Selasa, 17 Ogos 2010

Anwar Ibrahim

Anwar Ibrahim


Polis Akan Mengambil Keterangan Dari Dato’ Seri Anwar Ibrahim

Posted: 17 Aug 2010 02:34 AM PDT

Adalah dimaklumkan pihak polis akan mengambil keterangan dari Dato’ Seri Anwar Ibrahim pada jam 11pagi, hari Rabu, 18hb Ogos 2010, di Ibu Pejabat Parti Keadilan Rakyat, Merchant Square, Tropicana. Ini berkaitan penyiasatan penggunaan foto Sultan Johor kononnya oleh penganjur ceramah di Batu Pahat, Johor. Pohon kerjasama pihak media untuk hadir membuat liputan. Terima kasih.

Pejabat Dato’ Seri Anwar Ibrahim

Polis Akan Ambil Keterengan DSAI

Posted: 17 Aug 2010 02:34 AM PDT

MAKLUMAN MEDIA
17 OGOS 2010

Adalah dimaklumkan pihak polis akan mengambil keterangan dari Dato’ Seri Anwar Ibrahim pada jam 11pagi, hari Rabu, 18hb Ogos 2010, di Ibu Pejabat Parti Keadilan Rakyat, Merchant Square, Tropicana. Ini berkaitan penyiasatan penggunaan foto Sultan Johor kononnya oleh penganjur ceramah di Batu Pahat, Johor.  Terima kasih.

Pejabat Dato’ Seri Anwar Ibrahim

Perlantikan Nik Nazmi Nik Ahmad Sebagai Pengarah Komunikasi

Posted: 16 Aug 2010 11:41 PM PDT

KENYATAAN MEDIA
17 OGOS 2010

Nik Nazmi Nik Ahmad telah dilantik sebagai Pengarah Komunikasi Parti Keadilan Rakyat berkuatkuasa 16 Ogos 2010.

Nik Nazmi, 28 tahun, merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri Seri Setia, Selangor sejak 8 Mac 2008. Beliau merupakan lulusan undang-undang King's College, University of London.

Sebelum ini beliau pernah memegang jawatan Setiausaha Sulit kepada Ketua Umum, YB Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Selangor, YAB Tan Sri Dato' Seri Abdul Khalid Ibrahim.

Beliau turut memegang jawatan Exco Angkatan Muda Keadilan Malaysia dan aktif di Keadilan Cabang Kelana Jaya.

Nik Nazmi membawa bersamanya pengalaman di dalam media Internet serta media cetak yang luas.

Perlantikan beliau dibuat menerusi surat yang ditandatangani Presiden Keadilan Dato' Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail. Beliau akan turut menganggotai Biro Politik dan Biro Pengurusan serta mengetuai Biro Komunikasi Keadilan.

Musuh Sebenar Umat Melayu

Posted: 16 Aug 2010 11:20 PM PDT

Dari YB Azmin Ali

Politik yang membakar sentimen perkauman boleh sahaja diibaratkan sebagai "low morale and uncharismatic profession"; ungkapan yang sering disebutkan oleh Anwar Ibrahim tatkala beliau memimpin ABIM lebih 30 tahun lalu.

Benteng terakhir Umno sebagai parti tunjang Barisan Nasional (BN) ialah dengan menyalakan bara sentimen di kalangan orang Melayu.

Media perdana saban hari membayangkan kononnya Keadilan dan Pakatan Rakyat mengkhianati kepentingan orang Melayu.

Ini ditambah dengan provokasi untuk melaga-lagakan pimpinan Pakatan Rakyat dengan Raja-Raja Melayu.

Walhal, musuh sebenar yang patut ditentang bukanlah mana-mana Sultan, tetapi dua tiga kerat pemimpin elit Umno.

Soal salah guna kuasa, rasuah dan kecurangan terhadap amanah kalangan pemimpin elit Umno ditutup sebelah mata.

Umno memekik agar orang Melayu—sebagai kaum majoriti di negara ini—bersatu, bersatu, bersatu.

Tetapi persoalannya, bersatu untuk apa?

Reformasi juga menyerukan perpaduan, termasuk kepada umat Melayu.

Namun pada masa sama, dokongan semua rakyat jelata tanpa mengira kaum, agama mahupun ras penting untuk menjayakan agenda perubahan.

Apakah asas kepada jeritan perpaduan Melayu ini?

Kita tidak rela kalau perpaduan bangsa hanya untuk mengizinkan pimpinan elit Umno dan sang penguasa berterusan menggunakan kuasa mereka mengamal rasuah dan memperkaya diri sendiri.

Seandainya umat Melayu termakan umpan dan bersatu menyokong kecurangan sedemikian rupa, maka di hujung jalan kelak, musibah akan melanda bangsa dan negara ini.

Lihat sahaja bagaimana Hitler di Jerman dahulu, yang menyeru bangsanya untuk bersatu, tetapi beliau menggunakan kesempatan itu untuk menindas dan membunuh kaum lain.

Keterlanjuran diktator seperti Hitler adalah antara unsur yang menyumbang kepada tercetusnya Perang Dunia.

Begitu juga perpaduan yang diseru atas nama ideologi; sama ada di Rusia, China, di negara-negara Blok Timur di Eropah dan beberapa negara Latin Amerika; kesatuan rakyat yang akhirnya kembali membinasakan rakyat.

Perpaduan dan penyatuan sama sekali tidak boleh digunakan untuk perkara yang akhirnya mengongkong kerana kongkongan adalah hal yang bertentangan dengan jaminan Tuhan bahawa setiap manusia itu dilahirkan dengan maruah yang perlu dijamin.

Di antara laungan perpaduan Melayu dan senda politik perkauman ala-Utusan Malaysia, adalah bahawa orang Melayu tertindas dan merintih di negeri sendiri selama lebih separuh abad.

Kita bertambah sayu dan marah dengan berita bagaimana lebih 700 peneroka Felda mendakwa ditipu hasil jualan kelapa sawit sehingga mereka akhirnya mengemukan saman terhadap Felda.

Setiap seorang daripada mereka pada tahun 2008 sahaja dilaporkan kerugian sehingga RM20 ribu!

RM20 ribu mungkin bukan jumlah yang banyak kepada Ketua Bahagian ataupun Ketua Cawangan Umno. Jumlah itu juga terlalu kecil kepada bapak-bapak Menteri, bahkan terlalu kecil untuk Timbalan Perdana Menteri apatah lagi Perdana Menteri.

Namun, sejumlah RM20 ribu itu terlalu besar jumlahnya kepada peneroka yang meneroka hutan bergadai nyawa sehingga terbentang ladang kelapa sawit yang memberikan keuntungan jutaan ringgit kepada Felda.

Siapakah peneroka-peneroka ini? Bukankah kesemua di antara mereka adalah orang Melayu?

Arakian musuh orang Melayu akhirnya bukan kaum Cina ataupun India tetapi pemimpin Melayu Umno yang korup.

Apakah umumnya Melayu yang juga Muslim dapat disanggah perintah Allah S.W.T. dalam surah al-Hujurat, ayat 13 yang menjelaskan bahawa kepelbagaian kaum dan bangsa itu juga adalah tanda kebesaran Allah S.W.T.?

Maksud firmanNya: "Wahai manusia sesungguhnya kami jadikan kamu lelaki dan perempuan dan kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan berpuak-puak supaya kamu kenal-mengenal. Sesungguhnya sebaik-baik kamu di sisi Allah ialah yang paling bertakwa di antara kamu."

Kita bersyukur apabila mutakhir ini umumnya orang Melayu nampaknya cukup matang dan tidak mudah terperangkap dengan polemik diskaun perumahan Bumiputera 7 peratus untuk belian hartanah dan rumah mewah.

Pelbagai lagi inisiatif dan subsidi yang sebenarnya masih dikurniakan pemerintah kepada golongan kaya tanpa mengira bangsa dan keturunan.

Malang seribu kali malang apabila dalam masa sama, subsidi kepada rakyat dihakis sehinggakan ayam dan gula di dapur juga semakin mahal.

Sebaliknya, yang harus dibicarakan adalah rumah yang mampu dimiliki rakyat pada harga yang munasabah yang memberikan keselesaan kepada rakyat marhaen yang sudah pasti melibatkan majoriti umat Melayu.

Lihat sahaja bagaimana kualiti rumah untuk rakyat miskin dibina tanpa menitikberatkan kualiti hidup rakyat.

Dapurnya sempit, kamar tidurnya bersiling rendah, bilik mandinya dipasang dengan jubin yang tidak berkualiti, tiada padang permainan dan jumlah rumah yang terlalu padat.

Ini adalah realiti sebenar di hampir setiap bandar dan kota di negara ini.

Kesempitan dan himpitan hidup yang tertimpa kepada majoriti Melayu berlaku tatkala tanah dan kawasan strategik di kota-kota diserahkan kepada tauke-tauke dan kroni.

Justeru itu, gaya politik yang memainkan api sentimen perkauman hanya sebagai gaya politik yang seperti diungkapkan Anwar sebagai "bermoral rendah dan tidak berkarismatik."

Namun secara konsisten dan perlahan-lahan, orang-orang Melayu sendiri akan menghumban sang penguasa yang mengakibatkan hidup anak watan semakin melarat.

Lima puluh tahun adalah tempoh berkuasa yang terlalu lama bagi mereka.

Cukuplah.

‘Why Was DPP Farah On The Case Anyway?’

Posted: 16 Aug 2010 09:45 PM PDT

From Malaysiakini

If she was not privy to the documents, then why was she roped in in the first place? Doesn't this also show that some of our civil servants are being paid to be doing nothing productive?'

Court dismisses Anwar’s 2nd bid to strike out charge

Anonymous: The judge Mohamad Zabidin Mohd Diah can’t even be impartial, so how to pass judgment with integrity then? Whatever was stated in the affidavits of investigating officer Jude Blacious Pereira and DPP Mohd Hanafiah Zakaria, he accepted in totality without letting the defence team cross-examine them and DPP Farah Azlina Latif.

What would happen if these people put in affidavits which stated that ‘Anwar Ibrahim did not sodomise Saiful’? Would the judge accept that and dismiss the case? The judge should recuse himself from hearing the trial since he is no more impartial.

DannyLoHH: The charge is dubious, the trial is sneaky, evidences are secrets, the judge is seemed beholden, the witness is caught lying, the court is looking more kangaroo-ish, and now the prosecutor is sleeping with the witness. But the sham trial continues because this is not about justice and it is not about rule of law. This is about getting rid of Anwar Ibrahim before the next election.

Alexander Yuan Xjin Kai: If Zabidin were to give such an ridiculous answer in any other court outside Malaysia, he would have been ridiculed, demoted or even fired from his job. But no… “Farah has no access to vital prosecution documents”, he said. Then let me ask you something then – why was she there in the first place?

Bernard Phillips: I am trying really hard to understand how the judge could have come to this decision. Legally, it should be clear that when there is evidence that there is a possibility, however remote, that the DPP could have passed some information to Saiful, the ruling should be in Anwar’s favour.

And as a former government officer, I can point out to the judge that even some office boys have more access to classified documents than senior government officials. And in a ‘juicy’ case like this you can be sure that Faraz Azlina had much more.

Lastly, can the judge be really sure that Saiful was more interested in the documents rather then in Farah Azlina? Come on Your Honour, reflect on that.

Fi-sha: A mockery of justice at the expense of undermining our intelligence and morality. If she was not privy to the documents, then why was she roped in as part of the prosecuting team in the first place? From a different standpoint, this shows that some of our civil servants are being paid to be doing nothing productive.

Fido Dido: What is her role as a DPP? What is her position then during the hearing? Just taking notes or what? This behaviour of a DPP who is involved directly or indirectly in the case is not ethical. If both Mohd Saiful Bukhari Azlan and Farah have a love relationship, anything is possible.

Not Confused: The entire judiciary should be utterly ashamed of themselves – to allow this farce to continue in the full light of day in front of an international audience. I pity every Malaysian for having to put up with this joke of a process and endure the ridicule from just about every country.

The idiots in the government can bleat and demand that no one should interfere in Malaysia’s internal affairs, but in order to regain the lost foreign direct investments (FDI), it will have to do a lot better than this.

Linov20: This Mohd Saiful Bukhari Azlan is a dubious guy. On the one hand he claimed that he had been sodomised, but on the other hand he has a relationship with a lady in a 'tudung'.

RR: PM Najib Abdul Razak and Umno should realise that the constant hammering of Anwar will only earn the wrath of the rakyat particularly the young voters and also the senior citizens for the blatant disregard to jurisprudence by the judiciary that should see and do justice impartially.

Najib is wrongly advised on political strategies by his confidants and the judiciary seem to be playing to Umno’s gallery without a prick of judicious conscience.

Mohd Imraz Muhd Ikhbal: Of course, a mere romantic liaison between the prime witness and a member of a prosecution team is not enough to strike out the sodomy charge. In any kangaroo court under a corrupted government privatised to the ruling elites, even hard concrete evidence is not enough to convict the guilty, nor will it ever be sufficient to exonerate the innocent.

In Malaysia, dirty politics have been given a new breath to the definition of the word ‘justice’, and it is at the expense of the last breath of democracy. Well done and congratulations, Najib. What a fantastic legacy you have left for the future generations indeed.

Singa Pura Pura: Malaysians must now brace themselves for the second incarceration of Anwar Ibrahim. The inexorable trend of the proceedings is such that, despite any and all exculpatory evidence tendered by the defence and despite the best blunders and first-class fumbles of the prosecution, there will, invariably, be a conviction, quite perversely independent of the evidence, the proceedings, the appeals and the circus. That is the hallmark of a malicious persecution as opposed to a sagacious prosecution.

The question now before the defence is: why continue to give the conspiring oppressors a `close-fight’ that might impliedly confer legitimacy or propriety upon their prosecutory malevolence and injudiciousness?

The second-jailing of Anwar Ibrahim might well be the precursor of the second-coming of this nation. To Anwar Ibrahim: “Lesser than Mahathir, and greater. Not so happy, yet much happier. Thou shalt beget `Prime Ministers’ though thou be none.”

Ranjit Singh: Don’t we get tired of the same nonsesne day in day out? I don’t think so. We, the people, other than commenting and blogging, have nothing else to lose. The integrity of the judiciary, executive and parliamentary functions have been in question without fail, but why we cannot seem to rise from our slumber really fascinates me.

The legal mumbo jumbo will go through its artificial process, yet we talk about it and everything is put to rest after the temporary excitement. Tomorrow is the same similar to watching (the movie) Ground Hog Day.

If we cannot decide and move ahead in a collective manner for what is humane and real, it will be the same bedtime story for the future generation. Wake up, people.

?Curi Pasir: PAC Pulau Pinang Harap Pusat Beri Kerjasama

Posted: 16 Aug 2010 09:38 PM PDT

Dari Harakah
Oleh Mohd Ali Hashim

Jawatankuasa Kira-Kira Awam (PAC) Pulau Pinang telah menetapkan 18 Ogos untuk meneruskan inkuiri bagi siasatan isu kecurian pasir di Kampung Kenanga, Balik Pulau.

Menurut Pengerusi PAC Pulau Pinang, Jagdeep Singh Deo (gambar), keputusan mengenai perkara itu akan dbuat setelah mendapat makluman dari semua pihak yang terlibat.

Katanya lagi, sehingga ini lapan pihak berkaitan telah dipanggil bagi mendapat maklumat berhubung kegiatan mencuri pasir tersebut.

Antara mereka yang telah dipanggil ialah pemilik tanah bersebelahan, Muhammad Kaharuddin Ihsan Abdul Rahman, Ahli Dewan Undangan Negeri(Adun) Pulau Betong, Muhammad Farid Saad serta wakil dari Jabatan Kerja Raya, Polis Diraja Malaysia, Majlis Perbandaran Pulau Pinang, Pejabat Tanah dan Daerah Barat Daya, Pengarah Tanah dan Galian Pulau Pinang serta wakil kontraktor.

“Kita masih lagi menanti wakil dari Kementerian Pengajian Tinggi dan Pegawai Kemajuan Negeri Pulau Pinang untuk hadir bagi melengkapkan siasatan berkenaan aktiviti kecurian pasir tersebut.

“Adalah menjadi harapan kita kedua-dua pihak dapat memberi kerjasama bagi memudahkan siasatan selewat-lewatnya akhir bulan ini,” katanya.

Jagdeep yang juga Adun Datuk Keramat berharap mendapat kerjasama semua pihak bagi menyelesaikan inkuiri itu dengan segera.

Sebelum ini, PAC telah membuat lawatan ke atas tapak aktiviti kecurian pasir pada 26 Julai lalu bagi memastikan aktiviti tersebut memang berlaku.

Hasil dari lawatan yang turut dihadiri oleh Adun Pantai Jerejak, Sim Tze Tzin dan juga Adun Bayan Lepas, Syed Amerruddin Syed Ahmad didapati kesan kawah besar hasil aktiviti kecurian pasir memang wujud.

Ekoran itu, maka tanah milik Kerajaan Pusat yang diceroboh itu telah menjadi isu hangat apabila terdapat dakwaan yang menyalahkan kerajaan negeri kerana tidak memantau kejadian tersebut.

Pertikaian juga berlaku antara Ketua Menteri, Lim Guan Eng dan Pegawai Pembangunan Negeri Pulau Pinang, Nik Ali Mat Yunus apabila isu itu disensasikan oleh Umno dan Barisan Nasional (BN) dengan meletakkan kesalahan di bahu kerajaan negeri.

Jagdeep juga berkata, skop siasatan dan inkuiri yang dijalankan oleh PAC adalah jauh berbeza daripada siasatan yang dijalankan oleh pihak polis.

Doa buat Republik Indonesia

Posted: 16 Aug 2010 08:17 PM PDT

Pertalian erat di antara Malaysia dan Indonesia semestinya tidak dapat disangkal lagi. Sejarah dan budaya menjadi bukti keakraban di antara kita, walau dipisahkan dengan apa yang dikenal sebagai “sempadan.”

Hakikatnya sejarah mencatatkan betapa Proklamasi Kemerdekaan Bung Karno-Hatta turut menyemarakkan semangat rantau khususnya di Semenanjung Tanah Melayu ketika itu. Maka kemerdekaan Indonesia sapertimana juga Malaysia pada 31 Ogos sewajarnya mencernakan idealisme perjuangan menuntut kebebasan dan mengisinya dengan memartabatkan rakyat.

Hari ini rakyat Indonesia di mana saja mereka berada menyambut ulang tahun ke 65 kemerdekaan Republik tersebut dengan rasa penuh bangga. Mengapa tidak mereka merasa begitu kerana setelah melalui segala kepayahan, Republik yang mereka cintai kini sedang tumbuh mekar sebagai salah satu negara terbesar di dunia yang terus beriltizam dengan prinsip-prinsip demokratik.

Bersempena 17 Ogos ini, saya mendoakan agar Republik Indonesia akan kekal makmur dan sejahtera. Moga keakraban budaya dan ikatan sejarah memastikan kerjasama yang lebih erat dan didasari rasa saling hormat menghormati di antara kita.

ANWAR IBRAHIM

Tiada ulasan: