Khamis, 8 Julai 2010

Zulkifli Noordin

Zulkifli Noordin


SATU LAGI PUTAR ALAM

Posted: 08 Jul 2010 12:21 AM PDT

Salam 2 all.

Saya dan rakan-rakan Konsensus Bebas berasa kesal dengan tindakan penulis dari akhbar portal Malaysian Insider yang mendakwa kononnya kami akan "lead UMNO roadshow in Selangor" (lapuran tersebut dilampir dibawah).

Penulis tersebut juga memilih untuk memutarbelit fakta dengan menuduh kononnya "walaupun mereka memilih menjadi bebas, namun mereka adalah pro-BN dengan menyerang bekas rakan mereka. Dengan menyertai roadshow UMNO, Ahli Parlimen Bebas mengukuhkan reputasi mereka sebagai penyokong UMNO dan BN".

Saya tidak faham apa maksud penulis meumtarbelitkan fakta. Bagi mereka yang mengahdiri sidang Parlimen dan membaca dokumen-dokumen Parlimen, mereka akan tahu bahawa kami bukan sahaja mengkritik pembangkang, malahan kami juga mengkritik kerajaan apabila ada isu yang kami berpendapat perlu ditegur atau dikritik. Antaranya dalam isu judibola, saya antara yang paling kuat mengkritik kerajaan dengan bahas dan usul (termasuk mengadakan perbincangan dengan "pihak tertentu") mendesak supaya ianya dibatalkan.

YB Dato' Seri Zahrain mengkritik keras isu penyelewengan Pos Malaysia dan mendesak siasatan dan tindakan dibuat. YB Wee Choo Keong mendesak supaya tindakan diambil terhadap Setiausaha Politik Menteri EPU yang ditahan dengan wang berjuta didalam biliknya. Malahan YB Wee mendesak supaya disiasat samada Menteri berkenaan terlibat.

Sebenarnya banyak isu-isu lain yang kami Konsensus Bebas telah bangkitkan samada yang menyentuh pembangkang ataupun kerajaan.

Saya tahu banyak isu yang kami Konsensus Bebas bangkitkan atau dedahkan mengenai pembangkang tidak dapat dijawab oleh mereka. Dan saperti biasa pembangkang apabila tidak dapat menjawab, mereka akan gunakan taktik "character assassination". Dengan melabel kami Konsensus Bebas sebagai 'pro-BN' atau 'pro-UMNO', maka pembangkang akan cuba memberi persepsi atau gambaran kononnya kami adalah 'orang suruhan BN atau UMNO'.

Kami adalah Ahli Parlimen Bebas. Kami berhak untuk memilih menghadiri apa-apa program yang dianjurkan oleh mana-mana pihak, samada NGO, Kerajaan ataupun pembangkang. Malahan saya telah menghadiri beberapa program anjuran PAS walaupun setelah menjadi Ahli Parlimen Bebas, dan saya tidak dengar pula BN atau UMNO komplen. Malahan bulan ini sahaja saya ada beberapa program ceramah dan forum anjuran PAS dan beberapa NGO Islam lain.

Saya sangat menghargai rakan-rakan wartawan, samada dari media perdana mahupun media portal. Malahan saya punya hubungan baik dengan ramai wartawan termasuk beberapa rakan di media portal Malaysian Insider. Oleh itu saya sendiri tidak pasti apakah penulis tersebut mempunyai agenda tersendiri, atau menjadi penulis upahan pembangkang? Tetapi apa yang beliau tulis mirip kepada suara sumbang pembangkang.

Yang saya paling kesal, penulis tersebut langsung tidak menemui kami ataupun meminta pengesahan atau komen kami mengenai dakwaan beliau walaupun kami berada di Parlimen untuk menghadiri persidangan. Sebaliknya beliau memilih untuk menulis tanpa mendapat pengesahan kami. Dan yang paling malang, lapuran beliau bercampur baur dengan pendapat beliau.

Pada saya, ini adalah sikap kewartawanan yang sangat tidak beretika. Saya sangat khuatir dengan sikap serta etika kewartawanan dan lapuran-lapuran media (cetak dan portal) yang akhir-akhir ini sangat membimbangkan. Walaupun mereka yang terlibat itu hanya segelintir, tetapi sikap mereka memberi gambaran buruk kepada rakan-rakan media yang lain. Kita lihat contoh beberapa lapuran media akhir-akhir ini yang jelas berniat jahat. Dan diperburukkan dengan segelintir mereka yang memperkudakan media untuk merekayasa lapuran-lapuran bohong dan palsu.

Dan yang paling malang ada media yang rela diperkudakan untuk menjadi alat politik sempit segelintir golongan yang mempunyai agenda politik yang sempit.

Saya berharap rakan-rakan wartawan yang jujur dan ikhlas akan dapat meneruskan tugas dan tanggungjawab kewartawanan yang baik dan beretika. Janganlah sikap buruk segelintir wartawan mematahkan semangat yang lain untuk meneruskan tugas dan tanggungjawab dengan baik.

Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Khamis
26 Rejab 1431
08 Julai 2010

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

MALAYSIAN INSIDER

Ex-PKR MPs to lead Umno roadshow in Selangor
By Debra Chong
July 08, 2010

KUALA LUMPUR, July 8 — In its push to recapture Selangor, Umno has roped in former PKR MPs Datuk Zahrain Hashim and Zulkifli Noordin to join its state-wide campaign to "expose" Pakatan Rakyat (PR).

Umno Selangor information chief Abd Shukor Idrus said the duo would be able to give a clear explanation to the public on current issues, particularly on political matters related to the state.

The former PKR MPs have formed what they say is an independent consensus in Parliament.

But while they remain independent, they have been pro-Barisan Nasional (BN) in attacks on their former colleagues.

By joining Umno's roadshow, the independent MPs will cement their reputation as Umno and BN supporters.

Abd Shukor said the speakers would be able to open the public's eyes to the "lies" created by Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim in his bid to realise his personal goals.

"Only they know what happened, they used to be in the party, such as Bayan Baru MP Datuk Seri Zahrain Hashim and Bandar Baru Kulim MP Zulkifli Nordin," Abd Shukor was cited as saying in the Umno Online web portal.

He said his party was not working to interfere with PKR's internal affairs but to expose their "sandiwara" or stageplay.

"We don't have to interfere so as to be trapped by their tactics," Abd Shukor said.

The party's aim was to point out what it terms as PR's failure to live up to their pre-election promises over state development.

"This is part of Umno Selangor's efforts to ensure Barisan Nasional succeeds in recapturing Selangor," he said, adding the party would continue until the next general election.

The roadshow is scheduled to kick off this weekend in Selayang.

Zahrain and Zulkifli are among five lawmakers who exited PKR earlier this year. The former resigned while the latter was sacked for indiscipline.

The other PKR defectors are federal lawmakers Mohsin Fadzli Samsuri (Bagan Serai), Wee Choo Keong (Wangsa Maju) and Penang state assemblyman Tan Tee Beng (Nibong Tebal).

Tiada ulasan: