Selasa, 5 Oktober 2010

anjung setiawangsa

anjung setiawangsa


Felda Berbohong?

Posted: 05 Oct 2010 02:52 AM PDT

Mari kita baca Majalah keluaran Felda. Didalamnya dimuatkan mengenai tindakan peneroka-peneroka Felda mennyaman Felda.
Wah, wah, wah...ceritanya begini. Felda melakukan pembohongan diatas darat apabila dia menyatakan bahawa Peguam-Peguam Peneroka mengenakan bayaran RM5000.00 kepada setiap peneroka yang menyaman Felda.
Majalah itu menyatakan bahawa peguam-peguam itu menggunakan kereta mewah, dan tinggal di Hotel-Hotel 5 Bintang dan tersenyum didepan ATM.
Beginilah buruknya imej Peguam-Peguam itu yang digambarkan oleh Felda melalui Majalah keluarannya.
Dulu Tan Sri Dr Yusof Noor mengatakan bahawa setiap peneroka itu dikenakan RM500.00 tetapi kali ini dinaikkan angka itu 10 kali ganda dengan RM5,000.00.
Ketawa besar peneroka-peneroka Serting membaca artikel didalam Majalah Felda itu. Mereka kata samada Felda ini ditadbirkan oleh manusia yang paling bodoh didunia atau pembohong yang paling bodoh.
Peneroka-peneroka tidak membayar yuran guaman (legal fees) langsung, tetapi hanya membayar bayaran kos (disbursement) sebanyak RM50.00 seorang. Dari duit RM50.00 itulah digunakan untuk menghantar buah sawit ke Makmal untuk ujian KPG dari beberapa lot untuk mempastikan bahawa tuntutan yang dibuat berlandas kepada fakta sebenar, bukan hayalan mengikut emosi.
Dari disbursement itu juga untuk digunakan bagi perbelanjaan transport didalam pengurusan ini, dan dari disbursement yang kecil itu jugalah digunakan untuk menyiapkan dokumen, memfailkan saman di Mahkamah Tinggi, untuk hadir entah beberapa kali nanti di Mahkamah Tinggi, di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan. RM50.00!
Kita sekarang mahu Felda dedahkan pula berapakah jumlah Fee Guaman yang Felda bayar kepada Peguam Felda, dan kita juga mahu tahu bahawa jika Peguam Felda itu gagal menghadiri Mahkamah, apakah tindakan undang-undang yang Felda telah saman kepada Peguam yang gagal bertindak itu.
Kita mahu tahu jumlah bayaran guaman yang Felda telah bayar kepada Peguam yang gagal di Mahkamah Tinggi itu, dan berapa fee guaman yang Felda bayar kepada Peguamnya di Mahkamah Rayuan dan berapa pula bayaran guaman yang Felda telah bayar kepada Peguamnya di Mahkamah Persekutuan.
Felda telah melantik Peguam dari Firma Guaman yang besar dan established, maka menjadi kepentingan kepada Peneroka untuk bertanya jumlah Fee Guaman yang dibayar oleh Felda kepada Peguam-Peguamnya (termasuk yang dikatakan gagal itu) dari Mahkamah Tinggi ke Mahkamah Persekutuan dan Semakan di Mahkamah Persekutuan.
Sila jawab. Kerana pembohongan Felda mengatakan bahawa peguam-peguam Peneroka mengenakan perbelanjaan guaman sejumlah RM5000.00 itu, Insya Allah, peguam-peguam tersebut akan mengambil tindakan saman malu terhadap Felda.

WAHAI PAK CIK MAK CIK TANJUNG, SILA RUJUK FATWA KEBANGSAAN

Posted: 05 Oct 2010 02:41 AM PDT

Sila baca dan fahamkan. Setelah faham, adalah menjadi tanggungjawab setiap pembaca untuk membetulkan akidah warga emas yang terpedaya dengan permainan politik UMNO yang cuba menjatuhkan kerajaan serba prihatin LGE di Pulau Pinang.

Maklumat kebenaran ini tidak mampu disampaikan melalui media massa yang dikuasai kerajaan. Justeru itu, siapa lagi yang boleh diharapkan untuk menyebarkan kebenaran ini selain daripada para pembaca blog dan FB. Sebar-sebarkan, 'share' artikel ini kerana sharing is caring...

Klik untuk besarkan atau klik di sini untuk terus ke laman e-fatwa. Atau baca di bawah.

Salinan dari laman e-fatwa berkenaan tajuk : Penyaluran Harta Tidak Patuh Syariah Ke Baitulmal Dan Institusi Islam Lain;
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-87 yang bersidang pada 23 – 25 Jun 2009 telah membincangkan Hukum Penyaluran Harta Tidak Patuh Syariah Ke Baitulmal Dan Institusi Islam Lain. Muzakarah telah memutuskan bahawa:

Di dalam Islam harta-harta yang diperolehi dengan cara yang tidak mematuhi syariah seperti riba, gharar, perjudian, penipuan, rompakan, rampasan, rasuah dan seumpamanya adalah haram dan tidak boleh digunakan untuk manafaat dan kepentingan diri sendiri serta perlu dibersihkan melalui kaedah-kaedah berikut:

1. Diserah kepada Baitulmal untuk maslahah-maslahah umum umat Islam seperti membiayai pembinaan atau penyelenggaraan jambatan, jalan, tandas dan seumpamanya;

2. Diserah kepada golongan fakir miskin; atau

3. Jika harta tersebut merupakan harta rompak, curi dan seumpamanya, maka harta tersebut perlu diserahkan semula kepada pemiliknya. Jika pemiliknya telah meninggal dunia atau tidak dapat dijumpai, maka harta tersebut mestilah dikembalikan kepada ahli warisnya. Sekiranya tidak dapat diketahui pemilik atau ahli waris pemilik, maka harta tersebut hendaklah diserahkan kepada Baitulmal.

Tiada ulasan: