Jumaat, 20 Ogos 2010

anjung setiawangsa

anjung setiawangsa


Zahid Hamidi dicabar dedah nama khatib, masjid

Posted: 19 Aug 2010 11:42 PM PDT

Mohd Sabri Said 
PULAU PINANG, 20 Ogos:
 Dewan Pemuda PAS Negeri Pulau Pinang mencabar Pengerusi Perhubungan Umno negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi supaya mengemukakan nama khatib dan masjid yang menyebut nama Ketua Menteri, Lim Guan Eng untuk digantikan dengan nama Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin di dalam khutbah.

Ketuanya, Ustaz Yusni Mat Piah dalam kenyataan kepada Harakahdaily pagi ini berkata, sekiranya ada pun bukan menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong cuma meminta Guan Eng dilimpahkan hidayah kerana sikapnya yang luhur terhadap masyarakat Islam keseluruhanya.

Baginya, apa yang dituduh itu menggambarkan Umno Pulau Pinang 'gelabah biawak' kerana tidak lagi mampu berhadapan dengan senario politik terkini yang terus menyebelahi Pakatan Rakyat.

"Jika ada khatib yang berbuat demikian, saya harap dedahkan dan buat siasatan serta mahu tahu di masjid mana yang beliau khutbah. Jangan buat serkap jarang dari golongan yang cemburu terhadap perkembangan sokongan rakyat yang masih rendah terhadap Umno dan Barisan Nasonal (BN), " jelasnya.

Tambahan lagi, katanya mereka rasa lebih tertekan apabila Lim mengisytiharkan memberi RM1.5 juta kepada kakitangan awam negeri ini pada 3 September depan.

Pemberian itu semata-mata untuk mengenang jasa dan pengorbanan mereka yang selama ini berjaya meningkatkan prestasi di semua aspek pembangunan.

Bukan itu sahaja, malahan Lim juga berjaya menunjukan kelainan dalam Kerajaan Pakatan Rakyat apabila memberikan peruntukan kepada guru agama, pelajar tahfiz, Sekolah Agama Rakyat (SAR) yang dibekukan semasa pemerintahan BN dan lain-lain lagi demi memartabatkan Islam di Pulau Pinang.

"Umno dah gagal untuk buat sesuatu waktu ini melainkan mencari berbagai isu untuk kepentingan politik sempit mereka serta menimbulkan kemarahan rakyat Islam kononnya tertindas di negeri ini," tegas Yusni.

Bila Nurul Izzah usik Zahid

Posted: 19 Aug 2010 07:13 PM PDT

http://msomelayu.blogspot.com/

MURIH (marah) sungguh Ahmad Zahid Hamidi kepada Nurul Izzah sampai mengatakan Puteri Reformasi itu menderhaka kepada negara. Sebabnya kerana Nurul Izzah kata kapal selam tidak boleh menyelam. Saya rasa sebelum ini sudah banyak orang kata kapal selam kita tidak boleh menyelam, tetapi mereka itu tidak pun dimurihi Zahid sedemikian rupa.

Apakah kerana Nurul Izzah mendedahkan perkara itu kepada 'surat kobar', (Kompas) Indonesia menyebabkan Zahid naik angin? Begitukah? Zahid marah kerana katanya tuduhan Nurul Izzah itu tidak betul dan ianya satu kenyataan yang jijik. Kata Zahid tuduhan Izzah itu bohong. Buktinya kata beliau kalaulah kapal selam itu tidak boleh menyelam macam mana ia boleh sampai ke Teluk Sepagar, Sabah dari Perancis.

Betul juga?

Pun begitu kenyataan Zahid itu boleh dipertikiakan juga. Siapalah tahu kalau sepanjang seperjalanan dari Perancis itu kapal selam itu berjalan sambil tenggelm timbul. Sekejap tenggelam dan sekejap timbul? Tidak pula ada rakaman video perjalanan kapal berkenaan. Zahid perlu menunjukan video perjalanan kapal selama berkenaan bagi menolak tuduhan kapal selam itu dah masuk air.

Zahid boleh menafikan dengan apa juga alsan. Itu tugasnya. Beliau diletakkan di kementerian itu pun untuk dijadikan gam ataupun plaster bagi menutup mana-mana lubang yang tembus dan tiris dikementerian itu selama ia dipegang oleh orang lain sebelum ini. Mungkin Nazjib Razak sudah mengenal pasti orang yang layak menjadi plaster atau gam hanya Zahid saja.

Jadi menjawab dan membela kementerian itu adalah tugas utama Zahid yang berbayar. Manakala Nurul Izzah boleh mendakwa demikian kerana kapal itu sebelum ini disahkan sebagai rosak - tidak boleh menyelam. Kalau tidak silap, Zahid juga yang membuat kenyataan kapal itu mengalami kerosakan teknikal menyebabkan ia tidak boleh menyelam lama. Kerana kalau menyelam lama kapal itu akan kelemasan.

Keadaan kapal itu diketahui semasa hendak mengada demoktrasi, bagi menunjukkan kehebatan dan kecanggihan kapal yang menelan belanja untuk membayar komisyen saja sebanyak RM400 juta.

Selepas kata Zahid ia akan dibaiki. Kapal itu masa dalam edah jaminan. Syarikat (consultan) yang mengendalikan kapal berkenaan bertanggungjawab tanpa kerajaan mengeluarkan perbelanjaan perbaikiannya.

Itu senarionya. Jadi bila Zahid mengamuk marahkan Izaah nampak sangat tidak berapa dewasa pemikiran Zahid. Lagi pun siapalah Izzah yang belia hendak herdik begitu sekali? Izzah tak ubah macam anak Zahid sendiri. Macam Nurul Hidayah saja yang serupa tetapi tidak sama. Serupa kerana Nurul Hidayah perempuan Izzah juga anak perempuan, nama bermula dengan Nurul, tetapi seorang jadi ahli parlimen seorang tidak.

Masa Zahid baik dengan Anwar dulu dan mengunjungi ke rumah Anwar, Izzah ditegur macam anaknya sendiri. Izzah panggil uncle - bukan ungka kepada Zahid. Bila tiba-tiba Zahid murih begitu sekali yang tidak baiknya Zahid bukan Nurul Izzah. Kalaupun nak murih jangan sampai kata derhaka kepada negara.

Cukup memberi ingatan atau lebih manis dan sopan sebagai seorang bapa, cukup hanya mengatakan dakwaan Nurul Izzah itu tidak betul. Silap tu sayang! Kalau Zahid tegur begitu beliau akan dilihat berwibawa. Seorang menteri pertahanan seperti beliau harus berwibawa, tegas dan dihormati oleh orang. Nak jadi askar bukan sembarangan.

Melihat gelagat Zahid terhadap Nurul Izzah ini apa yang orang nampak yang cerdiknya Izzah. Yang bijaknya Izzah kerana walaupun ahli Parlimen baru tetapi dia sudah dapat mengajak seorang menteri bermain marah-marah dengannya.

Kenyataan balas Zahid itu juga telah memberi kredit besar buat Nurul Izzah. Kalau sebelum ini kenyataan atau pandangan Izzah tidak dipedulikan kini ia sudah mula diperhati. Ini menunjukkan nilai atau wibawa Izzah sebagai MP sudah mulai dipandang.

Bila Zahid bertindak begitu ia menjatuhkan martabatnya sendiri sebaga seorang menteri. Zahid seharusnya mengkaji dulu kenyataan siapa yang lebih dipercayai, apakah kenyataan beliau atau Izzah. Beliau sepatutnya sedar sebagai menteri tentulah kenyataannya lebih diyakini. Jadi tidak sepatutnya kalau dia berbalas tembak dengan Izzah. Apabila beliau menyanggah Izzah ini bermakna Zahid dapat merasakan bahawa orang tidak mempercayai kenyataannya, tetapi lebih percaya kepada Izzah.

Memburukkan lagu keadaan ialah apabila Izzah berjaya menarik perhatian orang dari luar Malaysia dengan pendedahan itu. Apakah Zahid kurang mendapat tempat dalam 'koran-koran' di Indonesia sehingga beliau membidas Izzah berhubung perkara itu? Banyak cerita didengar tentang keakraban Zahid dengan orang Indonesia masakan mereka tidak bisa membantu? Aduhi Zahid, hitungkan berapa banyak kasut Datin Rosmah?

POOODAH UMNO, EJAAN BAHASA MELAYU PUN TAK BETUL!

Posted: 19 Aug 2010 07:03 PM PDT


BANGLA MANA LA YANG BUAT BANNER NI....EJAAN LINTANG PUKANG....PEJUANG MELAYU KONON....POOOOOODAH....MENGEJA DALAM BAHASA MELAYU PUN TAK BETUL!

KAH KAH KAH!

MAJLIS SABUTAN RAMADZAN AL MURABAK

Isu Scorpene: Nurul Izzah Jawab Zahid

Posted: 19 Aug 2010 06:38 PM PDT

Kenyataan saya dalam temubual bersama KOMPAS adalah berdasarkan jawapan rasmi Menteri Pertahanan pada 17 Mac 2010 bahawa kapal KD Tunku Abdul Rahman tidak dibenarkan menyelam kerana mengalami masalah teknikal.

Justeru, saya sedia disiasat oleh pihak polis dan saya berharap permulaan siasatan ini akan membawa kepada isu-isu berkait lain terutamanya dalam 
soal pembelian yang diberi kepada syarikat pilihan serta penyelenggaraan kapal selam tersebut dan siasatan yang sedang dilangsungkan oleh pihak perundangan Perancis terhadap kapal selam yang sama.

Menyebut tentang imej dan keselamatan negara, yang kononnya terjejas daripada kenyataan saya, ingin saya bangkitkan 
kenyataan Menteri di parlimen pada hari yang sama yang menyatakan bahawa masalah teknikal sebegini juga dihadapi oleh banyak negara lain di seluruh dunia. Kalau maklumat tentang status selaman mana-mana kapal selam di seluruh dunia dapat diperolehi secara terbuka, di manakah rasionalnya bahawa kenyataan saya menggugat keselamatan negara?

Pada hemat saya, kenyataan yang menggugat keselamatan negara adalah kenyataan seperti dibuat pada 6 Ogos 2010 bertajuk Kapal selam sertai latihan terbitan Bernama, di mana diakui bahawa Latihan Kemahiran Laut yang lazimnya dilakukan tiga kali dalam setahun telah dikurangkan kepada hanya sekali setahun bagi menjimatkan perbelanjaan.

Bercakap tentang imej dan keselamatan yang menjadi asas Laporan Polis Tentera Laut Diraja Malaysia, 
apakah mungkin reaksi musuh-musuh negara apabila diketahui umum bahawa TLDM hanya melakukan latihan sekali setahun atas alasan berjimat cermat? Sedangkan prinsip dasar pertahanan adalah persediaan, dan persediaan ini merangkumi latihan yang mencukupi.

Saya bimbang, sebagai negara yang mempunyai sempadan laut yang luas, Malaysia hanya menjalankan Latihan Kemahiran Laut setahun sekali. Saya percaya kebimbangan saya ini turut dikongsi pegawai-pegawai TLDM khususnya dan juga seluruh pasukan keselamatan.

Di dalam hasrat untuk berjimat cermat, saya desak Kementerian Pertahanan untuk melakukan 
kajian menyeluruh kepada skop perbelanjaan dan pembelian yang dilakukan oleh Kementerian, seperti lawatan-lawatan ke luar negara, dan acara-acara dan pembelian-pembelian yang tidak berkaitan dengan latihan diteliti supaya penjimatan sebenar dapat dibuat demi memastikan latihan TLDM, khusunya Latihan Kemahiran Laut tidak dikorbankan.

Bukankah penderhaka sebenar adalah mereka yang menggunakan dana negara untuk membayar kos penyelenggaraan tinggi untuk syarikat anak emas pilihan dan pembelian alatan ataupun kos projek yang berganda demi memenuhi poket-poket mereka yang terpilih? Kalau benar Menteri Pertahanan seorang patriot, kenapa beliau tidak menyokong siasatan SPRM terhadap bayaran komisyen lebih RM500 juta kepada Perimekar Sdn Bhd untuk pembelian kapal selam Scorpene seperti yang dinyatakan oleh Speaker Dewan Rakyat pada 2 Julai lalu?

OIIIIT SENDIRI BIKIN LA.....!

Posted: 19 Aug 2010 06:03 PM PDT

kah kah kah…. ANWAR IBRAHIM…. TUMBUK MATA SENDIRI….. kah kah kah..

kah kah kah… 
BENG HOCK CEKIK LEHER SENDIRI….. kah kah kah..

kah kah kah… 
TONY PUA HANTAR PELURU SENDIRI…. kah kah kah..

Tiada ulasan: