Selasa, 19 Oktober 2010

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Batu Sapi: KEADILAN Wakili Pakatan Rakyat

Posted: 19 Oct 2010 12:56 AM PDT

Dari Harakah

Pakatan Rakyat hari ini mengumumkan untuk meletakkan calon dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) bertanding dalam pilihan raya kecil (PRK) Parlimen Batu Sapi, Sabah.

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, keputusan itu dibuat setelah bermesyuarat dengan Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat Sabah.

“Atas cadangan Pakatan Rakyat Sabah, untuk pilihan raya kecil kawasan Batu Sapi mereka bersetuju dan kemukakan kepada pimpinan Pakatan Rakyat untuk Parti Keadilan meletakkan calon mewakili Pakatan Rakyat,” kata Anwar dalam sidang media di lobi Parlimen pagi ini.

Turut serta pada sidang media tersebut, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

Ketua Pembangkang di Parlimen itu juga berkata, senarai calon akan diputuskan dalam masa terdekat ini.

“Pakatan Rakyat meletakkan calon-calon dari PKR dan kita akan letakkan nama dalam masa yang singkat setelah saya dan pimpinan PKR berunding dengan (Datuk Seri) Abdul Hadi dan Lim Kit Siang.

Tambah Anwar lagi, Pakatan turut berharap agar Parti Bersatu Rakyat Sabah (SUPP) tidak bertanding bagi membolehkan pertandingan satu lawan satu.

“Kita harap SUPP tidak bertanding bagi membolehkan kita lawan satu lawan satu dengan Barisan Nasional,” katanya.

Suruhanjaya Pilihan raya (SPR) menetapkan hari penamaan calon bagi pilihan raya kecil itu adalah pada 26 Oktober dan jika ada pertandingan pengundian diadakan pada 4 November.

PRK itu diadakan berikutan kematian wakil Parlimennya daripada Barisan Nasional (BN) Edmund Chong Ket Wah akibat kemalangan jalan raya di Jalan Coastal, Tanjung Aru, Kota Kinabalu, Sabah pada 9 Oktober lepas.

Rakaman Perbahasan Bajet 2011-Datuk Seri Anwar Ibrahim

Posted: 19 Oct 2010 12:52 AM PDT

Ihsan Tv Pas


Speaker Tolak Usul Iktiraf Orang Asli Semenanjung Sebagai Bumiputera

Posted: 19 Oct 2010 12:43 AM PDT

Dari Tv Selangor

Speaker Parlimen hari ini menolak usul Ahli Parlimen Teluk Kemang, Datuk Kamarul Baharin Abbas agar menangguhkan mesyuarat di bawah peraturan mesyuarat 18(1) bagi membincangkan pengiktirafan kedudukan peribumi Orang Asli sebagai bumiputera .

Takrifan ini yang termaktub dalam Fasal (2) Perkara 160 serta memaktubkan secara jelas kedudukan istimewa mereka sebagai bumiputera dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia membuat keputusan dalam kamar di parlimen tengahari tadi.Kamarul yang ditemui media di lobi parlimen menyatakan kekesalan terhadap keputusan itu namun berikhtiar akan terus memperjuangkan hak Orang Asli seluruh Semenanjung Malaysia.

“Kita minta kerajaan mempertimbangkan usul kerana Orang Asli menunggu terlalu lama untuk mendapatkan pengiktirafan dan hak sebagai kaum bumiputera,” rayu beliau.

Dalam pada itu, Naib Presiden Persatuan Orang Asli Semenanjung Malaysia, Simpang Suda yang ditemui TV Selangor berkata, perancangan dibuat bersama Datuk Kamarul sejak minggu lalu selain menaruh harapan besar terhadap kerajaan mempertimbangkan cadangan tersebut.

Beliau menambah, kedudukan Orang Asli di Semenanjung Malaysia seolah-olah dipinggirkan walhal golongan ini turut membantu memperjuangkan kemerdekaan negara sejak 53 tahun lalu.

Menurut Simpang, pihaknya sangat mengharapkan usul ini diterima oleh dewan. Kalau tidak terima kami sedih sebab dalam hanya diletakkan dalam perlembagaan orang Melayu, Bumiputera, Sabah dan Sarawak. Habis di mana orang asli ini? Kerana itu lah kita memohon dewan masukkan perkataan dan Orang Asli Semenanjung Malaysia, itu sahaja.

Menurut Simpang lagi, tidak wujud sebarang niat untuk melakukan demostrasi di Parlimen namun sekadar untuk menjadi pemerhati kepada usul yang cuba dibawa ke parlimen.

“Apa yang kita lihat, di mana kedudukan Orang Asli ini. Kalau dalam perlembagaan sudah ditetapkan, jadi itu satu pengitirafan kepada masyarakat Orang Asli bahawa kami dapat keistimewaan seperti apa yang orang lain dapat. Tidak tertindas tapi kami rasa terpinggir kerana pengiktirafan didalam perlembaagan iaitu undang-undang tertinggi di dalam negara seolah-olah tidak mengiktiraf Orang Asli. Terkecil hati juga lah,” rintih beliau.

Seramai 18 wakil Orang Asli dari seluruh Malaysia tiba di bangunan Parlimen seawal 9 pagi tadi, namun mereka ditahan pihak polis kerana khuatir akan mewujudnya demostrasi. Namun mereka dibenarkan masuk kemudian.

Tiada ulasan: