru dan bertanding dalam pilihan raya umum akan datang.

Mengulas mengenai keputusan Zaid tersebut, Dr Syed Husin yang juga bekas tahanan ISA berkata, ia merupakan hak Zaid untuk berbuat demikian.

“Rakyat yang akan menentukan sama ada parti itu mempunyai masa depan (atau tidak). Tapi dia konsisten bahawa dia mahu bertanding dan masuk ke dalam parlimen. Terserah (kepada) rakyat (untuk menetukannnya),” katanya.

Ditanya sama ada PKR dan Pakatan Rakyat mahu berkejasama dengan parti baru itu, Dr Syed Husin berkata parti itu akan melihat perkembangannya terlebih dahulu.

Sekejap nak, sekejap tak nak

“Dalam masa sekarang bukan kita (PKR) akan putuskan,” katanya.

Dr Syed Husin yang turut mempersoalkan sikap Zaid “yang tidak tetap pendirian” dan “sekejap berubah-ubah”.

“Perkara kecil sahaja, (contohnya) sekejap nak ada sidang akhbar, sekejap tak nak. Sekejap nak adakan balik.

“Sekejap nak bertanding presiden, sekejap nak bertanding timbalan. Sekejap kata nak berundur sekira seorang itu mengambil bahagian. Bila orang itu mengambil bahagian, dia tak mahu berundur.

“Jadi perkara seperti ini menimbulkan banyak tanda tanya. Kebenaran apa?” katanya ketika mengulas kenyataan Zaid yang mahu menubuhkan parti baru “berteraskan kebenaran”.

Umno-BN Hancurkan Sistem Pendidikan Negara Setelah 50 Tahun Memerintah

Posted: 18 Nov 2010 11:37 PM PST

Dari Suara Keadilan

Mutu pendidikan di Malaysia semakin merosot dari tahun ke tahun kerana sejak Merdeka, Umno-Barisan Nasional telah mempolitikkan isu pelajaran sehingga menjejaskan keyakinan pelabur untuk menanam modal dalam sektor yang penting ini.

Senator Dr S Ramakrishnan berkata walaupun berbilion ringgit peruntukan telah dicurahkan dalam bentuk prasana dan kemudahan persekolahan namun kualiti pendidikan berada pada tahap yang rendah.

“Kerajaan membelanjakan kira-kira 20 ke 21 peratus daripada belanjawan untuk sektor pendidikan. Berdasarkan kepada laporan UNHDP 2009, Malaysia memperuntukkan 8.1 peratus daripada Keluaran Salam Negara Kasar (KDNK) kepada pendidikan dan berada pada kedudukan ke-10 dalam dunia.

“Amerika Syarikat membelanjakan kira-kira 5.7 peratus manakala Britain pula 5.3 peratus. Jadi Malaysia dikira sebagai negara yang tinggi peruntukannya kpada pendidikan dan kita tidak sepatutnya mempunyai masalah dengan kemahiran dan kepakaran dan seterusnya mentransformasi dari ekonomi berpendapatan sederhana kepada pendapatan tinggi,” kata Dr Ramakrishnan.

Bagaimanapun kata beliau pelabur serta pelaburan langsung asing (FDI) menyisihkan diri daripada Malaysia disebabkan mutu pendidikan yang rendah, tidak kompetitif dan sumber tenaga yang tidak pro-aktif ditambah pula dengandasar yang berubah-ubah, tidak konsisten dan kerenah birokratik.

Kata Dr Ramakrishnan lagi sebagai negara yang tinggi tahap perbelanjaannya untuk pendidikan agak pelik mengapa pekerja mahir dan pakar asing tidak tertarik untuk menapak di negara ini dan lebih parah lagi pengubal dasar pendidikan tidak langsung mempunyai terhada masalah ini.

“Di mana salahnya? Begitu banyak sumber dihabiskan tetapi tidak memberi hasil yang diinginkan. Kerajaan seolah buat-buat tidak nampak walhal penyelesaiannya berada di depan mata.

“Pihak kementerian dan pembuat dasar membelanjakan berbilion ringgit membina infrastrukur, komputer, peralatan dan sebagainya, Malah pembelian peralatan memakan sebahagian besar peruntukan kementerian disamping perbelanjaan besar untuk menganjurkan seminar dan latihan di mana fokusnya bukan kepada pembelajaran tetapi kepada makan, minum, penginapan di hotel mewah dan bersiar-siar.

“Berbilion juga dibelanjakan untuk pendidikan agama di mana penekanannya adalah kepada isu halal dan haram, lebih kepada bentuk daripada isu seperti isu kandungan modul propaganda BTN.

“Sekolah baru dibina dimerata tempat tetapi kualiti pengajaran terus merudum serta kualiti pengetua juga turut jatuh. Pernaha dahulu kita berbangga dengan pengetua yang hebat dan guru yang dibanggakan yang mampu dijadikan model ikutan pelajar,” kata beliau dalam nada kesal.

Dr Ramakrishnan berkata kejatuhan mutu pendidikan di negara ini bermula apabila Umno-BN menjadikannya percaturan politik dengan menjadikan Dasar Ekonomi Baru sebagai landasan mendapatkan sokongan masyarakat Melayu.

Malah dalam proses itu Umno-BN merubah perkhidmatan awam yang dahulunya dianggotai pelbagai kaumn kepada satu badan yang majoritinya didominasi oleh satu kaum dan agama.

Penjawat awam yang berdedikasi dan berpengalaman seperti guru, doktor dan professional lain tidak dinaikkan pangkat tetapi sebaliknya tempat mereka diganti oleh kakitangan yang lebih rendah.

“Dengan cara ini Umno-BN menafikan perkhidmatan awam mempunyai kakitangan yang berpengalaman dan mampu. Mereka gagamelihat bahawa sebagai sebuah negara berbilang bangsa perkhidmatannya perlu dibangunkan atas prinsip yang sama untuk memenuhi keperluan semua warganegara.

“Hasil tindakan Umno-BN mereka mewujudkan satu perkhidmatan awam yang tidak mampu membuat keputusan yang bersifat jangka panjang. Penjawat awam tidak dibenarkan menjadi matang dan berfikir secara bebas untuk kebaikan perkhidmatan awam dan akhirnya menghasilkan birokat yang hanya menjadi tujang angguk dan bermentaliti hamba,” jelas beliau.

Merujuk kepada dasar pembelajaran Bahasa Inggeris di sekolah, Dr Ramakrishnan menambah sistem pendidikan sekarang menidakkan pelajar mempunyai cara berfikir secara bebas, kritikal dan analitikal.

Kerajaan sepatutnya meneruskan sekolah aliran Inggeris tanpa mengorbankan kepentingan Bahasa Malaysia tetapi sebaliknya menutup semua sekolah Inggeris dan hanya mengajar mengajar matapelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa tersebut.

Langkah ini pun ditukar semula setelah lapan tahun dilaksanakan yang membabitkan berbilion ringgit.

‘Flip flop’ seperti ini telah menyebabkan kekeliruan yang hebat dan malah orang Melayu sendiri tidak lagi yakin kepada sistem pendidikan negara.

“Terdapat 70,000 pelajar Melayu di sekolah Cina, kadar penghijrahan professional Melayu ke luar negara semakin tinggi serta bilangan yang ramai pelajar Melayu di sekolah persendirian tempatan dan antarabangsa menunjukkan sistem pendidikan yang hanya menjurus kepada penghambaan kepada Umno-BN

“Semua dasar yang digubal membawa halatuju yang salah. Hasilnya sistem pendidikan Malaysia tidak mampu menarik kepakaran luar. Pelajar miskin bukan Melayu yang mempunyai keputusan peperiksaan yang baik sepatutnya diberi biasiswa dan tempa di universiti dalam kursus diminati mereka.

“Kepakaran rakyat Malaysia ada dimerata tempat di negara ini tetapi Umnoputra yang mendominasi kerajaan buta terhadap hakikat ini. Malah kepakaran rakyat Malaysia di luar negara kini membantu memakmurkan negara asing da pada masa yang sama Umno-BN meminggirkan rakyat negara ini yang berkaliber dan bermutu,” tegas beliau.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Pertikai Penasihat Ekonomi Selangor: Cari Populariti Semata-Mata

Posted: 18 Nov 2010 11:33 PM PST

Dari TV Selangor

Tuduhan harus didukung fakta… jika tidak ia tidak lebih daripada fitnah semata-mata, ujar Faekah Husin.

Beliau yang juga Setiausaha Politik Menteri Besar berkata, ramai pihak menyerang Penasihat Ekonomi Selangor, Datuk Seri Anwar Ibrahim, semata-mata untuk mengangkat ketrampilan politik masing-masing.

Lantas, pihaknya tidak akan melayan serangan daripada bekas ahli PKR mahupun pemimpin Umno, yang menuduh Anwar tidak menyumbang kepada pembangunan ekonomi negeri, sehingga mereka menampilkan fakta yang jelas.

Faekah berkata, kerajaan negeri tidak mahu menjawab tuduhan semberono yang dilemparkan bekas ketua Angkatan Muda PKR (AMK), Zahid Mad Arip dan bekas pembantu, Anuar Shaari, terhadap Penasihat Ekonomi Selangor itu.

Jelasnya, laporan Utusan Malaysia yang memuatkan kenyataan mereka itu tidak membawa isu-isu yang spesifik, sebaliknya hanya tembakan rambang semata-mata.

"Sekarang ini nak nama satu aja, pertama serang Anwar Ibrahim dan kedua, keluar parti.

"Mereka tidak ada data yang menunjukkan Datuk Seri Anwar Ibrahim menyumbang atau tidak menyumbang, kalau mereka ada data, baik kita akan jawab," katanya.

Ketika dihubungi TV Selangor, Faekah berkata, beliau juga mengenali individu terbabit, malah membidas kedua-duanya sebagai budak suruhan Umno.

"Mereka itu cuma tukang pukul saja dan berguna semasa pilihan raya, semasa PKR bergolak," jelasnya.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Anwar Ibrahim’s Talk in Sydney, Australia

Posted: 18 Nov 2010 10:54 PM PST

Dr Dato Seri Anwar Ibrahim Won Over Many in Sydney And Canberra 13/11/10 – 15/11/10

Posted: 18 Nov 2010 08:46 PM PST

Reported By S. Khor
Sydney University Lecture

Over the second week end of November, Dr Anwar Ibrahim made a short trip amidst his very busy schedule, at the invitation of Sydney University's Dept of Government and International Relations.

An overwhelming 500 people attended: comprising students, journalists, academics, Malaysians resident in Australia, as well as friends and supporters from various nationalities.
The atmosphere was a mix of curious anticipation by many, scepticism by some, and reverence by his ardent supporters.
The Lecture Islam, Democracy and the Status of Malaysia's Quasi-Secular State

Islam, Secularism and the Status of Malaysia's Quasi-Secular State
Dr Anwar conceded that being a quasi-secular state, religion is relevant to Malaysia, but he would not promote an Islamic state. He opined that sharia law needs proper interpretation to fulfil its fundamental doctrine of promoting peace and justice and the rule of law. Citing various much publicized cases, both in Malaysia and the Middle East, he condemned the abuse of sharia law as punitive and unconscienable. He also condemned the state-sanctioned preferential treatment that Muslims received at the exclusion of non-Muslims in Malaysia.

Dr Anwar differentiated the practice of Islam in South East Asia and the Middle East, attributing it to respective cultural and political experiences. For the latter, Islam is both a culture and a religion.

Islam & Democracy
Dr Anwar was adamant that democracy in the Middle East should be achieved through peaceful means and not the use of arms. He also condemned the hypocricy of exploiting Islam for political gains.

Democracy and State of Politics in Malaysia
Dr Anwar shared at length the numerous challenges and restrictions imposed by the Malaysian government on Pakatan Rakyat (PR) and himself in particular; notably the trumped up sodomy charges, physical assaults on his person and his six years of imprisonment; the total absence of air time available to the opposition to sabotage its reach to the voters and fraudulent voting process.
He also lamented the rampant corrupt practices and financial mismanagement of the government.
Commitment to Reforms and Call for Support

Dr Anwar pledged PR's total commitment to reforms, transparency and good governance. He cited the encouraging results achieved by Lim Guan Eng in Penang; his impartiality in picking talents before race and his commitment to ensure racial equality and peaceful transformation.
He appealed to Malaysians living in Australia and Australian friends to help influence the course of change.

Commitment to Human Rights, Islam & Interfaith Engagement
Throughout his lecture, Dr Anwar reiterated his conviction in upholding human rights as well as bringing together Islam and interfaith understanding and engagement, both in Malaysia and internationally, through his involvement in various organizations and platforms.

Q&A
Dr Anwar's answers to numerous questions raised, apart from reiterating what he had covered in the lecture, can be summed up as follows:

1) that he cannot absolve himself from responsibility as part of the government machinery during the Mahathir regime. But that he is committed to democractic reforms, in stemming out corruption and racially motivated unfair practices, although he himself is a Malay nationalist.
2) that he will continue his work on democracy and human rights, not just in Malaysia but also internationally.
3) on the question of his relationship with Raja Petra Kamarudin (RPK), he gave credit and due respect to RPK as his friend and supporter during his hardest jail time. However, he conceded that it is difficult for him to take RPK's long distance advice and that grassroot concensus from his coalition team is necessary.
4) as with Zaid Ibrahim, he downplayed any conflicts, refusing to criticize him and preferring to cite the importance of being democratic with fellow members. (note: Zaid resigned from the party a few days after this lecture was delivered; but Dr Anwar's magnanimity and statesmanship did not go unnoticed)
5) he appealed to the Australian government, as a democratic regime, to be a supportive voice in his fight against corrupt practices, fraudulent electoral process and for greater freedom of expression, in Malaysia.
6) he reminded overseas Malaysians who are eligible to vote, to cast their vote, and influence their family and friends, to help bring about change, in the March 2011 election.

The two hours of lecture/Q&A ended with sustained, rapturous applause from the audience. This, perhaps, is testimony that Dr Anwar has won over many with his articulate, learned, passionate, diplomatic, philosophical and witty, humourous delivery. His sceptics may now be prepared to give him and PR a chance to prove that they mean what they say.

Dinner Reception at Abang Sam Malaysian Restaurant
A welcoming dinner was held the same evening, attended by more than 100 friends and supporters of Dr Anwar & Pakatan Rakyat; but most of all, Malaysians who yearn for a Malaysia that is free and fair, and for a "tanah tumpah nya darah ku" that once again, they could call home.

The overwhelming show of support was clear for all to see. The cameras were working overtime with many trying to get Dr Anwar into their family picture frames throughout the night. Most were happy that they have had the opportunity to meet him close and personal and so personable. And for many, the opportunity to meet a future Malaysian PM in waiting should Pakatan Rakyat win in the next election.

Despite a long and hectic day of lecture, Q & A, interviews with TV channels, Dr Anwar continued to share his ideals and answer questions throughout the evening, which, as expected, was a resounding success.
Events attended by Dr Anwar between 13/11/10 and 15/11/10 were:

Sydney NSW Talk – attendance 500+

Dinner with Sydneysiders – attendance 100+
Sky News Live
Live interview with the Quran Kareem Muslim radio,

Meeting with Muslim communities at Fairfield, Sydney

Interview with Kevin Rudd

Media inteview – ABC Newsline

Meeting with group of MPs in the deputy spesaker office

Australia Natonal University Talk – attendance 500+

Dinner with ANU professors + Canberean

and other events

Tiada ulasan: